36ـ مردمان آخرالزمان.
یاتـى على الناس زمان تخبث فیه سرائرهـم و تحسـن فیه علانیتهم طمعا مـن الدنیا,لایریدون به ما عنـد ربهم , یكـون دینهم ریـاء لایخالطهم خـوف , یعمهم الله بعقاب فیـدعونه دعاء الغریق فلا یستجیب لهم .(38)
زمانى بر مردم فرا مـى رسد كه براى طمع در دنیا, باطنشان پلید و ظاهرشان زیباباشـد, علاقه اى به آنچه نزد پروردگارشان است نشان ندهند, دیـن آنها ریا شـود وخـوفـى (از خـدا) در دلشان آمیخته نشـود, خـداونـد همه آنها را به عذاب سختـى گـرفتار كند, پـس مانند دعایشخص غریق دعا كنند, ولـى دعایشان را اجابت نكند.
37ـ راستگو ترین صحابه.
مـااظلت الخضـراء و لااقلت الغبـراء مـن ذى لهجه اصـدق مـن ابــیذر.(39)
آسمان سایه نینداخته و زمیـن در بر نگرفته , صاحب سخنى راستگوتر از ابوذر را.
38ـ پرسش از عالمان و همنشینى بافقیران.
سـائلـوا العلمـاء و خـاطبـوا الحكماء و جـالسـوا الفقـراء.(40)
از دانشمنـدان بپـرسیـد و با فـرزانگان سخـن بگـوییـد و با فقیـران بنشینیـد.
39ـ دستبوسى نه.
هذا تفعله الاعاجـم بملـوكها و لست بملك انمـا انـا رجل منكـم .(41)
مردى خواست تا بر دست رسـول خـدا (صلی الله علیه واله) بـوسه زنـد, پیامبر دست خـود را كشیـد وفرمود: ایـن كارى است كه عجمها با پادشاهان خـود میكنند و من شاه نیستـم , مـن مردى از خودتان هستم .
40ـ مهربانى با همنوعان.
ما آمن بـى مـن بات شبعان و جاره جائع و ما مـن اهل قـریه یبیت و فیهم جائع لاینظر الله الیهم یوم القیمه .(42) به مـن ایمان نیاورده كسـى كه سیر بخـوابـد و همسایه اش گرسنه باشـد, و اهل یك آبادى كه شب را بگذرانند و در میان ایشان گرسنه اى باشد, خـداوند در روز قیامت به آنها نظر رحمت نیفكند.
----------------------------------------------
پی نوشت :سخنان حكمت آمیز رسول خدا( صلی الله علیه واله )(از 1 الی 8)
1ـ اصول كافى , ج 1, ص 42.
2ـ صحیح مسلـم , ص 4ص 1972, كتاب فضائل الصحابه , حـدیث 230, و همان , ج 2, ص 417 چاپ بولاق ,
3ـ سوره جمعه , آیه 3.
4ـ صحیح مسلم , ج 4, ص 1972, كتـاب فضـائل الصحابه .
5ـ خصـال صـدوق , بـاب اربعه , ص 215, حـدیث 1.
6ـ بحار الانوار ج 2, ص 174.
7ـ ثواب الاعمال ص 381.
8ـ تحف العقول .ص 21.
9ـ اصول كافى , ج 1, ص 37.
10ـ اصول كافى , ج 1, ص 54.
11ـ تهذیب الاحكام , ج 4, ص 190.
12ـ بحار الانوار, ج 96, ص 340.
13ـ همان , ج 71, ص 86.
14ـ اصول كافى , ج 1, ص 55.
15ـ همان , ج 1ص 58.
16ـ تنبیه الخـواطـر و نزهه النواظر(معروف به مجمـــوعه ورام ) , ج 1, ص 134.
17ـ خصـال صـدوق ص 253, و مشكـاه الانـوار , ص 171.
18ـ امالى صدوق , ص 231.
19ـ لئالى الاخبار, ص 386.
20ـ محموعه ورام , ج 2,ص 110.
21ـ روضه كافى , ص 248.
22ـ تفسیر كشاف زمخشرى , ج 3,ص 467.
23ـ امالى شیخ صدوق , ص 257.
24ـ همان , ص 285.
25ـ سفینه البحـار, ماده قتل , ج 2, ص 407.
26ـ جواهر الكلام , ج 31, ص 359.
27ـ مشكات الانوار, ص 312.
28ـ یعنـى بـراى چشـم مـردم وخـوشـاینـد آنـان كـار مـیكـرده انـد.
29ـ لئالى الاخبار ,ص 465.
30ـ سفینه البحار ماده حبیب , ص 201.
31ـ حلیه الاولیاء, ج 1, ص 86.
32ـ امالى شیخ طوسى , ج 1,ص 314.
33ـ مكارم الاخلاق , ص 195.
34ـ اصول كافى , ج 3, ص 293.
35ـ سیره ابن هشام , ج 1,ص 72.
36ـ الغدیر, ج 8, ص 291.
37ـ شـرح نهج البلاغه ابـن ابـى احـدیـد, ج 1,ص 342.
38ـ اصول كافى , ج 3,ص 404.
39ـ الغدیـر, ج 8,ص 97, و شـرح نهج البلاغه ابـن ابـى الحـدیــــد, ج 2,ص 354.
40ـ تحف العقول , ص 41.
41ـ خیانت در گزارش تاریخ , ج 3,ص 271.
42ـ اصول كافى , ج 4,ص 493.
26ـ عدم پذیرش اعمال ناخالص.
اذا كان یـوم القیمه نادى مناد یسمع اهل الجمع این الذین كانـوا یعبدون الناس قـومـوا خذوا اجـوركـم ممـن عملتـم له فانـى لااقبل عملا خالطه شـى ء مـنالـدنیا واهلها.(27)
چـون روز قیامت فـرا رسـد, نـدا دهنـده اى نـدا دهـد كه همه مـردم میشنـوند گـوید: كجایند آنانكه مردم را می پرستیدند ؟ (28) برخیزید و پاداشتان را ازكسـى كـــه براى او كار كردید بگیرید چـون مـن عملـى را كه چیزى از دنیا واهل دنیا با آن مخلوط شده باشد, قبول نمیكنـم .
27ـ دنیا طلبى ,عنصر حبط اعمال.
لیجیئن اقـوام یوم القیمه واعمالهم كـجبال تهامه فیـومر بهم الى النار قالـوایا رسول الله مصلین ؟ قال نعم یصلون و یصومون ویاخذون هنا مـن اللیل فاذا عرض لهم شـى ء مـن الـدنیا و ثبـوا عیله .(29)
در روز قیامت گروهـى را بـراى محاسبه میآورند كه اعمال نیك آنان ماننـد كـوههاى تهامه بر روى هـم انباشته است امـا فرمان میرسد كه به آتـش برده شوند صـحـابـه گفتند : یـا رسول الله آیـا اینان نماز میخواندند؟ فرمـود: بلى نماز میخـواندند و روزه میگرفتند و قسمتى از شب را در عبـادت بــه سـر میبردند اما همیـن كه چیزى از دنیا به آنها عرضه میشد, پرش و جهش میكردند تا خود را به آن برسانند.
28ـ با هر كه اى با اوستى.
المرء مع من احب (30).
آدمـى ( در قیـامت ) بـاكســى است كه او را دوست دارد.
29ـ دوستى اهل بیت.
مـن سره ان یحیى حیاتى و یمـوت مماتـى و یسكـن جنه عدن غرسهاربـى فلیـوال علیامن بعدى و لیوال ولیه و لیقتد بالائمه من بعدى فانهم عترتى و خلقوا مـن طینتى رزقوا فهما و علما و ویل للمكذبین بفضلهم مـن امتى القاطعیـن فیهم ضلتى لا انالهم الله شفاعتى .(31)
هر كس دوست داشته باشد كه چون من زندگى كند وچون مـن بمیرد و در باغ بهشتى كه پروردگارم پرورده جاى بگیرد.
باید بعد از من على را, و دوست او را دوست بداردو به پیشوایان بعد از من اقتدا كند كه آنان عترت مـن هستند و از طینتم آفریده شـده اند و از درك و دانـش برخـوددار گردیـده انـد و واى بر آن گروه از امت مـن كه برترى آنان راانكار كنند و پیوندشان را با مـن قطع نمایند كه خداوند شفاعت مرا شامل حال آنان نخواهد كرد.
30ـ ولایت على (علیه السلم) شرط قبولى اعمال.
فـو الذى بعثنى بالحق نبیا لو جاء احدكـم یوم القیامه باعمال كامثال الجبال ولـم یجـى ء بـولایه علـى بـن ابیطـالب لأكبه الله عزوجل فـى النار .
(32) سـوگنـد به خـدایـى كه مرا به حق بـرانگیخته اگر یكـى از شما در روز قیامت بااعمالى هماننـد كـوهها بیاید.
اما فاقـد ولایت وقبـول حاكمیت علـى بـن ابیطالب بـاشـد, خـداونـد او را به رو در آتـش افكند.