شاید شما هم دیده باشید افرادی را که بهنظر میرسد برای کارهایشان دلیل خاصی ندارند. هر قدر هم که به آنها بگویی این کار مناسب تو نیست یا برایت خطر دارد، به گوششان نمیرود.
انگار نیرویی از درون آنها را مجبور میکند حتما و هر طور شده و به هر قیمتی که هست، آن کار به خصوص را انجام دهند. محققان دریافتهاند استفاده از سولاریومها، یا همان تختها و اتاقهای برنزه هم، میتواند همین حکم را برای برخی افراد داشته باشد. یعنی بهطور خلاصه برای این عده اعتیادآور باشد.
خبرگزاری رویترز گزارش داده است ایده این تحقیق از آنجا به ذهن یک گروه تحقیقاتی در دانشگاه واشنگتن رسید که آنها میدیدند برخی افراد بهرغم هشدارهای جدی پزشکان و متخصصان پوست، در مورد خطر بروز سرطان پوست بر اثر قرار گرفتن زیر اشعه ماورای بنفش برای برنزه شدن، باز هم اصرار داشتند که از این ابزار برای زیبا نشان دادن پوست و ظاهر خود استفاده کنند.
این محققان برای بررسی این افراد، که همگی دانشجویان کالج واشنگتن بودند، ابتدا طی سؤالهایی، میزان استفاده آنها را از تختهای برنزه سؤال کردند. آیا آنها هر روز به این موضوع فکر میکنند؟ آیا خود را ناچار به برنزه کردن میبینند؟ و اینکه آیا بهطور مرتب خود را برنزه میکنند یا خیر؟
بررسیها نشان داد 76درصد از دختران پرسششونده در این مطالعه و 59درصد از پسران، پاسخشان این بود که خود را ناچار به استفاده از تختهای برنزه میبینند. این درصدها، با آماری که میگوید بیشتر مشتریان مراکز برنزه را خانمها تشکیل میدهند، مطابقت دارد. البته میزان آقایان هم، این طور که پیداست، چندان پایین نیست.
در مرحله بعد از آنها آزمونی به عمل آمد که به نام «آزمون اختلالات مرتبط با مواد» معروف است. این آزمون نشان میدهد که فرد تا چه اندازه به یک رفتار خاص وابستگی پیدا کرده است.
جمعبندی آزمونها و پاسخهای افراد مشخص کرد آنها که بهطور مرتب برای برنزه کردن خودشان مراجعه میکنند، امتیاز بالاتری هم در آزمون تعیین وابستگی گرفتهاند. یعنی این افراد به این رفتارشان به نوعی معتاد شدهاند.
این محققان میگویند احتمالا علت این اعتیاد آن است که به دلایل زمینهای مثل شخصیت یا تربیت خانوادگی، قرار گرفتن زیر نور ماورای بنفش یا هر تلاش دیگری برای زیباتر نشان دادن خود، باعث ترشح هورمون آندورفین در این افراد میشود.
هورمونی که نوعی ضددرد درونی است و موجب میشود فرد احساس بهتری داشته باشد و قدرت او برای تحمل استرس و تنشها بیشتر شود. ترشح این هورمون احتمالا عامل اعتیاد افراد به برنزه کردن است.
با این حال، طبق نظر متخصصان پوست، طیف ماورای بنفش نور خورشید یا هر منبع نوری دیگری، باعث حرکت سلولهای پوست به سمت سرطانی شدن میشود و باید بهطور جدی از آن احتراز کرد. در مواردی که مجبوریم زیر این نور باشیم، توصیه میشود از کرمهای ضد آفتاب استفاده کنیم. بنابراین نتیجه این گزارش این است که افرادی که نمیتوانند این رفتار خود را کنترل کنند، بهتر است به یک رواندرمانگر هم مراجعه کنند، قبل از اینکه ناچار شوند برای تشخیص و درمان سرطان پوست، به پزشک مراجعه کنند.این مطالعه در آخرین شماره نشریه «آکادمی بیماریهای پوست آمریکا» منتشر شده است.
اندیشة پیروزی نهایی نیروی حق و عدالت بر باطل و ستم و برپایی تمام ارزشهای انسانی به دست مبارک «مهدی» اندیشهای است که همه گروههای مسلمان، آن را باور دارند؛ زیرا ریشه در قرآن کریم دارد؛ اما چرا نام «مهدی» در قرآن نیامده است؟ آیا اگر نام او میآمد، باور مردم به او عمیقتر نمیشد؟ برای پاسخ به این سؤال، روشهای قرآن مجید را در معرفی انسانهای خوب و وارسته بیان میکنیم. قرآن برای شناساندن این افراد، از سه راه استفاده کرده است :
راه اول. معرفی با اسم: نخستین راه شناساندن، آوردن اسم شخصیت مورد نظر است؛ مانند: (و ما محمد الا رسول)[1] یا (واذکر فی الکتاب مریم)[2]
راه دوم. معرفی با عدد: شیوه دوم، بیان تعداد افراد خاص است. قرآن نقبای بنی اسرائیل را با عدد میشناساند؛ مانند: (و بعثنا منهم اثنی عشر نقیبا)[3]
راه سوم: معرفی با ویژگی و صفت: شناساندن با ویژگیهای فرد، بهترین راه معرفی است، زیرا راه را بر سودجویان میبندد. نام جعلی درست کردن آسان است؛ ولی ویژگیهای هر فرد، مخصوص او است. همچنین قرآن، از افرادی نام می برد كه با آن كه پیامبر صل الله علیه و آله و سلم را كاملاً با نام می شناختند؛ ولی باز او را انكار میكردند. قرآن کریم، اهل بیت را در آیههای تطهیر، مباهله، ولایت[4] و... با این روش معرفی کرده است. امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف نیز در قرآن با این روش شناسانده شده است. اینک بررسی چند آیه از آیات مهدویت:
آیه اول: آیا میتوان زنده بودن امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف را از قرآن استفاده کرد؟
برخی آیههای قرآن کریم، وجود امام و حجت را بر روی زمین میرسانند. یکی از این آیات ، آیه چهارم سورة قدر است:
(تنزل الملائکه و الروح فیها باذن ربهم من کل امر)
در شب قدر فرشتگان و روح با اجازه پروردگارشان برای هر امری فرود می آیند.
فعل «تنزّل» مضارع است و استمرار و تداوم را میرساند؛ پس هر سال، شب قدر دارد. در شب قدر، فرشتگان و روح نازل میشوند. از طرفی هر انسان، توانایی پذیرش فرشتگان - به ویژه روح که برتر از فرشتگان است- را ندارد و باید انسانی در مرتبه پیامبر گرامی اسلام صل الله علیه و آله و سلم باشد تا این قابلیت را دارا باشد. اما هم اکنون در شب قدر، فرشتگان و روح بر چه کسی نازل میشوند؟ امیرمؤمنان علی علیه السلام فرمود:
«شب قدر، در هر سال است و امر سال در آن شب نازل میشود. برای این امر، والیانی پس از رسول خدا وجود دارد».
ابن عباس پرسید: «اینان چه کسانی هستند؟» فرمود: «من و یازده نفر از نسل و فرزندان من.»[5]
آیه دوم: اگر بخواهیم ویژگیهای عصر ظهور مهدی امت را به بهترین شکل بیان کنیم، آیهای بهتر از آیة 55 سوره نور نمییابیم. در این آیه، خداوند به مؤمنان صالح وعده میدهد و وعده او حق و یقینی است.[6] اما این وعده چیست؟ بهتر است آیه را بخوانیم و وعده های الهی را در آن ببینیم.
(وعد الله الذین آمنوا منکم و عملوا الصالحات لیستخلفنّهم فی الارض کما استخلف الذین من قبلهم و لیمکّننّ لهم دینهم الذی ارتضی لهم و لیبدّلنّهم من بعد خوفهم أمناً یعبدونی لا یشرکون بی شیئا)
خداوند، به مؤمنان درستكار شما وعده داده است آنان را در زمین جانشین میکند؛ همچنان که گروهی از پیشینیان را جانشین کرده و دینی که برایشان میپسندد، بگستراند و بعد از بیمناکیشان به آنان امنیت میبخشد که آن زمان، من را میپرستند و چیزی را شریکم قرار نمیدهند.
وعدههای خداوند به مؤمنان صالح
1- تمام زمین را در اختیارشان میگذارد؛ همانند حکومتهای صالحان گذشته؛ چون نوح و داود و سلیمان.
2- دین آنان را در تمام زمین برتری و گسترش میدهد؛ دینی که خداوند برای انسانها پسندیده است؛ یعنی اسلام همراه با ولایت اهل بیت «علیهم السلام» که جریان غدیر و آیههای مربوط به آن ، آن را میرساند.
3- امنیت و آرامش را جایگزین ترس و وحشت مؤمنان درستکار قرار میدهد. البته امنیت کامل، زمانی حاصل میشود که سراسر زمین در اختیار مؤمنان با تقوا باشد و دشمن قابل توجهی مقابل آنان نباشد.
4- نتیجه این حکومت، از میان رفتن جلوههای شرک و نفاق و پرستش خدای یکتا است. در پرتو آن، برکت از آسمان و زمین آشکار میشود و همگان در رفاه و آسایش قرار میگیرند.
رسول خدا صل الله علیه و آله و سلم در ذیل این آیه فرمود:
وقتی قائم ما قیام کند، زمین را پر از عدل و داد میکند، پس از آن که لبریز از ظلم و ستم شده باشد
و فرمود:
خوشا به حال صبرپیشگان در پنهانی او و خوشا به حال یاریکنندگانش در قیام او.[7]
نكته مهم، این كه وعدة خدا، حق و تخلف ناپذیر است؛ ولی جهانیشدن آیین الهی تا كنون اتفاق نیفتاده است؛ به همین سبب مفسر بزرگ قرآن، مرحوم طبرسی رحمه الله در تفسیر این آیه میگوید:
چون گسترش دین در سراسر زمین و جهانگیر شدن آیین، از گذشته تا كنون پدیدار نشده است، به یقین، این امر در آینده اتفاق خواهد افتاد؛ زیرا جهانی شدن دین اسلام، وعدهای الهی است و وعدة خدا، تخلفپذیر نیست.[8]
امام سجاد علیه السلام پس از تلاوت آیه فوق فرمود:
به خدا سوگند! اینان شیعیان ما هستند. خداوند به دست مردی از ما، این كار را در حق آنان خواهد كرد و آن مرد، مهدی این امت است و او همان كسی است كه پیامبر صل الله علیه و آله و سلم (دربارة او) فرموده است: «اگر از عمر دنیا جز یك روز نمانده باشد، خداوند آن روز را چنان طولانی كند تا مردی از خاندان من حاكم جهان گردد. نام او هم نام من است. او زمین را از عدل و داد پر خواهد كرد همان گونه كه از ظلم و ستم لبریز شده باشد.»[9]
در پایان، یادآور میشویم، اهل سنت نیز روایاتی آوردهاند كه آیاتی از قرآن را درباره حضرت مهدی(عج) و حكومت جهانی آن حضرت میداند؛ برای نمونه فخر رازی در ذیل آیه3 سوره بقره، از مصادیق «غیب»، مهدی آل محمد(عج) را میداند كه باید به آن ایمان داشت.[10]
پی نوشت ها:
[1]. آل عمران:144.
[2]. مریم: 16.
[3]. مائده:12.
[4]. احزاب: 32؛ آل عمران:61؛ مائده:55..
[5]. اصول کافی، ج1،ص 532، ح11.
[6]. در بیش از بیست آیه قرآن، حق بودن وعدههای خداوند و تخلف ناپذیر بودنشان بیان شده است.
[7]. بحارالانوار، ج 36، ص 304، باب 41، ح 144.
[8]. مجمع البیان، ج7، ص152.
[9]. همان.
[10]. تفسیر فخر رازی.