کامپیوتر و اینترنت
کاربرد فناوری اطلاعات تنها به مراکز تخصصی IT و مجموعههای مشابه آن محدود نمیشود. همچنین این فناوری منحصر در سایتها و وبلاگهای اینترنتی نیست. حرکت به سوی کاربردهای نوین و غیر تکراری فناوری اطلاعات، جامعه را بیش از پیش به این فناوری ارزشمند مجهز میکند و در نهایت میتواند موجب تامین رفاه شهروندان گردد.
پرونده سلامت الکترونیک چیست؟
پروژه پرونده الکترونیک سلامت بیش از 2 سال است که در انتظار اجرایی شدن است. این بار نیز مسئولان تنها به توضیح نحوه اجرای این طرح اکتفا کردهاند و خبری از زمان اجراییشدن طرح در دسترس نیست. پرونده الكترونیك سلامت، مجموعهای از موجودیتهای سازمانی، فرآیندهای كسب و كار، افراد، سامانهها، فناوریها و استانداردهایی است كه برای ارائه مراقبتهای پزشكی موثر و با كیفیت بالا با یكدیگر تعامل داشته و دادههای پزشكی را رد و بدل میكند. پرونده الکترونیک سلامت به شبکه بهداشت و درمان کشور کمک میکند تا در وقت مقتضی بتواند به مجموعهای ارزشمند از اطلاعات عمومی و درمانی در خصوص افراد و بیماران دسترسی پیدا کند اما سوالی که وجود دارد این است که لایههای دسترسی به اطلاعات در این شبکه چگونه تعریف شده است. ""سجاد مروجی"" مدیر توسعه فناوریهای نوین مركز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكی در گفتوگو با ایسنا در این خصوص گفت: ""لایه دسترسی به اطلاعات سلامت در واقع بهعنوان یك لایه جداكننده معماری پرونده الكترونیك سلامت از جهان بیرون است و نقش اصلی این لایه فراهم آوردن یك درگاه یكپارچه برای استفاده سیستمهای POS از اطلاعات پرونده الكترونیك سلامت است""
دسترسی آنلاین به اطلاعات سلامت افراد
پرونده الکترونیک سلامت باید به گونهای باشد که ارسال و دریافت اطلاعات همراه با امکان ذخیره سریع اطلاعات را فراهم کند. همچنین امکانات سختافزاری این شبکه باید به قدر کافی در دسترس باشند و بهای آنها از حد معینی فراتر نباشد. مدیر توسعه فناوریهای نوین مركز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت در این زمینه نیز افزود: ""این لایه واسطهایی را در اختیار قرار میدهد تا سیستمهای POS به محض پیادهسازی استانداردهای ارتباطی مورد نیاز با این واسطها، بتوانند به راحتی به اطلاعات پرونده الكترونیك سلامت دسترسی داشته باشند یا آنها را بهروزرسانی كننــد كه ایـــن لایه خود به دو لایه كانال ارتباطی و سرویسهـــای مشترك تقسیمبندی میشود. این لایهها شامل لایه كانال ارتباطی است. این لایه یك بستر شامل پروتكلها، استانداردها و سرویسهای پایه جهت ارتباط بین اجزا و سرویسهای داخلی معماری با یكدیگر و همچنین ارتباط سیستمهای POS با معماری در پایینترین سطح را در اختیـار قرار میدهد و شامل دو بخش پروتكل و پیغامرسانی است."" مروجی درباره لایه سرویسهای مشترك گفت: ""سرویسهای این لایه توابع نرمافزاری مشترك را كه برای اجزای معماری و همچنین سیستمهای POS قابلیت استفاده مجدد دارند، در اختیار قرار میدهند و لایه سرویسهای كسب و كار كه این لایه یكی از مهمترین لایههای معماری و اجزای آن بهعنوان یك شبكه عصبی برای كل معماری عمل میكند."" مدیر توسعه فناوریهای نوین مركز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكی گفت: ""تمامی درخواستهای ارسال شده از طرف سیستمهای POS از طریق سرویسهای این لایه پاسخگویی میشوند و این لایه مسئول اجرای درخواستهای رسیده است.""
پرونده الکترونیک سلامت، مسئلهای جهانی است
پرونده الکترونیک سلامت در حال حاضر یکی از موضوعات مهم در حوزه مشترک کاری فناوری اطلاعات و شبکه بهداشت و درمان است. براساس مقالهای که دومین كنفرانس بینالمللی فناوری اطلاعات و دانش در دانشگاه صنعتی امیركبیر ارائه شده است، موسسه پزشكی آمریكا گزارش كرد كه براساس آمارها 44000 تا 98000 نفر سالانه در این كشور در اثر خطاهای پزشكی جان خود را از دست میدهند. این میزان، هشتمین عامل مرگ و میر در آمریكا را به خود اختصاص داده و نشان میدهد كه میزان مرگ و میر در اثر خطاهای پزشكی بیشتر از تصادفات با موتورسیكلت، سرطان سینه و ایدز بوده است. در این مقاله که تحت عنوان ""چالشهای ایجاد پرونده الكترونیك سلامت"" منتشر شده است، عنوان شده است که طی تحقیقات به عمل آمده بروز 2/115 خطای پزشكی میتواند 654/4 روز افزایش طول مدت اقامت و در نتیجه 5/5 میلیون هزینه در پی داشته باشد. در میان صنعت نوپای تكنولوژی اطلاعات بهداشتی كه ازسیستمهای حمایت از تصمیمگیری بالینی، انبار دادهها تا پروندههای الكترونیكی را در بر میگیرد، پرونده الكترونیك سلامت ابزاری است كه با اتكا به سیستمهای حمایت از تصمیمگیری CDDS بهصورت هشداردهنده، یادآوری كننده، نقد كننده، تفسیركننده، پیشبینی كننده، تشخیصی، پیشنهاد دهنده و تجویز الكترونیك دستورات پزشك نقش موثری در كیفیت مراقبت ایفا كرده است. در این راستا شناسایی موانعی از قبیل دادهها، اطلاعات، زیرساخت، استانداردهای تبادل دادهها و پردازش كدها و فهرست واژگان این سیستمها از اهمیت ویژهای برخوردار است. این مقاله با تلاش ""اباذر حاجوی"" مدیر گروه مدارك پزشكی دانشكده مدیریت و اطلاعرسانی پزشكی، گروه مدارك پزشكی دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی ایـران، ""زهرا میدانی"" عضو هیئتعلمی دانشكده پرستاری، مامایی و پیراپزشكی دانشگاه علوم پزشكی هرمزگان و ""حمید بورقی"" از دانشكده مدیریت و اطلاعرسانی پزشكی، گروه مدارك پزشكی تهیه شده است.
منبع:هفته نامه بایت
دوشنبه 2/6/1388 - 15:42
رمضان
دوشنبه 2/6/1388 - 15:38
موبایل
براساس آمارهای منتشر شده، بیش از 50 درصد مردم اروپا كاربر اینترنت هستند. بزرگ بودن این جامعه كاربری باعث شده است تا اروپا در صنعت دیجیتال حرف اول را بزند. آمارها نشان میدهد که در سال 2008 حدود 56 درصد از مردم اروپا بهطور منظم از اینترنت استفاده میكردند. در مقایسه تعداد كاربران اینترنت اروپا بین سالهای 2004 و 2008 نیز حدود 33 درصد رشد مشاهده میشود. شاید بتوان مهمترین دلیل دستیابی به این موفقیت را مجهز شدن نیمی از خانههای مسكونی اروپا به اینترنت پرسرعت دانست. وجود این امکانات باعث شده است تا تمایل كاربران اروپا به استفاده از اینترنت افزایش یابد. هنگامی كه هر كاربر بهراحتی میتواند به این سرویس دسترسی داشته باشد، مسلما بسیاری از كارها و فعالیتهای روزانه خود را با مراجعه به اینترنت انجام میدهد. اطلاعات مورد نیاز خود را بهدست میآورد، از خرید آنلاین استفاده میكند، جدیدترین خبرهای جهان را دنبال میكند و.... این فعالیتها از جمله كارهایی است كه یك كاربر عادی انجام میدهد. جامعه كاربران حرفهای اینترنت كه برای انجام كارها و مسئولیتهای خود نیازمند استفاده از اینترنت هستند نیز بخش عمدهای از جامعه كاربری اروپا را تشكیل میدهند. در حال حاضر در میان هر پنج بنگاه اقتصادی اروپا، چهار بنگاه به سرویس اینترنت پرسرعت مجهز بوده و به تجارت آنلاین میپردازند. هماكنون تعداد مشتركان سرویس اینترنت پرسرعت در اروپا 144 میلیون كاربر اعلام شده است. این در حالی است كه همین آمار در كشورهای چین و آمریكا به ترتیب 88 و 84 میلیون نفر است. لازم به توضیح است که آخرین آمارها جمعیت قاره اروپا را 660 میلیون نفر تخمین زده است. در بررسی بازه سنی كاربران اروپا، جوانان بیشترین سهم را به خود اختصاص میدهند. بر این اساس 70 درصد از افراد بین 16 تا 24 سال، استفاده از اینترنت را جزئی از برنامه روزانه خود میدانند. استفاده از سرویس اینترنت تلفنهمراه نیز عامل موثری در افزایش تعداد كاربران به شمار میآید. در شرایطی كه ضریب نفوذ استفاده از تلفنهمراه در قاره اروپا 119 درصد است، میتوان پیشبینی كرد كه تعداد كاربران اینترنت همراه نیز افزایش مییابد. در این گزارش به این نكته اشاره شده است كه بــا وجود بالا بودن ضریب نفوذ تلفنهمراه و تعداد مخاطبان آن در اروپا، در حال حاضر رتبه اول ارائه سرویس اینترنت بیسیم به قاره آسیــا تعلق دارد. در پایان این گزارش قصد دارم مجددا به مهمترین نكته آن اشاره كنم. فرض كنید در آیندهای نزدیك وزارتخانه جدیدالتاسیس حملونقل ارتباطات امكانات سختافزاری لازم برای سرویسدهی به تمامی خانههای مسكونی كشور را فراهم كند. درست است كه تصور ارائه چنین خدماتی كمی دشوار است اما فرض را بر این میگذاریم كه این اتفاق رخ دهد. در چنین شرایطی مطمئنا میزان استقبال مردم از این سرویس بسیار افزایش خواهد یافت. در كنار آن میزان سوددهی شركتها و سازمانهای مرتبط با این سرویس نیز بالا خواهد رفت. ما هم منتظر میمانیم تا ببینیم این فرضیه چه زمانی به واقعیت تبدیل خواهد شد.
دوشنبه 2/6/1388 - 15:22
ورزش و تحرک
همه علاقهمندان به فوتبال با برنامه نود آشنایی دارند. برنامه پر هیاهویی که طرفداران زیادی دارد و به عقیده بسیاری از کارشناسان یکی از دلایل پیشرفت مدیریت این ورزش در چند سال اخیر بوده است. استفاده از کارشناسان و پیگیری و بررسی اتفاقات روز فوتبال کشور مهمترین هدف این برنامه است. البته باید گفت که سایت این برنامه، برخلاف خود برنامه از هیاهوی زیادی برخوردار نبوده و نیازمند توجه بیشتری است.
http://90.irib.ir
دوشنبه 2/6/1388 - 15:18
خانواده
کار خوب را حتی از کافران و مشرکان باید فرا گرفت <<پیامبر (ص)>>
این سخن شاید نکته کلیدی عقب افتادگی ایران در آی تی باشد.(منظور از مطالب زیر غرب زدگی وزیر سوال بردن خودمان نیست.)
چندی قبل خبر راه اندازی گوگل اسلامی به وسیله نهادهای وهابی نظر کارشناسان آیتی را به خود جلب کرد.این در حالی است که کاربران و دولتهای شیعی در اطلاع رسانی فراگیر در وب اقدام چشم گیری نکرده اند وهمچنان وب سایت های وابسته به صهیونیستها ماند یاهو وآمازون در زمره سایتهای پر مراجعه اند.
این موتور جسستجو برای مسلمانان طراحی شده و مطالب مربوط به مبانی واحکام , غذاهای حلال سایتهای خبری و آموزش قرآنی را اولویت قرار میدهد.
چندی پیش هم وهابیون نقاط مذهبی روی گوگل مپ را با عناوین خود علامت گذاری کرده بودند ولی با بی توجهی مسئولان مواجه شد.
ضریب نفوذ هر روز در ایران افزایش می یابد که آنها هم بیشتر جوان و نوجوان هستند.تنها کارمان شده بد جلوه دادن دنیای مجازی و از آن طرف هم به افزایش ضریب نفوذمان مینازیم.
نه مکانی برای تفریح کاربران نه برنامه ای برای وبگردی و نه مکانی برای اعتقاداتشان,از آن طرف هم هیچ فرد و ارگانی هم فرهنگ سازی اینترنت را بر عهده نمیگیرد.گذشته از این که خودمان هم کمی باید فرهنگ داشته باشیم.
آیا زمان آن نرسیده گوشه چشمی به فعالیت های فرهنگی دشمنانمان بیاندازیم تا وخامت اوضاع را ببینیم؟؟؟
پنج شنبه 29/5/1388 - 18:14
کامپیوتر و اینترنت
31 هزار سال برای ورود به تمام صفحات اینترنتی طول میکشد.(البته نه با دیال آپ)
پنج شنبه 29/5/1388 - 17:24
خانواده
چند روز پیش، تیم ملی المپیاد کامپیوتر کشورمان افتخار دیگری برای کشورمان به ارمغان آورد. تیم ملی کشور ما در المپیاد جهانی کامپیوتر در میان 83 کشور از سراسر جهان، مقام هشتم را با کسب 1 مدال طلا و 3 مدال نقره از آن خود کرد. و این اولین بار نیست که دانشآموزان و دانشجویان کشور ما نبوغ و هوش ایرانی را به رخ جهانیان میکشند چه بسا که ما هرساله در المپیادهای مختلفی که در سطح جهانی بــرگزار میشـود، همیشه مقامهای بسیار خوبی به دست میآوریم اما باید از خود بپرسیم که چقدر از این پتانسیل علمی بهره میبریم؟ بهعنوان مثال در جهان رایانه و آیتی، نام ایرانیان در بسیاری از شرکت های موفق جهان میدرخشد و هیچکس نمیتواند حضور هموطنـان ما را کتمان کند. مدالهای رنگارنگ علمی نیز مهر تایید دیگری بر قابلیت ایران و ایرانی است اما ما تا چه اندازه از علم ایرانی در ایران بهره میبریم؟ آیا حاصل این نبوغ فوقالعاده، با وضعیت صنعت و فناوری در ایران متناسب است؟ آنچه مسلم است ما از همه توان علمی خود به درستی بهره نمیبریم. یک دانشآموز یا دانشجو میتواند با تلاش و کسب علم، توان علمی خود را نشان دهد اما در بخش صنعت، علم به تنهایی کافی نیست. این نوابغ کوچک، دانشمندان، مخترعان، مبتکران و صنعتگران بزرگ آینده هستند اما این توانمندی بالقوه است. سالیان سال است که ما از پدیده شوم فرار مغزها رنج میبریم. افتخارات علمی ما محدود به امروز و دیروز نیست بلکه سالیان سال است که ما اینگونه بودهایم اما به یقین وضعیت فعلی ما حاکی از این موضوع است که از توان علمی نوابغ سالیان گذشته به خوبی بهره نگرفتهایم. بزرگترین سد بر سر راه نوابغ ما مشکلات اقتصادی است. مواد خام ساخت فناوریهای جدید، ابزارهای دقیق، تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته و قطعات گرانقیمت است. حال آن که نوابغ ما نه تنهــا از ایــن امکانــات به درستی بهره نمیبرند بلکه از غم نان نیز رنج میبرند. معلمی، خیاطی، بقالی، نانوایی و... شغل هستند اما دانشمند و مخترع در ایران شغل نیست. مخترعان و دانشمندان ایرانی که کم هم نیستند، به مشاغل دیگری اشتغال دارند و به این بخش از توانایی خود بهعنوان یک توانایی جنبی نظاره میکنند از همین رو همه توان خود را در این زمینه صرف نمیکنند. البته تنها دیدن نیمه خالی لیوان بیانصافی است و صد البته آنجا که دانشمندان مورد حمایت قرار گرفتند، به وضوح حاصل نبوغ و پشتکار آنــان بــرای ما افتخار آفرید. ماهواره امید، دستیابی به انرژی هستهای، سلولهای بنیادی و... تنها گوشهای از این افتخارات هستند. جهان امروز بر ارتباطات و فناوری اطلاعات استوار شده است. آیا رتبه هشتم ما در المپیاد کامپیوتر با وضعیت آیتی در ایران متناسب است؟ کشورهای چین، آمریکا و ژاپن مقامهای اول تا سوم را از آن خود کردهاند. کسب مقام هشتم در میان 83 کشور جهان و فاصله اندک ما با کشورهای پیشرو در زمینه فناوری نشان میدهد که ما از توان واقعی خود در این حیطه به مراتب عقب ماندهایم. جایگاه یک مصرفکننده مطلق در میان کشورهای جهان، حق ما در جهان فناوری اطلاعات نیست. متاسفانه ما در این حیطه نه تنها تولیدکننده نیستیم بلکه حتی مصرف کننده خوبی هم محسوب نمیشویم. اوضاع آشفته اینترنت در ایران یکی از نمونههای این عقبماندگی در مصرف است. در صورتی که ما به جمع تولیدکنندگان بپیوندیم این ما نخواهیم بود که باید برای رسیدن به فنـــــاوری تلاش کنیم بلکه دیگران را به دنبــال خود خواهیم کشید. به امید روزی که ما در تمام حیطههای زندگی بشر به جایگاه واقعی خود دست یابیم.
پنج شنبه 29/5/1388 - 17:23
موبایل
دوشنبه 19/5/1388 - 12:58
کامپیوتر و اینترنت
دوشنبه 19/5/1388 - 12:47
کامپیوتر و اینترنت
بازیهایی که بر داستانها و افسانههای شرقی بنا شدهاند در همه جهان محبوب هستند و شرکت Ubisoft یکی از بزرگترین شرکتهایی است که در این زمینه به خوبی فعالیت میکند. مجموعه بازی ""شاهزاده ایرانی"" که در کشور ما نیز کاملا محبوب است یکی از بازیهای موفقی است که این شرکت ساخته است. شرکت Ubisoft با ساخت اینگونه بازیها در این سبک به شهرت دست یافت و با ساخت بازیهای دیگری در همین قالب راه خود را ادامه داد. بازی Assassin"s Creed یکی از این بازیهاست. هنگامی که Ubisoft نسخه اول عقیده آدمکش را منتشر کرد خیلی از بازیکنان به واسطه شباهت زیاد آن با شاهزاده ایرانی آنرا خریداری کردند. اکنون عقیده آدمکش به خودی خود یک بـازی محبوب و مطرح است و نسخه دوم آن میتواند بازار بسیار خوبی بهدست آورد. Ubisoft نیز موقعیت را کاملا مناسب دید و نسخه دوم بازی عقیده آدمکش را در طی همایش E3 بهطور رسمی معرفی کرد. داستان نسخه دوم بازی، دویست و نود و پنج سال پس از داستان نسخه اول این بازی در کشور ایتالیا رخ میدهد. این نسخه جدید مانند نسخه پیشین یک Sandbox خواهد بود که در شهرهای ونیز، رم، توسکان و فلورانس اتفاق میافتد. پس از جنگهای صلیبی، اروپا به دوره رنسانس رسیده و کلیسا بیش از گذشته قدرت یافته است. قهرمان بازی یک نجیبزاده به نام Ezio است که در پی انتقامجویی قتل پدرش به یک آدمکش تبدیل شده است. دقیقا مانند نسخه قبل، Ezio یکی از اجداد یک انسان قرن بیست و یکمی است و بازیکن مجبور است بـا سفر در زمان در خاطرات از یاد رفته شخصیت اول بـــازی، کنکاش کرده و شخصیت مرموز Ezio را شناسایی کند. این بازی نیز به همین جهت به یک Sandbox تبدیل شده است. در نسخه قبلی نیز چون بازیکن هیچ شنـــاختی از وضعیت و موقعیت ""الطایر"" (قهرمان نسخه قبـل) نــــداشت، مجبور بود از برجهای دیدهبانی بالا رود و با استفاده از قابلیت خود که ""چشم عقاب"" نام داشت محیط را شناسایی و خاطرات از یاد رفته را بازیابی کند. البته هنوز مشخص نیست که برای یادآوری خاطرات گذشته Ezio در نسخه جدید چه راهکاری اندیشیده شده اما آنچه مسلم است بازیکن مجبور نیست یک خط سیر داستانی را پشت سر بگذارد بلکه میتواند آزادانه در شهرها گشت و گذار کرده و به فراخور موقعیت مکانی، فعالیت متناسبی انجام دهد. ظاهر قهرمان جدید با قهرمان پیشین تفاوت چندانی ندارد. Ezio مانند الطایر، یک لباس طوسیرنگ به تن دارد و بخشی از صورتش را با شنل بلندی پوشانده است. دو خنجر کوچک در دو دست او جاسازی شده است که میتواند به سادگی پنهان یا آشکار شود. برخلاف نسخه قبل، Ezio به یک تفنگ کوچک نیز مجهز است. متناسب با دوره زمانی این بازی، سلاحهای Ezio اندکی پیشرفتهتر از نسخه قبلی بهنظر میرسد. به گفته Ubisoft، لئوناردو داوینچی نقاش و مخترع دوره رنسانس نیز در بازی حضور خواهد داشت و برخی از سلاحهای Ezio را او اختراع خواهد کرد. Ezio مانند الطایر بهخوبی از در و دیوار بالا خواهد رفت علاوه بر این که Ubisoft به او شناکردن نیز آموخته است. با توجه به محیطهای پر از رودخانه ونیز، Ezio در زیر آب پنهان میشود و یا دشمنان خود را به قسمتهای عمیق رودخانه میاندازد. نسخه دوم بازی عقیده آدمکش برای کنسولهای Xbox 360 ،PS3 و سیستمعاملهای خانواده ویندوز ساخته خواهد شد. شرکت Ubisoft این بازی را در 17 نوامبر ســــال میلادی جاری به عرضه عمومی خواهد گذاشت. این بازی برای رده سنی بالای 18 سال مناسب معرفی شده است.
يکشنبه 18/5/1388 - 11:10