• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 480
تعداد نظرات : 424
زمان آخرین مطلب : 4978روز قبل
رمضان
بسم الله  الرحمن الرحیم

براستی شقی آن کسی است که از ماه رمضان خارج شود و گناهانش بخشیده نشود !

آیا امکان دارد  انسان مومنی در ماه عزیزی  که خداوند سفره رحمتش را پهن نموده و حسنات را مضاعف میکند و گناهان را می بخشد مورد رحمت خدا قرار نگیرد؟

در ماهی که درجات مومنین افزوده می شود . و هرکس اندازه کمی صدقه به فقیر اعطا نماید مورد بخشش و رحمت  خداوند می شود.
در ماهی که هرکس اخلاقش را نیکو نماید خداوند اورا مورد مغفرت خویش قرار می دهد
هرکس یک خشمی را فرو برد خداوند اورا مغفرت می نماید و هرکس یک جدایی را تبدیل آشتی نماید خداوند او را می بخشد

حال چگونه با این اوصاف کسی بیرون رود و بخشوده نشود؟

پس براستی شقی و حق شقاوت از آن کسی است که از این ماه خارج شود و مشمول غفران خداوند قرار نگیرد
در آن ماهی که نفس گشیدن به منزله تسبیح خدا گفتن  است و حتی خوابیدن در زمره عبادات شمرده می شود و اعمال در آن مقبول و دعاها در آن مستجاب است
پس کسی غیر از شقی از رحمت خداوند در این ماه محروم نمی شود
آه که چه ماهی بود و گذشت
ماهی که  اگر خداوند نظر رحمتی داشته باشد افضل و اکمل آن در این ماه بوده
به درستی که این ماه بالاترین ساعاتی است که خداوند عزوجل نگاه رحمت  میکند نسبت به بندگانش.اجابتشان می کند و قتی از او بخواهند .لبیک می گوید هنگامی که ندایش کنند .عطا کند هنگامی که از او مسئلت نمایند


خداوندا.. این ماهی بود که برای غفران ذنوب بندگان فراهم آوردی
روزه های ان تذکر و یاد اوری بود بر گرسنگی هاو تشنگی های عرصه قیامت
روزی که همه حیرانند و هرکسی در کار خود مشغول است ، روزی که گردنها کشیده، سرها  به آسمان بلندکرده،
و روزی است کـــــــــه  پلــک چشـــمها از حرکت بازمى‏مانــــــد؛
روزی که ترس و هراس چنان است که اگر چنین هراس بر کودکی وارد شود او را در یک لحظه پیــــر نماید و گیسوان سیاهش را یکباره سفیــد نماید
ای خدا فرمودی روزه بگیرم تا بفهمم طعم گرسنگی و تشنگی آن روز را  و این ماه را مقرر نمودی تا ببخشایی گناهانم را پس امان ده به من برای آن روز در این ماه غفرانت
ای خدا پیامبر بر حقت چنین گفت شقی آنست که از این ماه بیرون رود و مورد رحمت تو قرار نگیرد..
حال آیا من مشمول رحمت تو قرار گرفته ام یا اینکه من را در زمره اشقیا قرار داده ای ؟
ای خدا اگر در این ماه و ایام باقی مانده آن من را نبخشی پس دیگر به چه امید داشته باشم؟
با چه امیدی زنده بمانم و با چه دست رحمتی این آتش دلهره و هراسم از ساعات قیامت را خاموش سازم
ای خدای مهربان  خودت در کتاب عزیزت چنین گفتی :
روزی که کتاب گزارده می شود و مجرمین رامی بینی ترسان می گویند ای وایــــــــــــــــــی برما..این چه کتابی است که همه اعمال از کوچک و بزرگ را گرد آورده

در آن روزی که نفس ها در سینه حبس می شود و صدا ها خاضع میگردد
اه خدای من می ترسم از آن روزی که چشم ها خیر میگردد ، دلها هراسان ، نفس ها کوتاه و لرزان ،صداها خاشع است
خدای من در آن روز ناله های هزین وای برمن وای برمن وای بر من  بلند است و اکنون میگویم وای برمن اگر در این چند روز باقی مانده من را نبخشی و من را از روز قیامت ایمنی نبخشی
خداونا چه سخت است روزی که هر مادری فرزنده خود را کنار میزند
هر کس از برادر از مادر و پدرش فرار میکند.می پرسد راه فرار کجاست این المفر و هرگز راه فراری پیدا نمی کند جز رحمت تو
می خواهد فرار کند اما چه کسی می تواند در آن روز از دست تو فرار کند ؟
در آن روز نه مال و نه فرزند به سود آید نه پدر و نه مادر و چه بسا تمام اینها وبال گردن گردد
پس  ای خدا فقط از تو امان می خواهم در این ماه عزیز ..در این ماه رحمت.. در این ماه مغفرت..

یُبَصَّرُونَهُمْ یَوَدُّ الْمُجْرِمُ لَوْ یَفْتَدِی مِنْ عَذَابِ یَوْمِئِذٍ بِبَنِیهِ.. وَصَاحِبَتِهِ وَأَخِیهِ .. وَفَصِیلَتِهِ الَّتِی تُؤْویهِ .. وَمَن فِی الْأَرْضِ جَمِیعًا ثُمَّ یُنجِیهِ (معارج آیه 11 الی 14)

خداوندا از روزی که این آیات تو را دیدم سزا دانستم تا اخر عمر در اندوه این روز بمانم و از این روز خائف و لرزان باشم .چگونه آسوده باشم از روزی که گنه کار دوست دارد فرزندش را سپر عذاب خودکند.او را فدا کند تا خودش ایمنی یابد ..روزی که گنه دوست دارد همسر و برادر قبیله اش را فدای رهایی خود نماید.اه حتی دوست دارد هرکس در زمین است را فدا کند تا نجات یاید
ای خدا این آیات ترس را بر قلب من استوار نموده و چیزی جز امید به رحمت تو من را آسوده نمی کند
ای خدا این  سینه سوزان من را خنک نما با رحمتت در این ماه عزیز
در این ماهی که خودت به عزتت قسم خورده ای که نمازگزان و سجده کنند را عذاب نمی کنی
ماهی که اگر کسی به روزه دار مومنی  افطار دهند نزد تو بمنزله بخشش گناهان گذشته اوست
ماهی که پیامبر برحقت گفت از آتش خود را رها نمایید با نصف خرما ! خود را از آتش رها کند با دادن یه شربت آب !
و ای خدای من در این ماه ما جان خویش را در اختیار تو گذاشتیم پس از ما درگذر و از ما راضی باش
خدای مهربان  در این ماه درهای بهشتت باز است و درهای جهنم بسته
پس درهای بهشتت را هیچ وقت بر ما نبند و درهای جهنمت را همیشه بر ما بسته نگاه دار 1



پی نوشت
1-سخنان و کلماتی که در مورد این ماه رمضان بود برگرفته از دو حدیث شریف بود که در ادامه مطلب متن عربی آنها موجود هست
2-جملاتی که مربوط به قیامت است همه برگرفته از ایات شریفه قرآن است
وسائل‏الشیعة ج : 10 ص : 314

وَ فِی كِتَابِ فَضَائِلِ شَهْرِ رَمَضَانَ وَ فِی الْأَمَالِی عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِبْرَاهِیمَ بْنِ إِسْحَاقَ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ سَعِیدٍ وَ فِی عُیُونِ الْأَخْبَارِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ بَكْرَانَ النَّقَّاشِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ الْحَسَنِ الْقَطَّانِ وَ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ إِبْرَاهِیمَ الْمُعَاذِیِّ وَ مُحَمَّدِ بْنِ إِبْرَاهِیمَ بْنِ إِسْحَاقَ الْمُكَتِّبِ كُلِّهِمْ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ سَعِیدٍ عَنْ عَلِیِّ بْنِ الْحَسَنِ بْنِ فَضَّالٍ عَنْ أَبِیهِ عَنِ الرِّضَا عَنْ آبَائِهِ عَنْ عَلِیٍّ ع قَالَ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص خَطَبَنَا ذَاتَ یَوْمٍ فَقَالَ أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّهُ قَدْ أَقْبَلَ إِلَیْكُمْ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَكَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ شَهْرٌ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ أَفْضَلُ الشُّهُورِ وَ أَیَّامُهُ أَفْضَلُ الْأَیَّامِ وَ لَیَالِیهِ أَفْضَلُ اللَّیَالِی وَ سَاعَاتُهُ أَفْضَلُ السَّاعَاتِ هُوَ شَهْرٌ دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَى ضِیَافَةِ اللَّهِ وَ جُعِلْتُمْ فِیهِ مِنْ أَهْلِ كَرَامَةِ اللَّهِ أَنْفَاسُكُمْ فِیهِ تَسْبِیحٌ وَ نَوْمُكُمْ فِیهِ عِبَادَةٌ وَ عَمَلُكُمْ فِیهِ مَقْبُولٌ وَ دُعَاؤُكُمْ فِیهِ مُسْتَجَابٌ فَاسْأَلُوا اللَّهَ رَبَّكُمْ بِنِیَّاتٍ صَادِقَةٍ وَ قُلُوبٍ طَاهِرَةٍ أَنْ یُوَفِّقَكُمْ لِصِیَامِهِ وَ تِلَاوَةِ كِتَابِهِ فَإِنَّ الشَّقِیَّ مَنْ حُرِمَ غُفْرَانَ اللَّهِ فِی هَذَا الشَّهْرِ الْعَظِیمِ وَ اذْكُرُوا بِجُوعِكُمْ وَ عَطَشِكُمْ فِیهِ جُوعَ یَوْمِ الْقِیَامَةِ وَ عَطَشَهُ وَ تَصَدَّقُوا عَلَى فُقَرَائِكُمْ وَ مَسَاكِینِكُمْ وَ وَقِّرُوا كِبَارَكُمْ وَ ارْحَمُوا صِغَارَكُمْ وَ صِلُوا أَرْحَامَكُمْ وَ احْفَظُوا أَلْسِنَتَكُمْ وَ غُضُّوا عَمَّا لَا یَحِلُّ النَّظَرُ إِلَیْهِ أَبْصَارَكُمْ وَ عَمَّا لَا یَحِلُّ الِاسْتِمَاعُ إِلَیْهِ أَسْمَاعَكُمْ وَ تَحَنَّنُوا عَلَى أَیْتَامِ النَّاسِ یُتَحَنَّنْ عَلَى أَیْتَامِكُمْ وَ تُوبُوا إِلَى اللَّهِ مِنْ ذُنُوبِكُمْ وَ ارْفَعُوا إِلَیْهِ أَیْدِیَكُمْ بِالدُّعَاءِ فِی أَوْقَاتِ صَلَاتِكُمْ فَإِنَّهَا أَفْضَلُ السَّاعَاتِ یَنْظُرُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِیهَا بِالرَّحْمَةِ إِلَى عِبَادِهِ یُجِیبُهُمْ إِذَا نَاجَوْهُ وَ یُلَبِّیهِمْ إِذَا نَادَوْهُ وَ یُعْطِیهِمْ إِذَا سَأَلُوهُ وَ یَسْتَجِیبُ لَهُمْ إِذَا دَعَوْهُ أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّ أَنْفُسَكُمْ مَرْهُونَةٌ بِأَعْمَالِكُمْ فَفُكُّوهَا بِاسْتِغْفَارِكُمْ وَ ظُهُورَكُمْ ثَقِیلَةٌ مِنْ أَوْزَارِكُمْ فَخَفِّفُوا عَنْهَا بِطُولِ سُجُودِكُمْ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ أَقْسَمَ بِعِزَّتِهِ أَنْ لَا یُعَذِّبَ الْمُصَلِّینَ وَ السَّاجِدِینَ وَ أَنْ لَا یُرَوِّعَهُمْ بِالنَّارِ یَوْمَ یَقُومُ النَّاسُ لِرَبِّ الْعَالَمِینَ أَیُّهَا النَّاسُ مَنْ فَطَّرَ مِنْكُمْ صَائِماً مُؤْمِناً فِی هَذَا الشَّهْرِ كَانَ لَهُ بِذَلِكَ عِنْدَ اللَّهِ عِتْقُ نَسَمَةٍ وَ مَغْفِرَةٌ لِمَا مَضَى مِنْ ذُنُوبِهِ قِیلَ یَا رَسُولَ اللَّهِ فَلَیْسَ كُلُّنَا یَقْدِرُ عَلَى ذَلِكَ فَقَالَ ص اتَّقُوا النَّارَ وَ لَوْ بِشِقِّ تَمْرَةٍ اتَّقُوا النَّارَ وَ لَوْ بِشَرْبَةٍ مِنْ مَاءٍ أَیُّهَا النَّاسُ مَنْ حَسَّنَ مِنْكُمْ فِی هَذَا الشَّهْرِ خُلُقَهُ كَانَ لَهُ جَوَازاً عَلَى الصِّرَاطِ یَوْمَ تَزِلُّ فِیهِ الْأَقْدَامُ وَ مَنْ خَفَّفَ فِی هَذَا الشَّهْرِ عَمَّا مَلَكَتْ یَمِینُهُ خَفَّفَ اللَّهُ عَلَیْهِ حِسَابَهُ وَ مَنْ كَفَّ فِیهِ شَرَّهُ كَفَّ اللَّهُ عَنْهُ غَضَبَهُ یَوْمَ یَلْقَاهُ وَ مَنْ أَكْرَمَ فِیهِ یَتِیماً أَكْرَمَهُ اللَّهُ یَوْمَ یَلْقَاهُ وَ مَنْ وَصَلَ فِیهِ رَحِمَهُ وَصَلَهُ اللَّهُ بِرَحْمَتِهِ یَوْمَ یَلْقَاهُ وَ مَنْ قَطَعَ فِیهِ رَحِمَهُ قَطَعَ اللَّهُ عَنْهُ رَحْمَتَهُ یَوْمَ یَلْقَاهُ وَ مَنْ تَطَوَّعَ فِیهِ بِصَلَاةٍ كَتَبَ اللَّهُ لَهُ بَرَاءَةً مِنَ النَّارِ وَ مَنْ أَدَّى فِیهِ فَرْضاً كَانَ لَهُ ثَوَابُ مَنْ أَدَّى سَبْعِینَ فَرِیضَةً فِیمَا سِوَاهُ مِنَ الشُّهُورِ وَ مَنْ أَكْثَرَ فِیهِ مِنَ الصَّلَاةِ عَلَیَّ ثَقَّلَ اللَّهُ مِیزَانَهُ یَوْمَ تَخِفُّ الْمَوَازِینُ وَ مَنْ تَلَا فِیهِ آیَةً مِنَ الْقُرْآنِ كَانَ لَهُ مِثْلُ أَجْرِ مَنْ خَتَمَ الْقُرْآنَ فِی غَیْرِهِ مِنَ الشُّهُورِ أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّ أَبْوَابَ الْجِنَانِ فِی هَذَا الشَّهْرِ مُفَتَّحَةٌ فَاسْأَلُوا رَبَّكُمْ أَنْ لَا یُغَلِّقَهَا عَنْكُمْ وَ أَبْوَابَ النِّیرَانِ مُغَلَّقَةٌ فَاسْأَلُوا رَبَّكُمْ أَنْ لَا یُفَتِّحَهَا عَلَیْكُمْ وَ الشَّیَاطِینَ مَغْلُولَةٌ فَاسْأَلُوا رَبَّكُمْ أَنْ لَا یُسَلِّطَهَا عَلَیْكُمْ قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع فَقُمْتُ فَقُلْتُ یَا رَسُولَ اللَّهِ مَا أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ فِی هَذَا الشَّهْرِ فَقَالَ یَا أَبَا الْحَسَنِ أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ فِی هَذَا الشَّهْرِ الْوَرَعُ عَنْ مَحَارِمِ اللَّهِ


وسائل‏الشیعة ج : 10 ص : 313
وَ فِی عُیُونِ الْأَخْبَارِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ بَكْرَانَ النَّقَّاشِ وَ مُحَمَّدِ بْنِ إِبْرَاهِیمَ بْنِ إِسْحَاقَ الْمُؤَدِّبِ وَ فِی الْمَجَالِسِ وَ فِی كِتَابِ فَضَائِلِ شَهْرِ رَمَضَانَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِبْرَاهِیمَ بْنِ إِسْحَاقَ الطَّالَقَانِیِّ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ الْكُوفِیِّ عَنْ عَلِیِّ بْنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ فَضَّالٍ عَنْ أَبِیهِ عَنْ عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا عَنْ آبَائِهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِنَّ شَهْرَ رَمَضَانَ شَهْرٌ عَظِیمٌ یُضَاعِفُ اللَّهُ فِیهِ الْحَسَنَاتِ وَ یَمْحُو فِیهِ السَّیِّئَاتِ وَ یَرْفَعُ فِیهِ الدَّرَجَاتِ مَنْ تَصَدَّقَ فِی هَذَا الشَّهْرِ بِصَدَقَةٍ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ وَ مَنْ أَحْسَنَ فِیهِ إِلَى مَا مَلَكَتْ یَمِینُهُ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ وَ مَنْ حَسَّنَ فِیهِ خُلُقَهُ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ وَ مَنْ كَظَمَ فِیهِ غَیْظَهُ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ وَ مَنْ وَصَلَ فِیهِ رَحِمَهُ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ ثُمَّ قَالَ ع إِنَّ شَهْرَكُمْ هَذَا لَیْسَ كَالشُّهُورِ إِنَّهُ إِذَا أَقْبَلَ إِلَیْكُمْ أَقْبَلَ بِالْبَرَكَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ إِذَا أَدْبَرَ عَنْكُمْ أَدْبَرَ بِغُفْرَانِ الذُّنُوبِ هَذَا شَهْرٌ الْحَسَنَاتُ فِیهِ مُضَاعَفَةٌ وَ أَعْمَالُ الْخَیْرِ فِیهِ مَقْبُولَةٌ مَنْ صَلَّى مِنْكُمْ فِی هَذَا الشَّهْرِ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ رَكْعَتَیْنِ یَتَطَوَّعُ بِهِمَا غَفَرَ اللَّهُ لَهُ ثُمَّ قَالَ ع إِنَّ الشَّقِیَّ حَقَّ الشَّقِیِّ مَنْ خَرَجَ عَنْهُ هَذَا الشَّهْرُ وَ لَمْ تُغْفَرْ ذُنُوبُهُ فَحِینَئِذٍ یَخْسَرُ حِینَ یَفُوزُ الْمُحْسِنُونَ بِجَوَائِزِ الرَّبِّ الْكَرِیمِ
پنج شنبه 4/4/1388 - 12:13
دعا و زیارت

تاریخ و روزگاران همیشه شاهد آمدن این اولیاء بوده  هیچ وقت زمین از وجود مبارك این انوار خالی نبوده صدد البته  تمامی آنان در پی  تحقق بخشیدن به نظام اكمل واقدس بوده لكن این تواتر رسل و انبیاء واوصیاء سرانجام و پایانی دارد.كه آخرین سلسله آنان وجود مقدس امام زمان هستند.وصی و امامی كه بعد از ایشان امامی نخواهد آمد .آخرین وصی می بایست چنان شایسته وصایت باشد كه اهداف تمام اوصیاء و اولیاء الهی ماقبل خود را محقق نماید.اگر آخرین وصی نتواتد اهداف آنان را محقق نماید سلسله خلق و ارسال رسل همه همه لغو پوچ می گردد . ناگزیر باید آخرین وصی موفق به انجام این اهداف باشد.اول باید دید هدف تمامی رسل چه بود و آیا این هدف محقق شده یا نه ؟ 

بسم الله الرحمن الرحیم

خاتم اوصیاء

خداوند برای انسانها بهترین نوع زندگی و نظام را برگزید.آنان را در دو راهی حق و باطل ، قرار داد.تا آنكه اهل سعادت است با حسن اختیار سعید گردد و انكه اهل شقاوت است با سوء اختیار شقی گردد.به ناچار لازم است داعی حق و مبین طریق از جانب حضرت حق برای انسانها باشد.كه آنها كسی جز اولیاء الهی نیستند.خداوند برای تكمیل هدایت و اكمل نمودن نظام متقن خلقت این اولیاء را برای هدایت فرستاد.كه رسالت این انوار بزرگترین رسالت و مهم ترین خدمت به كرامت انسانی است.و همچنین نزدیكترین گزاره به فلسفه وجود انسان وطبیعت است.تاریخ و روزگاران همیشه شاهد آمدن این اولیاء بوده  هیچ وقت زمین از وجود مبارك این انوار خالی نبوده صدد البته  تمامی آنان در پی  تحقق بخشیدن به نظام اكمل واقدس بوده لكن این تواتر رسل و انبیاء واوصیاء سرانجام و پایانی دارد.كه آخرین سلسله آنان وجود مقدس امام زمان هستند.وصی و امامی كه بعد از ایشان امامی نخواهد آمد .آخرین وصی می بایست چنان شایسته وصایت باشد كه اهداف تمام اوصیاء و اولیاء الهی ماقبل خود را محقق نماید.اگر آخرین وصی نتواتد اهداف آنان را محقق نماید سلسله خلق و ارسال رسل همه همه لغو پوچ می گردد . ناگزیر باید آخرین وصی موفق به انجام این اهداف باشد.اول باید دید هدف تمامی رسل چه بود و آیا این هدف محقق شده یا نه ؟بطور خلاصه می توان گفت هدف اصلی تمام رسل و اوصیاء تحقق بخشیدن به كلمه لا اله الا الله بوده یعنی ایجاد ولایت تام حضرت الله در كره خاكی زمین.

 خصوصیات و ویژگیهای ولایت الله

الف)حق محوری

ب)ظلم ستیزی

ج)كمال طلبی

د)گریز از فساد و هرگونه باطل

تمامی فرستادگان الهی در پی تحقق بخشیدن به این ویژگیهاو آرمانها بوده اند.اما طبق مقتضای وجدان و انصاف هنوز بعد گذشت هزاران سال این آرمانها متحقق نشده.پس یا كسی متصدی به انجام رساندن این اهداف هست یا نیست.اگر كسی متصدی این امر نیست كه عالم خلقت لغو و ارسال رسل قبلی لغو بیهوده است و اگر به ناچار پذیرفتیم كه كسی متصدی این امر هست آن شخص كسی نیست جز خاتم اوصیاء یعنی آخرین وصی رب العالمین حضرت بقیة الله الاعظم.

معرفی اجمالی حضرت خاتم الوصیاء حجة ابن الحسن العسكری

اگرچه باب معرفت تام حضرت بقیه الله بر همه ما مسدود است لكن بحمد لله ما می توانیم برای شناخت امامان از انوار رسیده از معصومین استفاده كنیم.هرچند كه این قلیل ها ذره ای از چهره امام زمان را مجسم نمی كند امام صادق (ع) سؤال شد آیا قائم متولد شده است ؟ فرمودند :نه! ولی اگر او را درك می كردم در طول زندگی خدمتش می كردم   .به نظر نگارنده تنها همین حدیث برای درك عظمت و منزلت والای امام عصر ع كافی است.سخن از این است كه امام معصومی می خواهد خدمت به یك انسانی نماید و آنهم در تمام عمر.امام معصومی كه تجلی گاه قدرت و عظمت الهی است و نسیمی دائما از بارگاه كبریایی حضرت حق به وجود او می وزد سر در مقابل این وجود انور و اقدس خم نموده و ارادت خودش را به  خویش نسبت به او ابراز نموده. فقط همین را باید گفت كه حضرت بقیه الله كاملا محل و ماوی امر الهی است یعنی هر حركت یا چیزی كه از او صادر می شود همان اراده الهی است و ایشان آینه ای هستند از صفات و مشیت های حضرت حق .ازامیرالمؤمنین (ع)در وصف حكومت داری آن حضرت آمده:   درملك او درندگان صلح می كنند و زمین گیاها نش را بیرو ن می دهد وآسمان بركتش رافرو می ریزد.در زمان آن امام دیگر هیچ گونه ظلم و ستم روا نیست تا آنجا كه حتی درندگان كه كارشان و خلقتشان بر درنده خویی است از این عریزه دست بر میدارند حال انسانها كه فطرتشان بر صلح استوار است كه كاملا معلوم است.این است اقتدار و ولایه الله

 حقوق واجب امام زمان (عج)بر ما

حق وجود هستی خداوند به بركت ویمن قدوم  مبارك حضرت حجه ابن الحسن العسكری همه خلائق را آفرید چنانچه اگر این وجود مقدس نبود هیچ خلقی در عالم امكان یافت نمی شد.نه زمینی نه فلكی و نه مداری ونه  معادیاین مساله كمی بنظر بعضی مردم مشكل بنظر می رسید ناگزیر با گروهی به مخاصمه پرداختند آنها می گفتند محال است ائمه ولی نعمت ما باشند و جز خدا كسی امر خلقت را در دست ندارد اما گروه مقابل بر عقیده خود كه ائمه ولی نعمت ما هستند پافشاری می كردندد.سرانجام پس از درازای مخاصمه برآن شدند تا مكاتبه ای به امام عصر خود داشته باشند و مشكل خود را از این طریق حل نمایند در پاسخ امام این چنین آمد:((خداوند خود اجسام را آفرید و روزیها را تقسیم نمود چراكه او نه جسم است و نه در جسم حلوا می كند هیچ چیزی بمانند او نیست و اوست كه سمیع وبصیر است .واما امامان از خداوند در خواست می كنند واو می آفریند واو روزی می دهد بخاطر اجابت درخواست آنها و همچنین بخاطر تعظیم حق ایشان))و دیگر موید مطلب ما در مود وساطت فیض الهی توسط امام عصر جمله شزیفه در دعای ندبه هست:((این السبب المتصل بین الارض و السماء)به این معنا كه كجاست وسیله ای كه فیوضات آسمان را به زمین می رساند. اوج كمال و ترقی انسان این گونه است كه انسان در همان  مسیری برای تكامل او  در نفس خودش مدون شده است قدم گذارد.در گوهر انسانی حقیقت  شكر  منعم و اشتیاق و كرنش در مقابل معطی و اعطا كنند به ودیعت نهاده شده.بنابر این بیان و فرمایش قبلی راه تكامل انسان قدم گذاشتن به این حقیقت انسانی است .یعنی توجه و عنایت به منعم تام و علی الدوام در فكر ایفای وظیفه نمودن .

حق بقاء در دنیاوجود مقدس و مبارك صاحب الزمان تنها سبب وجود ما نیستند بلكه تداوم وبقاء حیات موجودات و تمامی ما انسانها به بركت نور انور ایشان و نفس مبارك ایشان است.امام صادق (ع) فرمودند اگر زمین بدون امام باقی بماند اهلش را درهم فرومی پاشد .ودر دیگر روایت از وجود نازنین امام هشتم (ع)سوال شد آیا زمین بدون امام باقی می ماند :امام پاسخ دادند خیر باقی نمی ماند و اگر چنین شود(امام در زمین نباشد)در هم فرو می ریزد. به این منوره منقوله از امیر المومنین (ع) توجه نما و بگیر هزاران درّ و گوهر این  روایت:((بدانید كه زمین از حجت الهی خالی نمی گردد لكن خداوند چشم بندگان را بخاطر ظلم و جور و اسراف از شناختن امام كور می كند و اگر زمین یك ساعت از حجت الهی خالی بماند اهلش را فرو می برد.

حق ولایت از بزرگترین و والاترین حقوقی كه ائمه بر گردن ما دارند حق ولایت است.ایشان طبق ولایت تكوینی و تشریعی خود می بایست مطاع باشند و ما در برابر این ولایت می بایست خاضع و فروتن باشیم.اگرچه ولایت آنها می تواند قهرا موثر در ماباشد بدون دخالت ما لكن مقتضای حكمت متقن الهی اینست كه در حالت طبیعی تنها ولایت تشریعی آن جنابان بر ما مستولی است.بهرحال از جمله حقوق امام بر رعیت اینست كه رعیت مطیع و دنباله رو امام خود باشد.   قال سألت أبا جعفر ع ما حق الإمام على الناس قال حقه علیهم أن یسمعوا له و یطیعوااز امام صادق سوال شد حق امام بر رعیت چیست؟امام فرمودند حق  او بر رعیت اینست كه حرف شنو و مطیبع او باشند 

پنج شنبه 4/4/1388 - 12:7
دعا و زیارت

 

1ـ خنداندن یتیمان

قنبر مى گوید: روزى امـام عـلى عـلیه السّلام از حال زار یتیمانى آگاه شد، به خانه برگشت و برنج و خـرمـا و روغـن فـراهـم كـرده در حـالى كـه آن را خـود بـه دوش كـشـیـد، مـرا اجـازه حمل نداد، وقتى به خانه یتیمان رفتیم غذاهاى خوش طعمى درست كرد و به آنان خورانید تا سیر شدند. سـپـس بـر روى زانـوهـا و دو دسـت راه مـى رفـت و بـچـّه ها را با تقلید از صداى بَع بَع گوسفند مى‌خنداند، بچّه ها نیز چنان مى‌كردند و فراوان خندیدند. سپس از منزل خارج شدیم.

گفتم: مولاى من، امروز دو چیز براى من مشكل بود.

اوّل: آنكه غذاى آنها را خود بر دوش مبارك حمل كردید.

دوم  آنكه با صداى تقلید از گوسفند بچّه‌ها را مى‌خنداندید.

امام على علیه السّلام فرمود :اوّلى براى رسیدن به پاداش، و دوّمـى بـراى آن بـود كـه وقـتـى وارد خـانه یتیمان شدم آنها گریه مى‌كردند، خواستم وقتى خارج مى‌شوم، آنها هم سیر باشند و هم بخندند. (1)

 

2ـ رسیدگى به محرومان

امـام عـلى عـلیـه السـّلام رسـیـدگـى بـه مـحـرومـان را تـنـهـا بـا دستورالعمل و فرمان انجام نمى‌داد، بلكه شخصا به رفع مشكلات مردم مى‌پرداخت .نـان و خـرمـا را درون زنـبـیـل مـى گـذاشـت و بـا دوش مـبـارك حمل مى كرد و به فقراء مى‌رساند

اصحاب و یاران مى گفتند: یا اَمیرالمُؤ مِنین، نَحنُ نَحمِلهُ؛  یا امیرالمؤ منین علیه السّلام ما این بار را بر مى داریم.

حضرت پاسخ مى داد كه :رَبُّ العَیالِ اَحَقُّ بِحَملِهِ؛ رهبر امّت سزاوارتر است كه بردارد(2)

 

3ـ پرهیز از اخلاق پادشاهان

امام على علیه السّلام به تنهائى در بازار قدم مى زد، و مردم را ارشاد مى فرمود.

هـرگـاه عـدّه‌اى در اطـراف آن حـضـرت یـا پشت سر او راه مى‌رفتند یا جمع مى‌شدند، مى‌ایستاد و مى‌فرمود: كارى دارید؟

مى گفتند :دوست داریم با شما باشیم و با شما راه برویم .

حضرت امیرالمؤ منین على علیه السّلام مى‌فرمود :اِنصَرِفُوا وَ ارجِعُوا؛ بروید و به راه خود بازگردید زیرا اینگونه رفتارها "مَفسَدَةً لِلقُلُوب" قلب ها را فاسد مى كند(3)

 

4ـ سر زدن به خانواده‌هاى شهداء و رفع مشكلات آنها

 ابن شهر آشوب از عبدالواحد بن زید نقل مى كند كه: روزى در كـنـار كـعـبـه بـه عـبـادت مـشـغـول بـودم ، دختر كوچكى را دیدم كه خدا را به حقّ امیرالمؤ منین على علیه السّلام سوگند مى‌دهد، و نام و شخصیّت امام على علیه السّلام را در قالب الفاظ و عباراتى زیبا بیان مى‌دارد. شگفت زده شدم، پیش رفتم و پرسیدم :اى دختر كوچك ، آیا تو خودت على علیه السّلام را مى شناسى؟

پاسخ داد: آرى چـگونه على را نمى‌شناسم در حالیكه از آن روز كه پدرم در صفّین به شهادت رسید و مـا یـتـیـم شـدیـم ، عـلى عـلیـه السـّلام هـمـواره از مـا حال مى‌پرسید و مشكلات ما را برطرف مى‌كرد. روزى من به بیمارى آبله دچار شدم ، و بینائى خود را از دست دادم .مادر و خانواده‌مان سخت ناراحت بودند، كه حضرت امیرالمؤ منین على علیه السّلام به خانه ما آمد، مادرم مرا نزد امام على علیه السّلام برد و ماجرا را تعریف كرد.

حـضـرت امـیـرالمـؤ مـنـیـن عـلى عـلیـه السـّلام آهى كشید و شعرى خواند و دست مبارك را بر صـورت مـن كـشـید. فورا چشمان من بینا شد و هم اكنون به خوبى اجسام را از فاصله هاى دور مى‌بینم، آیا مى شود على علیه السّلام را نشناخت ؟ (4)

 

5ـ كمك به یتیمان و همسران شهداء

روزى امیرالمؤمنین دید زنى مشك آبى به دوش گرفته مى‌برد،

امام على علیه السّلام مشك آب را از او گرفت و به محلّى كه زن مى‌خواست آورد،

آنگاه از حال زن پرسید.

زن گفت: على بن ابیطالب علیه السّلام شوهر مرا به بعضى از مرزهاى نظامى فرستاد و در آنجا كـشـتـه شـد، چـند طفل یتیم براى من گذاشت و احتیاج مرا وادار كرده است تا براى مردم خدمت كنم كه خود و اطفالم را تأمین نمایم.

حضرت امیرالمؤمنین على علیه السّلام از آنجا بازگشت .سپس زنبیلى كه در آن طعام بود برداشت و قصد خانه زن كرد. بعضى از یارانش گفتند :بگذارید ما ببریم.

فرمود: كیست كه بار مرا در قیامت بردارد؟ چون به در خانه زن رسید، زن پرسید:

كیست كه دَر مى‌زَنَد ؟

فـرمـود: هـمـان بـنده خدا هستم كه دیروز مشك آب را براى تو آوردم، در را باز كن براى بچّه‌هایت طعام آورده‌ام.

زن گفت :خدا از تو راضى باشد و میان من و على بن ابیطالب حكم كند، سپس در را باز كرد.

امام على علیه السّلام داخل شد، فرمود :من كسب ثواب را دوست دارم، مى‌خواهى تو خمیر كن و نان بپز و من بچّه‌ها را آرام كنم و یا من خمیر كنم و تو آنها را آرام كنى؟

زن گفت :من به نان پختن آگاهترم و شروع به خمیر گرفتن كرد.

حـضـرت امـیـرالمـؤ مـنـیـن عـلى عـلیـه السـّلام گـوشـت را آمـاده كرد و لقمه لقمه به دهان اطفال گوشت و خرما مى گذاشت و به هر یك مى‌فرمود: على را حلال كن، در حقّ تو كوتاهى شده است.

چون خمیر آماده شد، زن گفت :بنده خدا تنور را آتش كن.

امام على علیه السّلام تنور را آتش كرد. حرارت شعله به چهره آن حضرت مى رسید و مى‌فرمود: بـچـش حـرارت آتـش را، ایـن سـزاى كـسـى اسـت كـه از زنـان بـیـوه و اطفال یتیم بى خبر باشد.

در ایـن مـیان زنى از همسایه داخل خانه شد، كه امیرالمؤ منین علیه السّلام را مى‌شناخت به زن صاحب خانه گفت:

واى بر تو این كیست كه براى تو تنور را آتش مى‌كند؟

زن جواب داد :مردى است كه به اطفال من رحم كرده است.

زن همسایه گفت :واى بر تو این امیرالمؤ منین على بن ابیطالب علیه السّلام است.

آن زن چون حضرت امیرالمؤ منین على علیه السّلام را شناخت پیش دوید و گفت:

واحَیائِى مِنكَ یا اَمِیرَالمُؤمنین؛ اى امیرمؤ منان از شرمندگى آتش گرفتم، مرا ببخشید

امام على علیه السّلام فرمود: بَل واحَیائِى مِنكَ یا اَمَةَ اللّه فیما قَصُرتَ فِى حِقِّكَ؛ بلكه من از تو شرمنده‌ام، اى كنیز خدا، در حقّ تو كوتاهى شده است. (5)

سوم ـ رسیدگى به جوانان

 تهیّه پیراهن بهتر براى جوان

روزى امـام عـلى عـلیـه السـّلام بـا یـكـى از كـارگـران منزل به نام قنبر به بازار رفته و دو عدد پیراهن، یكى به دو درهم، و دیگرى به سه درهم خرید.

پیراهن نو و بهتر را به قنبر داد كه بپوشد، و خود پیراهن ساده را پوشید.

قنبر گفت :مولاى من، بهتر است كه پیراهن بهتر را شما بپوشید.

حضرت امیرالمؤ منین على علیه السّلام فرمود :تـو جـوانـى و باید لباس خوب بپوشى، و سنّ من بالاست باید لباس ‍ ارزانتر داشته باشم من از پیامبر صلى الله علیه و آله شنیدم كه فرمود :از طـعـامـى كـه مـى‌خـورید به غلامانتان بدهید، و از لباسهائى كه مى‌پوشید به آنها بپوشانید.

مـن از خـداى خـود خـجـالت مـى‌كـشـم كه پیراهن نو را خودم، و كهنه را به تو بپوشانم (6)

________________________________________

1- كوكب درّى ج 2 ص 132

2-كوكب درّى ج 2 ص 131

3- مناقب ابن شهر آشوب

4-بـحـار الانـوار ج 41 ص 220 ـ 221، از بـشـارة المـصـطفى ص 86 ـ و ـ ابن شهر آشـوب آنـرا در مـنـاقـب تـج 2 ص 334 باب اموره مع المرضى و الموتى بطور اختصار نقل كرده است .

5-بحار الانوار ج 41 ص 52 ـ و ـ مناقب آل ابیطالب ج 2 ص ‍ 116

6- مناقب ابن شهر آشوب ج 1 ص 366 ـ و ـ بحارالانوار ج 8 ـ و ـ الغارات ج 1

چهارشنبه 3/4/1388 - 19:44
دانستنی های علمی

بسم الله الرحمن الرحیم

اگر مطمئن هستید که زبان فارسی بر روی سیستم خودتان نصب هست و نرم افزار المبین به خوبی نمایش داده نمی شود و فونت بصورت علامت سؤال نمایش داده می شود برای حل این مشکل به قسمت Control Panel  ویندوز رفته.

<!--[endif]-->بعد از آن در بخش Control panel  به بخش Data,Time,language,and regional option  <!--[if !vml]-->رفته و 
<!--[endif]-->
قسمت Change the format of the numbers ,dates, and times را کلیک کنید  سپس  در بخش  Regional option زبان انگلیسی را به فارسی تغییر دهید.

بعد از آن شاهد خواهد بود که فونتهای برنامه بصورت مرتب نمایشداده می شود.

و اگر هم فارسی سیستم شما نصب نیست می توانید از فارسی ساز ویندور در کنار همین سایت ماده دانلود هست استفاده نمایید 

 

 

چهارشنبه 3/4/1388 - 13:22
دعا و زیارت
 

هنگامی که خداوند، ابراهیم خلیل را خلق کرد، پرده از پیش چشمانش برداشت؛ پس ابراهیم به سوی عرش نظر انداخت و نوری مشاهده کرد.

گفت: « الهی و سیدی، این نور چیست؟ »
خداوند فرمود: « ای ابراهیم، این « محمد »، برگزیده‌ی من است...

ابن ابی اوفی از رسول خدا نقل کرده است که فرمود:
هنگامی که خداوند، ابراهیم خلیل را خلق کرد، پرده از پیش چشمانش برداشت؛ پس ابراهیم به سوی عرش نظر انداخت و نوری مشاهده کرد.

گفت: « الهی و سیدی، این نور چیست؟ »
خداوند فرمود: « ای ابراهیم، این « محمد »، برگزیده‌ی من است. »
گفت: «کنار او نور دیگری مشاهده می‌کنم. »
خداوند فرمود: « این « علی » یاور دین من است. »
گفت: « در کنار آن دو نور نوری می بینم. »
فرمود: « این فاطمه است، در کنار پدر و شوهر خودش. او دوستانش را از آتش دوزخ دور می‌سازد. »
گفت: « دو نور دیگر می‌بینم که درکنار آن سه نورند. »
فرمود: «این دو حسن و حسین هستند، در کنار جد و پدر و مادرشان. »
عرض کرد: « 9 نور می‌بینم که این پنج نور را احاطه کرده‌اند. »
فرمود: « اینان امامان نسل اّنها هستند. »

سپس خداوند اسامی ائمه را برای ابراهیم بیان فرمود. ابراهیم گفت: « الهی و سیدی، تعدادی نور گرداگرد این انوار می‌بینم که جز تو کسی نمی‌تواند شمارش کند. »
فرمود:« ای ابراهیم. اینها شیعیان و دوستان آنها هستند. »
ابراهیم از خدا درخواست کرد او را هم از شیعیان و دوستان آنان قرار دهد. خداوند اجابت فرمود؛ و آیه‌ی « وانٌ من شیعته لابراهیم اذجاء ربه بقلب سلیم » در همین باره نازل شده است.

منابع:
بحار الانوار، ج 36، ص 213و 15- روضه، ص 23و 24.

چهارشنبه 3/4/1388 - 13:13
دعا و زیارت

عدالت در رفتار اجتماعى

در روزگـار خـلافـت خـلیفه دوّم ، شخصى ادعائى نسبت به حضرت امیرالمؤ منین على علیه السّلام داشت و بنا شد در حضور خلیفه رسیدگى شود.

مدّعى حاضر شد و خلیفه خطاب به امام على علیه السّلام گفت :اى اباالحسن در كنار مدّعى قرارگیر تا حل دعوا كنم .

در این هنگام آثار ناراحتى را در سیماى حضرت امیرالمؤ منین على علیه السّلام هویدا شد و خلیفه با دیدن آن بر چهره‌ی امیر مومنان گفت :اى على! از اینكه تو را در كنار دشمن قرار دادم ناراحتى؟

امام على علیه السّلام فرمود :نه بلكه از آن جهت كه در رفتارت نسبت به ما دو نفر عدالت را رعایت نكردى نگران شدم، زیرا او را با نام صدا كردى و مرا با كنیه و لقب (ابوالحسن) خواندى )،(1) ممكن است طرف دعوا نگران شود.

 

 

 

2 ـ احترام به شخصیّت انسانها

 

          الف ـ عذر خواستن از پیادگان

           حـضـرت امـیـرالمـؤ مـنین على علیه السّلام سواره به راهى مى رفت و جمعى از مردم كوفه براى پاس داشتن حرمت امام على علیه السّلام پیاده به دنبالش روان بودند.

امام رو به آنان كرد و پرسید :آیا كارى دارید؟

پاسخ دادند: نه، دوست داریم بدنبال شما بیائیم .

حضرت امیرالمؤ منین على علیه السّلام فرمود :بـرگـردیـد، زیرا همراهى پیاده با سواره مایه ذلّت و خوارى پیادگان و غرور و تباهى سواره خواهد شد. (2)

امام على علیه السّلام به بزرگ قبیله شبامیان فرمود :

ارجَع ، فَإِنَّ مَشیَ مِثلِكَ مَعَ مِثلِی فِتنَةٌ لِلوَالِی ، وَمَذَلَّةٌ لِلمُؤ مِنِ.

بـاز گـرد، كـه پـیـاده رفتن رییس قبیله‌اى چون تو پشت سر من، موجب انحراف زمامدار و زبونى مؤمن است. (3) 

          ب ـ نكوهش از آداب جاهلى ذلّت‌بار

           بـسـیـارى از پـادشـاهـان و قـدرتـمـنـدان در طـول تـاریـخ مـردم را وادار مـى كردند كه در بـرابـرشان به خاك بیافتند، كُرنش كنند، خم شوند، و انواع ذلّت‌پذیرى‌ها را برخود هموار كنند.

وقـتى حضرت امیر المؤ منین على علیه السّلام براى رفتن به صفّین به شهر "انبار" رسید دیـد كه مردم شهر تا امام على علیه السّلام را دیدند از اسبها پیاده شده، و در پیش روى آن حضرت شروع به دویدن كردند.

حضرت امیرالمؤ منین على علیه السّلام علّت را پرسید.

گفتند :یك رسم محلّى است كه پادشاهان خود را اینگونه احترام مى‌كردیم .

امام على علیه السّلام ناراحت شد و فرمود:

وَ اللّهِ مَا یَنتَفِعُ بِهذَا اُمَرَاؤُكُم !وَ إِنَّكُم لَتَشُقُّونَ عَلَى اءَنفُسِكُم فِى دُنیَاكُم، وَتَشقَونَ بِهِ فِى آخِرَتِكُم .وَ مَا اَخسَرَ المَشَقَّةَ وَرَاءَهَا العِقَابُ، وَ اَربَحَ الدَّعَةَ مَعَهَا الاَْمَانُ مِنَ النَّارِ!

بـه خـدا سـوگـنـد! كه امیران شما از این كار سودى نبردند، و شما در دنیا با این كار خود را بـه زحـمـت مـى‌افكنید، و در آخرت دچار رنج و زحمت مى‌گردید، و چه زیانبار است رنجى كه عذاب در پى آن باشد، و چه سودمند است آسایشى كه با آن امان از آتش جهنّم باشد. (4)

3ـ اصلاحات اجتماعى (شكست نظام طبقاتى)

بر اساس آیه 13 حجرات: یا ایُّهَا النّاس اِنّا خَلَقناكُم مِن ذَكَرٍ وَ اُنثى؛ اى مـردم مـا شـمـا را از یـك مـرد و زن آفـریـدیم ، پس همه انسانها، نژادها، قبیله‌ها با هم برابرند.

رسول گرامى اسلام علیه السّلام با همه بگونه‌اى مساوى برخورد مى كرد.

امـّا خـلیـفـه اوّل و خـلیـفـه دوّم و خـلیـفـه سـوم بـه سـنـّت رسـول خـدا صلى الله علیه و آله عمل نكردند، و انواع تبعیضات در تقسیم مدیریّت ها، و توزیع بیت المال صورت گرفت كه قابل چشم پوشى نبود.

خـلیـفـه اوّل، حتّى بزرگان انصار را در لشگرهاى خود فرماندهى نمى‌داد و تنها ثابت بن قیس را با اصرار و اجبار به كار گماشت كه انصار اعتراض كردند. (5)

و دوّمى و سوّمى، آنقدر در زنده شدن روح نژاد پرستى، افراط كردند كه همه زبان به اعتراض گشودند.

عرب خود را بر غیر عرب برترى مى‌داد. بنى امیّه همه مراكز كلیدى كشور را در زمان خلیفه دوّم و به خصوص در زمان خلیفه سوم در دسـت گـرفـتـنـد و یـك نـظـام طـبـقـاتـى جـاهـلى به وجود آوردند، كه شباهتى با جامعه رسول خدا صلى الله علیه و آله نداشت .

حـضـرت امـیـرالمـؤ مـنین على علیه السّلام یكى از اهدافش ، شكستن بافت طبقاتى ظالمانه موجود جامعه بود.

وقتی موجودى بیت المال را مساوى تقسیم كرد، اعتراض امتیاز خواهان بلند شد.بـه هـمـه 3 درهـم داد و براى خودش هم 3 درهم برداشت ، و به آزاد كرده خودش قنبر هم 3 درهم داد. برخلاف شیوه‌هاى سه خلیفه قبلى، بزرگان انصار را ولایت داد، از قریش و بنى هاشم هم استفاده كرد، و حـتّى در نشستن و برخاستن نیز چونان رسول خدا صلى الله علیه و آله عدالت رفتارى را رعایت كرد.

روزى اشـعـث بن قیس بر امام على علیه السّلام وارد شد، دید كه حضرت امیرالمؤمنین على عـلیـه السـّلام در مـیـان عـرب و غـیر عرب از نژادهاى گوناگون نشسته است و جاى خالى براى او نیست ، با ناراحتى به امام على علیه السّلام اعتراض كرد كه :

اى امیرمؤ منان، سرخ پوستها بین ما و تو فاصله انداختند. (6)

حضرت امیرالمؤ منین على علیه السّلام خشمناك شده، به او فرمود: چه كسى مرا بر این آدمهاى چاق و فربه یارى مى‌دهد؟

و نـپـذیرفت كه ایرانیان و غیر عرب پراكنده شوند، تا اشعث و دیگر بزرگان عرب در كنار امام على علیه السّلام بنشینند. (7)

و در تـقـسیم مساوى بیت المال به حضرت امیرالمؤ منین على علیه السّلام اعتراض كردند و گفتند: آیـا ایـن عـدالت اسـت كـه بـیـن ما و آنان كه با شمشیر ما مسلمان شدند یا بنده آزاد شده ما هستند، یكسان عمل كنید و به همه 3 درهم بدهید؟

 

4 ـ گسترش عدالت نسبت به كودك سِقط شده دشمن (در زمان جنگ )

چـون لشـگـر بـصـره پس از شكست در جنگ جَمَل فرار كردند و به شهر هجوم مى‌بردند، زنى حامله از فریادها و هیاهوى فراریان، به شدّت ترسید و بچّه او سِقط شد.

پس از مدّتى كوتاه آن زن نیز فوت كرد.

وقتى خبر به امام على علیه السّلام رسید، ناراحت شده، چنین قضاوت كرد؛ "دیه آن كودك و دیه آن مادر را از بیت المال به خانواده‌اش  بپردازید". (8)

بـا اینكه مردم بصره از شورشگرانى بودند كه با امام على علیه السّلام جنگیدند، چنین قضاوت عادلانه‌اى عقل ها را به شگفتى وامى دارد.

1-  شرح این ابى الحدید ج 17 ص 65 ـ و ـ فرائد السمطین ج 1 ص ‍ 349

 عـلى و حـقـوق بـشـر ج 1 ص 77 جـرج جـرداق ـ و ـ نـهـج البـلاغـه حكمت 322 معجم المفهرس مؤ لّف

2- حكمت 322 نهج البلاغه مجم المفهرس مؤ لّف

3- حكمت 37 نهج البلاغه معجم المفهرس مؤ لّف

4- تاریخ یعقوبى ج 2 ص 29 ـ و ـ الغارات ثقفى ص 32

5- بـه اعـراب بـادیـه نـشـیـن كـه در آفـتـاب چـهـره شـان سرخ مى شد و ایرانیان كه رنگشان سرخ و سفید بود، سرخ پوست مى گفتند.

6- كتاب الغارات ثقفى ص 341 ـ و ـ نقش ائمّه در احیاء دین ج 14 علاّمه عسگرى

7- خبر یاد شده در كتاب كافى و وافى و تهذیب و مَن لایحضره الفقیه آمده است .

8- شجره طوبى ص 407 ـ و ـ دُرَرُ المطالب

دوشنبه 1/4/1388 - 10:17
دعا و زیارت
سخن از معیار علم و عقل  و اندیشه و حقیقت است.
گویا این جمال الوهیّ پشت پرده تمام علم حقیقت است و مشهود انسانها همه و  همه انعکاسی از آن وجود لایزال است.
و چه علمی راستین تر و چه معرفتی استوار تر از معرفت حقیقت سار حضرت ذوالجلال.
! و چه حرفی صادق تر و چه حکمی  محکم تر از حاکم و  علیم عالم.. و چه سخنی  و مختاری و مرادی حق تر از مراد و مختار و سخن حضرت حق؟
و چه کمالی برای انسان بالاتر و اعلی از معیار شناسایی مراد و حکم  و رأی ایزدی؟
و چه علمی بالاتر از علم به این مراتب و مفاخر اولوهی و ربوی
حالا باید پرسید کیست معیار شناسایی علم و حکم و رآی حضرت ذوالجلال؟
چه منبعی نزدیک تر به حق از زبان رسول و منادی حضرت حق:پس گوش را سپردن در  کلام وحی گونه رسول حق راه کشاست:
ان الله یغضب لغضب فاطمه و یرضی لرضاها
خداوند با خشم فاطمه خشمگین می شود و با رضایت او راضی می گردد.
 این گفته پیامبر در مورد دخترشان زهرا (س) چه معنایی جز انتصاب  معیار  در شناخت حضرت حق و حکم و رضا و غضب به حضرت زهرا (س) دارد؟

همانا که
چنان شدت رسوخ  زبان عقل (وحی) در روح فاطمی فاطمه،نافذ بوده که مختار و منظر  واندیشه فاطمه هم وحی گونه هست و مرضی مسخط حضرت حق و حقیقت می باشد.
علم انست که مخبر و مرآی حق و حقیقت باشد.
و چه حقیقتی روشن تر و در وجود چه وجودی شدیدتر از خالق کون و مکان و ایجاد است؟
و چه کمالی والاتر از معیار شناخت رضا و غضب حضرت ذوالجلال
نظرات  
دوشنبه 1/4/1388 - 10:10
دعا و زیارت

یا حق
چه بگویم؟
چه نیاری به گفتن ؟
و چرا بگویم؟
در حالیکه
تموم حرفهو را خودش زده :
وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِینَ
 ترجمه: و آنها كه در راه ما (با خلوص نیّت) جهاد كنند، قطعاً به راه‏هاى خود، هدایتشان خواهیم كرد؛ و خداوند با نیكوكاران است. عنکبوت /69

  و وعده او صدق است و شکی در آن نیست
ُ وَعْدَ اللَّهِ لَا یُخْلِفُ اللَّهُ الْمِیعَادَ
 ترجمه:  و خداوند در وعده خود تخلّف نمى‏كند! زمر /20
 
هم خودش هدف و هم خودش راهنما و هم خودش معین و یاری رسان
پس دگر نیازی به گفتن نیست..
تنها یک مشکل وجود دارد و آن هم :
 و أنك لا تحتجب عن خلقك إلا أن تحجبهم الآمال دونك

ترجمه:  و تو از خلائق مخفی و محجوب نیستی و تنها  سبب مخفی ماندن و محجوب شدن تو آرزوهایی (اعمال) است که در مسیر غیر تو هست .دعای ابو همزه ثمالی

ولی این مشکل از جانب آن مخلوق است نه خالق مثال این به مثابه اینست که نور و منور دائم بر سر انسان قرار  و انسان از پی آن در فرار
یا به سوی ظلمت شتاب .....
بگذریم..
ولی
گفته بود که :
هو الاول و الآخر
ترجمه: او  اول و آخر است
پس آرزوی غیر او چرا؟
پس اهتمام به غیر او چرا؟

همچنین گفته بود:
ایاک نستعین (فقط از تو استعانت و یاری می جویم)
و
قُلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِی الْمُلْكَ مَن تَشَاء وَتَنزِعُ الْمُلْكَ مِمَّن تَشَاء وَتُعِزُّ مَن تَشَاء وَتُذِلُّ مَن تَشَاء بِیَدِكَ الْخَیْرُ إِنَّكَ عَلَىَ كُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ
ترجمه: بگو: «بارالها! مالك حكومتها تویى؛ به هر كس بخواهى، حكومت مى‏بخشى؛ و از هر كس بخواهى، حكومت را مى‏گیرى؛ هر كس را بخواهى، عزت مى‏دهى؛ و هر كه را بخواهى خوار مى‏كنى. تمام خوبیها به دست توست؛ تو بر هر چیزى قادرى.آل عمران/26
 پس چرا خفته ایم؟؟

شنبه 30/3/1388 - 13:43
دعا و زیارت

در یک حدیث بسیار زیباو نغز خیلی کامل و بامعنی  این نوع نگاه به دنیا رو معرفی میکنه:

نعم العون الدنیا علی الاخره /دنیا یاور خوبی برای آخرت است /بحارالانوار جلد7 صفحه27


این رویات دنیا رو یاور آخرت معرفی میکند.یعنی توسط این دنیا ما می توانیم آخرتی خودمان رو آباد کنیم.پس نگاه به این دنیا در نگرش اسلامی مذموم نیست بلگه نگرشی ارزشی به این دنیا قلمداد می شود.برای اینکه این مسئله بیشتر واضح بشود به این حدیث شریف از مولا امیر مومنان ع توجه کنید:

َإِنَّمَا الدُّنْیَا مَنْتَهَی بَصَرِ الْأَعْمَی، لاَیُبْصِرُ مِمَّا وَرَاءَهَا شَیئاً، وَالْبَصِیرُ یَنْفُذُهَا بَصَرُهُ، وَیَعْلَمُ أَنَّ الدَّارَ وَرَاءَهَا. فَالبَصِیرُ مِنْهَا شَاخِصٌ، وَالْأَعْمَی إِلَیْهَا شَاخِصٌ، وَالْبَصِیرُ مِنْهَا مُتَزَوِّدٌ، وَالْأَعْمَی لَهَا مُتَزَوِّدٌ

همانا دنیا نهایت دیدگاه کوردلان است، که آن سوی دنیا را نمی‏نگرند،
اما انسان آگاه، نگاهش از دنیا عبور کرده از پس آن سرای جاویدان آخرت را می‏بیند،
پس انسان آگاه به دنیا دل نمی‏بندد و انسان کوردل تمام توجه‏اش دنیاست،
بینا از دنیا زاد و توشه برگیرد و نابینا برای دنیا توشه فراهم می‏کند.

در این حدیث دو نوع نگاه به دنیا معرفی شده
1-نگاه به دنیا بعنوان هدف باشد و غایت نظرو نگاه قرار بگیرد
2-نگاه به دنیا بعنوان معبر و محل گذر و وسیله ای برای نظاره کردن اخرت باشد.

در حقیقت بهترین نگاه به دنیا همان نگاه دومی است.اگر در متون دینی دیده می شود از دنیا بعنوان یک چیز ناپسند نگاه می شود باید گفت این نوع نگرش نسبت به نگاه منفی و اشتباه به دنیاست وعلت اینکه این   نگاه خالی از واقعیت هست مذموم شمرده شده
زمانیگه حقیقت دنیا معبر و محل عبور و مسیر راهی به کمال باشد و ما نگاهمان به دنیا بعنوان هدف باشد این نگاه هم خلاف واقعیت هست هم عاملی است برای رکود ما.
اما اگر نگاهمان همانطور که واقعیت دنیا هست یعنی معبر بودن دنیا این نگرش هم باعث کمال هست و هم باعث واقع بینی می شود
بهتر است از قرآن هم در این مورد استمداد بجوییم
در قرآن آمده:

وَمَن كَانَ فِی هَذِهِ أَعْمَى فَهُوَ فِی الآخِرَةِ أَعْمَى وَأَضَلُّ سَبِیلاً
اما کسى که در این جهان (از دیدن چهره حق) نابینا بوده است، در آخرت نیز نابینا و گمراهتر است!

پس این دنیا یاور ما حساب می شود در بینا شدن یا کور شدن!!
یعنی در این ایه هم اشاره به نوع دید انسان به دنیا شده
با این ایه تنیجه ای که عاید انسان می شود اینست که دنیا محلی است که در آن  یا انسان
بصیرت پیدا می کند
یا اینکه توسط این دنیا از خیلی انوار و مبصرات محروم میشود
لکن این نگاه به دنیا هم اغشته به حقیقت هست و هم نگاهی زیبا و مناسب به دنیاست که راهگشای انسان برای رسیدن به مطلوب واقعی و کمال راستین هست.
خلاصه
دنیا مزرعه آخرت است .
شنبه 30/3/1388 - 13:25
دعا و زیارت
 

بسم الله الرحمن الرحیم

سخن گفتن از بانویی كه هم محدثه است هم معصومه وهم شیعفه است و هم عالمه كمی دشوار بنظر می رسد.هرچند رسیدن به كنه معرفت این خاندان محال ودست نایافتنی است اما از این دریا هرچه توان كشید خود نعمتی است.

بطور كلی دو مورد خانم فاطمه معصومه از ابعاد زیادی می توان بحث نمود كه ما برخی از آنها را به اختصار می آوریم:

قدرت علمی آن بانو

برحسب آن چه كه اهل تحقیق بیان كرده اند، در بین اولاد موسى بن جعفر (علیه السلام) بعد از على بن موسى الرضا (علیه السلام) افضل اولاد آن حضرت بوده است و از نظر مكانت علمى و آگاهى به مسائل دینى رتبه بسیار بالایى را آن حضرت داشته است. به این اندازه كه بعضى از موثقین نقل كرده اند ، حضرت در سنین بسیار كمى ـ شاید قبل از ده سالگى ـ در یك قضیه اى كه عده ایاز شیعیان به حضرت موسى بن جعفر (علیه السلام) مراجعه كردند) تا سؤالاتى را از وجود مبارك ایشان داشته باشند، حضرت در آن زمان در مسافرت تشریف داشته اند، این شیعیان سؤالاتشان را خدمت حضرت معصومه (علیها السلام) آوردند و ایشان جواب آن سؤالات را مرقوم فرمودند و آن طورى كه نقل شده، وقتى كه این ها در مسیر برگشت با خود امام كاظم (علیه السلام) مواجه شدند و قضیه را گفتند: امام كاظم (علیه السلام) آن جواب ها را ملاحظه فرمودند و این تعبیر را فرمودند كه فداها ابوها (پدرش به فدای او باد)كه این به معنى تأیید آن جواب ها بوده است.

عالمه و محدثه اهل بیت علیهم السلام

یكى از والاترین عناوینى كه نشان دهنده بلندى مرتبه علم و آشنایى كریمه اهل بیت علیهم السلام با معارف بلند اسلام و مكتب حیاتبخش تشیع است، محدثه بودن آن حضرت است. بزرگان علم حدیث، احادیث و روایات رسیده از آن حضرت را قبول و به آن استناد مینمایند

. معصومه

فاطمه معصومه كه خود پرورش یافته مكتب ائمه طاهرین علیهم السلام و یادگار صاحبان آیه تطهیر است، نمونه عالى از طهارت و پاكى است ، به حدى كه خاص و عام ایشان را "معصومه" لقب دادهاند.

حضرت معصومه علیها السلام در روایات

امام صادق علیه السلام فرمود: براى خدا حرمى است و آن مكه است، و براى رسول خدا صلى الله علیه وآله حرمى است و آن مدینه است، براى امیرالمؤمنین علیه السلام حرمى است و آن كوفه است و براى ما حرمى است و آن شهر قم است و به زودى زنى از فرزندان من در آنجا دفن خواهد شد كه نامش «فاطمه» است. هركس كه او را زیارت كند بهشت بر او واجب خواهد شد(2.

امام جواد علیه السلام فرمود: كسی كه عمه ام را در قم زیارت كند پاداش او بهشت است. (3)

امام صادق (ع) : كسی كه آن خانم ( حضرت معصومه علیها السلام) را زیارت كند در حالی كه آگاه به شأن و منزلت ایشان باشد، به بهشت می رود.امام رضا علیه السلام فرمود: هركس معصومه را در قم زیارت كند ، مانند كسی است كه مرا زیارت كرده است.كه این روایت بر عظمت قدر منزلت این بانو بخوبی دلالت دارد.چرا كه نتها ارزش یك زیارت این بانو بهشت است

مقام شفاعت

یكی دیگر از برجسگیهای این بانو داشتن مقام شفاعت است در ذیل روایتی به این نكته اشاره دارد: «تدخل بشفاعتها شیعتی الجنة بأجمعهم»; حضرت معصومه (علیها السلام) یك مقام بلندى در شفاعت دارد كه جمیع شیعه فقط به بركت شفاعت حضرت معصومه ) علیها السلام) داخل در بهشت مى شوند. كه خود این حرف یك مقام مهمى است .

شنبه 30/3/1388 - 13:22
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته