امام صادق عليهالسلام :
كافى، ج 6، ص 364، ح 4 .
اَ لْحَوكُ بَقْلَةُ الأَْنْبياءِ، اَما اِنَّ فيهِ ثَمانَ خِصالٍ: يُمْرِئُ وَ يَفْتَحُ السُّدَدَ وَ يُطَيِّبُ الجُشاءَ وَ يُطَيِّبُ النَّـكْهَةَ وَ يُشَهِّى الطَّعامَ وَ يَسُلُّ الدّاءَ وَ هُوَ أمانٌ مِنَ الجُذامِ وَ إذا اسْتَقَـرَّ فى جَوْفِ الإنسانِ قَمَعَ الدّاءَ كُلَّهُ؛(31)
امام صادق عليهالسلام : ريحان، سبزى انبياست و در آن هشت خاصيت است: هضم كننده است، رگها و مجارى را باز مىكند، بازدم را خوشبو مىسازد، بدن را بوى خوش مىبخشد، اشتها آور است، درد را از بدن بيرون مىبرد، از جذام در امان مىدارد و چون وارد معده شود درد را بهكلّى از بين مىبرد.
یحیی برمکی :
اندیشه دریایی است که مروارید آن فلسفه و فرزانگی است .
پيامبر صلىاللهعليهوآله :
كُلُوا الثُّومَ وَ تَداوَوا بِهِ، فَاِنَّ فيهِ شِفاءً مِنْ سَبْعينَ داءً؛
سير بخوريد و با آن درمان كنيد، چرا كه سير هفتاد بيمارى را شفا مىدهد.
مكارم الاخلاق، ص 182.
الْغُبَيراءُ لَحْمُهُ يُنْبِتُ اللَّحْمَ وَعَظمُهُ يُنْبِتُ الْعَظْمَ وَ جِلْدُهُ يُنْبِتُ الْجِلْدَ وَ مَعَ ذلِكَ فَإِنَّهُ يُسَخِّنُ الْكُلْيَتَينِ وَ يَدْبَغُ الْـمَعِدَةَ وَ هُوَ اَمانٌ مِنَ الْبَواسيرِ وَ التَّقْتيرِ وَ يُقَوِّى السّاقَيْنِ وَ يَقْمَعُ عِرْقَ الْجُذامِ؛
گوشت سنجد، گوشت را، هستهاش استخوان را و پوستش پوست را تقويت، و كليهها را گرم و ,معده را پاك مىكند، از بواسير و تسلسل ادرار جلوگيرى كرده، ساق پا را تقويت و رگ جذام را بهكلى از بين مىبرد.
كافى، ج 6، ص 361، ح 1.
قرآن كريم كُلُوا مِنَ الطَّيِّباتِ وَ اعْمَلُوا صالِحا؛ از غذاهاى پاكيزه بخوريد و عمل صالح انجام دهيد.
سوره مؤمنون، آيه 51.
پيامبرصلى الله عليه وآله وسلم مي فرمايند:
اَلْجَليسُ الصّالِحُ خَيرٌ مِنَ الْوَحدَةِ الْوَحدَةُ خَيرٌ مِن جَليسِ السُّوءِ
همنشين خوب بهتر از تنهايى است و تنهايى بهتر از همنشين بد.
الأمالى، طوسى ، ص 536
بزرگمهر :
اگر شاه به تو مهربان باشد دلیر و گستاخ مشو ، از آنکه طبع شاه چون آتش است و دل شیر از آن می هراسد .
ايّاكَ اَنْ تَضْحَكَ مِنْ غَيْرِ عَجَبٍ ، اَوْ تَمْشىَ و تَتَـكَلَّمَ فى غَيْرِ اَدَبٍ؛
از خنديدنِ بى تعجّب [و بىجا] يا راه رفتن و سخن گفتنِ بىادبانه بپرهيز.
بحار الأنوار، ج 75، ص 8 ، ح 63 .
امام على عليهالسلام :
اِنَّ النّاسَ اِلى صالِحِ الاَْدَبِ اَحْوَجُ مِنْهُمْ اِلَى الْفِضَّةِ وَ الذَّهَبِ.(3)
مردم، به ادب (فرهنگ و تربيتِ) درست ، نيازمندترند، تا به طلا و نقره.
رسول اكرم صلىاللهعليهوآله :
اَنـَا اَديبُ اللّهِ وَ عَلىٌّ اَديبى ، اَمَرَنى رَبّى بِالسَّخاءِ وَ الْبِرِّ وَ نَهانى عَنِ الْبُخْلِ وَ الْجَفاءِ وَ ما شَىءٌ اَبْغَضُ اِلَى اللّهِ عَزَّوَجَلَّ مِنَ الْبُخْلِ وَ سوءِ الْخُلُقِ، وَ اِنَّهُ ليُفْسِدُ العَمَلَ كَما يُفْسِدُ الخَلُّ الْعَسَلَ.(2) رسول اكرم صلىاللهعليهوآله :
من ادب آموخته خدا هستم و على، ادب آموخته من است . پروردگارم مرا به سخاوت و نيكى كردن فرمان داد و از بخل و سختگيرى بازَم داشت . در نزد خداوند عزّوجلّ چيزى منفورتر از بخل و بد اخلاقى نيست . بد اخلاقى ، عمل را ضايع مىكند ، آنسان كه سركه عسل را.