• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 182
تعداد نظرات : 358
زمان آخرین مطلب : 3930روز قبل
دعا و زیارت
جمعه 19/7/1387 - 7:9
دانستنی های علمی
جمعه 19/7/1387 - 7:7
دانستنی های علمی
جمعه 19/7/1387 - 7:5
دعا و زیارت

 

امام صادق علیه‏السلام : اُمِرَ النّاسُ بخَصلَتَینِ فَضَیَّعُوهُما

 

فَصارُوا مِنهُما على غیرِ شیءٍ : الصَّبرُ والكِتمانُ 

 


 
مردم به رعایت دو خصلت مأمور شدند و آن دو را تباه

 

 

 

كردند و همه چیز را از دست دادند : شكیبایى و رازدارى .
 
 
الكافی: ج 2 ، ص 222 ، ح2
 
 
(میزان الحكمة : ج 3 ،ص 2668)

 

دوشنبه 15/7/1387 - 0:20
دعا و زیارت
قالَ اللّه‏ُ تبارَكَ وَتعالى : یا عِبادیَ الصِّدِّیقینَ، تَنَعَّموا بِعِبادَتی فی الدُّنیا ؛ فإنَّكُم تَتَنَعَّمون بِها فی الآخِرَةِ 
 
خداوند تبارك و تعالى مى‏فرماید : اى بندگان راستین من ، در دنیا از نعمت عبادت من برخوردار شوید ؛ زیرا
 
در آخرت به وسیله آن از نعمت برخوردار مى‏شوید .
 
الكافی : ج 2 ، ص 83 ، ح 2 (میزان الحكمة : ج 1 ، ص 433)
دوشنبه 15/7/1387 - 0:17
دانستنی های علمی

قرآن مى‏فرماید: «لِكَیلا تَأسوا على‏ ما فاتكم و لا تفرحوا بما آتاكم»(سوره حدید، آیه 23) آن گونه باشید كه اگر چیزى را از دست دادید، تأسّف نخورید و اگر چیزى به شما دادند، شاد نشوید. راستى آیا مى‏شود انسان اینگونه متعادل باشد كه دادن‏ها و گرفتن‏ها در او اثرى نگذارد؟ 
كارمند بانك، یك روز مسئول دریافت پول مردم مى‏شود و روز دیگر مسئول پرداخت پول به مردم مى‏شود. نه آن روزى كه پول مى‏گیرد خوشحال است و نه آن روزى كه مى‏پردازد، ناراحت. زیرا او مى‏داند هر دو روز، امانتدارى بیش نبوده است. 
مثالى دیگر: 
براى لاستیك تراكتور، حركت در زمین هموار و غیر هموار یكسان است، ولى براى لاستیك دوچرخه، تفاوت دارد. 
نشستن و برخاستن یك گنجشك، روى شاخه گل اثر مى‏گذارد ولى روى درخت تنومند، اثر چندانى ندارد. 
آرى، انسان‏هاى بزرگ به خاطر سعه صدرى كه دارند، مسایل جزئى در روح آنان اثر چندانى ندارد. 
امام حسین‏علیه السلام ظهر عاشورا در برابر دهها تیر كه به سویش رها شد و دهها داغى كه دید، نمازِ با حال و خشوعى خواند، در حالى كه كوچك‏ترین حركت، ما را از نماز یا خشوع باز مى‏دارد.

حجة الاسلام قرائتی 

دوشنبه 15/7/1387 - 0:15
دانستنی های علمی

گرچه از نگاه و دیدگاه بعضى، بزرگ‏ترین نعمت، زندگى همراه با رفاه و امكانات و مقام

و ثروت و قدرت و محبوبیّت است؛ امّا حقیقت این است كه بزرگ‏ترین نعمت آن است كه انسان را به هدف واقعى برساند. 

 


 

انواع ماشین‏ها را دارد، ولى خود در خیابان‏ها سرگردان است. 

 


 

معصوم و نجات از هوسهاى درونى و طاغوت‏هاى بیرونى است. 

 


 

آمدن قرآن و پیامبر اسلام و تعیین رهبرى معصوم براى بعد از پیامبر نعمت بر مردم

تمام و دین كامل و خدا راضى شد و در ذیل آیه «ثمّ لتسئلنّ یومئذ عن النّعیم»( تكاثر، 8) 

 


 

 


 

در كربلا در پاسخ به عموى خود مى‏گوید: مرگ براى من از عسل شیرین‏تر است؛ زیرا

حق را فهمیدم و رهبرم امام معصوم است و هدفم مبارزه با ظلم و جانم را با خدا معامله مى‏كنم.

حجة الاسلام قرائتی 

دوشنبه 15/7/1387 - 0:14
دعا و زیارت

قرآن مى‏فرماید: بالاترین هدف‏ها، رستگارى است. 

 


 

 


 

 


 

 


 

 


 

 


 

 


 

مى‏كند، معلوم مى‏شود كه راه تزكیه، ایمان است، نه گوشه‏گیرى، چلّه نشینى،

انزواى‏نابجا، ورد و ذكرهاى مخصوص و طاقت‏فرسا و داشتن زندگى غیر متعارف و

رفتارهاى استثنایى؛ زیرا در ادامه‏ى آیات سوره‏ى مؤمنون، رستگارى را در سایه‏ى نماز

خاشعانه، دورى از لهو و لعب، پرداخت زكات و كمك به نیازمندان، عفّت در شهوت،

امانتدارى، وفاى به عهد و تعهدات و مواظبت بر نماز مى‏داند. 

 


 

صداى بلند همه‏ى مردم را به آن دعوت كنند. «حىّ على الفلاح» و پیوسته باید این

دعوت را تكرار كنیم. 

 


 

شهوت. «لفروجهم حافظون» یك بار حفظ نماز. «على صلاتهم یحافظون» آرى، این دو

حفاظت باید دائمى باشد؛ زیرا كلمه‏ى «حافظ» در قالب اسم فاعل و «یحافظون» در

قالب فعل مضارع، براى استمرار است.

حجة الاسلام قرائتی 


دوشنبه 15/7/1387 - 0:12
دانستنی های علمی
یدر حالی كه در جهان بدحجابی و بی حجابی شیوع پیدا كرده و در اثر همین كار، فساد و بی بندوباری، بسیاری از كشورهای دنیا را فراگرفته، عده ای گمان می كنند كه حجاب مخصوص دین مقدس اسلام است، در حالیكه این توهم صحیح نیست. زیرا آنچه به طور خلاصه می توان گفت آن است كه: تمام ملل و مردم جهان، زنانشان دارای حجاب بوده اند اگرچه در كیفیت پوشش فرق داشته اند. 
با كندوكاو در تاریخ ایران باستان و آثار بجای مانده از آن دوران كه اغلب مردم شان كیش زرتشت داشتند، چنین بدست می آید كه زنان ایران از دیرباز حجاب و اخلاق نیكو و پاكدامنیشان زبانزد همه بوده است و این حقیقت نیز روشن می شود كه با ورود اسلام به ایران، حجاب وارد ایران نشده است، بلكه بانوان ایران از قدیم الایام حجاب داشته اند. در تاریخ آمده است كه: هنگامی كه سه تن از دختران كسری (شاهنشاه ساسانی) را به همراه غنائم فراوان نزد عمر آوردند وی دستور داد با آوازی بلند روی آنان فریاد كشند كه پوشش از چهره برگیرند تا مسلمانان آنها را ببینند و خریداران بیشتر با پول زیادتری پیدا شوند. دوشیزگان ایرانی از برهنه كردن صورت خودداری كردند، و یك مشت بر سینة نماینده عمر زدند و آنان را از خود دور ساختند.[1] 
همچنین در جاهای مختلف شاهنامه سخن از زن نیكوی ایرانی و حجاب او به میان آمده است كه از این اشعار استفاده می شود كه زنان ایرانی از دیرباز حجاب داشته اند. اكنون به برخی از این اشعار توجه فرمائید: 
چنین گفت شیرین كه ای مهتران 
جهان گشته و كار دیده سران 
سه چیز باشد زنان را بهی 
كه باشند زیبای گاه مهی 
دگر آنكه فرّخ پسر زاید او 
زشوی خجسته بیفزاید او 
سه دیگر كه بالا و رویش بود 
به پوشیدگی نیز مُوَیش بود 
بدانگه من جفت خسرو بُدَم 
به پوشیدگی در جهان نو بُدَم 
بگفت این بگشاد چادر زروی 
همه روی ماه و همه پشت موی 
مرا از هنر موی بُد در نهان 
كه او را ندیدی كس اندر جهان 
نمودم همه پشت این جادویی 
نه از تنبل و مكر و ز بدخویی 
نه كس سوی من پیش از این دیده بود 
نه از مهتران نیز شنیده بود[2] 
سخن تهمینه همسر رستم: 
به گیتی ز خوبان مرا جفت نیست 
چون من زیر چرخ كبود اندكیست 
كس از پرده بیرون ندیدی مرا 
نه هرگز كسی آواز شنیدی مرا[3] 

سخن منیژه: 
منیژه منم دخت افراسیاب 
برهنه ندیده رخم آفتاب[4] 

ویل دورانت دربارة حجاب زنان ایران می نویسد: 
در نقشهایی كه از ایران باستان برجای مانده هیچ صورت زن دیده نمی شود.[5] این نقشها نشان می دهد كه زنان دارای حجاب، مخصوصاً با چادر بوده اند. 
نویسندة كتاب پوشاك باستانی ایرانیان در این رابطه می نویسد: 
تاریخ نویسان دربارة پوشاك آن زمان اكثراً به سكوت گذرانده اند .... با این وصف از روی برخی نقوش كه از آن زمان به جای مانده، به زنانی از این دوره بر می خوریم كه از پهلو بر اسب سوارند، اینان چادری مستطیل بر روی همة لباس خود افكنده اند و در زیر آن یك پیراهن دامن بلند، و زیر این نیز یك پیراهن دیگر بلند تر تا به مچ پا نمایان است.[6] 
با این حال لباس مذهبی زرتشتیان در حال حاضر نشان دهندة وجود حجاب در دین زرتشت است. زرتشتیان دارای جامه ویژة مذهبی هستند كه هر فرد پسر یا دختر، پس از رسیدن به سن پانزده سالگی، باید آن را به تن نماید. بگونه ای كه نپوشیدن آن جامة مذهبی باعث ایجاد دیو «در وج ناسو»[7] شمرده است. 
این لباس «سدره و كُشتی» نام دارد و كیفیت آن، كه می تواند پوشش كاملی برای زنان به حساب آید. تمام بدن را می پوشاند. و از نظر زرتشت بر هر یك از مرد و زن واجب است كه هنگام انجام مراسم عبادی و نیایش، سر خود را بپوشانند. بنا به گفتة مؤبد «رستم شهرزادی» پوشش زنان باید به گونه ای باشد كه هیچ یك از موهای سرزن از سرپوش بیرون نباشد ذرخرده اوستا به طور صریح چنین آمده است: 
«همگان نامی ز تو برگوییم و همگان سر خود را می پوشیم آنگاه به درگاه دادار اهورا مزدا نماز می كنیم»[8] 
بنابراین حجاب در كیش زرتشت مانند سایر ادیان وجود داشته است و این یك ضرورت اجتماعی است كه آیینهای آسمانی به آن توجه كرده اند و مورد تأكید قرار داده اند، هرچند كه عده ای از تعالیم دینی خود سرپیچی می كنند و رو به سوی بدحجابی و بی حجابی می آورند. 

معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر: 
1. مسئله حجاب، استاد شهید مطهری. 
2. فرهنگ برهنگی و برهنگی فرهنگی، دكتر غلامعلی حداد عادل. 
3. حجاب در ادیان الهی، علی محمدی آشنایی. 

------------ --------- --------- --------
[1] . محمدی پناه، اسدالله، بهشت جوانان، چاپ نوزدهم، 1383، ص284، به نقل از كتاب حجاب در اسلام، ص59. 
[2] . شاهنامه فردوسی، انتشارات كتابفروشی فخررازی، 1361، ج4، ص515. 
[3] . شاهنامه فردوسی، داستان سهراب، همان، ج1، ص84. 
[4] . شاهنامه فردوسی، همان، ج2، ص195. 
[5] . ویل دورانت، تاریخ تمدن، سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی، چاپ اول، 1365، ج1، ص434. 
[6] . به نقل از بهشت جوانان، همان، ص284. 
[7] . در وج ناسو، نام دیو ناپاكی است كه تماس وی برای انسان بسیار خطرناك است و عواقب وخیم دارد و هنگام جداشدن روح از بدن به انسان حمله می كند. 
[8] . به نقل از: محمدی آشنایی، علی، حجاب در ادیان، نشر یاقوت، چاپ دوم، 1378، ص135.
 
شنبه 13/7/1387 - 23:56
دانستنی های علمی
می گویند که جوانی کم شور و شوق نزد سقراط رفت و گفت:" ای سقراط بزرگ آمده ام که از خرمن دانش تو خوشه ای برگیرم."
فیلسوف یونانی جوان را به دریا برد، او را به درون آب کشانید و سرش را 30 ثانیه زیر آب کرد. وقتی که دست خود را بر داشت تا جوان سر از آب برآورد و نفس بکشد، سقراط از او خواست که آنچه را خواسته بود تکرار کند.
جوان نفس زنان گفت:" دانش، ای مرد بزرگ". سقراط دوباره سرش را زیر آب کرد و این بار چند ثاینه بیشتـر. بعد از چند بار تکرار این عمل، سقراط پرسید: " چه می خواهی" جوان که از نفس افتـاده بود به زحمت گفت: "هـوا. هـوا مـی خواهم"
سقراط گفت: " بسیار خوب، هر وقت که نیاز به دانش را به قدر نیاز به هوا احساس کردی ، آن را به دست خواهی آورد."
هیچ چیز جای عشق و علاقه را نمی گیرد. شور و شوق یا عشق و علاقه نیروی اراده را بر می انگیزد. اگر چیزی را از ته دل بخواهید نیروی اراده دستیابی به آن را پیدا خواهید کرد. تنها راه ایجاد چنان خواست هایی تقویت عشق و علاقه است. 

منبع: صفتهای بایسته یک رهبر
شنبه 13/7/1387 - 23:53
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته