کلمه:
۳۳-کُن سَمَحاً و لا تَکُن مُبَذِّراً و کن مُقَدِّراً و لا تکن مُقَتِّراً.
توضیح:
در مورد اعتدال در بخشش و حسابرسی است و یک حکمت اخلاقی، اجتماعی و اقتصادی به حساب می آید. میانه روی در مخارج یکی از روشهای پسندیده است که سفارشهای فراوانی درباره آن شده است و ولخرجی که در حد اسراف و تبذیر برسد تا آنجا مورد نکوهش قرار گرفته که مُبَذِّر برادر شیطان معرفی شده است.« إنَّ المُبَذِّرین کانوا إخوانُ الشیاطین...» سوره اسراء آیه 27.
لغات:
المُقَدِّر: المُقتَصِد.
المُقَتِّر: المُضَیِّق فی النَفَقَه.
کلمه :
۳۴-أَشرَفُ الغِنَی تَرکُ المُنَی.
توضیح:
در مورد راه بی نیازی است و یک حکمت اخلاقی به حساب می آید. آرزوهای دور و دراز آن هم در امور دنیوی نه تنها انسان را نیازمند مردم می سازد بلکه مسیر زندگی معنوی انسان را هم عوض می گرداند و چه بسا انسان را سقوط می دهد. شاهد زنده آرزوی حکومت ری بود که ابن سعد را به سوی کربلا کشاند و سرانجام دستش به خون امام حسین (ع) آلوده شد و به حکومت ری هم نرسید! روز قیامت هم تاسف می خورد که چرا با یزیدیان بیعت کرد. سوره فرقان آیه 28.
لغات:
المُنی: جمع المُنیَه و هی ما یتماناه الانسان لنفسه.
کلمه:
۳۵-مَن أَسرَعَ الی الناس بِما یَکرَهونَ قالوا فیه ما لا یَعلَمونَ.
توضیح:
در مورد ضرورت موقعیت شناسی است و یک حکمت اخلاق اجتماعی به حساب می آید. کسانی که می خواهند با افکار عمومی مبارزه کنند باید هدفی روشن داشته باشند و در کار خویش استوار تا راهی را که آغاز کرده اند به پایان برسانند. البته این روش برای موقعی است که افکار عمومی برخلاف اسلام و علیه انسان باشد. اما موقعی که افکار عمومی طبق دستورات الهی است انسان هیچگاه حق مخالفت ندارد و در صورت مخالفت نه تنها مردم بلکه خدا او را می کوبد زیرا چنین فردی علیه اسلام و جامعه قیام کرده است و حسابش روشن است. سوره انفال آیه 46.
کلمه:
۳۷-قال(ع) و قَد لَقیتُهُ عند مَسیرِه الی الشام دَهاقینُ الأنبارِ فَتَرَجَّلُوا و اشتَدُّوا بین یَدَیهِ: ما هذه الذی صَنَعتُموهُ ؟ فقالوا خُلُقٌ مِنَّا نُعَظِّمُ بِه أُمَراءَنا. فقال: وَاللهِ ما یَنتَفِعُ بهذا أُمَراوُکُم و انَّکُم لَتَشُقُّونَ علی انفسکم فی دنیاکم و تَشقَونَ بهِ فی أُخراکُم و ما أَخسَرَ المَشَقَّهُ وراءَها العِقابُ و أَربَحُ الدَّعَهَ مَعَها الأمانُ من النارِ.
توضیح:
در مورد ضرورت ترک آداب جاهلی است و یک حکمت اخلاقی ، سیاسی و تربیتی به حساب می آید. تواضع و احترام برای بشر هر چند امام و یا پیامبرباشد وقتی گناه و در حد شرک است که نوع احترام برای خدا باشد. به خاک افتادن، تعظیم کردن، پیشانی گذاشتن همه و همه حرام است. اینکه می بینیم در کنار قبر امامان(ع) به خاک می افتند حرام و شرک است . سجده مخصوص خداست که هر کس به نوعی آنرا اجرا می کند.سوره رعد آیه 15.
لغات:
الدهاقین: جمه دهقان. و هو زعیم الفلاحین فی العَجَم.
الأنبار: مِن بِلاد العراق.
تَرَجَّلوا: نزلوا مِن خُیولِهم مُشاهً.
اشتدُّوا: أسرَعوا.
تَشُقُّونَ: مِن المَشقه.
تَشقَونَ: مِن الشقاوَه.
الدَعَه: الراحه.