• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 27021
تعداد نظرات : 2747
زمان آخرین مطلب : 3285روز قبل
آشپزی و شیرینی پزی


طرز تهیه حلوا ارده, حلوا ارده خانگی


مواد لازم :

 آرد گندم  300 گرم
 ارده  180 گرم
 گردوی خرد شده  200 گرم
 پودر نارگیل  150 گرم
 شکر  450 گرم
آب 375 میلی لیتر
زعفران دم کرده 2 قاشق سوپخوری
گلاب 2 قاشق سوپخوری
هل 1 قاشق چایخوری
پودر پسته به میزان لازم
بادام پرک به میزان لازم


طرز تهیه :

آرد را روی حرارت ملایم تفت دهید تا خامی آرد گرفته شود و عطر آن بلند شود بعد ارده را به آن اضافه کرده و به مدت 5 دقیقه تفت دهید بعد از روی حرارت بردارید گردوی خرد شده و پودر نارگیل را اضافه کنید واز طرف دیگر شکر و آب را با هم مخلوط کرده و روی حرارت ملایم قرار دهید به شکر در آب حل شده سپس گلاب و زعفران دم کرده و هل را اضافه کنید و پس از یک دو جوش از روی حرارت بردارید و بعد شربت را بتدریج با مواد حلوا مخلوط کنید تا حلوا به غلظت دلخواه برسد (میزان مصرف شربت بسته به نوع آرد متفاوت است.)

 

روی قالب را سلفون کشیده و نصف حلوا را درون قالب ریخته و روی آن را پودر پسته بریزید و با قاشق کاملاً صاف کنید بعد مابقی مواد حلوا را روی آن بریزید و روی آن را پودر پسته بپاشید بعد روی آن را بپوشانید بمدت چند ساعت در یخچال قرار دهید بعد از چند ساعت در ظرف مورد نظر برگردانید روی آن را مجدداً پودر پسته بپاشید و اطراف آن را با بادام پرک تفت داده شده تزئین کنید.

 

منبع : groohashpazi.blogfa.com

پنج شنبه 14/1/1393 - 20:45
آشپزی و شیرینی پزی
 

طرز تهیه خوراک بلدرچین, نحوه پخت خوراک بلدرچین


مواد لازم برای ۲ الی ۳ نفر :

 بلدرچین  ۵ الی ۶ عدد
 لیمو  ۱ عدد
 فلفل  ۱ عدد
 سیر  ۲ حبه
 نمک ، زردچوبه ،زعفران ، فلفل سیاه و قرمز  به میزان لازم
پیاز رنده شده ۱ عدد
سیب زمینی سرخ شده و پیاز و جعفری و گوجه فرنگی برای تزیین
روغن زیتون ۳ الی ۴ قاشق


طرز تهیه :

داخل شكم بلدرچین ها را قبل از شستن خوب تمیز كنید . بعد از اینكه بلدرچین شسته و آبش گرفته شد در ظرفی گذاشته و پیاز را خیلی ریز رنده كنید .سیر را بكوبید و پوست لیمو ترش را رنده كنید و لیمو را نصف كرده آب آنرا به همراه مخلوطی از روغن زیتون و ادویه ونمك و زعفران به سطح بلدرچین بمالید و در ظرف را ببندید و بعد از یك ساعت كه مزه دار شد فر را روشن كنید و روی  ۳۶۰ درجه فارنهایت بگذارید كف ظرف پیركس یا سرامیكی ویا ... چرب كنید و بلدرچین را در آن بچینید و سه الی چهار قاشق آب درون ظزف بریزید با فویل روی ظرف را بپوشانید و روی پنجره وسط فر قرار دهید .

بعد از یك ساعت و نیم بلدرچین را از فر خارج كنید . اگر روی بلدرچین طلایی نشده بود شعله گریل را روشن كنید و چند دقیقه صبر كنید تا طلایی شود .

بلدرچین را در دیس بكشید و مقدار سس خوشمزه ای كه درظرف بعد از پختن بلدرچین باقی مانده روی گوشت بدهید تا مزه دار شود و با استفاده از سبزیجات مختلف این غذا را تزیین كنید .

طرز تهیه خوراک بلدرچین, نحوه پخت خوراک بلدرچین
مراحل تهیه بلدرچین قبل از پحت

طرز تهیه خوراک بلدرچین, نحوه پخت خوراک بلدرچین

بلدرچین در فر

 

منبع : ashpazierangin.net

پنج شنبه 14/1/1393 - 20:44
آشپزی و شیرینی پزی
 

طرز تهیه شیرینی جوپرک, پخت شیرینی جو پرک با آجیل


آماده سازی : 15 دقیقه
پخت : 30 دقیقه

مواد لازم جهت تهیه شیرینی جوپرک با آجیل و عسل برای 10 نفر :

 

جو پرک دو و نیم پیمانه
آجیل ( من بادام زمینی بوداده شده استفاده کردم ) 1 پیمانه
برنجک 1 پیمانه
خشکبار ( قیسی .کشمش.خرما خشک ) 1 پیمانه
کره 4 قاشق غذا خوری
شکر قهوه ای (میتوانید از شکر سفید هم استفاده کنید) 1 پیمانه
عسل 1/2 پیمانه
نمک 1 پنسه


طرز تهیه شیرینی جوپرک با آجیل و عسل :
ابتدا جو پرک را کمی تفت داده تا رنگش طلایی شود(بدون روغن) .سپس بادام زمینی بوداده شده، برنجک ومیوه های خشک را تکه تکه کرده اضافه وبه مواد اضافه میکنیم.

در ظرفی دیگر شکر قهوه ای البته من نصف شکر سفید استفاده کردم با عسل وکره وکمی نمک روی حرارت گذاشته تا شکر حل شده وبجوشد.

سپس به مواد خشک اضافه میکنیم تا کاملا به خورد هم برود.

در یک دیس یک کاغذ روغنی پهن و مواد را در ظرف پهن میکنیم وقتی خنک شد شکلات چیپسی روی سطخ مواد میریزیم.
سپس به مدت نیم ساعت در یخجال قرار داده و سپس تکه تکه میکنیم.

طرز تهیه شیرینی جوپرک, پخت شیرینی جو پرک با آجیل

 

منبع : beryooni.com

پنج شنبه 14/1/1393 - 20:42
آشپزی و شیرینی پزی

 

طرز تهیه تارت لقمه ای,تارت سیب و پنیر


این دسر خوشمزه ترکیبی از سیب، پنیر چدار و آب سیب است که می تواند برای دوستان و خانواده تان مقبول باشد. با طرز تهیه تارت لقمه ای سیب و پنیر چدار همراه شوید.

مواد لازم برای ۱۲ عدد تارت :

کره ۲ قاشق چایخوری
 شکر قهوه ای  نیم پیمانه
 سیب بزرگ (ترجیحا ترش مزه)  ۲ عدد پوست کنده و خرد شده
دارچین نصف قاشق چایخوری
 آب سیب شیرین ۱ لیتر
سرکه ۲ قاشق چایخوری
خمیر هزارلا آماده ۲۰۰ گرم
پنیر چدار کم چرب ¼ پیمانه (رنده شده)
آرد کمی برای پهن کردن خمیر


طرز تهیه :

از قبل باید فر را روی حرارت ۲۰۰ درجه سانتی گراد روشن کنید تا گرم شود.

 

طرز تهیه تارت لقمه ای,تارت سیب و پنیر


کره را داخل یک قابلمه ذوب کنید و ۲ قاشق غذاخوری شکر قهوه ای را اضافه کرده و هم بزنید تا شکر آب شده و صاف شود. تکه های سیب را داخل قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط بپزید تا کمی نرم شوند ولی شکل خود را از دست ندهند.


۱/۸ قاشق چایخوری از دارچین را به سیب بیفزایید و مخلوط کنید، سپس سیب ها را داخل کاسه ای ریخته و کنار بگذارید.

 

طرز تهیه تارت لقمه ای,تارت سیب و پنیر


داخل همان قابلمه آب سیب، سرکه، شکر قهوه ای و دارچین باقی مانده را روی حرارت متوسط قرار دهید تا شکر حل شود. بگذارید آب سیب به جوش آید و تا وقتی که مقدار آن به ¾ پیمانه کاهش یابد بجوشد.

 

طرز تهیه تارت لقمه ای,تارت سیب و پنیر


مقداری آرد روی سطح صافی بپاشید و خمیر هزارلا تان را روی آن پهن کرده و به کمک چاقو یا رولت پیتزا آن را ۱۲ تکه کنید.


خمیر ها را داخل کاپ های یک ظرف شیرینی مافین که به خوبی چرب کرده اید قرار دهید و با چنگالی خمیر ها را کمی داخل ظرف تکان دهید.
با یک قاشق سیب های پخته شده تان را داخل خمیرها بریزید.

 

طرز تهیه تارت لقمه ای,تارت سیب و پنیر


تارت ها را برای مدت ۱۵ دقیقه یا تا زمانی که طلایی شوند در فر بپزید.

 

طرز تهیه تارت لقمه ای,تارت سیب و پنیر


هنگامی که تارت ها خوب خنک شدند آن ها را از قالب های مافین خارج کنید و کمی شربت سیب و پنیر رنده شده رویشان بریزید.
تارت های سیب را سرد یا گرم سرو کنید و از آن ها لذت ببرید.

 

طرز تهیه تارت لقمه ای,تارت سیب و پنیر


نکات و هشدارها :
** هنگام کار با خمیر هزارلا، خمیر باید در عین اینکه یخ زده نیست، خیلی سرد باشد.
** می توانید از خمیر فیلو هم استفاده کنید.

 

منبع : wikiHow

پنج شنبه 14/1/1393 - 20:41
شعر و قطعات ادبی
 

شعر شهادت حضرت زهرا, تسلیت شهادت حضرت زهرا

ای چراغ خانه ام سو سو نزن
مرغ حقّم ناله ی کو کو نزن

 

حال که دستت شکسته لا اقل
چند روزی خانه را جارو نزن

 

ای جوان نیمه جان پیرم نکن
زیر چادر دست بر پهلو نزن

 

چند روزی هم اگر شد دست بر
زخم های گوشه ی ابرو نزن

 

یا دگر در پیش پایم پا نشو
یا دگر پیش علی زانو نزن

 

خواستی برخیزی از بستر بگو
یا که بر دیوار خانه رو نزن

 

ای همه دار و ندار بو تراب
ای چراغ خانه ام سو سو نزن

 

تسلیت شهادت حضرت زهرا, شعر شهادت حضرت زهرا

 اشعار شهادت حضرت زهرا

 

دلم ز روز ازل مبتلای زهرا بود
غلام خانه به دوشی برای زهرا بود

 

نه من ، که عالم امکان سراسرش هر دم
ز روز اوّل خلقت گدای زهرا بود

 

و نیمه های شب شهر مصطفی آن روز
گدای نیمه شب ربّنای زهرا بود

 

نبی که رفت تمام مدینه ویران شد
مدینه که همه اش خاک پای زهرا بود

 

ز گریه های شب فاطمه شکایت داشت
شبی که زائر آن اشک های زهرا بود

 

میان کوچه فدک را گرفت با سیلی
شروع کوچه شب انتهای زهرا بود

 

همیشه بغض میان گلوش سنگین بود
کسی که شاهد آن ماجرای زهرا بود

 

تمام شهر به این ماجرای غم تن داد
کسی نگفت که این حق برای زهرا بود

 

کسی به غربت مولا علی که رحم نکرد
همان علی که همیشه فدای زهرا بود

 

برای آتش بیداد هیزم آوردند
صدای آه شبیه صدای زهرا بود

 

مگر نبود که پیغمبر خدا فرمود
رضای حضرت حق در رضای زهرا بود

 

به پشت درب و لگدهای کینه ، با فضّه
بیا به یاری زهرا ندای زهرا بود

 

مقابل علی و زینب و حسین و حسن
شکست مادر و روز عزای زهرا بود

 

برای بستن حیدر طناب آوردند
یگانه یاور زهرا خدای زهرا بود

 

گرفته دست به دیوار و در پی حیدر
تمام شهر نبی هم نوای زهرا بود

 

میان ذکر قنوت شبش پس از آن روز
دوای مرگ همیشه دعای زهرا بود

منبع:beithayesookhte.blogfa.com

پنج شنبه 14/1/1393 - 20:40
ازدواج و همسرداری
 

روابط همسران,دخالت خانواده همسر,زندگی زناشویی

شما که نمی توانید مادر همسر خود را که 50 ، 60 سال با این روش زندگی کرده، هر چند غلط از نظر شما، تغییر دهید، اما این به معنای آن نیست که در مقابل دخالت ها باید سوخت و ساخت، بلکه می توانید با کسب مهارت عوارض این دخالت ها را کم کنید.

دخالت خانواده همسر
دخالت دیگران در زندگی زناشویی شکایتی شایع بین زوج‌های جوان است. این‌ که والدین آنها و یا دیگر نزدیکان به خود اجازه می‌دهند در مورد زندگی مشترک آنها اظهارنظر و یا دخالت کنند.متاسفانه خانواده های ما دو کلمه ی دخالت و حمایت را با هم اشتباه می گیرند و به بهانه ی حمایت از فرزندانشان، در زندگی آنها دخالت می کنند.

واژه ی زیبای حمایت که همه ی فرزندان تا آخر عمر به آن احتیاج دارند، در صورت در خواست کمک و راهنمایی فرزندان از والدین به کار می رود ، اما اگر والدین بدون خواست و رضایت فرزندان، بخواهند که حرف خودشان را به کرسی بنشانند، در اینجا کارشناسان کلمه ی دخالت را به کار می برند.

واقعیت این است که در عمل نمی توان همیشه میزان دخالت ها را به صفر نزدیک کرد. چرا که بخشی از ماجرا به ویژگی های شخصیتی والدین باز می گردد، که البته همسران توانایی تغییر دادن آن ها را ندارند. شما که نمی توانید مادر همسر خود را که 50 ، 60 سال با این روش زندگی کرده، هر چند غلط از نظر شما، تغییر دهید، اما این به معنای آن نیست که در مقابل دخالت ها باید سوخت و ساخت. بلکه می توانید با کسب مهارت و راهکارهایی عوارض این دخالت ها را به ویژه در روابط همسران کم کنید.

روابط همسران,دخالت خانواده همسر,زندگی زناشویی

1-با دید مثبت به موضوعات بنگرید و خودتان را جای آنها بگذارید: در همه ی موضوعات زندگی می توان جور دیگر دید،مادر همسر شما که می گوید " اینقدر پولتان را خرج نکنید، چرا هر هفته به رستوران می روید؟" چرا بدترین برداشت را می کنید؟ چرا می گویید او نمی خواهد که من با همسرم شاد باشم، راحت باشم؟

چشمانتان را بشویید، او دلش به حال فرزندش و شما می سوزد که این جمله را می گوید، دوست دارد که شما پولتان را پس انداز کنید، خانه بخرید و ... اگر شما خود را جای او بگذارید، آیا دوست ندارید که فرزندتان پیشرفت کند، پس انداز کند، خانه بخرد و ...

گاهی اوقات دخالت اطرافیان باعث می شود روابط همسران تحت تأثیر قرار بگیرد و دعوا و کشمکش ایجاد شود. این موقعیت به ویژه زمانی ایجاد می شود که همسران همدیگر را مسئول دخالت های خانواده ها تلقی می کنند و در نتیجه هر دلخوری و ناراحتی ای که از خانواده ی همسر خود پیدا می کنند از چشم او می بینند و واکنش نشان می دهند

2- بعضی وقت ها چشم ها را ببندید، چیزی هم نشنوید: شاید این راه چندان جوان پسندانه نباشد، اصلاً اگر به بعضی از جوانان بگویید بهتر است برخی چیزها را بشنوید، اما به روی خودتان نیاورید به آنان بر می خورد که یعنی من ادا در بیاورم که ناشنوا هستم و چیزی نمی شنوم! یا مگر من نابینا هستم؟ به تصور این افراد هر چه به اصطلاح تیزتر باشند و مچ اطرافیان را بهتر بگیرند، نشان دهنده ی زرنگی آنان است، اما اگر همین افراد کمی با خود روراست باشند، می بینند این به اصطلاح تیز و زرنگ بودن چه دردسرهایی که تا به حال برای شان نداشته است. البته قرار نیست به صورت افراطی و همیشه از این روش استفاده کنیم. بلکه استفاده ی مناسب و گاهگاهی از این روش می تواند هم به آرامش ما کمک کند و هم باعث شود احترام مان حفظ شود.

3- بگو چشم و کار خودت را بکن: گاهی اوقات اطرافیان صحبت خود را به صورتی مطرح می کنند که امکان نادیده گرفتن آن به هیچ صورتی وجود ندارد، از طرفی آنان اصرار دارند حرف شان عملی شود، در این شرایط ، می توان حرف خانواده ها را در جلو آنان عملی کرد، اما بعداً مطابق نظر خود عمل کنیم. شاید بگویید این کار چندان مودبانه نیست و اصلاً این کار به نوعی نفاق است. اما توجه داشته باشید شما بین بد و بدتر دارید دست به انتخاب می زنید، می توانید حرف والدین خود یا همسرتان را عملی نکنید و تنش و  دلخوری ایجاد کنید یا می توانید به صورت آزمایشی نظر آنان را اجرا کنید تا در صورتی که نپسندید، بعداً نظر خود را اعمال کنید.

4- همسرتان را مسئول رفتار اقوامش ندانید: گاهی اوقات دخالت اطرافیان باعث می شود روابط همسران تحت تأثیر قرار بگیرد و دعوا و کشمکش ایجاد شود. این موقعیت به ویژه زمانی ایجاد می شود که همسران همدیگر را مسئول دخالت های خانواده ها تلقی می کنند و در نتیجه هر دلخوری و ناراحتی ای که از خانواده ی همسر خود پیدا می کنند از چشم او می بینند و واکنش نشان می دهند.

اما این اشتباه چرا پیش می آید؟ بسیاری از همسران این موضوع را شنیده اند که در زمان دخالت خانواده های هر کدام از طرفین، همان فرد باید با خانواده اش صحبت کند. به عنوان مثال اگر خانواده ی عروس دخالت نابه جا می کنند، عروس مسئول صحبت با آنان است. اما گاهی این مسئولیت باعث برداشتی نادرست می شود، به این معنا که افراد تصور می کنند اگر همسرشان مسئول صحبت با خانواده اش باشد، پس مسئول صحبت های آنان نیز هست!

 برای جلوگیری از ایجاد عوارض بیشتر در روابط شما و همسرتان سعی کنید، رفتار خانواده اش را به پای او ننویسید.
منبع:با نگاهی به نشریه سپیده دانایی

 

پنج شنبه 14/1/1393 - 20:39
داستان و حکایت
 

داستان,داستان گوهر پنهان,حکایت گوهر پنهان

روزی حضرت موسی به خداوند عرض کرد: ای خدای دانا وتوانا ! حکمت این کار چیست که موجودات را می‌آفرینی و باز همه را خراب می‌کنی؟ چرا موجودات نر و ماده زیبا و جذاب می‌آفرینی و بعد همه را نابود می‌کنی؟


خداوند فرمود : ای موسی! من می‌دانم که این سوال تو از روی نادانی و انکار نیست و گرنه تو را ادب می‌کردم و به خاطر این پرسش تو را گوشمالی می‌دادم. اما می‌دانم که تو می‌خواهی راز و حکمت افعال ما را بدانی و از سرّ تداوم آفرینش آگاه شوی. و مردم را از آن آگاه کنی. تو پیامبری و جواب این سوال را می‌دانی. این سوال از علم برمی‌خیزد. هم سوال از علم بر می‌خیزد هم جواب. هم گمراهی از علم ناشی می‌شود هم هدایت و نجات. همچنانکه دوستی و دشمنی از آشنایی برمی‌خیزد.

آنگاه خداوند فرمود : ای موسی برای اینکه به جواب سوالت برسی، بذر گندم در زمین بکار. و صبر کن تا خوشه شود. موسی بذرها را کاشت و گندمهایش رسید و خوشه شد. داسی برداشت ومشغول درو کردن شد. ندایی از جانب خداوند رسید که ای موسی! تو که کاشتی و پرورش دادی پس چرا خوشه‌ها را می‌بری؟ موسی جواب داد: پروردگارا ! در این خوشه‌ها، گندم سودمند و مفید پنهان است و درست نیست که دانه‌های گندم در میان کاه بماند، عقل سلیم حکم می‌کند که گندمها را از کاه باید جدا کنیم. خداوند فرمود: این دانش را از چه کسی آموختی که با آن یک خرمن گندم فراهم کردی؟ موسی گفت: ای خدای بزرگ! تو به من قدرت شناخت و درک عطا فرموده‌ای.

خداوند فرمود : پس چگونه تو قوه شناخت داری و من ندارم؟ در تن خلایق روحهای پاک هست، روحهای تیره و سیاه هم هست . همانطور که باید گندم را از کاه جدا کرد باید نیکان را از بدان جدا کرد. خلایق جهان را برای آن می‌آفرینم که گنج حکمتهای نهان الهی آشکار شود.

*خداوند گوهر پنهان خود را با آفرینش انسان و جهان آشکار کرد پس ای انسان تو هم گوهر پنهان جان خود را نمایان کن.

داستان های مثنوی معنوی

پنج شنبه 14/1/1393 - 20:35
داستان و حکایت
 

ضرب المثل ایرانی, گوسفندان, چوپان

این مثل در رابطه با کسانی به کار می رود که بی سواد صرف هستند، معرفت ندارند و خلاصه قوه دراکه و تشخیص آنها تا آن اندازه ای ضعیف است که حتی دو کلمه ی ساده «هر» و «بر» را که شبانان می شناسند و محل به کار بردن آن دو را نیز می دانند از هم تمیز نمی دهند.

 

صدای «هر» برای طلبیدن و خواندن گوسپندان است و صدای «بر» با لهجه و آهنگ مخصوصی که فقط شبانان می توانند ادا کنند برای دور کردن و به جلو راندن گوسپندان به کار می رود. چوپانان ورزیده و کارکشته به تمام صداهای چوپانی واقف هستند ولی دو صدای هر و بر را هر چوپان تازه کار و مبتدی هم می داند و باید بداند زیرا هر و بر در واقع الفبای اصطلاحات چوپانی است و فراگرفتن آن حتی برای بچه چوپان ها نیز اشکال و دشواری ندارد.

 

پس در این صورت اگر کسی هیچ نداند به مثابه چوپانی است که از فرط بی شعوری و بی استعدادی هر را از بر تمیز ندهد.
 به همین جهت عبارت بالا ابتدا در منطقه ی غرب وم رفته رفته در سراسر ایران مصطلح گردیده در ادبیات ایران نیز رسوخ پیدا کرده است چنان که باباطاهر گوید :


خوشا آنانکه هر از بر ندانند

نه حرفی در نویسند و نه خوانند

منبع:forum.gigapars.com

پنج شنبه 14/1/1393 - 20:35
دعا و زیارت

  خداوندا! کدام پناهگاه بهتر از آغوش پر مهر توست!؟


مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛
ای خدای مهربان، نمی دانم چه حكمتی داشته است اینكه تو با آن همه عظمت و بزرگی ات كه در مخیله هیچ كس نمی گنجد اجازه داده ای كه بنده ای ناچیز این چنین بی واسطه با تو سخن بگوید. مقام كبریایی تو كجا و بنده حقیر كجا؟ عرش اعلی كجا و زمین خاكی كجا؟ حی لایموت كجا و عبد فانی كجا؟ ذات پاك و مقدس كجا و موجود سراسر تقصیر كجا؟
اما می دانم هر چه هست تو فراتر از آنی كه عظمت لطف تو را تجسم كنم. خدایا، اگر تو اجازه نمی دادی این چنین صمیمانه و خودمانی با تو گفتگو كنم، آنگاه باید در گفتگو با چه كسی دلم را تسكین می دادم؟ به كدام رحمت بی انتها متوصل می شدم تا در مشكلات و گرفتاری های دنیا احساس نومیدی و شكست در وجودم رخنه نكند؟ كدام محرم راز را پیدا می كردم كه تمام آشكار و نهانم را بداند و آنها را به هیچ كس نگوید؟ چه پناهگاهی را می یافتم كه هرگاه مرتكب اشتباه و لغزشی می شدم، به درگاه او پناه می بردم و با خلوص دل نزد او اعتراف می كردم و طلب عفو  و رحمت؟
پنج شنبه 14/1/1393 - 20:31
اطلاعات دارویی و پزشکی

 گیاهان دارویی

اوستا اولین کتابی است که از گیاهان دارویی سخن گفته است


استفاده از گیاهان دارویی به منظور درمان با تاریخ زندگی انسان هم زمان بوده است. انسان در تمام دوران تاریخی چاره ای جز توسل به گیاهان نداشت. اگر چه در نیم قرن گذشته استفاده از داروهای شیمیایی و سنتزی به شدت رواج یافت ولی به سرعت آثار زیان بار آنها بر زندگی آنها سبب گرایش مجدد به گیاهان دارویی گردید، و این نکته که توسل به گیاهان دارویی همواره در طول تاریخ یکی از روشهای موثر درمان بوده است، به خوبی روشن است.

 

تاریخ طب در کشور ما مربوط به دوره آریایی می باشد و اوستا (۶۵۰۰ ق.م) اولین کتابی است که از گیاهان دارویی سخن گفته است. به نقل از اوستا اولین پزشک ایرانی تریته پدر گرشاسب پهلوان بوده است که از کاربرد گیاهان دارویی و عصاره آنها اطلاع داشته و مقام او در طب نظیر مقام ایمهوتپ (۳۵۰۰ ق.م) در مصر باستان، انقلبیوس در یونان و آسکولانیوس در روم(سه رب النوع درمان) بوده است.

 

قدیمی ترین گیاه دارویی در طول تاریخ ” هوم” گیاه مقدس آیین زرتشت بوده است. در کتابهای پهلوی هوم را سرور همه گیاهان و استفاده از آن را باعث عمر جاویدان می داند. تاریخ استفاده دارویی از پیاز و ادویه به ۴۵۰۰ ق.م و به نقل از هردوت استفاده از گیاهان دارویی میرح (Commiphora)، کاسیا (Cinnamomu) سیناموم (Cinnamimum Zylanica) آنیز (Pinpimella anisum) مارجورام (Oroganum margorana) در مومیایی کردن اجساد به ۵۲۰۰ ق.م می رسد.

 

قدیمی ترین کتاب چینی منسوب به شینون (۲۸۰۰ ق.م) ۱۰۰۰ گونه دارویی را شرح داده، ماردوکاپالیدین (۷۱۰ ق.م) ۶۴ گونه دارویی را کشت نموده است، در الواح سومری چگونگی کشت گیاهان را شرح داده، بقراط (۳۷۷ ق.م) کاربرد دارویی ۴۰۰ گونه دارویی را شرح داده است. ظهور دانشمندانی نظیر سقراط، دیوسکورید، رازی، هروی، ابن سینا، ابوریحان بیرونی، جرجانی، خاندان بختیشوع سبب گسترش این علم در جهان گردیدند.


گیاهان دارویی رستنیهایی با تاریخچه جالب توجه و ممتاز هستند. علاوه بر قدمت، گستره نفوذ این گیاهان در تاریخ ادیان و ملتها بسیار شایان توجه است بطوریکه در جای جای حوادث مهم تاریخی، سیاسی، اجتماعی و دینی، این گیاهان قرین توجه بوده و یا منجر به بروز حوادث مهمی شده اند. در بوندهشن (دایرةالمعارف زرتشتیها) به اسامی فرشتگان اداره کننده روزهای یک ماه اشاره شده که با نام گیاهان دارویی انطباق دارد، زعفران و نسترن از آن جمله اند.

 

در سوره دهر، آیات پنجم و ششم می خوانیم “نیکوکاران عالم در بهشت شرابی نوشند که طبعش در لطف رنگ وبوی کافور است. در تاریخ اسلام، نام یهود بنی قریظه با حوادث مهم صدر اسلام قرین است. در زبان عربی یکی از نامهای درخت اقاقیا، قریظه است. بنی قریظه نام طایفه ای از یهود بوده که در ابتدا به شغل دباغی اشتغال داشته اند و از این گیاه در فرآوری پوست استفاده می کرده اند.

 

امروزه می دانیم که تاننها گروهی از مواد موثره هستند که در رسوب پروتیین نقش دارند و این اثر باعث خاصیت میکروب کشی، ضد خونریزی و انقباض بافتهای مختلف می شود. بنا براین برای رسوب دادن پروتیین پوست، در دباغی مورد استفاده قرار می گرفته است.

 

از دیگر گیاهان دارویی سس است که در زبان عطاران و منابع طب سنتی به افتیمون معروف است که نام اخیراز صفت گونه ای در نام علمی آن گرفته شده است. از خواص درمانی این گیاه در درمان بیماریهای دماغی استفاده می شود. علاوه بر منابع طبی در متون ادبی هم از این گیاه نام برده شده است.

 

با جستجو و دقت درمنابع دینی، تاریخی و ادبی، اسامی گیاهان دارویی، وجوه تسمیه و حوادث مرتبط با این گیاهان به وفور به چشم می خورد. بنابر این در کنار توجه فزاینده ای که به خواص درمانی این گیاهان می شود لازم است جهت آشنایی بیشتر نسل جوان با این وجوه تسمیه بررسیهای جامع تری انجام گیرد و حلقه های مجزای دانش بشری مربوط به گیاهان دارویی انسجام و اتصال بیشتری پیدا نماید.

منبع:بیتوته
پنج شنبه 14/1/1393 - 20:30
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته