اخبار
حضرت امام خامنهای: ملت ایران با فداكاری و گذشت ایثارگران و خانوادههای آنان به قلههای عزت رسید |
گروه سیاسی: رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر پنجشنبه با صدور پیامی بهمناسبت هفته دفاع مقدس و روز تجلیل از شهیدان و ایثارگران، تأكید كردند: ملت ایران با فداكاری شهیدان و با صبر و پایداری آزادگان و جانبازان و با گذشت و بزرگواری خانوادههای آنان توانست خود را به قلههای عزت برساند.
به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایكنا) به نقل از پایگاه اطلاعرسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر امروز (پنجشنبه) با صدور پیامی بهمناسبت هفته دفاع مقدس و روز تجلیل از شهیدان و ایثارگران، تاكید كردند: ملت ایران با فداكاری شهیدان و با صبر و پایداری آزادگان و جانبازان و با گذشت و بزرگواری خانواده های آنان توانست خود را به قله های عزت برساند.
متن این پیام كه همزمان با مراسم غبار روبى، عطرافشانى و گلباران مزار شهیدان در سراسر كشور از سوی حجت الاسلام و المسلمین شهیدی محلاتی نماینده ولى فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در گلزار شهدای بهشت زهرای تهران قرائت شد؛ بدین شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
بزرگداشت شهیدان و تكریم نام آن بزرگمردان، بیش از خود آنان، ملتی را كه این گوهرهای ناب را در درون خود پرورانده است، سرافراز می سازد. ما با این تكریم، منتّی بر آنان نداریم؛ آنانند كه با درخشش خود، ما را سرافراز و درخشان كردند و بر ما منت نهادند. ملت ایران با فداكاری شهیدانش و با صبر و پایداری آزادگان و جانبازانش، و با گذشت و بزرگواری خاندانهای آنان، توانست خود را به قله های عزت برساند و راه روشن خود به سوی آینده را بگشاید.
سلام خداوند و فرشتگان و پاكان عالم بر شهیدان و جانبازان و آزادگان و خانواده های صبور و فداكار آنان.
سیدعلی خامنهای
|
جمعه 5/7/1392 - 20:40
اخلاق
حوزه علمیه بینالمللی امیرالمومنین(ع) رشت افتتاح شد |
گروه اجتماعی: حوزه علمیه بینالمللی امیرالمومنین(ع) رشت عصر امروز، 4 مهرماه طی مراسمی با حضور آیتالله العظمی جعفر سبحانی، از مراجع تقلید در محل این حوزه علمیه افتتاح شد.
به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایكنا) شعبه گیلان، حوزه علمیه بینالمللی امیرالمومنین(ع) شهرستان رشت عصر امروز، 4 مهرماه طی مراسمی با حضور آیتالله العظمی جعفر سبحانی، از مراجع تقلید، حجتالاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری و مسئولین كشوری و استانی افتتاح شد.
آیتالله قربانی، نمایده ولی فقیه در گیلان و موسسن حوزه علمیه امیرالمومنین(ع) گیلان در ابتدای این مراسم با بیان اینكه استان گیلان نقش مهمی در تاریخ ایران و جهان دارد، اظهار كرد: مردم این سامان 600 سال قبل از تولد پیامبر اسلام(ص)، انسانهای فرهیختهای داشته است و بعد از اسلام نیز شخصیتهای علمی، ادبی، فقهی، فلسفی، كلامی، جهادی و... بسیاری را در دامان خود پرورانده است.
وی با بیان اینكه شخصیتهای دینی استان گیلان در جهان اسلام اثرگذار هستند، گفت: در دوران معاصر نیز ما شاهد مرجعیت آیتالله العظمی بهجت فومنی(ره) بودهایم كه از برجستهترین عالمان این دیار است؛ براین اساس در زمان حال كه آسیای میانه از دست كمونیستها نجات یافته، باید شرایطی ایجاد میشد تا طلاب از نقاط مختلف جهان برای تحصیل علوم الهی به آنجا بیایند و با گسترش اسلام ناب مانع فراگیری افكار آلوده وهابیها و سلفیها شوند.
آیتالله العظمی جعفر سبحانی از مراجع عظام تقلید در ادامه این مراسم با قدردانی از ساخت حوزه بینالمللی امیرالمومنین(ع) رشت، اضافه كرد: ساختن این مدرسه بینالمللی در منطقهای كه كشورهای اطراف آن آزاد شده و به دنبال اسلام واقعی هستند بسیار مفید است؛ پس باید آمادگی داشته باشیم افرادی كه ناآگاهند و نمیدانند اسلام علوی و غیر علوی چیست را جذب كنیم و كلام امام، ولایت و اسلام واقعی را به آنان برسانیم
به گزارش ایكنا، حوزه علمیه امیرالمومنین(ع) برای اولین بار در جهان اسلام در زمینی به مساحت 40 هكتار و با زیربنای 71 هزار متر مربع در چهار طبقه احداث شده است؛ این حوزه علمیه ظرفیت پذیرش 2 هزار طلبه را دارد و با افتتاح فاز نخست آن 300 طلبه جذب میشوند كه 150 نفر از این طلاب ایرانی و 150 نفر غیر ایرانی از 20 كشور مانند چین، روسیه، آسیای میانه و منطقه قفقاز سال تحصیلی جدید را در این حوزه آغاز میكنند.
گفتنی است كه این حوزه شامل كلاسهای درس، اتاق اساتید، نمازخانه، قرائتخانه، موتورخانه، سلفسرویس، خوابگاههای اقامتی مجهز، سالنهای اجتماعات و كنفرانس، دارالشفاء و 4 سالن درس خارج میباشد كه در بین حوزههای علمیه بینظیر است.
|
جمعه 5/7/1392 - 20:38
اخبار
گروه سیاسی: امام جمعه موقت تهران با اشاره به آیه «الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَیَخْشَوْنَهُ وَلَا یَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَكَفَى بِاللَّهِ حَسِیبًا»، سخنان رئیسجمهور در سازمان ملل را تبلیغ نظام عنوان كرد و گفت: سخنان وی سخنانی است كه اسلام، امام(ره) و رهبر معظم انقلاب بر آن تأكید دارند.
به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایكنا)، آیتالله محمد امامی كاشانی، عضو مجلس خبرگان رهبری، امروز پنجم مهرماه، در خطبه دوم نماز جمعه این تهران با تبریك هفته دفاع مقدس گفت: دفاع مقدس هویتی الهی دارد و با هویتهای همه دفاعها در تاریخ بشر متفاوت است؛ تاریخ حركتهای نظامی معمولا برای كشورگشایی و پیروزیهای مادی بوده است، آنجا نیز كه جنبه معنوی داشته حداكثر برای حفظ مرز و سرزمین بوده است.
وی با ذكر اینكه در اسلام حركتها باید برای خدا باشد، افزود: ریشه همه حركتها برای خداست، معاملهای با خدا صورت میگیرد، لذا شهید با خدا معامله كرده است، شهید خون خود را به خدا میدهد و بهشت را از خدا هدیه میگیرد.
خطیب جمعه تهران عنوان كرد: رهبر معظم انقلاب تأكید میكنند كه شهدا بر ما منت دارند، این جمله یك حقیقت بزرگ است، شهید با خدا معامله بزرگی انجام داده و در این معامله زیباییها، جلالها، استقلال كشور، اقتدار نظام، عظمت ملت و حفظ مرزها به دست میآید.
وی با تبریك روز آتش نشان گفت: آتشنشان نیز با فداكاری خود جان انسانها را نجات میدهد. در اردیبهشت امسال یكی از آتشنشانان فداكار در آتش رفت و دختر 8 سالهای كه در آتش گرفتار بود را نجات داد و با دادن ماسك خود به این كودك، خود به درجه رفیع شهادت نایل آمد.
امام جمعه موقت تهران افزود: ریشه دفاع مقدس به هویت الهی نظام اسلامی بازمی گردد، این نظام به سمت نظام جهانی حضرت مهدی(عج) حركت میكند.
عضو مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگر سخنان خود به سفر رئیسجمهور به نیویورك اشاره كرد و گفت: در قرآن كریم آمده است كه «الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَیَخْشَوْنَهُ وَلَا یَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَكَفَى بِاللَّهِ حَسِیبًا»، سخنان رئیس جمهور در سازمان ملل تبلیغ نظام اسلامی بود، سخنان وی سخنانی است كه اسلام، امام(ره)، رهبر معظم انقلاب بر آن تأكید دارند و تبلیغ رسالت خداوند است.
خطیب جمعه تهران با اشاره به نرمش قهرمانانه گفت: جهاد و دفاع گاه نظامی است و گاه سیاسی؛ در یك سخنرانی نیز خطیب گاهی صدای خود را بالا میآورد و گاه آرام سخن میگوید، لذا در نرمش قهرمانانه صدای بلند و كوتاه هر دو یك مقصد دارد، در معنای نرمش قهرمانانه این نكته هویدا است كه ملت ایران از سوی آمریكا مورد ستم واقع شده است.
عضو مجلس خبرگان رهبری در مورد سخنان رئیس جمهور آمریكا در سازمان ملل افزود: وی در بخشی از سخنان خود گفت كه ما قصد براندازی نظام را نداریم، البته این سخن رئیس جمهور آمریكا از روی صداقت نیست، نظام اسلامی نیز قابل براندازی نیست، نظام اسلامی هویتش در ارتباط با خداوند است و ملت این نظام را حفظ كردهاند، لذا چنین نظامی را نمیتوان نابود كرد، این سخن رئیس جمهور آمریكا نوعی رجزخوانی است.
امام جمعه موقت تهران: |
جهاد و دفاع گاه نظامی است و گاه سیاسی؛ در یك سخنرانی نیز خطیب گاهی صدای خود را بالا می آورد و گاه آرام سخن می گوید، لذا در نرمش قهرمانانه صدای بلند و كوتاه هر دو یك مقصد دارد، در معنای نرمش قهرمانانه این نكته هویدا است كه ملت ایران از سوی آمریكا مورد ستم واقع شده است |
خطیب جمعه این هفته تهران با بیان اینكه عطر نظام اسلامی دنیا را فراگرفته است، افزود: بیداریهای امروز در جهان عطر انقلاب اسلامی است، البته استكبار موانعی را ایجاد كرده است اما كاری نمیتواند انجام دهد و این عطر انقلاب اسلامی آرامش قدرتهای استكباری را برهم زده است.
عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: لذا غرب باید به سخنان خود عمل كند، اگر برخی از سخنان غربیها توسط آنها جنبه عملیاتی بگیرد، انسان میفهمد كه غربیها قصد عمل كردن به برخی حرفهای خود را دارند.
وی در مورد مسئله سلاح هستهای گفت: مقام معظم رهبری حرمت استفاده از این سلاح را صادر فرمودند، زیرا اساس هویت نظام ما اسلامی است و این غربیها هستند كه سخنان سیاسی میزنند كه و این سخنان ریشهای ندارد.
بنابراین گزارش خطیب جمعه تهران در خطبه اول با اشاره به روایتی زا پیامبر(ص) گفت: ایشان فرمودند «بیشتر افرادی كه در این دنیا سیر هستند در قیامت گرسنه خواهند بود»، گرسنگی قیامت نشئت گرفته از خوردن بیش از حد در این دنیا است، باید توجه كنیم كه غذای بدن با غذای روح هماهنگ باشد.
وی عنوان كرد: انسان برای انكه به تعالی برسد باید به نوع زندگی خود بنگرد، لذا سفره او باید رنگ الهی داشته باشد.
جمعه 5/7/1392 - 20:36
اخلاق
مدرس حوزه و دانشگاه افق ترجمه قرآن را با توجه به وجود مترجمان غربی مسلمان شده و تخصصی شدن آن، روشنتر از گذشته ذکر کرد.
عباس احمدوند، مدرس دانشکده الهیات دانشگاه تهران در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) با اشاره به روند ترجمه قرآن به لاتین گفت: طبق نظر اغلب محققان، برای نخستین بار رابرت کتونی، به فرمان پیتر واجبالتکریم قرآن را به لاتین ترجمه کرده است؛ البته برخی دیگر از پژوهشگران ترجمه مذکور را از آن پیتر طلیطلی مسلمان مسیحی شده میدانند.
وی افزود: ظاهرا این ترجمه به صورت گروهی انجام شده است چرا که از یک مسلمان در کنار دیگر مترجمان استفاده شده است؛ محققان دیگری نیز هرمان دلماسی را جزو مترجمان قرآن نام بردهاند؛ حال آنکه اینگونه نیست و هرمان، دیگر قسمتهای مجموعه کلونیایی به جز قرآن را ترجمه کرده است.
مدرس دانشکده الهیات دانشگاه شهید بهشتی اظهار کرد: این ترجمه به همراه برخی از نوشتههای دیگر چون مقدمه رابرت بر این ترجمه و برخی مقالات دیگر عمدتا ترجمه هرمان است که در کنار هم مجموعه مشهور کلونیای را تشکیل میدهند که در بررسی جریانات اسلامشناسی در غرب جایگاهی والا دارد.
وی گفت: ترجمه رابرت، میعار ترجمه دورههای بعد و یکی از منابع مهم غربیها در شناخت اسلام شد؛ اما کار او در واقع ترجمهای خلاصه گونه است و حاوی عباراتی مستهجن و زننده نسبت به اسلام و شخص پیامبر است؛ گویا رابرت میکوشیده تا در این ترجمه زشتترین عبارات و مهجورترین آنها را برگزیند و نه درستترین آنها را؛ از این ترجمه یک نسخه که به خط خود رابرت است در کتابخانه آرسنال پاریس وجود دارد.
روند ترجمه قرآن به لاتین
احمدوند تصریح کرد: با وجود این که این ترجمه پیش از نبرد صلیبی دوم به سن برنارد تقدیم شده و در معرض دید همگان قرار گرفته است تا مدتها به همان شکل خطی باقی ماند؛ سرانجام در سال 1542 و در تلاش مشترک فن ارپه و بیبلیاندر و با مقدمه مارتین لوتر و فیلیپ ملنچتن از سران پروتستانتیزم و پس از تحمل مشکلاتی چند به چاپ رسید که اگر حمایتهای لوتر نبود احتمال داشت که هرگز به چاپ نرسد.
وی گفت: ترجمه لاتین دیگری که شایسته ذکر است، ترجمهای است که لودوویکوماراچی به همراه متن عربی قرآن و توضیحات فراوان به انجام رسانده است؛ اندره راس آریونبه هم در سال 1547 قرآن را به زبان ایتالیایی ترجمه کرد که گرچه مترجم مدعی است که مستقیما از عربی صورت گرفته است اما عملا ترجمه یا تحریر متن رابر است.
احمدوند یادآور شد: در زبان آلمانی، نیز زلومن شوایگر واعظ کلیسای فرائون کرشه شهر نورنبرگ با اساس قرار دادن ترجمه آریوانبه قرآن را به آلمانی ترجمه کرد که به نوبه خود مبنای ترجمه مجهولالمترجم هلندی شد؛ نخستین ترجمه فرانسوی از قرآن هم از آندره دوریه است که بین سالهای 1647 تا 1775 به شکل فراوان تجدید چاپ شده است.
وی گفت: در زمان ما، ضمن اینکه هر روز بر تعداد ترجمههای قرآن افزوده میشود بر شمار مسلمانان زباندان عالم و نیز غربیهای مسلمان و علاقهمند به ترجمه کتاب آسمانی نیز افزوده شده است و جریان ترجمه قرآن به زبانهای غربی که از شبه قاره آغاز شده رشد بسیار داشته و افقهایش نیز بسیار امیدبخش است.
اهتمام به تاریخ نویسی قرآن
احمدوند با اشاره به تاریخ قرآننویسی افزود: اولین کسی که در این زمینه و به ویژه تاثیرپذیری قرآن از دیگر ادیان تحقیق کرد، بوتیه بود؛ بعدها گوستاو وایل کار او را پی گرفت و دوباره روش تاریخی و اشتمال موضوعی قرآن را مورد بررسی قرارداد؛ اما سورههای مکی را تقسیماتی از نزد خود کرد ولی شاید تئودور نولدکه خاورشناس برجسته آلمانی نخستین کسی باشد که تاریخ قرآن را جدی گرفته و پیش قراول فعالیت خاورشناسان در این زمینه شد.
این پژوهشگر قرآنی یادآورشد: وی موضوع پایاننامه دکتری خود را تاریخ قرآن قرارداده بود که توانست با تحقیق در موضوعی نوین به زبان لاتین به اخذ جایزه نیز نایل آید.
جمعه 5/7/1392 - 20:31
اخلاق
کاروان قرآنی نور جمهوری اسلامی ایران، اعزامی به حج تمتع سال ۱۳۹۲، وارد مدینه منوره شدند.
به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ستاد اطلاع رسانی حج 92، 14 قاری و یک حافظ کل قرآن و اعضای گروه تواشیح «شمیم بهشت» برای برگزاری محافل قرآنی در موسم حجتمتع 92 به سرزمین وحی اعزام شدند.
قاریان اعزامی به سرزمین وحی به عنوان سفیران قرآنی کشور در محافل انس با قرآن کاروانهای حجاج ایرانی و نشستها و همایشهای بعثه مقام معظم رهبری و نیز در جمع حجاج کشورهای دیگر به اجرای برنامههایی از جمله تلاوت قرآن کریم، تواشیح، اذان، مناجات و ... خواهند پرداخت که در مجموع بیش از هزار عنوان برنامه قرآنی در سرزمین وحی برگزار خواهد شد.
محمدرضا پورزرگری، هوشنگ یاری، حسین پور کویر، سیدفواد شوکاوی، محمدرضا محمدی، مهدی نباتی و ایرج رضوانی به عنوان قاری و هاشم سلطانینژاد حافظ کل قرآن وارد مدینه منوره شدند.
همچنین اعضای گروه تواشیح «شمیم بهشت» شامل آقایان احمد رحیمیفرد، مجتبی علی آبادیان، طاها کبیری، محمدرضا روحاللهی، سید مصطفی حسینی و محمد متولی طاهر از دیگر اعضای کاروان قرآنی نور جمهوری اسلامی ایران هستند که به سرزمین وحی اعزام شدند.
برابر این گزارش، محمد مسعود عنایتی مقدم، حمیدرضا احمدی وفا، سید حمیدرضا مقدسی، سید حبیبالله تاجزاده، عباس مسعودی و حسن مختاری از دیگر اعضای کاروان قرآنی نور هستند که مدینه بعد عازم شهر پیغمبر میشوند.
گفتنی است سرپرستی کاروان قرآنی نور جمهوری اسلامی ایران، اعزامی به حج تمتع 1392 را بهزاد احمدی قاری و مجری برجسته قرآنی کشور بر عهده دارد.
جمعه 5/7/1392 - 20:30
اخلاق
بزرگترین قرآن طلای جهان دقایقی پیش با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی، وزیر بهداشت و تولیت آستان قدس رضوی در بیمارستان فوقتخصصی رضوی رونمایی شد.
به گزارش تسنیم از مشهد مقدس، صبح امروز 30 شهریور با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، حسن قاضیزاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و آیتالله عباس واعظ طبسی تولیت آستان قدس رضوی و جمعی از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی فاز دوم بیمارستان فوقتخصصی رضوی مورد بهره برداری قرار گرفت.
پس از این، رونمایی بزرگترین قرآن طلای جهان توسط رئیس مجلس، وزیر بهداشت و نماینده ولی فقیه در استانهای خراسان صورت گرفت.
بزرگترین قرآن مطلای جهان دارای 800 کیلوگرم وزن و 604 صفحه بوده و اندازه هر یک از برگهای این قرآن 70 *100 است و ضخامت قطر این قرآن 14 سانتیمتر است.
این قرآن 604 صفحه 15 سطری دارد که در هر صفحه این قرآن 14 گرم طلا بهکار رفته است و حدود یک سال با خط نسخ بر اساس مصحف جمهوری اسلامی ایران کتابت شده است.
جمعه 5/7/1392 - 20:30
اخلاق
قائم مقام سازمان میراث فرهنگی با اشاره به اینکه این سازمان امکان خرید همه قرآنهای خطی در دست مردم را ندارد، اظهار کرد: موزه قرآن کریم میتواند به باشگاهی برای تمام کسانی که قرآن کریم دارند و یا علاقهمند به قرآنهای خطی هستند، تبدیل شود.
مهدی حجت، قائم مقام و معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) درباره برنامههای خود برای حفاظت از قرآنهای خطی کشور که توسط مجموعهداران خارجی خریداری و از کشور خارج میشود، گفت: این قرآنها باید در مالکیت صاحبان آنها در داخل کشور باقی بماند و قرار نیست که سازمان میراث فرهنگی تمامی آثار فرهنگی کشور اعم از تپههای تاریخی، بناها، اشیاء و قرآنها را بخرد.
وی تصریح کرد: اگر سالها بودجه کل کشور صرف شود، امکان خرید همه این آثار وجود ندارد. این آثار مالک شخصی دارد و باید در مالکیت این اشخاص باقی بماند، اما چند نکته در این خصوص مطرح است؛ اول اینکه خروج اموال فرهنگی از کشور ممنوع است گمرکها باید با دقت برای شناسایی این آثار فعالیت کرده و کارشناسانی در این خصوص تربیت شوند.
سیستمهای الکترونیک قدرت تشخیص قرآن خطی از یک کتاب معمولی را ندارند
حجت با اشاره به اینکه در دوره قبل فعالیت خود در میراث فرهنگی برای گروههایی شامل نیروهای ارتشی، افراد شاغل در گمرک، پاسداران مرزها و ... کلاسهای آموزشی شناسایی آثار تاریخی برگزار میکرده است، گفت: اما این کار دنبال نشده و امروز امکان شناسایی این آثار کمتر شده است به ویژه اینکه با سیستمهای الکترونیک موجود تشخیص یک قرآن خطی از یک کتاب معمولی کار دشواری است و بنابراین امکان خروج قرآنها وجود دارد.
قائم مقام سازمان میراث فرهنگی مهم ترین مسئله کنونی را جلب اعتماد مردم به سازمان دانست و اظهار کرد: مسئله مهم این است که مردم به دستگاه حافظ میراث فرهنگی اطمینان کرده آن را امین خودشان بدانند و متوجه باشند که اگر آثاری که در اختیار دارند را به سازمان معرفی کردند این سازمان قصد تجاوز به آن آثار را ندارد بلکه قصد کمک دارد.
وی ضمن هشدار نسبت به آسیبهای وارده به کتب و قرآنهای خطی، گفت: تمامی کتب خطی از جمله قرآنهای شریف دچار آسیب میشوند، بنابراین کسی که قرآن خطی خود را در خانه نگه میدارد اگر راههای محافظت از آن را بلد نباشد، ممکن است قرآنش در خطر نابودی قرار گیرد بنابراین باید کتابهای خطی را برای مرمت و شناسنامهدار شدن نزد میراث فرهنگی بیاورند.
حجت ادامه داد: طرح ما این بود که هر کس آثار فرهنگی دارد آن را به میراث فرهنگی معرفی کند تا مالکیتش بر آن تثبیت شده و شناسنامه اثر تهیه شود تا فرد بداند قرآنش متعلق به چه دورهای است، چه قدر ارزش تاریخی و حتی ریالی دارد، گندزدایی شود، ترمیم شود و در اختیار مالک قرار گیرد. در این حالت سازمان میراث فرهنگی میداند، چه آثار فرهنگی در کشور وجود دارد و فرد هم میتواند با همین شناسنامه اثر خود را در داخل کشور بفروشد؛ اینکه یک اثر تاریخی در داخل در اختیار چه کسی است مهم نیست و فقط مهم است که از کشور خارج نشود.
وی تصریح کرد: باید راهکارهایی طراحی کنیم که دستگاه میراث فرهنگی به جای اینکه به دستگاهی تبدیل شود که مردم از آن هراس داشته و اموال خود را از آن پنهان کنند، همه به این سازمان اطمینان و به آن مراجعه کنند و آثار خود را برای ترمیم و دریافت کمک کارشناسی در اختیار میراث فرهنگی قرار دهند.
قائم مقام سازمان میراث فرهنگی در پاسخ به این سؤال که به دلیل قیمتگذاری کم میراث فرهنگی بر قرآنهای خطی مردم قرآنهای خطی خود را با قیمتهای بیشتر به مشتریان خارجی می شوند، برای این مشکل چه اقدامی باید کرد؟ گفت: مسئله قیمتگذاری بر قرآنهای خطی مسئله مهمی نیست چون هیچ یک از افرادی که صاحب این قرآنها هستند نمیخواهند مال خود را به ثمن بخس بفروشند و روزی که معامله میکنند فکر میکنند به بهترین قیمت میفروشند.
مرزها برای خروج قرآنهای خطی باید بسته شود
وی ادامه داد: طرف مقابل هم به خاطر طمعی که دارد این قرآنها را از کشور خارج میکند، ما اول باید مرزها را ببندیم، دوم اینکه اطمینان ایجاد کرده فرهنگسازی کنیم که آنچه در مالکیت شخصی مردم است، متعلق به فرهنگ این مملکت است و تنها قسمت مادی آن متعلق به مالک شخصیست و قسمت معنوی آن مربوط به همه مردم کشور است.
حجت با تأکید بر اینکه هر اثر فرهنگی یک مالک خصوصی دارد که جنس را در اختیار دارد و یک مالک معنوی دارد که متعلق به همه ملت ایران است، عنوان کرد: ما به عنوان نمایندگان مردم باید مراقب بخش مالکیت فرهنگی باشیم و قسمت مالکیت فرهنگی را نگه داریم. به همین خاطر گفته میشود که اگرچه این قرآن متعلق به شما است اما نباید از کشور خارج شود.
وی در خصوص تجمیع این قرآنها در موزههایی مانند موزه ملی قرآن کریم که میتواند زمینه بازدید و آشنایی مردم را فراهم کند، گفت: قبلاً مسئولان این بخش بیشتر متوجه اقدامات سیاسی خود بودند، اما اکنون با تلاش ما موزه قرآن کریم باید بتواند مجمعی برای همه علاقهمندان به قرآنهای خطی باشد و در این مکان نمایشگاههایی از قرآنهای خطی برپا و در معرض دید عموم قرار داده شود.
حجت افزود: موزه قرآن کریم میتواند به باشگاهی برای تمام کسانی که قرآن کریم دارند و یا علاقهمند به قرآنهای خطی هستند، تبدیل شود.
جمعه 5/7/1392 - 20:30
اخلاق
1 - امنیت، همسنگ عبادت. قرآن میگوید: «فَلْیَعْبُدُوا» (قریش/3) عبادت کنید. چرا؟ چون: «أَطْعَمَهُم مِّن جُوعٍ وَ ءَامَنَهُم مِّنْ خَوْفِ» (قریش/4)، یعنی از خوف، امنیت دارید. این پیداست که اینها هموزن هستند.
2 - تأمین امنیت برای غیرمسلمانان. برای غیرمسلمانها هم باید امنیت باشد. به امیرالمؤمنین(ع) گفتند: زینت یک زن یهودی را از او گرفتند. فرمود: اگر یک مسلمان از غصه دق کند جا دارد. حتی در جبهه، اگر یکی از اینهایی که روی ما شمشیر میکشد، گفت: آقا شمشیرت را نگهدار، من میخواهم تحقیق کنم. میگوید: به او مهلت بدهید. قرآن میفرماید: «وَ إِنْ أَحَدٌ مِنَ الْمُشْرِکینَ» اگر یکی از مشرکین از تو مهلت خواست، گفت: میخواهم تحقیق کنم. مهلت به او بده، «حَتَّی یَسْمَعَ کَلامَالله» تا حرف خدا را بشنود. سپس، «أَبْلِغْهُ مَأْمَنَهُ» (توبه/6) به سلامت به خانهاش برسان.
3 - امنیت آبروی مردم. باید آبروی مردم در امان باشد. سوءظن حرام است. چون بستری است که انسان تجسس کند. غیبت حرام است، آبروی شما را میریزد. الان در هیچ کشوری از دنیا نمیتوانی دادگستری بروی بگویی: فلانی غیبت کرده و آبروی مرا ریخته است. یعنی قانونی برای غیبت نیست. برای سرقت هست، اما برای تجاوز به آبرو قانون نیست.
4 - امنیت اموال مردم. میگوید: دست دزد را قطع کن. البته هردزدی دستش را قطع نمیکنند. 26شرط دارد. باید قفل بشکند. یا دیوار خراب کند. باید 2نفر عادل هم ببینند. خوب من اگر عادل هستم، باید نهی از منکر کنم. آنجا که عادل نگاه میکند و حرف نمیزند، یعنی دزد مسلح است.
5 - نقش ولی فقیه در حفظ امنیت جامعه. ولایت فقیه حافظ امنیت است. در هر کشوری یک جایی که به بنبست میرسند، یکی باید حرف آخر را بزند. رئیسجمهور یا رئیس قوه قضاییه. جمهوری اسلامی میگوید: حرف آخر را یک مجتهد عادل بزند.
6 - نقش حجاب و عفاف در امنیت اجتماعی. شما حق نداری به زن مردم نگاه ممتد کنی. در خلوت با اجنبی، حق نداری آنجا نماز بخوانی. حجاب و عفاف حافظ امنیت است.
7 - برخورد شدید اسلام با شایعهسازان. قرآن در سوره احزاب میگوید: «لَئِنْ لَمْ یَنْتَهِ الْمُنافِقُونَ» اگر منافقین دست از کارشان برندارند، «وَ الْمُرْجِفُونَ فِی الْمَدینَةِ» آنهایی که در جامعه با شایعه زلزله ایجاد میکنند، اگر دست برندارند از ایجاد شایعه، «لَنُغْرِیَنَّکَ» پیغمبر تو را بر آنها میشورانیم. آنها را قلع و قمع میکنیم. «لا یُجاوِرُونَکَ فیها إِلاَّ قَلیلاً» (احزاب/60) حق ندارند در این شهر زندگی کنند. به نقاط دور تبعیدشان کن. بعد هم میگوید: «وَ قُتِّلُوا تَقْتیلاً». باید کشته شوند. مردم امنیت میخواهند. مردم حق دارند آرام زندگی کنند.
جمعه 5/7/1392 - 20:27
اخلاق
مهم نیست اگر زمین بخورید ، مهم دوباره برخاستن است . وینسنت لمباردی
پنج شنبه 4/7/1392 - 14:22
اخلاق
هیچگاه به دروغگویان ، میدان کارگزاری ندهید . حکیم ارد بزرگ
چیزی عوض نمی شود ماییم که دگرگون می شویم . هنری دیوید تورو
پنج شنبه 4/7/1392 - 14:22