• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 4363
تعداد نظرات : 2608
زمان آخرین مطلب : 3487روز قبل
ادبی هنری
اینکه انسان بتواند چیزهایی را که سبب آزار دیگران است درخود از بین ببرد ، هنر است .       گوگول
چهارشنبه 21/1/1387 - 22:43
دانستنی های علمی
بین حق و باطل ، چهار انگشت فاصله است و این مسافت کوتاه را همیشه در قضاوت خود رعایت نمایید .                                                                                   حضرت مولا (ع)
چهارشنبه 21/1/1387 - 22:42
ادبی هنری

سعدی - گلستان

عابدی را حکایت کنند که شبی ده من طعام بخوردی و تا سحر ختمی بکردی . صاحب دلی بشنید و گفت : اگر نیم نانی بخوردی و بخفتی ، بسیار از این فاضل تر بودی .اندرون از طعام خالی دار                    تا در او نور معرفت بینیتُهی از حکمتی به علتِ آن                    که پُری از طعام تا بینی( راهنما ---> بخوردی : می خورد / ختم : قرآن را از ابتدا تا آخر یکبار خواندن ... ختمی بکردی : ختم می کرد / صاحب دل : عارف / فاضل تر : با ارزش تر / بودی : می بود /// اندرون : شکم )
چهارشنبه 21/1/1387 - 22:39
اخبار

ایرنا-براساس یك گزارش جدید، شمار قربانیان بیماری تب دنگی در مالزی همچنان رو به افزایش بوده و در سه ماهه نخست سال جاری میلادی به ‪۲۶‬ نفر رسیده است.
به گزارش روز دوشنبه سامانه اینترنتی بانكوك پست ، درمدت مذكور ‪ ۹‬هزار و ‪ ۸۸۹‬نفر در مالزی مبتلا به این بیماری تشخیص داده شدند. براساس این گزارش ، این درحالی است كه در مدت مشابه در سال قبل ‪۱۳‬ هزار و ‪ ۹۴۹‬نفر مبتلا به این بیماری تشخیص داده شدند كه ‪ ۳۴‬نفر از آنان به دلیل شدت بیماری جان باختند.

این گزارش تاكید می‌كند كه باوجود كاهش مطلق شمار مبتلایان در سه ماهه اول سال جاری ، شمار مبتلایان در هر ماه نسبت به ماه قبل آن افزایش قابل توجهی نشان داده است .

بانكوك پست افزود: بیشترین شمار مبتلایان به بیماری نیز به ترتیب مربوط به ایالتهای سلانگور و نیز شهر كوالالامپور(پایتخت فدرال ) مالزی بوده است دولت مالزی درراستای مبارزه با گسترش این بیماری برنامه‌های مدون آموزشی برای شهروندان این كشور تدارك دیده و همزمان با آن ماموران بهداشتی نیز به كنترل مكرر مناطق در معرض تخمگذاری پشه آئدس مبادرت می ورزند.

به گزارش ایرنا، تب دنگی كه به علت همراه بودن موردی آن با دردهای بسیار شدید مفصلی و استخوانی به بیماری استخوان شكن شهرت یافته ، در زمان حاضر تمام كشورهای غنی و فقیر منطقه جنوب شرق آسیا را فرا گرفته است این بیماری توسط نوعی ویروس كه ازطریق جنس ماده پشه آئدس به انسان منتقل می‌شود افراد را مبتلا می‌كند و مهمترین علایم آن شامل تب شدید، حالت تهوع و دردهای شدید مفصلی و استخوانی و نیز در برخی موارد، موجب تغییر در تعداد نوعی از یاخته‌های خونی (پلاكت ) می‌شود.

این بیماری به دلیل كاهش سریع گلبول‌های سفید خون ، تضعیف سیستم ایمنی بدن و در موارد حاد، بروز خونریزی‌های داخلی ، از جمله بیماریهای مهلك مناطق حاره‌ای به شمار می‌آید.

تاكنون چهار سوش مختلف از تب دنگی كشف شده كه نوع دو از آن به دلیل مقاومت بیشتر درمقابل سیستم ایمنی بدن انسان ، خطرناكتر است .

به لحاظ تئوریك ، انسان ممكن است درطول زندگی خود به هر چهار سوش بیماری مبتلا شود و ابتلا به یك سوش در مقابل انواع دیگر ایمنی ایجاد نخواهد كرد.

همچنین تاكنون هیچ نوع درمان موثر و یا واكسنی برای این بیماری اعمال نمی شده و روشهای درمانی آن عمدتا مبتنی بر مراقبتهای نگهدارنده بود.

درعین حال ، محققان كشورمان در پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیك و زیست فناوری بتازگی اعلام كرده‌اند كه موفق به تولید داروی درمان تب دنگی شده و بزودی برای استفاده عمومی به برخی كشورهای منطقه جنوب شرق آسیا ارسال خواهد شد.

بیشترین شمار مبتلایان و مرگ و میر ناشی از این بیماری در میان كشورهای منطقه مربوط به اندونزی و كمترین آن مختص سنگاپور است .

گزارش سازمان بهداشت جهانی در این ارتباط بر روند فزاینده ابتلا به این بیماری در تمام كشورهای منطقه تاكید داشته است .


Posted by webmaster at April 7, 2008 10:23 PM  View: 7
چهارشنبه 21/1/1387 - 12:5
بیماری ها

ایرنا-هر كس كه دوره شیمی درمانی میگذراند مطمئنا از پیشرفتی كه بتواند میزان دوز دارویی را به طور چشمگیری كاهش دهد استقبال می‌كند. به گزارش فیزورگ، محققان دانشكده پزشكی سنت لوئیس دانشگاه واشنگتن با استفاده از نانو فناوری گام مهمی بسوی این هدف برداشته اند.
محققان با استفاده از نانو ذرات پوشیده شده از دارو، داروی قوی را بطور مستقیم به تومورهای خرگوش‌ها رساندند و دریافتند دوز دارویی مصرفی ‪۱۰۰‬ برابر كمتر از دوزی است كه پیش از آن روند رشد تومور را بطور قابل توجهی كند كرده بود.

دكتر پاتریك وینتر مجری این طرح و استاد پزشكی و مهندسی زیست پزشكی با اشاره به عوارض جانبی ناخواسته بسیاری از داروهای شیمی درمانی گفت، نشان داده‌ایم كه فناوری نانوذرات ما می‌تواند با كاهش كاهش دوز دارویی باعث كاستن از عوارض جانبی شیمی درمانی شود.

این نانوذرات دانه‌های بسیار كوچكی از یك تركیب بی‌اثر و چرب هستند كه می توان آنها را با انواع مختلفی از مواد فعال پوشاند.

محققان می‌گویند در خرگوش‌هایی كه با نانوذرات آغشته به سم قارچی موسوم به فاماگیلین درمان شدند، رشد تومور كاهش چشمگیری یافت.

آزمایش‌های انجام شده بر روی انسان نشان داده است كه استفاده از فاماگیلین به همراه دیگر داروهای ضد سرطان می‌تواند درمان موثری برای سرطان باشد.

این نانو ذرات بر روی سطح خود علاوه بر فاماگیلین، مولكولهایی دارند كه برای چسبیدن به پروتئین‌های موجود بر روی رگهای خونی درحال رشد طراحی شده اند.

از این رو، این نانوذرات به مكانهایی كه رگهای خونی تكثیر می‌یابند متصل می شوند و فاماگیلین خود را به رگهای خونی آزاد می‌كنند.

فاگامیلین تكثیر رگهای خونی را متوقف می‌كند و از این رو مانع از گسترش خون رسانی به تومور می‌شود و رشد آنها را كند می‌كند.

آزمایش بر روی انسان همچنین نشان داده است دوزهای بالای فاماگیلین برای استفاده در روش‌های استاندارد عوارض جانبی سمی برای اعصاب دارد.اما از آنجا كه نانوذرات فاماگیلین در جایی كه تومورها رگهای خونی جدید ایجاد می كنند متمركز می‌شوند، دوزهای بسیار كم آن نیز موثر است.

موشهایی كه با نانو ذرات فاماگیلین را درمان شدند هیچگونه عوارض جانبی نامطلوبی از خود نشان ندادند.

نتایج این تحقیقات در نشریه ‪ FASEB‬منتشر شده است.


Posted by webmaster at April 7, 2008 10:18 PM  View: 13
چهارشنبه 21/1/1387 - 12:3
اخبار

ایرنا-سازمان جهانی بهداشت نخستین مورد انتقال ویروس اچ‪۵‬ان‪ ۱‬آنفلوانزای مرغی از انسان به انسان را تایید كرد. به گزارش پایگاه اینترنتی بی.بی.سی. نیوز، این مورد انتقال ویروس اواخر سال گذشته در میان اعضای یك خانواده در شمال غرب پاكستان دیده شد.
یكی از اعضای این خانواده كه كارگر مرغداری بود به آنفلوانزای مرغی مبتلا شد و از آن جان سالم بدر برد اما سه تن از برادرانش به ویروس این بیماری آلوده شدند و دو نفر از آنها درگذشتند.

آزمایش‌های توالی ژنتیك كه بر روی نمونه‌های ویروس آنفلوانزای مرغی جمع آوری شده از این چهار برادر صورت گرفت انتقال ویروس اچ‪ ۵‬ان‪ ۱‬از انسان به انسان را تایید كرد.

سازمان جهانی بهداشت اعلام كرد،  بیماری به مردم آن ناحیه سرایت نكرد و اقدامات مناسبی برای كاهش خطرات آتی عفونت‌های انسانی صورت گرفت.

‪ ۸۵‬درصد از مرغداری‌های پاكستان در منطقه شمال غرب این كشور قرار دارند.

شمال غرب پاكستان یكی از مناطقی است كه سال گذشته بیماری آنفلوانزای مرغی در آن شیوع یافت و به منظور جلوگیری از گسترش دامنه این بیماری هزاران پرنده معدوم شد.


Posted by webmaster at April 7, 2008 10:23 PM  View: 12
چهارشنبه 21/1/1387 - 12:2
دنیای گیاهان و حیوانات

در راستای دستیابی محققان موسسه تحقیقات شیلات ایران در انستیتو تحقیقات بین المللی ماهیان خاویاری به بیوتكنیك مولدسازی و تكثیر مصنوعی ماهیان خاویاری پرورشی، تكثیر مصنوعی ماهیان شیپ پرورشی بدون كشتن مولدین با موفقیت به انجام رسید. به گزارش سرویس پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، پژوهشگران ایرانی در سال 84 به این بیوتكنیك دست یافته بودند.

كه در ساعت 1 بامداد دوشنبه 12 فروردین ماه جاری برای اولین بار در كشور در قالب مراحل اجرایی پروژه «بررسی امكان تكثیر مصنوعی گونه شیپ و تاسماهیان ایرانی پرورشی»، تكثیر مصنوعی ماهیان شیپ پرورشی بدون كشتن مولدین با موفقیت انجام شد. در این فرآیند از یك مولد ماده شیپ پرورشی با وزن 8/8 كیلوگرم با GV در محدوده 12 و با تزریق هورمون GnRH (اوافكت - 3) در درجه حرارت آب 16 درجه سانتی گراد، میزان یك كیلوگرم تخمك سیال به روش ریزبرش مجرای تخم بر و از طریق زنده نگهداشتن مولد ماده استحصال شد و از مولد نرشیپ پرورشی نیز 60 سی سی اسپرم با كیفیت استحصال شد؛ به طوری كه درصد لقاح به میزان 96 درصد محاسبه شد.

از آنجا كه تاسماهی شیپ به عنوان یكی از گونه‌های نادر تاسماهیان در لیست قرمز (در خطر انقراض) قرار گرفته، این موفقیت، نوید بخش امكان حفاظت و افزایش ذخایر این گونه با ارزش توسط ایران می‌باشد.

گفتنی است كه محققان موسسه تحقیقات شیلات ایران در سال‌های 1384 و 1385 موفق به اخذ پنج گواهینامه ثبت اختراع در زمینه فرمولاسیون هورمون GnRH و بیوتكنیك تكثیر مصنوعی ماهیان خاویاری پرورشی، مولد سازی و تولید خاویار پرورشی، بیوتكنیك استحصال تخمك به روش ریزبرش مجرای تخم بر و ... شده‌اند كه ضمن برگزاری كارگاه‌های آموزشی تخصصی و ترویج یافته‌های حاصل از این تكنیك‌های ارزشمند به بخش‌های اجرایی و خصوصی، زمینه توسعه صنعت پرورش و مولد سازی تاسماهیان در كشور را فراهم كرده‌اند.




Posted by webmaster at April 7, 2008 10:29 PM  View: 5
چهارشنبه 21/1/1387 - 12:0
اخبار

ایرنا-معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی سمنان گفت: به‌دلیل كم‌تحركی و نبود تغذیه صحیح، بیماریهای قلبی - عروقی به مهمترین عامل مرگ و میر تبدیل شده است.
"جعفر جندقی" روز دوشنبه در گردهمایی كاركنان سپاه منطقه سمنان كه به‌مناسبت هفته سلامت برگزار شد، افزود: با برنامه‌ریزی در امر تغذیه سالم و توسعه ورزش می‌توان مقدار بسیار زیادی از مرگ و میرها را كاهش داد.

وی بیماری‌های سرطان و سوانح و حوادث را از دیگر عوامل مهم در مرگ و میرها خواند و افزود: با ارتقای سلامت در جامعه زمینه رشد و توسعه همه جانبه كشور بیش از پیش فراهم خواهد شد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی سمنان گفت: رفاه كامل جسمی، روانی ،اجتماعی و معنوی از جمله ابعاد سلامت انسان‌ها در جامع است و متولیان امر سلامت باید با ارائه پیام‌های مناسب بهداشتی و درمانی به ارتقای سلامت در جامعه كمك كنند.

در این گردهمایی كه به همت واحد بهداری سپاه منطقه سمنان برگزار شد از تعدادی از پزشكان و كاركنان كه در توسعه سلامت،بهداشت و درمان با سپاه سمنان همكاری دارند تجلیل شد.


Posted by webmaster at April 7, 2008 10:31 PM  View: 14
چهارشنبه 21/1/1387 - 11:58
بیماری ها

ایرنا-یك كارشناس روز دوشنبه اعلام كرد، تغییر آب و هوا به دلیل ایجاد سطوح بالاتراشعه فرا بنفش خطر كاهش بینایی مردم را از طریق ابتلا به آب مروارید افزایش خواهد داد.
به گزارش پایگاه اینترنتی خبرگزاری فرانسه، آندرآس مولر از بنیاد فرد هالوز گفت، افزایش سن، سیگار كشیدن و قرار گرفتن در معرض اشعه فرابنفش سه عامل خطر ساز اصلی هستند كه به نابینایی‌های ناشی از ابتلا به آب مروارید منجر می‌شوند.

این پزشك در بیانیه‌ای به مناسبت بزرگداشت روز جهانی بهداشت كه امسال موضوع آن محافظت از سلامت در برابر تغییر آب و هوا است نوشت، تغییر آب و هوا سطح اشعه فرابنفش را افزایش می‌دهد و خطر ابتلا به آب مروارید را بالا می‌برد.
سخنگوی این بنیاد كه بیشتر در كشورهای در حال توسعه برای بازگرداندن بینایی به مردم مبتلا به آب مروارید فعالیت می‌كند گفت، افزایش قرار گرفتن در معرض اشعه فرا بنفش بر اثر كاهش لایه ازن ایجاد می‌شود.

اگرچه بیماری‌های آب مروارید را می‌توان با انجام عمل جراحی نسبتا ساده ای برطرف كرد اما آنها مسئول تقریبا ‪ ۵۰‬درصد از موارد نابینایی‌های قابل پیشگیری در سراسر جهان هستند.

مولر گرفت، در زمینه نابینایی‌های ناشی از آب مروارید ، ارقام نشان می دهند مردمی كه بیشتر در معرض خطر كاهش بینایی قرار دارند افرادی هستند كه برای غلبه به این بیماریبه مراكز خدمات پزشكی دسترسی ندارند.

این بنیاد بر اهمیت اتخاذ تدابیر بازدارنده و حفاظت از بینایی كودكانی كه اغلب بدون عینك مدت زیادی را در فضای باز بسر می‌برند ، تاكید كرد.

مولر گفت، راه حل ساده است و می‌توان با گذاشتن كلاه‌های لبه دار و عینك های آفتابی از خطر این اشعه در امان ماند.

در گزارش جداگانه‌ای كه روز یكشنبه منتشر شد، پزشكان استرالیایی دریافتند كه تغییر آب و هوا به میزان بالاتر ابتلا به برخی بیماری‌های عفونی و تنفسی و جراحت‌های بیشتر ناشی از طوفان‌ها و آتش سوزی جنگل‌ها منجر خواهد شد.



Posted by webmaster at April 7, 2008 10:33 PM  View: 10
چهارشنبه 21/1/1387 - 11:51
بیماری ها

پژوهشگران موفق به كشف نوعی پروتئین در خون تمساح شده‌اند كه برای درمان برخی از عفونت‌ها كارآیی دارد.
به گزارش سرویس علمی ایسنا، به گفته این پژوهشگران، برخی از پروتئین‌های موجود در خون این جانور خواصی شبیه به آنتی بیوتیک‌ها دارند و می توان از آنها برای درمان بعضی از انواع عفونت‌ها استفاده کرد.

پژوهشگران دانشگاه لوئیزیانا در آمریکا در این مطالعات دریافتند كه برخی از این پروتئین‌ها همچنین خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچی دارند.


آمارها نشان می‌دهد كه حداقل یک سوم از موارد مرگ و میرها در جهان در اثر ابتلا به بیماری های عفونی رخ می دهد و باکتری‌های بیماری‌زا هر روز بیش از گذشته در برابر آنتی بیوتیک‌های موجود در عرصه پزشکی مقاوم می شوند. در عین حال تلاش‌ها برای تولید نسل جدیدی از آنتی بیوتیک‌ها بسیار به کندی پیش می رود.


Posted by webmaster at April 7, 2008 10:33 PM  View: 13
چهارشنبه 21/1/1387 - 11:49
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته