• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 216
تعداد نظرات : 166
زمان آخرین مطلب : 3891روز قبل
ادبی هنری
تاریخچه ولنتاینهر سال در ماه فوریه در سراسر جهان، عشاق و دلدادگان به مناسبت روز خاصی موسوم به روز سنت والنتاین، شیرینی، گل و هدایای فراوانی نثار یكدیگر می كنند. آیا مـی دانید كه این قدیس كیست و چرا مردم این روز را گرامی داشته و آن را جشن می گیرند. والنتاین در لغت به معنای معشوق و محبوب است. این جشن به تازگی درمیان جوانان ایرانی هم رواج پیدا كرده است. حتی پدر و مادران هم در این روز بهانه ای یافته اند تا عشقشان را به یكدیگر ابراز كنند. 14 فوریه (‌25 بهمن ماه )‌روز خوبی است تا نگذاریم عشقمان كمرنگ شود و فرصتی است برای زنده كردن عشق های قدیمی كه شاید گرد و غبار زمان آن را به فراموشی سپرده است. بیایید همگی در این روز زیبا با دادن هدیه به كسانی كه واقعا دوستشان داریم زندگی مان را سراسر مهر و عشق سازیم.                تاریخچه روز والنتاین - و الهه قدیس این روز خاص - در پرده ای از ابهام فرو رفته است. تنها همین قدر می دانیم كه ماه فوریه از گذشته های دور، ماه مهرورزی و تحقق عشق بوده است. همچنین می دانیم كه روز سنت والنتاین بقایایی مشترك از آیین رایج در میان مسیحیان و رومیان باستان است.

      به راستی والنتاین چه كسی بود و چه اتفاقاتی برایش افتاده كه روز خاصی را در تاریخ به خود اختصاص داده است؟ امروزه كلیسای كاتولیك از سه قدیس یاد می كند كه همگی والنتاین نام دارند و هر سه نفر آنها شهید عشق و محبت هستند.

جمعه 1/8/1388 - 18:44
دعا و زیارت

سوال: چرا بعضى اوقات دچار اشتباه و گناه مى شوم؟

علماى اخلاق مى گویند: منشا و انگیزه ى گناهان ، سه قوه است : قوه شهویّه، قوه غضبیّه، قوه وهمیّه .

قوه شهویّه ، انسان را به افراط در لذت خواهى نفسانى ، مى كشاند، كه سرانجامش ، غرق شدن در فحشا و زشتى ها است .

قوهّ غضبیّه ، انسان را به ظلم، طغیان، آزار رسانى و تجاوز، وادار مى كند.

قوهّ وهمیّه ، برترى طلبى، انحصار جویى، تكبر و روح خودخواهى را در انسان زنده مى كند و او را به گناهان بزرگى وارد مى نماید.

به این مثال توجه كنید: آب ، در عین حال كه مایه ى حیات تمامی جانداران از انسان، حیوان و گیاه مى باشد، اگر مهار نشود به صورت سیلابی جریان می یابد و باعث نابودی حیات بشر می شود ؛ بنابراین حتی این پدیده حیات بخش نیز نیاز به سد سازی و مهار دارد و در صورتی برای بشد مفید خواهد بود كه به هنگام نیاز در كانال كنترل شده خاصی قرار گیرد و از دریچه مخصوصی، به مقدار نیاز، جریان یابد، در غیر این صورت طغیان می كند و دیوانه وار به باغ ها و كشتزارها و خانه ها سرازیر شده و همه را ویران خواهد ساخت.

در مورد انسان نیز، نیروى غضب براى دفاع و شهوت براى بقاى نسل لازم است ، ولى اگر این دو غریزه بر اثر افسار گسیختگى طغیان كنند، موجب بروز جنایات ویرانگر و انحرافات جنسى و بى عفتى خواهند شد.

در نتیجه اگر بخواهیم جامعه را از لوث گناه پاك سازیم ، و یا وجود خویش را از آلودگى گناه ، حفظ كنیم ، راهی جز كنترل و تعدیل غرایز و تمایلات نفسانى نداریم .

دستور العمل:

1- ترك زمینه گناه:

1-1.  كنترل چشم: امام صادق(ع) فرمود: نظر دوختن تیرى مسموم از تیرهاى ابلیس است و چه بسا نگاهى كه حسرت درازمدتى را (در دل) به ارث بگذارد» (سفینة البحار، شیخ عباسى قمى، ماده نظر) تا حد امكان انسان از حضور در مجالس مختلط یا برخورد با نامحرم پرهیز نماید.

2-1. كنترل گوش: باید از شنیدنى هایى كه ممكن است به حرام منجر شوند و زمینه ساز حرام هستند پرهیز شود. مانند موسیقى حرام، صداى شهوت انگیز نامحرم و... .

3-1. ترك هم نشینی با دوستان ناباب: دوستانى كه باعث مى شوند انسان گناه را مزمزه كند، در واقع دشمن هستند و باید از آنها پرهیز كرد.

از امام سجاد(ع) نقل شده: حضرت از همراهى و سخن گفتن و رفیق بودن با پنج كس را نهى فرموده: كذاب، گناهكار، بخیل، احمق و كسى كه قطع رحم كرده است. (سفینة البحار، شیخ عباسى قمى، ماده صحب)

2- ترك فكر گناه: ترك زمینه گناه سهم به سزایى در ترك فكر گناه دارد. سعی نمایید فكر گناه را به یاد خدای تبدیل نمایید.

3- اشتغال به برنامه شبانه روزى: حتما باید شبانه روز خود را با برنامه ریزى صحیح و متناسب وضع روحى و جسمى خود پر كنید و هیچ ساعت بیكارى نداشته باشید تا نفس شما را مشغول كند. در اوقات بیكارى وسوسه هاى نفس و شیطان به سراغ انسان مى آید و او را به فكر گناه و سپس به خود گناه مى كشاند امیرالمؤمنین على(ع) فرمود: براستى و حقیقت كه این نفس (انسانى) پیوسته و مرتب به بدى امر مى كند در نتیجه هر كس آن را به خود واگذارد (و به كارى نگمارد) نفس او را به سمت گناهان مى كشاند». (الغرر والدرر، باب النفس به نقل از سرالاسراء، استاد على سعادت پرور، ج 1، ص 544، ح 4).

4- روزه گرفتن: روزه گرفتن قواى حیوانى و شهوانى انسان را تضعیف مى كند اگر قواى شهوانى ضعیف گشت قهرا فكر گناه هم كم رنگ مى شود. امام جعفر صادق (ع) فرمودند: هرگاه شكم پر شود طغیان مى كند. (المحجة البیضاء، ملا محسن فیض كاشانى، ج 5، ص 150). مفهومش این است اگر شكم بر نشود طغیان نمى كند و بهترین قسم جوع و گرسنگى همان روزه گرفتن است.

تذكر این نكته بسیار ضرورى است كه اولاً: روزه نباید براى بدن ضررى داشته باشد وگرنه شرعا حرام است. ثانیا: براى كارهاى روزمره مخل نباشد. ثالثا: اگر نه مضر بود ونه مخل فقط روزهاى دوشنبه و پنج شنبه باشد نه بیشتر، ولى در هر صورت اگر براى روزه گرفتن عذرى است مورد بعدى یعنى ورزش دو برابر شود.

5- ورزش: هر روز ورزش لازم است البته آن ورزش هایى باشد كه براى بدن ضررى ندارد مثل نرم دویدن و نرم طناب زدن و انجام حركت هاى كششى و اگر براى روزه گرفتن عذرى هست زمان ورزشى دوبرابر شود مثلاً از بیست دقیقه به چهل دقیقه افزایش یابد.

پنج شنبه 30/7/1388 - 9:54
خواستگاری و نامزدی

گرایش دختران آمریكایی به حجاب

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اینترنتی گروه تحقیقاتی IG كه یك گروه تحلیل آماری در مركز نیویورك است، یافته‌های محققان این گروه نشان می‌دهد كه نسل جدید جوانان دختر نیویوركی برخلاف نسل‌های قبلی علاقه‌ چندانی به خودنمایی و پوشیدن لباس‌های بدن نما ندارند.
ملسیا لاویجن از محققان این گروه در توضیح این تحلیل‌های آماری گروه خود می‌افزاید: از نظر ما آمارهای دریافتی از نسل جوان ما دختران نیویورك حاكی از آن است كه مردم به پوشیدگی بیشتر روی آورده‌اند.
او می‌افزاید: علت اصلی این امر از نظر من نگاه ساده انگارانه و بی‌بند و باری است كه در چند سال اخیر با شعار همه چیز می‌گذرد رایج شده بود و اكنون در عكس‌العمل به آن موج بی‌بند و باری گرایش به پوشیدگی بیشتر در میان دختران جوان و نوجوان اوج می‌گیرید.
لاویجن معتقد است كه پس از چندین سال از اوج فرهنگ خودنمایی و لباس‌های كوتاه و بدن نمایی كه افراد را در كمترین میزان پوشش قرار می‌داد، اكنون مردم به دنبال چیز متفاوتی هستند؛ چیزی كه دیگر آن قدر بدن نمایانه نباشد.
محققان این گروه دلیل دیگر این روی آوردن دختران جوان را تمایل آن‌ها به داشتن كنترل خویش و راحت بودن از آزار دیگران می‌دانند و اضافه می‌كنند: به طور كلی گرایش به مذهب، رفتن به كلیسا و مقابله در برابر فرهنگ عمومی بی‌بند و باری علامت آن است كه نسل جوان قصد دارد كه خودش بر خود كنترل بهتری داشته باشد.

به نقل از خبرگزاری فارس

پنج شنبه 30/7/1388 - 9:45
خواستگاری و نامزدی

چند حرف زیبا

ما واقعا تا چیزی رو از دست ندیم قدرش رو نمیدونیم ولی در عین حال تا وقتی كه چیزی رو دوباره به دست نیاریم نمیدونیم چی رو از دست دادیم

عشقت رو به كسی بدی تضمینی بر این نیست كه او ھم اینكه تمام ھمین كار رو بكنه پس انتظار عشق متقابل نداشته باش، فقط منتظر باش تا اینكه عشق آروم تو قلبش رشد كنه و اگه این طور نشد خوشحال باش كه توی دل تو رشد كرده

در عرض یك دقیقه میشه یك نفر رو خرد كرد در یك ساعت میشه یك دوست داشت و در یك روز میشه عاشق شد ، ولی یك عمر طول می كشه تا كسی رو فراموش كرد

دنبال نگاھھا نرو چون میتونن گولت بزنن، دنبال دارایی نرو چون كم كم افول میكنه ، دنبال كسی باش كه باعث بشه لبخند بزنی چون فقط با  یك لبخند میشه یه روز تیره رو روشن كرد

كسی رو پیدا كن كه تو رو شاد كنه

دقایقی تو زندگی ھستن كه دلت برای كسی اونقدر تنگ میشه كه میخوای اونو از رویات بكشی بیرون و توی دنیای واقعی بغلش كنی

رویایی رو ببین كه میخوای ، جایی برو كه دوست داری

آرزو می كنم به اندازه ی كافی شادی داشته باشی تا خوش باشی ، به اندازه كافی بكوشی تا قوی باشی

چهارشنبه 29/7/1388 - 20:26
ایرانگردی

نگاهی گذرا به منطقه تاریخی ماسوله استان گیلانماسوله مكانی منحصر به فرد است نه تنها به خاطر برخورداری از معماری ویژه و طبیعت بسیاری بدیعی كه دارد، بلكه از جمله مجتمع های زیستی است كه با استفاده استادانه از موقعیت جغرافیایی ، فضایی را پدید آورده است كه سالیان طو لا نی در اوج شكوفائی زندگی كرده و همچنان بر ماندگاری اصرار می ورزد.

*تاریخچه ماسوله

حدود ٨٠٠ تا هزار سال پیش مردمانی از نقاط مختلف سرزمین گسترده ایران به دلائل نامعلومی به منطقه ماسوله كوچ كردند . این مردمان از شرق كشور ( خراسان) و هم از غرب كشور ( كردستان و آذربایجان) آمدند. برخی از مردمان محلی نیز از منطقه ای به نام كهنه ماسوله واقع در ٦ كیلومتری شمال غرب این شهر همراه این افراد شدند.

وجود گورستان و قبرهای بیشمار داخل بافت و حاشیه شهر موید قدمت زیاد این بافت تاریخی می باشد.

طی كاوش های انجام شده از محوطه باستانی كهنه ماسوله سفالینه هایی متعلق به قرون پنجم تا هشتم هجری قمری بدست آمده است كه دقیق ترین مستندات قابل توجه تاریخی می باشد.یكی از نقاط تاریخی منطقه ماسوله، سایت تاریخی كهنه ماسوله است. این سایت در ٦ كیلومتری شمال غربی شهر ماسوله و در ارتفاع ١٨٠٠ متری از سطح دریا واقع شده است.

 كهنه ماسوله بر روی تپه ای به وسعت تقریبی ٨/0 درصد هكتار قرار دارد و آثار پایه دیوارهای بناهای سنگی بر روی آن قابل مشاهده است این دیوارها در سالهای گذشته متعلق به خانه ها و اتاق هایی بوده كه كوره های ذوب آهن و فلزات دیگر در آن ها وجود داشته است.

در این اتاق ها آثاری ازظروف سفالی و ابزار فلزی متعلق به قرون پنجم و ششم هجری قمری بدست امده است.

امابه نظر می رسد به دلائل نامعلوم مردمان ساكن در این بناها این محل را ترك كرده و بتدریج در محل فعلی ماسوله سكنی گزیده اند.

*قلعه رودخان

در فاصله ٥٥ كیلومتری جنوب غرب ماسوله مجموعه عظیم و پر ابهت قلعه رودخان قرار دارد.

 این قلعه با وسعتی نزدیك به ٦/ ٢هكتار در ارتفاع ٦٨٠ متری از سطح دریا بر روی خط الراس كوهی پرشیب و پوشیده از درختان تنومند جنگلی واقع شده است.

دیوار پیرامون قلعه كه از سنگ و آجر بنا شده است با طول ١٥٠٠ متر، تعداد ٦٥ برج دیدبانی دارد.

داخل این قلعه فضاهای شاه نشین ، قراول خانه، آب انبار و زندان قابل مشاهده می باشد بنای اولیه این قلعه به قرون پنجم و ششم هجری قمری باز می گردد.

این بنا طی سالهای ٩١٨ تا ٩٢١ هجری قمری تجدید بنا گشته و در سال ١١٧٥ هجری قمری نیز حاكم فومن آن را تعمیر نموده است.

*موزه مردم شناسی

گردآوری ، حفظ و معرفی ابزار و اشیائی كه روزگاری مورد استفاده مردم ماسوله قرار می گرفت نقش بسزایی در ضبط و تدوین آئین و شیوه زندگی مردم دارد.

این اشیاء كه مقداری از آنها همچنان در زندگی روزمره مردم وجود دارند به همت فردی به نا م فرهاد شرفی، در بنائی نسبتا قدیمی گرد آوری شده است كه مورد بازدید گردشگران قرار می گیرد.

 

چهارشنبه 29/7/1388 - 20:8
آموزش و تحقيقات
آموزش تایپ 

تایپ اعراب در نرم افزار Word

   همه کاربرانی که با Word سروکار دارند کم و بیش از این امکان مطلع هستند که نرم افزار Word کلیدهایی را برای قرار دادن اعراب روی کلمه ها پیش بینی کرده است.این اعراب در برنامه Word به نام Diacritic شناخته می شوند.شاید شما نیز با عملکرد این قسمت آشنا باشید . اما حتما شما نیز در کتابها و مجلات دیگر مشاهده کردید که اعراب با رنگ دیگری نمایان شده است .در Microsoft Word به طور پیش فرض رنگ اعراب (Diacritic) به صورت اتوماتیک همانند رنگ فونت است .اینبار علاوه بر معرفی کامل این بخش از نرم افزار Word قصد معرفی ترفندی ساده را داریم که با استفاده از آن قادرید تا رنگ اعراب را در Word با رنگ فونت متمایز سازید .فشردن کلیدهای زیر به همراه Shift اعراب مورد نظر را روی کلمه قرار خواهد داد.

 Q   W   E

A    S    D

این اعراب در برنامه Word به نام Diacritic شناخته می شوند.
Word برای مدیریت Diacritic ها سربرگی را در کادر مکالمه Options قرا رداده است.
پس منوی
Tools را باز کرده و روی گزینه Options کلیک کنید و به سربرگ Complex Scripts بروید.
برداشتن علامت گزینه
Diacritic اِعراب کلمه های روی سند را مخفی می کند. اما قسمت جالب این بخش گزینه Different color for diacritic است. با فعال کردن این گزینه و انتخاب یک رنگ از کادر جلوی آن می توانید رنگ اِعراب را متفاوت از رنگ کلمه ها انتخاب کنید.

چهارشنبه 22/7/1388 - 15:19
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته