هرگاه بنده ای به نماز می ایستد و توجه به خداوند ندارد خداوند می فرماید:ای بنده من قصد چه کسی را داری؟وچه کسی را می طلبی؟ آیا پروردگاری غیر از من اراده نموده ای و رقیبی غیر از من طلب می نمایی،یا اینکه بخشنده و گشاده دستی غیر از من را می خواهی؟
امام حسن عسکری در تفسیر آیه (وَ أَقِیمُوا الصَّلاةَ )فرمودند یعنی با تمام کردن وضو, و قیام و قرائت و رکوع و سجود و حدود نماز (به این آیه عمل می شود)پیامبر اکرم (ص)فرمودند هرگاه بنده ای به نماز می ایستد و توجه به خداوند ندارد خداوند می فرماید:ای بنده من قصد چه کسی را داری؟وچه کسی را می طلبی؟ آیا پروردگاری غیر از من اراده نموده ای و رقیبی غیر از من طلب می نمایی،یا اینکه بخشنده و گشاده دستی غیر از من را می خواهی؟ (چرا در این فکری)در حالی من بخشنده ترین وگشاده دست ترین و بهترین عطا کنندگان هستم به تو ثوابی اعطاء خواهم نمود که اندازه و قدرش قابل احصاء و شماره نیست . روی سوی من آور که همانا من به تو رو کرده ام و ملائکه من به تو رو کرده اند.. پس اگر آن بنده در نماز التفات به جناب حق پیدا نماید گناه آن غفلت از آن بنده پاک می شود و اگر برای بار دوم در نماز غافل شد خداوند همان گفته های خود را تکرار می نماید و اگر دوبار ملتفت به خداوند شد خداوند آن گناه ماقبل او را می بخشد و اگر برای بار سوم غافل شد خداوند به او پشت کرده و ملائکه هم از او پشت می کنند و خداوند می فرماید: بر تو پشت کردم ای بنده من به آنچه که تو پشت کردی (همانطوری که تو پشت کردی ) ***ترجمه به مضمون تَفْسِیرُ الْإِمَامِ ع، فِی قَوْلِهِ تَعَالَى وَ أَقِیمُوا الصَّلاةَ أَیْ بِإِتْمَامِ وُضُوئِهَا وَ تَكْبِیرِهَا وَ قِیَامِهَا وَ قِرَاءَتِهَا وَ رُكُوعِهَا وَ سُجُودِهَا وَ حُدُودِهَا وَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص أَیُّمَا عَبْدٍ الْتَفَتَ فِی صَلَاتِهِ قَالَ اللَّهُ یَا عَبْدِی إِلَى مَنْ تَقْصِدُ وَ تَطْلُبُ أَ رَبّاً غَیْرِی تُرِیدُ وَ رَقِیباً سِوَایَ تَطْلُبُ أَوْ جَوَاداً خَلَایَ تَبْغِی وَ أَنَا أَكْرَمُ الْأَكْرَمِینَ وَ أَجْوَدُ الْأَجْوَدِینَ وَ أَفْضَلُ الْمُعْطِینَ أُثِیبُكَ ثَوَاباً لَا یُحْصَى قَدْرُهُ أَقْبِلْ عَلَیَّ فَإِنِّی عَلَیْكَ مُقْبِلٌ وَ مَلَائِكَتِی عَلَیْكَ مُقْبِلُونَ فَإِنْ أَقْبَلَ زَالَ عَنْهُ إِثْمُ مَا كَانَ مِنْهُ فَإِنِ الْتَفَتَ ثَانِیَةً أَعَادَ اللَّهُ لَهُ مَقَالَتَهُ فَإِنْ أَقْبَلَ عَلَى صَلَاتِهِ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ وَ تَجَاوَزَ عَنْهُ مَا كَانَ مِنْهُ فَإِنِ الْتَفَتَ ثَالِثَةً أَعَادَ اللَّهُ لَهُ مَقَالَتَهُ فَإِنْ أَقْبَلَ عَلَى صَلَاتِهِ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ فَإِنِ الْتَفَتَ رَابِعَةً أَعْرَضَ اللَّهُ عَنْهُ وَ أَعْرَضَتِ الْمَلَائِكَةُ عَنْهُ وَ یَقُولُ وَلَّیْتُكَ عَبْدِی إِلَى مَا تَوَلَّیْتَ (1)
(1)مستدركالوسائل 3 / 34 |