• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 307
تعداد نظرات : 25
زمان آخرین مطلب : 5204روز قبل
دعا و زیارت

بسم الله الرحمن الرحیم

در كافى از امام صادق (علیه السلام ) نقل است كه : رسول خدا (ص )فرمود: برترین مردم كسى است كه به عبادت عشق ورزد و آن را در آغوش گیرد و در قلبش دوست بدارد و براى آن فراغت و وقت آماده كند و با جسم خود بدان مباشرت ورزد. چنین شخصى باكى از دنیا، كه بر او سخت شود و یا آسان و فراخ ندارد.(112)

112-لقاء الله ، ص 221.

منبع:نام كتاب : فضائل و سیره چهارده معصوم (ع) در آثار استاد علامه حسن زاده آملی

مؤ لف : عباس عزیزى

چهارشنبه 12/12/1388 - 9:34
دعا و زیارت

بسم الله الرحمن الرحیم


حضرت خاتم (صلى الله علیه وآله ) فرمود: لى مع الله وقت لا یسعنى فیه ملك مقرب و لانبى مرسل . یعنى مرا با خداوند وقتى است كه در آن وقت هیچ ملك مقرب و هیچ پیغمبر مرسل نمى گنجد.و از این پیغمبران مرسل یكى خود آن حضرت است ، سبحان الله از حلاوت گفتار. به حكم حدیث شریف قدسى : لا یسعنى ارضى و سمائى ، و لكن یسعنى قلب عبدى المومن دل محل ظهور تجلیات انوار الهى است .
آرى !در حدیث دیگر است كه : قلب المؤمن عرش الله الاعظم یعنى دل مؤمن عرش اعظم خداوند است .

منبع:نام كتاب : فضائل و سیره چهارده معصوم (ع) در آثار استاد علامه حسن زاده آملی

مؤ لف : عباس عزیزى

چهارشنبه 12/12/1388 - 9:33
دعا و زیارت

بسم الله الرحمن الرحیم

از رسول خدا (ص )روایت شده كه آن حضرت فرمود: لم یبق من النبوه الا المبشرات یعنى از پیامبرى جز خواب ها (مبشرات )نمانده است .و حدیث اول از جامع بخارى این است : او لما بدى به رسول الله ، فكان لا یرى الا جاءت به مثل فلق الصبح یعنى اولین چیزى از وحى كه براى رسول خدا شروع شد، رویاى صالحه در خواب بود، به طورى كه خواب نمیدید مگر این كه همانند فلق صبح متحقق مى شد.(110)

110-عیون مسائل نفس و شرح آن ، ج 2، ص 464.

منبع:نام كتاب : فضائل و سیره چهارده معصوم (ع) در آثار استاد علامه حسن زاده آملی

مؤ لف : عباس عزیزى

 

چهارشنبه 12/12/1388 - 9:29
دعا و زیارت

بسم الله الرحمن الرحیم

 ابى بن حلف به خدمت پیامبر آمد، و استخوان پوسیده اى را از باغى برداشت ، پس آن را نرم كرد، آنگاه گفت : اى محمد !وقتى ما استخوان و خاك شده ایم ، آیا ما به خلق تازه اى بر انگیخته مى شویم . پس این آیه نازل شد: (108) قل یحییها الذى انشاءها اول مره .(109)

108-عیون مسائل نفس و شرح آن ، ج 2، ص 464.
109-یس 79.

منبع:نام كتاب : فضائل و سیره چهارده معصوم (ع) در آثار استاد علامه حسن زاده آملی

مؤ لف : عباس عزیزى

چهارشنبه 12/12/1388 - 9:27
دعا و زیارت

بسم الله الرحمن الرحیم

مختصرى راجع به روایت ذیل ، توضیح بفرمایید: امام كاظم (علیه السلام ) فى حدیث طویل قال : لا نجاه الا بالطاعه و...(الحیاه ، ج 1 ص 38 )و بفرمایید این كه بعضى مى گویند، این درس و بحث و تحصیل علم ، انسان را به جایى نمى رساند و فایده اى ندارد، علم نورى است كه خداوند آن را در دل افرادى مى اندازد، العلم نور یقذفه الله فى قلب من یشاءتا چه حد صحیح است ؟
استاد: نه آقا، هرگز چنین نیست !انسان تا علم به حق پیدا نكند، نمى تواند بندگى كند، العلم امام العمل آقا باید درس خواند، ره چنان رو كه رهروان رفتند.جوامع روایى ما مانند بحار الانوار و كافى و دیگر كتب و همچنین آیات قرآن كریم ، اینها همه روزنه هایى هستند به سوى نور و اینها رانهاى الم ما براى آشنایى با حق هستند. اگر چنین است كه اینها مى گویند، این همه ارزش و منزلت حتى براى مجالست با علما براى چیست ؟اصلا سنت پیامبر (صلى الله علیه وآله ) را نگاه كنید، پیغمبر اسلام (ص )در آغاز دعوت ، نمایندگانى به بلاد مختلف گسیل داشت كه براى مردم ، معارف قرآنى بگوید و تفسیر آیات كنند و خود آن حضرت نیز جلسه درس و بحث داشت .(107)

107-در محضر استاد حسن زاده آملى ، ص 31.

منبع:نام كتاب : فضائل و سیره چهارده معصوم (ع) در آثار استاد علامه حسن زاده آملی

مؤ لف : عباس عزیزى

چهارشنبه 12/12/1388 - 9:24
دعا و زیارت

بسم الله الرحمن الرحیم

در عرفان نظرى و عرفان عملى گفتارى بالاتر و ارزشمندتر از گفتار پیغمبر خاتم (صلى الله علیه وآله ) پیدا نمى كنیم ، آنچه را كه یك فرد انسان در خوراك جان و روان خود و روان خود براى قرب الى الله نیاز دارد، در قرآن و كلام معصومین (علیه السلام ) نهفته است .(106)

106-گفت و گو، ص 207.

منبع:نام كتاب : فضائل و سیره چهارده معصوم (ع) در آثار استاد علامه حسن زاده آملی

مؤ لف : عباس عزیزى

چهارشنبه 12/12/1388 - 9:22
دعا و زیارت

بسم الله الرحمن الرحیم

جوامع روایى ما مرتبه نازله قرآن هستند و به حكم محكم خود قرآن حكیم كه ، قل كل یعمل على شاكلته (103)
هر كس مطابق آن چه را كه دارد، آن قدر كه هست عمل مى كند، اثر او، نمودار دارایى اوست . قرآن نمودار دارایى خاتم الانبیاء (ص )و نمودار دارایى حقیقت عالم حق سبحان مى باشد. یعنى همان طورى كه خداوند غیر متناهى است ، صمد است الصمد ما لا جوف له (104)كتابش هم صمد است لا جوف له . و خاتم انبیاء، در نبوت صمد است ، یعنى دیگر جاى خالى ندارد كه كسى بیاید نبوتش را پر كند. انبیاى قبلى نبوت صمدانى نداشتند، كتاب ایشان كتاب صمدانى نبود كه پر باشد.
در نبوت ، حضرت خاتم انبیاء صمد است . جاى خالى ندارد كه كسى نبوتش را پر كند، قرآن صمد است و نبوت خاتم انبیاء، صمد است و همان طور كه حق (سبحان )صمد است ، قرآن هم صمد است . قل كل یعمل على شاكلته و قرآن ، نمودار دارایى گوینده اش است . لذا آن را نهایتى نیست . و ما این همه را مى خوانیم تا به مطالب شامخه معارف انسانى ، یعنى كتاب و سنت آگاه شویم ، اگر عارفى ، حكیمى ، عالمى ، اهل قلمى ، فرمایشاتى دارد، حقیقتش این است كه :

هر بوى از مشك و قرنفل شنوى
از دولت آن زلف چو سنبل شنوى
گر نغمه بلبل از پى گل شنوى
گل گفته بود، گر چه ز بلبل شنوى
اگر دیگران حرفى - به نظم و نثر - دارند، از این منطق وحى منشعب شده است و اگر طلبه بخواهد درسش طورى باشد كه عوامل لفظى و معنوى را یاد بگیرد و از قرآن و روایاب بى خبر باشد، پس براى چه دارد درس ‍ مى خواند ؟در راه تكامل خودش به كجا مى خواهد برسد ؟و هدف چیست .(105)

103-وافى ، ط 1، رحلى ، ص 106.
104-وافى ، ط 1، ص 106.
105-گفت و گو، ص 122.

منبع:نام كتاب : فضائل و سیره چهارده معصوم (ع) در آثار استاد علامه حسن زاده آملی

مؤ لف : عباس عزیزى

چهارشنبه 12/12/1388 - 9:17
دعا و زیارت

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب طریحى ، در كتاب مجمع البحرین ، در ماده جمع (ج - م - ع )از جناب رسول الله (صلى الله علیه وآله ) این حدیث را نقل كرده است : مامن حرف من حروف القرآن الا و له سبعون الف معنى ؛ هر حرف و كلمه قرآن داراى هفتاد هزار معنى مى باشد.
كه این هفتاد هزار هم ، بیان حد و تحدید نیست . پس همان طور كه در طلیعه گفتار به عرض رساندم : اثر هر كس نمودار دارایى اوست . همانطور كه خداوند سبحان ، غیر متناهى است ، قرآن هم غیر متناهى است .(102)

102-گفت و گو، ص 63.

منبع:نام كتاب : فضائل و سیره چهارده معصوم (ع) در آثار استاد علامه حسن زاده آملی

مؤ لف : عباس عزیزى

چهارشنبه 12/12/1388 - 9:13
دعا و زیارت

بسم الله الرحمن الرحیم

قال رسول الله (صلى الله علیه وآله ) لعلى بن ابى طالب : یا على ! انا مدینه الحكمه و هى الجنه و انت یا على ! بابها .
و امام (ع )فرمود: درجات بهشت بر عدد آیات قرآن ؛ و بر قدر آیات قرآن است .و فرمود: هر مقامى از مقامات قرآن را قرائت كرده اى توقف نكن و بالا برو كه آن را مقامات دیگر است و خبر هایى است .(101)

101-هزار و یك نكته ، ص 451.

منبع:نام كتاب : فضائل و سیره چهارده معصوم (ع) در آثار استاد علامه حسن زاده آملی

مؤ لف : عباس عزیزى

چهارشنبه 12/12/1388 - 9:11
موبایل

بسم الله الرحمن الرحیم

وب سایت ختم صلوات

http://www.salavaty.com/

اللهم صل علی محمد وآل محمد و عجل فرجهم والعن اعدائهم

چهارشنبه 12/12/1388 - 8:54
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته