• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 205
تعداد نظرات : 38
زمان آخرین مطلب : 4527روز قبل
خواص خوراکی ها

فوایدی از آناناس

فوایدی از آناناس
آناناس از آن دسته غذاهایی است كه خوردنش كمی مشكل است. اما به شما تضمین می دهیم كه همان لذتی را كه از خوردن یك قطعه شكلات می برید، بتوانید از خوردن یك لیوان آب آناناس هم ببرید...

آناناس سرشار از ویتأمین ها و مواد مغذی

آناناس سرشار از ویتأمین ها و مواد مغذی مثل كلسیم، پتاسیم، فیبر و ویتامین ث است علاوه بر اینها بسیار كم چربی و كم كلسترول است.
این خواص را می توانید از مصرف كمپوت آناناس، میوه تازه آن، میوه یخ زده یا حتی آب آناناس به دست آورید.

یكی از خواص مهم آناناس كمك به ساخت استخوان های سالم و استحكام استخوان ها است. آناناس غنی از منیزیم ماده معدنی ای است كه وجودش برای ساخت استخوان ها و ارتباط بافت ها ضروری است. آناناس باعث رشد استخوان ها در بدن جوانان و استحكام استخوان ها در پسران می شود.
یك فنجان آناناس حدود ۷۳ درصد منیزیم مورد نیاز روزانه بدن را تأمین می كند، از دیگر خواص آناناس می توان به نقش آن در بهبود سرماخوردگی و كاهش میزان سرفه اشاره كرد. اكثر افراد هنگام سرماخوردگی ویتأمین ث یا آب پرتقال بیشتر می خورند غافل از این كه خواص آناناس نیز كمتر از آنها نیست.

 

«بروملین» موجود در آناناس باعث كاهش شدید سرفه یا توقف سرفه های شدید و كاهش میزان لحاظ می‌شود. پس هنگام سرماخوردگی خوردن آناناس را فراموش نكنید.
شنبه 1/11/1390 - 0:48
اخبار

مرگ دلخراش یک دانش‌آموز ناشنوا

مرگ دلخراش یک دانش‌آموز ناشنوا
سه هفته است که جای علی رجبی در کلاس و مدرسه خالی است و دانش‌‌آموزان منتظر سلامت و بازگشت دوباره او به مدرسه بودند اما...

فارس:دانش‌آموز 7 ساله ناشنوای بهشهری بر اثر تصادف با قطار فوت کرد.

علی رجبی دانش‌آموز 7 ساله  که در پایه "آمادگی 2" مدرسه استثنایی امید بهشهر تحصیل می‌کرد، بر اثر تصادف با قطار جان خود را از دست داد.
 
این دانش‌آموز که ساکن منطقه حاشیه ریل قطار بود، ساعت 16 روز هفتم دی امسال هنگام بازی و به دلیل ناشنوایی، متوجه صدای سوت قطار نشد و به خاطر ضربه به جمجمه‌اش فوت کرد.

در بخشی از پیام تسلیت روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استتثنایی کشور به خانواده این دانش‌آموز آمده است: سه هفته است که جای علی رجبی در کلاس و مدرسه خالی است و دانش‌‌آموزان منتظر سلامت و بازگشت دوباره او به مدرسه بودند اما ناباورانه خبر هجرت آسمان آن گل معطر و پاک را شنیدند؛ چیزی که هیچگاه از یاد و خاطره آنان نخواهد رفت و جایش همچنان در مدرسه استثنایی بهشهر خالی خواهد بود».
شنبه 1/11/1390 - 0:48
خواستگاری و نامزدی

سوالات داغی که باید در اولین جلسه از نامزدتان بپرسید !

سوالات داغی که باید در اولین جلسه از نامزدتان بپرسید !
دختر و پسری که قرار است با هم ازدواج کنند در اولین جلسه قبل از ازدواج بایستی در چه زمینه هایی با هم صحبت کنند؟


 چگونه و با چه سوالاتی باید بفهمیم طرف مقابل برای زندگی ما مناسب است یا خیر؟
 سوال: دختر و پسری که قرار است با هم ازدواج کنند در اولین جلسه قبل از ازدواج بایستی در چه زمینه هایی با هم صحبت کنند؟

 در مورد چه چیزی باید صحبت كنیم و چه سؤال هایی بپرسیم تا بفهمیم كه او ایده ال زندگی ماست؟

پاسخ: در مورد انتخاب همسر باید از فاكتورهای گوناگونی استفاده كرد. به عبارت دیگر همسر مورد نظر را نمی‏توان صرفا با طرح چند سؤال آن هم در یكی دو جلسه، شناسایی كرد. چه اینكه این جلسات بیشتر جنبه تشریفاتی دارد و طرفین به خاطر برخوردهای اولیه ممكن است خیلی خوب نتوانند همدیگر را ارزیابی كنند. لذا علاوه بر این جلسات گفتگو باید راهكارهای مطمئن‏تری را ضمیمه كرد تا درمجموع به یك نتیجه مطلوب رسید و آگاهانه دست به انتخاب زد.

به نظر می‏ آید یكی از بهترین راههای شناخت همسر، شناخت خانواده او می‏باشد. چه اینكه همسر محصول یك خانواده است و اگر خانواده مناسب باشد تا حدود زیادی می‏توان به محصولات آن نیز اطمینان داشت. راه شناسایی خانواده استفاده كردن از افراد مجرب، آگاه و دلسوز و در عین حال راز دار و مطمئن است.

یكی دیگر از راههای انتخاب همسر مناسب، داشتن آگاهی های لازم از همسر مطلوب و ایده‏ آل می‏باشد و لازمه این كار، مطالعه كتاب هایی در این زمینه مانند: كتاب «جوانان و انتخاب همسر از علی اكبر مظاهری انتشارات پارسایان» و كتاب « انتخاب همسر» از ابراهیم امینی از انتشارات سازمان تبلیغات اسلامی و كتابهای دیگر در همین زمینه.

همچنین مشورت كردن با افراد كارشناس و مجرب، اطلاعات بسیار ارزشمندی را می‏تواند در اختیار انسان بگذارد، بعد از اینكه مجموعه‏ای از اطلاعات را از طریق خانواده، مشورت با افراد كارشناس و مجرب و مطالعه بدست آوردید، آنگاه نوبت به جلسات حضوری و گفتگو می‏رسد. طبیعی است كه اگر این فرآیند به صورت صحیح و دور از احساسات انجام بگیرد درصد بالایی از اطلاعات لازم برای انسان فراهم میشود.

در جلسات حضوری بیشتر باید توجه به مسائلی مانند: تعادل روحی، سلامت جسمانی، قیافه ظاهری و نگاه كلی فرد به زندگی مورد توجه قرار گیرد. برای بدست آوردن تعادل روحی كه اهمیت بسیار زیادی دارد ،باید رفتار فرد را مانند نحوه سخن گفتن او، انسجام كلامی او. طریقه نشستن و حركات و سكنات او مورد توجه قرار گیرد. اگر در این گونه امور وضعیت عادی داشت تا حدودی می‏توان به تعادل روحی او نیز پی برد.

موضوعات و سؤالات قابل طرح در این گونه گفتگوها مختلف است. زیرا افراد عقیده ها, آرمانها, هدفها و خواسته های آنان گوناگون است. اما بعضی از مطالب عمومی بوده و می توان آنها را طرح كرد كه عبارتند از :

1. سؤال از خط مشی كلی زندگی آینده و این كه زندگی را بر چه مبنایی می خواهید استوار و اداره كنید؟
مثلاً: تا چه اندازه به قوانین و دستورات اسلام و تكالیف عملی و دینی آن پایبند هستید و می خواهید تا چه اندازه زندگی را بر اساس آن بنا كرده و در تصمیم گیریها آنها را مورد توجه قرار می دهید؟

2. پرسش از اهداف آینده : هدفهایی كه قصد دارید در زندگی آینده دنبال كنید چیست؟ و یا درباره ی هر یك از آرمانها و هدفهای تحصیلی , اخلاقی , اجتماعی , شغلی و... به شكل جزئی تر سؤال صورت گیرد.

مثلا:تا چه اندازه به ادامه ی تحصیل و پیشرفت علمی پایبند هستید؟ به چه شغلی علاقه مند بوده و چه شاخصه هایی باید داشته باشد و از نظر اخلاقی تا چه اندازه به دستورهای اخلاقی و آداب و رسوم اجتماعی و فرهنگی توجه دارید و...

3. پرسش از صفات اخلاقی و خصوصیات فردی یكدیگر.

4. پرسش از خواسته ها و انتظارات طرفین از یكدیگر.مثلاً: از همسر مطلوب خود چه انتظاری دارید؟

5. پرسش از چگونگی برخورد و رفتار و میزان ارتباط با خانواده و بستگان و خویشان یكدیگر.

6. پرسش از نظرات یكدیگر درباره ی شیوه تربیتی فرزندان آینده .

7. پرسش از عیوب و نواقص و بیماریهای مزمن یكدیگر.

لازم به ذكر است در چنین جلسه ای باید دو طرف صادقانه از حقایق و ویژگیهای واقعی یكدیگر خبر دهند و در صدد گمراه كردن یا فریب دادن یكدیگر بر نیایند بلكه باید با كمال شجاعت و به طور صادقانه پاسخ گوی پرسش های یكدیگر باشند.


شنبه 1/11/1390 - 0:46
مصاحبه و گفتگو

گفتگوی جالب با یک روحانی عضو فیس بوک!

گفتگوی جالب با یک روحانی عضو فیس بوک!
حدود شش ماه است؛ یکی از دوستان برای من در فیس بوک صفحه درست کرد. قبلاً مشکل دسترسی به اینترنت داشتم؛ اما الان مدتی است که اینترنت دارم و در فیس بوک فعال هستم.

عصر ایران:سید محمود صادقی، از طلاب سطح خارج حوزه علمیه قم و از شاگردان آیت الله جوادی آملی و سید حسن خمینی است. وی جزو روحانیان نواندیشی است که نگاهی روشنفکرانه به دنیای امروز و روابط انسانی دارد. نوگرایی و خوشامدگویی اش به پدیده های مدرن، وی را به فیس بوک نیز کشانده است. او شش ماه است که عضو فیس بوک است و در این شبکه عظیم اجتماعی، با دیگران آشنا می شود و افکارش را با آنها در میان می گذارد.

وی در گفت و گو با عصرایران ، درباره روحانیت و فیس بوک، فیس بوک در جمع طلاب حوزه علمیه قم و انگیز های روحانیان از حضور در فیس بوک توضیح می دهد. گفت و گو با محمود صادقی در قم و در حرم حضرت معصومه، پس از ادا شدن نماز مغرب این طلبه خوش مشرب، انجام شد.  

***

لطفاً ابتدا کمی خودتان را برای خوانندگان ما معرفی کنید.

سید محمود صادقی؛ در سال 72 با دیپلم فنی وارد حوزه علمیه قم شدم. حدود ده سال با موسسه فرهنگی تحقیقاتی اسراء (آیت الله جوادی آملی) همکاری داشتم که حاصل این همکاری سیزده مجلد کتاب است که تا کنون منتشر شده است.

این کتاب ها درباره چیست؟

این آثار در زمینه‌های مختلف بوده است؛ البته بیشتر جنبه تفسیری داشته‌اند. آخرین کارهای من در این مؤسسه، ارائه آثار استاد جوادی آملی به شکلی قابل فهم برای عموم مردم بوده است.

شما چند وقت است که عضو فیس بوک هستید؟

حدود شش ماه است؛ یکی از دوستان برای من در فیس بوک صفحه درست کرد. قبلاً مشکل دسترسی به اینترنت داشتم؛ اما الان مدتی است که اینترنت دارم و در فیس بوک فعال هستم.

چرا وارد فیس بوک شدید؟

دوست من که سابقه عضویت بیشتری در فیس بوک دارد، از مدت ها قبل درباره موضوعات و مسائلی که در  فیس بوک مطرح می شد، با من حرف می زد. مثلاً می پرسید که فلان مساله در فیس بوک مطرح شده و چطور باید در قبال آن موضع بگیریم؟ کم کم به این نتیجه رسیدیم که اگر به صورت دسته جمعی وارد مباحث فیس بوک شویم، بهتر است. این شد که من هم در فیس بوک عضو شدم.

 چه مسائلی در فیس بوک مطرح می شد که شما را به عضویت در این شبکه اجتماعی ترغیب کرد؟

به هر حال من یک سری دلبستگی هایی دارم؛ به انقلاب اسلامی، تفکرات دینی، امام و... من فکر می کنم و واقعاً اعتقاد دارم که انقلاب بستر خوبی برای احیای تفکر دینی است؛ این زمینه هنوز هم وجود دارد.
البته تفکر دینی باید به شکل صحیح ارائه شود. متاسفانه برخی از ما حوزویان نگاه درستی نسبت به جامعه نداریم. یعنی دیواری دور ما است و یا شاید هم خودمان این دیوار را به گرد خود کشیده ایم. احساس من این بود که ما می توانیم از طریق فیس بوک با افرادی در ارتباط باشیم که در حالت عادی، دسترسی چندانی به آنها نداریم.
البته طلبه ها در طول سال فرصتی برای تبلیغ دارند. یعنی در ماه رمضان یا ایام محرم یا به مناسبت های دیگر، به سفرهای تبلیغی می روند و این تا اندازه‌ای موجب آشنایی آنها با فضای جامعه می شود. ولی با این حال، این حصار خودساخته ما موجب می شود که مردم ما را در حریمی خاص بپندارند و چنانکه باید به ما نزدیک نشوند. البته بهتر است بگویم ما به سمت مردم نمی رویم (این جمله شاید درست تر باشد).
به هر حال چنین وضعیتی باعث می شود که ما ارتباط عمیقی با مردم نداشته باشیم و نتوانیم چنانکه باید واقعیات جامعه را ببینیم. اما وقتی که شما با کسی رو در رو نیستید، خیلی راحت تر حرفتان را مطرح می کنید. فیس بوک به ما و مردم این فرصت را می دهد که با سهولت بیشتری با هم ارتباط برقرار کرده و حرف بزنیم.

در حوزه علمیه قم، طلبه ها به اینترنت دسترسی دارند؟

قم ظاهراً یک شبکه داخلی یا اینترانت دارد. سایت هایی که دفتر تبلیغات راه اندازی کرده در اینترانت قم قابل دسترسی است. اما به طور کلی اینترنت در قم در دسترس مردم قرار دارد و از این حیث بین قم و تهران فرق چندانی نیست.
من خیلی وقت است که دیگر در مدارس حوزه علمیه قم نیستم. مدارس برای طلبه های سطوح پایین تر است. اما بعید می دانم که در این مدارس امکان دسترسی به اینترنت وجود داشته باشد.
یادم است زمانی که ما تازه طلبه شده بودیم، حتی دسترسی ما به تلویزیون و روزنامه هم چندان آسان نبود؛ یعنی در این زمینه سخت گیری می شد. الان طلبه های جوان تر به تلویزیون و روزنامه دسترسی دارند ولی بعید است که در مدارس به اینترنت دسترسی داشته باشند.

از چه سالی فاصله تان با مدارس حوزه علمیه بیشتر شد؟

از سال 1378. البته از حوزه فاصله نگرفتم. ما در حوزه سطوح مختلفی داریم. سطح اول "مقدمات" است که این سطح را باید در مدارس حوزه گذراند. مدتش هم حداکثر شش سال است. از سال ششم به بعد، طلبه هایی که دوره های مقدماتی ادبیات عرب، فقه و اصول را گذراندند، طلبه های آزاد محسوب می شوند و به فضای عمومی حوزه راه می یابند. یعنی دیگر با حضور و غیاب در کلاس های درس سر و کار ندارند. خودشان ملتزم هستند که در کلاس ها شرکت کنند و آخر سال باید امتحان بدهند.
 این کلاس ها، کلاس های دروس آزاد هستند که نظام خاص خودشان را دارند  و سطوح 2 و 3 و 4 حوزه محسوب می شوند. بعد از آن هم دروس خارج شروع می شود. در این مقاطع دیگر، آن نظام و برنامه ای که در مدارس سطوح مقدماتی حاکم است، وجود ندارد.

الان در چه سطحی هستید؟

من الان خارج می خوانم. یعنی طلبه دروس خارج هستم.

کامپیوتر در حوزه علمیه خیلی کاربرد دارد؟

بله. تاسیس مرکز کامپیوتری علوم اسلامی، واقعه بسیار خوبی در حوزه علمیه بود. این مرکز کارهای بسیار خوبی انجام داده است. این مرکز به غیر از کارهایی که در فضای مجازی انجام داده، یک سری از نرم افزارهای اسلامی را طراحی کرده و انبوهی از کتاب ها را به صورت نرم افزارهای تخصصی در اختیار طلبه ها گذاشته است. مثلاً نرم افزارهای تخصصی فقه، اصول، حدیث، رجال و ... این کار باعث شده که کامپیوتر در حوزه کارکرد زیادی داشته باشد.
الان کمتر طلبه ای را در حوزه پیدا می کنید که با کامپیوتر آشنا نباشد. طلبه ها شاید در دسترسی به اینترنت ضعیف عمل کنند و استفاده از اینترنت را برای خودشان لازم ندانند ولی 99 درصد آنها کار با کامپیوتر را به خوبی بلد هستند و از این نرم افزارها هم به خوبی استفاده می کنند.

خارج از سیستم کامپیوتری حوزه علمیه، طلبه های حوزه چقدر به حضور در فیس بوک رغبت نشان می دهند؟

بیشتر طلبه ها از سال ششم به بعد، که از نظام حضور و غیاب حوزه آزاد می شوند، در خانه های خودشان هستند و از آنجا، اگر بخواهند، می توانند به اینترنت دسترسی داشته باشند. البته فقط قشر خاصی از طلبه ها در فیس بوک فعال هستند ولی قشر دیگری از آنها شاید اصلاً ندانند فیس بوک چیست و یا فیس بوک را بشناسند و رغبتی به عضویت در آن داشته باشند. اما آن گروه اول، هم فیس بوک را می شناسند و هم نهی ها به گوششان رسیده است ولی باز هم وارد این شبکه اجتماعی می شوند.

طلبه ها و روحانیانی که شما می شناسید، با فیس بوک آشنا هستند؟

نه، شاید بیست درصد دوستان من با فیس بوک آشنا باشند و جمع محدودی از این بیست درصد وارد فیس بوک شده اند. ما یک عده را تشویق کرده ایم که عضو فیس بوک شوند؛ ولی این دوستان محدودیت هایی برای فعال بودن در فیس بوک دارند. مثلاً ممکن است در خانه خودشان به اینترنت دسترسی نداشته باشند و فقط از مکان های ویژه ای بتوانند وارد فیس بوک شوند. به هر حال محدودیت های زیادی وجود دارد.

طلبه هایی که عضو فیس بوک می شوند معمولاً با چه انگیزه ای وارد این شبکه اجتماعی می شوند؟  

بخشی از این طلبه ها، دیدگاهشان مثل من است؛ یعنی با انگیزه های تبلیغی و تبیینی وارد فیس بوک شده اند. بخشی دیگر با انگیزه خبرگیری و رصدکردن فضای ایران و جهان وارد فیس بوک می شوند. عمدتاً هم به اخبار سیاسی علاقه مند هستند. بخش دیگری از این طلاب، با انگیزه های تفریحی وارد فیس بوک می شوند. ولی در مجموع، طلبه هایی که عضو فیس بوک هستند و من آنها را می شناسم، هیچ کدامشان خوره فیس بوک نیستند!

حضور در فیس بوک برای طلبه  ها دردسر ساز نمی شود؟

نمی دانم ( خنده ). شاید بشود. من هنوز نشنیده ام کسی را به دلیل عضویت در فیس بوک بازداشت کنند. وبلاگ نویسان را شنیده ام؛ اما فیس بوکی‌ها را نه!

طلبه وبلاگ نویس منظورتان است؟

بله.

به دلیل محتوای انتقادی نوشته های وبلاگش؟

بله، تقریباً.

مراجع تقلید درباره فیس بوک چه فتاوایی دارند؟

ببینید فقه ما مسئله محور است و مسائل بر اساس فرض‌ها شکل می‌گیرند. از این رو باید در فتاوای مراجع معظم دقت نظر به خرج داد. گاهی سؤال به گونه‌ای طرح می‌شود که بر فرض مطرح شده در سؤال، جواب حرمت خواهد بود و گاهی به گونه‌ای دیگر.

برخی مراجع فتاوایی در زمینه فیس بوک فتاوایی داده‌اند که به نظر باید با همین رویکرد با آن‌ها مواجه شد و از انجا که در فقه ما موضوع شناسی به عهده مکلف است، ممکن است پاسخ مرجعی بر اساس فرض مسئله از نگاه مکلفی خاص باشد و از این جهت ما در برداشت از فتوا با مشکل مواجه شویم.

بعضی آقایان فرموده‌اند اگر مفسده نداشته باشد و موجب تقویت محاربین با اسلام نشود مانعی ندارد؛ حال تشخیص اینکه این شرایط درباره فیس بوک محقق می‌شود یا نه، به عهده خود مکلف است.

ارزیابی شما از موضع سیاسی و مذهبی جوانان ایرانی حاضر در فیس بوک چیست؟ دین گرا هستند یا دین گریز؟ با حکومت موافقند یا مخالف؟

سابقه حضور من در فیس بوک خیلی زیاد نیست. البته من آدمهای زیادی را در فیس بوک دیده ام. اما کسانی که الان در لیست دوستان من هستند، آدمهایی اند که دغدغه دینی دارند و  بسیاری از مسائل کنونی جامعه برایشان دردناک است. این افراد دغدغه دینی دارند و به فکر اصلاح امور هستند.
دوستان من در فیس بوک به اصل نظام معتقدند ولی انتقادات جدی هم نسبت به شرایط موجود دارند. سوالات آنها گاه همان سوالاتی است که برای خود ما طلبه ها و روحانیان هم ایجاد می شود.

حضور روحانیان در فیس بوک چه واکنشی در سایر اعضای این شبکه اجتماعی ایجاد می کند؟

من شاید برای پاسخ دادن به این سوال مناسب نباشم؛ زیرا روحیه انتقادی در ما، نسبت به خیلی از طلبه های دیگر، قوی تر است. به همین دلیل شاید بهتر باشد این سوال را طلبه هایی جواب بدهند که با جو غالب حوزه همراهی و همسویی دارند. آنها بهتر می توانند توضیح دهند که در فیس بوک چه برخوردی با یک روحانی می شود.
کسانی که مرا در فیس بوک می بینند برخورد خوبی با من دارند و نوشته ها و تحلیل هایم گاهی برای آنها جالب است و با کامنت های آنها مواجه می شود.

برای مثال من در فیس بوک نام خواننده‌ای را در کنار نام استاد شجریان، به عنوان خواننده مورد علاقه ام قرار دادم. دوست جوانی در فیس بوک از من پرسید واقعاً به این خواننده گوش می کنی؟! گفتم: " بله، ایشان کارهای خوب زیادی دارد. " دوست جوان من چیزی گفت که برای من خیلی جالب بود. او گفت: "کسانی مثل شما باعث می شوند که ما نتوانیم یک حکم کلی درباره روحانیان صادر کنیم."
شاید این دوست فیس بوکی من، چندان هم مذهبی نبود(البته در نظر آدم‌هایی مثل من). اما یک بار هم یک آقای مذهبی، پیامی خصوصی برایم فرستاد و کلی بد و بیراه به من گفته بود. حرفش دقیقاً این بود که تو خجالت نمی کشی به صدای این خواننده گوش می کنی؟! این هم برای من خیلی جالب بود. یعنی گاهی غیرمذهبی ها در فیس بوک با ما خوب برخورد می کنند؛ اما مذهبی ها به ما ناسزا می گویند.

الان بیش از 700 میلیون نفر در کل دنیا عضو فیس بوک هستند؛ اما ظاهراً اکثر روحانیان، که علی‌القاعده باید مبلغان دین باشند، فیس بوک را فضایی ضاله می دانند که این همه از آن  فاصله دارند.

من دین اسلام را دینی کاملاً انسانی می دانم و معتقدم که این دین آمده است تا به انسان ارتقاء و کمال ببخشد. اگر انسان نباشد، دین هم موضوعیت نخواهد داشت.
 فضای فیس بوک برای من فضایی است که می توانم در آن بسیاری از مسائل انسانی را مطرح کنم. اینکه فیس بوک فضای خوبی است یا نه، سوالی است که الان نمی توان به آن پاسخ دهم.
زمانی من جداً به این موضوع فکر می کردم که آیا ما سینما و رمان دینی داریم؟ و اگر داریم، این ها چه تعریفی دارند؟ فیس بوک هم مثل سینما و رمان یک قالب است. شما باید ببینید که آیا می توانید آموزه های دینی را در این قالب بریزید یا نه؟

در بحث سینمای دینی شما به چه نتیجه ای رسیدید؟

من معتقدم سینمای دینی وجود دارد اما تعریفم از سینمای دینی، متفاوت از تلقی رایج است. به نظر من، هر فیلمی که بتواند یک فضیلت انسانی را ترویج کند، مصداقی از سینمای انسانی است. بر این اساس ممکن است فیلم " امام علی (ع)" میرباقری و یا " تنهاترین سردار" مهدی فخیم زاده، مصداق سینمای دینی نباشند ولی " بچه های آسمان " مجید مجیدی و یا " خیلی دور، خیلی نزدیک " رضا میرکریمی، سینمای دینی باشند.
سینمای دینی را لزوماً نباید در فیلمی دید که در آن نمازخواندن شخصیت ها پخش می شود. فیس بوک هم مثل سینما یک قالب است که در آن می توان مباحث دینی و انسانی را مطرح کرد.

اگر کسی در فیس بوک به مقدسات شما توهین کند، چه واکنشی نشان می دهید؟

 این امر را تجربه کرده ام. مثلاً از عید غدیر تا پایان محرم امسال، تک نگاشته هایی روی صفحه ام می گذاشتم. هر روز هم به یک موضوع می پرداختم. در این مدت به دفعات با هجمه سنگین به مقدسات دینی مواجه شدم.
مخالفان چند دسته‌اند: یک عده از مخالفان هیچ ادبی در گفتارشان نیست. فقط فحاشی بلدند. من به این قبیل کامنت ها جوابی نمی دهم و آنها را از صفحه خودم حذف می کنم. اما کسانی که دیدگاه مخالفشان را با استدلال مطرح می کنند، کامنتشان را نگه می دارم و به آنها دوستانه جواب می دهم.
 یادم است یکبار دوستی از هند، به حضور امام حسین (ع) در جریان فتح ایران انتقاداتی کرده بود. من هم به او توضیح دادم که امام حسین (ع) در جریان جنگ های فتح ایران حضور نداشتند. قول ضعیفی وجود دارد که امام حسین (ع) در جریان فتح مازندران حضور داشت؛ اما این روایت اشتباه است؛ زیرا مازندران امروز یا دیلمان آن زمان در حدود سال 130 هجری قمری فتح شد در حالی که امام حسین در سال 61 هجری به شهادت رسید.
 به هر حال بحث من و این دوست منتقد، به گونه ای پیش رفت که لحن انتقادی ایشان به نحو محسوسی ملایم شد. البته نمی دانم که او متقاعد شد یا نه؛ ولی کامنت های بعدی اش از آن شدت و حدت اولیه فاصله گرفت.

به نظر شما، به عنوان یک روحانی، کسانی که در فیس بوک به مقدسات دینی توهین می کنند، مستوجب تعقیب و مجازات در بیرون فیس بوک اند؟

ما باید ببینیم که حکم هر یک از این ها چیست. فرض کنید کسی مرتد شده است. ما باید ببینیم وظیفه جامعه اسلامی در قبال او چیست؟ من شخصاً با چنین آدمی قطع رابطه می کنم؛ اما اینکه حکومت چه برخوردی باید با او بکند، موضوعی است که من نمی توانم درباره اش نظر بدهم. ولی نگاه بنده، دفعی نیست. اگر از من بپرسند که با چنین آدمی باید چه کرد، من روش های دفعی و قهری را توصیه نمی کنم. خیلی از این مخالفان دین و مذهب مشکلی با دین ندارند بلکه با دینداری ما مشکل دارند.

در فیس بوک صفحاتی طنزآلودی هم راجع به برخی شخصیت ها و حتی خطوط قرمز ساخته اند ؛‌ درباره چنین صفحاتی چه نظری دارید؟

 به نظرم این کارها به نوعی مشغول کردن مردم و ناشی از عدم شناخت است. نمی خواهم از شخصیت های دینی اسطوره بسازم؛ ولی امامان ما انسان هایی هستند که کامل‌ترین مراتب انسانی دریافته‌اند. از این رو این صفحات به نظر من توهین به مقدسات است و توهین به مقدسات به هر روی درست نیست.
خداوند در قرآن به مسلمان ها توصیه می کند که حتی به بت ها اهانت نکنید تا آنها به خدای شما اهانت نکنند. کسانی که درباره شخصیت های دینی و سیاسی و یا قومیت ها ایرانی جوک می سازند، به نظر من، این کارشان تا حدی ریشه های سیاسی دارد. یعنی شاید عده ای از این جوک ها سود می برند. من سعی می کنم در این زمینه خیلی به کسی سواری ندهم و همراه هیچ موجی نشوم.

شما در فیس بوک با خانم ها هم چت می کنید؟

بله، بعضی از دوستان فیس بوکی من خانم هستند و بسیار هم خانم های خوبی اند. در نگاه اول، همه آدم ها از نظر من آدم های خوبی هستند. یعنی خیلی راحت به آدم ها اعتماد می کنم؛ مگر اینکه به من ثابت شود که نظر اولیه ام درباره آنها اشتباه بوده است. اعتقادات همه افراد هم برای من محترم است. ممکن است من عقیده ای را قبول نداشته باشم ولی فقط در حد راهنمایی، و نه در حد نصیحت، به او می گویم که می توانی جوانب دیگر مساله را هم ببینی. در همین حد.

الان اگر با یک سلطنت طلب در فیس بوک مواجه شوید، این نکته را لحاظ می کنید که آن شخص به محمدرضا پهلوی علاقه دارد و من نباید حرف تندی درباره شاه بزنم؟

بله، قطعاً این نکته را لحاظ می کنم. من صفحه کسانی را که برایم درخواست دوستی می فرستند، نگاه می کنم. اگر ببینم که اهل بددهنی و فحاشی نیستند، با درخواست دوستی شان موافقت می کنم. اما اگر ببینم یک کلمه توهین امیز درباره هر انسانی در صفحه شان وجود دارد، درخواست دوستی آنها را رد می کنم؛ چون که نسبت به توهین و فحاشی بسیار حساس هستم. انتقاد اشکال ندارد؛ اما توهین نه.

شما خودتان هم برای دیگران درخواست دوستی می فرستید؟

بله، ولی خیلی کم.

چرا؟

آن فرد باید خیلی برایم جذابیت داشته باشد تا برایش درخواست دوستی بفرستم.

الان چند تا دوست در فیس بوک دارید؟

حدود دویست تا.

معمولاً در روز چقدر برای فیس بوک وقت می گذارید؟

تقریباً یک ساعت. گاهی اوقات هم مشغول کار خودم هستم اما صفحه فیس بوکم باز است. گاهی هم خودم چیزی می نویسم و خانمم آن را در صفحه ام می گذارد.

شنبه 1/11/1390 - 0:45
خواستگاری و نامزدی

خط قرمزهای دوران نامزدی تا کجاست ؟!

خط قرمزهای دوران نامزدی تا کجاست ؟!
دوران نامزدی بهترین دوران شناخت است زیرا افراد با ارتباط عاطفی و زناشویی می‌توانند به روحیات و رفتار یکدیگر آگاه شوند.


 دوران نامزدی به طور رسمی از زمان عقد آغاز می شود و تا شروع زندگی زیر یک سقف ادامه دارد. یکی از مهمترین دغدغه‌هایی که در این نامزدی رسمی وجود دارد، حد روابط دختر و پسر  است.

این که خانواده ها باید بر اساس عرف عمل کنند و مانع از روابط آزاد دختر و پسر به عنوان یک زوج شوند یا باید طبق مجوز شرع، روابط زناشویی را برای آنها مجاز بدانند و تصمیم گیری در این زمینه را به خودشان واگذار کنند؟

بطور کلی زمانی‌که عقد جاری می‌شود، زن و شوهر از لحاظ قانونی و شرعی به همدیگر محرم می‌شوند. اما یک سری روابط بین این دو تابع فرهنگ و اجتماع است.

به عنوان مثال ممکن است خانواده سختگیری بیشتری کنند که اینها زیاد با همدیگر ارتباط برقرار نکنند و این رابطه‌ها بستگی به فرهنگ خانواده زوجین دارد. اگر این زوج تابع یک محیط و یک خانواده و یک فرهنگ باشند طبیعتا بهتر می‌توانند با همدیگر کنار بیایند. ولی اگر فرهنگشان با هم متعارض و متفاوت باشد مشکلاتی ایجاد می‌شود.


در دوران عقد زوجین چه به هم بگویند؟

هرچقدر زوجین با همدیگر رک و راست تر باشند بهتر است؛یک مزیتی که در دوران عقد وجود دارد این است که اگر بین زوجین مشکلی به وجود آید، تا آنجا که ممکن است با مداخلات صحیح خانواده‌ها و مشورت کردن با آنها برطرف می‌شود و یا با مراجعه به مراکز مشاوره مشکلشان حل می‌شود.

دوران عقد بهترین دوران شناخت است زیرا افراد با ارتباط عاطفی و زناشویی می‌توانند به روحیات و رفتار یکدیگر آگاه شوند.

یک نکته مهم در دوران عقد این است که اگر زوجین در دوران عقد به این نتیجه رسیدند که واقعا با هم نمی‌توانند زندگی کنند، باید از هم جدا شوند. طلاق گرفتن قبل از عروسی، آسیب کمتری به زوجین وارد می‌کند تا بعد از عروسی و بچه دار شدن.



 دوران عقد فرصت مناسبی جهت شناخت بهتر و عمیق‌تر زن و مرد از یکدیگر و در نتیجه ورود به زندگی با تفاهمی بیشتر است. به عبارت دیگر دوران نامزدی دوران آشنایی تکمیلی است و یک ازدواج نیمه تمام محسوب میشود. لذا نباید انتظار داشت که آنچه افراد در زندگی مشترک تجربه میکنند، در این دوره نیز تجربه کنند. 

از دیگر مسائل مهمی که وجود دارد مسائل ایدئولوژیک یا همان مسائل اعتقادی و مذهبی است در دوران عقد باید دقت بیشتری به آنها شود.

این مسئله در زمینه مسائل اجتماعی ، فرهنگی و حتی سیاسی هم صدق می‌کند به عنوان مثال مواردی بوده که زوجین در بحران‌های سیاسی کارشان به طلاق کشیده شده است. برخی از خانواده‌ها در تب و تاب‌های سیاسی جامعه تازه می‌فهمند از لحاظ سیاسی هیچ هم خونی با همدیگر ندارند و اختلافات بالا می‌گیرد.

این مسئله بسیار مهم است که طرف مقابل را اجبار نکنیم که حتما در همه زمینه‌ها مثل همسرش فکر کند. تمام زمینه ها مانند رفت و آمد خانوادگی، مسافرت رفتن، ، بچه دار شدن ، نحوه تربیت فرزندان با هم صحبت کنند و  اجازه بدهند فرد مقابل راحت و بدون رودربایستی حرف خود را بزنند و شنونده خوبی باشند.


شنبه 1/11/1390 - 0:43
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته