هفتمین
ماه از سال هجری قمری رجب نام دارد که نباید فضیلت آن را به بوته فراموشی
سپرد زیرا در میان ماههای دوازده گانه تنها و بدون ائتلاف با ماههای دیگر
از حرمت و قداست برخوردار می باشد، در واقع چهار ماه در قرآن کریم با
تعبیر «حرم» یعنی برخوردار از حرمت یاد شده است که یکی از آنها فرد است
که رجب نام دارد و در آن قتال و کشتار حرام می باشد.
رسول اکرم (صلّی
الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: «رجب ماه بزرگ خداست و هیچ ماهی در
حرمت و فضیلت به پایه آن نمی رسد و قتال با کافران در این ماه حرام است،
آگاه باشید که رجب ماه پروردگار است و شعبان ماه من و ماه رمضان ماه امت
من است و اگر کسی در ماه رجب حتی یک روز روزه بدارد خدا را از خود خشنود
ساخته و خشم الهی از او دور میگردد .»
امام هفتم (علیه السّلام)
فرموده اند: رجب نام نهری است در بهشت که از شیر، سفیدتر و از عسل،
شیرینتر است; هر کس یک روز از آن را روزه بدارد خداوند از آن نهر به او
بیاشامد.
از امام صادق (علیه السّلام) نقل شده که حضرت محمد (صلّی الله
علیه و آله و سلّم) فرمود: رجب ماه استغفار امت من است، پس در این ماه طلب
آمرزش کنید که خداوند آمرزنده و مهربان است و رجب را «اصب» میگویند زیرا
که رحمت خداوند در این ماه بر امت من بسیار ریخته میشود پس بسیار بگوئید
استغفر الله و اسئله التوبة.
در حدیث است که حضرت نوح(علیه السّلام)
روز اول این ماه سوار بر کشتی شد و نجات یافت و فرمودند: کسانی که با او
هستند روزه بدارند و هر که این روز را روزه بدارد آتش عذاب یک سال از او
دور می شود و نیز طبق سخن حضرت صادق(علیه السّلام) خواندن زیارت امام
حسین(علیه السّلام) در روز اول این ماه مستحب و تأکید شده است.
پیامبر(صلّی
الله علیه و آله و سلّم) فرمودند: رجب برای امّت من ماه استغفار است پس در
این ماه به محضر پروردگار از گناهان خویش پوزش طلبید که خداوند بخشنده ای
مهربان است.
امام صادق(علیه السّلام) فرمود: روزه بیست و هفتم رجب را
از دست مده که آن روزی است که مقام نبوّت به محمّد(صلّی الله علیه و آله و
سلّم) داده شد و ثواب آن برای شما به اندازه ثواب شصت ماه است.
نامهای رجب
ماه
رجب، به دلیل برخورداری از مزایای گوناگون و توجه به ابعاد معنوی آن،
نامهای دیگری نیز دارد؛ نامهایی مثل ماه آمرزش خواهی (شهرُ الاستغفار)؛
ماه تک (رَجَبُ الفَرد) به دلیل تنها واقع شدن و جدا شدن آن از سایر
ماههای حرام؛ سرشار (رَجَبُ الاَصَبّ) به دلیل نزول سرشار رحمت الهی؛ ماه
امیرمؤمنان (شهرُ امیرِالمؤمنین)، ریسمان الهی و اَصَمْ یعنی برخوردار از
فضیلتهای بسیار.
مناسبتهای رجب
ماه رجب، از
ماههای بزرگی است که طلوع سه امام معصوم، امام علی علیه السلام ، امام
محمد باقر علیه السلام و امام جواد علیه السلام را در آن شاهدیم و شروع
بزرگ ترین جنبش تاریخ بشری، یعنی برانگیخته شدن پیام آور مهر و محبت، محمد
مصطفی (صلی الله علیه و آله و سلّم) برای هدایت و سعادت انسانها، در
آن اتفاق افتاده است. یاد و نام پیشوایان شهید این ماه، حضرت امام موسی
کاظم علیه السلام و امام هادی علیه السلام و نیز پیام آور کربلا، زینب
کبری علیه السلام گرما بخش دلهای مؤمنان است و نیمه رجب هم، پذیرای
معتکفان کوی دوست خواهد بود و شاهدِ خلوتِ مشتاقان
فلسفه ماههای حرام
ماه
رجب، یکی از چهار ماه حرام است که در آن از جنگ و خونریزی نهی شده است.
تحریم جنگ در این چهار ماه، یکی از راههای پایان دادن به جنگهای طولانی
و وسیله ای برای دعوت به صلح و آرامش بود؛ زیرا هنگامی که جنگجویان چهار
ماه از سال اسلحه را بر زمین گذاشته و صدای چکاچک شمشیرها خاموش گردد و
مجالی برای تفکر و اندیشه به وجود آید، احتمال پایان یافتن جنگ بسیار زیاد
است. اسلام در هر سال برای پیروان خود یک آتش بس چهارماهه اعلام میدارد
که این خود نشانه روح صلح طلبی اسلام است. البته اگر دشمن بخواهد از این
قانون اسلامی سوء استفاده کند و حریم ماههای حرام را بشکند، اجازه مقابله
به مثل به مسلمانان داده شده است.
لیلة الرغائب ( شب آرزوها )
از
جمله شبهای بزرگ و با عظمت ماه رجب شب جمعه اول این ماه است.معروف به لیلة
الرغائب، اعمال مخصوصی در این شب ذکر شده که به واسطه آن اعمال برکات و
پاداش فراوان بر انسان سرازیر میشود.
رغائب جمع رغیبه است به معنی
«امرٌ مرغوب فیه عکاء کثیر» یعنی شبی که در آن عطاها و مواهب فراوان بدست
می آید در حدیث است شب جمعه اول این ماه احیاء و بیداری و نیایش فضیلت
ویژه دارد و موجب دستیابی به عطایای ارزشمند حضرت پروردگار است، در حدیث
است که رسول خدا(صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمود: ملائکه این شب را به
این نام نهادند و محدثان در کتابهای دعا نمازی با کیفیت مخصوصی در این شب
ذکر کرده اند که پیامبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمود: هر کس این
نماز را در این شب انجام دهد ثواب این نماز به نیکوترین صورت با روی خندان
و درخشان و با زبانی فصیح در شب اول قبر در حضور این فرد ظاهر شود و به او
می گوید: ای دوست من مژده می دهم تو را که از هر شدّت و سختی نجات
یافتی، نمازگزار میگوید: تو کیستی که من تاکنون چنین صورتی زیبا با چنین
جلوه ای ندیدم و سخنی شیرینتر از کلام تو نشنیده ام و بویی بهتر از بوی
تو نبوئیدم در پاسخ میگوید: من همان نماز لیلة الرغائبم که شما انجام
دادی. امشب آمده ام نزدت باشم تا حق را ادا کنم و مونس تنهایی تو باشم و
وحشت را از تو بردارم و چون در صور دمیده شود من در عرصه قیامت سایه بر سر
تو خواهم افکند پس خوشحال باش که خیر از تو معدوم نخواهد شد.
کیفیت اعمال لیلة الرغائب
روز
پنج شنبه اول آن ماه روزه گرفته شود. چون شب جمعه شد مابین نماز مغرب و
عشاء دوازده ركعت نماز اقامه شود كه هر دو ركعت به یك سلام ختم می شود و
در هر ركعت یك مرتبه سوره حمد، سه مرتبه سوره قدر، دوازده مرتبه سوره
توحید خوانده شود. و چون دوازده ركعت به اتمام رسید، هفتاد بار ذكر" اللهم
صل علی محمد النبی الامی و علی آله" گفته شود. پس از آن در سجده هفتاد بار
ذكر "سبوح قدوس رب الملائكة والروح" گفته شود. پس از سر برداشتن از سجده،
هفتاد بار ذكر "رب اغفر وارحم و تجاوز عما تعلم انك انت العلی الاعظم"
گفته شود. دوباره به سجده رفته و هفتاد مرتبه ذكر "سبوح قدوس رب الملائكة
والروح" گفته شود. در اینجا می توان حاجت خود را از خدای متعال درخواست
نمود. ان شاء الله به استجابت می رسد
سیزدهم ماه رجب و اعمال اعتکاف
از
جمله فضیلت ماه رجب آن است که ایام البیض در آن واقع شده یعنی روز سیزدهم
و چهاردهم و پانزدهم و اعتکاف برای خدا و روزه داری، در آموزه های دینی
بر آن تأکید و سفارش شده است.
و نیز ولادت حضرت امیرالمؤمنین علی(علیه السّلام) در روز سیزدهم همین ماه واقع شده.
اعمال ام داوود
یکی
از عبادتها و دعاهای معروف که در ماه رجب به انجام آن تأکید شده، اعمال
ام داوود است. در کتب حدیث نقل شده، جوانی در عراق که اهل معرفت بود به
دست منصور دوانیقی به مدت طولانی در زندان او گرفتار شده بود که نامش
داوود بود. مادرش تاب و توان خود را در فراق پسر از دست داده بود، روزی به
خدمت امام صادق(علیه السّلام) رفت و داستان را نقل کرد و از آن حضرت چاره
جویی نمود. حضرت فرمود: آیا میدانی این ماه، ماه رجب است و دعا در آن زود
به اجابت میرسد آنچه را که میگویم دقیقاً انجام ده تا فرزندت از زندان
رهایی یابد.
ابتدا سه روز، سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم رجب را روزه
بدار و روز پانزدهم هنگام ظهر غسل کن و 8 رکعت نماز به جا بیاور. (کیفیت
نماز در مفاتیح الجنان ذکر شده به آن مراجعه کنید). همین که نماز را خواند
پس از مدّت کمی پسرش آزاد شد پس از آن ام داوود خدمت امام صادق(علیه
السّلام) رسید و پس از عرض سلام خبر رهایی پسرش را به او رساند. امام
صادق(علیه السّلام) فرمود: منصور دوانیقی در یکی از شبها جدّم علی بن ابی
طالب (علیه السّلام) را در خواب دید که به او هشدار داد: هرچه زودتر
فرزندم داوود را آزاد کن و گرنه تو را در آتش می اندازم. منصور هنگامی که
آتش را در مقابل خود دید دستور داد که داوود را آزاد کنند.
بیست و هفتم ماه رجب
روز
بیست و هفتم ماه رجب روز مبعوث شدن پیامبر اسلام(صلّی الله علیه و آله و
سلّم) به رسالت و پیامبری است و روزه گرفتن در این روز مستحب و ثواب ویژه
دارد برای هر کدام از این شبها اعمال مخصوصی ذکر شده است.
منبع: http://www.hawzah.net
مقدمه
ازدواج از نیازهای بنیادین بشر است که تکامل و
رشد مادی و معنوی انسان را به همراه دارد. «آرامش و نشاط» و «محبت و رحمت»
انسان در سایه ازدواج به کمال خود می رسد. انسان اگر هر آنچه را می خواهد
در اختیار داشته باشد اما آرامش نداشته باشد زندگی برای او رنج آور خواهد
بود. زندگی قرین با آرامش اهمیت بسیاری دارد تا جایی که خدا وقتی می خواهد
یکی از مهمترین نشانه های خود را بیان کند به ازدواج اشاره می کند و می
فرماید: « وَ مِن ءَایتِهِ اَن خَلَقَ لَکم مِن اَنفُسِکم اَزواجاً
لِتَسکُنُوا الَیهَا و جَعَلَ بَینَکم مودهً و رحمهً اِنَّ فیِ ذَلِکَ
لَاَیَتٍ لِقَومٍ یَتَفَکَّرون» و از نشانه های او اینکه از[نوع] خودتان
همسرانی برای شما آفرید تا بدان ها آرام گیرید، و میانتان دوستی و رحمت
نهاد. آری، در این [نعمت] برای مردمی که می اندیشند قطعاً نشانه هایی است.
تمایل به ازدواج نیاز فطری است
دقت در جامعه های
گذشته و گوناگون حکایت از این دارد که انسان در همه عصرها به ازدواج تمایل
داشته و آرامش روح و جسم خویش را در آن جستجو می نموده است و بر همین اساس
آداب و رسومی متناسب با فرهنگ خود برای آن وضع کرده که نشان از تقدیس
مراسم ازدواج نزد انسان های نخستین تا انسان مدرن امروز دارد.
ازدواج
تا آنجا اهمیت دارد که خدا پس از خلقت حضرت آدم و حوا آن را به ازدواج هم
در می آورد ودر قرآن نیز وقتی سخن از نخستین خانواده است سکونت در بهشت را
برای حضرت آدم به همراه حضرت حوا فراهم می کند و می فرماید: « وَ قُلْنا
یا آدَمُ اسْكُنْ أَنْتَ وَ زَوْجُكَ الْجَنَّةَ » وگفتم: «ای آدم، خود و
همسرت در این باغ سکونت گیر»
کشش بین زن و مرد ریشه الهی دارد و بر
همین اساس در میان دین مبین اسلام سفارش و تاکید به ازواج و نهی از انزوا
و رهبانیت شده است و از ویژگی های پیامبران محبت ورزی نسبت به همسرانشان
است.
البته برای این مهم ملاک و معیار وجود دارد که با رعایت آن
زندگی مشترک صفا و صمیمیت می یابد. در عصر ما مراکز مشاوره قبل از ازدواج
می کوشد تا این ملاک ها را به کسانی که قصد ازدواج دارند بیاموزد. چه
نیکوست که انسان عاقل از این مراکز بهره مند شود و با آگاهی کامل دست به
انتخاب همسر بزند.
امکان بروز اختلاف در خانواده
در
مرحله بعد که ازدواج صورت پذیرفت بدیهی است که امکان بروز اختلاف وجود
دارد چون زن و مرد هر دو انسان هستند بادیدگاه ها و سلیقه های ویژه خود و
هرگاه هر دو بخواهند نظرشان را اجرا کنند اصطکاک به وجود خواهد آمد.این
اختلاف نظر و سلیقه بین زن و شوهر یک پدیده طبیعی است و هنر یک زوج از
زمانی به نمایش در می آید که اختلاف بین آنها به وجود آید. اینجاست که
باید بکوشند بدون اینکه آسیبی به پیکره خانواده وارد شود اختلاف را رفع
نمایند.
اگر همسران توجه به سرمایه عظیم مودت و رحمت، که خدا بین آنان
قرار داده و نخستین هدیه الهی برای یک زوج است، داشته باشند به سادگی آن
را از بین نمی برد و پیوسته برای حفظ آن تلاش می کنند و تا می توانند با
رفتار و گفتار صحیح این پیوند عاطفی را تقویت می کنند.
این قبیل اختلاف
ها گاهی به سبب عدم شناخت صحیح از زندگی و عدم تجربه است. اگر یک زوج از
مهارت های زندگی مطلع باشند به سادگی می توانند مشکلاتشان را بر طرف کنند
و زندگی لذت بخشی داشته باشند اما اگر این مهارت را نداشتند از کاه، کوه
می سازند و مشکلات ساده را تبدیل به بحران می کنند و از کلاف سردرگمی که
خودساخته اند سرگردان وپریشان می شوند.
راه حل های قرآنی برای رفع اختلاف
در
قرآن برای رفع اختلاف بین زن و شوهر راه حل هایی ارائه شده است.که به
ذکربرخی از موارد آن بسنده می کنیم. ریشه اختلاف بین همسران گاهی به نوع
دیدگاه و مختصات فرهنگی هر کدام از آنان بر می گردد و گاهی نیز علت آن سهل
انگاری در وظایف زناشویی است. البته انتظارات بیش از حد از طرف مقابل نیز
گاهی مشکل می-آفریند. در مواردی که نوع بینش و تفاوت فرهنگ موجب بروز
اختلاف شده مناسب ترین راه حل این است که همسران مختصات فکری و رفتاری
همدیگر را در نظر بگیرند و انتظارات خود را با آن تطبیق دهند و آنگاه که
اختلاف در اثر سهل انگاری در وظایف زناشویی است بهترین گزینه پس از یک
تذکر غیر مستقیم گذشت می باشد. قرآن راه حل نخستین را صلح می داند به این
معنا که همسران به گونه ای رفتار کنند تابین آنان آشتی برقرار شود. قطعاً
کسی که درخانواده خویش بستر سازش را فراهم می کند علاوه بر اینکه آرامش را
به خانواده خود برگردانده و اثر لذت بخشش را می چشد نزد پروردگار نیز
جایگاه برتری می یابد.
هنگام بروز اختلاف ، همسران در مرحله نخست می
بایست بکوشند خودشان اختلاف را بر طرف کنند و با گذشت آن را حل نمایند.
آیه زیر شاره به این راه حل دارد.
«و اِنِ امَراَهٌ خَافَت مِن
بَعلِهَا نُشُوزاً اَو اعراضاً فلاجُنَاحَ عَلَیهِمآ اَن یُصلِحا
بَینَهُما صُلحاً و الصُّلحُ خَیرٌ و اُحضِرَتِ الانفُسُ الشُحَّ و اُن
تُحسِنوا و تَتَّقُوا فانَّ اللهَ کانَ بِمَا تَعلمونَ خبیرا» و اگر زنی
از شوهر خویش بیم ناسازگاری یارویگردانی داشته باشد، بر آن دو گناهی نیست
که از راه صلح با یکدیگر به آشتی گرایند، که سازش بهتر است [ولی] بخل [و
بی گذست بودن]، در نفوس، حضور [و غلبه]دارد؛ و اگر نیکی کنید و پرهیزگاری
پیشه نمایید، قطعاً خدا به آنچه انجام می دهید آگاه است.
تاکید آیه بر روی صلح است تا جایی که سه مرتبه از آن بهره می-گیرد و نهایتاً می گوید «الصلحُ خیرٌ» یعنی صلح بهتر است.
اما
اگر این کار از توان آنها خارج بود و نتوانستند بدون مداخله دیگران به سیر
زندگی طبیعی ادامه دهند می بایست از مشاور کمک بگیرند. در قرآن و سخنان
معصومین به نقش مشاور تاکید شده است.
در عصرکنونی مراکز مشاوره ازدواج
این نقش را به عهده دارندو پسندیده است همسرانی که اختلاف در خانواده شان
شدت گرفته از این مراکزه بهره بگیرند و با این اقدام عاقلانه اجازه ندهند
اختلاف تبدیل به بحران شود و بنیان خانواده از بین برود.
انسان به کمک
مشاور می تواند راه حل های مناسب را بیابد چون با مشورت از گنجینه عقل و
دانایی دیگران بهره می گیرد. خانواده هایی که برای رفع مشکلات شان به بن
بست رسیده اند و حاضر نیستند از مشاور کمک بگیرند درهای نجات را بر روری
خود می بندند و باید بدانند هیچ کس از مشورت پشیمان نمی شود.
یک
خانواده اگر پس از بهره گیری از مشاور نتوانست به مسیر متعادل خود برگردد،
می بایست به حاکم مراجعه کند.در این مرحله حاکم تلاش می کند بدون اینکه
خدشه ای به بنیان خانواده برسد مشکلات زوجین رابرطرف کند.او تشخیص میدهد
کدام یک از طرفین به وظایفش پایبند نیست ؛سپس فرد خطاکار را ملزم به پذیرش
تکالیفش می نماید.در اینجا حاکم بر خلاف مشاور قدرت اجرایی دارد ومی تواند
با خطاکار برخورد قانونی کند.
در عصر کنونی این وظیفه به دادگاه های
حل اختلاف محول شده . امااز آنجا که زمان نزول قرآن جامعه عرب نسبت به
جوانع کنونی گسترش کمتری داشت و نوع اختلافات مردم به دست بزرگ قوم یا
قبیله برطرف می شود، قرآن پیشنهاد می کند فردی از وابستگان زن وفرد دیگری
از بستگان شوهر مشکلات خانواده را بررسی کنند و بکوشند تا زندگی زناشویی
آنان به حالت تعادل برگردد.وآیه زیر اشاره به مشاور خانواده دارد.
"و
اِن خِفتُم شِقاقَ بَینهما فَابعَثواحَکماً مِن اَهلِه و حَکما مِن
اَهلِها اِن یُریدا اِصلحاً بُوَفق اللهُ بَینَهما اِنَّ اللهَ کانَ
علیماً خبیراً." "واگر از جدایی میان آن دو [:زن وشوهر] بیم دارید پس
داوری از خانواده آن [شوهر] و داروی از خانواده آن [زن] تعیین کنید. اگر
سر سازگاری دارند، خدا میان آن دو سازگاری خواهد داد. آری خدا دانای آگاه
است."
طلاق آخرین راه حل نه نخستین گزینه
راه حل
پایانی طلاق است . زندگی که در آن آرامش نباشد با فلسفه تشکیل آن تضاد
دارد و اگر تلاش همسران برای رفع بحران به نتیجه نرسید. طلاق آخرین گزینه
است.
در این مورد نیز در قرآن سلسه مراتب رعایت شده است تا اگر باز هم
امکان سازش بود به جدایی منجر نگردد. بسیاری از موارد طلاق بر اساس
تصمیمات شتابزده می باشد به همین جهت سفارش شده که زن مطلقه تا پایان عده
در منزل مشترک بین او و همسرش زندگی کند تا اگر تصمیم بر اساس احساسات
صورت پذیرفته پس از کنار رفتن احساسات هیجانی و حضور عقل از تصمیم خود
برگردند و سعی در رفع مشکل از طریق دیگری بنمایند.
نگاه به طلاق در
جامعه های مختلف متفاوت است و دارای سابقه ای بسیار آشفته و پریشان است
واقعه طلاق مانند هر پدیده اجتماعی دیگر اگر جایگاه مناسب خود را نیابد
تعادل اجتماع را بر هم می-زند و بستر انحراف را فراهم می کند.
در جامعه
عرب پیش از اسلام جدایی بین همسران مطرح بود ونیاز نبود اسلام آن را تاسیس
کند بلکه کوشید اشتباهات آن سنت دیرینه را بکاهد و آن را اصلاح کند.
طلاق
در فرهنگ اسلام به عنوان یک راه حل برای مشکلات زناشویی پذیرفته شده البته
تنها راه حل و نخستین راه حل نیست بلکه گزینه آخر است و شرایط خاص خود را
دارد. در روزگار ما آمار و ارقام طلاق متاسفانه حکایت از این دارد که طلاق
راه حل نخستین شده و زوج ها گاهی آنچنان عجولانه آن را بر می گزینند که
کسی توان مقابله با آن را ندارد.
تاسف بارتر اینکه گاهی پس از طلاق
عداوت و کینه ها بر افروخته می شود و زوجین تمام تلاش خود را می کنند تا
به همسر سابقشان ضربه برسانند و گاهی ابایی هم ندارند، که ضربه مالی و یا
آبرویی و یا حتی جانی باشد.
نکته دیگر اینکه برخی افراد از طرف دیگر
افراط می کنند و می-پندارند با لباس سفید عروسی باید بروند و با کفن سفید
برگردند. بسوزند و بسازند چون در جامعه نوع نگاه به زن مطلقه و یا مردی که
زن طلاق داده جالب نیست.
طلاق از دیدگاه اسلام
طلاق
گرچه حلال است اما از دیدگاه الهی بسیار ناپسند است و نزد خدا هیچ چیز
بدتر از خانه ای نیست که با جدایی ویران می شود. اما اگر قرار باشد زندگی
پرتنش و شکننده باشد و راهی برای رفع بحران غیر از جدایی وجود نداشته باشد
طلاق بهترین گزینه است. پیامبر اسلام می فرماید: «از کسانی که دعای آنان
پذیرفته نمی شود مردی است که همسرش او را اذیت می کند و در توان دارد حقوق
او را بپردازد و از او جدا شود ولی این کار را انجام نمی دهد. » بدیهی است
چنین فردی از راهی که خدا برای او قرار داده استفاده نمی کند و خودش را
محروم می نماید.
آیه زیر به راه حل سوم اشاره دارد:
"وَ إِذا
طَلَّقْتُمُ النِّساءَ فَبَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَأَمْسِكُوهُنَّ
بِمَعْرُوفٍ أَوْ سَرِّحُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ وَ لا تُمْسِكُوهُنَّ ضِراراً
لِتَعْتَدُوا وَ مَنْ یَفْعَلْ ذلِكَ فَقَدْ ظَلَمَ نَفْسَهُ وَ لا
تَتَّخِذُوا آیاتِ اللَّهِ هُزُواً وَ اذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ
عَلَیْكُمْ وَ ما أَنْزَلَ عَلَیْكُمْ مِنَ الْكِتابِ وَ الْحِكْمَةِ
یَعِظُكُمْ بِهِ وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ بِكُلِّ
شَیْءٍ عَلیمٌ."
"چون زنان را طلاق گفتید، و به پایان عدّه خویش
رسیدند، پس بخوبى نگاهشان دارید یا بخوبى آزادشان كنید. و [لى] آنان را
براى [آزار و] زیان رساندن [به ایشان] نگاه مدارید تا [به حقوقشان]
تعدّى كنید. و هر كس چنین كند، قطعاً بر خود ستم نموده است. و آیات خدا را
به ریشخند مگیرید، و نعمت خدا را بر خود و آنچه را كه از كتاب و حكمت بر
شما نازل كرده و به [وسیله] آن به شما اندرز مىدهد، به یاد آورید و از
خدا پروا داشته باشید، و بدانید كه خدا به هر چیزى داناست."
مآخذ :
1 ـ قرآن کریم، ترجمه از استاد محمد مهدی فولادوند.
2- حرعاملی، شیخ محمدبن حسن: وسائل الشیعه، بیروت، موسسه ال البیت، 11413هـ ،ج22.
3--طباطبایی، محمدحسین:المیزان، ترجمه سیدمحمدباقرموسوی، چاپخانه دفتر انتشارات اسلامی .
4- عابدینی ،احمد: تفسیر قرآن، لوح فشرده صوتی.
5-هاشمی رفسنجانی، اکبر: تفسیر راهنما، چاپ اول، تهران،مرکز فرهنگ و معارف قرآن، ، 1373، ج2.
پی نوشت :
- سوره روم آیه 21، ترجمه از استاد محمد مهدی¬فولادوند.
- سوره بقره آیه 35.
- سوره نساء، آیه 128.
- سوره نساء، آیه 35.
- شیخ محمدبن حسن حرعاملی: وسائل الشیعه، بیروت، موسسه ال البیت، 11413هـ ، ج 22، ص 11.
- سوره بقره ،آیه 231،ترجمه از محمد مهدی فولادوند.
ین مقاله ۱۰ روش کم هزینه برای ایجاد ترافیک در وب سایت شما معرفی میکند . لذت ببرید.
۱- لینک های خود را با سایت هایی که حاوی مطالبی مشابه مطالب شما است ، داد و ستد کنید .
وقتی
که بازدید کنندگان برای شما مهم باشند ، مسلما بازدید کنندگان هدف دار
برای شما واقعا مهم هستند . اگر وب سایت شما در مورد سگها است ، این کار
احمقانه ای است که لینک های خود را با سایتهایی متعلق به مردمی هست که از
سگ متنفرند ، معاوضه کنید . برای آنکه این یک عمل ضد پیشرفت است و عاقلانه
نیست .نه ، این روش داد و ستد لینک ها برای کار نیست .بهتره این کار با
سایت هایی انجام شود که موضوعی را پوشش میدهند که با موضوع شما مرتبط است .
۲- انتشار یک وبلاگ
پرداختن
به منافع یک وبلاگ از این موضوع این بحث خارج است و من وقت توضیح آن را
ندارم . فقط میدونم که موتور های جستجو به وبلاگ ها علاقه دارند که
دارندگان وب لاگها را با دیگر وبلاگ داران بطور مکرر به هم متصل کنند .
۳- انتشار خبرنامه خودتان
اکنون
من میدونم شما چی فکر میکنید . انتشار یک خبرنامه ؟ به نظر می رسه که کار
زیادی نمیتونه انجام بده . خوب بله میتونه . ولی اگرشما خبرنامه تان را در
مورد چیزهایی که ار آن سود میبرید بنویسید ، ابدا خوب کار نخواهد کرد .
مطالبتان را خارج از کاغذ یا یک محیط خاص نمیتوانید بنویسید ؟ در این مورد
نگران نباشید ، در اینترنت مکانهای online فراوانی هست که شما میتونید که
از آنجا مطالب رایگان در دسته بندی های منظم را متوانید دریافت کنید . فقط
کافیست به موتور جستجو مورد علاقه تان مراجعه کره ور در فهرست مقاله ها
مورد نظر را تایپ کنید . و شما از تعداد مواردی که در نتیجه جستجو می آید
قطعا متعجب خواهید شد .
۴- عرضه کردن رایگان بعضی از مطالب که به موضوع اصلی شما مرتبط است .
مردم
freebies را دوست دارند . مطمعن شوید که مطالب شما با کیفیت است و به
موضوع اصلی شما مرتبط است . این خوب است که شما قبل از دریافت freebies
توسط کاربر آدرس ایمیل کاربر را بخواهید . این راه خوبی برای جمع آوری
سریع لیست افرادی که به موضوعات سایت شما علاقه دارند میباشد .
۵- مبادله کردن تبلیغات با دیگر منتشران مجله الکترونیکی
مجله
های الکترونیکی که با موضوع شما مطابق هستند را جستجو کنید و تبلیغات خود
را با آنها مبادله کنید . بعضی منتشران با این نوع مبادله برای مدت کوتاهی
موافقت میکنند ، مخصوصا اگر مخارجی را هم تقبل کنید .
۶- شرکت کردن در محل های اجتماع عمومی در اینترنت online forums
۷- منتشر کردن آدرس وب سایت در هر چیزی که پخش میکنید ، کتاب ، کارت ویزیت ، کاتالوگ و بروشور
۸- مطالعه هر چیزی که به شما در مورد ایجاد آمد شد در وب سایت کمک کند .
این
شدیدا مهم است که در این مورد مطالعه کنید چون اینترنت دقیقه به دقیقه
تغییر میکند .ثبت نام کردن در مجله های الکترونیکی ، خواندن کتابهاب
الکترونیکی ، و خواندن مطالب موجود در forums . تمام این منابع به شما کمک
میکند تا همچنان در جریان آخرین تحولات و اخبار در اینترنت باشید
۹- پرسیدن سوالاتی که در مورد آنها فگر میکنید از فروشگاه های اینترنتی
بعضی
از فروشگاه های اینترنتی میتونند شما را برای موفقیت راهنمایی کنند ،
خصوصا اگر با آنها آشنا نیز باشبد . اگر انها به شما را در راه موفقیت کمک
کنند ، آنها نیز موفق میشوند . فراموش نکنید فقط سوالهای بی اهمیت سوالهای
پرسیده نشده هستند .
۱۰- وقتی که شما ایده جدیدی به ذهنتان خطور کرد ، از آن استفاده کنید .
بهتره
که این خارج از فقط یک حرف باشد ولی اگر ایده جالبی به ذهن شما رسید
متوانید در هنگامی که تحقیقتان را انجام می دهید به سادگی آن را انجام
داده و از تمام آن استفاده کنید . چرا شما تمام تحقیق را در اولین مرتبه
انجام میدهید ؟