• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 265
تعداد نظرات : 180
زمان آخرین مطلب : 5654روز قبل
دعا و زیارت

31) چون خدا پشیمانی بنده ای را از گناهی بداند پیش از آنکه آمرزش بخواهد وی را بیامرزد.

32) هر که گناهش او را دلتنگ کند، آمرزیده شود اگر چه آمرزش نخواهد.

33) دانش بیاموزید و با دانش، وقار و آرامش آموزید و نسبت به آموزگار خویش فروتن باشید.

34) دانشمندی که از علم او استفاده شود از هزار عابد بهتر است.

35) وقتی خداوند بنده ای را دوست دارد، وی را مبتلا سازد تا تضرع او را بشنود.

36) وقتی بنده ای در عمل کوتاهی کند، خداوند او را به غم مبتلا سازد.

37) خداوند بنده ی مومن خود را به معرض مبتلا می کند تا گناهان او را بریزد.

38) خدا آنسانی را که چیزی از ما بشنود و همانطور که شنیده به دیگران برساند، یاری کند.

39) چه نیکو عطایی است سخن حقّی که بشنوی و به برادر مومن خویش برسانی.

40) خداوند کمک را به قدر احتیاج نازل می سازد و صبر را به اندازه بلا می دهد.
دوشنبه 9/10/1387 - 23:32
دعا و زیارت
21) تعلیم دهید و سهل گیری و سخت مگیرید. گشاده رویی کنید و خشونت مکنید و چون یکی از شما خشمگین شود خاموش ماند.

22) هر که آسان گیر و نرم خو باشد خدا او را به جهنم حرام کند.

23) با کسان سهل انگاری کن تا با تو سهل انگاری کنند.

24) خداوند به حکمت و فضل خویش، آسایش و شادی را در یقیین و رضا قرار داده و غم و اندوه را در تردید و غضب ودیعه نهاده است.

25) در موقع آسایش خدا را بشناس تا در موقع سختی تو را بشناسد.

26) سرکشی، آفت شجاعت است--- تفاخر، آفت شرافت است --- منّت ، آفت بخشش است --- خود پسندی، آفت زیبایی است --- دروغ ، آفت سخن گفتن است --- فراموشی، آفت دانش است --- سفاهت ، آفت بردباری است --- اسراف آفت بخشش است --- هوس آفت دین است.

27) در باره مخلوقات خدا تفکر کنید و ردباره ذات خدا تفکر نکنید که هلاک خواهید شد.

28) از جمله لوازم آمرزش، ادای سلام و نیکی کلام است.

29) از جمله لوازم آمرزش این است که برادر مومن خود را خرسند سازی.

30 ) چه خوب است که آدم گاهی خلوت کند و گناهان خود را به یاد آورد و از خدا آمرزش خواهد.
دوشنبه 9/10/1387 - 23:31
دعا و زیارت

11)اگر به اندازه کوه احد طلا داشتم دوست داشتم پس از سه روز چیزی از آن نزد من نباشد مگر چیزی که برای قرض ذخیره کرده باشم.

12) نیکی به خوبی لباس و ظاهر نیست بلکه نیکی به آرامش و وقار است .

13) زیان کار ترین مردم آن کسی است که عمری را به آرزو گذراند و روزگار، وی را به منظورش نرسانده باشد و از دنیا بی توشه بیرون رود و در پیشگاه خداوند دلیل نداشته باشد .

14) برامت خویش بیش از هر چیز از هوس و آرزوی دراز بپرهیزید که موجب هلاکت امتها است.

15) ان که در دنیا مردم را بیشتر آزار دهد، در روز رستاخیز پیش خدا از همه ی مردم عذاب وی سخت تر است.

16) کسی که از گناه توبه کند چنان است که گناه نکرده باشد و کسی که از گناه آمرزش طلبد و باز مرتکب آن شود چنان است که پروردگار خویش را به مسخره کند و هر که مسلمانی را آزار رساند گناهش به اندازه نخلستانها ست .

17) هر که مسلمانی را آزار کند مرا آزرده و هر که مرا آزار کند خدا را آزار داده است .

18) روا نست که مومنی به برادر خویش به تندی نظر کند که مایه ی آزار او شود.

