• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 182
تعداد نظرات : 358
زمان آخرین مطلب : 3930روز قبل
دانستنی های علمی
شنبه 13/7/1387 - 23:49
دانستنی های علمی
شنبه 13/7/1387 - 23:48
دانستنی های علمی

اولاً معناى نظام اسلامى آن نیست كه تمام افراد جامعه‏اش عادل باشند، بلكه نظام اسلامى آن است كه قوانین و مدیرانش اسلامى باشند. 
مسافرت خوب آن است كه ماشین سالم و راننده ماهر باشد تا مسافرین را به مقصد برساند، نه آن كه تمام مسافران بى مسئله باشند. هیچ كس در هیچ سفرى براى سوار شدن به اتوبوس و قطار و هواپیما، تك تك مسافران را بررسى نمى‏كند، بلكه به سلامتى وسیله و مهارت راننده مى‏اندیشد. 
در آیه 102 سوره بقره مى‏خوانیم كه در زمان حضرت سلیمان‏علیه السلام (پیامبر معصومى كه حكومتش هدیه‏اى الهى بود)، گروهى به جاى پیروى از آن حضرت، پیرو شیطان بودند: «واتّبعوا ما تتلوا الشیاطین على ملك سلیمان» 
ثانیاً عدالت همه جا به معناى تساوى نیست. پزشك عادل، پزشكى نیست كه به همه بیماران یك نوع دارو بدهد، معلّم عادل، معلّمى نیست كه به همه دانش‏آموزان یك نمره بدهد، بلكه این تساوى، كمال بى عدالتى است. 
مگر سلّول چشم با سلّول استخوان پا یكسان است؟ مگر برگ‏ها، میوه‏ها، كوه‏ها، دشت‏ها، معدن‏ها، جنگل‏ها، كرات آسمانى، كهكشان‏ها، رنگ‏ها، نژادها و... یكسانند؟! 
آرى، تفاوت دو نوع است: گاهى حكیمانه و بر حق است و گاهى تبعیض و ناحقّ. 
اختلافات گاهى بر اساس ظلم است كه باید با تمام قدرت جلوى آن را گرفت. سرمایه‏هایى را كه با زد و بند، كم‏فروشى، احتكار، توطئه، اختلاس، سرقت، ربا و امثال آن جمع شده است، باید از حلقوم متجاوزان بیرون كشید. 
امّا گاهى تفاوت و اختلافى كه در اثر كار، هنر، تخصص، مدیریّت، ابتكار و امثال آن پیدا مى‏شود، چنانچه حقوق واجب الهى آن (خمس و زكات و...) پرداخت شود، مانعى ندارد. اگر بخواهیم حق ابتكار و هنر و كار و تخصّص را نادیده بگیریم، جامعه راكد مى‏ماند و رشدى ندارد.

حجة الاسلام قرائتی 

شنبه 13/7/1387 - 23:48
دعا و زیارت
شنبه 13/7/1387 - 23:48
دعا و زیارت
در سوره حمد مى‏خوانیم كه صراط مستقیم راه كسانى است كه به آنان نعمت ویژه
 
دادیم. «صراط الّذین أنعمت علیهم» و آن افراد مشمول نعمت، انبیا، صدّیقین، شهدا و
 
صالحان هستند.(نساء، 69) الگوى تمام عیار راه مستقیم، شخص پیامبر اكرم است. «انّك
 
لمن المرسلین على صراط مستقیم»(بقره، 252 ؛ یس، 3.)
 
 
 حجة الاسلام قرائتی

شنبه 13/7/1387 - 23:48
دعا و زیارت
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
شنبه 13/7/1387 - 23:47
دعا و زیارت

در قرآن براى آغاز كار و آغازگران و اولین‏ها حسابى باز شده است، از جمله: 
اولین خانه عبادت در كره زمین، كعبه است: «انّ اوّل بیت وُضع للنّاس»(آل‏عمران، 96) 
اولین مسجدى كه بر اساس تقوا ساخته شد، مسجد قباست: «لمسجد اُسّس على التّقوى من اوّل یوم»(توبه، 108) 
در میان یاران پیامبر نیز حساب كسانى كه سابقه ایمان یا انفاق و ایثارگرى داشته‏اند، از دیگران جداست. «السابقون السابقون اولئك المقرّبون»(واقعه، 10)، «و السابقون الاولون من المهاجرین و الانصار»(توبه، 100) حساب كسانى كه قبل از فتح مكّه انفاق كردند با كسانى كه بعد از پیروزى اسلام حمایت كردند، جداست. «لایستوى منكم من انفق قبل الفتح و قاتل...»(حدید، 10) 
انبیا به مردم مى‏گفتند: «أنا اوّل المسلمین»(انعام، 163)، «أنا اوّل المؤمنین»(اعراف، 143) 
همان گونه كه اول بودن در خط انحراف، منفى است. «و لاتكونوا اول كافر به»(بقر، 41.) 
بر اساس روایات، اولین مردى كه به پیامبر اسلام، ایمان آورد حضرت على‏علیه السلام و اولین زنى كه به آن حضرت ایمان آورد، حضرت خدیجه بود. 
در تاریخ مى‏خوانیم كه براى كندن خندق در جنگ احزاب، اولین كلنگ را پیامبراكرم‏صلى الله علیه وآله به زمین زد. چنانكه در روایات به ما سفارش شده كه آغاز هر كارى با نام خدا باشد، و اولین بارى كه ماه‏نو و جدید را در آسمان دیدید، دعا كنید.

حجة الاسلام قرائتی 

شنبه 13/7/1387 - 23:47
دعا و زیارت
شنبه 13/7/1387 - 23:47
دعا و زیارت
شنبه 13/7/1387 - 23:47
دعا و زیارت
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
حجة الاسلام قرائتی
شنبه 13/7/1387 - 23:46
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته