• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 10405
تعداد نظرات : 2228
زمان آخرین مطلب : 3108روز قبل
تزیینات و دکوراسیون
شما در لابلای این سنگ ها زندگی می كنید ؟!
شما در لابلای این سنگ ها زندگی می كنید ؟!
شما می توانید در لابلای آنها بخوابید ، بازی كنید و حتی تلویزیون ببینید !

چیزی که شما ملاحظه می کنید یک اتاق نشیمن صخره ایست . اینها قسمتی از یک مجموعه سورئال است که شما می توانید برای ایجاد یک محیط صمیمی و غیر منتظره در فضای نشیمن و یا یک اتاق بازی برای بچه از آنها بهره مند شوید . در واقع هر یک از این سنگها یک کوسن نرم و گرم هستند تا به شما احساس آرامش و راحتی را هدیه دهند.

شما در لابلای این سنگ ها زندگی می كنید ؟! | HiPersian.com

شما در لابلای این سنگ ها زندگی می كنید ؟! | HiPersian.com

شما در لابلای این سنگ ها زندگی می كنید ؟! | HiPersian.com

 

شما در لابلای این سنگ ها زندگی می كنید ؟! | HiPersian.com

ارسال به دوست
پنج شنبه 27/11/1390 - 17:40
تزیینات و دکوراسیون
هودهای مدرن را اینجا ببینید !
هودهای مدرن را اینجا ببینید !
این هودها فقط به عنوان یك تصفیه كننده هوا عمل نمی كنند بلكه با ظاهری كه دارند به عنوان یك عنصر زینتی آشپزخانه عادی شما را به آشپزخانه ای مدرن تبدیل می كنند.

باید قبول کرد که ظاهر بعضی از وسایل آشپزخانه فک را به کلی می اندازند!

این هودهای آشپزخانه که توسط پاندو اوولوشن لاین خلق شده اند از همین نمونه هستند.

این هودها فقط به عنوان یک تصفیه کننده هوا عمل نمی کنند بلکه با ظاهری که دارند به عنوان یک عنصر زینتی آشپزخانه عادی شما را به آشپزخانه ای مدرن تبدیل می کنند.

هودهای مدرن را اینجا ببینید ! | HiPersian.com

هودهای مدرن را اینجا ببینید ! | HiPersian.com

هودهای مدرن را اینجا ببینید ! | HiPersian.com

هودهای مدرن را اینجا ببینید ! | HiPersian.com

پنج شنبه 27/11/1390 - 17:39
تزیینات و دکوراسیون
لوستر كریستالی
لوستر كریستالی
اخیراً لوسترهای جذاب و مدرن زیادی وارد بازار شده اند كه نگاه هر بیننده ای را محصور طرحهای باشكوه و خاص خود می كنند.

اخیراً لوسترهای جذاب و مدرن زیادی وارد بازار شده اند كه نگاه هر بیننده ای را محصور طرحهای باشكوه و خاص خود می كنند. نور پردازی مناسب باعث زیبا تر شدن اشیا و در نتیجه آرامش بخشیدن به افرادی كه در محیط حضور دارند می شود. البته با دیدن این لوسترهای فانتزی شما قید نورپردازی كاربردی را به كلی خواهید زد. كلكسیون لوسترهای كریستال كاری از آتلیه طراحی ایتالیایی "كالیسپو" است. حباب های روشنایی با الگو برداری از طبیعت شكلی شبیه به برگ دارند و در بدنه لوستر پیچش های جذابی وجود دارد كه به راحتی در یك دكوراسیون مینیمالیست قادر به ایجاد نقطه كانونی است. انواع سقفی، دیواركوب، رومیزی، و زمینی آنها موجود می باشد. با استفاده از این لوسترها می توانید حال و هوای خانه خود را تغییر داده و قضا را متنوع سازید.

لوستر كریستالی | HiPersian.com

لوستر كریستالی | HiPersian.com

لوستر كریستالی | HiPersian.com

لوستر كریستالی | HiPersian.com

لوستر كریستالی | HiPersian.com

لوستر كریستالی | HiPersian.com

لوستر كریستالی | HiPersian.com

لوستر كریستالی | HiPersian.com

پنج شنبه 27/11/1390 - 17:38
تزیینات و دکوراسیون
آشپزخانه كوچك به سبك ایتالیایی
آشپزخانه كوچك به سبك ایتالیایی
ممكن است تمایل داشته باشید آشپزخانه كوچك شما جلوه ای دوست داشتنی و باز داشته باشد. سبك توسكانی كه نمونه ای از سبك ایتالیایی است از بهترین سبك هایی است كه می توانید در طراحی دكوراسیون داخلی آشپزخانه كوچك خود استفاده كنید...

ممكن است تمایل داشته باشید آشپزخانه كوچك شما جلوه ای دوست داشتنی و باز داشته باشد. سبك توسكانی كه نمونه ای از سبك ایتالیایی است از بهترین سبك هایی است كه می توانید در طراحی دكوراسیون داخلی آشپزخانه كوچك خود استفاده كنید. زیرا جلوه ای تقریبا سنتی و ساده دارد و می تواند هر سلیقه ای را راضی كند و برای همگان خوشایند باشد.

آشپزخانه كوچك به سبك ایتالیایی | HiPersian.com

نقاشی

اگر تمایل دارید آشپزخانه شما با كمك رنگ های غنی و قوی از قبیل زرشكی و نارنجی تیره دارای جلوه ای سنگین و موقر پیدا كند، بهنرین گزینه استفاده از سبك توسكانی ایتالیایی است زیرا استفاده از چنین رنگ های قوی و گرمی جزو ویژگی های این سبك است. البته فراموش نكنید كه استفاده از رنگ های تیره در فضای كوچك فضا را گرفته تر و بسته تر می كند بنابراین در آشپزخانه كوچك خود سعی كنید از طیف های روشن تر رنگ های گرم استفاده كنید.

در این سبك زیبا شما همچنین می توانید آشپزخانه خود را با رنگی تركیبی نقاشی كنید . به این منظور باید چندین رنگ گرم را با یكدیگر تركیب كنید. این رنگ ها می تواند شامل سبز لنجی، قرمز، قهوه ای مایل به زرد و كرم باشد. شما هم چنین برای نقاشی به یك قلموی بزرگ، قلتك نقاشی و یك سطل بزرگ نیاز دارید. مقداری از این چهار رنگ را به هم تركیب كنید و بقیه را با كمك قاشق نم نم به تركیب اضافه نمایید تا رنگ مورد پسند شما حاصل گردد. سپس رنگ بوجود آمده را با كمك قلمو و قلتك روی دیوار آشپزخانه اجرا نمایید.

آشپزخانه كوچك به سبك ایتالیایی | HiPersian.com

كابینت ها

لازم است كه كابینت های آشپزخانه شما با رنگ گرم آشپزخانه شما تناسب داشته باشد. اگر در حال حاضر كابینت هایی چوبی دارید فقط كافیست روی بدنه ان را سمباده كشیده و پس از زیرسازی با رنگ قهوه ای مایل به قرمز ان ها را رنگ آمیزی كنید و اگر هم كابینت های شما از جنس ام دی اف است نگران نباشید. ان ها را نیز می توانید بوسیله رنگ آجری رنگ نمایید تا بتوانند مكمل خوبی برای رنگ دیوارهای آشپزخانه باشند.

یكی دیگر از راه های ایجاد سبك ایتالیایی در اشپزخانه تعویض دستگیره های كشوها و كابینت ها و استفاده از دستگیره های برنجی است. این نوع دستگیره ها می توانند حالتی روستایی و سنتی به آشپزخانه دهند.

آشپزخانه كوچك به سبك ایتالیایی | HiPersian.com

وسایل و لوازم

قبل از اینكه اقدام به خرید كنید ابتدا قدری صبر كنید و به وسایلی كه در حال حاضر دارید فكر كنید. شما به سادگی می توانید میز غذاخوری چوبی خود را به یك میز غذاخوری ایتالیایی تبدیل كنید! تنها كافیست سطوح آن ها را زیرسازی و با رنگ قهوه ای گرم رنگ امیزی نمایید. یك تكینیك حرفه ای در این مورد این است كه پس از رنگ آمیزی كل میز روی سطح میز را با كمك چسب بپوشانید و شكل یك مربع را بیرون آورید و آن را با رنگ كرمی كه از آن برای دیوارها استفاده كرده اید رنگ آمیزی كنید و روی سطح میز با تكنیك استنسیل هنر پتینه را اجرا كنید. روكش صندلی ها را نیز عوض كنید و از پارچه ای طلایی رنگ استفاده كنید.

آشپزخانه كوچك به سبك ایتالیایی | HiPersian.com

بوفه های نیز از جمله وسایل مهم در سبك ایتالیایی هستند. حتما از انواع ظریف آن ها در دكوراسیون آشپزخانه خود استفاده نمایید. برای نور پردازی فضا نیز از لوستر ها و دیواركوب های ظریف و با سبكی آنتیك استفاده كنید تا دكوراسیون ایتالیایی آشپزخانه شما تكمیل گردد. استفاده از جاشمعی های زیبا را نیز فراموش نكنید.

پنج شنبه 27/11/1390 - 17:36
آشپزی و شیرینی پزی
جالب ترین و جدیدترین وسایل آشپزخانه (عکس)
جالب ترین و جدیدترین وسایل آشپزخانه (عکس)
وسایل جالب و مدرن آشپرخانه

جالب ترین و جدیدترین وسایل آشپزخانه (عکس) | HiPersian.com

جالب ترین و جدیدترین وسایل آشپزخانه (عکس) | HiPersian.com

جالب ترین و جدیدترین وسایل آشپزخانه (عکس) | HiPersian.com

جالب ترین و جدیدترین وسایل آشپزخانه (عکس) | HiPersian.com

جالب ترین و جدیدترین وسایل آشپزخانه (عکس) | HiPersian.com

جالب ترین و جدیدترین وسایل آشپزخانه (عکس) | HiPersian.com

جالب ترین و جدیدترین وسایل آشپزخانه (عکس) | HiPersian.com

جالب ترین و جدیدترین وسایل آشپزخانه (عکس) | HiPersian.com

جالب ترین و جدیدترین وسایل آشپزخانه (عکس) | HiPersian.com

جالب ترین و جدیدترین وسایل آشپزخانه (عکس) | HiPersian.com

پنج شنبه 27/11/1390 - 17:34
هوا و فضا

ناسا قصد دارد کره زمین را جابجا کند!

دانشمندان یک روش غیرمعمول برای غلبه بر گرمای کره زمین یافته اند و اونهم اینه که کره زمین رو به یک منطقه خنکتر حرکت بدن! این ایده عجیب زائیده ذهن مهندسان ناسا و یکسری از اخترشناسان آمریکایی هست که معتقدن این روش در حدود ۶ بیلیون سال به عمر سیاره ما اضافه می کنه، به عبارت دیگر عمر مفید زمین ۲ برابر خواهد شد! اونها برای این کار طرحهایی هم ارائه دادن. جالبه بدونید که برای اینکار نیازی به نیروی عظیم برای حرکت دادن کره زمین نیست. فقط کافیه یک ستاره دنباله دار رو به سمت زمین هدایت کنن.

دکتر Laughlin که در مرکز تحقیقات ناسا در کالیفرنیا کار می کنه گفته که برای اینکار فقط لازمه یک ستاره دنباله دار و یا شهاب آسمانی رو به سمت زمین هدایت کنیم به طوریکه با سرعت از کنار و نزدیک زمین رد بشه و به این طریق میتونه مقداری از نیروی گرانشی خودش رو به زمین منتقل کنه. در نتیجه اینکار سرعت مداری زمین افزایش پیدا میکنه و به یک مدار بالاتر میره که از خورشید دورتر هست و به این ترتیب به یک منطقه خنکتر هدایت میشیم.

همچنین این مهندسان گفتن که بعد از اینکار، باید این ستاره دنباله دار رو به سمت زحل و یا مشتری هدایت کرد تا روند رو به عقب اتفاق بیفته و انرژیش رو از یکی از این ۲ سیاره غول آسا بگیره. بعدها مدارش اونو دوباره به سمت زمین برگردونه و این روند تکرار میشه!
این گروه گفتن که هدفشون در نجات کره زمین کاملا جدیه و تنها چیزی که احتیاج دارن پرتاب یک موشک شیمیایی به یک شهاب آسمانی یا ستاره دنباله دار هست که در زمان مقرر آتش بگیره که چنین دانشی همین الان هم وجود داره!

این طرح جنبه های نگران کننده زیادی داره. مهندسین هوافضا باید تو هدایت اون شهاب آسمانی و یا ستاره دنباله دار به سمت زمین نهایت دقت رو مبذول بدارن چون کوچکترین اشتباهی در این زمینه، کره زمین رو در مدار آتش قرار خواهد داد و عواقب ویرانگری رو در پی خواهد داشت که کباب شدن محیط زیست زمین کمترین آنها خواهد بود.

* متن کامل مقاله در گاردین

* کلا اگه به اخبار فضا علاقه مندید اینم شاید جالب باشه: ماموریت ناسا به بمبگذاری در ماه!

* پانوشت: خلاصه اگه یکبار دیدید بالای سرتون توی ماه بمب منفجر شد و از طرفی زمین زیر پاتون داره حرکت میکنه، اصلا متعجب نشید! :
پنج شنبه 27/11/1390 - 17:28
دانستنی های علمی

اثر گلخانه ای

 

اثر گلخانه ای افزایش دمای سیاره در نتیجه جذب انرژی گرمایی افتاب توسط جو گازی است. دی اكسیدكربن وبخاراب اضافی باعث تشدید این اثر می شوند. انرژی خورشیدی(افتاب) تشعشعی با طول موج كوتاه است كه به راحتی در جو زمین نفوذ كرده وكره زمینرا گرم می كند. تنها حدود یك چهارم از افتابتابیده شده توسط جو منعكس می شود.زمین گرم شده، تشعشعات دارای طول موج بلند(امواج فراسرخ یا انرژی گرمایی) را مجددابه داخل فضا می فرستد. بیشتر این امواج بلند دوباره توسط جو به زمین منعكس میشوند.برای نشان دادن اثر گلخانه ای، اندازه جو زمین در تصویر بالا بسیار كوچكتراز اندازه واقعی است. بیشتر جو زمین در حدود 10 مایل (16 كیلومتر) از مساحت زمین است.

افتاب از تمام رنگهای رنگین كمان(سرخ، نارنجی، زرد، سبز، ابی، بنفش) ساخته شده است. قبل از رسیدن نور به چشمان ما، مولكولهای گاز جو با افتاب با هم فعل وانفعالاتی ایجاد می كنند. مولكولهای گاز جو انرژی بالاتر (بخش ابی) افتاب را بیشتر از انرژی پائین تر ان (بخش قرمز) پراكنده می كنند. این فرایند با توجه به نام كاشف ان(لردجان ریلی)پراكندگی ریلی نام گرفت.خورشید زرد مایل به قرمز به نظر می رسدو اسمان اطراف ان به واسطه امواج ابی پراكنده ابی رنگ است. هنگامی كه خورشید در افق پائین تر است.(نزدیك طلوع یا غروب)افتاب مجبور است تا از قسمت ضخیم تری از جو عبور كند تا به چشمان شما برسد. در این هنگام نور بیشتری(نه تنها ابی،بلكه سبز،زردو نارنجی) پراكنده می شود. این باعث می شود تا خورشید سرخ تر به نظر اید.

هشدار: هرگز به خورشید خیره نشوید.

 

پنج شنبه 27/11/1390 - 17:25
موسيقي

ایرج بسطامی
« 556 بازدید »


تصویر
شرح: ایرج بسطامی در سال 1336در بم به دنیا آمد و تا قبل از بروز زلزله دلخراش این منطقه، در همین شهر زندگی می کرد. او موسیقی را نزد عموی خود، یدالله بسطامی فرا گرفت سپس برای تکمیل آموزه هایش به تهران آمد و از محضر استاد محمدرضا شجریان بهره برد.
سیروس علی نژاد، روزنامه نگار سرشناس، می گوید: "موسیقی را نزد استادان فن از جمله شجریان آموخته بود و وقتی درست آموخته بود، پا به صحنه گذاشته بود. می گفت که موسیقی در خانواده پدری او ریشه دار است. پدرش هنوز در ساعات فراغت ساز می زد. اما خود را بیشتر مدیون عمویش یدالله بسطامی می دانست که از نظر او در موسیقی استادی و مهارت داشت. او بود که صدا و ذوق ایرج را به موسیقی کشف کرده بود و از همان نوجوانی شروع کرده بود به آموختن گوشه ها و ردیف های موسیقی اصیل به او. این عمو در اوایل انقلاب فوت شد. پس از مرگ او، ایرج به تهران آمد و نزد استادان و بیشتر از همه خود مشکاتیان موسیقی خواند و کم کم به میدان آمد."

بسطامی در فعالیت هنری خود با اساتید دیگری همچون پرویز مشکاتیان، محمدرضا درویشی و کیوان ساکت همکاری داشته است.

وی یک بار در سال 1990به همراه پرویز مشکاتیان به اروپا رفت و کنسرتهای متعددی در سراسر اروپا ترتیب داد. در سال 1994هم به همین منوال با پرویز مشکاتیان همراه شد و به اروپا سفر کرد اماپس از آن در بم گوشه نشین شد.
بسطامی در آلبوم "رقص آشفته" با ترجیع بند "من ماندم تنهای تنها" و در مجموعه "افق مهر"، با "ای خوشا مست و خراب اندر خرابات آمده" بر سر زبانها افتاد.

تصنیف "دلم ای وای دل" سروده خواجوی کرمانی و "خوش نوای بی نوا" از جمله خوانده های وی است که با استقبال دوستداران مواجه شد. مجموعه افق مهر که نخست در کنگره جهانی خواجوی کرمانی اجرا شد. سپس در اروپا طی 26 شب اجرا شد و مورد استقبال قرار گرفت.

عبد الحسین مختاباد،خواننده موسیقی سنتی ایران درباره بسطامی می گوید: "وی تنها خواننده چپ کوک زمان خود بود ( قدرت خواندن گام های بالا را داشت) و به لحاظ جنس و طعم ویژه ای که صدایش داشت در سه یا چهار دهه گذشته بی مانند بود."

پرویز مشکاتیان یادآور می شود که او یکی از پرتیراژترین نوارهای موسیقی را دو سال پیش به بازار عرضه کرد، در آلبومی که "وطن من" نام دارد و روی شعری از ملک الشعرا بهار ساخته شده است .
سیروس علی نژاد به یاد می آورد که اول باری که بسطامی را دید سال 1369 در تالار رودکی بود. او تازه به جامعه موسیقی ایران معرفی شده بود: " آن شب بسطامی در جمع گروه عارف غوغا می کرد. جذبه موسیقی گروه عارف و آواز ایرج بسطامی که تازه پا به عرصه نهاده بود، نفس ها را در سینه ها حبس کرده بود. وقتی شروع کرد چنان مجلس را گرفت که همه از خود بی خود شدند. شجریانِ دیگری ظهور کرده بود. شعر سعدی را می خواند و سوزی که در صدایش بود مجلس را به آتش می کشید، دلها را به فغان وا می داشت و آه از سینه ها بر می آورد.
پنج شنبه 27/11/1390 - 11:48
موسيقي

بیوگرافی استاد بنان
« 80 بازدید »


تصویر
شرح: غلامحسین بنان

غلامحسین بنان، (اردیبهشت ۱۲۹۰، تهران- ۸ اسفند ۱۳۶۴، تهران) خواننده
ایرانی است که از سالهای ۱۳۲۱ تا دهه ۵۰ در زمینه موسیقی ملی ایران
فعالیت داشت. او عضو شورای موسیقی رادیو، استاد آواز هنرستان موسیقی
تهران و بنیان‌گذار انجمن موسیقی ایران بوده‌است.

دوران کودکی

پدرش کریم خان بنان الدوله نوری آملی و مادرش دختر شاهزاده رکن‌الدوله
(برادر ناصرالدین شاه) بود. از شش سالگی به خوانندگی و نوازندگی ارگ و
پیانو پرداخت و در این راه از راهنمایی‌های مادرش که پیانو را بسیار خوب
می نواخت بهره‌ها گرفت، اولین استاد او پدرش بود و دومین استاد، مرحوم
میرزا طاهر ضیاءذاکرین رثایی و سومین استادش مرحوم ناصر سیف بوده‌اند.

فعالیت حرفه‌ای

از سال ۱۳۲۱ صدای غلامحسین بنان، همراه با همکاری عده‌ای از هنرمندان
دیگر از رادیو تهران به گوش مردم ایران رسید و دیری نگذشت که نام بنان
زبانزد همه شد. روح‌الله خالقی او را در ارکستر انجمن موسیقی شرکت داد و
با ارکستر شماره یک نیز همکاری را شروع کرد و از بدو شروع برنامه همیشه
جاوید «گلهای رنگارنگ» بنا به دعوت استاد داود پیرنیا همکاری داشت.بنان
در طول فعالیت هنری خود، حدود 350 اهنگ را اجرا کرد و انچه که امتیاز
مسلم صدای او را پدید می اورد، زیر و بم‌ها و تحریرات صدای او است که
مخصوص به خودش می‌باشد. بنان نه تنها در اواز قدیمی و کلاسیک ایران استاد
بود، بلکه در نغمات جدید و مدرن ایران نیز تسلط کامل داشت. تصنیف زیبا و
روح پرور «الهه ناز» او بهترین معرف این ادعا می‌باشد. بنان را می‌توان
به حق بزرگترین اجرا کننده آهنگ‌های سبک وزیری-خالقی دانست. او همچنین در
کنار ادیب خوانساری از بهترین اجرا کنندگان آثار صبا و محجوبی محسوب
می‌شود. استعداد شگرف او در مرکب خوانی و تلفیق شعر و موسیقی بارها ستایش
موسیقی دانان معاصرش را بر انگیخته است.

در سال ۱۳۳۲ به پیشنهاد شادروان خالقی به اداره کل هنرهای زیبای کشور
منتقل شد و به سمت استاد آواز هنرستان موسیقی ملی به کار مشغول گردید و
در سال ۱۳۳۴ ریئس شورای موسیقی رادیو شد. غلامحسین بنان از ابتدا در
برنامه‌های گلهای جاویدان و گلهای رنگارنگ و برگ سبز شرکت داشته و
برنامه‌های متعدد و گوناگون دیگری که از این خواننده بزرگ و هنرمند به
یادگار مانده است.

در این برنامه ها، استادان تراز اول موسیقی سنتی چون روح الله خالقی،
ابوالحسن صبا، مرتضی محجوبی، احمد عبادی، حسین تهرانی، علی تجویدی، و ...
با او همکاری داشته‌اند. وی در سال ۱۳۳۶ در اثر یک سانحه رانندگی در جاده
کرج یک چشم خود را از دست داد.

محل دفن او در امامزاده طاهر (کرج) است. از سال 1364 یعنی زمان فوت استاد
شهیر موسیقی ایران تا سال 1389 سنگ قبر بنان تعویض نگردید، سال 1389 به
دلیل پاره ای از تغییرات در امامزاده طاهر کرج و هم سطح سازی قبور و
تعویض همه ی سنگ قبر های نزدیک صحن، سنگ قبر بنان نیز تعویض گردید و به
شکل کنونی درآمد.

سانحه ی تصادف

آذر ماه 1336 وقتی بنان با اتومبیل شخصی در جاده کرج مشغول رانندگی بود
با کامیونی که فاقد چراغ ایمنی عقب بود تصادف کرد و در این سانحه چشم
راست خود را از دست داد و به همین خاطر همیشه از عینک دودی استفاده می
کرد، شادروان ابوالحسن ورزی، دوست نزدیک بنان شعر زیر را تحت تاثیر این
واقعه سرود:

دیدیم چو بازیگری دور زمـان را
بازیچه گرفتیم همه کار جهان را
ما از گذر عمر بجز درد چه دیدیم
تا دل بسپاریم جهان گذران را
باریست گران محنت این عمر به دوشم
تا چند کشم زحمت این بار گران را
از بهر نمایاندن غمهای نهان بود
روزی که دمیدند به تن پرتو جان را
در خرمن صاحب نظران برق بلا شد
آن شعله که افروخت چراغ دگران را
آماج بلا جز دل ارباب هنر نیست
سر خط امان داده قضا بی هنران را
می خواست که در چشم هنر نور نماند
آسیب رسانید اگر چشم بنان را
افسوس که تاریک شد آن دیده که می دید
با برق نگاهی همه اسرار نهان را

بنان، برای معالجه به خارج از کشور مسافرت کرد و بعد از برگشت از این سفر
تصمیم گرفت در مواضع هنری خود بازنگری کند. او می گفت: "من از این پس
کوشش می کنم آثاری اجرا کنم که واجد وزنی شاد و شعری امیدوار کننده است.
من جداً از ادامه ی شیوه ی قدیم که شباهت به مرثیه خوانی دارد خسته شده
ام، البته در این زمینه سازندگان آهنگ باید با من یاری و همکاری کنند".
حاصل این تصمیم اجرای ترانه های دلنشین و ساده ای است که اتفاقاً از خیلی
از تصانیف آن دوره ی رادیو استوارتر و برازنده ی خواننده ی عالی مقامی
چون او می باشد

ترانه‌های ماندگار

از ماندگارترین ترانه‌های بنان می‌توان به: آهنگ آذربایجان در مایه ی
دشتی، آمدی جانم به قربانت در مایه ی بوسلیک، الهه ناز در مایه ی دشتی،
بهار دلنشین در آواز اصفهان، بوی جوی مولیان در آواز اصفهان، تصنیف توشه
عمر در دستگاه همایون، یار رمیده، می ناب، خاموش، مراعاشقی شیدا، من از
روز ازل، نوای نی و سرود همیشه جاوید ای ایران در مایه ی دشتی اشاره کرد.
به تصریح همسرش، بنان بهترین اثر خود را "حالا چرا" و "کاروان" می دانست
و می گفت: "کاروان را برای بعد از مرگم خوانده ام". اواخر عمر هم دلبستگی
عجیبی به ترانه ی "رویای هستی" پیدا کرده بود تا آنجا که با این آهنگ می
گریست.

آوازهای ماندگار

آواز ماهور با غزل سعدی به مطلع " همه عمر بر ندارم سر از این خمار مستی
که هنوز من نبودم که تو در دلم نشستی" و آواز دیلمان با شعر سعدی به مطلع
" چنان در قید مهرت پایبندم که گوئی آهوی سر در کمندم" و همچنین آواز
اصفهان بر روی غزل " آمد اما در نگاهش آن نوازش‌ها نبود" از کارهای
ماندگار استاد هستند.

کارنامه هنری

گلهای جاویدان
گلهای جاویدان بدون شماره در «شور»
گلهای جاویدان بدون شماره در «سه گاه»
گلهای جاویدان بدون شماره در «همایون» با سنتور رضا ورزنده
گلهای جاویدان شماره ۹۲ در «بیات ترک و ابو عطا»
گلهای جاویدان شماره ۹۳ در «شور» با ویولون استاد مهدی خالدی
گلهای جاویدان شماره ۹۸ در «ابو عطا» با تار لطف اله مجد
گلهای جاویدان شماره ۱۱۸ در «ماهور» با ویولون استاد علی تجویدی و سنتور
رضا ورزنده
گلهای جاویدان ۱۱۸ مکرر در «ابو عطا» با ویولون استاد مهدی خالدی
گلهای جاویدان ۱۲۴ در «بیات ترک»
گلهای جاویدان شماره ۱۲۸ در«شوشتری»
گلهای جاویدان شماره ۱۲۹، گلهای جاویدان ۱۳۰
گلهای جاویدان ۱۳۱ در «سه گاه»، گلهای جاویدان شماره ۱۳۲ در «دشتی»
گلهای جاویدان شماره ۱۳۶
گلهای جاویدان شماره ۱۳۷ در «چهار گاه» با پیانو استاد مرتضی محجوبی و
استاد علی تجویدی
گلهای جاویدان شماره ۱۳۸
گلهای جاویدان شماره ۱۳۹ در «سه گاه» با استاد جلیل شهناز
گلهای جاویدان شماره ۱۴۳ در «شور»
گلهای جاویدان شماره ۱۴۵ در «شور» با سنتور رضا ورزنده
گلهای رنگارنگ
گلهای رنگارنگ شماره ۱۰۳ در «دشتی»
گلهای رنگارنگ شماره ۱۰۹ در «سه گاه»
گلهای رنگارنگ شماره ۱۲۶ در «دشتی»
گلهای رنگارنگ شماره ۱۳۴ در «افشاری»
گلهای رنگارنگ شماره ۱۳۶ در «سه گاه»
گلهای رنگارنگ شماره ۱۴۰ الف در «افشاری»
گلهای رنگارنگ شماره ۱۴۰ ب در «افشاری»
گلهای رنگارنگ شماره ب مکرر
گلهای رنگارنگ شماره ۱۴۹ در «دشتی»
گلهای رنگارنگ شماره ۱۷۱ در «شور»
گلهای رنگارنگ شماره ۱۷۲ در «شور»
گلهای رنگارنگ شماره ۱۷۴ در «سه گاه»
گلهای رنگارنگ شماره ۱۷۶ در «دشتی»
گلهای رنگارنگ شماره ۱۹۰ در «سه گاه»
گلهای رنگارنگ شماره ۲۰۱ در «ابو عطا»
گلهای رنگارنگ شماره ۲۰۵ در «افشاری»
گلهای رنگارنگ شماره ۲۱۰ در «بو سلیک»
گلهای رنگارنگ ۲۱۰ ب مکرر در «بوسلیک»
گلهای رنگارنگ ۲۱۱ در «سه گاه»
گلهای رنگارنگ شماره ۲۲۸ در «افشاری»
گلهای رنگارنگ شماره ۳۳۰در «دشتی»
گلهای رنگارنگ شماره ۲۳۲ در «دشتی»
گلهای رنگارنگ شماره ۲۳۴ در «دشتی و ماهور»
گلهای رنگارنگ شماره ۲۳۷ در «ماهور»
گلهای رنگارنگ شماره ۲۴۲ در «شور»
گلهای رنگارنگ شماره ۲۴۵ در«همایون»
گلهای رنگارنگ شماره ۲۴۹ در «شور»
گلهای رنگارنگ شماره ۲۵۰ در «دشتی»
گلهای رنگارنگ بختیاری (محلی)، شماره ۲۵۱
گلهای رنگارنگ شماره ۲۵۲ در «همایون»
گلهای رنگارنگ شماره ۲۵۴ در «اصفهان»
گلهای رنگارنگ شماره ۲۵۶ در «شور»
گلهای رنگارنگ شماره ۲۵۷ در «ماهور»
گلهای رنگارنگ شماره ۲۶۵ در «اصفهان»
برگ سبز
برگ سبز شماره ۲۷ در «سه گاه»
برگ سبز شماره ۳۱در «افشاری»
برگ سبز شماره ۴۶ در «سه گاه»
برگ سبز شماره ۶۳ در «اصفهان»
برگ سبز شماره ۸۳ در «سه گاه»
برگ سبز شماره ۱۰۷ در «اصفهان»
برگ سبز شماره ۱۴۵ در «همایون»

و برنامه‌های متعدد و گوناگون دیگری که از این خواننده بزرگ و هنرمند به
یادگار مانده‌است .
پنج شنبه 27/11/1390 - 11:43
موسيقي

مرتضی حنانه
« 477 بازدید »


تصویر
شرح: مرتضی حنانه در یازدهم اسفند 1301 شمسی در تهران چشم به جهان گشود. او که در خانواده ای اهل دانش و فرهنگ پروش یافت، از دوران کودکی علاقه شدیدی به موسیقی داشت. در سال 1313 به درخواست پدرش وارد هنرستان عالی موسیقی می شود و زیر نظر سرگرد غلام حسین مین باشیان به فراگیری اصول تئوری و عملی موسیقی می پردازد. در سال 1317 با استخدام استادان خارجی (چک)، فراگیری ساز هورن را نزد رودلف اوربانتس آغاز می کند. در همین سالها به تحصیل کمپزسیون و تکمیل نوازندگی هورن-پیانو می پردازد و قطعات کوچکی را برای دو و چار هورن می نویسد. در سال 1321 با گرفتن دیپلم هنرستان عالی، آمادگی آن را می یابد تا با راهنمایی پرویز محمود رهبری ارکستر را به طور تجربی بیاموزد. به همین دلیل ، تحصیل موسیقی (کمپزسیون) را نزد محمود ادامه می دهد و پس از تشکیل ارکستر سمفونیک تهران به رهبری پرویز محمود در سال 1321، حنانه در سِمَت هورن نواز اول این ارکستر مشغول به کار می شود و همزمان در هنرستان موسیقی نیز به تدریس ادامه می دهد. در سال 1331 با مهاجرت پرویز محمود و روبیک گریگوریان به خارج کشور، حنانه رهبری ارکستر سمفونیک تهران را بر عهده می گیرد. در این سال ها آثار مختلفی را با ارکستر اجرا می کند و موسیقی فیلم مستند ایران طلای سیاه را می نویسد. در سال 1333 اثر معروف خود سوئیت شهر مرجان را می سازد و آن را در کنسرتی با مناسبت هزاره ی ابن سینا با ارکستر سمفونیک اجرا می کند. بعد از اجرای این کنسرت موفق به اخذ بورس تحصیلی در ایتالیا از آقای چرولی، سفیر وقت این کشور می شود و برای تحصیل به ایتالیا می رود.

از سال 1333 تا 1335 در مدرسه ی عالی موسیقی واتیکان به تحقیق در مورد موسیقی مذهبی اروپا می پردازد و موسیقی عروس دجله را هم در این ایام می نویسد. از سال 1336 تا 1339 نزد مانسترو کاردوچی در رُم به تحصیل در رشته ی کمپزیسیون مشغول می شود و برای تامین کمک هزینه تحصیلی خود همراه با حسین سرشار و پروین زرین پور به کار دوبلاژ فیلم های ایتالیایی به فارسی می پردازد. تحصیل در رشته ی موسیقی فیلم در چینه چیتا زیر نظر کاندِلّی و فرارا، رهبران ارکستر، از فعالیت های دیگر او در این سالهاست. حنانه در سال 1340 با کوله باری پر از دانسته ها و تجربه ها به ایران باز می گردد و دوره تازه ای از فعالیت هنری را آغاز می کند. در همین سال اثر دوئه پتسی پر ارکسترا (دو قطعه برای ارکستر) را به شیوه دودکافونیک خلق می کند، امّا تصمیم می گیرد که برای ارتقا و جهانی کردن موسیقی ایرانی، شیوه ای خاص را برگزیند، نه این که به شیوه غربی بنویسد. او با پیروی از این ایده به نوشتن آثاری ارکسترال، پلی فونیک و هارمونیک روی تم های موسیقایی گوشه و کنار سرزمین خویش می پردازد و می کوشد تا به سبک شخصی یا بیان ویژه ی خود دست یابد. به تعبیر حنانه، نوشتن موسیقی به شیوه مدرن یا دودکافونیک، افزودنِ چیزی به فرهنگ غرب است، نه به فرهنگ ایران زمین. در این تلاش و برای رسیدن به این خواسته است که در پی تحقیق و مطالعه گسترده در زمینه موسیقی ایرانی، موفق به اختراع هارمونی زوج می شود. در سال 1341 به عضویت شورای موسیقی رادیو درمی آید و سپس ریاست آن را عهده دار می شود. در همان سال ارکستر فارابی را در رادیو تشکیل می دهد و در مقام رهبری و سرپرستی هنری ارکستر، آثاری را برای این ارکستر می نویسد و اجرا می کند. ترجمه جزوه ارکستراسیون اثر شارل کوکلن از فعالیتهای دیگر حنانه در همین ایام است.

در فاصله سالهای 44 تا 47 از طریق اداره رادیو به سمینار بین المللی آهنگسازان رادیو و تلویزیون یونسکو اعزام می شود و یکی از آثار خود به نام اوراتوریو را در آنجا اجرا می کند. در سال 1346 موسیقی فیلم عروس دریا و الماس 33 را می نویسد. پس انحلال ارکستر فرابی، مدرسه ی موسیقی رادیو - تلویزیون ایران را تأسیس می کند و گامهای مثبت و موفقی در تربیت خواننده و نوازنده برای این سازمان برمی دارد. حنانه در نخستین جشن هنر شیراز قطعه کاکوتی را که یکی از غنی ترین آثارش محسوب می شود، با ارکستر مجلسی تلویزیون اجرا می کند و موفق به دریافت جایزه ی گراندماسیون می شود. در دومین جشن هنر نیز قطعه ی کاپریس برای پیانو و ارکستر به رهبری فرهاد مشکات اجرا می شود. تصنیف این قطعه که یکی از قوی ترین آثار پیانوی حنانه برای موسیقی ایرانی و با هارمونی شخصی اوست، از سال 1955 در رم شروع شد و تا آخرین سالهای زندگی حنانه چندین بار تغییر یافت و به گفته خود او، آن چیزی نشد که او می خواست و به همین دلیل حنانه آن را «کاپریس لعنتی» می نامید. ویرایش سوم این اثر اخیرآ با اجرای امیرعلی حنانه در استودیو ضبط شده است. در سال 1350 جایزه بهترین موسیقی فیلم (فرار از تله) نصیب حنانه می شود. موسیقی فیلم گرگ بیزار در فاصله سالهای 51 و 53 نوشته می شود و از سال 1354 موسیقی فیلم را کنار می گذارد و به تحقیق ادامه می دهد.

چاپ اول کتاب گامهای گمشده در سال 1357 منتشر می شود و سال های بعد نوبت به تحقیق درباره موسیقی قدیم ایران و تالیف و ترجمه کتابهاب ارکستراسیون(جلد دوم)، فرهنگ موسیقی و ترجمه و تفسیر «مقاصدالالحان» می رسد. در سال 1366 موسیقی مجموعه تلویزیونی هزاردستان و در سال 1367 موسیقی فیلم «سلام، سرزمین من» ساخته می شود. این آخرین فیلم سینمایی است که حنانه موسیقی اش را می نویسد. امپرومپتو راگیا آخرین اثر حنانه، برگرفته از تم اصلی موسیقی فیلم سلام، سرزمین من، قطعه ای است در دو موومان که مانند قطعه لالایی (1356) برای پیانو و بر اساس هارمونی خاص حنانه نوشته شده است (راگیا بر گرفته از شعر راگیا سروده شهین حنانه است).

زنده یاد مرتضی حنانه در 24 مهر 1368 به علت بیماری سرطان، چشم از جان فرو بست و در 29 مهر در امام زاده طاهر کرج به خاک سپرده شد. روانش شاد و یادش گرامی باد.

پنج شنبه 27/11/1390 - 11:42
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته