• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 265
تعداد نظرات : 180
زمان آخرین مطلب : 5656روز قبل
دعا و زیارت
خشم
رسول اکرم(ص):
الا ان خیر الرجال من کان بطی ء الغضب سریع الرضا؛
بدانید که بهترین انسان ها کسانی هستند که دیر به خشم آیند و زود راضی شوند.
رسول اکرم(ص):
ما تجرع عبد جرعه افضل عند الله من جرعه غیظ کظمها ابتغاء وجه الله؛
انسان هیچ جرعه ای ننوشید که نزد خدا از جرعه خشمی که برای رضای خدا فرو خورد بهتر باشد.
رسول اکرم(ص):
ان الغضب من الشیطان و ان الشیطان خلق من النار و انما تطفأ النار بالماء فاذا غضب احد کم فلیتوضا؛
خشم از شیطان و شیطان از آتش آفریده است و آتش با آب خاموش می شود. پس هرگاه یکی از شما به خشم آمد، وضو بگیرد.
رسول اکرم(ص):
الصرعه کل الصرعه الذی یغضب فیشتد غضبه و یحمر وجهه و یقشعر شعره فیصرع غضبه؛
کمال دلیری آن است که کسی خشمگین شود و خشمش شدت گیرد و جهره اش سرخ شود و موهایش بلرزد، اما بر خشم خود چیره گردد.
امام علی(ع):
بئس القرین الغضب: یبدی المعائب و یدنی الشر و یباعد الخیر؛
خشم هم نشین بسیار بدی است: عیب ها را آشکار، بدی ها را نزدیک و خوبی ها را دور می کند.
امام علی(ع):
اقدر الناس علی الصواب من لم یغضب؛
تواناترین مردم در تشخیص درست کسی است که خشمگین نشود.
امام صادق(ع):
لیس منا من لم یملک نفسه عند غضبه؛
کسی که هنگام خشم خوددار نباشد، از ما نیست.
امام صادق(ع):
من غضب علیک ثلاث مرات و لم یقل فیک سوءاً فاتخذه لنفسک خلیلاً.
هرکس سه بار بر تو خشم گرفت ولی به تو بد نگفت، او را برای خود به دوستی انتخاب کن.
امام صادق(ع):
المؤمن اذا غضب لم یخرجه غضبه من حق و اذا رضی لم یدخله رضاه فی باطل و الذی اذا قدر لم یأخذ اکثر مما له؛
مؤمن چون خشمگین شود، خشمش او را از حق بیرون نبرد و چون خشنود شود، خشنودیش او را به باطل نکشاند و چون قدرت یابد بیش از حق خود نگیرد.
امام هادی(ع):
الغضب علی من تملک لؤم؛
بر زیر دستان خشمگین شدن نشانه پستی است.

دوشنبه 9/10/1387 - 22:43
دعا و زیارت
بردباری
امام صادق(ع):
الحلم سراج الله... و الحلم یدور علی خمسه أوجه: أن یکون عزیزاً فیذل أو یکون صادقاً فیتهم أو یدعو إلی الحق فیستخف به أو أن یؤذی بلا جرم أو أن یطالب بالحق و یخالفوه فیه، فإن آتیت کلا منها حقه فقد اصبت...؛
بردباری چراغ خداست ... پنج چیز است که بردباری می طلبد: شخص عزیز باشد و خوار شود، راستگو باشد و نسبت ناروا داده شود، به حق دعوت کند و سبکش بشمارند، بی گناه باشد و اذیت شود، حق طلبی کند و با او مخالفت کنند، اگر در هر پنج مورد، به حق رفتار کنی، بردبار هستی ...
امام علی(ع):
الحلم غطاء ساتر و العقل حسام قاطع، فاستر خلل خلقک بحلمک و قاتل هواک بعقلک؛
بردباری پرده ای پوشاننده و عقل شمشیری برنده است، پس عیبهای اخلاقی خود را با بردباری بپوشان و با عقلت به جنگ هوا و هوست برخیز.
امام علی(ع):
إن لم تکن حلیماً فتحلم فإنه قل من تشبه بقوم إلا أوشک أن یکون منهم،
اگر بردبار نیستی خود را بردبار جلوه ده، زیرا کمتر کسی است که خود را شبیه گروهی کند و بزودی یکی از آنان نشود.
رسول اکرم(ص):
کاد الحلیم أن یکون نبیاً؛
آدم بردبار به پیامبری نزدیک است.
رسول اکرم(ص):
لیس بحلیم من لم یعاشر بالمعروف من لابد له من معاشرته حتی یجعل الله من ذلک مخرجاً؛
بردبار نیست آن که با کسی که چاره ای جز معاشرت با او ندارد به نیکی معاشرت نکند تا این که خداوند برای او راه نجاتی از معاشرت با وی فراهم آورد.
امام علی(ع):
الحلم یطفی نار الغضب و الحده تؤجج إحراقه؛
بردباری آتش خشم را فرو می نشاند و تندی آن را شعله ور تر می کند.
امام علی(ع):
لیس الحلیم من عجز فهجم و إذا قدر انتقم، إنما الحلیم من إذا قدر عفا و کان الحلم غالباً علی کل أمره؛
کسی که چون ناتوان شود هجوم برد و چون قدرت یابد انتقام گیرد بردبار نیست، بلکه بردبار کسی است که قدرت داشته باشد اما گذشت کند و بردباری بر تمامی امور او غالب باشد.
امام علی(ع):
من حلم عن عدوه ظفر به؛
هرکس در مقابل دشمن بردبار باشد بر او پیروز می شود.
امام علی(ع):
من غاظک بقبح السفه علیک، فغظه بحسن الحلم عنه؛
هرکس با زشتی سبکسری تو را خشمگین کرد تو با زیبایی بردباری او را به خشم آور.
رسول اکرم(ص):
فأما الحلم فمنه رکوب الجمیل، وصحبه الأبرار و رفع من الضعه و رفع من الخساسه و تشهی الخیر و تقرب صاحبه من معالی الدرجات و العفو و المهل و المعروف و الصمت فهذا ما یتشعب للعاقل بحلمه؛
حاصل بردباری: آراسته شدن به خوبیها، هم نشینی با نیکان، ارجمند شدن، عزیز گشتن، رغبت به نیکی، نزدیک شدن بردبار به درجات عالی، گذشت، آرامش و تأنی، احسان و خاموشی. اینها ثمره بردباری عاقل است.
دوشنبه 9/10/1387 - 22:42
دعا و زیارت
- شجاعتامام علی(ع):
الشجاعه عز حاضر، الجبن ذل ظاهر؛
شجاعت عزتی است آماده، ترس ذلتی است آشکار.
امام علی(ع):
الشجاعه نصره حاضره و فضیله ظاهره؛
شجاعت، نصرتی نقد و فضیلتی آشکار است.
امام علی(ع):
السخاء و الشجاعه غرائز شریفه، یضعها الله سیحانه فیمن أحبه و امتحنه؛
سخاوت و شجاعت خصلت های والایی هستند که خداوند سبحان آن دو را در وجود هرکس که دوستش داشته و او را آزموده باشد می گذارد.
امام علی(ع):
جبلت الشجاعه علی ثلاث طبائع، لکل واحده منهن فضیله لیست للاخری: السخاء بالنفس و الأنفه من الذل و طلب الذکر ...؛
شجاعت بر سه خصلت سرشته شده که هریک از آنها فضیلتی دارد که دیگری فاقد آن است: از خودگذشتگی، تن ندادن به خواری و ذلت و نامجویی.
امام علی(ع):
ثمره الشجاعه الغیره؛
غیرت میوه شجاعت است.
امام صادق(ع):
ثلاثه لا تعرف إلا فی ثلاث مواطن: لا یعرف الحلیم إلا عند الغضب و لا الشجاع إلا عند الحرب و لا أخ إلا عند الحاجه؛
سه کس اند که جز در سه جا شناخته نمی شوند: بردبار جز در هنگام خشم، شجاع جز در جنگ و برادر جز در هنگام نیازمندی.
امام علی(ع):
لا آشجع من لبیبٍ؛
شجاع تر از خردمند، وجود ندارد.
امام علی(ع):
لو تمیزت الأشیاء لکان الصدق مع الشجاعه و کان الجبن مع الکذب؛
اگر خصلت ها از یکدیگر متمایز و جدا شوند، هر آینه راستی با شجاعت باشد و بزدلی با دروغ.
امام علی(ع):
آفه الشجاعه إضاعه الحزم؛
آفت شجاعت، فرو گذاشتن دوراندیشی است.
امام علی(ع):
العدل أفضل من الشجاعه لأن الناس لواستعملوا العدل عموماً فی جمیعهم لا ستغنوا عن الشجاعه؛
عدالت بهتر از شجاعت است زیرا اگر مردم همگی عدالت را درباره همه بکار گیرند از شجاعت بی نیاز می شوند.


دوشنبه 9/10/1387 - 22:41
دعا و زیارت
مشورت
رسول اکرم(ص):
ما یستغنی رجل عن مشوره؛
هیچ کس از مشورت بی نیاز نیست.
امام حسن(ع):
ما تشاور قوم إلا هدوا إلی رشدهم؛
هیچ ملتی با هم مشورت نکردند مگر آن که راه درست خود را پیدا کردند.
امام علی(ع):
خیر من شاورت ذوواالنهی و العلم و اولوا التجارب و الحزم؛
بهترین کسی که با او مشورت کنی کسی است که صاحب عقل و علم و تجربه ها و دور اندیشی باشد.
امام علی(ع):
من استبد برأیه هلک و من شاور الرجال شارکها فی عقولها؛
هرکس خود رأی شد هلاک می شود و هرکس با افراد صاحب نظر مشورت کند در عقل آنان شریک می شود.
رسول اکرم(ص):
مشاوره العاقل الناصح رشد و یمن و توفیق من الله فإذا أشار علیک الناصح العاقل فإیاک و الخلاف فإن فی ذلک العطب؛
مشورت کردن با عاقل خیرخواه مایه هدایت و میمنت است و توفیقی است از جانب خداوند، پس هرگاه خیرخواه عاقل تورا راهنمایی کرد، مبادا مخالفت کنی که موجب نابودی می شود.
امام علی(ع):
شاور فی امورک الذین یخشون الله ترشد؛
در کارهای خود با افراد خدا ترس مشورت کن، تا راه درست را بیابی.
امام علی(ع):
لا تستشر الکذاب فإنه کالسراب یقرب علیک البعید و یبعه علیک القریب؛
با دروغگو مشورت نکن، چون دروغگو، مانند سراب، دور را در نظرت نزدیک نشان می دهد و نزدیک را دور.
رسول اکرم(ص):
من استشاره أخوه المؤمن فلم یمحضه النصیحه سلبه الله لبه؛
هرکس برادر مؤمنش با او مشورت کند و او صادقانه راهنمائیش نکند، خداوند عقلش را از او بگیرد.
امام سجاد(ع):
حق المستشیران إن علمت أن له رأیاً أشرت علیه و إن لم تعلم أرشدته إلی من یعلم؛
حق مشورت کننده این است، که اگر برای راهنمایی او نظر داری، راهنمائیش کنی و اگر اطلاعی نداشته باشی او را به کسی که (در آن زمینه) آگاهی دارد راهنمایی کنی.
رسول اکرم(ص):
یا علی لا تشاور جباناً فإنه یضیق علیک المخرج و لا تشاور البخیل فإنه یقصربک عن غایتک و لا تشاور حریصاً فإنه یزین لک شرها؛
ای علی با ترسو مشورت مکن، زیرا با او راه بیرون آمدن از مشکل را بر تو تنگ می کند و با بخیل مشورت مکن، زیرا او تو را از هدفت باز می دارد و با حریص مشورت مکن، زیرا او حریص بودن را در نظرت زیبا جلوه می دهد
دوشنبه 9/10/1387 - 22:41
دعا و زیارت
دوستی
لقمان حکیم(ره):
یا بنی لا تعد بعد تقوی الله من أن تتخذ صاحباً صالحاً.
فرزندم بعد از تقوای الهی از گرفتن دوست شایسته نگذر.
رسول اکرم(ص):
من أراد الله به خیراً رزقه الله خلیلاً صالحاً؛
هرکس که خداوند برای او خیر بخواهد، دوستی شایسته نصیب وی خواهد نمود.
لقمان حکیم(ره):
یا بنی اتخذ ألف صدیق و ألف قلیل و لا تتخذ عدواً واحداً و الواحد کثیرٌ؛
فرزندم هزار دوست بگیر که هزار دوست هم کم است و یک دشمن مگیر که یک دشمن هم زیاد است.
رسول اکرم(ص):
الجلیس الصالح خیر من الوحده، و الموحده خیر من جلیس السوء؛
هم نشین خوب، از تنهایی بهتر است و تنهایی از هم نشین بد بهتر است.
امام علی(ع):
من لم یقدم فی اتخاذ الأخوان الاعتبار دفعه الاغترار إلی صحبه الفجار؛
هرکس در انتخاب برادران(دوستان) امتحان را مقدم ندارد، فریب خوردگی او را به مصاحبت با بدکاران می کشاند.
امام علی(ع):
خیر إخوانک من دعاک إلی صدق المقال بصدق مقاله و ندبک إلی أفضل الأعمال بحسن أعماله؛
بهترین برادرانت(دوستت)، کسی است که با راستگویی اش تو را به راستگویی بخواند و با اعمال نیک خود، تو را به بهترین اعمال بر انگیزد.
امام صادق(ع):
لا ینبغی للمرء المسلم أن یواخی الفاجر و لا الأحمق و لا الکذاب؛
سزاوار نیست که مسلمان با بدکار و احمق و دروغگو رفاقت کند.
رسول اکرم(ص):
ثلاثه تخلص الموده: إهداء العیب، و حفظ الغیب، و المعونه فی الشده؛
سه چیز دوستی را یکرنگ می سازد: هدیه کردن عیب های یکدیگر، در غیبت دوست پاس خاطر او را داشتن و بدگویی نکردن و یاری رساندن در سختی.
امام علی(ع):
الصدیق من کان ناهیاً عن الظلم و العدوان معیناً علی البر و الإحسان؛
دوست، کسی است که از ظلم و تجاوزگری باز دارد و بر انجام خوبی و نیکی یاری کند.
امام علی(ع):
و ابذل... للعامه بشرک و محبتک و لعدوک عدلک و إنصافک...؟
گشاده رویی و دوستی ات را برای عمومی مردم و عدالت و انصافت را برای دشمنت بکار گیر.


دوشنبه 9/10/1387 - 22:40
دعا و زیارت
انصاف
رسول اکرم(ص):
لأمیر المؤمنین(ع) ألا اخبرکم، بأشبهکم بی خلقاً؟ قال: بلی یا رسول الله قال: أحسنکم خلقاً، و أعظمکم حلماً، و أبرکم بقرابته و أشدکم من نفسه إنصافاً؛
به امیرالمومنین(ع) فرمودند: آیا تو را خبر ندهم که اخلاق کدام یک از شما به من شبیه تر است؟ عرض کردند: آری، ای رسول خدا. فرمودند: آن کس که از همه شما خوش اخلاق تر و بردبارتر و به خویشاوندانش نیکوکارتر و با انصاف تر باشد.
امام علی(ع):
الإنصاف أفضل الفضائل؛
انصاف، برترین ارزشهاست.
امام علی(ع):
الإنصاف یرفع الخلاف و یوجب الایتلاف؛
انصاف، اختلافات را از بین می برد و موجب الفت و همبستگی می شود.
امام علی(ع):
من أنصف انصف؛
هرکس با انصاف باشد، انصاف می بیند.
امام علی(ع):
زکاه القدره الإنصاف؛
زکات قدرت، انصاف است.
امام صادق(ع):
من أنصف الناس من نفسه رضی به حکماً لغیره؛
هرکس با مردم منصفانه رفتار کند، دیگران داوری او را می پذیرند.
امام علی(ع):
أعدل الناس من أنصف من ظلمه؛
عادل ترین مردم کسی است که با کسی که به او ظلم کرده با انصاف رفتار کند.
رسول اکرم(ص):
من واسی الفقیر و أنصف الناس من نفسه فذلک المؤمن حقاً؛
هرکس به نیازمند کمک مالی کند و با مردم منصفانه رفتار نماید چنین کسی مؤمن حقیقی است.
امام علی(ع):
أنصف الناس من نفسک و أهلک و خاصتک و من لک فیه هویً و اعدل فی العدو و الصدیق؛
خودت و خانواده ات و نزدیکانت و کسانی که به آنان علاقه داری، با مردم منصفانه رفتار کنید و با دوست و دشمن به عدالت رفتار کن.
رسول اکرم(ص):
أنصف الناس من نفسک و انصح الأمه و ارحمهم فإذا کنت کذلک و غضب الله علی أهل بلده أنت فیها و أراد أن ینزل علیهم العذاب نظر إلیک فرحمهم بک، یقول الله تعالی: (و ما کان ربک لیهلک القری بظلمٍ و أهلها مصلحون)؛
با مردم منصفانه رفتار کن و نسبت به آنان خیر خواه و مهربان باش، زیرا اگر چنین بودی و خداوند بر مردم آبادیی که تو در آن به سرمی بری خشم گرفت و خواست بر آنان عذاب فرو فرستد، به تو نگاه می کند و به خاطر تو به آن مردم رحم می کند. خدای متعال می فرماید(و پروردگار تو (هرگز) بر آن نبوده است که شهرهایی را که مردمش درستکارند، به ستمی هلاک کند).

دوشنبه 9/10/1387 - 22:39
دعا و زیارت
مدارا
رسول اکرم(ص):
أمرنی ربی بمداراه الناس کما أمرنی بأداء الفرائض؛
پروردگارم، همان گونه که مرا به انجام واجبات فرمان داده، به مدارا کردن با مردم نیز فرمان داده است.
رسول اکرم(ص):
أعقل الناس أشدهم مداراه للناس.
عاقل ترین مردم کسی است که بیشتر با مردم مدارا کند.
رسول اکرم(ص):
من أعطی حظه من الرفق فقد أعطی حظه من خیر الدنیا و الاخره؛
هرکس را که بهره ای از مدارا داده اند، بدون شک بهره اش را از خیر دنیا و آخرت داده اند.
رسول اکرم(ص):
ما کان الرفق فی شی ء إلا زانه:
مدارا با چیزی همراه نشد مگر آن که آن را زینت بخشید.
رسول اکرم(ص):
إن الله یحب الرفق و یعین علیه؛
خداوند مدارا را دوست دارد و انسان را بر انجام آن یاری می کند.
امام علی(ع):
لیس الحکیم من لم یدار من لا یجد بداً من مداراته؛
حکیم نیست آن کس که مدارا نکند با کسی که چاره ای جز مدارا کردن با او نیست.
رسول اکرم(ص):
إن الأنبیاء إنما فضلهم الله علی خلقه بشده مداراتهم لأعداء دین الله و حسن تقیتهم لأجل إخوانهم فی الله؛
خداوند از این رو پیامبران را بر دیگر مردمان برتری داد که با دشمنان دین خدا بسیار با مدارا رفتار می کردند و برای حفظ برادران همکیش خود نیکو تقیه می کردند.
امام حسین(ع):
من أحجم عن الرأی و عییت به الحیل کان الرفق مفتاحه؛
هرکس فکرش به جایی نرسد و راه تدبیر بر او بسته شود، کلیدش مدارا است.
امام صادق(ع):
فی قوله تعالی(و قولوا للناس حسناً)- : أی للناس کلهم مؤمنهم و مخالفهم، أما المومنون فیبسط لهم وجهه، و أما المخالفون فیکلمهم بالمداراه لا جتذابهم إلی الایمان، فإنه بأیسر من ذلک یکف شرورهم عن نفسه، و عن إخوانه المؤمنین؛
درباره آیه(و با مردم سخن نیکو گویید) فرمود: مقصود همه مردمان اعم از مؤمن و کافر است. اما با مؤمنان باید گشاده رو بود و اما با کافران باید به نرمی و مدارا سخن گفت، تا به سوی ایمان کشیده شوند و کمترین ثمرش این است که خود و برادران مؤمنش را از گزند آنان مصون می دارد.
امام علی(ع):
دار الناس تأمن غوائلهم و تسلم من مکایدهم؛
با مردم مدارا کن، تا از گزندهایشان در امان باشی و از نیرنگهایشان سالم بمانی
دوشنبه 9/10/1387 - 22:39
دعا و زیارت
حیا
امام علی(ع):
الحیاء مفتاح کل الخیر؛
حیا کلید همه خوبی هاست.
رسول اکرم(ص):
الحیاء زینه الأسلام؛
حیا زینت اسلام است.
رسول اکرم(ص):
إن الله یحب الحیی الحلیم العفیف المتعفف؛
خداوند انسان با حیای بردبار پاک دامنی را که پاکدامنی می ورزد، دوست دارد.
امام کاظم(ع):
الحیاء من الأیمان و الأیمان فی الجنه و البذاء من الجفاء و الجفاء فی النار؛
حیا از ایمان و ایمان در بهشت است و بدزبانی از بی مهری و بدرفتاری است و بدرفتاری در جهنم است.
امام صادق(ع):
الحیاء علی وجهین فمنه ضعف و منه قوه و إسلام و إیمان؛
حیا بر دو گونه است: یکی حیای ضعف و ناتوانی و دیگری حیای قدرت و اسلام و ایمان.
رسول اکرم(ص):
الحیاء عشره أجزاء فتسعه فی النساء وواحد فی الرجال؛
حیا ده جز دارد، نه جزء آن در زنان است و یک جزء در مردان.
امام علی(ع):
غایه الحیاء أن یستحیی المرء من نفسه؛
اوج حیا این است که آدمی از خودش حیا کند.
امام علی(ع):
ثلاث لا یستحیی منهن: خدمه الرجل ضیفه و قیامه عن مجلسه لأبیه و معلمه و طلب الحق و إن قل:
از سه کار حیا نباید کرد: خدمت به میهمان، از جا برخاستن در برابر پدر و آموزگار خویش و طلب حق گرچه اندک باشد.
امام علی(ع):
الحیاء من الله یمحو کثیراً من الخطایا؛
حیا از خدا بسیاری از گناهان را پاک می کند.
رسول اکرم(ص):
أما الحیاء فیتشعب منه اللین، و الرأفه، و المراقبه لله فی السر و العلانیه، و السلامه، و اجتناب الشر، و البشاشه، و السماحه، و الظفر، و حسن الثناء علی المرء فی الناس، فهذا ما أصاب العاقل باحیاء ، فطوبی لمن قبل نصیحه الله و خاف فضیحته؛
اما شاخه های حیا عبارتند از: نرمش، مهربانی، در نظر داشتن خدا در آشکار و نهان، سلامت، دوری از بدی، خوشرویی، گذشت، بخشندگی، پیروزی و خوشنامی در میان مردم، اینها فوایدی است که خردمند از حیا می برد. خوشا بحال کسی که نصیحت خدا ر ابپذیرد و از رسوایی خودش بترسد.

دوشنبه 9/10/1387 - 22:38
دعا و زیارت
گشاده رویی
امام علی(ع):
البشر أول البر؛
گشاده رویی، سرآغاز نیکی است.
رسول اکرم(ص):
حسن البشر یذهب بالسخیمه؛
گشاده رویی کینه را از بین می برد.
امام علی(ع):
البشر شیمه الحر؛
گشاده رویی خوی آزاده است.
رسول اکرم(ص):
کن بشاشاً فإن یحب البشاشین و یبغض العبوس کریه الوجه؛
گشاده رو باش که خداوند انسان های گشاده رو را دوست دارد و با اخموی ترشرو دشمن است.
امام علی(ع):
بشرک یدل علی کرم نفسک؛
گشاده رویی تو نشانگر بزرگواری و کرامت نفس توست.
امام صادق(ع):
صنائع المعروف و حسن البشر یکسبان المحبه و یدخلان الجنه و البخل و عبوس الوجه یبعدان من الله و یدخلان النار؛
نیکوکاری و گشاده رویی، محبت آورند و به بهشت می برند و بخل و ترشرویی از خدا دور می کنند و به دوزخ برند.
امام علی(ع):
بالبشر و بسط الوجه یحسن موقع البذل؛
با گشاده رویی و خوشرویی، بخشش ارزش پیدا می کند.
رسول اکرم(ص):
إنکم لن تسعوا الناس بأموالکم فالقوهم بطلاقه الوجه و حسن البشر؛
شما هرگز نمی توانید با اموال خود همه مردم را بهره مند سازید، پس با آنان با گشاده رویی تمام برخورد کنید.
امام علی(ع):
إذا لقیتم إخوانکم فتصافحوا و أظهروا لهم البشاشه و البشر تتفرقوا ما علیکم من الأوزار ذهب؛
هرگاه با برادران خود روبرو شدید و دست دادید و خوشرویی و گشاده رویی نشان دادید، هنگام جدا شدن گناهانتان ریخته است.
رسول اکرم(ص):
بسط الوجه زینه الحلم؛
گشاده رویی زینت بردباری است.

دوشنبه 9/10/1387 - 22:37
دعا و زیارت
دروغگویی
رسول اکرم(ص):
إن رجلاً أتی سیدنا رسول الله(ص) فقال: یا رسول الله علمنی خلقاً یجمع لی خیرالدنیا و الاخره فقالٌ(ص): لا تکذب؛
مردی به رسول خدا(ص) عرض کرد: به من اخلاقی بیاموزید که خیر دنیا و آخرت در آن جمع باشد، حضرت فرمودند: دروغ نگو.
امام علی(ع):
لیس الکذب من خلائق الإسلام؛
دروغگویی از اخلاق اسلام نیست.
امام علی(ع):
(علامه) الإیمان أن تؤثر الصدق حیث یضرک علی الکذب حیث ینفعک؛
(نشانه) ایمان، این است که راستگویی را هر چند به زیان تو باشد بر دروغگویی، گرچه به سود تو باشد، ترجیح دهی.
رسول اکرم(ص):
أنا زعیم ببیت فی ربض الجنه، و بیت فی وسط الجنه، و بیت فی أعلی الجنه لمن ترک المراء و إن کان محقاً، و لمن ترک الکذب و إن کان هازلاً، و لمن حسن خلقه؛
من بر کسی که مجادله را رها کند، هرچند حق با او باشد و کسی که دروغ نگوید، هرچند به شوخی باشد و کسی که اخلاقش را نیکو گرداند، خانه ای در حومه بهشت و خانه ای در مرکز بهشت و خانه ای در بالای بهشت ضمانت می کنم.
امام سجاد(ع):
اتقوا الکذب الصغیر منه و الکبیر، فی کل جد و هزل فإن الرجل إذا کذب فی الصغیر اجترأ علی الکبیر؛
از دروغ کوچک و بزرگش، جدی و شوخیش بپرهیزید، زیرا انسان هرگاه در چیز کوچک دروغ بگوید، به گفتن دروغ بزرگ نیز جرئت پیدا می کند.
رسول اکرم(ص):
الکذب ینقص الرزق؛
دروغ، روزی را کم می کند.
امام علی(ع):
یکتسب الکاذب بکذبه ثلاثاً: سخط الله علیه و استهانه الناس به و مقت الملائکه له؛
دروغگو با دروغگویی خود سه چیز بدست می آورد: خشم خدا را نسبت به خود، نگاه تحقیر آمیز مردم را نسبت به خود و دشمنی فرشتگان را نسبت به خود.
امام صادق(ع):
إن مما أعان الله(به) علی الکذابین النسیان؛
از جمله کمکهای خداوند بر ضد دروغگویان فراموشی است.
رسول اکرم(ص):
عبد الله بن عامر: دعتنی أمی یوماً و رسول الله(ص) قاعد فی بیتنا، فقالت: ها تعال اعطک، فقال لها رسول الله(ص) ما أردت أن تعطیه؟ قالت: أردت أن اعطیه تمراً، فقال لها رسول الله(ص) أما إنک لو لم تعطه شیئاً کتبت علیک کذبه؛
عبدالله بن عامر: روزی رسول خدا(ص) در خانه ما نشسته بودند. مادرم مرا صدا زد و گفت: بیا به تو(چیزی) بدهم. رسول خدا(ص) به او فرمودند: می خواهی چه به او بدهی؟ عرض کر: می خواهم خرمایی به او بدهم. رسول خدا(ص) به مادرم فرمودند: بدان که اگر چیزی به او ندهی، دروغ برایت نوشته می شود.
رسول اکرم(ص):
إن الله عزوجل أحب الکذب فی الصلاح و أبغض الصدق فی الفساد؛
خداوند عزوجل، دروغی را که باعث صلح و آشتی شود دوست دارد و از راستی که باعث فتنه شود بیزار است.


دوشنبه 9/10/1387 - 22:36
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته