• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 520
تعداد نظرات : 438
زمان آخرین مطلب : 5192روز قبل
دعا و زیارت

پیامبر اسلام(ص) از دیدگاه گوستاولوبون

«گوستاو لوبون» از جمله خاورپژوهان بلندپایه فرانسوی است كه به سال 1841 میلادی چشم به جهان گشود و در سال 1931 از دنیا رفت. وی مطالعات گسترده‏ای درباره اسلام و تمدن مسلمانان به انجام رسانده است. در آثار وی تعصبات یك جانبه و منفی نسبت به اسلام و مسلمانان كمتر به چشم می‏خورد و این از ویژگی‏های منحصر به فرد اوست كه در كمتر پژوهش‏گری می‏توان سراغ یافت. او فقط از عرب و تمدن عربی دفاع نكرد، بلكه از حقوق مسلمانان دفاع و از سیاست‏های ظالمانه دولت‏های اروپایی شدیدا انتقاد كرد و در نكوهش دولت متبوعش نسبت به جنایاتی كه در حق مسلمانان الجزایر مرتكب شد، مطالب فراوانی نگاشت.
«لوبون» در اثنای تحقیقات و سیاحت‏های علمی خود به كشورهای مختلف، كتاب‏های با ارزشی پیرامون تاریخ و تمدن برخی ملت‏ها نگاشت و حاصل این پژوهش‏ها را با شرح و توضیح در سه كتابِ «راز دگرگونی ملت‏ها»، «ماهیت اجتماع» و «آرا و باورها» به ودیعه نهاد و آن گاه با توجه به این سه اثر، كتاب‏های دیگری چون «ماهیت انقلاب‏ها و انقلاب فرانسه»، «ماهیت سوسیالیسم»، «تمدن هند»، «تمدن مصر» و «تمدن عربی در اندلس» و «تمدن عرب» را به رشته تحریر درآورد.
آثار و نوشته‏های او به زبان فرانسوی بود كه احمد فتحی زغلول، صادق رستم و عبدالرحمان برقوقی و دیگران آنها را به زبان عربی ترجمه كردند. كتاب «تمدن عرب» را عادل زعیتر كه از مترجمان بنام بود، به عربی بازگرداند. این كتاب چند بار در سال‏های 1945، 1948 و 1979 به چاپ رسیده است.1
هر پژوهنده‏ای كه به دیده دقت به (تمدن عرب) بنگرد، متوجه می‏شود كه «لوبون» در نگارش مطالب از دیده انصاف به تمدن اعراب نگریسته است. از این رو نباید برخی اشتباهات كتاب را ناشی از تعصبات ناصحیح دانست،2 بلكه علل آنها را باید در موارد ذیل جستجو كرد.
ـ عمده مآخذ «تمدن عرب» برگرفته از منابع اهل تسنن بوده و چون در آنها گزارش‏های ناصواب به وفور یافت می‏شود، در نتیجه كتاب نیز از این اشتباهات در امان نمانده است.
ـ در مآخذ اهل تسنن به نقش مهم رهبری و امامت در اسلام و هدایت جامعه بشری اشاره نشده است و واقعیت‏ها آن‏گونه كه باید، تجزیه و تحلیل نشده و لذاست كه در كتاب «تمدن عرب» هم به این عامل مهم و حیاتی و نقش سازنده آن و پیامدهای منفی عدم وجود آن اشاره نشده است، بلكه با نگاهی دقیق‏تر باید گفت «لوبون» اسلام و تمدن مسلمانان را از نظرگاه اهل تسنن معرفی كرده است.
ـ گزارش‏های نقیض در منابع تسنن، پژوهش‏گری چون «لوبون» را نیز دچار اشتباه كرده و برخی وقایع را به پیروی از مآخذ غلط نقل كرده است.
ـ درك ناصحیح «لوبون» از مفهوم وحی، غیب، معجزه و قرآن، سبب شده، وی در شرح و توضیح این مضامین به اشتباهات معتنابهی دست یازد.
ـ مشكل دیگر كتاب این است كه نشانی مطالب را به تفصیل و به صورت امروزین، عنوان نكرده است.
با این همه تعاریف زیبا و دلنشین «لوبون» از اسلام و رسول‏خدا(ص) و علل گسترش این دین الهی و تحلیل‏های با ارزشی كه نویسنده از این مذهب و نقش سازنده‏اش در شكوفایی تمدن‏ها ذكر كرده، ما را بر آن می‏دارد كه توصیفات در خور توجه و تجزیه و تحلیل‏های لوبون و سخنان وی را در مدح اسلام بازگو كنیم!

عظمت اسلام

«گوستاولوبون» در قسمت‏هایی از كتاب خود به تعریف از اسلام و فرستاده آن، حضرت محمد(ص) پرداخته و به تناسب، تجزیه و تحلیل‏های جالب و ارزنده‏ای ارائه داده است كه ذكر آنها از دیدگاه یك خاورپژوه فرانسوی، عظمت این مكتب الهی را بیش از پیش روشن می‏سازد.3
دوران كودكی حضرت محمد(ص)
«گوستاولوبون» تحت عنوان «دوران كودكی و جوانی حضرت محمد» می‏گوید:
ـ تاریخ نگاران عرب می‏نویسند: «هنگام ولادت پیشوای بزرگ اسلام، نشانه‏های شگفت‏انگیزی آشكار شد؛ از آن جمله گویند: هنگام ولادت او جهان لرزید، آتشكده مقدس زردشتیان خاموش شد، شیاطین به وسیله شهاب از صعود به آسمان ممنوع شدند، چهارده كنگره از ایوان كسری شكست و این نشانه‏ای بود كه نابودیِ دولت مقتدر ایران را نوید می‏داد.» (ص100)
ـ «حضرت محمد ابتدا از مادرش آمنه شیر خورد، سپس طبق عادتی كه تا به امروز اعراب دارند، او را به قبیله بادیه‏نشینی سپردند و تا سه سالگی نزد آن قبیله به سر برد... در این مدت چنان كه مورخان نقل كرده‏اند، خوارق عادات و كارهای شگفت‏انگیزی از او دیده شد... .» (ص100)
ـ «بیست سال كه از سن آن حضرت گذشت، در جنگی كه میان قریش و قبیله دیگری رخ داد، شركت كرد و لیاقتی فوق‏العاده در آن جنگ از خود نشان داد كه بعدها آن لیاقت در او به نحو آشكار خودنمایی كرد.»(ص101)
ـ «درستی و خوش خلقی او شهرت بی‏سابقه[ای] در میان قریش برایش كسب كرد. به همین دلیل، قریش لقب «امین» به آن حضرت دادند. این آوازه بلند به علاوه نیك‏رفتاری و صداقت آن جناب، سبب شد كه علاقه خدیجه آن زن ثروتمند بیوه مكه4 را به خود جلب كند تا بدان‏جا كه تمام كارهای تجارتی خود را به حضرت محمد واگذار كند... .»(ص101)

بعثت حضرت محمد (ص)

ـ «گوستاولوبون» تحت عنوان «بعثت حضرت محمد[ص]» می‏گوید:
الف ـ «حضرت محمد تا چهل سالگی هیچ‏گونه سخنی درباره بعثت خود اظهار نفرمود. و پس از آن كه طبق معمول هر ساله برای عبادت به كوه حرا ـ كه در سه میلی مكه است ـ رفته بود، با رنگی پریده و حالتی متغیر نزد خدیجه آمد و چنانچه مورخان عرب گویند: به او فرمود: همین‏طور كه من در كوه حرا گام برمی‏داشتم، شنیدم جبرئیل در گوش من چنین می‏گوید: «اقرء باسم ربك الذی خلق...»... سپس به خدیجه فرمود: این سخن، وحی الهی است و من نیروی نبوت و پیامبری را در خود احساس می‏كنم.» (ص102)
ب ـ «تهدیدات و ریش‏خندها [ی مردم مكه] او را در تصمیم خود مردد نساخت، بلكه چنانچه ابوالفداء نقل كرده، به آنها فرمود: اگر خورشید را در دست راست من نهند و ماه را در دست چپم بگذارند، از این كار دست نخواهم كشید.» (ص103)
ج ـ «حضرت محمد[ص] در برابر انواع آزار و شكنجه، با كمال متانت و بردباری و خون سردی مقاومت كرد. و هر روز به بركت فصاحت و بلاغت او، پیروان تازه[ای] به او می‏گرویدند.» (ص104 و 105)
د ـ «ده سال بدین ترتیب از عمر او گذشت و در این ده سال دقیقه[ای] از كار تبلیغ دین خود، كوتاهی نكرد.»ص(105)

وقایع پس از هجرت

«گوستاولوبون» تحت عنوان «وقایع پس از هجرت» می‏گوید:
ـ «پس از این كه پیغمبر به مدینه وارد شد، جنگ‏ها را خود رهبری می‏كرد یا یكی از یارانش را به رهبری برمی‏گزید. اولین جنگ مهمی كه در سال دوم هجرت اتفاق افتاد، غزوه «بدر» بود. در این جنگ، یاران [حضرت] محمد[ص] كه از 314 تن بیش نبودند،5 و در میان همه آنها سه اسب سواری بیش‏تر نبود، لشكر دشمن را كه متجاوز از دو هزار نفر بودند،6 تار و مار كردند. و این شكست دشمن، موجب شهرت جنگی پیغمبر گردید.»(ص106)
ـ «پس از جنگ بدر، جریان‏های دیگری بین حضرت محمد و همسایگان مدینه اتفاق افتاد كه در غالب آن پیش آمدها غلبه و نصرت با حضرت بود و از خصوصیات او این بود كه چون مغلوب می‏شد، مرعوب نمی‏شد و چون فاتح و پیروز می‏گشت، از حد اعتدال پا بیرون نگذاشته، مغرور نمی‏شد.»(ص107)
ـ «پس از چند سال كار پیغمبر اسلام بالا گرفت و نیروهای زیادی به دست آورد، ولی برای این كه قدرتش توسعه پیدا كند، لازم بود مكه را نیز به تصرف درآورد، ولی مصلحت چنان دید كه ابتدا برای انجام این كار، با مسالمت رفتار كند. از این رو، با 1400 نفر از یاران خود به سوی مكه رهسپار شد. قریش گرچه از ورود او به مكه جلوگیری كرد، ولی فرستادگان آنها از بزرگداشت بی‏سابقه یاران پیغمبر نسبت به او مبهوت شدند؛ به طوری كه یكی از آنها گفت: من، دربار امپراطور روم و پادشاه ایران را دیده‏ام، [ولی] به خدا سوگند هیچ پادشاهی را در میان پیروانش به عظمت و جلالت محمد ندیده‏ام.»(ص107)
ـ «پس از این كه [حضرت محمد(ص)] به شهر مكه درآمد، با قریشی كه در طول بیست سال دست از آزار و دشمنی او نكشیده بودند، و از هرگونه اذیت و عنادی درباره او فروگذار ننموده بودند، با كمال مهربانی و ملاطفت رفتار كرد و با سختی توانست آنها را از دستبرد یاران خشمگین خود (كه درصدد انتقام از ایشان بودند) نگهداری فرماید... .»(ص109)

زندگی پیامبر اسلام(ص) و ویژگی‏های اخلاقی او

«لوبون» تحت عنوان «زندگی پیغمبر اسلام و ویژگی‏های اخلاقی او» می‏گوید:
ـ «عقل و خرد آن حضرت بر همه مردمان می‏چربید، و در اندیشه از همگان برتر بود. بیهوده سخن نمی‏گفت، و همیشه به ذكر خدا مشغول بود. پیوسته با مردم، خوش‏رو و غالبا خاموش می‏نشست. خوی او نرم و اخلاقش نیكو بود. در نظر او بیگانه و نزدیك، نیرومند و ناتوان در برابر حق یك سان بودند. مستمندان را دوست می‏داشت و هیچ‏گاه بی‏نوایی را به دلیل ناداری‏اش با نظر حقارت نمی‏گریست چنانچه زورمند را به سبب اقتدارش احترام نمی‏كرد. دل مردم شریف را به هر نحو [كه] میسورش بود، به دست می‏آورد. یاران خود را دلگرم می‏كرد و از آنچه موجبات دل‏سردی آنان را فراهم می‏كرد، خودداری می‏نمود. هر كه نزدش می‏آمد، با روی باز از او پذیرایی می‏كرد، و تا او از مجلس برنمی‏خاست، حضرت بلند نمی‏شد. هر كه دست به دست او می‏داد، تا او دستش را نمی‏كشید، پیغمبر(ص) دست خود را رها نمی‏كرد. و به همین نحو اگر كسی درباره حاجتی با او گفت و گو می‏كرد، تا خودْ رشته سخن را قطع نمی‏كرد، آن حضرت، سخنش را قطع نمی‏فرمود. نسبت به یاران خود تفقد و مهربانی می‏كرد و از وضع آنها می‏پرسید. گوسفندهای خود را به دست خود می‏دوشید و روی زمین می‏نشست. كفش و جامه خود را وصله می‏زد و كفش و جامه وصله‏دار می‏پوشید.» (ص113)
ـ «رسول خدا(ص) از دنیا رفت و در تمام عمر، هیچ‏گاه از نان جو سیر نشد. گاهی اتفاق می‏افتاد كه یك ماه یا دوماه در تمام خانه‏های آن حضرت، آتش برای طبخ غذا روشن نمی‏شد و خوراك آنها آب و خرما بود. و گاهی رسول خدا(ص) از گرسنگی، سنگ به شكم مبارك می‏بست.» (ص113)
ـ «اضافه بر آنچه گفته شد، طبق گفته تاریخ نویسان عرب، حضرت محمد بسیار خوددار و متفكر، كم حرف، احتیاط كار، خوش قلب، در رفتار و كردار خود بسیار مراقب ادب و پاكیزگی خویش بود. تا پس از این كه به ثروت و اقتدار نیز رسید، هیچ‏گاه كارهای خود را به دیگری واگذار نكرد. او در برابر سختی‏ها و دشواری‏ها خوددار و متحمل، با همتی بلند، و در برخوردها مهربان و خوشرو بود. یكی از خدمتگذارانش نقل می‏كند كه هیجده سال تمام خدمت او را انجام می‏داد و در طول این مدت، هیچ‏گاه سخن تند یا كردار ملال‏آور حتی برای تنبیه كردن من نیز از او ندیدم.»(ص113 و 114)
ـ «حضرت محمد[ص] جنگجویی دلاور و در فنون جنگی ماهر بود. به هنگام خطر فرار نمی‏كرد و بی‏دلیل خود را به مهلكه نمی‏انداخت. آن تهورهای زیاده از حدی كه در عرب دیده می‏شد، در او وجود نداشت.7 (ص114)
ـ «هنگامی كه حضرت محمد جوان بود، دست تقدیر او را داور میان بزرگان سالخورده قریش قرار داد؛ جریان از این قرار بود كه هنگامی كه آنها خانه كعبه را تعمیر كردند، درباره نصب حجرالاسود ـ كه معتقد بودند فرشته[ای] آن سنگ را از آسمان برای ابراهیم آورده است ـ نزاعی برخاست و هر كدام از بزرگان قریش می‏خواست افتخار نصب «حجرالاسود» را نصیب خود كند. كار نزاع بالا گرفت تا جایی كه نزدیك بود خون‏ریزی شود و حل نزاع را به دم شمشیر حواله كنند. در این میان، حضرت محمد[ص] كه جوانی نورس بود، پیش آمده، گفت: پارچه[ای [نزد من بیاورید. گلیمی یا پارچه‏ای نزدش آوردند. او «حجرالاسود» را با دست خود برداشته، در میان آن پارچه نهاد، آن گاه گفت: هر یك از بزرگان قبائل، گوشه[ای] از این پارچه را به دست بگیرد و از زمین بلند كند. بزرگان قبائل به دستورش عمل كردند. اطراف پارچه را گرفته تا راستای جای سنگ بلند كردند. سپس خود او نزدیك آمده سنگ را از میان پارچه برداشت و در جای خود نهاد. و بدین ترتیب نزاع خاتمه یافت.»(ص115)
ـ «مسلمانان بر اساس دلیل‏هایی كه داشتند معجزات بسیاری از او نقل كرده‏اند كه اجمال آن را مسیو «كازیمیرسكی» چنین نگاشته است: «به خواست او در حضور همه مردم، ماه دو نیم شد. روزی سرش را روی زانوی علی[ع] گذارده و همچنان به خواب رفته، علی[ع] نیز با این كه نماز عصر نخوانده بود و آفتاب غروب می‏كرد، برای این كه او را بیدار نكند، همچنان نشست تا او بیدار شود. و چون اطلاع پیدا كرد علی نماز نخوانده، دعا كرد تا خورشید برگردد، به طوری كه پرتوش بر كوه‏ها و زمین افتاد و همچنان ایستاد تا علی نمازش را خواند، آن گاه غروب كرد. پیغمبر با این كه قدش معتدل و متوسط بود هر كه در كنار او راه می‏رفت، حضرت بلندتر از او به نظر می‏رسید. از چهره‏اش نوری، همیشه پرتو افشانی می‏كرد. و هم‏چنین هرگاه دست به پیشانی می‏نهاد، از میان انگشتانش نوری می‏درخشید. سنگ‏ها و درختان و گیاهان به او سلام می‏كردند و در برابرش خم می‏شدند. حیوانات[ی] چون آهو، گرگ، سوسمار با او سخن می‏گفت[ند[ بزغاله بریان شده با او تكلم كرد. جنیان از او ترس داشته و به او ایمان آوردند، زیرا بر آنها نیز سیطره مطلقه داشت.8 كور را بینا می‏كرد و مریض را شفا می‏داد و مرده را زنده می‏نمود. برای علی و خاندانش كه گرسنه بودند، از آسمان، مائده فرود آورد. خبر داد كه فرزندان فاطمه دچار ظلم و ستم می‏شوند و سلطنت بنی‏امیه هزار ماه طول می‏كشد و چنان شد كه خبر داده بود.» گذشته از اینها این مطلب در نظر مسلمانان معتقد، به ثبوت رسیده كه محمد[ص [در یكی از شب‏ها به آسمان رفت... .»(ص126 ـ 125)
ـ «و اما این كه نسبت مكر و خدعه به محمد[ص] می‏دهند، این نسبت چندان بی‏جا و نادرست است كه نیازی به پاسخ‏گویی آن نیست. او مردی بود كه در عین بی‏باكی، ایمانی داشت كه با آن در هر مهلكه‏ای وارد می‏شد. و هر كس بخواهد در دلِ دیگران تخم ایمان بكارد، نخست باید پیش از هر كس خود ایمان داشته باشد. محمد[ص] مردی بود كه به یقین می‏دانست از جانب خدا یاری می‏شود و همین ایمان بود كه به او نیرو می‏داد و در برابر هر مشكلی پایداری می‏كرد.»(ص128)
ـ «معجزه كبرای پیغمبر این بود كه توانست پیش از مرگ خود، قافله پراكنده عرب را گردهم آورد و از این كاروان سرگردان و پریشان، ملت واحدی تشكیل بدهد بدان‏سان كه همه را در برابر یك دین، خاضع، فرمانبر و مطیع یك پیشوا گرداند.»(ص128)
ـ «شكی نیست كه حضرت محمد از زحمات خود نتایج و بهره‏هایی گرفت كه هیچ یك از ادیان پیش از اسلام، چنین بهره‏هایی نصیب آنان نشد و از این رو آن حضرت حق بسیار بزرگی بر گردن اعراب دارد.»(ص128)
ـ «اگر بخواهیم ارزش اشخاص را به كردار و آثار نیك‏شان بسنجیم، مسلّما حضرت محمد[ص] بزرگترین مرد تاریخ است، و بعضی از دانشمندان غرب با دیده انصاف بدان جناب نگریسته و بسیاری از مورخان را نیز تعصبات دینی مانع از اعتراف به فضیلت او گشته و پرده[ای] در جلو دیدگان‏شان آویخته است. از دانشمندان دسته اول مسیو «بارتلمی سنت هیلر» است كه درباره حضرت محمد چنین می‏گوید: ""محمد از همه اعراب باهوش‏تر بوده و در دین‏داری از همه كس محكم‏تر و نسبت به مردم، مهربان‏ترین بوده است. به واسطه همین برتری بود كه بدان قدرت و عظمت فوق‏العاده رسید. ما این دین بزرگی كه او آورد و مردم را بدان دعوت كرد، برای پیروانش یكی از نعمت‏های بزرگ خداوندی می‏شماریم.""»(ص130 ـ 129)
قرآن مجید
«گوستاولوبون» تحت عنوان «خلاصه قرآن» می‏نویسد:
«اعراب، قرآن را فصیح‏ترین كتاب‏ها می‏دانند... و من به این مطلب معترفم كه قرآن سلسله آیات موزون و دلپذیری دارد كه در میان كتاب‏های آسمانی دیگر بی‏نظیر و بی‏سابقه است.»(ص132)

فلسفه قرآن

«گوستاولوبون» تحت عنوان «فلسفه قرآن و علت عالم‏گیر شدن آن» چنین می‏نگارد:
ـ «ما چون به قواعد و عقائد اساسی قرآن مراجعه كنیم، ممكن است اسلام را صورت آشكاری از مسیحیت بدانیم، ولی با این حال اسلام با مسیحیت در بسیاری از مسائل اصولی اختلاف نظر دارد، بویژه درباره توحید كه ریشه اساسی است، زیرا آن خدای یگانه[ای] كه اسلام، مردم را بدان دعوت می‏كند، آن خدایی است كه بر همه چیز مسلط و بالاتر از همه است. فرشتگان با قدسیان، اطراف او را نگرفته‏اند. و این افتخار، تنها بهره اسلام است كه نخستین دینی است كه توحید را در جهان آورده و باید در این باره به خود ببالد.»(ص141)
ـ «سهولت بی‏نظیر اسلام، بر اساس توحید خالص است، و رمز پیشرفت اسلام نیز در همان سهولت و آسانی آن بوده[است.] پی بردن به اسلام به همین دلیل، بسیار آسان است. اسلام از مطالبی كه عقل سلیم از پذیرش آن خودداری می‏كند و در ادیان دیگر نمونه‏های آن بسیار است، كاملاً مبرا است؛ یعنی تناقضات و پیچیدگی‏هایی كه غالبا در كیش‏ها و آیین‏های دیگر دیده می‏شود، در دین اسلام، وجود ندارد. هر چه شما فكر كنید، ساده‏تر از اصول اسلام نیست كه می‏گوید: خدا یگانه است؛ مردم همگی در برابر خدا یك‏سان‏اند؛ با انجام چند فریضه دینی، انسان به بهشت (سعادت) می‏رسد. و با رو گرداندن از انجام آن به دوزخ درآید. شما به هر مسلمان از هر طبقه‏ای كه برخورد كنید، می‏بینید تمام اصول اسلام و آنچه بر او واجب است، همه را در قالب چند جمله كوتاه با كمال آسانی می‏ریزد و همه را به خوبی می‏داند. درست بر عكس مسیحیان كه به آسانی نمی‏توانند معنای «تثلیث» و «استحاله» را بفهمند و یا سایر مسائل پیچیده[ای] كه تا استاد در علمِ لاهوت و ماهر در ریزه‏كاری‏های بحث و جدل نباشد، هرگز از آن مطالب دشوار بیرون نخواهند آمد.»(ص142 ـ 141)
ـ «شكی نیست كه نفوذ سیاسی و اجتماعی اسلام بی‏نهایت زیاد و مهم است... در هر شهری كه پرچم اسلام در آن به اهتزاز درآمد، تمدن نیز با درخشندگی خیره كننده خود در آن جا تجلّی نمود.»(ص143 ـ 142)
ـ «اسلام برای اكتشافات علمی از هر دینی مناسب‏تر و ملایم‏تر است. درباره واداشتن مردم به داد و دهش و گذشت از مردم، بزرگ‏ترین دینی است كه می‏تواند تهذیب نفوس و اخلاق را به عهده گیرد.»(ص143)
ـ «تحولات زمان در دین اسلام هیچ گونه تغییری نداد و همان نفوذی كه در صدر اسلام داشت، هنوز همان نفوذ و تأثیر را در دل‏ها دارد با این كه دین‏های پیشین روز به روز از قدرت و نیروی‏شان كاسته می‏شود. هم اكنون بیش از صد میلیون مسلمان در روی زمین زندگی می‏كنند.9 ممالك جزیرة العرب، مصر، سوریه، فلسطین، تمام آسیای صغیر و قسمتی از آسیای كبیر از هند و روسیه و چین و هم چنین تمام قسمت شمالی افریقا تا آن سوی خط استوا تقریبا همه مسلمان‏اند. دو چیز است كه میان تمامی این ملت‏های گوناگونی را كه تابع دستورهای قرآن هستند، گردآورده و همگی را به صورت یك ملت درآورده: یكی زبان و دیگری روابط دینی... .»(ص143)
ـ «پیشرفت سریع قرآن موجب شده كه مورخان مخالف اسلام، این پیشرفت را معلول دو چیز دانسته‏اند: یكی آزادی‏هایی كه در این دین وجود دارد و دیگر زور شمشیر؛ ولی باید دانست كه این نسبت‏های ناروا بر اساس صحیحی استوار نیست، زیرا هر كس قرآن بخواند، به خوبی می‏بیند كه همان سخت‏گیری‏هایی كه در ادیان دیگر دیده می‏شود، در این دین نیز موجود است. و موضوع تعدد زوجات نیز برای ملت‏های مسلمانی كه پیش از ظهور اسلام در میان آنها رایج بوده است، چیز تازه[ای] نبود كه موجب جلب آنان به پذیرش این دین گردد.
و پاسخ این سخن را كه نسبت آزادی عمل به دین اسلام داده‏اند، دانشمند نامی، مسیو «بیل» در چندین سال قبل به خوبی داده است. دانشمند مزبور پس از این كه ثابت كرده كه آنچه پیغمبر اسلام بدان دستور داده و پیروان خود را بدان پای‏بند كرده؛ مانند روزه، جلوگیری از باده‏گساری و دستورهای اخلاقی دیگر به مراتب سخت‏تر از دستورهایی است كه مسیحیان [را] بدان دستور داده‏اند. آن گاه چنین گفته است: ""با این حال كمال اشتباه و نادانی است، اگر كسی بپندارد كه پیشرفت برق‏آسای اسلام در سراسر جهان بدین جهت بوده كه اسلام كارهای دشوار و رفتار نیك را از دوش پیروان خود برداشته و آنها را در انجام كارهای زشت، آزادی عمل داده است.""»(ص145 ـ 144)
ـ مسیو «هوتینجر» فهرست كاملی از اخلاق كریمه و آداب پسندیده‏ای كه در دین اسلام وجود دارد، تدوین نموده كه صرف نظر از بحث طرف‏داری از اسلام، به راستی این فهرست شامل آخرین دستورهایی است كه ممكن است برای تهذیب اخلاق و جلوگیری از رفتارهای ناپسند یك انسان تدوین كرد.»(ص145)
ـ «زور شمشیر نیز موجب پیشرفت قرآن نشد، زیرا رسم اعراب این بود كه هر كجا را فتح می‏كردند، مردم آن جا را در دین خود آزاد می‏گذاردند. و این كه مردم مسیحی از دین خود دست برمی‏داشتند و به دین اسلام می‏گرویدند و زبان عرب را بر زبان مادری خود انتخاب می‏كردند، بدان جهت بود كه عدل و دادی كه از آن عرب‏های فاتح می‏دیدند، مانندش را از زمام‏داران پیشین خود ندیده بودند. و برای آن سادگی و سهولتی بود كه در دین اسلام مشاهده می‏نمودند و نظیرش را در كیش پیشین سراغ نداشتند.»(ص145)
ـ «باری، قرآن به وسیله شمشیر پیشرفت نكرده، بلكه تنها با دعوت و تبلیغ بود. و همین تبلیغ بود كه ملت‏های ترك و مغول را پس از ظهور اسلام هنگامی كه بر سر اعراب مسلط شدند، با این كه اعراب مغلوب آنها بودند، مسلمان كرد.»(ص146)
ـ «قرآن در هندوستان كه فقط عبور عرب بدان‏جا افتاد، چنان پیش رفته كه هم اكنون بیش از پنجاه میلیون10 مسلمان در این كشور وجود دارد... و هم چنین در كشور پهناور چین كه عرب حتی به یك وجب زمین آن جا نیز حمله نبرد، پیشرفت قرآن كمتر از هندوستان نبوده... .» (ص147)

فتوحات اعراب

«لوبون» تحت عنوان «بررسی اوضاع جهان در زمان پیغمبر اسلام» می‏گوید:
ـ «پیغمبر اسلام توانست هدف مقدس واحدی برای تمام ملت عرب بنا كند؛ ملت‏هایی كه هدف و ایده‏ای نداشتند و همین بنای عالی پیغمبر بود كه توانست به خوبی عظمت و شخصیت او را آشكار نماید... .»ص(151)
ـ «اسلام در میان ملت‏هایی كه به آن ایمان آوردند، وحدتی ایجاد نمود؛ نظیر همان وحدتی كه عشق به شهر روم برای رومیان ایجاد كرد.»(ص151)
لوبون تحت عنوان «خلفای راشدین» گوید:
ـ «آن وحدت سیاسی سرزمین‏های عربی كه به دست او [پیامبر(ص)] انجام شد، نتیجه مساواتی بود كه دین او در بر داشت و این وحدت سیاسی، زاییده آن وحدت دینی بود... .» (ص157)
آنچه از نظرتان گذشت پاره‏ای از ارزنده‏ترین توصیفات «لوبون» درباره اسلام و پیغمبر اسلام و پیامدهای مثبت آن بود. برای طولانی نشدن، از ذكر دیگر تعاریف وی در این زمینه و موضوعات دیگر كه مربوط به تمدن اسلام و عرب و جز آن می‏شود، بسنده می‏كنیم و مقاله را در همین جا به پایان می‏رسانیم.
پی نوشتها:
آمار مزبور مربوط به سال‏های نگارش «تمدن عرب» است.
1) حضارة العرب، به قلم آقای سید هاشم حسینی، در سال 1347.ش ترجمه شده است، كه نگارنده از آن سود جسته است. به گفته دهخدا در لغت‏نامه «حضارة العرب» به قلم «محمد تقی فخر داعی» نیز ترجمه شده و تا زمان طبع لغت‏نامه، چهار بار به چاپ رسیده است.
2) غوستاولوبون، شوقی خلیل، مقدمه.
3) البته نباید فراموش كرد كه نقل گفتار گوستاولوبون به معنای صحت كمی و كیفی رخ‏دادهای مورد نظر نیست، زیرا چنان كه در متن گفته شد، منابع این خاورپژوه را عمدتا كتاب‏های اهل تسنن و دیگر خاور پژوهان تشكیل داده كه هر یك به نقد و بررسی نیاز دارد.
4) برخی از پژوهشگران بلندپایه چون علامه جعفر مرتضی عاملی، گفته‏اند كه حضرت خدیجه به هنگام ازدواج با رسول گرامی اسلام(ص) دختر بوده است. (ر.ك: الصحیح؛ ج1، ص121).
5) طبق پاره‏ای از روایات شیعی، 313 تن درست است، اما واقدی تعداد آنها را 305 تن ذكر كرده است. (المغازی، طبع عالم الكتب، بیروت، ج1، ص23).
6) واقدی تعداد قریش را در جنگ بدر، 950 تن ذكر كرده است.
7 ) لازم به توضیح نیست كه میان بی‏باكی و شجاعت تفاوت وجود دارد و اولی مذموم و دومی ممدوح است. رسول خدا(ص) شجاع‏ترین انسان از بدو خلقت بود. امیرالمؤمنین علی(ع) در توصیف شجاعت آن حضرت فرمود: «كنا اذا احمرّ البأس اتقینا برسول الله(ص) لم یكن احد اقرب الی العدو منه؛ هرگاه آتش جنگ بالا می‏گرفت، خود را از آن در كنف رسول خدا(ص) حفظ می‏نمودیم. از آن حضرت كسی به دشمن نزدیك‏تر نبود.» (بحارالانوار ج16، ص117).
8) بر خلاف سخن «لوبون» باید گفت كه ایمان جن به پیامبر اسلام(ص) چنان كه در قرآن مجید آمده، به این دلیل بوده كه آن حضرت با وحی الهی، مردم را به راه رشد و كمال و ترقی فرا می‏خواند. (ر.ك: سوره جن).
9) آمار ارائه شده، مربوط به سال 1884 میلادی، زمانی كه لوبون «تمدن عرب» را تحریر كرده بود، ولی در حال حاضر بیش از یك میلیارد مسلمان در جای جایِ كره زمین زندگی می‏كنند.
يکشنبه 13/4/1389 - 19:13
ورزش و تحرک

پس از تعلیق باشگاه استقلال اهواز از سوی كمیته انضباطی فدراسیون فوتبال، مدیرعامل این باشگاه گفت: این تعلیق طبیعی است و ما به پرداخت بدهی‌ها فكر می‌كنیم.

شهرام شفیع‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار كرد: كار كمیته انضباطی در تعلیق باشگاه ما درست بوده است. تمام تیم‌هایی كه بدهی دارند، طبق قانون تعلیق می‌شوند و مورد خاصی وجود ندارد.

وی افزود: تعلیق ما طبیعی است. منتظر این اقدام كمیته انضباطی بودیم. برنامه‌ریزی كرده‌ایم كه بدهی‌های قبلی خود را بپردازیم و در حال اجرای برنامه‌های خود هستیم.

مدیرعامل باشگاه استقلال اهواز با تاكید بر اینكه سرمربی فصل بعد این تیم مربی داخلی خواهد بود، خاطرنشان كرد: با دو یا سه مربی سرشناس صحبت كردیم و طی دو یا سه هفته آینده مربی جدید معرفی می‌شود. تمام تلاش‌مان برای صعود به لیگ برتر است و زحمت خود را می‌كشیم. بقیه كارها بستگی به لطف خدا دارد.

وی با اشاره به اینكه تحول بزرگی در باشگاه استقلال اهواز رخ خواهد داد، گفت: كار باشگاه نباید به اینجا می‌كشید و حالا كه به این جا كشیده، باید با تحولی بنیادی بتوانیم برای آینده برنامه‌ریزی كرده و از این برنامه‌ریزی نتیجه بگیریم. چند بازیكن از استقلال اهواز جدا شده‌اند و با این شرایط وضعیت ما را بسنجید.

شفیع‌زاده گفت: این نمی‌شود كه ما یك فصل بازیكنان را بگیریم و در پایان فصل ببینیم كه قراردادشان تمام شده و می‌خواهند بروند. بنابراین باید بازیكنانی جذب كنیم كه دو ساله با آن‌ها قرارداد داشته باشیم.

يکشنبه 13/4/1389 - 16:32
ورزش و تحرک

مربی تیم فوتبال داماش گیلان گفت: داماش گیلان به فوتبال آبادان نباخت بلكه مغلوب حواشی بازی و ناپاكی فوتبال شد كه اشتباهات داور نیز در این زمینه تاثیرگذار شد.


بهزاد داداش‌زاده پس از باخت سنگین 5 بر 1 تیمش مقابل صنعت نفت در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه خزراظهار كرد: نیمه اول علی رغم شروع خوب بر روی دو اشتباه گل خوردیم كه مقصر اصلی آن دروازه بان كروات داماش بود، ولی در نیمه دوم بازی را به حریف تقدیم كردیم و بازیكنانمان در زمین راه رفتند.


وی تصریح كرد: گل سوم صنعت نفت از روی اشتباه بازیكنان داماش و به حق زده شد ولی گل‌های چهارم و پنجم از روی اشتباه فاحش داور به ثمر رسید و دو ضربه پنالتی كه باید به سود داماش اعلام می شد در برگشت به گل‌های صنعت نفت تبدیل شد.


مربی داماش با انتقاد از دروازه بان این تیم متذكر شد: تومیسلاو ورونیچ مقابل صنعت نفت بسیار ضعیف و افتضاح ظاهر شد و هر چه بازیكنان حریف به سمتش توپ روانه كردند نه نگفت، به واقع نمی دانیم این نمایش ضعیف را به كم فروشی یا بی تعصبی تعبیر كنیم یا چیز دیگر.


داداش زاده ادامه داد: در واقع این بازی را به فوتبال آبادان نباختیم بلكه به حواشی بازی و ناپاكی فوتبال بازنده شدیم، داور در این بازی عملا 2 پنالتی را برای داماش نگرفت كه اگر این اتفاق رخ می داد بازی 3 بر 2 به سود داماش تغییر می كرد، نمی دانم چرا خداداد افشاریان و ناظر بازی فكر این مسایل را نمی كنند، تیم داماش از همین ناحیه از هم پاشید.


وی گفت: پس از قرعه كشی مرحله پلی آف مقرر شد جایگاهی پشت نیمكت تیم میهمان در هر بازی به تماشاگران آن تیم اختصاص داده شود ولی در این بازی تماشاگران صنعت نفت آبادان از ابتدای بازی پشت نیمكت داماش مستقر شدند و شروع به فحاشی، به كار كردن الفاظ ركیك و سنگ پرانی نمودند كه به همین دلیل 25 دقیقه بازی با تاخیر آغاز شد.


مربی داماش گیلان یادآور شد: نیروی انتظامی به جای كنترل بر روی تماشاگران صنعت نفت مراقب بازیكنان داماش بود،در اصل مقابل صنعت نفت 130 دقیقه بازی كردیم نه 90 دقیقه، چرا كه در این بین 40 دقیقه بازیكنان داماش پس از گرم كردن در رختكن حبس شدند تا شرایط به حالت طبیعی برگردد.


داداش‌زاده متذكر شد: به هر حال مردم رشت در بازی برگشت با حضور در استادیوم باید به مردم آبادان بفهمانند كه فوتبال گیلان برتر از آبادان است، حتی اگر یك بر صفر صنعت نفت را در دیدار برگشت شكست دهیم باز هم برنده واقعی داماش است چرا كه به ناپاكی فوتبال و دستهای پشت پرده باختیم.


داداش‌زاده ادامه داد: كمیته داوران بازی خداحافظی خداداد افشاریان را در دیدار حساس صنعت نفت - داماش می گذارد، در حالی كه بسیاری از داوران دیگر فدراسیون در این مقطع زمانی بیكار بودند و می توانستند این بازی را قضاوت كنند، حالا می فهمم امیر قلعه نوعی چه بدبختی از دست افشاریان كشیده است كه این گونه نسبت به این داور معترض شد،در این شرایط آیا درست است به مردم گیلان بگوییم خودشان با حضور در فدراسیون فوتبال به دنبال احقاق حقشان باشند؟


وی ادامه داد: ناظر این دیدار صراحتا بیان كرد كه گزارش حواشی دیدار را نوشته و به فدراسیون می دهیم ولی مسئولان فدراسیون فوتبال باید برخورد كنند كه این كار را نمی كنند، چرا باید اینگونه عمل شود؟ پس معلوم است دستهایی پشت پرده است و اتفاقات ناخوشایندی در حال شكل گرفتن است، به واقع بیخود نیست برخی آقایان بدون دریافت حقوق در فدراسیون مشغول به فعالیت هستند.


داداش‌زاده در پایان با عذرخواهی از هواداران فوتبال گیلان خاطرنشان كرد: به هر ترتیب به دیدار برگشت خوشبین هستیم، به نمایندگی از مجموعه داماش از مردم گیلان عذرخواهی می‌كنم، چرا كه خودشان بهتر می دانند از لحاظ فوتبالی از هیچ تیمی كمتر نداریم ولی از لحاظ حاشیه ای عقب هستیم، عابدینی مدیری است كه با كار صادقانه به هیچ كس باج نمی دهد و همواره نان بازویش را می خورد ولی سرمان را اینگونه می برند، امیدوارم روز پنجشنبه مردم با حضور در استادیوم عضدی رشت آن قدر فریاد بكشند تا صدایشان به گوش فدراسیون برسد و حقشان را بگیرند.

يکشنبه 13/4/1389 - 16:31
ورزش و تحرک

سرمربی تیم فوتبال شاهین بوشهر گفت: نمی‌توان از تیمی كه سال قبل سیزدهم لیگ شده بود، توقع كسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا را داشت.

حمید استیلی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره آخرین وضعیت تیم شاهین بوشهر گفت: پس از اینكه از بوشهر استارت زدیم، از جمعه به تهران آمدیم و پس از پنج روز به كردان خواهیم رفت. سپس به تركیه می‌رویم و بعد از 5 روز حضور در تركیه به بوشهر باز خواهیم گشت.

وی افزود: ما تمرینات‌مان را نسبت به سایر تیم‌ها دیرتر آغاز كردیم اما تلاش داشته‌ایم اسكلت تیم‌مان را حفظ كنیم. در كنار حضور بازیكنان قدیمی، 5 بازیكن لیگ برتری و 2 بازیكن لیگ یكی هم جذب كرده‌ایم و به غیر از حفظ پتروویچ سه بازیكن خارجی هم می‌گیریم.

استیلی در پاسخ به این سوال كه آیا توانسته‌اید مطابق با انتظارتان بازیكن جذب كنید، گفت: همان طور كه گفتم ما كمی دیرتر از سایر تیم‌ها كارمان را شروع كردیم و باشگاه‌هایی كه به لحاظ اقتصادی وضعیت خوبی دارند بازیكنان بزرگ را جذب كردند اما ما هم توانستیم بازیكنان را به خدمت بگیریم كه قطعا در طول فصل می‌توانند به ما كمك كنند. شاید ستاره نداشته باشیم اما قطعا ما یك تیم هستیم.

استیلی درباره شانس شاهین بوشهر برای كسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا گفت: خیلی دشوار است. شاهین سال قبل سیزدهم شده و من نمی‌توانم هیچ قولی بدهم كه حتی شاهین سهمیه آسیایی كسب كند اما، می‌توانم قول بدهم كه بازی‌های خوبی انجام دهیم. پتانسیل تیمی‌مان بسیار خوب است و پتانسیل اصلی‌مان كه همان تماشاگران هستند می‌توانند در این راه به ما كمك بسیار زیاد می‌كنند.

استیلی با قدردانی از سازمان لیگ برای ارائه برنامه كلی فوتبال ایران در فصل 90 ـ 89 گفت: تقویم امسال فوتبالی ایران بسیار شلوغ است و قطعا سازمان لیگ به ناچار مجبور شده در چند مرحله لیگ را تعطیل كند. سازمان لیگ باید هم هوای باشگاه‌ها را داشته باشد و هم اینكه برنامه‌های تیم ملی را در نظر بگیرد، بنابراین نباید منفی‌بافی كرد.

وی افزود: مهم‌ترین اتفاقی كه در این برنامه هست، ارائه جزیی‌ترین بخش‌هاست. این برای نخستین بار است كه چنین برنامه‌ای ارائه می‌شود و اگر می‌خواهیم پیشرفت كینم باید چنین اتفاق‌های مثبتی را هم در نظر بگیریم.

يکشنبه 13/4/1389 - 16:30
ورزش و تحرک

پلیس آفریقای دو كلاهبردار انگلیسی را به جرم فروش بلیت‌های تقلبی رقابت‌های جام‌جهانی بازداشت كرد.


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)؛ پلیس آفریقای جنوبی اعلام كرد این دو كلاهبردار حداقل 100 قطعه بلیت تقلبی دیدار تیم‌های الجزایر و انگلیس را به فروش رسانده‌اند.


كلونل ویشنو نایدو، سخنگوی پلیس آفریقای جنوبی با هشدار به هواداران فوتبال گفت: پیش از این هم نسبت به گسترش بلیت‌های تقلبی هشدار داده بودیم. تنها راه این است كه مردم از اشخاص غیر مسوول و سایت‌های اینترنتی خرید نكنند.


پلیس آفریقای جنوبی با اشاره به سود هنگفت ناشی از فروش بلیت‌های تقلبی گفت: این دو نفر بالغ بر 300 هزار پوند معادل 540 میلیون تومان از راه فروش بلیت‌های تقلبی در رقابت‌های جام‌جهانی درآمد كسب كرده‌اند.

يکشنبه 13/4/1389 - 14:42
ورزش و تحرک

سعید علی حسینی، پدیده وزنه‌برداری ایران كه به شدت از آینده حرفه‌ای‌اش نگران است، از عملكرد فدراسیون وزنه‌برداری و وكیلی كه برای او گرفته‌اند انتقاد كرد.

سعید علی حسینی، قهرمان و ركورددار وزنه‌برداری جوانان كه متهم به استفاده از مواد غیرمجاز است در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار كرد: من نمی‌دانم این وكیلی كه فدراسیون برای ما گرفته دارد چه كاری انجام می‌دهد. نه من را یك بار دیده و نه حتی یك بار با من تماس گرفته است. از آن زمانی هم كه از بلغارستان آمده هنوز توضیح نداده كه در واقع چه اتفاقی در جلسات افتاده است. آن‌ها چه گفته‌اند و او چگونه از من دفاع كرده است. از رضازاده هم كه می‌پرسم فقط به ما جواب می‌دهد «او یك وكیل بین‌المللی است». من این سوال را دارم آیا یك وكیل بین‌المللی نباید موكلش را ببیند و یا حداقل با دو تماس بگیرد و حرف‌هایش را بشنود؟ او برای این كار 20 میلیون تومان از پولی كه برای من اختصاص پیدا كرده دریافت كرده است. نتیجه این كار چه بوده است؟

وی ادامه داد: من می‌خواهم بدانم این وكیل چگونه از من دفاع كرده؟ چه مدركی ارائه كرده؟ چه گفتند كه آن‌ها سه ماه دیگر به ما وقت داده‌اند؟ من اصلا نمی‌دانم این آقا وكیل من است یا وكیل فدراسیون؟

علی حسینی با بیان اینكه من از این وضعیت بسیار ناراحت و نگرانم تصریح كرد: هم این كارها را می‌كنند آخرش هم می‌گویند ما تلاش‌مان را كردیم و به نتیجه نرسیدیم. از این ماجرا همه به اهداف‌شان رسیده‌اند. آقایان كه به میز مدیریت رسیده‌اند، وكیل هم كه پولش را می‌گیرد. حالا یك مدت دیگر هم می‌گویند كاری از دست ما برنیامد.

قهرمان و ركورددار دسته فوق سنگین جوانان جهان یادآور شد: هیچ كس این سوال را نمی‌كند كه چطور شد فدراسیون جهانی یك وقت برای سه ماه دیگر برای ما گذاشت؟ چگونه به این نتیجه رسیدند؟ چرا گفتند سه ماه دیگر؟ چرا نگفتند یك ماه، یك هفته و یا یك سال دیگر؟ آیا این‌ها به خاطر این نیست كه رضازاده انتخابات فدراسیون را برگزار كند و بعد دیگر خیالش راحت شود؟ آخرش هم به من می‌گویند برو پی كارت. رضازاده دارد وقت تلف می‌كند و من نسبت به این وضعیت نگرانم.

يکشنبه 13/4/1389 - 14:39
ورزش و تحرک

تیم فوتبال استقلال با یك مهاجم برزیلی قرارداد داخلی امضا كرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سانتوز مهاجم برزیلی كه سابقه بازی در كشورهای كره جنوبی، تركیه و برزیل را در كارنامه خود دارد با حضور در باشگاه استقلال تهران و مذاكره با مسوولان باشگاه به صورت رسمی قراردادی داخلی با این تیم امضا كرد.

این مهاجم قرار است در تست پزشكی باشگاه شركت كند و در صورت مثبت بودن آن تست قرارداد خود را با این باشگاه در هیات فوتبال استان تهران ثبت كند.

يکشنبه 13/4/1389 - 14:36
ورزش و تحرک

فرناندو تورس ابراز امیدواری كرد در بازی‌های آینده اسپانیا در جام جهانی عملكرد بهتری از خود به نمایش بگذارد.


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، تورس كه قبل از آغاز جام جهانی با آسیب‌دیدگی دست و پنجه نرم می‌كرد امیدوار بود با پشت سر گذاشتن دوران نقاهت در جام جهانی بدرخشد اما نمایش ضعیف او در تركیب اسپانیا انتقادهای زیادی را به دنبال داشته است.

تورس در دیدار مقابل پاراگوئه هم عملكرد چندان مطلوبی نداشت و دل بوسكه او را از زمین مسابقه خارج كرد.


تورس در پایان بازی پاراگوئه به خبرنگارن گفت: هنوز آماده نیستم اما فكر می‌كنم بازی به بازی بهتر می‌شوم. از عملكردم در زمین رضایت نسبی دارم اما می‌دانم كه می‌توانم به مراتب بهتر از این باشم.

مهاجم تیم لیورپول انگلیس در ادامه افزود: خوشحالم كه به نیمه نهایی راه یافتیم یعنی من هنوز برای گلزنی فرصت دارم.

تورس در پایان با تمجید از عملكرد ویا گفت: او 5 گل از 6 گل اسپانیا را به ثمر رسانده است و این مساله نشان می‌دهد كه تیم ما چقدر به حضور او نیاز دارد.درخشش ویا می‌تواند ما را به فتح جام نوزدهم نزدیك كند.

يکشنبه 13/4/1389 - 14:35
ورزش و تحرک

پس از جذب یك مهاجم برزیلی، سرپرست تیم فوتبال استقلال تهران گفت: این مهاجم قراردادی داخلی بسته و پس از انجام تست پزشكی قراردادش را در هیات فوتبال ثبت خواهد كرد.

نظری جویباری در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، اظهار كرد: سانتوز مهاجم برزیلی است كه روز گذشته با حضور در محل باشگاه با مسوولان تیم مذاكره كرد و به توافق رسیدیم تا او را جذب كنیم. با این بازیكن برزیلی كه سال گذشته در لیگ كره جوبی و دو سال قبل در لیگ تركیه بازی می‌كرد قراردادی دو ساله را امضا كرده‌ایم.


وی افزود: سانتوز از امروز در تست‌های پزشكی باشگاه شركت كرده و چهار، پنج روز دیگر كه این تست‌ها تمام شود و اگر مثبت باشد قراردادش را به صورت رسمی ثبت می‌كنیم.

سرپرست تیم فوتبال استقلال تهران در مورد خواسته‌ی پرویز مظلومی سرمربی تیم و جذب یك مهاجم عراقی دیگر برای تیمش گفت: قرار بود یك مهاجم جذب كنیم كه گرفتیم به همین منظور با این بازیكن عراقی وارد مذاكره نشدیم.

وی با تاكید بر این كه استقلال تنها یك بازیكن دیگر جذب خواهد كرد، خاطرنشان كرد: با توجه به صحبت‌هایی كه با كادرفنی داشته‌ایم، قرار است تنها یك دفاع راست برای تیم جذب كنیم تا تیم ما كامل شود. به همین منظور فیلم بازی، بازیكنانی از چهار كشور را به مظلومی سرمربی تیم داده‌ام تا نظرش را اعلام كند. این بازیكن قطعا خارجی خواهد بود.

نظری جویباری در مورد وضعیت فرهاد مجیدی، ایمان مبعلی و میلاد می‌داودی گفت: مجیدی قراردادش را ثبت كرده و به تمرینات اضافه شده است. مبلعی و می داودی هم در تمرینات حضور دارند.

سرپرست تیم فوتبال استقلال تهران یادآور شد: استقلال این فصل هیچ اردوی برون مرزی نخواهد داشت و تمام اردوهایش را در داخل برگزار می‌كند.

يکشنبه 13/4/1389 - 14:33
ورزش و تحرک

برخی منابع آگاه از مثبت شدن نمونه‌ی دوپینگ 9 وزنه‌بردار ایران خبر داده‌اند.


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در حالی كه طی روزهای گذشته فدراسیون وزنه‌برداری ایران به دلیل مشكوك بودن نمونه‌ی دوپینگ تعدادی از وزنه‌برداران از اعزام چهار تیم ایرانی به رقابت‌های وزنه‌برداری باشگاه‌های آسیا جلوگیری كرد، امروز برخی از منابع آگاه از مثبت شدن 9 نمونه دوپینگ وزنه‌برداران ایرانی خبر می‌دهند.

البته این خبر هنوز از سوی ستاد ملی مبارزه با دوپینگ و یا فدراسیون وزنه‌برداری و باشگاه‌های وزنه‌برداری اعزامی به رقابت‌های قهرمانی آسیا به صورت رسمی تایید نشده است اما گویا آزمایشگاه كلن آلمان نتایج وزنه‌برداران را اعلام كرده و در این میان نمونه 9 تن از آنها مثبت اعلام است.

رامین طباطبایی، سخنگوی ستاد ملی مبارزه با دوپینگ ایران درمورد این خبر به ایسنا گفت: قرار است دوشنبه (فردا) نتایج دوپینگ وزنه‌برداران اعلام شود.

يکشنبه 13/4/1389 - 14:31
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته