• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 232
تعداد نظرات : 84
زمان آخرین مطلب : 4656روز قبل
ازدواج و همسرداری

برخی از معیارهای ازدواج که کم تر به آن ها توجه می شوند

 

آیا تا به حال از خود یا فرزندانتان سوال کرده اید که معیارهای واقعی ازدواج  برای برخورداری از یک زندگی واقعی چیست؟ یا زندگی ایده آل و لذت بخش چگونه شکل می گیرد؟

اغلب پدر و مادرهای ایرانی علاقه بسیار وافری به فرزندان خود و آینده آن ها دارند و به همین جهت تمامی تلاش خود را از همان دوران کودکی برای رشد و تربیت فرزندان به کار می گیرند. آن ها فرزندان خود را تحت شرایط مطلوب اقتصادی و اجتماعی رشد می دهند و از مدارس پیشرفته و توانمند برای تحصیلات بدون نقص آنها بهره می برند. بهترین کلاس های آموزش هنر، تکنولوژی، زبان و ورزش را برای آمادگی همه جانبه عزیزانشان محیا می کنند و همه این ها مستلزم زحمات و مشکلات متعددی است که والدین برای تربیت بی نظیر فرزندانشان با آغوش باز متحمل می شوند.

 

اما برخی از این پدر و مادرها علیرغم این که حساسیت فوق العاده ای به تربیت صحیح فرزندان خود دارند، بازهم مهم ترین قسمت زندگی آن ها را نادیده می گیرند یا دست کم آن طور که باید مورد توجه قرار نمی دهند. آن ها فراموش می کنند که ازدواج و شروع زندگی مشترک فرزندانشان بیش از هر موضوع دیگری اهمیت دارد و نیازمند آموزش و انتقال تجربه است.

  

ازدواج و شروع یک زندگی مشترک از مواردی هست که به علت استمرار و پیوستگی ممتد در زندگی افراد موجب می شود تا زن و شوهر به صورت مشترک هر موضوعی را با هم تجربه کنند. انواع مشکلات، موفقیت ها،شادی، غم و قصه ها، حوادث و اتفاقات خوشایند یا تاسف بار و اختلافات و تفاهم ها. این تغییر وضعیت در طول یک زندگی مشترک مستلزم قابلیت ها و تفکرات مشترکی بین زن و مرد است تا از برخورد موج شدید این نا همواریها با پایه های زندگی، اساس آن دچار لرزش و شکاف نگردد.

 

اهمیت دوران پیش از ازدواج(نامزدی)

 

زندگی زناشویی متشکل از تجاربی است که با آزمون و خطا صورت می گیرد اما این آزمون و خطا تاریخ و مهلت مشخصی دارند که اگر از زمان آن ها بگذرد تبدیل به نفاق و درگیری و درنهایت جدایی خواهد شد.

زمان به موقع این آزمون و خطاها قبل از شروع زندگی مشترک و در دوره آشنایی یا نامزدی است که هر دوطرف با در نظر گرفتن عقاید و آداب مرسوم خانوادگی ارتباط کنترل شده ای را بایکدیگر آغاز می کنند.

 

در اصل این رابطه تنها برای شناخت خصوصیات و رفتارهای دو طرف نسبت به یکدیگر است و هرگز نباید این باور را به وجود بیاورد که این دوره مرحله مقدماتی ازدواج است و خواسته و ناخواسته باید ادامه راه به همین منوال صورت پذیرد. باید پذیرفت که این دوره فقط برای آشنایی، شناخت و محک یکدیگر است نه بیشتر. به زبانی ساده تر، یعنی هر جا که دو طرف احساس کردند که واقعا شکاف و اختلافات اساسی بین آن ها وجود دارد بهتر است که از ادامه راه خودداری کنند و بر عقاید و باورهای غلط خود و خانواده که مبنی بر بی آبرویی یا نگون بختی دختر و ضربه روحی هر دوطرف است یا مایه ننگ و حقارت خانواده است دست بردارند. زیرا این بهانه ها تنها یک باور غلط است که وجود منطقی و خارجی ندارد و از اساس اشتباه است. ضمن اینکه تحمل چند وقت ناراحتی و روحی و شکست عشقی خیلی راحت تر، معقولانه تر و واقع بینانه تر از یک عمر زندگی اشتباه و نابه جا با انواع مشکلات کوچک و بزرگ است.

 

اشتباه بزرگ

 

پدر و مادری که یک عمر زندگی خود را وقف تربیت صحیح و آموزش موفق فرزند خود کرده اند نباید به خاطر باورهای غلط و عقاید اشتباه خود هرچه رشته اند را پنبه کنند. بله دوران نامزدی هزینه دارد، جشن و میهمانی دارد، دلبستگی دارد و خیلی موضوعات دیگر. اما این ها به هیچ عنوان دلیل خوبی برای ادامه راهی نیست که عاقبت خوشی ندارد. درست است باید به فرزندان آموخت که سنگ صبور مشکلات باشند و با هر اتفاقی که به نظرشان ناخوشایند نمی آید، شانه خالی نکنند اما اختلافات عمیق، عقاید متضاد، عدم علاقه قلبی به یکدیگر و مواردی از این قبیل مشکلات کوچکی نیستند که با گذشت زمان مرتفع شوند یا در زندگی های امروز نادیده گرفته شوند. باید این واقعیت را پذیرفت که فرزندان ما در شرایط و روزگازی غیر از ما زندگی می کنند و بین دوران عشقی ما و دوران عشقی آن ها دست کم چندین دهه فاصله است.  

 

معیارهای ناگفته ازدواج

 

در ابتدا باید به فرزندان آموخت که معیارهای مهم و اساسی زندگی مشترک خود را دریابند. البته به این علت که فرزندان قبلا تجربه این چنینی نداشته و اطلاعات و آگاهی کافی در این زمینه ندارد، نمی توانند وجوه مختلف یک زندگی ایده آل را بشناسند و اهمیت یک به یک آن ها را درک کند. به همین خاطر لازم است تا والدین هرکدام در جای خود نکات مهم و اساسی یک زندگی مشترک را صادقانه،‌صریح و بدون کاستی برای آن ها متذکر شوند و مزایا و معایب هرکدام را به روشنی یادآور گردند تا فرزندشان با آگاهی نسبی بتواند معیارهای خود را تقویت و هدایت نماید.

 

برخی از نکاتی که در  زندگی زناشویی زمینه ساز یک زندگی ایده آل و لذت بخش است و بایدمورد توجه قرار بگیرد و بهتر است که جوانان به آن نظری داشته باشند، از این قرار است.

 

 

-       عدم اختلاف در عقاید مذهبی، فرهنگی و اجتماعی

-       تراز تحصیلی و شغلی(بستگی به سلایق زن و شوهر دارد ولی باید مورد توجه قرار بگیرد) البته در این مورد دختران بهتر است از نظر همسرشان در رابطه با فعالیت های اجتماعی و شغلی خود در زندگی مشترک آگاه شوند و در آن زمینه به توافق قطعی برسند.

-       تناسب اندام  و همچنین اهمیت به چاقی یا لاغری یکدیگر

-       تمایل داشتن به علاقه مندی های یکدیگر و پذیرفتن آنها

-       شخصیت و فرهنگ خانوادگی و نحوه تفکر و نگرش والدین همسر

-       انطباق برنامه های آینده و توافق در اجرای اهداف طرفین و تحمل عواقب آن. مثلا شاید دختری بعد از ازدواج قصد ادامه تحصیل دارد و همسر او در دوران نامزدی با این موضوع موافقت می کند اما با شروع زندگی مشترک،  شروط و محدودیت هایی را برای تحقق این موضوع قایل می شود. مانند این که از تحصیل او در شهرهای دیگر یا دانشکده های خاص جلوگیری می کند و یا از پرداخت هزینه آن خودداری می کند.

-       توافق در موعد فرزند داری

-       توقعات و خواسته های شخصی از یکدیگر

-       نوع تمایلات و توقعات

-       محدودیت ها و آزادیهایی که برای یکدیگر قایل می شوند.

-       چگونگی کنترل بحران و وضعیت های دشوار توسط طرف مقابل(که نیاز به بررسی و دقت، بدون اطلاع همسر دارد.)

-       میزان عصبانیت و چگونگی کنترل آن و اینکه عصبانیت وی منجر به چه اتفاقاتی خواهد شد.

-       عدالت و انصاف در رفتار و اعمال

-       اهمیت به حرام و حلال

-       رعایت قوانین و حقوق دیگران

-       میزان رعایت نکات اجتماعی و فرهنگی

-       میزان انعطاف پذیری از خود گذشتگی

-       میزان ظرفیت انتقاد پذیری و تغییر پذیری

-       میزان توجه و حرف شنوی از پیشنهاد و خواسته های طرف مقابل

-       پرستیژ و شخصیت رفتاری گفتاری

-       میزان منطق و درک قضایا

-       اهمیت به نظافت و پاکیزگی شخصی و عمومی

-       میزان اهمیت به وضعیت و پوشش ظاهری و نوع راه رفتن، نشستن و غذا خوردن

-       میزان صبر و تحمل و بردباری

-       نوع تصور و چگونگی رفتار در رابطه با خانواده همسر

-       میزان توجه به سلامت و رفاه همسر و خانواده

-       میزان تفاهم در مسایل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی

-       اهمیت به نحوه زندگی پدر و مادر وی. به این علت که فرزندان در زندگی زناشویی اغلب پدر و مادر و نزدیکان خود را الگو قرار می دهند توجه به زندگی نزدیکان وی خالی از لطف نیست .

-    تعداد جمعیت خانواده همسر و تفات آن با جمعیت خانواده خود
- عقاید، تعصبات و آداب رسوم قومی
- نژاد و قومیت خانواده همسر و وضعیت اجتماعی که در آن رشد و تربیت یافته است
- اختلاف های تربیتی و تادیبی که ناشی از نگرش متفاوت والدین است

 چگونگی برخور با مشکلات، میزان سازگاری و تصور در مورد طلاق و یا ادامه زندگی و دیدگاه آن ها در مورد طرف مقابل نکاتی است که ذهنیت فرد را تحت تاثیر خود قرار می دهد و لازم است که از آن ها شناخت کافی به دست آورد.

-       میزان و چگونگی ارتباط با جنس مخالف که این هم می تواند تحت تاثیر رفتار خانوادگی قرار بگیرد.

-       میزان شرم و حیا و احترام به دیگران

-       میزان حسادت ، خساست و تفکر اقتصادی و مدیریت بحران و آینده نگری هم از نکات مهم و قابل توجهی هستند که باید مورد بررسی قرار بگیرند.

شنبه 27/4/1388 - 16:40
طنز و سرگرمی

 

 

 

 

 

 

صاویری از  پرتاب تخم مرغ از سوی مردم چک به سوی " جیری پاروبک "، نامزد چپ گرایان برای رقابت های انتخاباتی پارلمان اروپا

 

  

  

گور دسته جمعی خوک ها در مصر؛ دولت مصر از زمان شیوع بیماری آنفلوآنزای خوکی در جهان بیش از 250 هزار خوک را معدوم کرده که این کار با اعتراض دامداران و مدافعان حقوق حیوانات مواجه شده است

 

 

 

 

 

 

 

شنبه 27/4/1388 - 16:38
ازدواج و همسرداری
آداب و رسوم ازدواج در تهران قدیم

یکی از اعتقادات در رابطه با بخت گشایی این بود که وقتی فرد پنبه زنی را به داخل خانه برای کار می آوردند .

نتظر می شدند تا پنبه زن به منظور انجام عملی برای مدتی دست از کار بکشد و در این هنگام فوراٌ دختر دم بخت خانه را دور از چشم پنبه بزن آورده و از توی کمان پنبه زنی عبورش می دادند و معتقد بودند که به زودی زه کمان وی پاره خواهد شد و به این ترتیب نیز بخت دخترشان باز می شود . در صورت پاره شدن چله کمان ، جازدن آن کار بسیار مشکلی برای پنبه زن ها بود و به همین خاطر پنبه زن ها سعی می کردند تا جایی که ممکن است کمانشان را رها نکنند تا دست هیچ دختری به آنها نرسد و باعث پاره شدن زه کمان آنها نشود .

برای بخت گشایی کار دیگری نیز می کرده اند و آن اینکه هر گاه درون خانه و یا در منزل همسایگان ، برای نذر گوسفندی می کشتند . مادری که می خواست هر چه زودتر دخترش به خانه بخت برود . چادر دخترش را به همراه مقداری پول و با یک کله قند به قصاب می داد و از وی می خواست که چادر دخترش را از درون روده گوسفندی عبور دهد و بر این اعتقاد بودند که دختر با سر کردن آن چادر ، به زودی بختش باز می شود .


از دیگر معتقدات مردم برای بخت گشایی و همچنین برآورده شدن دیگر حاجات خویش ، دوختن پیراهن مراد بوده است . این مراسم به این شکل بود که در روز بیستم و هفتم ماه مبارک رمضان که روز قتل این منجم می باشد . زن ها آرایش کرده به مساجد می رفته اند تهرانی ها عموماٌ در مسجد شاه تجمع می کردند و با پارچه هایی که از قبل تهیه کرده بودند در بین دو نماز پیراهن مردا می دوختند و معتقد بودند که با پوشیدن این لباس کلیه حاجت های آنها از جلمه گشاده شدن بخت آنها برآورده خواهد شد و در بین بعضی از زنان این اعتقاد نیز بود که پارچه پیراهن ذکر شده را بهتر است که از پول حاصل از گدایی خریداری نمایند .


خواستگاری و بله بران

 

مراسم خواستگاری معمولاٌ بدین ترتیب بود که مادر داماد به چند تن از زنانی که کارشان پیدا کردن دختر بود می سپرد که اگر دختری را با شرایط مورد نظر وی در نظر دارند به وی معرفی کنند و یا درصدد پیدا کردن چنین دختری باشند . پس از مدتی یکی از زنان دختری را در نظر گرفته و به همراه یک یا چند تن از زنان خانواده داماد برای دیدن دختر مورد نظر سرزده به خانه او می رفتند دختر دم بخت بعد از مدتی با کاسه ای آب وارد اتاق خواستگاران می شد و آب را به آنها تعارف می کرد و پس از آن به کناری می نشست . در این هنگام یکی از خواستگاران که از همه با تجربه تر بود به طرف دختر رفته و چادر و یا چارقد دختر را کنار زده دستی به سر وی می کشید و موهای دختر را جابجا می کرد تا ببیند که مبادا دختر کچل باشد و موهاعاریه ای باشد . بعد از مطمئن شدن از موها ، شروع می کرد به بو کردن دهان و زیربغل و خلاصه تمامی بدن دختر ، که خدای ناکرده بوی بد ندهد . پس از انجام این تشریفات و مورد پسند واقع شدن دختر ، به خانه داماد برگشته و شرح ماجرا را توصیف می کرد و داماد نیز با شرحی که خواستگاران می دادند تصویر دختر را در ذهنش مجسم می کرد و آنگاه موافقت و یا عدم موافقت خود را اعلام می داشت .

در صورت موافقت داماد ، پدر وی به همراه چند تن از بزرگان فامیل به خانه دختر رفته و به اصطلاح شیرینی می خوردند فردای آن روز مادر و خاله و عمو و دیگر کسان نزدیک داماد برای بله برون به خانه عروس رفته و راجع به مهریه و شیربها و روز عروسی و مسائلی دیگر نظیر آن صحبت می کردند . پس از چند روز از خانه داماد هدایایی به وسیله چندین مجمع به منزل عروس فرستاده می شد که وسایل درون مجمع ها معمولاٌ عبارت بودند از : یک عدد انگشتر با حلقه طلا ، یک کاسه نبات ، دو کله قند ، تعدادی لباس برای پدر و مادر و خود عروس که بسته به فصول سال از جنس های مختلف انتخاب می شده است . البسه ای که برای عروس فرستاده می شد معمولاٌ عبارت بود از : یک چادر ، یک پیراهن ، یک تنبان با دامن ، یک جفت کفش ، دو جفت جوراب ، یک یا دو عدد چادر ، یک یا دو عدد پستان بند و زیرجامه همچنین مقداری از میوه های فصل و شیرینی نیز جزو اصلی این هدایا به شمار می آمده است


خرید عروسی

 

پس از خواستگاری و پسند طرفین و انجام مراسم بله برون ، را هر زمانی که طرفین موافقت کردند و مورد قبول واقع می شد و ایجاد اشکالی نمی کرد . جهت خرید وسایل عروسی تعیین می کردند . وسایلی که معمولاٌ در این زمان خریده می شد عبارت بود از : پارچه و با لباس دوخته شده ، آیینه و شمعدان ، وسایل آرایش عروس ، لباس های زیر برای عروس ، کفش و جوراب ، لوازم مربوط به سفره عقد و دیگر وسایل اینچنین ، نکته دیگر قابل ذکر آن که برای این خرید یک یا دو نفر از خانواده عروس و داماد انتخاب می شدند که معمولاٌ نیز در این خرید عروس و داماد شرکت نداشتند ( البته این قضیه جنبه همگانی نداشته و گاهی خود عروس و داماد شرکت می کردند ) و نمایندگان به سلیقه خود وسایل مورد نیاز را خریداری می کردند . در ضمن این نکته را نیز باید متذکر شد که خرج این دسته خریدها کلاٌ به عهده داماد بوده است .


جهازبران


چند روز قبل از عروسی و گاهی روز قبل از آن ، مراسم جهاز بران صورت می گرفت . برای جهاز بران چند نفر طبق کش به همراه چند قاطر اجیر می شدند تا وسایل جهیزیه عروس را به خانه داماد حمل کنند . علاوه بر طبق کش ها ، عده ای نقاره زن نیز استخدام می شدند تا در طول راه به هنرنمایی بپردازند . قبل از رسیدن گروه مزبور چند تن جلوتر به خانه داماد می رفتند و قسمتهایی از خانه داماد را که برای عروس در نظر گرفته شده بود ، نظافت کرده و به اصطلاح آب و جارو می کردند . هنگامی که جهیزیه در خانه داماد جای می گرفت . فردی از طرف خانواده عروس صورت اسبابی که آورده بودند را نشان داماد می داد و از وی بابت آنها رسیدی دریافت می کرد که به آن سیاهه می گفتند . علاوه بر آن دادن انعام به طبق کش ها و نقاره چی ها جزو وظایف داماد به حساب می آمد . طبق کش ها علاوه بر انعام مزبور اجازه داشتند که نقل ها و پارچه های کف طبق ها را که برای تزئین تدارک دیده شده بود را برای خود برداند . وسایل جهیزیه طبق توافقی که قبلاٌ بین خانواده های عروس و داماد صورت گرفته بود تهیه می شد . به عنوان مثال گاهی عبارت بود از : دیگ ، قابلمه ، ملاقه ، آبکش ، مجمع های مسی ، آفتابه لگن و اسباب دیگری همچون رختخواب ، متکا ، پشتی ، پرده ، سماور ، بلور و علاوه بر همه اینها ، آینه و قرآن جزو اصلی مهمترین وسایل جهیزیه به شمار می رفته است .


حنابندان


سه یا چهار روز به عقد مانده حنابندان انجام می گرفت که اولین آرایش عروس را انجام می دادند .

آرایش عروس ( بزک عروس )

پس از پایان استحمام عروس را با ساز و ذهل به خانه می آوردند و در این هنگام مشاطه ای که از قبل فراخوانده شده بود شروع به آرایش عروس می کرد .

آرایش های گذشتگان در فرهنگ های فارسی تحت عنوان ( هر هفت ) معرفی شده است و هر هفت یعنی لوازم آرایش زنانه که در قدیم عبارت بود از هفت چیز : سرخاب ، سفیدآب ، حنا ، وسمه ، سرمه ، زرک ، غالیه و خال ، بنابراین هر هفت کردن به معنی آرایش کردن است و مترادف آن نیز همان اصطلاح هفت قلم آرایش کردن می باشد


مراسم عقد کنان

 

مراسم عقدکنان را معمولاٌ در خانه عروس انجام می دادند و برای انجام این امر اتاقی را در نظر می گرفتند که مراسم عقدکنان در آن اجرا می شد . قبل از شروع مراسم چند تن از زنان خوش سلیقه و خوشبخت فامیل ، برای تزئین سفره عقد در اتاق مزبور حاضر می شدند و با ظرافت خاصی اسباب سفره را در سرجای خود می چیدند .

اسباب سفره عقد عموماٌ عبارت بود از : نقل و شیرینی ، چند کله قند ، چند لاله یا جار ، گلابدان ، خنچه ، اسپند ، کاسه ای آب که رویش یک برگ سبز باشد و .... به هنگام عقد عروس را مقابل آیینه و رو به قبله می نشاندند و به هنگامی که عاقد در حال خواندن خطبه عقد بود لازم می دانستند که عروس خانم حتماٌ در آیینه نگاه کند تا بدین ترتیب بختش همچون آیینه صاف و روشن باشد و همچنین در موقع خواندن خطبه دو زن سپیدبخت دو سر پارچه ای سفید را گرفته و در بالای سر عروس نگاه می داشتند و زن سپیدبخت دیگری به نیت شیرین شدن زندگی عروس بر سر او قند می سایید و در این هنگام فرد دیگری با یک سوزن و نخ هفت رنگ جلو آمده و تعدادی کوک بر پارچه مزبور می زد . به هنگام این کار زیر لب می خواندند : دوختم ، دوختم ، زبان مادر شوهر ، خواهر شوهر ، جاری و پدرشوهر را دوختم .


بردن عروس

 

پس از جاری شدن خطبه عقد و مراسم عقد کنان چند ساعتی را به زدن ساز و رقص و شادمانی سپری می کردند . آنگاه چند نفر از خانه داماد با اسب سفیدی برای بردن عروس می آمدند . عروس را سوار بر اسب کرده و در جلوی آنها عمله جات طرب و پشت سر آنها نیز جاروکشان و سپس اسب عروس حرکت می کرده است . وقتی قافله عروس به خانه داماد می رسید باید داماد به پیشواز عروس می رفت و نارنجی به طرف وی پرتاب می کرد . اگر عروس می توانست نارنج را در هوا بگیرد نشانه آن بود که عروس بر سر داماد مسلط خواهد شد . هنگامی که می خواستند عروس را به خانه داماد ببرند پسربچه نابالغی را آورده و یک بقچه حاوی نان و پنیر را به وی می دادند و بچه موظف بود که این بقچه را به کمر عروس ببندد و با این نان و پنیر عروس را روانه خانه داماد می کردند . وقتی که عروس می خواست پایش را در آستانه در خانه داماد بگذارد . فندق یا گردویی را زیر پایش قرار می دادند تا به این ترتیب هر گونه طلسمی که برای عروس شده از بین برود در هنگام ورود ، عروس زیر لب می گفت یا عزیزالله ، به این نیت که عزیز شوهرش بشود و در این موقع داماد باید با بالای سر در خانه برود تا عروس از زیر پاهای او عبور کند تا بدین طریق در زندگی بر سر عروس مسلط باشد در موقع ورود داما به اتاق عروس نیز ، کفش های عروس را در بالای در قرار می دادند تا بدین ترتیب عروس بر سر داماد مسلط باشد . بعد از اینکه عروس به خانه داماد وارد شد زن های فامیل می آمدند و شروع به شادمانی می کردند . آنان بر سر عروس و داماد مانند سرعقد نقل و پول می ریختند و می گفتند که هر گاه از این نقل دختر دم بختی بخورد به زودی بختش باز می شود .

مسأله دیگر اینکه داماد نیز می تواند در این مجلس زنانه حضور داشته باشد و بر این عقیده بودند که در این شب داماد به تمامی زنان محرم می باشد .




پاتختی و مادر زن سلام

 

یکی از مجالسی که پس از عروسی به اجرا در می آمد مراسم پاتختی بود که بلافاصله بعد از شب عروسی و در اولین صبح برگزار می شد . در این مراسم عموماٌ نزدیکان عروس و داماد شرکت داشتند و عده ای مطرب نیز دعوت می شدند تا برای شادمانی مهمانان هنرنمایی و نوازندگی کنند . همچنین در صبح بعد از عروسی ، داماد موظف بود که با مادر زن خود ملاقاتی داشته باشد و از او به خاطر دختر پاکی که به او داده تشکر کند .



پاگشا


مراسمی بود که چهل روز بعد از عروسی در خانه مادر عروس برپا می شد و در آن عروس و داماد و فامیل های نزدیک دو طرف شرکت داشتند .

شنبه 27/4/1388 - 16:33
دانستنی های علمی

جدیدترین طرحهای اتومبیل 2009

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شنبه 27/4/1388 - 16:25
سياست
نماز عبادی سیاسی جمعه تهران این هفته به امامت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با حضور مردم در دانشگاه تهران برگزار شد.

 

حجت الاسلام تقوی سخنران پیش از خطبه

 

 

 

 

 

شنبه 27/4/1388 - 16:20
دانستنی های علمی

فروردین: اگر امروز شما صبور باشید شانس رسیدن به اهدافتان نیز بیشتر می‌شود. ولی این سخن بدین معنی نیست كه اگر گوشه‌ای بنشینید و هیچ كاری انجام ندهید باز هم به اهدافتان می‌رسید. كار كردن با آرامش و اختصاص دادن زمان بیشتری برای تمام كردن كارهایی كه قبلاً برایشان برنامه‌ریزی كرده بودید به معنای تنبلی كردن نیست. فراموش نكنید كه هیچ نوع مانعی نمی‌تواند جلوی موفقیت شما را بگیرد. موانع فقط می‌توانند سرعت شما را كندتر كرده و بهتان یادآوری كنند كه باید سخت‌تر كار كنید.


اردیبهشت: اگر شما فكر می‌كنید كه باید تحصیلاتتان را ادامه داده و یا اینكه در یك رشته تحصیلی جدید درس بخوانید، مطمئناً برای رسیدن به این منظور زمان كافی خواهید داشت. هم اكنون برنامه‌ریزی كردن برای ادامه تحصیل دادن در آینده ایده خوبی است، برای اینكه شما تعادلی منطقی بین عمل گرایی و رویا پردازی دارید. تمام امكاناتی كه وجود دارد را پیش خود مجسم كنید و از بین آنها آنچه را كه برایتان بیشتر اهمیت دارد را انتخاب كنید.


خرداد: كمتر فعالیت كردن و بیان كردن احساساتتان باعث ناراحتی شما می‌شود، برای آنكه معمولاً برایتان راحت است كه مشكلات را حل نشده رها كرده و در موردشان صحبت نكنید. با وجود این شما اكنون می‌توانید به پیشرفت احساسی مهمی دست یابید، اما نمی‌توانید با موانعی كه وجود دارند مقابله كنید. امروز روی پروژه‌های جدیدتان كار نكنید و اگر امكان داشت حتی به تلفنها و ایمیل‌ها نیز پاسخ ندهید.


تیر: برای شما خیلی سخت است كه عشقتان را به فردی كه با شما احساس راحتی می‌كند ابراز كنید. شاید دیگران توانایی درك میزان عشق شما را نداشته باشند و همچنین ترسها و نگرانی‌های آنها اصلاً شبیه ترسها و نگرانی‌های شما نیست. فراموش نكنید كه میزان حساسیت افراد دیگر به اندازه شما نیست.


مرداد: زمانی كه شما در برابر سرما مقاومت می‌كنید و یا وقتی كه كمی آفتاب زده می‌شوید، مسائل مربوط به سلامتی اهمیت بیشتری پیدا می‌كنند. اما حتی اگر شما كاملاً سالم هستید و احساس خوبی دارید، باز هم بهتر است كه برنامه‌های ورزشی‌تان را تغییر داده و رژیم غذایی‌تان را نیز اصلاح كنید. ایجاد كردن برنامه‌های روزانه‌ای كه باعث افزایش سلامتی شما می‌شوند امروز نسبت به قبل اهمیت بیشتری یافته‌اند.


شهریور: در حالیكه ماه در پنجمین خانه شما كه مربوط به تفریح و بازی می‌شود قرار دارد، شما باید نقشه‌هایی را كه در سر دارید تا چند روز آینده كنار بگذارید. طبیعتاً هنوز لازم است كه به وظایف منظم روزانه‌تان توجه كنید، اما باید وقتی را نیز به تفریح و بازی كردن اختصاص بدهید. البته این مورد فقط مربوط به وظایف كاری شما نمی‌شود؛ بلكه شامل فعالیتهای ورزشی و اجتماعی نیز می‌شود. بنابراین اطمینان حاصل كنید كه كاملاً انرژی تازه‌ای كسب كرده‌اید.


مهر: ممكن است امروز نیاز پیدا كنید كه به مسائل خانوادگی‌تان توجه كنید، اگرچه این كار برایتان مشكل ساز نیست، اما می‌تواند بین شما و ارتباطات اجتماعی و حرفه‌ای دیگرتان فاصله بیندازد. به جای اینكه  به خاطر كارهایی كه مجبورید انجامشان دهید اعتراض كنید، اولویت را به كارهایی بدهید كه هم اكنون پیش روی شما قرار دارند و بعد به سر كار بروید. وقتی كه توانستید كارهایتان را در كمترین زمان ممكن كه اصلاً تصورش را هم نمی‌كردید به اتمام برسانید، شگفت‌زده خواهید شد.


آبان: اگر شما كارهایتان را به تعویق انداخته‌اید، امروز زمان خیلی خوبی برای انجام دادن كارهای نیمه تمامتان است. ماه در سومین خانه ارتباطات شما قرار دارد و اكنون برای نوشتن نامه، فرستادن یك پیغام و یا تلفن زدن در خصوص موضوع مهمی كه مدتها آن را به عقب انداخته بوده‌اید زمان فوق العاده‌ای است. از بین بردن ابهامات و نكات مبهم نیازمند توجه و تمركز زیادی است، اما باعث می‌شود كه شما بعداً احساس بهتری نسبت به خودتان پیدا كنید.


آذر: امروز صحبت كردن در مورد نقاط ضعفتان با یكی از دوستان نتایج شگفت‌انگیزی را به دنبال دارد. اظهار نظرات خالصانه دوستتان باعث می‌شود دیدگاهی كه شما نسبت به خودتان دارید تغییر كند. اطلاعاتی كه شما امروز می‌گیرید چیزهای جدیدی نیستند، فقط شما بیشتر مشتاق هستید كه با حقیقت روبرو شوید. انطعاف پذیر بودن و صادق بودن با دیگران در نهایت باعث می‌شود اعتماد به نفس از دست رفته‌تان را بازیابید.


دی: امروز در حالیكه ماه در نشانه شما به ژوپیتر خوش بین ملحق می‌شود، شما می‌توانید برای رسیدن به اهدافتان بیشتر از همیشه به تواناییهای خود ایمان داشته باشید. اعتماد به نفس داشتن خصلت بدی نیست، اما اگر بیشتر از توانایی‌هایتان مسئولیت قبول كنید كمی به دردسر خواهید افتاد. تا جایی كه امكان دارد واقع‌بین باشید؛ اگر شما مطمئن نیستید برای قبول كردن یك مسئولیت چقدر لازم است رویش كار كنید، قبل از اینكه جواب مثبت داده و آن را قبول كنید در موردش كاملاً صحبت كرده و آن را بررسی كنید.


بهمن: جدیداً رویاهای شما ریشه در واقعیت ندارند؛ در عوض شما می‌توانید هر جا كه زندگی شما را هدایت كرد بروید و در آن زمینه رویا‌پردازی كنید. شما با قرار صحیح خود در یك طرح توانایی عجیبی در تشریح كردن آن دارید. آن چیزهایی كه اهمیت بیشتری برایتان دارند تبدیل به یرنامه‌های واقعی می‌شوند، با استفاده از درك و بصیرت خود مواردی را انتخاب كنید كه برایتان بیشترین فایده را داشته باشد.


اسفند: امروز برایتان جالب‌تر است كه به جای كار كردن وقتتان را با فردی كه دوستش دایرید سپری كنید، و دوست دارید كه شادی‌هایتان را با او سهیم شوید. هرچقدر هم كه این عمل شما زیبا باشد، ولی بسیار مهم است كه در این كار زیاده روی نكنید، چون قبل از اینكه متوجه بشوید چه اتفاقی افتاده است خسته خواهید شد. همه محبت خود را وقف دیگران نكرده و به  خودتان هم برسید. وقتی كه خودتان كاملاً سرحال بودید آن وقت انرژی كافی دارید كه به دیگران هم محبت كنید.

شنبه 27/4/1388 - 13:5
موسيقي

اجرای یک ایرانی در مراسم یادبود مایکل جکسون

 

اجرای یک ایرانی در مراسم یادبود مایکل جکسون

در مراسم بزرگداشت مایکل جکسون چند خواننده معروف به اجرای برنامه پرداختند . در این مراسم که یکی از پربیننده ترین برنامه های تلویزیونی در سطح جهان به شمار می رفت شاهین جعفر قلی خواننده 12 ساله ایرانی – ولزی نیز ترانه یکی تو را دوست می دارد اثر مایکل را به صورت زنده با ارکستر اجرا کرد . این خواننده نوجوان پیش از این در مسابقه ای در انگلیس توانسته بود با خواندن آهنگی از مایکل جکسون نظرها را به  سوی خود جلب کند و حتی خود مایکل جکسون پس از دیدن فیلم اجرای وی قصد داشت در تور کنسرت هایش در لندن با شاهین روی صحنه دو صدایی بخواند . این نوجوان به دعوت خانواده جکسون برای حضور در این مراسم دعوت شده بود . شاهین جعفر قلی در این مدت زمان کم توانسته به جایگاه خوبی دست یابد و حتی مورد توجه خواننده ای چون مایکل جکسون قرار بگیرد . این خواننده نوجوان که از پدری ایرانی است می تواند در سالهای آینده به یک خواننده معروف تبدیل شود که این مورد دور از دسترس نیست .

حرفهای خشایار اعتمادی درباره مایکل جکسون به نقل از سایت موسیقی ما :

مایکل جکسون در عالم موسیقی تنها یک اتفاق گذرا نبوده، بلکه باعث و بانی تحولی بزرگ در عرصه موسیقی بوده است. در بررسی شخصیت هنری او باید به این مسأله اشاره کرد که او به عنوان هنرمند قرن انتخاب شد. انتخاب «هنرمند» - نه آهنگساز و نه خواننده- نشان می دهد که شخصیت او را باید بالاتر از یک موسیقی دان دانست. او با کلیپ‌های متعددی که اجرا کرد، کمک فراوانی به ارتقای تکنیک های سینمایی هالیوود انجام داد. جکسون هنرمندی بسیار باذکاوت بوده و شهرت جهانی اش نشانه ای از همین موضوع است. او از معدود هنرمندانی است که در سراسر دنیا تا این اندازه شناخته شده است و تعداد طرفدارانش به بیش از یک میلیارد نفر می رسد. جکسون ‌ پشت هر حرکت موسیقایی اش تفکری بزرگ بود.
تفکری که نه تنها جامعه ای خاص که کل انسان ها را هدف قرار می داد و می اندیشید که از چه لوکیشن، چه مضمون و چه فضایی بهره ببرد که تعداد بیشتری مخاطب را جذب کارهای خویش کند. مجموع این عوامل است که باعث شده تا او تحولات گسترده ای را در موسیقی ایجاد کند. به شکلی که از آغاز دهه 1980 او طوری موسیقی دنیا را متحول کرد که بسیاری از موسیقی هایی که حتی هم اکنون ساخته می شوند، تحت تاثیر او به وجود آمده اند. او از اولین کسانی بود که از سازهای الکترونیک بهره برد و دست به تلفیق موسیقی زد. حرکات موزون گروهی نیز از دیگر دستاوردهای او بود که هنزو که هنوز است به عنوان یک سنت در میان موسیقی دانان در آمده است.
در این میان البته نمی توان تکنیک های پیچیده او در خواندن را نیز به فراموشی سپرد. او دارای صدایی وحشی در قالب یک سولوریته ملایم بود، ‌به شکلی که اگر به لحن خواندن او توجه کنید، مشاهده خواهید کرد که لحن او بسته به شعری که ادا می کند، ‌تغییر می کند. همچنین در بررسی فعالیت موسیقایی جکسون‌ نمی توان این موضوع را نادیده گرفت که او فعالیت های اجتماعی فراوانی در دوران موسیقایی خویش انجام داد و در کلیپ های متعدد خویش تلاش فراوانی برای برابری، مبارزه با تبعیض نژادی، کشتار مسلمانان توسط صرب ها و مسلمانان فلسطین انجام داده است.
او همچنین در کلیپ ها و ویدیوهای خویش صهیونیست ها را به شدت مورد انتقاد قرار داده و پاکی کودکان در جنگ ها را نشان داده است. یکی از تاثیر گذارترین کلیپ های او نشان دادن معصومیت کودکانی است که در کنار تانک ها مشغول بازی های کودکانه خویش اند. شاید یکی از دلایلی که او این چنین مورد عتاب و سرزنش قرار گرفت ، به همین خاطر باشد، چرا که بسیاری از قدرت های جهان از مواضعی که او اتخاذ می کرد، ‌راضی به نظر نمی رسیدند.

درگذشت جمشید شیبانی

جمشید شیبانی خواننده قدیمی پاپ ایران در سن 87 سالگی در لس آنجلس درگذشت . وی را که آغازگر شیوه نوین ترانه خوانی در ایران می نامند در زمینه کارگردانی ، بازیگری ، آهنگسازی و روزنامه نگاری هم فعالیت داشت . شیبانی نخستین ایرانی بود که برای یک فیلم هالیوودی موسیقی ساخت . وی در سال 1958 در فیلم زن ایده آل این کار را انجام داد . ترانه بی تو اولین کاری بود که با صدای وی اجرا شد و گفته می شود وی با خواندن این ترانه به عنوان نخستین خواننده موسیقی پاپ در ایران جاودانه شد . سیمین بری معروف ترین کاری است که با صدای شیبانی اجرا شده است . ترانه دلم می خواد به اصفهان برگردم با صدای معین مشهورترین کار وی در مقام آهنگسازی پس از انقلاب می باشد . شیبانی پس از انقلاب در آمریکا سکونت داشت و

 

 

با مرگ جمشید شیبانی یکی دیگر از اولین های موسیقی پاپ ایران این عرصه را ترک می کند . برخی جواد بدیع زاده را اولین خواننده پاپ ایرانی می دانند . پس از آن مجید محسنی خواننده ای بود که ترانه ای را اجرا کرد که عده ای آن را آغازگر غیر رسمی این نوع موسیقی در ایران می دانند و پس از آن حمید قنبری ، جمشید شیبانی و منوچهر شفیعی به ترتیب از اولین خوانندگان پاپ ایران به شمار می روند . در واقع این چند نفربه دوره اول این نوع موسیقی در ایران تعلق داشتند که همگی هم از دنیا رفته اند . دوره دوم موسیقی پاپ ایران به ترتیب با حضور محمد نوری – ویگن – منوچهر سخایی و عباس مهرپویا شروع می شود که کارهای آنها تفاوتهایی با نسل قبلی داشت .

از این چهار نفر ویگن و مهر پویا از دنیا رفته اند .

به هر حال با درگذشت جمشید شیبانی که به گفته محمد نوری ، نخستین خواننده رسمی پاپ در ایران بود این موسیقی اولین صدای خود را از دست داد .

------------

نظر محمود خوشنام پژوهشگر قدیمی موسیقی در مورد اولین های موسیقی پاپ ایران :

موسیقی پاپ در ایران در آغاز به دو شاخه تقسیم می شود : پاپ سنتی که عامیانه شهری را شامل می شد و مبدع آن جواد بدیع زاده است . نوعی دیگر که برگرفته از موسیقی  فرنگ ونوعی از کارهای سبک غربی بود که با کسانی چون نعمت الله مین باشیان ، جمشید شیبانی و حمید قنبری آغاز شد . قرار بود شیبانی ، پرویز خطیبی و کریم فکور به انگلیس بروند و صفحه هایی از موسیقی پاپ را ضبط کنند که نتوانستند این کار را انجام دهند ولی در همین اثنا نعمت مین باشیان و حسین استوار به هند رفتند و چند کار پاپ ضبط کردند و دست پر برگشتند .

پس نمی توان شیبانی را اولین خواننده پاپ ایران دانست ولی می توان یکی از اولین ها وی را قلمداد کرد .

پس با این گفته ها نعمت مین باشیان با ترانه دلبر اولین خواننده تاریخ موسیقی پاپ ایران محسوب می شود .

درگذشت شهریار فریوسفی

شهریار فریوسفی نوازنده صاحب نام  تار و سه تار و آهنگساز روز دوشنبه بر اثر سکته قلبی در سن 53 سالگی درگذشت . وی یکی از بهترین نوازنده های کشور محسوب می شد که در آلبومهای فروانی به نوازندگی پرداخته است . حضور وی در آلبومهای پاپ هم چشمگیر بود و انتخاب اول تنظیم کننده ها برای نوازندگی این دو ساز به شمار می رفت .

جمعه 26/4/1388 - 16:13
موسيقي



یاس خواننده فوق العاده محبوب سبک رپ فارسی که بالاخره پس از ۹ ماه به ایران بازگشته از انتشار چند آهنگ جدید با مضمون اجنماعی خبر داد . یاس که از اواسط سال پیش به منظور اجرای چند مراسم از ایران خارج شده بود در مورد انتخابات ریاست جمهوری توضیح داد ، تا کنون با هیچ کدام از کاندیده های ریاست جمهوری نه دیدار داشتم و نه شخص خاصی را مورد حمایت قرار دادم و کلیه اخبار و مطالب درج شده در مورد دیدار و حمایت من از کاندیده ها کاملا شایعه و بی اساس می باشد .



متاسفانه چندی پیش آلبومی تحت عنوان "چقدر سخته" با صدای رضا صادقی در بازار غیر مجاز منتشر شد . این آلبوم قلابی که در آن چند آهنگ از رضا صادقی به صورت ماکت و چند آهنگ وی که پیشتر به صورت تک آهنگ در اینترنت پخش شده بود قرار داشت ، با توجه به قرار گرفتن لیبل کمپانی ایران گام و شماره ثبت کتابخانه ملی به صورتی قلابی و جعلی روی جلد آن ، به شدت برای رضا صادقی و کمپانی ایران گام دردسر ساز شد . متاسفانه عدی از افراد سود جو قصد داشتند که با این حرکت به شدت به رضا صادقی و کمپانی ابران گام لتمه وارد کنند . از نکات جالب این آلبوم قرار گرفتن آهنگی با سبک رپ - پاپ بود که به گواه آرشیو اخبار سایت پیشتر اعلام کرده بودیم که این آهنگ به صورت میکس می باشد و بدونه هماهنگی با وی این کار انجام شده .



 



Mohsen.Yeganeh-News_Big.jpg



محسن یگانه که چندی پیش که به دلیل پخش ماکت یکی آهنگ های خود به نام "جواب" که پیشتر به خواننده دیگر واگذار کرده بود به شدت آشفته شده ، آخرین مراحل ساخت آلبوم جدید خود ، به نام تابوت را سپری می کند . در آلبوم تابوت هم مانند آلبوم قبلی محسن ، شهاب اکبری به عنوان تنظیم کننده حضور دارد و کلیه ترانه ها و ملودی های این آلبوم توسط محسن یگانه سروده و ساخته شده اند .


جمعه 26/4/1388 - 16:12
دعا و زیارت

بسمه تعالى
السلام علیكم ورحمة الله وبركاته


نگاهی گذرا به زندگی امام حسن عسکری (ع)


نام: حسن بن علی.
كنیه: ابومحمد.

القاب: عسكرى، زكى، خالص، صامت، سراج، تقى و خاص (به امام حسن عسكرى(ع)، امام على النقى(ع) و امام محمد تقى(ع)، ابن الرضا نیز گفته مى‏شد.)

منصب: معصوم سیزدهم و امام یازدهم شیعیان.

تاریخ ولادت: هشتم ربیع الثانى سال 232هجرى.

همچنین چهارم و دهم ربیع الثانى نیز نقل شده است. در مورد سال تولد ایشان نیز برخى گفته‏اند كه 231 هجرى بوده است.

محل تولد: مدینه مشرفه، در سرزمین حجاز (عربستان سعودى كنونى).

نسب پدرى: ابوالحسن، على بن محمد بن على بن موسى بن جعفر بن محمد بن على بن حسین بن على بن ابى‏طالب(ع).

نام مادر: حُدیث، كه او را جدّه مى‏گفتند.

برخى نام او را سلیل و برخى دیگر، سوسن نقل كرده‏اند. این بانوى پاكیزه، كه در عصر خویش از بهترین زنان عالم بوده و مفتخر به همسرى ذریه پیامبر اكرم(ص) است، در ولایت خویش پادشاه زاده بود. امام هادى(ع) در شأن او فرمود: سلیل، دور از هر آفت، پلیدى و آلودگى است.

مدت امامت: از زمان شهادت پدرش، حضرت امام هادى(ع)، در سال 254 تا سال 260هجرى، نزدیك به شش سال.

تاریخ و سبب شهادت: هشتم ربیع الاول سال 260 هجرى، در سن 28 (یا 29) سالگى، به وسیله زهرى كه معتمد عباسى به آن حضرت خورانید.

محل‏دفن: سامرا (درسرزمین عراق‏كنونى)، در جوار مرقد پدرش، امام‏هادى(ع).

همسر: نرجس (صیقل).

فرزند : ابوالقاسم، محمد بن حسن، صاحب الزمان(ع).

امام زمان(ع) تنها فرزند امام حسن عسكرى(ع) هستند. امام عسكرى(ع) تولد و زندگىِ تنها فرزندش را بر بیگانگان پنهان نگه مى‏داشت تا از سوى دشمنان اهل‏بیت(ع) و مزدوران خلیفه‏آسیبى به وى نرسد.

اصحاب و یاران:

1. احمد بن اسحاق اشعرى.
2. احمد بن محمد بن مطهر.
3. اسماعیل بن على نوبختى.
4. محمد بن صالح همدانى.
5. عثمان بن سعید عمروى.
6. محمد بن عثمان عمروى.
7. حفص بن عمرو عمروى.
8. ابوهاشم، داود بن قاسم جعفرى.
9. احمد بن ابراهیم بن اسماعیل.
10. احمد بن ادریس قمى.

در برخى منابع، تعداد اصحاب و یاران امام حسن عسكرى(ع) بیش از صد نفر ذكر شده است.

زمامداران معاصر:

1. متوكل عباسى (232 - 247ق.).
2. منتصر عباسى (247 - 248ق.).
3. مستعین عباسى (248 - 252ق.).
4. معتز عباسى (252 - 255ق.).
5. مهتدى عباسى (255 - 256ق.).
6. معتمد عباسى (256 - 279ق.).

از میان خلفاى مذكور، تنها منتصر عباسى، فرزند متوكل به امام هادى(ع)، امام‏حسن عسكرى(ع) وعلویان و شیعیان آزارى نرساند و در ایام خلافت كوتاه مدت خویش احسان و خدمات شایانى به آنان نمود كه در مقایسه با ستمكارى‏ها و تعدیات سایر خلفاى عباسى ناچیز است.

رویدادهاى مهم:

1. وفات ابوجعفر، محمد بن على، برادر امام حسن عسكرى(ع) در سنین جوانى و تألّم شدید امام(ع) در مرگ او.

2. مسمومیت و شهادت امام على النقى(ع)، پدر امام حسن عسكرى(ع)، در سال 254 هجرى، به دست معتمد عباسى.

3. بازداشت و زندانى شدن مكرر امام حسن عسكرى(ع)، در دوران حكومت مستعین، معتز، مهتدى و معتمد عباسى.

4. نفرین امام(ع) بر معتز عباسى، در زندان، و تأثیر آن در خلع معتز و كشته شدنش به دست سرداران ترك.

5. حساسیت خلفاى بنى‏عباس، معاصر امام‏حسن عسكرى(ع)، درباره‏تولد و زندگانىِ حضرت‏مهدى منتظر(عج) و تلاش براى پیدا كردن و از بین‏بردن آن‏حضرت.

6. مسمومیت و شهادت امام حسن عسكرى(ع)، توسط معتمد عباسى، در سال 260 هجرى. (1)

پی نوشت ها:
مناقب آل ابى طالب، ج‏3، ص‏526؛ اثبات الهداة بالنصوص والمعجزات، ج‏3، ص‏435.
جمعه 26/4/1388 - 16:4
شعر و قطعات ادبی
صفای اشك وآهم داده این عشق

دل دور از گنا هم داده این عشق

دو چشمونت یه شب آتش به جون زد

خیال كردم پناهم داده این عشق
-------------------------------------
چون غنچه ء گل قرا به پرداز شود

نرگس به هواى مى قدح ساز شود

فارغ دل آن كسى كه ماند حباب

هم در سر میخانه سر انداز شود
----------------------------------------
آن کیست که بی‌جرم و گنه زیست؟ بگو بی‌جرم و گناه در جهان کیست؟ بگو

من بد کنم و تو بد مکافات کنی پس فرق میان من تو چیست؟ بگو
-------------------------------------------
چنان عاشق چنان دیوونه حالم

که می خوام از تو و از دل بنالم

هنوزم با همین دیوونه حالیم

یه رنگم، صادقم، صافم، زلالم
---------------------------------------
ای مایه‌ی اصل شادمانی غم تو

خوشتر ز حیات جاودانی غم تو

از حسن تو رازها به گوش دل من

گوید به زبان بی‌زبانی غم تو
--------------------------------------
بی تو گلشن چو زندونه به چشمم

گلستون آذر ستون به چشمم

بی تو آرام و عمر زندگانی

همه خواب پریشونه به چشمم

بابا طاهر
-------------------------------------------
غم عشقت ز گنج رایگان به

وصال تو ز عمر جاودان به

کفی از خاک کویت در حقیقت

خدا دونه که از ملک جهان به
-------------------------------------
وقت سحر است خیز توای مایه ناز

نر مك نرمك باده خورو چنگ نواز

كانان كه به جایند نپایند بسی

وآنان كه شدند كس نمی آید باز

خیام
--------------------------------------
گر بر فلکم دست بدی چون یزدان

برداشتمی من این فلک را ز میان

از نو فلکی دگر چنان ساختمی

کازاده بکام دل رسیدی آسان

خیام
-----------------------------------
اگر خواهم غم دل با تو گویم جا نمی یابم

اگر جایی پیدا کنم تو را تنها نمی یابم

اگر جایی کنم پیدا تو را تنها یابم

ز شادی دست و پا گم می کنم خود را نمی یابم
-----------------------------------------------
جهان بی‌وفا زندان ما بی

گل غم قسمت دامان ما بی

غم یعقوب و محنت‌های ایوب

همه گویا نصیب جان ما بی

بابا طاهر
-------------------------------------------
دلی دارم در آتش خانه کرده

میان شعله ها کاشانه کرده

دلی دارم که از شوق وصالت

وجودم را زغم ویرانه کرده
----------------------------------------
جز نقش تو در نظر نیامد ما را

جز کوی تو رهگذر نیامد ما را

خواب ارچه خوش آمد همه را در عهدت

حقا که به چشم در نیامد ما را

حافظ
جمعه 26/4/1388 - 16:0
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته