دعا و زیارت
صدای زنگ قافله به گوش مىرسد و خبر از آمدن «محرم» مىدهد و غبار غم و اندوه را بر دلها مىنشاند. نام حسینعلیه السلام سرآمد همه خوبىها و كربلا قبله دلهاست.
سه شنبه 18/10/1386 - 9:51
دعا و زیارت
امام حسین علیهالسلام از جمله انسانهاى بىنظیر جهان هستى است كه زندگى او با قرآن عجین شده بود. او از كودكى با قرآن همراه بود؛ عاشق و دلداده قرآن بود. چون لب به سخن مىگشود، كلامش آیات قرآن بود و از قرآن دفاع مىكرد؛ اگر نامهاى مىنگاشت، دفاع از قرآن بود و سكوتش براى اندیشیدن در آیات آن.
سه شنبه 18/10/1386 - 9:50
دعا و زیارت
محرم ماه نهضت بزرگ سیدالشهداء و سرور اولیا خداست ، كه با قیام خود در مقابل طاغوت ، تعلیم سازندگى و كوبندگى به بشر داد، و راه فناى ظالم و شكستن ستمكار را به فدایى دادن و فدایى شدن دانست . و این خود سرلوحه تعلیمات اسلام است براى ملتها تا آخر دهر (روزگار)
سه شنبه 18/10/1386 - 9:50
دعا و زیارت
عجب رازی در این رمز نهفته است . کر بلا آمیزه ی از کرب است وبلا ............... و بلا افق طلعت شمس اشتیاق است . و آن تشنگی که کربلا ئیان کشیده اند ....... تشنگی راز است .
سه شنبه 18/10/1386 - 9:49
دعا و زیارت
امت عاشورایى
«عاشورا»در متن زندگى شیعه و در عمق باورهاى پاك او جریان داشته و«نهضت كربلا»،در طول چهارده قرن،با كوثرى زلال و عمیق،سیراب كنندهجانها بوده است.
هم اكنون نیز عاشورا،كانونى است كه میلیونها دایره ریز و درشت از ارزشها،احساسها، عاطفهها،خردها و ارادهها بر گرد آن مىچرخد و پرگارى است كهعشق را ترسیم مىكند.
بى شك،محتواى آن حماسه عظیم و انگیزهها و اهداف و درسهایش یك«فرهنگ»غنى و ناب و الهام بخش را تشكیل مىدهد و در حوزه وسیع تشیع ودلباختگان اهل بیت،كوچك و بزرگ و عالم و عامى،همواره با«فرهنگ عاشورا»
زیسته،رشد كرده و براى آن جان باختهاند،تا آنجا كه در آغاز تولد،كام نوزاد را باتربتسید الشهدا«ع»و آب فرات بر مىدارند و هنگام خاكسپارى،تربت كربلاهمراه مرده مىگذارند و در فاصله ولادت تا مرگ هم به حسین بن على«ع»عشقمىورزند و براى شهادتش اشك مىریزند و این مهر مقدس،با شیر وارد جانمىشود و با جان به در مىرود. ضرورت كار در باره نهضت كربلا،تاكنون بسیار نوشته،سروده و تحقیق شده است وصاحبان فكر و قلم از زوایاى مختلف و با دیدهاى گونهگون به این حماسهنگریستهاند،بگونهاى كه مجموعه آثار مربوط به قیام كربلا و مسائل جنبى آن،كتابخانه عظیمى را تشكیل مىدهد،اما...همچنان زمینه و میدان براىپژوهش و عرضههاى جدید در این باره باز است.بقول«صائب»:
یك عمر مىتوان سخن از زلف یار گفت×در بند آن مباش كه مضمون نمانده استهدف از تدوین این فرهنگنامه،آن بوده كه یك مجموعه یك جلدى،فشرده،دم دست و كار بردى،حاوى لازمترین دانستنیها پیرامون موضوعاتىكه به آن نهضت جاوید چه در عصر حادثه،چه زمانهاى پس از آن تا امروز مربوطمىشود،ارائه گردد.از این رو مدخلهاى كتاب كه به ترتیب الفباست،اشخاص،گروهها،جاها،كتابها،اصطلاحات،سنتها،شعایر،تعالیم مكتبى و محورهاىدیگر را كه به نحوى در ارتباط با فرهنگ عاشوراستشامل مىشود.
در باره اغلب عنوانهاى این فرهنگنامه مىتوان مقاله مبسوط،حتى جزوه وكتاب نوشت-آنگونه كه نوشتهاند-لیكن هدف این بوده كه در حداقل عبارات ودور از شرح و بسط غیر ضرورى و قلمفرسایى،مفیدترین آگاهیهاى لازم بهخواننده داده شود.ناگفته نماند در برخى عناوین هم در منابع مختلف مطلبچندانى به دست نمىآید،بخصوص پیرامون بعضى از شهداى كربلا.از این روآگاهیهاى داده شده گاهى بسیار اندك و احیانا غیر كافى است.
تدوین و ارائه یك دایرة المعارف كامل و شامل،كه به چندین مجلد قطوربالغ گردد،كار یك گروه،آن هم در چند سال و با امكانات پژوهشى گسترده است(همچنانكه طبق اطلاع نگارنده،برخى مراكز در تهران،قم و مشهد چنینانگیزه و انگارهاى دارند و به كار مشغولند)و سالها باید انتظار كشید تا آن تلاشهابه ثمر برسد و فیشها كتاب شود.
اگر در این كتاب با برخى كاستیها روبرو شوید،آن را به حساب فردى بودنكار بگذارید.در عین حال از تذكرات و پیشنهادهاى اهل نظر در تكمیل این مجموعه،مشتاقانه استقبال مىشود.
امید مىرود این اثر براى همه شیفتگان اهل بیت عصمت«ع»كه دل در گروعشق ابا عبد الله«ع»دارند و سر بر آستان ولاى او مىسایند،بویژه فرهنگیان،نسل جوان كتابخوان،مبلغان، سروران روحانى،مداحان و ذاكران،بسیجیانعاشورایى و امتحزب الله مفید باشد.
نظام ارتباطى یكى از مزایاى این فرهنگ نامه آن است كه در پایان اغلب مطالب مربوط بههر عنوان،با«فلش»به كلماتى ارجاع داده شده كه آنها در این كتاب مورد بحثقرار گرفته است.با مراجعه به مدخلهاى مشابه و نزدیك به هم یا مرتبط،مىتوانید اطلاعات بیشترى به دست آورید.مثلا در آخر«اهل بیت»چنین آمدهاست«-عترت،بنى هاشم»و در آخر«تربت»آمده است: «-بوى سیب،تسبیح تربت،چاووش خوانى،فرات»كه به هر كدام از آنها مراجعه شود مطالبىمرتبط با موضوع تربت دیده مىشود.ایجاد این«نظام ارتباطى»بین مدخلها،بهره ورى خواننده را از كتاب افزایش مىدهد.
مدخلهاى ارجاعى تعدادى از مدخلها نیز با فلش به مدخل دیگرى ارجاع داده شده است، مانند:
خون خداباب الحوائجپیروزىدفن اجساد شهداكه باید مطلب را در عنوان دوم جستجو و مطالعه كرد.
منابع جنبى یكى از راههاى«ماخذ شناسى»در باره موضوعات مختلف،دقت در كتابنامه و فهرست منابعى است كه در پایان كتابها و مقالات یا در ذیل صفحاتارائه مىشود.در این مجموعه،در پا نوشت صفحات علاوه بر ماخذ مطالب،گاهى كتابها و منابع دیگرى نشانى داده شده است كه براى علاقهمندان تحقیقو مطالعه بیشتر سودمند است.البته نام این كتابها در فهرست منابع پایانكتاب،نیامده است،زیرا اغلب جنبه معرفى داشته نه آنكه چیزى از آنها نقلشده باشد،مثل آنچه در پاورقى مدخلهاى وقف،عبد الله بن عباس،فسادبنى امیه،كوفه، مدایح و مراثى،ادبیات عاشورا،اصحاب امام حسین«ع»و...آمدهاست.
فهرست موضوعى گرچه پیشنهاد برخى آن بود كه این مجموعه،فصل فصل موضوع بندى وتنظیم شود،ولى به نظر رسید ترتیب مطالب بر اساس الفبایى عنوانها،خوانندهرا زودتر به موضوع مورد نظر مىرساند.براى مطالعه و باز یافتن موضوعاتخاص نیز،فهرستى از همه مدخلهاى مطرح شده در كتاب،در پایان آمده كهبصورت موضوعى تنظیم شده است. موضوعات آن فهرست اینهاست:اشخاص،موضوعات و مفاهیم،جاها و شهرها،ابزار و وسائل، حادثهها،اشیاء و پدیدهها،اصطلاحات،كتابها،گروهها.
امید است این تلاش كوچك،مورد قبول خداوند و عنایت ابا عبد اللهالحسین«ع»قرار گیرد و كمترین اداى دین به پیشگاه آن مولاى كریم و خدمتىناچیز در مسیر احیاگرى نسبت به آن حماسه ماندگار و ترویج«فرهنگ عاشورا» به شمار آید. سه شنبه 18/10/1386 - 9:49
دعا و زیارت
حضرت امام حسین (ع)
لا أفلح قوم إشتروا مرضاة المخلوق بسخط الخالق .
كسانی كه رضایت مخلوق را به بهای غضب خالق بخرند، رستگار نخواهند شد.
مقتل خوارزمی ، ج 1، ص 239
سه شنبه 18/10/1386 - 9:48
دعا و زیارت
یاران شتاب کنید قافله در راه است . می گویند که گنا هکاران را نمی پذیرند ؟ آری گناه کاران را دراین قافله راهی نیست ....... اما پشیمانان را می پذیرند
سه شنبه 18/10/1386 - 9:47
دعا و زیارت
امام حسین (ع) :
خداوند متعال فرموده است : "مردان و زنان مؤمن دوست یكدیگرند، امر به نیكی و نهی از بدی می كنند". خداوند نخست امر به معروف و نهی از منكر را به عنوان یك فریضه از سوی خودش ذكر كرده است ، زیرا او آگاه است كه اگر این وظیفه اجرا شود، وظایف دیگر همه ، چه سخت و چه آسان انجام می گیرد، زیرا امر به معروف و نهی از منكر دعوت به اسلام می كند و حقوق ستم دیدگان را بازمی ستاند و با ستمگران به مخالفت برمی خیزد...
قال (الله ): "ألمؤمنون و المؤمنات بعضهم أولیاء بعض یأمرون بالمعروف و ینهون عن المنكر". فبدأ الله بالأمر بالمعروف و النهی عن المنكر فریضة منه لعلمه بأنها إذا أدیت و أقیمت إستقامت الفرائض كلها هینها و صعبها، و ذلك أن الأمر بالمعروف و النهی عن المنكر دعاء إلی الاسلام مع رد المظالم و مخالفة الظالم ...
تحف العقول ، ص 237
سه شنبه 18/10/1386 - 9:47
دعا و زیارت
قافله عشق در سفر تاریخ است و این تفسیری است بر آنچه فرموده اند : « کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا » این سخنی است که پشت شیطان را می لرزاند و یاران خق را به فیض دائم رحمت او امید وار می سازد .
سه شنبه 18/10/1386 - 9:46
دعا و زیارت
امام حسین (ع) :
هیچ كس روز قیامت در امان نیست ، مگر آن كه در دنیا خدا ترس باشد.
لا یأمن یوم القیامة إلا من خاف الله فی الدنیا.
بحار الانوار، ج 44، ص 192
سه شنبه 18/10/1386 - 9:46