• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 10235
تعداد نظرات : 25
زمان آخرین مطلب : 1310روز قبل
سلامت و بهداشت جامعه

درزندگی روزمره وقتی با دیگران وارد صحبت نمی شویم با حالات مختلف بدن خود با آن ها ارتباط برقرار می کنیم. نتایج برخی از مطالعات نشان می دهد که زبان بدن می تواند گویاتر از کلمات، منظور و احساس را منتقل کند. احساساتی که در طول مذاکرات از اهمیت خاصی برخوردار هستند.

 

 

 

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از تبیان ، ما در زندگی روزمره ی خود مدام در حال مذاکره هستیم. طرف مذاکره می تواند رییس، همکار، کارکنان یا مشتریان ما باشند. حتی این مذاکرات در فضای خانه هم وجود دارد و بارها پیش آمده است که با خانواده ی خود بر سر آنچه می خواهیم وارد گفتگو می شویم. برقراری یک مذاکره ی موفق، مهارتی است که با تمرین تکنیک های مختلف می توان به آن دست پیدا کرد.

در زاویه ی 45 درجه قرار بگیرید

وقتی در حالت رو در رو و مستقیم هستید، ناخودآگاه نوعی احساس تقابل بین شما و طرف مقابل ایجاد می شود. چنانچه خواهان یک مذاکره ی ساده باشید این وضعیت مشکل آفرین می شود. یکی از ساده ترین راه حل ها این است که بدن خود را در زاویه ای 45 درجه قرار دهید. چه در حالت ایستاده یا نشسته هستید، شانه های خود را کمی به عقب بکشید.

مستقیم نگاه کنید

در یک جلسه ی داخل اتاق، به چشم هیچ کس خیره نگاه نکنید. استفاده از صندلی های گردان کمک می کند که حالت بدنی خود را راحت تر تغییر دهید و در وضعیت نگاه کردن مستقیم قرار نگیرید.

آینه حرکات بدن طرف مقابل هماهنگ شوید

نتایج یک بررسی نشان داده است که تشابه حالت فیزیکی بدن باعث ایجاد احساس راحتی در بین افراد می شود و فضای توافق را ساده تر می کند. البته در استفاده از این تکنیک باید دقت لازم را داشته باشید وگرنه اثر معکوس خواهد داشت! افراد هنگام صحبت با شما بارها حالت بدنی خود را تغییر می دهند. پس از تغییر حالت آن ها کمی صبر کنید و بعد ماهرانه وضعیت بدن خود را مانند آن ها تغییر دهید.

سرعت صحبت کردن را تنظیم کنید

معمولا افرادی که سریع تر فکر می کنند، سریع هم صحبت می کنند. آن ها جزئیات زیادی در ذهن خود دارند که می خواهند آن را به دیگران انتقال دهند. گاهی اوقات هم ممکن است که افراد به دلایلی مانند استرس یا دیگر موارد نتوانند با سرعت شما صحبت کنند.
بعضی مواقع سریع تر صحبت کردن شما باعث می شود که فرد مقابل نتواند اطلاعاتی را که به او می دهید درست پردازش کند. از این رو لازم است که ابتدا صحبت کردن افراد را گوش دهید و سرعت خود را با آن ها هماهنگ کنید.

خمیده بودن علامت بی َاحترامی َست

این علامت می َگوید که خسته هستید و علاقه ای به جایی که در آن هستید ندارید. شما هرگز به رییس َتان نمی َگویید: « نمی َفهمم چرا مجبورم به تو گوش بدهم »، اما اگر خمیده باشید، مجبور نیستید بگویید.


بدن َتان آن را برای َتان بازگو می َکند، با صدایی بلند و به وضوح. از سوی دیگر، خمیده َبودن در نتیجه متلاشی َشدن بدن َتان ایجاد می َشود و فضای کمتری اشغال می َکند و قدرت کمتری منعکس می َکند.حفظ حالتی خوب حکم بر احترام می َدهد و مشارکت هر دو طرف بحث را بالا می َبرد.

ساعت را فراموش کنید

نگاه به ساعت وقتی که با کسی صحبت می َکنید علامتی واضح از بی َاحترامی و غرور است. این حرکت حامل این پیام است که کارهایی بهتر از صحبت کردن با فردی که با او هستید برای انجام دارید و نگران از دست دادن آن َهاهستید.

روی خود را از دیگران برگردانید

سعی کنید به سمت فردی که در حال صحبت است رو کنید و کمی خود را خم کنید گویی که به صحبت َهای آنان گوش فرا می َدهید. این برای فردی که صحبت می َکند نشانه این است که همه توجه و تمرکز شما را به خود معطوف کرده َاند.

اینجا مدرسه نیست، دست به سینه ننشینید

دست به سینه یا پاهای روی هم انداخته، تا حدودی موانع فیزیکی هستند که نشان می َدهند شما پذیرای گفته َهای فرد مقابل نیستید. حتی اگر لبخند بزنید، ممکن است شخص مقابل حس غر زدن دریافت کند. حتی اگر دست به سینه نشستن احساس راحتی بیشتری می َدهد، تا حد امکان در مقابل انجام چنین کاری مقاومت کنید.

بسته نباشید

دست ها و پاهای تان را ضربدری نگذارید، به عبارتی دست به سینه ننشینید و پاهای تان را روی هم نیندازید. بله، دست به سینه نشستن راحت تر است ولی حالت دفاعی به خود می گیرید. به علاوه، این کاری است که خانم ها خیلی انجام می دهند.
وقتی دست به سینه می نشینید و پاهای تان را روی هم می اندازید، جمع می شوید که متضاد حالت داشتن قدرت زیاد است. تستوسترون شما به طور خودکار کاهش می یابد و کورتیزون شما سریعا افزایش می یابد.

دست تان را حرکت دهید

دست های تان را حرکت دهید. بخش بروکا در مغز که به تولید گفتار کمک می کند، وقتی حرف می زنیم و با دست های مان حرکت هایی انجام می دهیم، فعال است. این خبر عالی برای کسانی است که وقتی حرف می زنند از دست های شان استفاده می کنند. این کار در اصل به شما کمک می کند تفکرات واضح تری را شکل دهید.

ناهماهنگی بین کلمات و علایم صورت شما

ناهماهنگی بین کلمات َتان و علایم صورت َتان باعث می َشود افراد احساس کنند که چیزی درست نیست و به تدریج شک خواهند کرد که شما سعی دارید آنان را گول بزنید؛ حتی اگر دلیل یا چگونگی آن را ندانند. برای مثال، یک لبخند عصبی در حالیکه پیشنهادی را در یک مذاکره رد می َکنید به گرفتن آن چیزی که می َخواهید به شما کمک نخواهد کرد.

موهای پریشان نشانه چیست!

بی قراری و مرتب َکردن موهای َتان علامت این است که شما نگران هستید یا انرژی زیادی دارید، اعتماد به نفس دارید یا حواس َتان پرت است. ممکن است افراد شما را به عنوان فردی بشناسند که بسیار زیاد به ظاهر خود اهمیت می َدهد و توجه زیادی به حرفه خود ندارد.

با اقتدار دست بدهید

سست دست دادن علامت این است که شما قدرت و اعتماد به نفس ندارید، در حالیکه دست دادن بسیار قدرتمند را می َتوان تهاجمی و تلاش برای غلبه تلقی کرد که به همان اندازه بد است. دست دادن خود را با افراد و موقعیت َها سازگار کنید، اما اطمینان حاصل کنید که همیشه محکم دست بدهید.

نچسبید

نزدیک شدن بسیار. اگر خیلی به کسی نزدیک شوید، علامت این است که برای حریم شخصی و درک آن احترام قائل نیستید. این می َتواند باعث ناراحتی افراد شود.

نکته آخر

اجتناب از این اشتباهات زبان بدن به شما کمک می َکند که ارتباط قوی َتری در زمینه کاری و شخصی شکل دهید. یادتان باشید برای ایجاد یک ارتباط در وهله ی اول باید انعطاف پذیر باشید و حواس و تمرکز خود را روی درک خواسته ی طرف مقابل معطوف کنید. پس از آن باید بتوانید خواسته ی خود را به بهترین شکل مطرح کنید. اینجا است که زبان بدن نقشی کلیدی در ایفای منظور شما پیدا خواهد کرد. 

دوشنبه 24/8/1395 - 14:30
سلامت و بهداشت جامعه

تحقیقات مؤسسه افکار سنجی دانشجویان ایران نشان می‌دهد از هر ۱۰۰ مرد ایرانی ۵۵ نفر و از هر ۱۰۰ زن ایرانی ۵۱ نفر عضو شبکه‌های اجتماعی هستند. یکی از آسیب‌هایی که در اثر استفاده مدام از فضای مجازی ایجاد می‌شود، منزوی شدن و عدم اعتماد به نفس است که تداوم این مشکلات در آینده می‌تواند خطرآفرین باشد.

 

 

 

 

به گزارش جام جم آنلاین ، روزنامه «ایران» آورده است: «مادرم معتاد تلگرام و اینستاگرام است. با زن‌های فامیل یک گروه تلگرامی دارند که شب و روز با هم در آنجا چت می‌کنند. هر بار که می‌خواهم با او حرف بزنم مدام به تلفن همراهش نگاه می‌کند و تنها با حرکات سر جملاتم را تأیید می‌کند. زمانی که در میان حرف‌هایم از او سؤال می‌کنم هاج و واج مرا نگاه می‌کند زیرا تمام مدت حواسش به گوشی‌اش بوده و حتی کلمه‌ای از حرف‌هایم را نفهمیده است.» این‌ها گله‌های دختر یکی از طرفداران پروپاقرص تلگرام است. هرچند که مادرش اعتقاد دارد حضورش در فضای مجازی لطمه‌ای به رابطه‌اش با فرزندانش نزده اما با هر کدام از بچه‌هایش که حرف می‌زنی آه از نهادشان بلند می‌شود.

ارتباط‌های دنیای واقعی به ته خط رسیده‌اند، آن هم با شعار دوری و دوستی. به طوری که 28 میلیون ایرانی شب و روزشان راصرف گشت‌زنی در تلگرام می‌کنند. این نرم‌افزار آنقدر در دل برخی‌ها جا باز کرده که خیلی‌ها حتی علاقه‌ای به دید و بازدید‌های خانوادگی ندارند. دلشان می‌خواهد یک گروه تلگرامی خانوادگی داشته باشند تا خبری از دید و بازدید‌های خانوادگی نباشد. وقت گذرانی در این شبکه‌ها آنقدر وسوسه‌انگیز شده که برخی از مادران حتی بدون در نظر گرفتن عواقب این کار مدت‌های طولانی را صرف گشت‌زنی در سایت‌های مجازی می‌کنند و شاید حتی فرصتی در نیمه‌های شب هم پیدا نشود که پای درد دل فرزندان خود بنشینند.

اما در این میان مادرانی هم هستند که وابستگی چندانی به استفاده از شبکه‌های مجازی ندارند. سپیده مادری است که بودن یا نبودن گوشی همراهش برایش تفاوت چندانی ندارد. هرچند که امید پسر بزرگ او از کم بودن فعالیت مادرش در فضای مجازی گله‌مند است و می‌خواهد او کمی در فضای مجازی سرگرم باشد تا کمتر در طول روز پاپیچش شود: «مادرم اغلب درگیر رسیدگی به من و برادرم است. دائم نگران می‌شود و روزی چند بار به من زنگ می‌زند ولی مادران دوست‌های من آنقدر سرگرم تلگرام و اینستاگرام هستند که حتی روزی یک بار هم با آنها تماس نمی‌گیرند.»

اعتیاد به فضای مجازی تا مرز دیوانگی

«یک روز اگر گوشی‌ام کنارم نباشد، دیوانه می‌شوم» این‌ها حرف‌های سارا مادر یک دختر 16 ساله است: «در گذشته بیشتر با دخترم بیرون می‌رفتیم و با هم وقت می‌گذراندیم اما حالا او هم بیشتر دوست دارد در اتاقش با گوشی همراهش سرگرم باشد تا اینکه با هم برای تماشای یک فیلم به سینما برویم.»

مادر الناز هم طرفدار ثابت صفحه‌های اینستاگرامی است. کار صبح تا شب او تنها باز کردن صفحات سلبیریتی‌های دنیاست تا با تقلید از آنها دریچه‌ای به دنیای مد باز کند. وقتی از الناز می‌پرسی که آیا فعالیت مادرت باعث کم توجهی به تو شده است، پاسخ جالبی می‌دهد: «وقتی از خانه به دانشگاه می‌روم تمام مدت نگران هستم، زیرا مادرم از وقتی اینستاگرام را در گوشی‌اش نصب کرده گاهی یادش می‌رود که برادر کوچکم، گرسنه است و باید به او شیر بدهد.»

احوال‌پرسی‌های استیکری

فرستادن شکلک‌های مختلف و احوال‌پرسی‌های استیکری کار هر روز کاربران تلگرامی است. دنیای مجازی آنقدر گسترش پیدا کرده که حتی راه ارتباط‌های واقعی را هم مسدود کرده، به طوری که حتی زمانی که در یک جمع خانوادگی قرار می‌گیری همه مشغول استفاده از گوشی همراهشان هستند.

آن طور که دکتر مصطفی آب روشن در گفت‌و‌گو با «ایران»، می‌گوید: «وابستگی به شبکه‌های مجازی یک اصل فراگیر است. این شبکه‌ها یکی از مهم‌ترین ابزارهای نوین ارتباطی محسوب می‌شوند و در زندگی فردی و اجتماعی ما ایرانی‌ها جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده‌اند. بنابراین به نظر می‌رسد دنیای مجازی جزو جدا نشدنی مناسبات روز مره افراد قرار گرفته است.»

این جامعه شناس در ادامه بیان می‌کند: «اغلب در میهمانی‌های خانوادگی و دوستانه مشاهده می‌کنیم که همه در گیر تلفن همراهشان هستند و برخی از نوجوانان به جای ارتباط کلامی با همسالان خود، متأسفانه از طریق شبکه‌های اجتماعی یا تلگرام با یکدیگر صحبت می‌کنند، یعنی شخص در میان اعضای خانواده حضور دارد ولی دیواری شیشه‌ای به دور خود کشیده و با اطرافیان ارتباط مؤثری ندارد.»

بچه‌ها می‌بینند پس یاد می‌گیرند

دختر شما هم کفش‌های پاشنه بلندتون رو به پا می‌کنه و کیف شما رو بر میداره تا خاله بازی کنه؟، پسر بچه تون رو دیدین که مثل شما راه بره و ادای سیگار کشیدن شما رو دربیاره؟ تا حالا به بازی کردن دختر تون با عروسک هاش دقت کردین؟

برای یادآوری نقش والدین در رفتارهای کودکان می‌توان این سؤال‌ها را از آنها پرسید تا به آنها یادآوری کرد که والدین نخستین الگوی کودکان هستنند. به طوری که حتی روانشناسان هم اعتقاد دارند که رفتار والدین تأثیر بسزایی در رفتارهای آینده فرزندان آنها دارد.

دکتر آب روشن هم با تأیید این موضوع می‌گوید: الگوهای رفتاری فرزندان، وابستگی مستقیمی به رفتارهای مادران دارد لذا نخستین قدم به سوی انحراف از هنجارهای اجتماعی زمانی آغاز می‌شود که فرزند از حیطه نظارت والدین خارج شود. در واقع مشاهده می‌کنیم که در خلأ الگوهای رفتاری شایسته، فضای مجازی در اجتماعی کردن فرزند پر رنگ می‌شود.

او در ادامه بیان می‌کند: به عبارتی می‌توان این قاعده را در حکم یک کفه ترازو در نظر گرفت که یک سوی آن والدین هستند و از سوی دیگر عوامل بیرونی مانند شبکه‌های اجتماعی که به نوعی فرزندان را اجتماعی می‌کنند. لذا در نبود الگوهای تربیتی، آموزشی و رفتاری شایسته در نظام خانواده شاهد فرزندانی خواهیم بود که با ما بیگانه هستند. یعنی ظاهر فیزیولوژیکی‌شان به ما شبیه است اما از لحاظ تفکر، عقیده و سبک زندگی با ما متفاوت هستند. به گفته آب روشن، زمانی که مادر درگیر استفاده از فضای مجازی است به طور ناخواسته فرزند را در مسیری قرار می‌دهد که از سوی دیگران جامعه پذیر می‌شود یعنی هنجارها، الگوها و باورهای محیط اجتماعی درونی و تبدیل به رفتار خواهد شد.

جامعه تلگرامی جامعه منزوی

تحقیقات مؤسسه افکار سنجی دانشجویان ایران هم نشان می‌دهد که از هر ۱۰۰ مرد ایرانی ۵۵ نفر و از هر ۱۰۰ زن ایرانی ۵۱ نفر عضو شبکه‌های اجتماعی هستند. یکی از آسیب‌هایی که در اثر استفاده مدام از فضای مجازی ایجاد می‌شود، منزوی شدن و عدم اعتماد به نفس است که تداوم این مشکلات در آینده می‌تواند خطرآفرین باشد.

آب روشن هم به این موضوع تأکید کرده و بیان می‌کند:«زمانی که افراد ترجیح می‌دهند با دوستان خود از طریق شبکه‌های اجتماعی ارتباط داشته باشند و تمایلی به ملاقات‌های حضوری احساس نمی‌شود، به مرور برقراری اینگونه ارتباطات تلگرامی و غیر مستقیم، اعتماد به نفس آنان را کاهش داده و مشاهده می‌کنیم که مهارت‌های ارتباطی برای حضور در محیط‌های اجتماعی به شدت تضعیف می‌شود.»

او با اشاره بر اینکه تداوم استفاده از فضای مجازی ارزش‌های خانوادگی را سست می‌کند، می‌گوید: ما با نوعی از اولویت بخشی به دنیای مجازی روبه‌رو هستیم زیرا فرد در جمع خانوادگی بیشترین وقتش را با تلگرام سپری می‌کند که این به این معنی است که خانواده از اولویت کمتری برخوردار است و شخص به افرادی که در جمع خانوادگی حضور ندارد اولویت بیشتری می‌بخشد و این اولویت بخشی به سمبل‌ها (sticker) و اپلیکیشن‌های ارتباطی جهت ابراز عقیده و احساسات در مناسبات ارتباطی باعث می‌شود که شخص در مهارت‌های ارتباطی دچار مشکل شود.

آب روشن اعتقاد دارد، یکی از عواملی که به روند استفاده گسترده کودکان و نوجوانان از تلفن همراه دامن می‌زند چشم و هم چشمی خانواده‌هاست. به طوری که والدین تمایل ندارند که فرزندشان نسبت به بچه‌های فامیل یا همکلاسی‌هایش که از تلفن همراه‌های پیشرفته استفاده می‌کند کم بیاورد زیرا نداشتن گوشی را به منزله تنزل شخصیت و پایگاه اجتماعی پایین تلقی کرده سعی می‌کنند با خرید گوشی گرانقیمت برای فرزندشان، از این سرخوردگی و احساس ناکامی جلوگیری کنند در حالی که داشتن تلفن همراه‌های پیشرفته برای فرزندان نه تنها ضروری نیست بلکه آسیب‌های روانی و اختلالات ارتباطی شدیدی را برای فرزندان به ارمغان می‌آورد.

این جامعه‌شناس با تأکید بر اینکه شبکه‌های اجتماعی یا امواج ماهواره‌ای از عوامل بسیار مؤثر در اجتماعی کردن فرزندان هستند، می‌گوید: متأسفانه خود والدین بخصوص مادران در موارد زیادی متأثر از این روند تغییرات قرار گرفته و به نوعی جزو آسیب‌های جامعه هستند و به جای اینکه راه حلی برای نابسامانی‌های ذهنی و وابستگی‌های بیمارگونه فرزند‌شان ارائه دهند متأسفانه خودشان نیز بخشی از صورت مسأله محسوب می‌شوند. 

دوشنبه 24/8/1395 - 13:34
سلامت و بهداشت جامعه

این روزها محصور شدن پل‌های هوایی با تابلوهای تبلیغاتی این اماکن را به محلی ناامن برای تردد شهروندان تبدیل کرده است و مردم خواستار پیگیری مسئولان شهر برای رفع نا امنی هستند.

 

 

 

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از مهر، پل‌های هوایی به منظور تامین امنیت جانی عابران پیاده سال‌هاست که به خدمت بشر آمده و در بسیاری از کلانشهرهای کشور انواع مختلفی از این پل‌ها ساخته و در اختیار شهروندان قرار گرفته است.

اما این روزها و با محصور شدن پل‌های هوایی در خیابان‌ها با تابلوهای تبلیغاتی، این مکان که قرار بود فضایی برای تامین امنیت جان عابران پیاده باشد با حضور برخی از معتادان، تکدی گران، سارقان به محلی نا امن برای عابران پیاده تبدیل شده است.

مصداق این مدعا را می‌توان با کمی دقت در نحوه استفاده از این پل‌ها به ویژه در ساعات شبانگاهی مشاهده کرد. با کمی تامل می‌توان دریافت که بسیاری از شهروندان و به ویژه بانوان در ساعاتی که هوا رو به تاریکی می‌رود احتمال تصادف با خودروها در هنگام عبور از عرض خیابان را به تردد بر روی پل‌هایی که این روزها دیگر محیطی امن نیست، ترجیح می‌دهند.

البته به غیر از مسئله تابلوهای تبلیغاتی، برخی پل های هوایی در شهر اصفهان دارای حفاظ آهنی در قسمت راه پله هاست که این مسئله نیز دید در شب را برای عابران دشوار و ترس برای عبور در ساعات خلوت روز و شب را برای بانوان و سالمندان بیشتر کرده است.

عبور از عرض خیابان و تصادف را به عبور از پل هوایی ترجیح می‌دهم

در این راستا مریم کرباسی، یکی از ساکنان خیابان پروین که مجبور است برای رفتن به منزلش هر شب از روی پل هوایی عبور کند، با ابراز نگرانی نسبت به وضعیت امنیتی پل‌های هوایی در سطح شهر می‌گوید: من صبح و شب و برای رفت و آمد به منزل و محل کار مجبور به عبور از روی پل‌های هوایی در خیابان پروین هستم و این در حالی است که مدت‌هاست و به دلیل مشاهده برخی از آسیب‌های اجتماعی بر روی این پل و همچنین اتفاقی که برایم افتاد دیگر حاضر به تردد از روی این پل‌های هوایی نیستم.

 

وی که معتقد است تا قبل از نصب تابلوهای تبلیغاتی بر روی پل‌های هوایی امنیت این پل‌ها خوب بوده است، اضافه می‌کند: این در حالی است که با نصب این تابلوها و از بین رفتن دید بیرونی به این پل‌ها نا امنی در این محیط نیز ایجاد شده است.

این شهروند اصفهانی که معتقد است وضعیت نظافتی و خدمات دهی پل‌های هوایی در اصفهان نسبت به دیگر کلانشهرهای کشور مناسب‌تر است، ادامه می‌دهد: مسئولان باید هر چه زودتر برای تامین امنیت این اماکن نیز چاره‌ای بیندیشند.

تامین امنیت پل‌های هوایی بر عهده بهره برداران است

اما علیرضا صلواتی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان به وجود دو نوع پل هوایی در اصفهان اشاره می‌کند و می‌گوید: بسیاری از پل‌های هوایی در اصفهان معمولی و حدود ۲۸ پل نیز به صورت مکانیزه در شهر اصفهان فعالیت می‌کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه پل‌های هوایی در اصفهان به لحاظ روشنایی در شب در شرایط مناسبی است، می‌افزاید: حفظ و نگهداری پل‌های عابر پیاده بر عهده پیمانکاران و بهره برداران است و بر اساس سیاست‌هایی که تعریف شده شهرداری در حفظ و نگهداری پل‌های هوایی وظیفه‌ای ندارد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان همچنین به فعالیت تیم بازرسی برای نظارت بر فعالیت پل‌های هوایی در سطح شهر اصفهان اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: زمان فعالیت پل‌های هوایی مکانیزه در سطح شهر اصفهان از ساعت شش صبح تا ۲۲ تعیین شده است و از این رو پیمانکاران تنها باید در این ساعات به شهروندان خدمات ارائه کنند.

وی تصریح می‌کند: پیمانکاران باید در زمانی خارج از زمان تعریف شده برای فعالیت پل‌ها اقدامات تاسیساتی و تعمیرات را بر روی پل‌های عابر پیاده انجام دهند.

صلواتی که معتقد است تامین امنیت پل‌های هوایی نیز بر عهده پیمانکاران است، اضافه می‌کند: از این رو پیمانکاران باید با تامین نگهبان به صورت ۲۴ ساعته امنیت پل‌های هوایی در اصفهان را افزایش دهند.

وی در ادامه با بیان اینکه بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از این پس شهرداران مناطق با پیمانکاران پل‌های هوایی ارتباط مستمری را خواهند داشت، ادامه می‌دهد: دو اکیپ نظارتی نیز فعالیت پیمانکاران پل‌های هوایی اصفهان را به صورت ساعته بررسی خواهند کرد.

 

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان در ادامه با بیان اینکه از این پس تغییر رویکردی در انعقاد قرار داد با پیمانکاران پل‌های هوایی در شهر اصفهان ایجاد خواهد شد،‌ ابراز می‌کند: از این پس بر روی امنیت،‌ استانداردسازی و نظافت پل‌های هوایی در اصفهان نظارت جدی‌تری صورت خواهد گرفت.

وی تصریح می‌کند: طی دو سال گذشته در حوزه بهره برداری از پل‌های هوایی در شهر اصفهان در اماکن مناسب اقدامات خوبی صورت گرفته است.

در صورت شکایت مردمی امنیت پل‌ها رسیدگی می‌شود

سرهنگ جهانگیر کریمی، معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان در خصوص تامین امنیت پل‌های هوایی اظهار می‌کند: در این خصوص تاکنون گزارشی در خصوص ایجاد مزاحمت برای شهروندان نداشته‌ایم.

وی در خصوص برنامه نیروی انتظامی برای تامین امنیت این اماکن ابراز می‌کند: در این راستا باید توجه داشته باشیم که در صورت اعلام گزارش از سوی شهروندان پیگیری‌های لازم انجام خواهد شد.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان که معتقد است نیروی انتظامی نمی‌تواند برای تامین امنیت بر روی پل هوایی نیرو استخدام کند، می‌گوید: در این راستا سعی بر آن خواهیم داشت تا در گشت‌های انتظامی بازدید از پل‌های هوایی را نیز در دستور کار قرار دهیم.

اما در این راستا باید به اتفاقاتی که در ماه‌های اخیر بر روی پل‌های هوایی اصفهان رخ داده نیز گریزی بزنیم که در بین آنها می‌توان به خبر قصد خودکشی داشتن دانش‌آموزی بر روی پل‌ هوایی در اصفهان اشاره کرد که با حضور به موقع تعدادی از شهروندان ناکام ماند و انواع حوادث و اتفاقاتی که ممکن است در آینده شاهد آن باشیم.

از این رو ضروری است که مسئولان شهری در هنگام آغاز بکار ساخت پل‌های هوایی تامین امنیت اجتماعی این اماکن را نیز مورد توجه قرار دهند تا از توسعه آسیب‌های اجتماعی که امروز در دیگر اماکن شاهد آن هستیم بر روی پل‌های هوایی رخ ندهند. 

دوشنبه 24/8/1395 - 13:33
سلامت و بهداشت جامعه

سخنگوی وزارت بهداشت اخبار منتشر شده در رسانه ها مبنی بر جعل علمی و دستکاری در مقالات توسط برخی مدیران این وزارتخانه را رد کرد.

 

 

 

 

دکتر ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت در گفت و گو با جام جم آنلاین درباره اخبار مبنی بر جعل مقاله توسط برخی مسئولان وزارت بهداشت در سایت نیچر بیان کرد : در رابطه با خبری که اخیرا در رسانه ها منتشر شد ، مبنی بر این موضوع که ۵۸ مقاله نوشته شده توسط ۲۵۸ محقق ایرانی به دلیل جعل علمی و دستکاری در مقالات دیگر صورت گرفته متاسفانه صحت دارد و تخلف انجام شده است و البته در تمام دنیا شاهد سوء استفاده علمی کم و زیادی هستیم . در رابطه با این 58 تخلف صورت گرفته نحوه برخورد در کشور ما به دلایل سیاسی بصورتی تشدید یافته رسانه ای شده است .

وی در ادامه افزود : وزارت بهداشت برای صیانت از دانشمندان ایرانی که در طی دودهه گذشته بالاترین رشد علمی را ثبت کرده اند و توانسته اند ایران را به رتبه 17 دنیا در تولید علم برسانند برای حفاظت از شان و منزلت این دانشمندان و محققین ، برخورد واجب می دانیم با هرگونه تخلف که در این زمینه صورت گرفته برخورد جدی انجام دهیم.

به گفته او این تعداد تخلف در طی چندین سال متوالی که این مقاله ها بررسی شده کمتر از چند دهم درصد بوده است در حقیقت می توان گفت که اکثر تخلفات محرزاست برخی از آن ها کاملا با آگاهانه و با قصد سوءاستفاده انجام شده است .

حریرچی متذکر شد : وزارت بهداشت این متخلفین را به دانشگاه ها و سازمان های مربوطه که اکثرا دانشگاه های غیر علوم پزشکی است معرفی می کنید در نتیجه کمیته های اخلاق و هیئت های تخلفات برخوردهای لازم را با این افراد انجام می دهند ، قابل ذکر است برخلاف شایعاتی که منتشر شده هیچ یک از مسئولین فعلی و سابق وزارت بهداشت اسامیشان در این لیست 58 نفره نیستند و این خبر کاملا کذب محض است . 

دوشنبه 24/8/1395 - 13:32
سلامت و بهداشت جامعه

آیا دائم از خستگی جسمی و روحی رنج می‌برید؟
 
 
 
 
 
به گزارش جام جم آنلاین ، خستگی غیرمعمول ممکن است ناشی از بیماری‌های جسمانی باشد. در ادامه با پنج مورد از اختلالاتی آشنا خواهید شد که موجب خستگی غیرمعمول می‌شوند.

آپنه خواب: آپنه خواب یا همان وقفه تنفسی در خواب از جمله اختلالاتی است که روی کیفیت خواب شبانه تأثیر منفی می‌گذارد. این اختلال موجب می‌شود حین خواب، اکسیژن کافی به بدن نرسد. به همین دلیل، افراد مبتلا به آپنه خواب نمی‌توانند استراحت شبانه‌ باکیفیتی داشته باشند و در طول روز احساس خستگی و خواب‌آلودگی می‌کنند.

کم‌خونی: ازجمله نشانه‌های بارز کم‌خونی عبارت است از: سستی، ضعف و اختلال. کم‌خونی موجب کاهش گلبول‌های قرمز خون و در نتیجه اکسیژن‌رسانی ضعیف به بدن می‌شود. در این حالت، سلول‌ها نمی‌توانند انرژی کافی تولید کنند و وقتی به مغز، ماهیچه‌ها و دیگر اعضای بدن اکسیژن کافی نرسد، فرد احساس خستگی می‌کند.

اختلالات تیروئید: تیروئید در تنظیم سوخت‌وساز بدن نقش دارد. هر عاملی که موجب کاهش ترشح هورمون تیروئید شود، سطح سوخت‌وساز بدن را پایین می‌آورد. در این حالت، فرد دچار احساس خستگی می‌شود. چنانچه سطح منیزیم، منگنز، سلنیوم یا ید در بدن از حد طبیعی پایین‌تر باشد، تیروئید نمی‌تواند هورمون کافی ترشح کند و به همین دلیل احساس خستگی بروز می‌یابد.

بیماری‌های قلبی: کاهش توانایی قلب در پمپاژ خون موجب ناکارآمدی سیستم گردش خون می‌شود. در این حالت فرد فورا خسته می‌شود و طاقت ورزش و فعالیت‌های جسمانی را نخواهد داشت. همچنین برخی داروهای مصرفی بیماران قلبی دارای عارضه جانبی خستگی است.

یائسگی: اغلب زنان یائسه از خستگی شکایت می‌کنند. یائسگی موجب کاهش سوخت‌وساز بدن می‌شود. احتمال بروز کم‌کاری تیروئید در زنان یائسه به مراتب بیشتر از سنین پیش از یائسگی است. همچنین تغییراتی که در سطح هورمون‌های استروژن، پروژسترون، تیروئید و آدرنالین خون ایجاد می‌شود، روی انرژی سلولی تأثیر می‌گذارد و به همین دلیل فرد احساس خستگی می‌کند.
 

دوشنبه 24/8/1395 - 13:29
سلامت و بهداشت جامعه

خوابیدن روی پهلو کمترین ضرر طبیعی را می تواند برای ستون فقرات به همراه داشته باشد.

 

 

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از عصر ایران، آیا تا به حال به این فکر کرده اید که کدام وضعیت می تواند بهترین گزینه برای خوابیدن باشد؟ برخی پاسخ این پرسش را برای خود یافته اند، اما برای بسیاری دیگر این مساله نامشخص باقی مانده و همچنان در به خواب رفتن دچار مشکل هستند. در این میان، کارشناسان نه تنها بهترین گزینه را خوابیدن روی پهلو می دانند، بلکه خوابیدن روی یک پهلوی مشخص را نیز توصیه می کنند.

دکتر جان دویلارد با مد نظر قرار دادن آیورودا، یک روش درمانی قدیمی که در هند ریشه دارد، خوابیدن روی پهلوی چپ را ایده آل‌ترین روش برای استراحت عنوان کرده است. در ادامه برخی دلایل که به مفید بودن انجام این کار اشاره دارند را ارائه می کنیم.

ستون فقرات و تنفس

خوابیدن روی پهلو کمترین ضرر طبیعی را می تواند برای ستون فقرات به همراه داشته باشد. خوابیدن به پشت فشار بیش از انداره روی قسمت بالایی پشت و کفل ها وارد می کند و قسمت پایینی پشت نیز در وضعیت معلق باقی می ماند که در بلند مدت مضر است. به همین ترتیب، خوابیدن روی شکم بر قسمت پایینی پشت و گردن فشار وارد می کند. خوابیدن روی پهلو بهترین حالت محسوب می شود و جریان هوای مطلوب به ریه ها را فراهم می کند.

گوارش

با توجه به مسیری که روده در شکم دنبال می کند، در صورتی که به پهلوی چپ بخوابید ضایعات مواد غذایی هرچه سریع‌تر پردازش می شوند. در این وضعیت غذا روان‌تر و سریع‌تر از روده کوچک به روده بزرگ منتقل می شود. حتی توصیه می شود پس از خوردن غذا به مدت 10 دقیقه روی پهلوی چپ خود دراز بکشید تا به گوارش هر چه بهتر مواد غذایی کمک کرده و بهبودی سریع‌تر از «کمای غذایی»، حالتی از خواب یا بی حالی شدید که واسطه مصرف مقدار زیاد غذا شکل می گیرد، حاصل شود.

تخلیه لنف

بخش اعظم سیستم لنفاوی در سمت چپ بدن قرار گرفته و هنگامی که تراکم لنفاوی رخ می دهد، اغلب سمت چپ بدن را درگیر می کند. در نتیجه هنگامی که روی پهلوی چپ خود خوابیده اید به نیروی گرانش اجازه می دهید تا مقداری از فشار تخلیه لنف از قلب و طحال شما دور شود که هر دو این اندام ها نیز در سمت چپ بدن قرار گرفته اند.

اگرچه خوابیدن روی پهلوی چپ می تواند برای انسان مفید باشد، اما به گفته دکتر استیون پارک، متخصص خواب، تلاش برای ایجاد تغییر اجباری در وضعیت خوابیدن می تواند شرایط را بدتر سازد زیرا فرد عادات خواب خود را از بین می برد. با این وجود، اگر به وضعیت خواب مشخصی عادت نکرده اید و در پی یافتن بهترین گزینه هستید، خوابیدن روی پهلوی چپ می تواند ارزش امتحان کردن را داشته باشد. 

دوشنبه 24/8/1395 - 13:28
سلامت و بهداشت جامعه

داروی ضدالتهاب موسوم به "سلکوکسیب" با نام تجاری Celebrex که در درمان آرتریت تجویز می‌شود می‌تواند به روند درمان افسردگی نیز کمک کند.

 

 

 

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، متخصصان در یک مطالعه جدید دریافتند این دارو که در درمان بسیاری از بیماری‌ها نظیر استئوآرتریت، آرتریت روماتوئید، آرتریت‌ها، دردهای مختلف اندام‌ها و حتی تب کاربرد دارد می‌تواند تاثیر درمانیِ داروهای افسردگی را نیز تقویت کند.

در مقاله‌ای که در پنجمین کنگره بین‌المللی روانشناسی و علوم اعصاب در آتن، پایتخت یونان ارائه شد، دانشمندان گزارش کردند که مصرف همزمان سلکوکسیب با داروهای افسردگی می‌تواند به کاهش سریعتر و چشمگیر شدت افسردگی در بیماران مبتلا به «اختلال دو قطبی» منجر شود.

به گزارش یونایتدپرس، این محققان پس از مقایسه تاثیر مصرف همزمان این داروی ضد التهاب و داروهای افسردگی با مصرف یک دارونما به همراه همان داروهای افسردگی روی تعدادی بیمارِ بزرگسال ۱۸ تا ۶۰ ساله و مبتلا به اختلال دوقطبی در یک دوره هشت هفته‌ای تاکید کردند که سلکوکسیب باید در درمان افسردگی با سایر داروهایی که برای درمان این اختلال روانی تجویز می‌شوند، همراه شود. 

دوشنبه 24/8/1395 - 13:26
سلامت و بهداشت جامعه

 

 به گفته محققان، برخی از بخش های درونی بدن هستند که افراد می توانند بدون آنها زندگی کنند، هرچند این زندگی همراه با برخی محدودیت ها هم هست

 

 

 

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از مهر، همه می دانیم که برداشتن آپاندیس مشکل حادی برای بدن ایجاد نمی کند. اما برخی دیگر از بخش های درونی بدن هم هستند که بدون آنها می توان به زندگی ادامه داد.

یک ریه

به گفته محققان، زندگی تنها با یک ریه یا یک و نیم ریه تفاوت چندانی با زندگی با دو ریه ندارد. مشاهدات نشان می دهد افرادی که با عمل جراحی یک ریه شان را برداشته اند توانستند ۷۰ تا ۸۰ درصد عملکرد تنفس شان را حفظ کنند. در این مواقع، معمولا ریه باقیمانده برای جبران ریه از دست رفته، زودتر منبسط شده و روند عملکرد را تسریع می کند.

یک کلیه

فردی که یک کلیه اش را از دست داده می تواند تا سال ها با یک کلیه دیگر زنده بماند. در بلندمدت ممکن است در عملکرد کلیه کمی مشکل ایجاد شده یا فرد مبتلا به فشارخون بالا شود، اما در مجموع یک کلیه سالم می تواند همانند دو کلیه هم به خوبی کار کند.

معده و روده کوچک

امکان دارد کل معده برداشته شود و در عوض مری، گلو را مستقیماً به روده کوچک وصل کند. بعد از دوره بهبود فرد باید وعده های غذایی کوچک بخورد و به خاطر عدم جذب ویتامین های کافی، مکمل مصرف کند. نتایج مشابه در مورد برداشتن کامل یا جزئی روده کوچک هم وجود دارد.

روده بزرگ

زمانیکه روده بزرگ برداشته می شود ممکن است جراح برای دفع مدفوع، سوراخی در قسمت شکم ایجاد کرده و کیسه ای به آن برای جمع آوری مدفوع وصل شود. معمولا این کیسه ها به اندازه یک کف دست هستند. به این عمل جراحی کولوستومی گفته می شود.

غده تیروئید

غده تیروئید که در گردن قرار دارد بر رشد، نمو، متابولیسم و سایر عملکردها کنترل دارد. طبق اعلام انجمن تیروئید آمریکا، در افرادی که غده های تیروئید برداشته می شود فرد می تواند سال ها تحت درمان با هورمون تیروئید بوده و به زندگی اش ادامه دهد.

طحال

در صورت پارگی طحال، باید این عضو بدن برداشته شود. حال اگر هیچ مشکل دیگری در بدن وجود نداشته باشد، سایر اندام های بدن کارهای طحال را انجام خواهند داد. اما از آنجائیکه طحال به بدن در مقابله با عفونت کمک می کند بیمار در معرض ریسک بالای بیماری قرار می گیرد. در چنین مواقعی زدن واکسن، نظیر واکسن آنفولانزا، می تواند کمک کننده باشد. 

دوشنبه 24/8/1395 - 11:6
سلامت و بهداشت جامعه

درزندگی روزمره وقتی با دیگران وارد صحبت نمی شویم با حالات مختلف بدن خود با آن ها ارتباط برقرار می کنیم. نتایج برخی از مطالعات نشان می دهد که زبان بدن می تواند گویاتر از کلمات، منظور و احساس را منتقل کند. احساساتی که در طول مذاکرات از اهمیت خاصی برخوردار هستند.

 

 

 

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از تبیان ، ما در زندگی روزمره ی خود مدام در حال مذاکره هستیم. طرف مذاکره می تواند رییس، همکار، کارکنان یا مشتریان ما باشند. حتی این مذاکرات در فضای خانه هم وجود دارد و بارها پیش آمده است که با خانواده ی خود بر سر آنچه می خواهیم وارد گفتگو می شویم. برقراری یک مذاکره ی موفق، مهارتی است که با تمرین تکنیک های مختلف می توان به آن دست پیدا کرد.

در زاویه ی 45 درجه قرار بگیرید

وقتی در حالت رو در رو و مستقیم هستید، ناخودآگاه نوعی احساس تقابل بین شما و طرف مقابل ایجاد می شود. چنانچه خواهان یک مذاکره ی ساده باشید این وضعیت مشکل آفرین می شود. یکی از ساده ترین راه حل ها این است که بدن خود را در زاویه ای 45 درجه قرار دهید. چه در حالت ایستاده یا نشسته هستید، شانه های خود را کمی به عقب بکشید.

مستقیم نگاه کنید

در یک جلسه ی داخل اتاق، به چشم هیچ کس خیره نگاه نکنید. استفاده از صندلی های گردان کمک می کند که حالت بدنی خود را راحت تر تغییر دهید و در وضعیت نگاه کردن مستقیم قرار نگیرید.

آینه حرکات بدن طرف مقابل هماهنگ شوید

نتایج یک بررسی نشان داده است که تشابه حالت فیزیکی بدن باعث ایجاد احساس راحتی در بین افراد می شود و فضای توافق را ساده تر می کند. البته در استفاده از این تکنیک باید دقت لازم را داشته باشید وگرنه اثر معکوس خواهد داشت! افراد هنگام صحبت با شما بارها حالت بدنی خود را تغییر می دهند. پس از تغییر حالت آن ها کمی صبر کنید و بعد ماهرانه وضعیت بدن خود را مانند آن ها تغییر دهید.

سرعت صحبت کردن را تنظیم کنید

معمولا افرادی که سریع تر فکر می کنند، سریع هم صحبت می کنند. آن ها جزئیات زیادی در ذهن خود دارند که می خواهند آن را به دیگران انتقال دهند. گاهی اوقات هم ممکن است که افراد به دلایلی مانند استرس یا دیگر موارد نتوانند با سرعت شما صحبت کنند.
بعضی مواقع سریع تر صحبت کردن شما باعث می شود که فرد مقابل نتواند اطلاعاتی را که به او می دهید درست پردازش کند. از این رو لازم است که ابتدا صحبت کردن افراد را گوش دهید و سرعت خود را با آن ها هماهنگ کنید.

خمیده بودن علامت بی َاحترامی َست

این علامت می َگوید که خسته هستید و علاقه ای به جایی که در آن هستید ندارید. شما هرگز به رییس َتان نمی َگویید: « نمی َفهمم چرا مجبورم به تو گوش بدهم »، اما اگر خمیده باشید، مجبور نیستید بگویید.


بدن َتان آن را برای َتان بازگو می َکند، با صدایی بلند و به وضوح. از سوی دیگر، خمیده َبودن در نتیجه متلاشی َشدن بدن َتان ایجاد می َشود و فضای کمتری اشغال می َکند و قدرت کمتری منعکس می َکند.حفظ حالتی خوب حکم بر احترام می َدهد و مشارکت هر دو طرف بحث را بالا می َبرد.

ساعت را فراموش کنید

نگاه به ساعت وقتی که با کسی صحبت می َکنید علامتی واضح از بی َاحترامی و غرور است. این حرکت حامل این پیام است که کارهایی بهتر از صحبت کردن با فردی که با او هستید برای انجام دارید و نگران از دست دادن آن َهاهستید.

روی خود را از دیگران برگردانید

سعی کنید به سمت فردی که در حال صحبت است رو کنید و کمی خود را خم کنید گویی که به صحبت َهای آنان گوش فرا می َدهید. این برای فردی که صحبت می َکند نشانه این است که همه توجه و تمرکز شما را به خود معطوف کرده َاند.

اینجا مدرسه نیست، دست به سینه ننشینید

دست به سینه یا پاهای روی هم انداخته، تا حدودی موانع فیزیکی هستند که نشان می َدهند شما پذیرای گفته َهای فرد مقابل نیستید. حتی اگر لبخند بزنید، ممکن است شخص مقابل حس غر زدن دریافت کند. حتی اگر دست به سینه نشستن احساس راحتی بیشتری می َدهد، تا حد امکان در مقابل انجام چنین کاری مقاومت کنید.

بسته نباشید

دست ها و پاهای تان را ضربدری نگذارید، به عبارتی دست به سینه ننشینید و پاهای تان را روی هم نیندازید. بله، دست به سینه نشستن راحت تر است ولی حالت دفاعی به خود می گیرید. به علاوه، این کاری است که خانم ها خیلی انجام می دهند.
وقتی دست به سینه می نشینید و پاهای تان را روی هم می اندازید، جمع می شوید که متضاد حالت داشتن قدرت زیاد است. تستوسترون شما به طور خودکار کاهش می یابد و کورتیزون شما سریعا افزایش می یابد.

دست تان را حرکت دهید

دست های تان را حرکت دهید. بخش بروکا در مغز که به تولید گفتار کمک می کند، وقتی حرف می زنیم و با دست های مان حرکت هایی انجام می دهیم، فعال است. این خبر عالی برای کسانی است که وقتی حرف می زنند از دست های شان استفاده می کنند. این کار در اصل به شما کمک می کند تفکرات واضح تری را شکل دهید.

ناهماهنگی بین کلمات و علایم صورت شما

ناهماهنگی بین کلمات َتان و علایم صورت َتان باعث می َشود افراد احساس کنند که چیزی درست نیست و به تدریج شک خواهند کرد که شما سعی دارید آنان را گول بزنید؛ حتی اگر دلیل یا چگونگی آن را ندانند. برای مثال، یک لبخند عصبی در حالیکه پیشنهادی را در یک مذاکره رد می َکنید به گرفتن آن چیزی که می َخواهید به شما کمک نخواهد کرد.

موهای پریشان نشانه چیست!

بی قراری و مرتب َکردن موهای َتان علامت این است که شما نگران هستید یا انرژی زیادی دارید، اعتماد به نفس دارید یا حواس َتان پرت است. ممکن است افراد شما را به عنوان فردی بشناسند که بسیار زیاد به ظاهر خود اهمیت می َدهد و توجه زیادی به حرفه خود ندارد.

با اقتدار دست بدهید

سست دست دادن علامت این است که شما قدرت و اعتماد به نفس ندارید، در حالیکه دست دادن بسیار قدرتمند را می َتوان تهاجمی و تلاش برای غلبه تلقی کرد که به همان اندازه بد است. دست دادن خود را با افراد و موقعیت َها سازگار کنید، اما اطمینان حاصل کنید که همیشه محکم دست بدهید.

نچسبید

نزدیک شدن بسیار. اگر خیلی به کسی نزدیک شوید، علامت این است که برای حریم شخصی و درک آن احترام قائل نیستید. این می َتواند باعث ناراحتی افراد شود.

نکته آخر

اجتناب از این اشتباهات زبان بدن به شما کمک می َکند که ارتباط قوی َتری در زمینه کاری و شخصی شکل دهید. یادتان باشید برای ایجاد یک ارتباط در وهله ی اول باید انعطاف پذیر باشید و حواس و تمرکز خود را روی درک خواسته ی طرف مقابل معطوف کنید. پس از آن باید بتوانید خواسته ی خود را به بهترین شکل مطرح کنید. اینجا است که زبان بدن نقشی کلیدی در ایفای منظور شما پیدا خواهد کرد. 

دوشنبه 24/8/1395 - 10:59
سلامت و بهداشت جامعه

یک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی گفت: ترشی‌هایی مانند ماست و دوغ ترش درد زانو را افزایش می‌دهد، اما خوراکی‌هایی مانند توت، زنجبیل، آووکادو، سویا، کلم برگ ضد دردهای طبیعی هستند.

 

 

 

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از رادیو سلامت ، دکتر علی پناهی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی با بیان اینکه ترشی‌هایی مانند ماست و دوغ ترش درد زانو را افزایش می‌دهد؛ ادامه داد: اما خوراکی‌هایی مانند توت، زنجبیل، آووکادو، سویا، کلم برگ، و ویتامین c اثر کاهنده درد در این افراد دارند یعنی ضددردهای طبیعی هستند.

این متخصص طب فیزیکی در ادامه به افراد توصیه کرد: اگر مشکل عضلانی اسکلتی دارند توجه به آن را به تأخیر نیندازند زیرا گاه با ورزش درمانی، گرما درمانی، لیزر و مگنت‌تراپی مشکل برطرف می‌شود، اما اگر بی‌توجهی کرده و آسیب رباط و منیسک پیدا کنند، مراحل درمان سخت تر می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه افرادی که درد زانو دارند، به ورزش‌های تقویت‌کننده عضلات بپردازند، گفت: به این ترتیب که بنشینند و پاها را دراز کنند و صاف کنند. توپ خیلی کوچک را زیر زانو قرار دهند یا یک دستمال کوچک را تا کنند و زیر زانو بگذارند. زانو را به سطح زمین فشار دهند و ۱۰ ثانیه زانو را سفت کنند و بعد از ۱۰ ثانیه به زانو استراحت بدهند. ۱۰ بار این کار را انجام دهند.

پناهی در ادامه تصریح کرد: اگر یک مفصل آسیب دیده، هر دو زانو را ورزش بدهند. این ورزش را روزی ۳ بار، صبح و ظهر و شب تکرار کنند. بهترین کار برای افراد مبتلا به آرتروز، آب درمانی است.

وی تأکید کرد: این افراد بهتر است به استخر بروند و شنا کنند. بجز کرال پشت همه انواع شنا برایشان خوب است و اگر هم نمی‌توانند شنا کنند، در آب با قدم‌های بلند راه بروند.

این متخصص توانبخشی در پاسخ به این پرسش که منظور از درمان مرحله به مرحله آرتروز چیست؟، گفت: منظور اصلاح حرکات است. یعنی طرز نشستن و راه رفتن را اصلاح کنند. اگر زانو آسیب دیده، اول باید استراحت کنند، بعد روی مفصل کیسه یخ قرار دهند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در مرحله حاد که مفصل ورم می‌کند، قرار دادن یخ و بی حرکت کردن باعث بهبود می‌ شود. بعد باید به محل مفصل فشار آوریم و فشار می‌تواند با دست باشد. همچنین به بیمار مبتلا به آرتروز باید آموزش سبک زندگی داد. 

دوشنبه 24/8/1395 - 10:58
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته