دعا و زیارت
آیا در قرآن، دلیلى براى شركت در راهپیمایى و تظاهرات داریم؟
خداوند در قرآن مىفرماید: «ولایَطؤون مَوطئاً یَغیظُ الكفّار... الاّ كُتب لهم به عَملٌ صالح»(سوره توبه، آیه 120) هیچ حركت دسته جمعى كه كفّار را عصبانى كند، صورت نمىگیرد مگر این كه براى آن، پاداش عمل صالح ثبت مىشود.
آرى، راهپیمایىهایى كه دشمنان اسلام و مسلمین را عصبانى كند، عمل صالح است.
این راهپیمایىها (بخصوص آنگاه كه از طریق وسایل ارتباطى و ماهوارهها منعكس مىشود) اگر براى اهداف مقدسى صورت گیرد، نوعى حضور در صحنه، عبادت دسته جمعى و امر به معروف و نهى از منكر عملى و عامل تقویت روحیّه مردم و تهدید دشمن است.
برگرفته از مطالب سایت آقای قرائتی
دوشنبه 13/8/1387 - 7:31
دعا و زیارت
آیا شعارهایى از قبیل «مرگ بر آمریكا» و«مرگ بر اسرائیل» در مسجد و مكانهاى مقدّس صحیح است؟
قرآن در آخرین آیه سوره فتح در معرفى مسلمانان واقعى مىفرماید: «اشدّاء على الكفّار رُحماء بینهم تَراهم رُكِّعاً سُجِّداً»(سوره فتح، آیه 29) آنان نسبت به كفّار سخت و نسبت به مؤمنان مهربان هستند، آنان را در حال ركوع و سجود مىیابى كه در صدد كسب رضاى خداوند هستند.
در این آیه، قبل از ركوع و سجود، «اشدّاء على الكفار و رحماء بینهم» مطرح شده است. شعار «مرگ بر آمریكا» و «مرگ بر اسرائیل» مصداق و نمونهاى براى عمل به آیه «اشدّاءُ على الكفّار» است كه در متن قرآن آمده است. البتّه نباید تنها به سر دادن شعار اكتفا كرد كه بالاتر و بهتر از شعار، شدّت عمل است كه در سایه تحصیل، وحدت، ابتكار، خودكفایى، عزّت نفس، نفوذناپذیرى و دورى از هر نوع سازش و نرمشى كه سبب طمع بدخواهان شود، به دست مىآید.
قرآن به زنان پیامبر مىفرماید: اگر تقوا دارید، با نرمى سخن نگویید، تا كسى كه بیمار دل و هوسباز است، در شما طمع نكند. «اِن اتَّقیتُنّ فلا تَخضعنَ بِالقَول فیَطمع الّذى فى قلبه مَرَض»(سوره احزاب، آیه 32)
امروز كه زنان پیامبر نیستند، این آیه براى ما پیام مهم سیاسى دارد و آن این كه اگر مسلمانان تقوا دارند نباید در هیچ برخورد و قرارداد و جهتگیرى سیاسى، از خود نرمشى نشان دهند كه بدخواهان در ما و منافع ما طمع كنند. مهم آن است كه ما خود را نبازیم و چراغ سبزى به بدخواهان نشان ندهیم.
برگرفته از مطالب سایت آقای قرائتی
دوشنبه 13/8/1387 - 7:31
دعا و زیارت
آیا یك گناه، سرنوشت كسى را دگرگون مىكند؟
گاهى یك ویروس وارد بدن مىشود و تمام بدنرا فلج مىكند. گاهى یك جرقه زده مىشود و منطقهاى به آتش كشیده مىشود. گاهى یك حسادت سبب توطئه قتل یوسف مىشود. گاهى لقمه حرام یا طمع رسیدن به حكومت، انسان را تا كشتن امام حسین علیه السلام پیش مىبرد.
معمولا هر گناهى، زمینهساز گناه بزرگترى است. قرآن در این زمینه مىفرماید: «بَلى مَن كَسب سیّئةً و أحاطت به خَطیئتُه فاولئك أصحابُ النّار هم فیها خالدون»(سوره بقره، آیه 8) كسى كه به سراغ خلافى رود و آثار شوم آن خلاف او را احاطه كند، براى همیشه در دوزخ خواهد بود.
اگر پرده حیا پاره شود، گناه براى انسان راحت مىشود. به همین دلیل در دعاى كمیل مىخوانیم: «الّلهم اغفِر لى الذّنوب الّتى تَهتك العِصَم» یعنى خداوندا! آن گناهانى كه پرده عصمت و پاكى را هتك و پاره مىكند، بر من ببخش.
برگرفته از مطالب سایت آقای قرائتی
دوشنبه 13/8/1387 - 7:29
دعا و زیارت
چگونه در قیامت اجزاى پراكنده مردگان جمع شده و از خاك برمىخیزند؟
به چند مثال توجه كنید:
1- شما مقدارى ماست و دوغ را در مشك مىریزید و آن را تكان مىدهید. ذرات چربى كه در تمام دوغ پخش بود، همه یك جا جمع مىشود. خداوند هم زمین را تكان مىدهد: «اذا زُلزلَت الارضُ زلزالها»(سوره زلزال، آیه 1.) و اجزاى هر كس كنار هم قرار مىگیرد.
2- انسان از نطفه و نطفه از غذا و غذا از ذرّات خاك پخش شده است. یعنى مواد غذایى زمین در قالب گندم و برنج و میوه و سبزى به صورت نطفه و سپس انسان درمىآید، پس هم اكنون نیز ما از ذرات خاك پخش شده هستیم.
3- مگر شیر حیوانات از علفهایى كه مىخورند تولید و خارج نمىشود؟ خدایى كه شیر را از درون علف خارج مىكند، ما را هم پس از مردن از درون زمین خارج مىكند.
برگرفته از مطالب سایت آقای قرائتی
دوشنبه 13/8/1387 - 7:29
دعا و زیارت
مراد از سنّتهاى الهى در قرآن چیست؟
مجلس شوراى اسلامى دو رقم قانون وضع مىكند:
قانونى براى اداره خود مثل آن كه هیئت رئیسه و رئیس مجلس چگونه انتخاب شود، تعداد كمیسیونها و تعداد نفرات هر كمیسیون، مقدار حقوق، مقدار تعطیلات، شرایط مجلس علنى و غیر علنى، رأى مخفى و رأى غیر مخفى، شرایط استیضاح وزیر و... چگونه باشد كه اینها قوانینى است كه مجلس براى خودش مىگذارد.
نوع دوم قوانینى است كه مجلس براى مردم و دولت وضع مىكند.
خداوند (جل شأنه) نیز قوانین و برنامههایى را براى خود معیّن كرده و قوانینى را براى مردم، كه از طریق انبیا اعلام كرده است. به قوانینى كه خدواند براى خودش تعیین كرده است، سنّت الهى «سنّة اللّه»(سوره احزاب، آیه 138.) مىگویند. مثلاً:
قانون هدایت: «اِنّ علینا لَلهُدى»(سوره لیل، آیه 12.)
قانون حسابرسى: «انّ علینا حسابهم»(سوره غاشیه، آیه 21.)
قانون رزق رسانى: «على اللّه رزقها»( سوره هود، آیه 6.)
قانون حمایت: «انّا لَنَنصر رُسلنا»(سوره غافر، آیه 51 .)
قانون رحمت: «كَتب ربّكم على نفسه الرّحمة»(سوره انعام، آیه 54 .)
امّا به قوانینى كه براى مردم تعیین كرده است، احكام و تكالیف شرعیّه گفته مىشود.
برگرفته از مطالب سایت آقای قرائتی
دوشنبه 13/8/1387 - 7:29
دعا و زیارت
عبادت به چه معناست؟ آیا فقط نماز و روزه عبادت است؟
هر كارى كه براى رضاى خداوند انجام گیرد، عبادت است گرچه كار عادّى باشد.
گوشوارهاى را كه براى دخترمان مىخریم، اگر به خاطر تشویق كارهاى خوب باشد، عبادت است وگرنه یك كار عاطفى است.
استادى كه در كتابخانه مطالعه مىكند، اگر هدفش دریافت حقوق و امتیاز و رسیدن به مادّیات و رفاه باشد، آن تحقیق و علم رنگ مادى دارد و اگر آشپزى كه براى او غذا درست مىكند به تصور آنكه این استاد كار خدایى مىكند غذا تهیّه كرد، كار آن آشپز عبادت است.
آرى، انسان مىتواند از آشپزخانه و از لابلاى عدس و لپه و سبزى به بهشت رود و از كتابخانه و از لابلاى كتاب و جزوه و مقاله از جاى دیگرى سر درآورد.
برگرفته از مطالب سایت آقای قرائتی
دوشنبه 13/8/1387 - 7:28
دعا و زیارت
دستوراتِ دینى به هم وابستهاند، یا هر كدام برنامهاى مستقل هستند؟
از آیات و روایات استفاده مىشود كه برنامههاى اسلام به هم وابسته است، مثلاً در بیش از 20 آیه قرآن نماز و زكات با هم مطرح شدهاند: «یُقیمون الصّلوة و یؤتون الزّكاة»، «أقاموا الصّلوة و آتوا الزّكاة» و در روایات مىخوانیم: نماز بىزكات، قبول نیست. همچون قطار كه روى یك ریل حركت نمىكند.
آرى، رابطه با خدا (نماز) و رابطه با خلق (زكات)، همچون دو بال براى پرواز معنوى هستند و با یك بال پروازى صورت نمىگیرد.
پیامبرصلى الله علیه وآله افرادى را كه براى نماز به مسجد مىآمدند ولى زكات نمىپرداختند، از مسجد اخراج كردند.
بسیارى از دستورات به شرطى در درگاه خداوند قبول مىشوند كه آن را به اتمام برسانیم و ناقص آن پذیرفته نیست. در قرآن مىخوانیم: «أتمّوا الحج»(سوره بقره، آیه 196.) یعنى باید اعمال حج را به اتمام برسانید و انجام بعضى از اعمال آن كافى نیست. در جاى دیگر مىخوانیم: «أتمّوا الصّیام الى اللیل»(سوره بقره، آیه 187.) روزه خود را تا شب به پایان برسانید. حتى یك دقیقه قبل از افطار، حقّ افطار كردن ندارید. همانگونه كه حق شكستن نماز را (جز در موارد استثنایى) ندارید.
برگرفته از مطالب سایت آقای قرائتی
دوشنبه 13/8/1387 - 7:28
دعا و زیارت
چگونه خداوند صاحب فضل و رحمت، بندگانش را به قهر و كیفر مىگیرد؟
اقیانوس، آب فراوانى دارد امّا اگر شما بطرى دربستهاى را در آن بیندازید، قطرهاى از آب، در بطرى داخل نمىشود. مشكل از آب است یا بطرى؟!
انسانهایى هستند كه تمام راههاى هدایت را به روى خود بستهاند؛ راه فكر و تعقّل، راه عبرت و اندیشه، راه شنیدن حق و اطاعت از آن، راه ارشاد و هدایت و پندپذیرى، راه كمك به دیگران و... این انسانها از خود جمادى ساختهاند كه به قول قرآن، آنها سنگ و سختتر از سنگ هستند: «ثمّ قَسَت قلوبكم من بعد ذلك كالحجارة أو أشدّ قَسوة»( سوره بقره، آیه 74.) محروم شدن این گروه از فضل الهى، به خاطر بسته بودن خودشان است، نه به خاطر كم بودن فضل و رحمت الهى.
برگرفته از مطالب سایت آقای قرائتی
دوشنبه 13/8/1387 - 6:53
دعا و زیارت
چرا گنهكاران، از قرآن بهره نمىگیرند؟
اگر در استخر آبى، لاشه مردارى بیفتد، هر چه در آن استخر، آب وارد شود یا باران ببارد، بوى بد آن بیشتر مىشود.
قرآن، مایه رحمت است، امّا در دلِ ناپاكِ كافران كه وارد مىشود، مایه خسارت آنان مىگردد. «ولایزید الظّالمین الاّ خساراً»( سوره اسراء، آیه 82 .) زیرا لجاجت در قلب انسان، مثل مردار در استخر است. هر آیهاى كه نازل مىشود، افراد لجوج در برابر آن جبهه گرفته و از راه حق بیشتر منحرف مىشوند و این بالاترین خسارت براى انسان است.
برگرفته از مطالب سایت آقای قرائتی
دوشنبه 13/8/1387 - 6:52
دعا و زیارت
قرآن، میزان كمك به دیگران را چه مقدار مىداند؟
قرآن مىفرماید: «ما أنفقتُم من شىء فهو یُخلِفُه»(سوره سبأآیه 39.) یعنى هرچیزى را انفاق كنید پاداش دارد؛ چه كم باشد چه زیاد.
كمك ناچیز هم مىتواند در جاى خود نقش داشته باشد، گاهى یك برگ زرد در یك حوض آب كشتى چندین مورچه مىشود.
علاوه بر آنكه گاهى كمكِ اندك مورد نیاز است و بیش از آن لزومى ندارد، چنانكه براى تلفن عمومى پول خرد نیاز است و اسكناس قیمتى نقشى ندارد. اگر خراشى به پوست دست وارد شود یك قطعه پارچه نازك كارساز است و لحاف و پتو نقشى ندارد.
سوزنِ بسیار نازكِ آمپول، موادّى را به بدن بیمار منتقل و او را نجات مىدهد، در حالى كه تیرآهن ساختمانى این نقش را ندارد.
در حدیث مىخوانیم: هیچ كار خوبى را كوچك نشمرید، شاید همان شما را نجات داد و هیچ گناهى را سبك نشمرید، شاید همان سبب سقوط شما شد، چنانكه فرو رفتن میخ یا سوزن به توپى، كلّ بازى فوتبال را بهم مىزند و پوست خیارى مىتواند پهلوان وزنهبردارى را چنان سرنگون كند كه نخاع او قطع و خانهنشین شود.
برگرفته از مطالب سایت آقای قرائتی
دوشنبه 13/8/1387 - 6:50