• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 10235
تعداد نظرات : 25
زمان آخرین مطلب : 1310روز قبل
سلامت و بهداشت جامعه

یک فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی عنوان کرد: به افراد توصیه می‌شود زمان افزایش آلودگی هوا برای کاهش عوارض ناشی از آن به مقدار فراوان مایعات، شیر و انار مصرف کنند.

 

 

 

 به گزارش جام جم آنلاین به نقل از آنا ، دکتر مریم محلوجی‌راد، فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی با توجه به افزایش آلودگی هوای تهران، اظهار کرد: هوای آلوده حاوی ترکیبات منوکسیدکربن، نیتروژن، گوگرد، اوزون و ... است که هر یک از آن می‌تواند اندازه‌های مختلفی داشته باشد. ذراتی که اندازه آن 10 میکرون باشد به راحتی وارد دستگاه تنفسی می‌شود اما ذراتی که کم‌تر از 10 میکرون باشد می‌تواند وارد ریه شود.


وی افزود:ذرات با اندازه 2.5 میکرون و کم‌تر از آن به راحتی وارد عمق ریه می‌شود. بر اساس اینکه کدام ذرات وارد دستگاه تنفسی و ریه شود علائم مختلفی در افراد ظاهر می‌شود اما به طور کلی افزایش آلودگی هوا و قرار گرفتن در معرض آن باعث افزایش ترشح و انقباض عضلات ریه و احساس تنگی نفس، سرفه، سوزش و درد گلو و سوزش چشم می‌شود.

محلوجی‌راد با بیان اینکه در هوای آلوده افراد مبتلا به آسم و آلرژی دچار تشدید علائم می‌شوند، اظهار کرد: هم‌چنین سایر افراد سالم نیز به دلیل قرار گرفتن مکرر در معرض هوای آلوده دچار بروز علائم آسم و آلرژی می‌شوند.

این فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی با تاکید براینکه به افراد توصیه می‌شود در هوای آلوده از تردد غیرضروری در سطح شهر به شدت خودداری کنند، افزود: اگر افراد ناچار به خارج شدن از منزل شدند، توصیه می‌شود حتما ماسک فیلتردار داشته باشند و برای تردد از مترو استفاده کنند و پس از بازگشت به منزل استحمام کنند و سطح پوست خود را به خوبی شست‌و‌شو دهند و مایعات فراوان مصرف کنند.

وی تصریح کرد: به افرادی که در منزل می‌مانند نیز توصیه می‌شود از باز کردن پنجره و درها خودداری کنند و مانع ورود ذرات ریز آلودگی هوا به داخل منزل شوند.

محلوجی‌راد در پایان خاطرنشان کرد: افراد می‌توانند علاوه بر مصرف زیاد مایعات انار مصرف کنند. این میوه دارای آنتی اکسیدان است که مصرف آن می‌تواند تا حدی عوارض آلودگی هوا را کاهش دهد.
دوشنبه 24/8/1395 - 10:56
سلامت و بهداشت جامعه

متخصص طب سنتی گفت: با استفاده از پیاز و ریز کردن آن در آب جوش، می‌توان آنفلوانزای همراه با تب را درمان کرد

 

  

 به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا ، علی رحیمی‌خواه با اشاره به آغاز فصل سرما و شیوع بیماری سرماخوردگی، عنوان کرد: بهترین روش پیشگیری و درمان این بیماری مخلوط کردن آب پرتقال‌، نارنج، لیمو و عسل و استفاده از آن است که این مخلوط ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

وی ادامه داد: استفاده از بخار اوکالیپتوس برای ضد عفونی فضاهای بسته نیز در کمتر شدن سرماخوردگی تاثیر زیادی دارد و می‌تواند فضاهای آلوده را ضد عفونی کند.
این متخصص طب سنتی با اعلام اینکه استفاده از آب پیاز برای کودکان و بزرگسالان موجب پایین آوردن تب در آنان می‌شود، تصریح کرد: افراد می‌توانند پیاز را ریز کنند و آن را در آب جوش بریزند و پس از اینکه آب ولرم شد می‌توانند از آن استفاده کنند. این معجون تب را پایین‌ آورده و یکی از درمان‌های مفید برای آنفلوانزا است. همچنین استفاده ناشتا از آبلیمو، عسل و آب جوش نقش زیادی در پیشگیری از سرماخوردگی دارد.
رحیمی‌خواه خاطرنشان کرد: در فصل زمستان از شلغم استفاده کرده و کودکان را به خوردن پیاز تازه برای پیشگیری از سرماخوردگی عادت دهند. زیرا این دو گیاه تاثیر بسیار زیادی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارند.
وی با بیان اینکه برخی از سرماخوردگی‌ها در این فصل ویروسی هستند و موجب ایجاد تبخال در افراد می‌شوند، عنوان کرد: بهترین راه برای درمان تبخال فریز کردن آن با یخ است؛ زیرا این اقدام تاثیر زیادی در درمان تبخال دارد.
دوشنبه 24/8/1395 - 10:55
سلامت و بهداشت جامعه

معاون وزیر بهداشت: اعتبار نداریم

  

خبری کوتاه که در چند خط هم نمی گنجد نگرانی زیادی در جامعه به وجود آورده است، تعطیلی خانه کودکان اوتیسمی... حجم نگرانی ها ابتدا از خود انجمن اوتیسمی ها شروع شد و سپس به جامعه هنری و ورزشی هم سرایت کرد. 

 

 

 

به گزارش جام جم آنلاین ، نهم آبان بود که کمپینی از سوی هنرمندان و ورزشکاران به راه افتاد که تلاش داشت در مدت 20 روز به زمان تخلیه ، ساختمان اوتیسم برای خرید این ملک از مردم کمک جمع آوری کند، حالا از آن 20 روز فقط 5 روز باقی مانده است .

مریم جمالی کارشناس روابط عمومی انجمن اوتیسم به جام جم آنلاین گفت : این انجمن 4 طبقه ای که شامل طبقه های گروه ستادی ، مدیریت اختصاص ، کارهای کلینیکی و درمانی ومدیریت است متاسفانه مالک این ساختمان 2 طبقه از آن را به مبلغ یک و نیم میلیارد تومان به فروش گذاشته است و فقط 20روز به انجمن مهلت داده بود که اکنون فقط 5روز باقی مانده است یا این مالک را خریداری کنند یا در غیر این صورت انجمن باید ساختمان را تخلیه کند .

وی افزود : بازی درمانی و کارهای گروهی و کلاس‌های مخصوص بچه‌ها و خانواده‌ها در این دو طبقه انجام می‌شود و اگر انجمن این دو طبقه را از دست بدهد عملا دیگر جایی برای این فعالیت‌ها ندارد .در حقیقت خانه 900عضو اوتیسمی روی آب است کمپینی راه افتاده است و تا چند روز دیگر هم این مهلت باقی مانده تمام می‌شود.باید دید در این چند روز رقمی که از کمک‌های مردمی و خیرین جمع می‌شود کافی است البته خوشبختانه استقبال هنرمندان و ورزشکاران از این موضوع خیلی خوب بود و تا کنون مبلغ 800میلیون تومان به این انجمن کمک شده است .

کمپین کمک به خانه اوتیسم از شنبه 8 آبان ماه شروع شد با استقبال فراوان از جانب بازیگران و هنرمندان و وزرشکاران و همچنین مردم عادی قرار گرفت ، افرادی مثل علی پروین،علی کریمی، علی انصاریان،رضا یزدانی،محمد سلوکی،مهدی سلطانی ،امیر جعفری ،لاله اسکندری، شهرام قائدی ،گلاره عباسی،بهاره رهنما،علی رام نورایی، ارمیا قاسمی،محراب قاسمخانی و امیر مهدی ژوله که در اینستاگرام بازدید کننده های زیادی دارند از مردم تقاضای کمک کردند.

حال تقاضای انجمن اوتیسم از مردم ایران کمک است تا تنها خانه بچه‌های اوتیسم از بین نرود.البته انجمن درخواست هایی به وزارت بهداشت فرستاده است با این حال که مجوز انجمن اوتیسم را وزارت بهداشت داده است اما با این حال جز اطلاع رسانی حمایت دیگری از انجمن نکرده است .

پس از پیگیری های مستمر خبرنگار جام جم آنلاین موفق به صحبت با یکی از مسئولان وزارت بهداشت در این رابطه شد.

دکتر سید محمد هادی ایازی معاون اجتماعی وزارت بهداشت در رابطه با این مشکل انجمن اوتیسم به جام جم آنلاین گفت :وزارت بهداشت اعتباری بر کمک مالی و تملوک مکان به سازمان های مردم نهاد ندارد اگر مجلس و دولت برای این کار اعتباری را در اختیار ما بگذارد ما با کمال میل برای سازمان های مردم نهاد مکان و بودجه ای را اختصاص خواهیم داد تا به صورت گسترده بتوانند به فعالیت های خود ادامه دهند متاسفانه این امکان و اعتبار در اختیار ما نیست .

وی در ادامه افزود : در رابطه با خانه اوتیسم ما با دکتر قالیباف شهردار تهران و برخی معاونانشان به گفت و گو پرداخته ایم که در نتیجه ، قرار شد بررسی های لازم را به عمل آورند و برخی از مشکلات این انجمن را حل کنند لازم به ذکر است این موضوع یکی از دغدغه های وزارت بهداشت است وضمن آن که در کانال ها و سایت های مختلف خبریمان اطلاع رسانی کردیم تا زمینه مناسبی برای مردم فراهم شود تاکمک های بیشتری از به این انجمن کنند .

معاون اجتماعی وزارت بهداشت تاکید کرد: طی آمار ها از هر 68 نوزاد متولد شده یک نوزاد درگیر اوتیسم می شود و این آمار سالانه رو به افزایش بوده و این مسئله نیاز به توسعه ،تقویت و حمایت از این انجمن را چندین برابر بیشتر می کند برخی از خانواده های ایرانی با این بیماری آشنایی ندارند و نیاز فرهنگ سازی و آموزش نیز برایمان حائز اهمیت است چرا که یک خانواده که کودک اوتیسمی دارد باید بداند با فرزند خود چگونه باید رفتار کند این موضوع به خودی خود اهمیت آموزش را دوچندان می کند.

به گفته او ، در موضع اوتیسم باید مراکز توان بخشی و مدارس خاص برای این کودکان را افزایش داد همچنین آموزش و پرورش ، سازمان بهزیستی و شهرداری در این اقدام نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند لازم به ذکر است ما به عنوان سازمان اجتماعی وزارت بهداشت تاکید بسیار براین موضوع داریم و اگر این موضوع رها شود و پیگیری صورت نگیرد شاهد افزایش روزافزون آمار این بیماری می شویم و این موضوع به خودی خود زمینه ساز بسیاری از مشکلات ، چه برای بیماران چه برای اطرافیان است لذا تاکید وزارت بهداشت براین است که سازمان های مردم نهادی مانند اوتیسم نیاز به حمایت برای گسترش کار و فعالیت خود دارند .

کارشناس روابط عمومی انجمن اوتیسم به خبرنگار جام جم آنلاین گفت : در صورتی که این مبلغ برای خرید این 2 طبقه جمع نشود مجبور به جا به جایی هستیم و این جا به جایی مجوز انجمن را باطل می کند چرا که وزارت بهداشت به این ساختمان کنونی مجوز داده است .

هنگامی که با دکتر ایازی موضوع جا به جایی و لغو مجوز را مطرح کردیم بیان کرد :این گونه نیست و در صورت جا به جایی مجوز این انجمن باطل نمی شود اما بهترین فکر نگه داشتن مکان فعلی است چرا که این انجمن هزینه های زیادی را برای این ساختمان متقبل شده اند در صورت جا به جایی باید این هزینه های گزاف را مجدد پرداخت نمایند .

انجمن اوتیسم، نیازمند حمایت بیشتر

زمان لحظه به لحظه برای خانه اوتیسمی ها تنگ و تنگ تر می شود و در این میان مسئولان در این رابطه پاسخگویی صریحی ندارند. از سوی دیگر به نظر می رسد حمایت های بیشتری از سوی جامعه هنری و ورزشی و حتی مردم عادی لازم است تا بر اساس آن اوتیسم پشتوانه بزرگ تری پیدا کند.

اگر مایل به کمک به خانه اوتیسم هستید از طریق زیر می توانید اقدام کنید:

روشهای کمک با شماره گیری *780*7070#

و یا شماره کارت

٧٩٨١-٤٠٠١-١٢١٩-٦٢٧٤

بانک اقتصاد نوین به نام انجمن اتیسم ایران

شماره حساب ارزی برای همراهان خارج از کشور

147-750-5663528-1

 

 

دوشنبه 24/8/1395 - 10:52
سلامت و بهداشت جامعه

پرتقال یکی از قدیمی ترین و پرمصرف ترین مرکبات است که بشر از آن تا کنون استفاده کرده است.

 

 

 

به گزارش جام جم آنلاین، با 10 خاصیت پرتقال در ادامه آشنا شوید.

1 ـ حدود 20 گرم برگ خشک درخت پرتقال را در یک لیتر آب جوش بریزید و 10 تا 15 دقیقه به همان حالت بگذارید بماند تا دم بکشد. سپس آن را صاف کرده با عسل شیرین کنید و قبل از خواب یک فنجان از آن را با 2 قاشق عرق بهارنارنج مخلوط کرده و میل کنید. این دمکرده خواب راحتی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

2 ـ غذاهای گوشتی بخصوص گوشت قرمز اسید اوریک خون را افزایش می‌دهد، خوردن پرتقال و دیگر مرکبات اسیداوریک خون را با خاصیت قلیایی خود خنثی می‌کنند.

3 ـ آب یک عدد پرتقال را در یک فنجان آب جوش بریزید و با دو حبه قند شیرین کرده و گرم میل کنید. (بهتر است موقع خواب میل کنید.) این شربت برای درمان سرماخوردگی و حالت گریپ و گرفتگی بینی بسیار موثر است.

4 ـ پرتقال محرک اشتهاست البته باید قبل از غذا خورده شود نه بعد از غذا.

5 ـ پوست یک عدد پرتقال را حدود 30 دقیقه بجوشانید. آب تلخ اولیه را دور بریزید و دوباره در آبی که با قند یا شکر شیرین شده (حدود 20 گرم قند یا شکر در یک لیتر آب) حدود 20 دقیقه بجوشانید.
پوست‌های جوشانده شده را پس از خنک شدن صبح ناشتا یا موقع خواب میل کنید. برای درمان یبوست بی‌اندازه موثر است.

6 ـ یک عدد پرتقال را در کنار آتش ملایم یا داخل فویل و درون خاکستر بگذارید تا خوب بپزد. سپس آن را دو نیم کرده و به صورت ضماد روی زخم بگذارید. برای التیام زخم بسیار مفید و موثر است.

7 ـ پرتقال سرشار از ویتامین بخصوص ویتامین C است و خوردن مداوم و افزودن آب آن به شیر و غذای کودکان از ابتلا به بیماری‌هایی همچون اسکوربوت و راشیتیسم جلوگیری می‌کند.

8 ـ دمکرده برگ پرتقال با عرق بهارنارنج برای آرام کردن تپش و ناراحتی‌های قلبی بسیار موثر است.
9 ـ خوردن روزی 2 تا 3 فنجان دمکرده برگ پرتقال که در شرح آن داده شد برای درمان دردهای میگرنی بسیار مفید است.

10 ـ پرتقال دارای مقادیر زیادی ویتامین C، A، انواع ویتامین B، املاح معدنی، فسفر، آهن، کلسیم و... است، اما دارای کالری کمی است. یک لیوان بزرگ آب پرتقال طبیعی حدود 50 گرم کالری دارد. بنابراین برای افرادی که رژیم لاغری دارند، بسیار موثر است. زیرا بیشتر ویتامین‌های بدن را تامین می‌کند. در ضمن افراد دارای دیابت نیز به دلیل پایین بودن کالری پرتقال می‌توانند با خیال آسوده مقدار زیادی پرتقال میل کنند.

مژده مظهری 

دوشنبه 24/8/1395 - 10:49
سلامت و بهداشت جامعه

در طبیعت گیاهان بسیاری وجود دارد که با خواص بی نظیر خود می‌‌توانند بدن را از بیماری‌‌های مختلف دور کنند و دمنوش‌‌های این گیاهان در روزهای سرد سال، به بدن کمک بسیاری می‌‌کنند.

 

 

 

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از زندگی آنلاین، در روزهای سرد سال هیچ چیز به اندازه یک نوشیدنی گرم و دلچسب، مطلوب نیست.در این مقاله برخی از این دمنوش‌‌ها، معرفی شده است.


دمنوش نعناع

چای نعناع سیستم تنفسی بدن را در روزهای سرد، بهبود می‌‌بخشد و جلوی کیپ شدن بینی را می‌‌گیرد.

اگر فردی دچار تب شده باشد، با نوشیدن این دمنوش، عرق کرده و بدنش خنک می‌‌شود. بنابراین این دمنوش تب بری عالی است.

چای نعناع، معده و دردهای شکمی را آرام و نفخ را برطرف می‌‌کند و در عین حال به هضم غذا کمک می‌‌کند.

از آنجایی که چای نعناع ویژگی‌‌های ضدباکتریایی دارد، می‌‌تواند جلوی بیماری‌‌های مربوط به روزهای سرد مانند سرماخوردگی و سرفه کردن را بگیرد.


روش دم کردن چای نعناع

3 تا 4 فنجان آب را به جوش آورید. سپس چند برگ نعناع، خشک یا تازه، درون آن ریخته و حرارت زیر آن را خاموش کنید و بگذارید 5 دقیقه بماند.

آنگاه با چای صاف کن، چای‌تان را در فنجان بریزید. اگر مایل باشید می‌‌توانید کمی به آن عسل بیفزایید.


چای اولانگ

یکی از دمنوش‌‌های عالی برای فصول سرد سال است و علاوه بر اینکه بدن تان را گرم می‌‌کند فواید بسیار دیگری نیز دارد.

این چای حاوی آنتی اکسیدان‌‌های قوی است و می‌‌تواند بدن را در برابر بیماری‌‌های مختلف محافظت کند.

با مصرف این چای، سوخت و ساز بدن تان بسیار افزایش یافته و وزن تان کنترل می‌‌شود.

چای اولانگ می‌‌تواند از فساد دندان‌‌ها جلوگیری کند و ساختار استخوانی بدن را استحکام بخشد و جلوی پوکی استخوان را بگیرد.

از طرفی این چای با کنترل کردن قند خون، وضعیت بیماران مبتلا به دیابت را نیز بهبود می‌‌بخشد.


روش دم کردن چای اولانگ

پس از اینکه آب جوش آمد، 1 تا 2 قاشق چایخوری از چای اولانگ را درون قوری ریخته و بگذارید 5 دقیقه بماند و پس از آن از صافی رد کرده و بنوشید.


دمنوش چای سبز

مصرف مرتب دمنوش چای سبز می‌‌تواند جلوی ابتلا به بیماری‌‌های باکتریایی و ویروسی را بگیرد.

در حقیقت با افزایش توان سیستم ایمنی، مقاومت بدن در برابر بیماری‌‌ها را بالا می‌‌برد.

چای سبز می‌‌تواند لثه‌‌ها را محکم کند و از شل شدن و افتادن دندان‌‌ها پیشگیری نماید.

چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان بوده و با حذف رادیکال‌‌های آزاد، از ابتلا به سرطان پیشگیری می‌‌کند.

کسانی که به چربی خون مبتلا هستند، با مصرف این چای می‌‌توانند وضعیت خود را بهبود بخشند. همچنین دمنوشی عالی برای لاغر شدن است.


روش دم کردن چای سبز

برای هر نفر 1 قاشق مرباخوری چای سبز را در قوری ریخته و به ازای هر یک قاشق، یک لیوان آب جوش به آن اضافه کنید و به مدت 8 تا 10 دقیقه صبر کنید. این چای نیازی به دم کردن روی حرارت ندارد.


دمنوش زنجبیل

فقط کافی است یک لیوان دمنوش زنجبیل بنوشید تا حرارت بدن تان به سرعت بالا رود. درحقیقت زنجبیل، با افزایش سوخت وساز ، موجب بالا رفتن دمای داخلی بدن می‌‌شود.

از طرفی نوشیدن این دمنوش می‌‌تواند به سیستم گوارش و برطرف کردن نفخ کمک کند. زنجبیل، گیاهی عالی در افزایش عرق و سم زدایی بدن است.

وقتی عرق از منافذ پوست خارج می‌‌شود، با خود میکروب‌‌ها و سم‌‌های موجود در بدن را نیز خارج می‌‌کند. درضمن این دمنوش، می‌‌تواند بهترین درمان برای آنفلوانزا باشد.


روش دم کردن دمنوش زنجبیل

پوست زنجبیل را بتراشید و ورقه ورقه کرده و به محض اینکه آب جوش آمد، ورقه‌‌های زنجبیل را به آن اضافه کنید.

پس از 15 تا 20 دقیقه دمنوش آماده است. آن را صاف کرده و مصرف کنید. اگر مایل بودید می‌‌توانید به آن عسل و لیموترش نیز بیفزایید.


دمنوش چای سفید

اگر طعم تند چای‌‌های دیگر را دوست ندارید، می‌‌توانید از چای سفید استفاده کنید. این چای از برگ‌‌های جوان و غنچه‌‌های بازنشده درست می‌‌شود.

از فواید این دمنوش می‌‌توان به افزایش انرژی و سوخت و ساز بدن اشاره کرد. این دمنوش خاصیت آنتی اکسیدانی و ضدپیری دارد. با حذف رادیکال‌‌های آزاد، جلوی صدمه به اندام‌‌ها و همچنین پوست بدن را می‌‌گیرد.

ویژگی‌‌های ضدباکتریایی بودن این گیاه، آن را به دمنوشی عالی در پیشگیری از انواع بیماری‌‌های ناشی از باکتری می‌‌کند.

چای سفید با تقویت سیستم ایمنی بدن از سرماخوردگی و عفونت‌‌ها پیشگیری می‌‌کند.


روش تهیه دمنوش چای سفید

چای سفید را در لیوان مخصوص دمنوش و یا یک قوری شیشه‌ای و یا چینی در دار با دمای حدود ۸۰ درجه سانتیگراد دم کنید.

همچنین می‌‌توان از برگ نعنا، آویشن یا چوب دارچین برای طعم دادن به این چای استفاده کرد.

برای کسانی که دوست دارند این چای را به صورت شیرین بنوشند، عسل می‌‌تواند شیرین کننده مناسبی باشد.


دمنوش رویبوس Rooibos

دمنوش رویبوس یکی از محبوب‌ترین دمنوش‌ها در سرتاسر جهان است.

این چای سرشار از انواع ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد معدنی است. چای خوش‌عطر رویبوس شما را از استرس رها کرده و خواب خوبی برایتان فراهم می‌‌کند.

این دمنوش برای افراد مبتلا به دیابت، ایده آل است. همچنین به دلیل وجود اسید هیدروکسی و روی در این چای، برای رفع جوش‌‌ها و دیگر مشکلات پوستی مناسب است.

این دمنوش بسیاری از آلرژی‌‌ها مانند اگزما، تب یونجه و آلرژی‌‌های مربوط به برونشیت را برطرف می‌‌کند. همچنین خواص ضدالتهاب دارد.


روش تهیه دمنوش رویبوس

یک قاشق غذاخوری از برگ این چای درون یک لیوان آب جوش ریخته و بگذارید به مدت 5 دقیقه باقی بماند.

برای طعم دادن به این دمنوش می‌‌توانید از شیر یا عسل استفاده کنید. حتی برخی از مردم این چای را در شیر داغ و جوشیده، دم می‌‌کنند.

دمنوش چای دارچین و عسل

چای دارچین به کاهش وزن کمک بسیاری می‌‌کند و محافظ بدن در برابر ویروس‌‌هاست.

این دمنوش چنانچه با عسل مصرف شود، برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار عالی است.

در فصول سرد سال، نوشیدن ترکیب این چای و عسل در سالم و تندرست ماندن موثر است.

این چای عملکرد سیستم گوارشی بدن را بهبود می‌‌بخشد و از ابتلا به عفونت‌‌های ادراری جلوگیری می‌‌کند.

درضمن با کاهش سطح چربی‌‌های بد بدن، جلوی سکته‌‌های قلبی و مغزی را می‌‌گیرد.

چای دارچین و عسل به دلیل دارا بودن خواص ضدعفونت، می‌‌تواند جوش‌‌های پوستی را برطرف کند و ضد التهاب است.

همچنین سلامت استخوان‌‌ها را تضمین کرده و دردهای آرتروزی را تسکین می‌‌دهد.


طرز تهیه دمنوش چای دارچین و عسل

چند عدد چوب دارچین را در یک قوری به همراه آب در دمای ۸۰ درجه به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه دم کنید و سپس به مقدار دلخواه به آن عسل بیفزایید. 

دوشنبه 24/8/1395 - 10:43
سلامت و بهداشت جامعه

زمان هایی که از ترافیک و محیط کار عصبانی هستید و با یک جرقه عصبانیت خود را روی فرد دیگری خالی کرده و به اصطلاح به او گیر می دهید در این مواقع انجام برخی کارها به شما کمک کننده است.

 

 

 

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، خیلی وقت ها برای شما هم پیش آمده که از دست کسی یا در مورد موضوعی ناراحت هستید اما همان لحظه نتوانستید ناراحتی خود را بروز دهید در این زمان بسیاری از افراد به محض مواجه با کسی عصبانیت خود را سر او خالی کرده یا بی دلیل به موضوعی ساده توجه نشان داده و به اصطلاح عوام الکی گیر می دهند.
این موضوع در بین زوجین جوان در سنین اولیه ازدواج که هنوز با اخلاقیات هم آشنا نیستند یا نمی دانند که در برابر رفتار خاص همسرشان چه واکنشی نشان دهند بیشتر دیده می شود. اغلب افراد مشکلات یا خستگی کار و ترافیک را از محیط بیرون با خود به خانه می آورند، خانم خانه از این شکایت می کند که همسرش بعد از برگشت به منزل بدون دلیل به موضوعی واکنش نشان داده و عصبانیت خود را سر او خالی می کند. این موضوع در خانم ها اغلب به شکل غر زدن و گیر دادن های کلامی و سوال پیچ کردن های بی مورد اتفاق می افتد.
باهوش ها کمتر به دیگران گیر می دهند
سمیه شاهمردای روانشناس و مشاور خانواده با بیان اینکه خالی کردن خشم، هیجان های عصبی وبه اصطلاح گیردادن ریشه روانشناسی دارد، افزود: در این علم یک مکانیسم دفاعی به نام جابجایی وجود دارد که فرد تکانه یا هیجان درونی خود مانند خشم را به دیگری منتقل کرده یا به عبارتی عصبانیت خود را سر او خالی می کند.
وی افزود: هر چه فرد خودشناسی و خودآگاهی اش کمتر باشد احتمال استفاده او از این مکانیسم دفاعی بیشتر است البته این موضوع به هوش هیجانی نیز مرتبط بوده زیرا یکی از فاکتورهای هوش هیجانی آگاهی ازهیجانات و رصد آن ها است.
این روانشناس عنوان کرد: افرادی که هوش هیجانی فعال تری دارند، سرنخ هیجانات خود را می دانند. فردی با هوش هیجانی فعال هنگام عصبانیت می داند که ممکن است هیجان خود را بر روی فرد مقابل یا همسرش تخلیه کند به همین دلیل سعی می کند با راهکار مناسب از انجام این کار اجتناب کند.
آتو دست فرد عصبی ندهید
شاهمرادی با اشاره به یکی از بهترین راهکارها برای اینکه وقتی عصبانی می شویم کمتر به دیگران گیر بدهیم، افزود: باید سعی کنیم به احساسات و هیجانات خود اشراف داشته باشیم و در این زمان به همسر و سایر اعضای خانواده از احساس خود حرف زده و به آن ها بگوییم تا نیم ساعت با من صحبت نکرده و از جملات تحریک کننده که خشم را زیاد می کند استفاده نکرده و مدام من را سوال پیچ نکنید و صبر کرده تا عصبانیت من فروکش کند.
وی ادامه داد: اگر فکر می کنید همسرتان از جای دیگری ناراحت و عصبی است و در معرض خشم او هستید سعی کنید از دامن زدن به این حالت و تحریک کردن او اجتناب کرده و تا فروکش کردن عصبانیتش از همسرتان فاصله بگیرید و سر یک فرصت مناسب حتما با او در مورد رفتارش صحبت کنید اما نکته مهم این است که نباید نگذارید این موضوع به دست فراموشی سپرده شود.
راهکارهای اورژانسی برای فروکش کردن عصبانیت
در بسیاری از موارد به حدی عصبی و مضطرب هستیم که به حد انفجار رسیده ایم در این موارد به محض اینکه با فردی مواجه شده با یک جرقه عصبانیت خود را بر سر او خالی می کنیم اما راهکارهای اورژانسی در علم روانشناسی وجود دارد که مانند آبی بر روی آتش این حالت شما را ازبین می برد.
شاهمردای با اشاره به راهکار سریع فروکش کردن عصبانیت در این لحظات افزود: سعی کنید محیط مورد نظر را ترک کرده وکمی قدم بزنید، خوردن یک لیوان آب سرد، دوش گرفتن و تمرکز بر روی افکار مثبت از راهکار های موثر و سریع در کنترل عصبانیت و خشم است.
وی افزود: برخی از افراد فوران خشمشان به حدی زیاد است که به محض عصبی شدن عصبانیت خود را بر روی دیگران تخلیه کرده و بدون دلیل به همه گیر می دهند، این افراد حتی خشم خود را نمی توانند با راهکارهای اورژانسی کنترل کنند این اشخاص مانند مبتلایان به اختلال دو قطبی نباید خوددرمانی کرده وباید از کمک های تخصصی روانشناسی و روانپزشکی استفاده می کنند.
نگذارید رفتارهای نادرست به دست فراموشی سپرده شود

این مشاور خانواده با اشاره به یکی از اشتباهات زوجین گفت: در این موارد وقتی خشم همسر فروکش می کند اغلب به جای صحبت کردن و با فراموش شدن این رفتار نادرست باعث می شوند که برخوردهای اشتباه همسر در آینده دوباره تکرار شود. در این زمان با صحبت منطقی همسرتان را متوجه رفتار نادرست و عصبانیت ناگهانی بی دلیلش کنید. همسران نیز باید با فهمیدن رفتار نادرست از طرف مقابل خود عذرخواهی کرده و سعی کنند روی این برخوردها و نیاوردن عصبانیت خود در محیط خانه تمرین کنند. 

دوشنبه 24/8/1395 - 10:42
سلامت و بهداشت جامعه

متخصصان در یک بررسی جدید دریافتند استرس، ساختار مغز دختران و پسران را متفاوت از هم تغییر می‌دهد.

 

 

 

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، متخصصان دانشگاه استنفورد در این مطالعه مشاهده کردند بخشی از مغز موسوم به "اینسولا" که با احساسات ارتباط دارد در دخترانی که دچار آسیب و فشار شده‌اند کوچک‌تر است در حالی که همین بخش از مغز در پسران آسیب‌دیده از حد معمول بزرگتر است.

محققان همچنین اظهار داشتند: یافته‌های به دست آمده در این مطالعه می‌تواند توضیح دهد که چرا دختران بیش از پسران احتمال دارد دچار اختلال استرسی پس از ضایعه روانی شوند.

همچنین این یافته نشان می‌دهد دختران و پسران پس از وقوع یک حادثه دلهره‌آور و ترسناک علائم مختلفی از خود بروز می‌دهند و در نتیجه درمان آنان نیز با هم متفاوت است.

در این بررسی محققان مغز ۵۹ کودک و نوجوان ۹ تا ۱۷ ساله را اسکن کردند. افراد حاضر در یکی از این گروه‌ها که متشکل از ۱۴ دختر و ۱۶ پسر بود حداقل یک بار دچار استرس‌های شدید شده‌اند در حالی که گروه دوم در معرض هیچ استرسی نبوده‌اند.

همچنین محققان مشاهده کردند در گروه نخست یک بخش از اینسولا در مقایسه با گروه دوم به لحاظ سایز و حجم تغییر پیدا کرده است. این بخش از مغز به دنبال قرار گرفتن در معرض استرس‌های حاد یا طولانی مدت تغییر کرده که نقش کلیدی در ابتلا به اختلال استرسی پس از ضایعه روانی بازی می‌کنند. 

دوشنبه 24/8/1395 - 10:28
سلامت و بهداشت جامعه

خوردن برخی مواد غذایی همزمان با دارو، بر عملکرد دارو در بدن تاثیر منفی می‌گذارد، یا از اثر آن می‌کاهد و یا باعث می‌شود دارو تاثیر خود را از دست بدهد.

 

 

 

 

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از العالم ، مواد غذایی که در این نوشتار به آن ها اشاره می شود، از جمله موادی هستند که خوردن آن ها به همراه دارو توصیه نمی شود.
1 – گریپ فروت
با وجود این که میوه گریپ فروت دارای ویتامین "B2" و فیبر و پتاسیم است، نوشیدن یک لیوان آب گریپ فروت ممکن است به تداخل این مواد به آنزیم های مهم معده منجر شده و درنتیجه موجب افزایش غلظت دارو درخون شود. ازاین رو، توصیه می شود که درصورت مصرف دارو، از نوشیدن آب گریپ فروت خودداری شود و به جای آن از آب پرتقال که دارای مزایای مشابه به گریپ فروت است، استفاده شود.
2 – موز
برخی افراد درمصرف موز به علت دارا بودن پتاسیم زیاده روی می کنند تا از خطرات سرطان و سکته مغزی و بیماری های قلبی بکاهند اما مصرف زیاد مواد غذایی سرشار از پتاسیم، ممکن است برای افرادی که از قرص های آرام بخش استفاده می کنند، مشکل ساز باشد. به ویژه برای کسانی که داروها را با هدف کاهش فشار خون مصرف می کنند. این مساله باعث افزایش میزان پتاسیم در بدن و درنتیجه افزایش تپش قلب دراین افراد می شود.
موزهمچنین دارای تیامین است که یکی از اسیدهای آمینه است که ممکن است مصرف آن با برخی از داروها موجب افسردگی شود و آسیب هایی به فرد مصرف کننده دارو وارد کند.
3 – اسفناج

به افرادی که داروهای رقیق کننده خون و ضد انعقاد خون مانند وارفارین و کومادین مصرف می کنند، توصیه می شود که مصرف سبزیجات سبز رنگ به ویژه سبزیجات حاوی پتاسیم زیاد را کاهش دهند زیرا این کار مانع از تاثیر مطلوب داروهای ضد انعقاد خون می شود. 

دوشنبه 24/8/1395 - 10:12
سلامت و بهداشت جامعه

یک پزشک ایتالیایی بستنی ابداع کرده که همه شاخص های سلامتی را دارد به طوریکه حتی برای کسانی که ورزش می کنند، مفید است.

 

 

 

به گزارش جام جم آنلاین از مهر، حتما شما هم شنیده‌اید که می گویند غذاهای سالم طعم های خوبی ندارند! اما یک دکتر ایتالیایی دلش نمی خواسته جوابش به این سوال مثبت باشد و از همین رو دست به ابداع یک بستنی زده که اتفاقا بسیار سالم است و حتی می توان از آن به عنوان یکی از خوراکی های مفید برای ورزشکاران نام برد.

به هر حال همه قبول دارند که پزشکی برای کمک به بهبود سلامت قلب و جلوگیری از برخی بیماری‌ های خاص بسیار مفید بوده است و مطالعات بسیاری هم در این زمینه انجام شده و اضافه شدن برخی اقلام غذایی مانند روغن زیتون و گوجه فرنگی در مقادیر زیاد به دستورهای غذایی ایتالیایی نشان از برنامه ریزی برای بهبود طول عمر انسانها دارد.

اما در این میان دکتر سانجینی معتقد بوده که آنتی اکسیدان های موجود در بسیاری از مواد غذایی قبل از اینکه به دست مردم برسد، از بین می رود و به همین دلیل تصمیم می گیرد این مشکل را با استفاده از تولید یک نوع بستنی حل کند.

 

 

 

 

تحقیقات نشان می دهد که آنتی اکسیدان در دمای خیلی پایین در بهترین شرایط خود هستند و با اینکه ایده بستنی سلامتی کمی عجیب به نظر برسد، اما به نظر کاملا جواب می دهد.

با مخلوط کردن برخی مواد اولیه که درصد بالایی از آنتی اکسیدان را دارند، مانند پودر شکلات تلخ، فندق و چای سبز در یک دستور غذایی رمزآلود می‌توان به ماده‌ای دست یافت که خواص بالایی داشته باشد و از آن‌ها بستنی تهیه کرد.

در تایید این تئوری باید گفت که این دکتر روی دانش‌آموزان خودش در دانشگاه «رم» آزمایشی را انجام داده است، او قبل از ورزش کردن به همه آن‌ها بستنی داده، اما بعضی از آن‌ها بستنی ابداع شده خودش را خورده‌اند و نتیجه آزمایش نشان داده کسانی‌که بستنی با آنتی‌اکسیدان بالا خورده‌ بودند خیلی بهتر پا می‌زنند و ورزش می‌کنند. دکتر سانجینی می‌گوید که این اولین بار است که از بستنی برای هدف سلامتی استفاده شده است.

با تولید این بستنی به صورت انبوه با خیال راحت می‌توانید هم بستنی بخورید و هم خوشحال باشید که اتفاقا برای بدن‌تان ضرری که ندارد، مفید هم خواهد بود. 

دوشنبه 24/8/1395 - 10:11
سلامت و بهداشت جامعه

«با افزایش سن به دلیل شل شدن نسوج و کاهش میزان الاستیسیته پوست، ابروها دچار افتادگی ‌شده و همین امر به کشیدگی پوست پشت پلک‌ها منجر می‌شود».

 

 

 

به گزارش جام جم آنلاین ، اینها را دکتر فرهاد ادهمی، جراح و متخصص بیماری‌های چشم می‌گوید و ادامه می‌دهد: «این اتفاق فضای سایه چشمی را از بین می‌برد و این در ظاهر شخص تاثیر نامطلوبی ایجاد می‌کند.» او می‌گوید این مساله در صورت شدت یافتن می‌تواند میدان دید پلک بالایی فرد را محدود کند و از یک مساله صرفا مربوط به زیبایی به یک مساله درمانی تبدیل شود.

او درباره اهمیت موضوع و میزان فراگیری‌اش در میان زنان و مردان توضیح می‌دهد: «نمی‌توان گفت همه بیماران و در واقع مراجعان این حوزه بانوان هستند، زیرا این مساله ابعاد درمانی را هم شامل می‌شود» ولی ادهمی در همین رابطه می‌گوید که حدود 70 ، 80 درصد بیمارانی که برای درمان این عارضه به او مراجعه می‌کنند خانم هستند و فقط حدود 20 تا 30 درصد آنها را آقایان تشکیل می‌دهند.

ادهمی مقدم درباره عوارضی که جراحی زیبایی چشم یا همان بلفاروپلاستی ممکن است برای فرد به دنبال داشته باشد، می‌گوید: «اگر جراحی درست انجام شود و بیمار هم درست انتخاب شده باشد بلفاروپلاستی عوارضی نخواهد داشت. اما اگر بیمار برای این جراحی مناسب نباشد یا پزشک تشخیص اشتباه دهد، ممکن است نتیجه جراحی با نتیجه مطلوب فاصله داشته باشد.»

به گفته دکتر ادهمی مقدم، سن خاصی برای این جراحی متصور نیست و بستگی به قوام پوست افراد دارد: «هرچه قوام پوست بیشتر باشد سن ابتلا به این عارضه بالاتر می‌رود ولی به طور معمول بلفاروپلاستی را به افراد بالای 45 سال توصیه می‌کنیم.»

با چین و چروک دور چشم چه باید کرد؟

چین و چروک دور چشم یکی از غم‌انگیزترین اتفاقاتی است که خانم‌ها با بالا رفتن سن، کم و بیش با آن مواجه می‌شوند. اما برای پیشگیری و درمان این اتفاق ناخوشایند راه‌حل‌هایی هم وجود دارد. یک دسته از این راه‌حل‌ها، راه‌حل‌های خانگی است. در این درمان‌ها فرد می‌تواند با استفاده از رژیم غذایی مناسب که حاوی مواد خاصی است این اتفاق را به کمترین حد ممکن کاهش دهد.

پامرغی یا همان چین و چروک دور چشم به صورت خطوطی کم و بیش افقی در زیر و اطراف چشم ایجاد می‌شود. این خطوط با خندیدن یا جمع کردن چشم‌ها بیشتر خودنمایی می‌کنند. علاوه بر افزایش سن و سال و عوامل محیطی دیگر، وضعیت کبد نیز در بروز و عمیق‌تر شدن چین و چروک دور چشم موثر است.

مواد غذایی مفید برای کبد آنهایی هستند که طعم تلخی دارند. در بین آنها می‌توان به مواد غذایی زیر اشاره کرد:

جلوگیری از چین و چروک دور چشم با مواد طبیعی

آرتیشو را به صورت آب‌پز یا پخته شده در فر مصرف می‌کنند. برگ‌های سفت‌تر این ماده غذایی برای جوشانده مناسب است.

گریپ فروت برای مصرف ناشتا یا قبل از خواب عالی است. می‌توانید آن را با اندکی عسل شیرین کرده و میل کنید.

آندیو یا کاسنی فرنگی یا کاسنی سالادی طعم تلخ ملایمی دارد. شما می‌توانید با این سبزی مفید سالاد درست کنید و نوش جان فرمایید.

شاهی طعم خوبی دارد و تلخی آن زننده نیست. شاهی جای مخصوص خود را در سبد سبزی همه خانواده‌ها دارد و شما می‌توانید براحتی از آن استفاده کنید.

زردچوبه یک ادویه با خاصیت درمانی فوق‌العاده است که خواص ضدالتهابی و ضدسرطانی دارد. این گیاه مسکن نیز هست.

توصیه می‌شود روزانه حداقل از یکی از مواد غذایی ذکر شده استفاده کنید. می‌توانید هر روز از یک تا دو مورد اشاره شده مصرف و آنها را جایگزین هم کنید.

چند راه‌حل دیگر

پوستتان را با استفاده از مواد غذایی سبز رنگ، تازه و شاداب نگه دارید

یکی دیگر از روش‌های مناسب برای بهبود عملکرد کبد و کمک به کمرنگ شدن چین و چروک انتخاب مواد غذایی سبزرنگ است. رنگ سبز نشان‌دهنده وجود مقدار زیادی کلروفیل است. کلروفیل که یک ماده غذایی مغذی به شمار می‌آید، یک پاکسازی‌کننده قوی است و سموم بدن را به خود جذب می‌کند.علاوه بر مواد غذایی تلخ مزه‌ای که اشاره شد اسفناج، کلم راکت، جلبک اسپرولینا، سیب سبز، برگ خردل و گیاه شیکوره نیز تأثیر زیادی در کاهش چین و چروک دور چشم‌ها دارد.

آب سیب طبیعی و خانگی مکمل کرم‌های دور چشمتان خواهد بود. این آب میوه طبیعی به دلیل اسید مالیک موجود در آن برای کبد مناسب است. بهتر است آب سیب را اواسط روز یا بعدازظهر میل کنید. برای تغذیه پوستتان و پیشگیری از بروز چین و چروک نباید از مرطوب کردن و تغذیه درونی پوست غافل شوید. برای این کار علاوه بر این‌که باید خارج از وعده‌های غذایی به میزان کافی آب بنوشید. لازم است به طور منظم مواد غذایی سرشار از چربی‌های خوب نیز میل کنید.

روغن‌های گیاهی مانند روغن کنجد، روغن تخم کتان؛ روغن زیتون و روغن نارگیل، آجیل‌ها و دانه‌ها، آووکادو، کره و زرده تخم‌مرغ حاوی چربی‌های سالم و مفید برای پوست هستند و چین و چروک دور چشمتان را کمتر می‌کنند.

اگر به دنبال یک درمان قوی برای پیری پوست و بروز چین و چروک هستید سراغ هسته انگور بروید که به صورت عصاره یا روغن موجود است. همچنین توصیه می‌کنیم هنگام میل کردن انگور هسته‌های آن را دور نریخته و بجوید.

 

الهام میرعلیان 

دوشنبه 24/8/1395 - 10:8
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته