رؤسای عرب با شنیدن قرآن منقلب میشدند. یكی از آنها اسعد بن زراره كه یكی ازسران خزرج مدینه بود برای كمك خواستن به مكه وارد شد. قریش در هنگام رفتن به طوافكعبه گوشهای او را با پنبه پر كردند كه صدای قرآن پیامبر را نشنود، و او در دوردوم طاقت نیاورد؛ پنبهها را دور انداخت و نزد رسول الله آمد و گفت: تو مردم را بهچه دعوت میكنی؟ فرمود: به سوی خدای یگانه. گفت: از آنچه میخواندی به من نیزبخوان. رسول الله آیه 151 تا 152 53 سوره انعام را به او خواند: قل تعالوا اتل ما حرم ربكم علیكم اَن لاتشركوا به شیأ و بالوالدین احساناًولاتقتلوا اولادكم خشیته املاق، نحن نرزقكم و ایاهّم و لاتقربوا الفواحش ماظهر منهاو مابطن و لاتقتلوا النفس الّتی حرم الله الاّ بالحقّ، ذالك ما وصّیكم بِهِ ولعّلكمتعقلون. بیائید بخوانیم برای شما آن چه را پروردگارتان برای شما حرام كرده است: به خداشریك قرار ندهید به پدر و مادر نیكی كنید و فرزندانتان را از ترس فقر نكشید، ما شماو آنها را روزی میدهیم. از زشتیهای پنهان و آشكار دوری كنید. خونها را بناحقنریزید. این سفارشهای خدا جهت تنبه و بیداری شماست. امید است درك كنند. جهت تلخیص فقط ترجمه آیه دوم را ذكر میكنیم: به اموال یتیم جز با جهات پسندیده نزدیك نشوید و پیمانه و ترازو را با راستی وعدالت بكشید و عمل كنید و به هر كس جز به مقدار توانائیش تكلیف نكنید و در گفتارتانطرفدار حق باشید، هر چند به زیانتان باشد. به پیمان خدا وفادار باشید. این پندهایخدا است بر شما. اسعد از شنیدن این آیات چنان منقلب شد كه بیاختیار فریاد زد: من گواهی میدهمكه معبود شایستهای جز خدای یگانه نیست و تو یا محمد(ص) رسول او هستی و قرآن تو ودین تو حق است. من مسلمان شدم.1 و همانا اسعد یكی از نقبای دوازدهگانه است كه رسول خدا با تعیین جبرئیل از میاناصحابش او را انتخاب نمود. نقابت یك سازمان سرپرستی است كه در امت موسی همبوده2و این نقابت پس از رسولالله متروك ماند و در زمان خلافت عباسیهادر سال 250 بین سادات احیاء گردید تا زمان صفویه و قاجار ادامه داشت3واسعد بن زراره در ماه شوال سال اول هجرت وفات نمود. او اولین كسی بود كه در بقیع بهخاك رفت. 4 1- سیره ابن هشام اسدالغابر ج 1 ص 69 2- معجم الرجال آیت الله خویی ج 3 ص 84. 3- دائره المعارف اسلامی ج 10 ص 187 4- تحفه الآحباب ص 19 نفوذ قرآن در دلها رؤسای عرب با شنیدن قرآن منقلب میشدند. یكی از آنها اسعد بن زراره كه یكی ازسران خزرج مدینه بود برای كمك خواستن به مكه وارد شد. قریش در هنگام رفتن به طوافكعبه گوشهای او را با پنبه پر كردند كه صدای قرآن پیامبر را نشنود، و او در دوردوم طاقت نیاورد؛ پنبهها را دور انداخت و نزد رسول الله آمد و گفت: تو مردم را بهچه دعوت میكنی؟ فرمود: به سوی خدای یگانه. گفت: از آنچه میخواندی به من نیزبخوان. رسول الله آیه 151 تا 152 53 سوره انعام را به او خواند: قل تعالوا اتل ما حرم ربكم علیكم اَن لاتشركوا به شیأ و بالوالدین احساناًولاتقتلوا اولادكم خشیته املاق، نحن نرزقكم و ایاهّم و لاتقربوا الفواحش ماظهر منهاو مابطن و لاتقتلوا النفس الّتی حرم الله الاّ بالحقّ، ذالك ما وصّیكم بِهِ ولعّلكمتعقلون. بیائید بخوانیم برای شما آن چه را پروردگارتان برای شما حرام كرده است: به خداشریك قرار ندهید به پدر و مادر نیكی كنید و فرزندانتان را از ترس فقر نكشید، ما شماو آنها را روزی میدهیم. از زشتیهای پنهان و آشكار دوری كنید. خونها را بناحقنریزید. این سفارشهای خدا جهت تنبه و بیداری شماست. امید است درك كنند. جهت تلخیص فقط ترجمه آیه دوم را ذكر میكنیم: به اموال یتیم جز با جهات پسندیده نزدیك نشوید و پیمانه و ترازو را با راستی وعدالت بكشید و عمل كنید و به هر كس جز به مقدار توانائیش تكلیف نكنید و در گفتارتانطرفدار حق باشید، هر چند به زیانتان باشد. به پیمان خدا وفادار باشید. این پندهایخدا است بر شما. اسعد از شنیدن این آیات چنان منقلب شد كه بیاختیار فریاد زد: من گواهی میدهمكه معبود شایستهای جز خدای یگانه نیست و تو یا محمد(ص) رسول او هستی و قرآن تو ودین تو حق است. من مسلمان شدم.1 و همانا اسعد یكی از نقبای دوازدهگانه است كه رسول خدا با تعیین جبرئیل از میاناصحابش او را انتخاب نمود. نقابت یك سازمان سرپرستی است كه در امت موسی همبوده2و این نقابت پس از رسولالله متروك ماند و در زمان خلافت عباسیهادر سال 250 بین سادات احیاء گردید تا زمان صفویه و قاجار ادامه داشت3واسعد بن زراره در ماه شوال سال اول هجرت وفات نمود. او اولین كسی بود كه در بقیع بهخاك رفت. 4 1- سیره ابن هشام اسدالغابر ج 1 ص 69 2- معجم الرجال آیت الله خویی ج 3 ص 84. 3- دائره المعارف اسلامی ج 10 ص 187 4- تحفه الآحباب ص 19
موانع تأثیر قرآن بر روح : بیمارى روحى ، شدیدترین بیماریهاست ;(1) كه حتى مى تواند كل بدن فیزیكى را هم احاطه كند . روح همچون آئینه صاف با كوچكترین گرد و خاك ، متأثر مى شود و غبار بر چهره آن مى نشیند و حقیقت را منعكس نمى كند و اگر كسى بتواند این موانع را از راه خود بردارد ; مى تواند خدا را با چشم دل ببیند . اگر بتوانیم صفات شیطانى (حجر ، 10) را از خودمان دور كنیم ; هرگز شیطان نمى تواند به وعده هاى خود جامه عمل بپوشاند و روح ما را با لكّه هاى سیاه رنگین كند . امام جعفر صادق(ع) فرمودند : «در قلب انسان ، نقطه هایى از سفیدى وجود دارد هر گناهى كه انجام مى گیرد آن نقطه سفیدى تبدیل به سیاهى مى شود و اگر ادامه داشته باشد سیاهى غلبه پیدا مى كند و دیگر بسوى خیر باز نمى گردد» صفات شیطانى ، شامل كلیه انحرافاتى كه ما را از كاروان هدایت باز مى دارد ; شامل مى شود از جمله : الف : تكبر و خود برتر بینى (2) و غرور بى جا . همه اینها موجب فراموشى خدا و غفلت از بندگى حق مى شود . ب : غیبت و تهمت (حجرات ، 12) با روح انسان سازگارى ندارد تا چهل شبانه روز ، مانع قبول عبادتها مى گردد . ج : دوستى و دشمنى :(مائده ، 8) انسان حتى دوستى ها و دشمنى ها را هم براى خدا بخواهد و الا از بسیارى امور غافل مى ماند . د : كفر :(عنكبوت ، 47) كفر اگر به معناى حقیقى خود (انكار معاد و خدا) هم نباشد بلكه به معناى پوشاندن بعضى از حقایق و عمل نكردن به احكام اسلامى باشد ; باز صدق مى كند . هـ : ظلم :(عنكبوت ، 49) این ظلم ، كلیت دارد حتى به خانواده ، حیوانات ، جسم خود.. .را شامل مى شود . و : پیروى از هوا و هوس :(قصص ، 50) بیشترین انحرافات انسان ، پیروى ار هوا و هوس است كه حجابى بر چهره روح مى پوشاند در حالى كه با خواسته هاى الهى در تضاد است . ز : شهوترانى ، انسان را غرق لذت زودگذر دنیائى مى نماید و از لذت معنوى غافل مى كند امام جعفر صادق(ع)مى فرماید : «خداوند آسانترین كارى را كه با بنده شهوتران خود انجام مى دهد آن است كه از لذت مناجات با خود محروم مى سازد .»(3) ح : دنیازدگى : اگر كسى خود را محصور به این دنیا كند و متعلقات آن را (همسر ، مال ، فرزند ، قدرت .. .) هدف قرار بدهد و نه وسیله . و به آن طمع و حرص داشته باشد ; روح انسان را كدر مى سازد(4) و انسان را در گناه غرق مى كند (همچنین ; حسد و حس انتقامگیرى .. .)(5) در آن هنگام نیازهاى اصلى روحى خود را فراموش مى كند .(6) ******** 1 . شمس : 9/ مطففین : 14/ انفال : 29/ عنكبوت : 29 . 2 . «اشدّ من مرض البدن مرض القلب » نهج البلاغه : حكمت 388 . 3 . جاثیه ، 8ـ9ـ21 ; نوح ، 71 ; لقمان ، 31 4 . بنقل از اخلاق اسلامى : محمد على سادات ، ص 158 ، انتشارات سمت . 5 . بحار الانوار ، علامه مجلسى ، ج 82 ، ص 143 / همان ، ج 14 ، ص 310 6 . انسان كامل ، مرتضى مطهرى ، ص 26 ، انتشارات صدرا .
این هشت نوع بر حسب شكل مو و نازك و ضخیمی موها متفاوت است. ولی در كل میتوان انواع و اقسام موها را در سه دسته (صاف، مجعد و فر) تقسیم نمود. ساختار مو همانند ناخنها از جنس كراتین است و دلیل تمامی تفاوتها در شكل و رنگ آن، وراثت است... روی پوست سر به طور طبیعی بین 100 تا 150 هزار پیاز مو وجود دارد. این پیازها چند میلیمتر پایینتر از سطح پوست درون حفرههایی قرار گرفتهاند. موها به طور معمول ماهانه بین 0.7 تا دو سانتیمتر رشد میكنند. از میان موها نیز موهای صاف بیشترین و موهای فر كمترین میزان رشد را دارند. طول عمر یك موی مردانه بین دو تا چهار سال است در حالی كه طول عمر موهای زنانه بین چهار تا هفت سال است. این امر ثابت میكند كه یك مرد در مقایسه با یك زن در طول چهار سال نمیتواند موهای بلندتری داشته باشد. به عبارت دیگر موی مردانی كه در ماه یك سانتیمتر رشد میكند و طول عمری دوساله دارد هرگز از 24 سانتیمتر بلندتر نمیشود اما خانمی كه ماهانه موی او 1.5سانتیمتر رشد میكند و طول عمری هفت ساله دارد میتواند تا یك متر و 26 سانتیمتر رشد كند. به گفته پزشكان همیشه 10 تا 15 درصد موهای ما آماده ریزش هستند. آنها طی ماهها رشد میكنند، رشدشان متوقف میشود و چند هفته میریزند و جای آنها موهای جدید شروع به رشد میكند. در هنگام تولد روی هر سانتیمتر مكعب از پوست سر یك نوزاد 1000 فولیكول مو وجود دارد اما از میزان آن به مرور زمان كاسته میشود تا آنكه به 500 عدد بین سن 30 تا 50 سالگی برسد. درون حفرهای كه پیاز مو وجود دارد رگهای خونی نیز وجود دارد تا اكسیژن، مواد غذایی و كراتینوكیت را به سلولهای سازننده كراتین برساند. در این قسمت ملانوسیتها هم قرار گرفتهاند تا به مو رنگ بدهند. بالاتر از حفره پیاز مو كه در لایه درم پوست قرار گرفته، در لایه اپیدرم غدههای چربی واقع شدهاند كه سبوم ترشح كرده و به این ترتیب هم موها را روغنكاری میكنند و هم از لایه اپیدرم در برابر میكروبها و آلودگیها مراقبت میكنند. تنها بخشهایی كه زیر لایه اپیدرم قرار گرفتهاند زندهاند و موهایی كه از اپیدرم میگذرند در واقع مردهاند و شما میتوانید به راحتی آنها را ببرید. شكل مو (صاف، مجعد و فر) بستگی به شكل فولیكول یا حفرهای دارد كه پیاز مو در آن قرار گرفته است. یك فولیكول گرد، صاف یا به شكل ویرگول سبب به وجود آمدن موهای فر یا صافتر میشود. شكل به تناسب محیط شكل فولیكول مو و به طبع شكل و فرم مو امری وراثتی است. در حقیقت وقتی موی فر یا مجعد میشود به این دلیل است كه میزان كراتین ساخته شده در بخشی بیشتر و در بخشی كمتر بوده و به همین علت بخش بیشتر روی قسمت كمتر فشار آورده و آن را زخم میكند. برخی دانشمندان معتقدند به جز عوامل ژنتیكی و وراثتی، آب و هوا نیز در این میان نقش دارد. به طور معمول افرادی كه در مناطق گرم زندگی میكنند كه آفتاب تابش زیادی دارد، موهای مجعد یا كاملا فری دارند. به طور مثال در آفریقا به دلیل تابش زیاد خورشید مردم موهای كاملا فری دارند كه به موازات پوست سر رشد میكند و اجازه نمیدهد نور آفتاب به طور مستقیم به پوست سر بتابد و مغز را داغ كند. در عوض در مناطق سردسیر مردم موهای صافی دارند. این نوع موها هوا را درون خود نگاه میدارند و سبب گرم شدن پوست سر میشوند. هماكنون پیشرفت تكنولوژی سبب شده شما بتوانید موهایتان را به همان شكلی كه میخواهید صاف، مجعد یا فر درآورید. البته توجه داشته باشید كه تغییر دادن فرم مو گاهی سبب ریزش مو و افسوس دایمی شما خواهد شد . منبع:khabaronline.ir
موخوره زمانی رخ می دهد که لایه محافظتی پوست در انتهای تار مو از بین می رود و درنتیجه نوک مو ۲ تا ۳ قسمت شده و به اندازه ۲ تا ۳ سانتی متر از هم جدا می شود.هرچند که بهترین راه حل،کوتاه کردن مو است،اما با رشد مو،دوباره این مشکل ایجاد می شود. در این مطلب به علت و درمان موخوره خواهیم پرداخت: علل موخوره: * خشکی پوست سر . * قرار گرفتن در معرض نور خورشید. * دمای بیش از حد. * مصرف بیش از حد محصولات شیمیایی مانند، رنگ مو. * رعایت نکردن رژیم مغذی. * برس زدن محکم و پوش دادن مو. * شانه کردن موهای خیس. * استفاده از کش موی پلاستیکی. * استفاده از بالشت با روکش ساتن. * مصرف مداوم از سشوار، اتوی داغ مو و... راه های پیش گیری از موخوره: *مرتب کردن مو؛ هر ۶ هفته یک بار به اندازه ۲ تا ۳ سانتی متر از موی خود را کوتاه کنید. این کار از برگشت موخوره جلوگیری خواهدکرد. * برای داشتن موهای سالم و جلوگیری از موخوره، موها را به طور منظم شست و شو دهید و از نرم کننده استفاده کنید. * درصورت داشتن موهای خشک و شکننده،مو را از ریشه به نوک بشویید. * پس از قراردادن نرم کننده،کلاه حمام بر سر بگذارید و حوله ای گرم و مرطوب روی سر خود قراردهید و پس از ۱۰ دقیقه سر خود را با آب نسبتا سرد بشویید.تکرار این عمل هفته ای یک بار موخوره را از بین خواهد برد. * درصورتی که موی شما خیلی خشک است،از شامپو حاوی مرطوب کننده استفاده کنید. * با روغن نارگیل،بادام و یا زیتون که کمی گرم کرده اید،موهای خود را ماساژ دهید. * از قسمت دانه های بزرگ تر شانه برای باز کردن گره موی خود استفاده کنید.پس از خشک شدن مو، آن را به آرامی شانه کنید. *یک زرده تخم مرغ را با یک قاشق چای خوری روغن بادام مخلوط کنید و پوست سر و مو را ماساژ دهید و پس از نیم ساعت بشویید. * پس از ورزش کردن حتما موهای خود را شست و شو دهید زیرا نمک موجود در عرق مو را از بین می برد. * یک قاشق غذاخوری روغن کرچک،خردل و زیتون را باهم مخلوط کنید و روی پوست سر و مو ماساژ دهید.سپس یک حوله داغ روی مو قرار دهید و بعد از مدتی بشویید. منبع:khorasannews.com
تا حد امکان از تماس مستقیم با آفتاب پرهیز کنید به این منظور از پوشش محافظ، کلاه و عینک استفاده کنید و مصرف کرم های ضد آفتاب را فراموش نکنید. پوست را به طور منظم و روزانه شست وشو دهید و از صابون های ملایم و بدون بو استفاده کنید. پس از هر بار استحمام و شست وشو، از کرم های مرطوب کننده مناسب استفاده کنید این کار روند پیری پوست را کند و از مشکلات پوستی پیشگیری می کند. در پایان روز، آرایش روی پوست را پاک کنید و هرگز با پوست پاک نشده، به رختخواب نروید. از لوازم آرایش استاندارد و ترجیحا بدون بو استفاده کنید. روزانه 8 تا 10 لیوان آب بخورید و با این کار پوست خود را مرطوب و شاداب نگه دارید. مصرف غذاهای چرب، شور، شیرینی جات، غلات تصفیه شده را کاهش دهید. ورزش منظم باعث بهبود جریان خون، حفظ سلامت پوست و طراوت پوست می شود. از مصرف سیگار بپرهیزید زیرا موجب از بین رفتن شادابی و زیبایی پوست می شود. به اندازه کافی خواب و استراحت داشته باشید. منبع : khorasannews.com
اولین توصیهها در این زمینه عبارتند از: پیشگیری از مواجهه طولانیمدت با آفتاب، مراقبت از خشكی پوست، عدم مصرف سیگار، عدم اسكراب پوستی در پوستهای دارای ضایعه و استفاده از محصولهای غیر كومدوژن در بیماران مبتلا به آكنه... • محصولات انتخابی برای مراقبت پوست: صابونها و پاككنندهها، تونرها، مرطوب كنندهها، كرمهای دور چشم، ضدآفتاب، لایهبردارها و ماسكهاست. • صابونها و پاككنندهها: هدف از بهکارگیری این تركیبها، پاك كردن آرایش، چربی و كثیفی از سطح پوست است كه جهت سرعت بخشیدن به تمیز كردن پوست از این فرآوردهها استفاده میشود. مدتها صابون به عنوان پاككننده اصلی بود ولی امروزه پاككنندههای، جایگزین صابون استفاده میشوند چرا كه رطوبت پوست را بهتر حفظ میكنند. پاك كردن پوست اساس حفظ سلامت پوست است. این تركیبات در مورد پوست خشك باید ملایم بوده و صابون همراه با مرطوبكننده باشد. • تونرها، قابضها و شادابكنندهها: هدف از استفاده از این تركیبها برطرف كردن چربی یا باقیمانده صابون است ولی علاوه بر آن اثر نرم كننده نیز بر پوست دارند. در مواردی كه شویندههای قلیایی استفاده میشود شاید مصرف این تركیبات ضروری به نظر برسد.در صورتی كه رتینوئید مصرف میكنید، مصرف این تركیبات پوست را قرمز، ملتهب و دچار خارش میكند. در این صورت استفاده از تركیبات فاقد الكل مفید است. این تركیبات پوست را خنك و شاداب به نظر میرساند و به صورت موقت منافذ پوست را میبندد و چربی لایه خارجی پوست را میبرد. • لایهبردارها (scrubs): این تركیبها لایه استراتوم كورنئوم (لایه شاخی پوست) را تخریب میكند. اسکراب یا مالش بر اساس عمل فیزیكی لایهبردارها پایهگذاری شده است. البته مصرف این تركیبات امروزه خیلی زیاد شده و در بعضی از موارد باعث بروز مشكلاتی شده است. شایعترین تركیباتی كه به عنوان لایهبردار به كار میروند، آلفاهیدروكسی اسید (AHA)، بوتیلتید هیدروكسی آنیزول (BHA) و رتینوییدها هستند. • ماسكها (Masks): بیماران معمولا این فرآوردهها را برای سفتكردن پوست، پاك كردن عمقی منافذ پوستی و مرطوب كردن پوست استفاده میكنند. بیشتر افراد برای كاربرد این فرآوردهها رغبت نشان میدهند چرا كه در مدت زمان كوتاهی انواع متفاوتی از محصولات را روی صورت میگذارند و حس ماسك گذاشتن را دوست دارند ولی باید به بیماران توضیح داد كه منافع این فرآوردهها فقط تا زمانی است كه روی پوست قرار دارند. بهتر است این محصولات هفتهای یك بار روی پوست به كار روند. مراقبتهای پوستی به سن، جنس، تیپ پوستی بیمار، حساس بودن، چرب بودن و... یا روش زندگی (كار در خارج از منزل یا خانهداری) و شیفت كار در روز یا شب بستگی دارد. بهطور كلی 3 كلمه اصلی در مراقبت از پوست وجود دارد: تمیز كردن، درمان كردن وحفاظت كردن. منبع : salamat.ir
معانى الاخبار ، ص 270
وَ الذُّنُوبُ الّتى تُنزِلُ النِّقَمَ عِصیانُ العارِفِ بِالبَغىِ وَ التَطاوُلُ عَلَى النّاسِ وَ الاِستِهزاءُ بِهِم وَ السُّخریَّةُ مِنهُم گناهانى که باعث نزول عذاب مىشوند، عبارتند از: ستم کردن شخص از روى آگاهى، تجاوز به حقوق مردم، و دست انداختن و مسخره کردن آنان.
معدن الجواهر، ص 59
اَحسَنُ الادابِ ما کَفَّکَ عَنِ المَحارِمِ بهترینِ ادبها آن است که تو را از حرامها باز دارد