حسن بن حسن بن علی بن هیثم یکتن از مشاهیر علم ودانش در تمدن اسلامی است .ابن
الهیثم در طول حیات خود تلاش پیگیر وطاقت فرسا به خرج داد تا در علوم
متداول زمان خود صاحب نطر ومتخصص گردد . او که در بصره (354هـ) متولد شده
بود, پس از فراگیری دروس مقدماتی به تحقیق در مورد ریاضیات وطب پرداخت
او پس از ندک مدتی در این رشته ها مهارت به خاصی پیدا کرد . ویکی از ریا
ضیدانان مشهور وبزرگترین فیزیکدان مسلمان است . در قرون وسطی او را بیان
الهازن نامیده اند. در تاریخچه زندگی او خلد بسیار وجود دارد ودر زمان
خلافت الحاکم به مصر رفت ودر آنجا در صدد بر آمد که جریان نیل را منظم
کند سازد اما چون این کار را نا شدنی یافت با وجود ترسی که از خشم خلیفه
داشت از آن چشم پوشید. پساز مرگ حاکم پاهراً باز گشت وبرای تأمین حقوقش به
رو نویسی کتاب های خطی علمی, به ویژه کتاب های ریاضی پرداخت . شهرت علمی
ابن الهیثم در مصر به اوج خود رسید ودر همین شهر به نوشتن آثاری از جمله (
القول المعروف بالغریب فی حساب المعاملات) پرداخت. مرگ وی در 430هـ اتفاق
افتاد .
فهرست
آثار او که از صد متجاوز است به دسیسه ابن ابی اصیبعه در کتاب " طبقات
الأطبا" فراهم آمده است. اکثر این آثار در بارۀ ریاضیات وفیزیک نوشته شده
است . اما وی به مباحث فلسفی وطبی نیز پرداخته است. در سر تاسر آثار فلسفه
او به احاطۀ کامل وی بر نوشته های مئلفان یونانی بخصوص بطلیموس که آثارش
را ابن الهیثم مطالعه وتحقیق کرده است می توان نام برد. نبوغ ریاضی ابن
الهیثم در مقالۀ نجم کتاب ( فی الحناظر) آن جا که مسأله ای را حل می کند
که امروز به نام او معروف است به اوج شکوفایی رسیده است.این عشامه چنین
است :" در صفحه دایره ای به مرکز O وبه شعاع Rدو نقطه ثابت Aو B داده می شود. هرگاه دایره را به مثبۀ آینه ای فرض کنیم , بر آن نقطه ای چون M بیابید که شعاع ثوری که از Aخارج می شود, پس از منعکس شدن در نقطۀ M , بر Bبگذرد
." راه حل بسیار پیچیدۀ ابن هیثم به یک معادله در جه چهارم منتهی می شود
که وی آن را با قطع کردن یک هذلو لی متساوی القطرین ویک دایره حل کرده
است.لئونارد ودوانچی به حل این مسأله علاقه پیدا کرده اما چون مبانی
ریاضی مستحکم نداشت فقط توانست آن را از راه عملی ( مکانیکی) حل کند. سر
انجام هویگنس, که در سال 1696 در گذشت, قشنگ ترین وساده ترین راه حل را
نشان داد.
ابن
هیثم ثابت کرده است که شفق نجوی وقتی آغز می شود یا پایان می یابد که
ارتفاع جو زمین را 52000 قدم تخمین زده بود. وی علت انکسار جدی افزایش
قطر ظاهری خورشید وماه را در نزدیکی افق بدرستی توضیح داد. ابن الهیثم
مانند ابو علی ابن سینا وبیرونی وابن نفیس معتقد بود که جهت مسیر شعاع
نور از طرف شیئی به طرف چشم است, نه در جهت عکس آن که اقلیدس وبطلیموس
کثیری انگاشته بودند. در ریاضیات , ابن هیثم مسأله ما هانی را به صورتی
بدیع حل کرد ورسالت های متعدد در بارۀمطالب ریاضی نوشت. چنان که گفته شد,
ابن هیثم نه تنها در علم ریاضی که در دانش فیزیا وهندسه نیز سر أمد اقران
خود بود.
آثار علمی ابن هیثم :
1 ـ رساله مساحت المجسم المکافی: این رساله توسط لوتر به زبان آلمانی ترجمه شده است.
2ـ
مقالۀ فی تربیع الدائره: این مقاله به زبان آلمانی ترجمه شده است, آطن
مقاله طی چندین قرن مرجع دانشمندان هندسه وحققین این رشته قرار داشته است.
3ـ مقاله مستقصاه فی الاشکال الهلالیة .
4ـ خواص المثلث من جهت العمود.
5ـ القول المعروف بالغریب فی حساب المعاملات.
6ـ مقاله فی عمل المسبع فی الدائرة به زبان فرانسوی ترجمه شده است .
7ـ مقاله فی التحلیل والترکیب
8ـ المعاملات فی الحساب
9ـ
مقاله آن الکرة اوسه الاشکال المجسمة التی احاطتها متساویة وان الدائرة
اوسع الاشکال المسطحة التی احاطتها متساویة ,در سال 1959م به زبان
فرانسوی وروسی ترجمه شده است.
10ـ قول فی استخراج مسأله عددیه ,به زبان آلمانی ترجمه ومورد تحقیق قرار گرفته است.
11ـ مساله عددیه مجسمه .
12ـ مقاله فی المعلومات, در قرن هجده توسط سریون به زبان فرانسوی ترجمه شده است.
13ـ مقاله فی مسائل التلاقی.
14ـ مقالة فیما یعرض من الاختلاف فی ارتفاعات الكواكب ، .
15ـ مقالة مشروحة فی بركار الدوائر العظام در سال 1910م توسط ویدمان به زبان آلمانی ترجمه شده است .
16ـ مقالة فی الأثر الذی فی القمر.
17ـ مقالة فی صورة الكسوف.
18ـ مقالة فی حركة القمر.
19ـ كتاب فی حل شكوك كتابفی حل شکوک اقلیدس فی الاصول وشرح معانیه.
20ـ مقاله فی اخلاق.
ابن هیثم علاوه بر آثار ریاضی وفلکی در وجود فوت, تعداد زیادی کتاب ومقاله در بارۀ ریاضیات داشته که بیشترآن ها از بین رفته است .
پی نوشت ها
1 عیون الأنباء فی طبقات الأطباء: از ابن اصیبعة, من موقع: alwarraq
2 فوات الوفیات: محمد بن شاكر الكتبی, به تحقیق إحسان عباس،دار صادر – بیروت چاپ اول : 1974 .
3 فرج المهوم فی تاریخ علماء النجوم: ابن طاوس
4 قدری حافظ طوقان: تراث العرب العلمی فی الریاضیات والفلك ـ (1382هـ= 1963م)
حضرت محمد (صلى الله علیه وعلى آل بیته وصحبه وسلم) فرمودند:هرگز
انحراف جنسی گسترش پیدا نمی كند و در میان مردم شایع نمی شود مگر اینكه
عده ای در آن زیاده روی كنند. در این صورت به بیماری ها و آفت هایی مبتلا
می شوندكه در میان گذشتگان آن ها نبوده است.
همچنین ایشان فرمودند:هنگامی كه زنا (محصن یا محصنة) بین عده ای خاص شیوع پیدا كند، مرگ و میر میان آن ها زیاد می شود.
با نگاهی به آمار آمریكا می توان درستی این حدیث را دریافت:
1- هرساله 134000 مورد جدید از بیماری سفلیس رخ می دهد كه بیشترین آمار در 40 سال گذشته است.
2- هر ساله 1.3 میلیون مورد بیماری سوزاك ( اتشك) رخ می دهد.
3- هر ساله 24 میلیون مورد از ویروس عامل ایجاد ورم پوستی(HPV) رخ می دهد كه درصد بیشتری از آن در میان جوانان مشاهده می شود.
4- 63% از بیماری های ناشی از روابط پرخطر هر ساله میان افراد زیر 25 سال اتفاق می افتد.
5- بیماری ایدز مهم ترین عامل مرگ بین افراد 25 تا 44 سال است.
حدیثی
كه در بالا به آن اشاره كردیم شرح حال جوامع غیر مسلمان است. ( و جوامعی
كه اسلام در آنها هست ولی مسلمان وجود ندارد. مترجم). مشكل این جوامع از
زمانی شروع شده كه قوانین الهی را كنار گذاشتند و به پیروی از سكولاریزم و
مفاهیم بی قید و بندی در آن پرداختند. رسانه ها بزرگ ترین نقش در گسترش
این جنایت شنیع داشتند. بسیاری از برنامه ها و شبكه های تلویزیونی در
گسترش فرهنگ بی قیدی و زنا تبلیغ نمودند. آن ها گفته دانشمندان در
مورد اینكه زنا می تواند راهی برای آزاد كردن تنش ها و نیاز های باشد
تبلیغ نمودند و گفتند كه می تواند بسیاری از مشكلات روانی را حل كند.
بسیاری از سخنرانی ها در مدح این جنایت بر علیه بشریت تبلیغ نمودند. بدتر
اینكه رسانه های عمومی جمعی این عقیده را در ذهن جوانان وارد كردند كه
نباید عفیف و پاكدامن باقی بمانند. عفیف بودن باعث شرمندگی جوانان عفیف در
جوامع غربی است. بی قیدی در همه جا گسترش یافته است.
سازمان
ها و قوانین از این افراد حمایت می كنند. كلوپ های شخصی و پارك ها و ساحل
ها برای انجام این كارها آزاد است. مطالعه ای جدید نشان داده است كه
مشاهده صحنه های به خاطر ظهور پایگاه های اینترنتی زیاد شده است به
طوری كه 230 میلیون صفحه یعنی 7% از صفحات اینترنتی را به خود اختصاص می
دهند.
گزارشات
اخیر سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد كه بیماری های شایع ترین نوع
بیماری است كه غرب با آن دست به گریبان است. تاثیرات آن در سن های مختلف
روبه افزایش است.
دكتر George Gold می گوید در دنیا در هر ثانیه، چهار نفر دچار بیماری می شوند و دكتر George Kousمی گوید كه مقدار واقعی بیش از این عدد و 4 تا 10 برابر این مقدار است. دكتر George Gold در
كتابش می گوید كه تمام امید های ما به اینكه پزشكی و تجهیزات آن می توانند
بیماری های را ریشه كن یا حداقل محدود سازند دود شدند و به هوا
رفتند... علت این مشكل در تغییر رفتار اجتماعی انسان است.
صدای
حكیمان با بلند تر شدن صدای دشمنان بشریت ضعیف تر می شود. اكنون در غرب
این فرهنگ كه شخصی كه قبل از ازدواج دارای رابطه نبوده است آدم
غیرعادی می باشد، رسوخ كرده است.
دكتر snowfield در كتابش به نام sex diseasesمی
گوید كه: جامعه فعالیت ممنوع را ندیده می گیرد. اكنون وقتی از مسایل
در جمع مردم صحبت می شود، هیچ احساس شرم و خجالت به وجود نمی آید و
عفت عمومی عادتی پوسیده است. رسانه ها به این بهانه كه این یك نیاز غریزی
است، هرزگی را ترویج می كند. زنا حتی در كلیسا هم عملی عادی شده است.
بسیاری از كشیشان برای جلب طرفدار در این مورد صحبت می كنند. روزنامه ها
می گویند كه بیش از 80% راهبان زن و راهبان مرد و كشیشان عمل زنا را انجام
می دهند و 40% آن ها هم جنس باز هستند.... بعضی از كلیسا ها ازدواج مرد با
مرد را مجاز كرده اند.
به بیماری ها و آفت هایی مبتلا می شوندكه در میان گذشتگان آن ها نبوده است.
بسیاری
از بیماری ها قبلا وجود نداشته اند. این بیماری ها عامل مرگ های بسیاری
هستند و خطر ویروس آن ها در این است كه خود را اصلاح می كنند. ما در مورد
عمومی ترین آن ها صحبت می كنیم.
|
(1) ایدز |
در بین آفت هایی است كه حضرت محمد صلی الله علیه وسلم آن را در میان جوامعی كه زنا می كنند پیش بینی كرده است.
آفت به بیماری های گفته می شود كه درمان آن غیر ممكن است.
HIV/AIDSرنجی
غیر قابل بیان به بشر تحمیل می كند. در بعضی از كشور ها حتی روند رشد را
معكوس كرده است. تا اواخر دهه 1970 بیش از 23 میلیون نفر جان خود را به
خاطر آن از دست داده اند. تا سال 2010 كشته های آن به 45 میلیون نفر می
رسد. تا آن موقع نرخ كشتار بچه ها در بعضی از كشور ها دو برابر می شود. HIV/AIDSانفجار
مخربی را در جوامع و اقتصاد و ثبات آن ها به راه می اندازد. كشاورزان،
پزشكان، معلمان، روشنفكران و پلیس ها و غیره را به كام مرگ می كشاند.
HIV/AIDSبیماری
روبه رشد در میان جوانان به خصوص دختر ها است. از 5 میلیون مورد این
بیماری در سال 2002 نیمی از آن میان جوانان بوده است. بیش از یك سوم كسانی
كه به این بیماری مبتلا هستند زیر 25 سال هستند و تقریبا دو سوم آن ها زن
هستند. HIV/AIDS 14
میلیون بچه را بی سرپرست كرده است و چند میلیون بیشتر را در خطر زیادی
قرار داده است. بیش از 2000 نفر در روز در سال گذشته به این ویروس دچار
شده اند كه یا در هنگام حاملگی یا تولد یا شیردهی از سینه مادر بوده است.
بسیاری
از محققان اعتقاد دارند كه این ویروس از جنوب صحرای آفریقا در طول قرن
بیستم آمده است و اكنون همه گیر شده است و حدود 38.6 میلیون نفر در دنیا
به آن مبتلا هستند. در ژانویه 2006، دستور كار مشترك سازمان ملل برای HIV/AIDS، (UNAIDS)و سازمان بهداشت جهانی (WHO)
پیش بینی كردند كه این ویروس از زمان شناسایی اش در 5 جون 1981 تا به حال
25 میلیون نفر را كشته است كه آن را یكی از كشنده ترین بیماری همه گیر در
تاریخ كرده است. فقط در سال 2005 حدود 2.4 تا 3.3 میلیون نفر در اثر آن
مرده اند.
ایدز
در اثر ویروسی به وجود می آید كه تنها بعد از اینكه زیر میكروسكوپ
الكترونیكی هزاران بار بزرگتر شده دیده می شود. این ویروس توانایی ناگفتنی
در اشغال سلول و تكثیر از طریق كنترل كردن راز های ژن ها در سلول دارد.
این ویروس به سلول های T4كه پایه سیستم ایمنی است حمله می كند و در نتیجه این سلول را كاملا از بین می برد.
این ویروس كشنده با حمله به سلول های T4كاملا
آن ها را فلج می كند و سپس با رمز گشایی رمز های ژن هایش، تعداد خود را
افزایش می دهد. در مرحله بعد تعداد زیادی از آن به سلول های دیگر حمله می
كنند و چیزی كه بسیار عجیب است آن می باشد كه وقتی سلول های T4 می
بینند كه یكی از آن ها نابود شده است، دست به خود كشی می زنند و بعد كل
سیستم ایمنی چنین كاری می كند.( به نظر من این بیماری زبان خاصی دارد و با
عملكرد خود كه سیستم ایمنی را از بین می برد دارد می گوید كسانی كه بی بند
و باری دارند و زنا می كنند در حقیقت امنیت جامعه را تهدید می كنند و
نسل بشر را از بین می برند. مترجم)
بعد
از ازبین بردن سیستم ایمنی، تعداد زیادی از ویروس ها به بدن انسان حمله می
كنند و باعث به وجود آمدن هرگونه بیماری می شود و بسیاری از بیماری ها خود
را نشان می دهند كه تعدادی از این بیماری ها در زیر آمده است:
انقباض
شكمی، حالت تهوع یا استفراغ. اسهال. لنف های درشت شده در گردن، زیر بغل و
كشاله ران. تب. سردرد. دردهای ماهیچه ای و درد مفصل. جوش و خارش پوست. گلو
درد. كاهش وزن. سرآسیمگی و عدم توانایی در تمركز،سرفه خشك، خستگی، تب، كم
اشتهایی،درد در دهان، تغییر شكل ناخن ها. عرق كردن در شب. تفس كوتاه .درد
در هنگام بلع، تغییرات شخصیتی و ذات الریه، سرطان و ....
این بیماری به سرعت خود را اصلاح می كند به طوری كه پیدا كردن دارویی برای آن را غیر ممكن می كند.
· آیا حضرت محمد انسان ها را از خطر آن آگاه نكرد؟
· آیا تمامی بیماری های ناشی از تماس ، تنبیهی از طرف خداوند نیست؟
· آیا فقط انسان ها در خطر ابتلا به این بیماری هستند یا حیوانات نیز ممكن است مبتلا شوند.
· انسان قادر به پیدا كردن واكسنی برای آن نیست زیرا به سرعت خود را عوض می كند.
(2) سفلیس
از زمان پیدایش آن در
سال 1494، این آفت زندگی میلیون ها نفر را گرفته است و در آینده زندگی
بسیاری را نیز می گیرد. ویروس این بیماری هنوز در حال تغییر شكل است.
سفلیس بیماری است كه در هنگام تماس منتقل می شود. این بیماری در
صورتی كه درمان نشود بسیار خطر ناك است و احتمال ابتلا به ایدز را در فرد
زیاد می كند
سوزاك
این بیماری در اثر عوامل زیر به وجود می آید:
· رابطه با شخص مبتلا
· وسایل مشترك
· باكتری آن می تواند از طریق دست دادن منتقل شود( این مورد كم پیدا می شود)
· در هنگام تولد بچه
· از طریق بوسیدن معمولی، حمام ، توالت، لیوان یا صندلی توالت مشترك منتقل نمی شود.
(4) عفونت تبخالی
ابتدا
به صورت احساس سوزش و خارش در محل به وجود می آید. بر اساس اینكه شدت
بیماری در چه حدی باشد، به دنبال این احساس های اولیه، ناحیه ای ورم كرده
در آن قسمت به وجود می آید. سپس این قست دردناك می شود و وقتی دست به آن
زده شود بسیار دردناك می شود. در نهایت این ناحیه چركین می شود و از خود
مایع شفافی را به بیرون می دهد و سپس به مدت یك هفته تا ده روز خوب می
شود. این زمان از شخصی به شخص دیگر متفاوت است.
از
شروع بیماری، بسیاری از بیماران دچار سردرد، خستگی شدید، انقباض عصبی می
شوند كه باعث از دست دادن كنترل فردی می شود. خستگی ناشی از این تبخال ها
می تواند با افسردگی ناشی از ظاهر بیماری در فرد دنبال شود و فرد را خیلی
ناراحت كند و همین ناراحتی می تواند به تشدید بیماری منجر شود.
راه حل اسلام برای بی بند و باری و زنا:
خداوند در قرآن می فرمایند:
{قُلْ
لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَیَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ
ذَلِكَ أَزْكَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا یَصْنَعُونَ}[نور:30].
"به
مردانی كه ایمان آورده اند بگو كه چشمان خویش را فرو گیرند و زهارشان را
نگه دارند. این برایشان پاك تر است، خداوند به آنچه می كنند آگاه می باشد."
بنابراین مرد و زن باید نگاه خویش را كنترل كنند. (در هنگام نگاه كردن، نگاهشان رو به پایین باشد)
نگاه كردن به زن تاثیر زیستی بر روی بدن دارد و اگر این نگاه به نامحرم باشد، این تاثیر نوعی ضرر به حساب می آید.
برگردان:احسان اشرفی:پاسخها و نظرات داده شده در مورد این مطلب به ایمیل من ارسال شود.ashrafi.ehsan@gmail.com
برگرفته از سایت: 55a
نوشته: Magdy Abd Al-Shafy Abd Al-Gawad، سردبیر مجله Islam inspires -
یا أیها الـذین آمنو ا كتب عـلیـكم الصـیام
كما كتب على الذین من قبلكم لعلـكم تتقـــــــون. )البقره : ۱۸۳ (
چهارده قرن قبل پیامبر اسلام حضرت محمد صلى الله علیه وسلم اعلام داشت:
«صُومُوا تَصِحُّوا... » ( روزه بگیرید تا صحتمند شوید).
پیغمبر اسلام فرموده است :
« معده محل هر درد است: از پر خورى وخوردن غذا نا مناسب جلو گیرى كنید. این عمل شما شفا ء بخش همه درد ها وامراض بشمار میرود.»
طبق روایات تاریخی روزه
نه تنها در بشریت مروج ومعمول است ، بلكه علماى حیوان شناسى بر
این عقیده اند كه : حتى حیوانات هم از روى غریزه خدادادگى برخى از
اوقات روزه میگیرند . از جمله حیوانات درنده از قبیل شیر وپلنگ وببر
، علما میگویند كه این حیوانات در هفته یك روز از خوردن هر
گـــونه غذا خود دارى مینمایند.
روزه وصحــــت :
طب
بشرى امروز بعد از چهادره قرن متوجه شد كه روزه بسیارى از امراض را
تداوى ومعالجه مینماید ، بدین اساس در بسیارى از كشور ها آغاز به
تاسیس كلینك هاى روزه دارى نموده اند.
روزه نه تنها بر روح و روان واخلاق انسان تاثیر میگذارد بلكه موجب زیبایى جسمى انسان هم میگردد.
طب قدیم هم در زیاتر از اوقات مریضان خویش را به امساك از پر خورى
منع نموده وبه این امر معتقد بود كه تقلیل در پر خورى مانع دفع
بسیارى از امراض در وجود انسان میگردد.
طب جدید هم بر این امر معتقد است كه امساك وروزه در جلوگیرى بسیارى از امراض موثر است صرف نام آنرا ) رژیم غذایى گذاشتند ( كه ما مسلمانان آنرا به روزه مسمى نموده ایم.
دوكتوران روزه را یكى از بهترین عوامل صحتمندى بشرى شمرده اند .
پرفیسور د كتر پوشر دانشمند فـرانسوى مى گـویــــد :
) روزه بهترین وسیله براى صحت وسلامتى وجود انسان بشمار میرود (
روزه براى صحت انسان است ، روزه بـراى استراحت معــده ، روده ومنظم
كـــــردن تر شحات معدوى ودر نهایت براى منظم ساختن هاضمه مفید
ومــــــــؤثر میباشد.
روزه معالجه وتداوى است كـــــه از آن فقیر وسر مایدار بطـــور مساویانـــــه میتواند استفاده بعمل آرد.
دكتر الكسیس كارل میگوید :
)با
روزه گرفتن قند در جگر مى ریزد وچربیهایى كه در زیر پوست ذخیره شده
اند ، پروتین هاى عضلات وغدد ، و سلولهاى كیسه صفرا ، آزاد شده به
مصرف تغذیه میرسند . )
دكتر ژان فروموزان :
)معالجه
با روزه را به شتشوى احشا ء تعبیر نموده و میگوید : در آغاز روزه ،
زبان انسان كمى سنگین وبو دار است ... كه بعد از سه ، چهار روز بوى
زبان بر طرف میگردد . اسید اوریك ادرار كاهش مى یابد ، ودر نتیجه براى
انسان روزه داراحساس سبكى وخوشى خارق العاده رخ میدهد وهمه وجود
انسان بسوى استراحت میرود (
دكتر تو مانیانس : میگوید :
«
فـایده بزرگ كم خورى وپرهیز ازصرف غذاها ، در یك مدت كوتاه ، آن
است كه ، چون معده در طول مدت یازده ماه مرتب پر از غذا بوده ودر
مدت یك ماه روزه دارى مواد غذاى شكم خود را دفع میكند وهمین طور (كیسه صفرا )
كـه براى حل وهضم غذا مجبور است كه مواد صفراى خود را مصرف كند ، در
مدت سى روز تـر شحات صفراوى را صرف در حل وهضم غذاى باقى مانده
وجمع شده در معده بمصرف میرسند.
جهاز هاضمه بدن در نتیجه كم
خورى استراحت نموده ،وبه رفع خستگى مى پردازد .
روزه
یعنى كم خوردن وكم نوشیدن در مدت معینى از سال است وایـن بهترین
راه براى سلامتى وجود انسان بشمار میرود . هم طب قدیم و هم طب جدید
بر اهمیت این امر صحه گذاشته است .
روزه براى تداوى امراض جهاز هاضمه ، كلیه ، كبد ( كیسه صفرا) كـه بسیارى از امراض این بخش را حتى با دوا ها نمیتوان معالجه كرد ، میتوان آنرا به روزه تداوى ومعالجه نمود .
روزه بهترین معالجه وتداوى بـراى امــراض سو ء هــاضمه بوده ، مــرض مخصوص كبد (كیسه صفرا ) كه موجب « یر قان» ( زردى ) میگردد
بهترین معالجه آن همین روزه است بخاطر اینكه این مرض زیادتر از
اوقات به واسطه فعالیت بیش از حد كبد بوجود مى اید وموجب خستگى كبد
گردیده كه بــــــه اثر آن كیسه صفر ا از فعالیت مى افتد ونمى تواند
صفرا ء را از خون بگیرد . »
-۵داكتر گوئــل پا میگوید :
تعدادى زیادى از امراض روده كـــــه به اثر تخمیر غذا در روده ها بوجود
مى اید نه به اثر دوا بلكه به اثر روزه بر طرف میگردد.
۶ - داكتر الكسى سوفـــورین میگویـــد :
جسم در هنگام روزه به جاى غذا از مواد داخلى استفاده كرده وآنرا به
مصرف میرساند . كه در نتیجه آن مواد فاضله وعفونى كه در جسم تجمع
میكند وبحیث ریشه وخمیره بیمــارى مبدل میگردد، با گرفتن روزه از بین
رفته ، وروزه عامل ریشه كن شدن تعدادى زیادى از امراض بشمار میرود.
دكترالكسى سوفورین میگوید : باید انسان جسم خود را با روزه از داخل
پاك ونظیف كرداند. »
۷-داكتر كــارلــــــو معتقــــد است :
هر
انسان باید درظرف یك سال مدتى از خوردن غذا زیاد جلو گیرى كند.
زیرا تدوام روزمره غذا موجب تكثر وتولد ودر نهایت موجب رشد میكروب
ها در وجود انسان میگردد. كه بــا احتیاط وكم خـــــورى میكروب ها در
وجود انسان رو به ضعف وتقلیل میروند . وبهترین معالجه در دفــع میكروب
ها در وجود انسان همان روزه است كه دین اسلام براى سلامتى وجود انسان
واجب گردانیده است ».
۸ - دكتر رو : میگوید :
حتى بسیارى از امراض سفلیس را تنها میتوان با روزه وا مساك تداوى كرد. »
۹ - « بندیك » عالم فیزیو لوژیست میگوید :
«یك
دوره روزه سى ویك روز است ...در این مدت در تر كیب خون هیچ نوع
اختلاطى به هم نرسیده وآن نورى كه در برخى از روزه داران ملاحظه
میشود ، وآن حالت جوانى ونشاط كه براى روزه داران رخ میدهد عامل
همه آن روزه است . »
۱۰ - « اوتو بو خنگر « یكتن از محققان مشهور جهان در عر صه طب میگوید :
«اكثر
امراض حاد ومزمن را میتوان با وسیله روزه بهبود بخشید ویا حد اقل از
شدت آن كاست . « وى میگوید : در هنگام روزه جسم انسان همه مواد فاضله
را جمع اورى نموده وبه احراق آن می پردازد ، نیروهاى نو ساز بدن به
هنگام روزه فعال مى گردند وبـــــــه تصفیه وتر میم بافتهاى
بـــــــدن مى پردازد . مـدت پنجاه سال كه از تاسیس «كلینك اوتو بو خنگر »سپرى میشود بیشتر از پنجاه هزار انسان در این مـركز صحـى تنها با روزه تداوى ومعالجه گردیده اند .
۱۱ - دكتر « عبد العزیز اسماعیل پاشا » دانشمند مشهور مصری
در حالاتی ذیل براى معالجه از روزه استفاده نموده است :
الف : در مورد اضطرابات مزمن امعاء هنگامى كه مقرون با تخمیر مواد زلا لیه ومواد نشائسته ىى باشد. در
ایــن
موقـع روزه ، مخصوصٱ از جهت نیا شامیدن آب میان دو خوراك وایجاد
فاصله طولانى نوبت هاى غذا ، علاج قطعى است واین خصوصیت در مورد
ماه مبارك رمضان صدق كامل دارد.
ب
: هنگام زیاد شدن وزن كه به اثر پر خورى وتقلیل حركت بـــو جود مى آید
، روزه بـــا رعایت اعتدال در غذا ، افطار واكتفا ء به آب هنگام سحر
نسبت به هر معالجه مفید تر وموثر تر است .
ج : جلوگیرى از مــــــرض شكر .
د : جــــلوگیرى از فشار خــــون .
ه : جلوگیرى از ا لتهاب حاد ومزمن كلیه ها كه مقرون با ترشح وتورم باشد.
و : جلو گیرى از امراض قلب كه توام با تورم باشد.
ز
: جلــوگیرى از التهاب ها مزمن مفاصل ، بخصوص كه توام با امراض
چاقى باشد كه اغلبٱ در بین زنان در سنین چهل سالگى بوجود مى اید .
تجارب
نشان داده است كه با گرفتن روزه در جات این مرض نسبت به سایر معالجه
هاى برقى ، خونى واستعمال دوا ها ، واستعمال تخنیك هاى پیشرفته طب
جدید ، در وجود انسان تقلیل وتخفیف مى یابد .
۱۲ - دكتر كارلـــو :
میگوید : چون تعدا د امــراض بیشتر گـــردیده است مجبور هستم همه انسان هـا( اعـم از فقیر وغنى )را از تداوى ومعالجه كه آنرا پیامبر اسلام در جزیرة ا لعرب تشریع نموده وبنام روزه آنرا مسمى ساخته است ، باخبر سازم .
معـــالجه امـــــراض چشم :
۱۳ - دكتر آندر پاسك معتقد است :
در
صورتیكه انسان ، پرابلم ها و ناراحتیهاى وخیم در چشم ) از جمله ورم
ها ، ورم شبكیه ، ورم بافت ملتحمه ، آب مروارید وآب سبز در چشم (
مبتلا باشد . حتمٱ باید روزه گیرد .
۱۴ - دكتر «آلن مویل » میگوید :
روزه داراى چهار فایده اساسى است :
۱- مانع تجمع مواد سمى در بدن انسان میگردد .
۲-روزه باعث میگردد كه جهاز هاضمه بدن استراحت نسبى یابد .
۳ - به وسیله روزه بدن انرژى خود را صرف دفع سموم در بدن مینماید.
۴-نیروى حیاتى در بدن انسان تحریك یافته وموجب تقلیل مواد فاضله در بدن میگردد.
فــوایــد طبى روزه :
اگر نظریات اطبا ء را در مورد فوایدی روزه بصورت كل جمعبندى نماییم ، فواید روزه را از ناحیه طبى بطور ذیل میتوان چنین خلاصه وفورمولبندى نمود :
۱ - جلوگیرى
از اختلال ومزمن شدن روده ها وبخصوص در هنگامى كــــه فر
مانتاسیون وتخمیرات معده وروده ، مریض را دچار درد هاى شدید مى
سازد.
۲- جلوگیرى از چاقى كه معمولآ ناشى از پر خورى میشود.
-۳جلوگیرى از فشار خون .
۴ - جلوگیرى از امراض شكر و قند .
۵- تداوى ومعالجه امــــراض چشم ( از جمله ورم هـــــا ، ورم شبكیه ، ورم بافت ملتحمه ، آب مروارید وآب سبز در چشم )
۶-جلو گیرى از امراض قلب كه توام با تورم باشد.
۷ - جلوگیرى از التهاب ها ى مزمن مفاصل ، بخصوص كه توام با امراض چاقى باشد.
۸- تداوى اكثر امراض حاد ومزمن.
۹ - تداوى امراض جهاز هاضمه ، كلیه ، كبد (كیسه صفرأ)
۱۰ - معالجه وتـــــــداوى امــــراض سو ء هـــاضمه ، مـرض مخصوص كبد ) كیسه صفرأ ( كــــه موجب « یر قان» ( زردى) میگردد.
۱۱- پاكى نفس وتقلیل جرایم .
بر اساس تحقیقات بعمل آمدهعلما بدین باور ان که : امار جـــرایم ، قتل وقتال ونزاع ها در ماه مبارك رمضان در كشور هاى اسلامى به قوس نزولى خود میرسد.
معناى لـــــغــــــوى روزه :
روزه یا « صوم» « یا صیام » به معناى باز داشتن وخود دارى كردن از چیزى را گویند .
ودر اصطلاح شریعت منظور از صوم آنست كه شخص از صبح صادق طلوع فجر
دوم تا غروب افتاب خود را از مفطرات یعنى آنچه مورد ا شتهاى شكم وفرج
است به نیت مخصوص نگاه كند.
حمكت وفلسفه فرضیت روزه :
حكمت وفلسفه فرضیت روزه بالاى مسلمانان براى تقویت روح مسلمانان براى
مقاومت با تملایات وهوس هاى جسم است . زیرا روزه قدرت هوس هاى بدن
را تقلیل میدهد وانسان را از بسیارى تمایلات نفسانى كه لایق مقام
انسان نیست باز میدارد . وبدینترتیب روزه روح انسان را تقویت میكند
.