مسى با عیار طلا
به جاى مقدمه لیگ هشتم با تمام فراز و نشیب هایش به پایان رسید، لیگى كه به جز یكى، دو مورد توانست كارش را به موقع به سرمنزل مقصود برساند در این لیگ كه به نوعى قربانگاه مربیان لقب گرفت، اگر چه فوتبال زیبایى از سوى تیم هاى لیگى به چشم نیامد اما تا بود، حاشیه هایى بود كه فوتبال را آزار داد. ندارى برخى از تیم هاى لیگى، فاصله كیفى برخى از تیم ها با یكدیگر، مسائل داورى، برخى ضعف هاى مدیریتى، عملكرد ضعیف بازیكنان، همه و همه مواردى بودند كه لیگ را تحت الشعاع خود قرارداد. هرچند در لیگ هشتم به نوعى هم به لحاظ فوتبالى چیزى به چشم نیامد. تیم هاى قدرتمند در لیگ هشتم رشد قابل قبولى را از خود به نمایش نگذاشتند و تیم هاى به ظاهر ضعیف هم براى موفقیت خود تلاش بخصوصى را انجام ندادند. بازیكن سالارى در لیگ هشتم غوغا كرد و بسیارى از اتفاقات در فوتبال ایران براساس عملكرد بازیكنان ترسیم شد، به طورى كه آنها در بسیارى از رفتن ها و آمدن هاى اهالى فوتبال در لیگ نقش بسزایى را ایفا كردند. با پایان لیگ و بر اساس یك عادت دیرینه مى خواهیم كارنامه ۱۸ تیم حاضر در لیگ هشتم را براى ثبت در آرشیو باشگاه هاى فوتبال و اهالى این رشته پرطرفدار اعلام كنیم، كارنامه هایى كه مثل خیلى از كارنامه هاى دیگر دقیقاً بیان كننده عملكرد تیم ها براساس آمار و ارقام است. طى ۱۸ روز، ۱۸ كارنامه را صادر خواهیم كرد و در این راه خوشحال خواهیم شد كه از پیشنهادات و انتقادات شما عزیزان نیز بهره ببریم. مس كرمان شاید كویرنشینان هرگز باور نمى كردند كه تیمشان در دومین سال حضور در لیگ برتر فوتبال كشور این چنین درخشان ظاهر شده و با عیارى چون طلا به عنوانى دست یابد كه خیلى از تیم هاى اسم و رسم دار پایتخت از رسیدن به آن عاجز نشان دادند.مس با مدیریت عبدالرضا برهانى نژاد و هدایت پرویز مظلومى در لیگ هشتم اگر چه در نیم فصل اول فراز و فرود در كارش دیده شد اما در مجموع لیگ را چنان تمام كرد كه شاید خوشبین ترین افراد هم آن را پیش بینى نمى كردند.مس با جمع آورى مهره هاى كنار گذاشته شده از ۲ تیم آبى و قرمز پایتخت استخوانبندى تیمش را چنان محكم كرد كه خیلى ها به آینده این تیم خوشبین تر از پیش شدند اما این خوش بین تر از پیش شدند اما این خوشبینى به آن معنا نبود كه مس بتواند عنوان سومى لیگ را از آن خود كند. مس در لیگ هشتم یك تیم پرحرف و حدیث هم بود و هر روز خبر تازه اى از آن به بیرون درز مى كرد. یك روز خبر مى آمد كه رحمتى از این تیم خواهد رفت. روز دیگر پرسپولیسى شدن امیرحسین صادقى به گوش مى رسید و یك روز هم خبر مى آمد كه پرویز مظلومى از این تیم جدا خواهد شد اما آنچه ماند مس بود كه ماند و با وجود تمامى این شایعات ریز و درشت توانست به عنوان سوم لیگ دست یابد، عنوانى كه شاید خود كرمانى ها هم به نوعى آن را باور نداشتند اما این اتفاق افتاد و مس توانست بعد از ذوب آهن به عنوان تیم سوم لیگ و دومین تیم شایسته شهرستانى لیگ معرفى شود عنوانى كه قطعاً انگیزه مدیران مس را براى ادامه كار این تیم شهرستانى براى لیگ آینده دوچندان خواهد كرد. نقش مظلومى پرویز مظلومى قطعاً خوشحال ترین نفر در بین مسى ها بود كه توانست شایستگى خود را به رخ این و آن بكشد. مظلومى با وجود اینكه هر روز شایعه حضورش در یكى از تیم هاى ملى و یا باشگاهى بر سر زبان ها مى افتاد در مس ماند و به كار خود ادامه داد تا براى پاسخگویى به منتقدانش به عنوانى درخور توجه دست یابد. رحمتى سیدمهدى رحمتى دروازه بان اول تیم مس و دروازه بان اول تیم ملى براى كرمانى ها یك نعمت بسیار بزرگ بود. دروازه بانى كه در كسب عنوان سومى مس نقشى فراتر از نقش یك دروازه بان اول را داشت. رحمتى كه در اواسط فصل شایعه حضورش در پرسپولیس دهان به دهان پیچید به دلیل تعهدى كه به مسى ها داده بود ماند تا با پایان فصل از این تیم جدا شود كارى كه چنین به نظر مى آید رحمتى موفق به انجام آن شده است هرچند كه خیلى ها از همین حالا رحمتى را دروازه بان اول فصل آینده تیم پرسپولیس مى دانند. 27 بازیكن براى مس سیدمهدى رحمتى، مرتضى ابراهیمى، امیرحسین صادقى، سیدرسول میرطرقى، مهدى كیانى، على حمودى، فرزاد آشوبى، مصطفى سیفى، مجید خدابنده لو، ادینهو داسیلوا، على ممبینى، روح الله بیگدلى، پائولو زالترون، روح الله عطایى، فرزاد حسین خانى، فراز فاطمى، رسول نویدكیا، حمیدرضا غنى زاده، جلال امیدیان، سوكو فوفانا، ادرلوسیانو، حسن هورى، مجتبى انصافى، كمال كامیابى، احمد امیرى كامیار، روبرتو پائولو داسیلوا و مهدى رجب زاده ۲۸ بازیكنى بودند كه براى مس كرمان در طول ۳۴ بازى در لیگ هشتم به میدان رفتند. ركورددار بازى مرتضى ابراهیمى كاپیتان تیم فوتبال مس ركوردار بازى در این تیم كرمانى بود. ابراهیمى در خط دفاعى مس همیشه جزو یكى از بهترین هاى تیمش بود حتى در روزهایى كه مس بازى هایش را به حریفان مى باخت. ابراهیمى در مجموع ۳۴ بازى تیمش در ۳۳ بازى به عنوان بازیكن ثابت به میدان رفت و ركورد ۹۷۰ دقیقه بازى را به نام خود در این تیم كرمانى به ثبت رساند. ابراهیمى در نیم فصل اول ۴ گل و در نیم دوم هم ۲ گل براى تیمش به ثمر رساند. 261 هزار تماشاگر تماشاگران كرمانى بدون شك نقش بسزایى در قرار گرفتن این تیم در جاى سوم جدول رده بندى لیگ برتر بر عهده داشتند. در نیم فصل اول چیزى حدود ۱۴۶ هزار تماشاگر، بازى هاى این تیم را از نزدیك تماشا كردند و در نیم فصل دوم نیز مثل بقیه تیم ها این تعداد نزول و به ۱۱۵ هزار تماشاگر رسید تا در مجموع ۲۶۱ هزار تماشاگر در مجموع ۳۴ بازى این تیم در لیگ هشتم از بازى هاى این تیم دیدن كرده باشند كه این تعداد تماشاگر با توجه به جایگاه مس تا حد زیادى غیرقابل تصور به نظر مى رسید. اولین و آخرین گل اولین گل تیم فوتبال مس كرمان را در لیگ هشتم مرتضى ابراهیمى در دقیقه ۱۰ بازى به استقلال اهواز به ثمر رساند گلى كه در دومین بازى مس به ثمر رسید و پایه گذار ۳ گل بعدى این تیم شد. مس در آن دیدار كه با گلزنى مرتضى ابراهیمى آغاز شد در نهایت با حساب ۴ بر صفر برنده میدان لقب گرفت ضمن اینكه آخرین گل كرمانى ها نیز در لیگ هشتم توسط بازیكن مؤثر و برزیلى این تیم یعنى ادینهو وارد دروازه پیكان شد. گلى كه در دقیقه ۸۲ به ثمر رسید و شكست ۴ بر صفر خودروسازان را رقم زد. پر گل ترین پیروزى پرگل ترین پیروزى كرمانى ها در لیگ هشتم در دیدار برگشت این تیم در مقابل فولاد خوزستان رقم خورد. دیدارى كه در ورزشگاه شهید باهنر كرمان برگزار شد و با حساب ۳بر ۲ به نفع كرمانى ها به پایان رسید. ادینهو، زالترون و فاطمى زننده ۳ گل تیم مس در دیدار با فولاد بودند، دیدارى كه علاوه بر پرگل ترین از حساس ترین دیدارهاى این تیم هم به شمار مى رفت. بدترین شكست شاید كرمانى ها حالا از بابت شكست در مقابل برق شیراز، تیم هجدهم جدول رده بندى لیگ بیشتر از قبل ناراحت و نگران باشند. شكست ۴ بریك در بازى رفت و در مقابل برق شیراز یكى از آن شكست هایى بود كه هیچ كس آنرا باور نداشت. شكست مس در مقابل برق در روزهاى اوج تیم شیرازى رقم خورد، روزهایى كه برق در عرش سیر مى كرد و هرگز فكر سقوط به دسته پائین تر را در سر نداشت. شروع بد، پایان خوش مس كرمان لیگ هشتم را بد و با شكست یك بر صفر از ذوب آهن آغاز كرد. دیدارى كه در اصفهان و با قضاوت محسن تركى برگزار شد و با یك گل هم به سود تیم میزبان تمام شد. كرمانى ها اگرچه لیگ را بدشروع كرده بودند اما در دیدار پایانى موفق به شكست ۴ بر صفر پیكانى ها شدند تا به نوعى لیگ را خوب به پایان برده باشند. پیروزى ۴ بر صفر مقابل پیكان باعث تثبیت عنوان سومى كرمانى ها در جدول رده بندى لیگ شد. خشن ترین بازیكن در تیمى كه فوتبال را قدرتى بازى مى كرد، عنوان خشن ترین بازیكن مس در لیگ هشتم به فرزاد حسین خانى رسید. حسین خانى در نیم فصل اول لیگ، ۵ بار كارت زرد داوران را مقابل دیدگان خود دید و در نیم فصل دوم هم با ۳ اخطار جمع كارت هاى زردش را در لیگ هشتم به عدد ۸ رساند. صادقى در دیدار حساس تیم هاى مس با پرسپولیس در دقیقه ۸۹ از رحیم رحیمى مقدم كارت قرمز گرفت و از بازى اخراج شد. بهترین گلزن فراز فاطمى مهاجم اسبق تیم پرسپولیس اگرچه، امسال به عنوان یك بازیكن ثابت براى تیمش بازى نكرد اما بعنوان یك بازیكن ذخیره و نیمكت نشین چهره پرفروغى را از خود به نمایش گذاشت تا جایى كه گل هاى بسیارى را براى این تیم كرمانى بثمر رساند تا نقش غیرقابل انكارى در موفقیت هاى این تیم داشته باشد. فاطمى، با ۱۱ گل عنوان بهترین گلزن تیم مس كرمان را در لیگ هشتم به خود اختصاص داد. اخراجى ها مجید خدابنده لو، امیرحسین صادقى و فراز فاطمى اخراجى هاى تیم مس كرمان در لیگ هشتم بودند. خدا بنده لو در بازى دوم تیمش در دور رفت و مقابل استقلال اهواز از داور كارت قرمز گرفت و زمین بازى را ترك كرد، همان طور كه امیر حسین صادقى در دور برگشت و در دیدار مقابل استقلال تهران در دقیقه ۸۹ كارت قرمز یدالله جهانبازى را مقابل چشمهاى خود دید. فرزاد حسین خانى نیز سومین بازیكن اخراجى مس بود كه در دقیقه ۸۹ بازى با پرسپولیس توسط رحیم رحیمى مقدم از زمین بازى اخراج گردید. اولین و آخرین داور محسن تركى داور باتجربه كشورمان نخستین بازى كرمانى ها را در اصفهان و در بازى با ذوب آهن سوت زد، دیدارى كه در نهایت با حساب یك بر صفر به سود اصفهانى ها به پایان رسید. تركى در شرایطى بازى اول كرمانى ها را قضاوت كرد، كه داورى دیدار آخر نارنجى پوشان كرمانى به البرز حاجى پور سپرده شد. حاجى پور دیدارى را براى كرمانى ها قضاوت كرد كه درنهایت با حساب ۴ بر صفر به سود كرمانى ها مقابل پیكان قزوین رقم خورد. نتایج مشابه كرمانى ها در طول لیگ هشتم، ۴ دیدار خود را با نتیجه اى مشابه به هم به پایان رساندند آنها كه در بازى رفت با سایپا به نتیجه تساوى یك بر یك رسیده بودند در بازى برگشت هم به نتیجه اى بهتر از تساوى یك بر یك دست پیدا نكردند، تا نتیجه دیدار رفت در بازى برگشت هم تكرار شده باشد. مس در بازى با صباى قم هم به ۲ نتیجه مشابه رسید. پیروزى ۳ بر یك در بازى مقابل صباى قم در كرمان بیانگر این واقعیت بود كه آنها راه شكست یاران فیروز كریمى را خوب بلد هستند. مس در آسیا مس كرمان در دومین سال حضورش در لیگ برتر به مقامى رسید كه هیچ كس فكرش را هم نمى كرد. كسب عنوان سومى لیگ توسط كرمانى ها بمعناى حضور آنها در رقابت هاى لیگ قهرمانان آسیا بود، عنوانى كه قطعاً بیش از كسب عنوان سومى لیگ براى كرمانى ها از اهمیت برخوردار بوده است. مس كرمان قرار است از همین حالا خودش را براى حضورى موفق در لیگ قهرمانان آسیا آماده كند. میانگین ها میانگین برد: ۲ میانگین مساوى:۴/۳ میانگین باخت:۸/۴ میانگین گل زده:۵۸/۱ میانگین گل خورده:۹۴/۰ میانگین امتیاز:۷۹/۱
در تاریخ هـنر و ادب جهان ، بعضـی آثارند که د نیا آن ها را از شاهکارهای مسـلم نبوغ بـشری به شمار آورده است. این ها بر خلاف آن دسته آثاری هستند که خاص یک عصر یا سرزمین معینند و به همین جهت با گذشت زمان جلوه و فروغ خویش را کما بیش از دست نمی دهند ،با مرور زمان تابنده ترو پرجلوه تر می شوند و هر قدر روزگار بیشتر می گذرد عظمت وجلالی فزون تر پیدا می کنند . « ونوس» میلو، «موسی» میکل آنژ، «ژوکوند» لئوناردو داوینچی، «ایلیاد» هومر ، «جمهوریت» افلاطون ، « شاهنامه » فردوسـی و بسـیاری از آثـار شکسـپیر و « فاوست» گوته از این قبیلند.« کمـدی الـهی » دانته نیز اثری است که دنیا آن را یکی از بزرگ ترین آثار قریحه ی بشری دانسته است. تا کنون متفکرین ، ادبا و هنرمندان درجه اول دنیا آن قدر از این اثر تجلیل و ستایش کرده اند که مجموعه ی سخنان آن ها در این باره خود به یقین از قـُطر «کمدی الهی» افزون می شود. «کمدی الهی » (La Divina Commedia) ، که بزرگ ترین اثر دانته و مشهورترین شاهکار ادبیات ایتالیا و بزرگ ترین محصول ادبی و فکری قرون وسطای مغرب زمین ویکی ازبزرگ ترین آثار ادبی جهان به شمار آمده است ، محـصـول دوران بـیسـت سـالـه ی غـربــت و دربدری دانته است.
شهرت خاص این اثر از همان زمان دانته شروع شد ، ولی اختصاص عجیب آن در این است که بر خلاف سایر آثار بزرگ ادبی که هریک دوران افتخار بلند یا کوتاه دارند و بعد از آن اهمیتشان فرو می نشیند این اثر در تمام دوره ی ششصد ساله ای که از تدوین آن می گذرد ،جزمدت کوتاهی در عصر رنسانس همواره در صدر آثار ادبی مغرب زمین جای داشته است. «کمدی الهی»، در درجه ی اول یک اثر شاعرانه ی استادانه ی بسیارعالی است. دانته با این مجـموعه نه تنها بزرگ ترین اثـر ادبـی کـشـور خـود را آفـرید ه ، بـلکـه « زبان» مـملکت ایتالیا را پی ریزی کرده است. بعد از انتشار «کمدی الهی»، این اثر مقیاس و محک سخن پردازی زبان ایتالیایی است،هم چنان که زبان سعدی و حافظ ما « حد سخن دانی » فارسی به شمار می رود ؛زیرا هنوز هم کسی نتوانسته است در ایتالیا پا از حد دانته فراتر گذارد ،هم چنان که کسی نتوانسته بهتر از سعدی و حافظ ما سخن بگوید. در درجه ی دوم «کمدی الهی» ، یک داستان استادانه ی بسیار عالی است که از قدرت داستان پردازی دانته حکایت می کند طرز گفتار و شیوه ی نقل حوادث و وقایع و دقتی که در وصف جزییات و ریزه کاری های « سفـر» به دوزخ و برزخ و بــهــشت بــه کـار رفتـه ، بـدیـن داســتـان طولانی صـورتی خاص می دهد و آن را به شـکل سـفرنامـه ی واقـعی یک مـسافر در می آورد،به طوری که ازهمان اول خوانـنـده فـرامـوش می کـنـد که آن چـــه می خواند زاده ی خیال پردازی یک شاعر است ، و بالعکس چنین می پندارد که واقعاً یک نفر مسافر ،هم چنان که از شهری به شـهری و ازکشـوری به کــشـوری سـفـرمی کند،در این جا به سفر دنیای دیگر رفته و این حوادث را عیناً به چشم دیده و جزییات آن را یادداشت کرده است تا برای دیگران نقل کند.حتی از روی مندرجات این مجموعه ،به آسانی می توان « نقشه ی جغرافیایی »دوزخ و طبقات مختلف آن و طول وعرض قسمت ها و همواری و ناهمواری جاده ها و وضع رودها وبرج و باروها وصخره ها و غیره را تعیین نمود؛این قدرت عجیب، در جلب توجه خواننده «و جذب او » از راه به کاربردن کلمات و تشبیهات و استعارات و جملات خاصی که تأثیر آن ها به دقت و با تسلط کامل در روان شناسی حساب شده است دانته را یکی از نوادر عالم ادب کرده است. یک نویسنده و دانتـه شنـاس معـروف معـاصـر امـریـکایی، به نام « مک الیستـر» دراین باره می نویسد :«ترکیب صداها، آثارترس، ترحـم، وحـشـت، نفرت،اشتیاق، نگاه و گفتار در سراسر این اثر بخصوص در «دوزخ» طوری است که هر کس بی اختیار خودش را در وسط آن صحنه احساس می کند که دانته برای او تجسم می کند،چنان که می توان وی را استاد واقعی هنر سه بعدی دنیای امروز دانست». «کمدی الهی» یک اثر عالی فکری و فلسفی است این مجموعه در حقیقت عصاره ای است از علوم و اطلاعات و نظریات و عقاید فلسفی چندهزار ساله ی بشری که در آن با ترکیب خاصی در آمـیخته اند .دراین کـتاب چـنان که گفـته اند «مجموعه ی کـمالات و مـمیزات انسـانی به علاوه ی طبیعت و گذشته وحال، مـحصـول خاصـی پدیـد آورده که بـرای همه ی مردم جهان و همه ی ادوار و قرون قابل درک و استفاده باشد.»