19) خداوند بنده ای را که هنگام خرید و فروش و هنگام پردات و دریافت آسان گیر است را دوست دارد.

20) خداوند شخص آسان گیر آزاده را دوست دارد.
دوشنبه 9/10/1387 - 23:30
دعا و زیارت

 

1) مسلمان آیینه مسلمان است، وقتی چیزی در او دید باید برطرف نماید.

2) خداوند در روز رستاخیز می گوید : ای فرزند آدم ! بیمار شدم و مرا عیادت نکردی ، گوید : خدایا چگونه تو که پروردگار جهانیانی عیادت کنم ، گوید: مگر نمی دانی که فلان بنده ی من بیمار بود و او را عیادت نکردی مگر نمی دانی که اگر او را عیادت می کردی مرا پیش او می یافتی ؟

ای فرزند آدم ! من از تو غذا خواستم و تو به من غذا ندادی. گوید : پروردگارا ! چگونه تو را که پروردگار جهانیانی غذا دهم ؟ گوید : مگر نمی دانی که فلان بنده من از تو غذا خواست و او را غذا ندادی ! مگر نمی دانی که اگر او را غذا می دادی اکنون پاداش آن را پیش من می یافتی.
ای فرزند آدم ! از تو آب خواستم به من آب ندادی . گوید : پروردگارا ! چگونه تو را که پروردگار جهانیانی آب دهم ؟ گوید فلان بنده ی من از توآب خواست به او آب ندادی اگر به او آب می دادی اکنون پاداش آن را نزد من می یافتی.

3) آبرویتان را به وسیله اموالتان حفظ کنید. .

4) هر کس از آبروی برادر خویش دفاع کند خدا آتش را از چهره ی وی باز دارد.

5) هر که در غیاب برادرش از آبروی وی دفاع کند ، بر خدا واجب است که او را از جهنم مصون دارد.

6) بهترین شما کسی نیست که دنیا ی خود را برای آخرت خود واگذارد و نه آخرت خویش را برای دنیا واگذارد باید از هر دو بهره بگیرد که دنیا وسیله رسیدن به آخرت است و سربار مردم نباشید.

7) دنیای خویش را اصلاح کنید و برای آخرت خویش بکوشید چنانچه که فردا خواهید مرد.

8) پشیمان تر از همه مردم در روز قیامت کسی است که آخرت خود را به دنیا ی دیگری فروخته باست.

9) بهترین شما کسی است که آخرت خود را برای دنیا از دست ندهد و دنیای خود را برای آخرت از دست ندهد و سربار مردم نباشد.

10) ای مردم خدای شما یکی و پدر شما یکی است همه فرزندان آدمید وئ آدم از خاک است هر کس از شما پرهیزکارتر است پیش خدا بزرگوارتراست. عربی برعجمی جز پرهیزکاری امتیاز ندارد.
دوشنبه 9/10/1387 - 23:30
دعا و زیارت
جهنم
رسول اکرم(ص):
لو أن دلواً صب من غسلین فی مطلع الشمس لغلت منه جماجم من فی مغربها؛
اگر یک سطل از چرک و خون دوزخیان در شرق عالم ریخته شود بر اثر آن جمجمه کسانی که در غرب عالمند به جوش می آید.
رسول اکرم(ص):
أدنی اهل النار عذاباً ینتعل بنعلین من نار یغلی دماغه من حراره نعلیه؛
کم عذاب ترین اهل جهنم دو کفش از آتش به پا دارد که از حرارت آنها مغزش به جوش می آید.
رسول اکرم(ص):
أکثر ما یدخل الناس النار الأجوفان: الفم و الفرج؛
دو چیز میان تهی بیش از همه مردم را به جهنم می برد: دهان و شرمگاه.
رسول اکرم(ص):
أول من یدخل النار أمیر متسلط لم یعدل، و ذو ثروه من المال لم یعط المال حقه و فقیر فخور؛
اولین کسی که به جهنم می رود فرمانروای قدرتمندی است که به عدالت رفتار نمی کند و ثروتمندی که حقوق مالی خود را نمی پردازد و نیازمند متکبر.
رسول اکرم(ص):
ان لجهنم باباً لایدخلها إلا من شفا غیظه بمعصیه الله تعالی؛
جهنم را دری است که جز کسی که با معصیت خدای تعالی خشم خود را فرو نشاند، از آن وارد نمی شود.
حدیث قدسی:
فیما اوحی إلی عیسی(ع) هی (یعنی النار) دار الجبارین و العثاه الظالمین و کل فظ غلیظٍ و کل مختال فخور؛
به عیسی(ع) وحی شد که جهنم سرای جباران و سرکشان ظالم است و جایگاه هر تند خوی خشن و هر تکبر مغروری.
رسول اکرم(ص):
و الذی بعثنی بالحق بشیراً لا یعذب الله بالنار موحداً أبداً؛
سوگند به آن کس که مرا نوید دهنده برانگیخت، خداوند هرگز یکتا پرست را در آتش ندهد.
رسول اکرم(ص):
فی قوله تعالی(یا حسرتنا علی ما فرطنا) الحسره أن یری أهل النار منازلهم من الجنه فی الجنه فتلک الحسره؛
درباره آیه (دریغا که کوتاهی کردیم) فرمود: دریغ از این روست که جهنمیان جایگاه بهشتی خود را در بهشت می بینند. این موجب حسرت می شود.
امام صادق(ع):
إنما خلد أهل النار فی النار لأن نیاتهم کانت فی الدنیا أن لو خلدوا فیها أن یعصوا الله أبداً و إنما خلد أهل الجنه فی الجنه لأن نیاتهم کانت فی الدنیا أن لو بقوا فیها أن یطیعواالله أبداً فبا النیات خلد هؤلاء و هؤلاء ثم تلاقو له تعالی: (قل کل یعمل علی شاکلته) قال: علی نیته؛
جهنمیان از این رو در آتش جاویدانند که در دنیا نیتشان این بود که چنانچه تا ابد زنده بمانند تا ابد خدا را نافرمانی کنند و بهشتیان نیز از این رو در بهشت جاویدانند که در دنیا بر این نیت بودند که اگر برای همیشه ماندگار باشند برای همیشه خدا را فرمان برند. پس، جاودانگی هر دو گروه به سبب نیتهایشان است. آن گاه حضرت این آیه را تلاوت کردند: بگو هرکس طبق نیت خود عمل می کند.)
دوشنبه 9/10/1387 - 23:26
دعا و زیارت
بهشت
رسول اکرم(ص):
الجنه بناؤها لبنه من فضه و لبنه من ذهب و ملاطها المسک الأذفر و حصباؤها اللؤلؤ و تربتها الزعفران ...؛
ساختمان بهشت خشتی از نقره و خشتی از طلاست، گل آن مشک بسیار خوشبو و سنگریزه آن لؤلؤ و یاقوت و خاک آن زعفران است.
رسول اکرم(ص):
فی الجنه ما لا عین رأت و لا اذن سمعت و لا خطر علی قلب بشر؛
در بهشت چیزهایی هست که نه چشمی دیده و نه گوشی شنیده و نه به خاطر کسی گذشته.
امام صادق(ع):
ان ادنی اهل الجنه منزلاً لو نزل به الثقلان الجن و الانس لو سعهم طعاماً و شراباً و لا ینقص مما عنده شی ء.
کمترین فرد بهشت چنان است که اگر جن و انس میهمان او شوند همه را با خوردنی و آشامیدنی پذیرایی کند و از آنچه دارد چیزی کم نشود.
امام علی(ع):
لذاتها لاتمل و مجتمعها لایتفرق و سکانها قد جاوروا الرحمن و قام بین ایدیهم الغلمان بصحاف من الذهب فیها الفاکهه و الریحان؛
لذتها و خوشیهای بهشت دل را نی زند، انجمن آن از هم نمی پاشد، ساکنانش در پناه خدای رحمانند و در برابر آنان غلامانی با طبق های زرین پر از میوه و گل های خوشبو ایستاده اند.
رسول اکرم(ص):
من اشتاق الی الجنه سارع فی الخیرات؛
هرکس مشتاق بهشت است برای انجام خوبی ها سبقت می گیرد.
امام علی(ع):
انه لیس لانفسکم ثمن الا الجنه فلا تبیعوها الا بها؛
برای جان های شما بهایی جز بهشت نیست، پس آنها را جز به بهشت مفروشید.
رسول اکرم(ص):
اضمنوالی ستاً من انفسکم اضمن لکم الجنه اصدقوا اذا حدثتم و أوفوا اذا وعدتم و ادوا اذا ائتمنتم و احفظوا فروجکم و غضوا ابصارکم و کفوا ایدیکم؛
شش چیز را برای من ضمانت کنید تا من بهشت را برای شما ضمانت کنم راستی در گفتار، وفای به عهد، برگرداندن امانت، پاکدامنی، چشم بستن از گناه و نگه داشتن دست(از غیر حلال)
رسول اکرم(ص):
و الذی نفس محمد بیده لاتدخلوا الجنه حتی تؤمنوا و ال تؤمنوا حتی تحابوا افلا انبئکم بشی ء اذا فعلتموه تحاببتم؟ افشوا السلام بینکم؛
به خدایی که جان محمد در دست (قدرت) اوست به بهشت نمی روید تا مؤمن شوید و مؤمن نمی شوید تا یکدیگر را دوست بدارید، آیا می خواهید شما را به چیزی خبر دهم که با انجام آن،یکدیگر را دوست بدارید؟ سلام کردن بین یکدیگر را رواج دهید.
رسول اکرم(ص):
ان فی الجنه داراً یقال لها دار الفرح لایدخلها الا من فرح یتامی المؤمنین؛
دربهشت خانه ای هست که آن را شادی سراگویند و جز آنان که یتیمان مؤمنان را شاد کرده اند وارد آن نمی شوند.
امام علی(ع):
لا یفوز بالجنه الا من حسنت سریرته و خلصت نیته؛
به پاداش بهشت نمی رسد مگر آن کس که باطنش نیکو و نیتش خالص باشد.
دوشنبه 9/10/1387 - 23:26
دعا و زیارت
خواص خوراکیها
امام علی(ع):
أکل السفر جل قوه للقلب الضعیف و هو یطیب المعده و یذکی الفؤاد و یشجع الجبان و یحسن الولد؛
خوردن بِه قلب ضعیف را قوی، معده را پاک، ترسو را شجاع و فرزند را زیبا می کند.
امام صادق(ع):
لو یعلم الناس ما فی التفاح، ماداووا مرضاهم إلا به، ألا و إنه أسرع شیء منفعه للفؤاد خاصه و إنه نضوحه؛
اگر مردم می دانستند چه خواصی در سیب وجود دارد، بیماران خود را تنها با آن درمان می کردند. سیب از هر چیزی سریع تر به قلب فایده می بخشد به ویژه آن که خوشبو کننده می باشد.
امام علی(ع):
العسل شفاء من کل داء ولا داء فیه یقل البلغم و یجلو القلب؛
عسل شفای هر بیماری ای است و هیچ بیماری در آن نیست، بلغم را کم و قلب را جلا می دهد.
رسول اکرم(ص):
یا علی علیک بالعدس فإنه مبارک مقدس و هو یرق القلب و یکثر الدمعه و إنه بارک علیه سبعون نبیاً؛
ای علی تو را سفارش می کنم به خوردن عدس، زیرا مبارک و پاک است، قلب را رقیق و اشک را زیاد می کند و هفتاد پیامبر پیوسته از آن استفاده می کردند.
امام صادق(ع):
نعم الطعام الزیت یطیب النکهه و یذهب بالبلغم و یصفی اللون و یشد العصب و یذهب بالوصب و یطفی ء الغضب؛
زیتون غذای خوبی است، دهان را خوشبو می کند، بلغم را از بین می برد، چهره را باز، اعصاب را محکم می کند و مرض را می برد و خشم را خاموش می کند.
امام رضا(ع):
التین یذهب بالبخر و یشد العظم و ینبت الشعر و یذهب بالداء و لا یحتاج معه إلی دواء؛
انجیر بوی بد دهان را بر طرف، استخوان ها را محکم، رویش مو را زیاد، بیماری را بر طرف می کند و با وجود آن احتیاجی به دارو نیست.
امام صادق(ع):
(سمعت أبا عبدالله(ع) یقول فی الغبیرا) إن لحمه ینبت اللحم و عظمه ینبت العظم و جلده ینبت الجلد و مع ذلک فإنه یسخن الکلیتین و یدبغ المعده و هو أمان من البواسیر و التقطیر و یقوی الساقین و یقمع عرق الجذام؛
از امام صادق(ع) درباره سنجد شنیدم که می فرمودند: گوشت سنجد برای گوشت، هسته آن برای استخوان و پوست آن برای پوست مفید است و در عین حال کلیه ها را گرم، معده را ضد عفونی کرده و بازدارنده از بواسیر و تسلسل بول است. ساق پا را تقویت و جذام را از بدن ریشه کن می کند.
رسول اکرم(ص):
کلوا الثوم و تداووا به فإن فیه شفاء من سبعین داء؛
بخورید سیر را و مداوا کنید، با او، که هفتاد بیماری را شفا می دهد.
امام علی(ع):
کلوا التمر فإنه فیه شفاء من الادواء؛
خرما بخورید که شفای دردهاست.
رسول اکرم(ص):
علیکم بالزبیب فإنه یکشف المره و یذهب بالبلغم و یشد العصب و یذهب بالإعیاء و یحسن الخلق و یطیب النفس و یذهب بالغم؛
شما را سفارش می کنم به خوردن مویز، زیرا صفرا را برطرف می کند، بلغم را از بین می برد، اعصاب را قوی، خستگی را دور، اخلاق را خوب می کند، به روح آرامش می بخشد و غم را می برد.
دوشنبه 9/10/1387 - 23:25
دعا و زیارت
عطر
امام علی(ع):
الطیبنشره، و العسل نشره و الرکوب نشره، و النظر إلی الخضره نشره؛
عطر، عسل، سواری و نگاه به سبزه شادی آفرین هستند.
رسول اکرم(ص):
الطیب یشد القلب؛
بوی خوش قلب را تقویت می کند.
رسول اکرم(ص):
إن خیار عباد الله الموفون المطیبون؛
بهترین بندگان خدا کسانی هستند که به وعده وفا کنند و بوی خوش بکار برند.
امام صادق(ع):
صلاه متطیب أفضل من سبعین صلاه بغیر طیب؛
یک نماز با عطر بهتر از هفتاد نماز بدون عطر است.
رسول اکرم(ص):
ما طابت رائحه عبد إلا زاد عقله؛
هیچ کسی خوشبو نگردید مگر این که بر عقلش افزوده شد.
رسول اکرم(ص):
ثلاث حق علی کل مسلم: الغسل یوم الجمعه و السواک و الطیب؛
سه چیز است که بر هر مسلمانی لازم است: غسل جمعه، مسواک زدن و استعمال بوی خوش.
رسول اکرم(ص):
خمس من سنن المرسلین: الحیاء و الحلم و الحجامه و السواک و التعطر؛
پنج چیز از سنت پیغمبران است: حیا، حلم، حجامت، مسواک و عطر زدن.
امام باقر(ع):
فی أحکام النساء- لایجوز لها أن تتطیب إذا خرجت من بیتها؛
جایز نیست زن با بوی خوش از خانه بیرون برود.

دوشنبه 9/10/1387 - 23:24
دعا و زیارت
مسواک
امام باقر(ع):
لو یعلم الناس ما فی السواک لأباتوه معهم فی لحاف؛
اگر مردم نتایج و خواص مسواک کردن را بدانند هیچ گاه مسواک را از خود جدا نمی کنند.
رسول اکرم(ص):
ما زال جبرئیل یوصینی بالسواک حتی خفت أن احفی او ادرد؛
جبرئیل پیوسته مرا به مسواک سفارش می کرد تا جایی که ترسیدم (از کثرت مسواک زدن) دندانهایم سائیده شود و از بین برود.
امام علی(ع):
السواک مرضاه لله و سنه النبی(ص) و مطیبه للفم؛
مسواک زدن سبب خشنودی خداوند، اجرای سنت پیغمبر و وسیله خوش بویی و پاکیزگی دهان است.
امام رضا(ع):
السواک یجلو البصر وینبت الشعر و یذهب بالدمعه؛
مسواک زدن، نور چشم را زیاد می کند، مو را پر پشت می نماید و آبریزش چشم را بر طرف می سازد.
رسول اکرم(ص):
تخللوا فإنه لیس شیء أبغض إلی الملائکه من أن یروا فی أسنان العبد طعاماً؛
خلال کنید که بدترین چیز نزد فرشتگان این است که لای دندانهای بنده ای مانده غذا ببینند.
امام صادق(ع):
ما أدرت علیه لسانک فأخرجته فابلعه و ما أخرجته بالخلال فارم به؛
بعد از غذا زبان را دور دهان بگردان، هرچه با زبان در آمد فرو ببر، و آنچه را با خلال بیرون آوردی از دهان بیرون افکن.
رسول اکرم(ص):
إذا استکتم فاستاکوا عرضاً؛
وقتی مسواک می کنید از عرض، دندان ها را مسواک بزنید.
رسول اکرم(ص):
ور کعتین بسواک أحب إلی الله عزوجل من سبعین رکعه بغیرسواک؛
دو رکعت نماز با دندان های مسواک زده نزد خداوند عزوجل محبوب تر از هفتاد رکعت نماز بدون مسواک است
دوشنبه 9/10/1387 - 23:24
دعا و زیارت
پاکیزگی
رسول اکرم(ص):
إن الله تعالی جمیل یحب الجمال، سخی یحب السخاء، نظیف یحب النظافه؛
خداوند زیباست و زیبایی را دوست دارد، بخشنده است و بخشش را دوست دارد، پاکیزه است و پاکیزگی را دوست دارد.
رسول اکرم(ص):
تنظفوا بکل ما استطعتم فإن الله تعالی بنی الإسلام علی النظافه و لن یدخل الجنه إلاکل نظیف؛
خودتان را با هر وسیله ای که می توانید پاکیزه کنید، زیرا که خدای متعال اسلام را بر پایه پاکیزگی بنا کرده است و هرگز به بهشت نرود مگر کسی که پاکیزه باشد.
امام علی(ع):
نعم البیت الحمام تذکر فیه النار و یذهب بالدرن؛
چه نیکو جایگاهی است حمام، یادآور دوزخ است و چرک را از میان می برد.
امام علی(ع):
تنظفوا بالماء من النتن الریح الذی یتأذی به؛
خودتان را با آب، از بوی بد، که دیگران را آزار می دهد بشویید.
امام صادق(ع):
ان لکل ثمره سماً فاذا اتیتم بها فمسوها بالماء أو اغمسوها فی الماء؛
هر میوه ای سمی دارد، هرگاه میوه به دستتان رسید آن را با آب بشویید و یا در آب فرو برید.
امام علی(ع):
النظیف من الثیاب یذهب الهم و الحزن و هو طهور للصلاه؛
لباس پاکیزه غم و اندوه را می برد و موجب پاکیزگی نماز است.
لا یطولن أحدکم شاربه و لا شعر إبطیه و لا عانته فإن الشیطان یتخذها مخبئاً یستتربها؛
بلند نکند کسی از شما موهای سبیل و موهای زیر بغل و موی زیر شکم خود را، زیرا شیطان این مراکز را پناهگاه خود قرار داده زیر موها پنهان می شود.
رسول اکرم(ص):
تقلیم الأظفار یمنع الداء الأعظم و یزید الرزق؛
گرفتن ناخنها درد بزرگ را مانع می شود و روزی را زیاد می کند.
امام علی(ع):
نظفوا بیوتکم من حواک العنکبوت، فإن ترکه فی البیت یورث الفقر؛
خانه های خود را از تار عنکبوت تمیز کنید، زیرا باقی گذاشتن آن در خانه، فقر می آورد.
رسول اکرم(ص):
لا تبیتوا القمامه فی بیوتکم و أخرجوها نهاراً، فإنها مقعد الشیطان؛
زباله را شب در خانه های خود نگه ندارید و آن را در روز به بیرون از خانه منتقل کنید، زیرا زباله نشیمنگاه شیطان است
دوشنبه 9/10/1387 - 23:23
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته