اخبار
به گزارش پایگاه خبری صراط ؛ هفته گذشته - 28/10/91- مجله آمریكایی تایم- به دلایل خاصی كه به روابط
آمریكا و فرانسه باز می گردد- فاش كرد كه منابع اطلاعاتی MI6 جهادی هایی -
عنوانی كه غرب برای بد نام كردن جهاد به تروریست ها می دهد- را یافته اند
كه فرانسه را به مقصد آموزش و مبارزه در شمال مالی ترك كرده اند. این مجله
از قول منابع امنیتی نزدیك به دولت، یادآور شد كه مركز آموزش و تجهیز
نیروهای اعزامی به مالی پیش از این و در دوره ای كه ناتو سرگرم عملیات
هوایی علیه لیبی بود، به آموزش و تجهیز یك گروه متحد القاعده در لیبی می
پرداخته است.
چند روز پیش «بروس ریدل» كارشناس موسسه «بروكینگز» با
اشاره به نقش تلفیق یافته ناتو با محوریت فرانسه با یك گروه لیبیایی وابسته
به القاعده در لیبی- موسوم به المقاتله الاسلامیه كه بعد از سقوط قذافی
تغییر نام داد و امروزه با عنوان المجالس العسكریه فعالیت می نماید- نوشت:
«الجزایر كشور بعدی خواهد بود كه سقوط می كند».
«خلیفه گری جهانی» در
واقع یك مدل شبیه القاعده است كه ریشه و پایه اصلی آن در سرویس های
اطلاعاتی است و در صحنه عملیات از نیروهایی تغذیه می كند كه علیرغم اقدامات
ضد انسانی، داعیه اسلام گرایی هم دارند و علاوه بر آن در مرحله تخریب از
قدرت بالایی برخوردار می باشند. كما اینكه خود واژگان هم می گویند، خلیفه
گری جهانی برای تأسیس یك نوعی از حكومت اسلامی به وجود نمی آیند بلكه برای
فروپاشیدن حكومت هایی به وجود می آیند و اضافه بر آن تلاش برای ایجاد خطوط
فاصل جدید در میان امت اسلامی. واژه «خلیفه گری» تداعی كننده اختلافاتی است
كه در صدر اسلام پدید آمد و در مقابل جریان امامت بود بر این اساس این
جریان مأموریت دارد تا در درون جامعه اهل سنت، عناصر تندرو را به نام دفاع
از مذهب و جلوگیری از گسترش تشیع گرد هم آورد و سازمان بدهد و با آن درگیری
های شدیدی را با دولت ها و ملت هایی كه با این رویه همكاری نمی كنند، پدید
آورند. «الجزایر بوتفلیقه» از جمله كشورهایی است كه با صراحت دامن زدن به
اختلافات با تشیع را مردود شمرده و با دولت های ایران، عراق و... هم روابط
گرمی دارد. واژه «جهانی» به خوبی نقش كشورهایی كه همواره خود را معادل جهان
می خوانند و مخالفت با سیاست های استعماری كشور خود را «مخالفت با امنیت و
صلح جهانی» معرفی می نمایند، بر ملا می كند البته سایت های فارسی بی بی سی
و... با هوشمندی از بكار بردن واژه خلیفه گرایی بین المللی پرهیز كرده و
از واژه خلیفه گرایی جهانی استفاده می نمایند چرا كه غربی ها نوعاً واژه
بین المللی را برای روابط كشورهای در نظام سلطه بكار می برند و آنقدر این
تعبیر تكرار شده كه هر كس از واژه بین المللی همان نظام سلطه را می فهمد
ولی واقعیت این است كه این «جهانی» همان «بین المللی» و اشاره آن به نقش
سرویس های فرانسه و انگلیس در پیدایی این گروه دارد.
«خلیفه گری جهانی»
ماهیت كاملا سیاسی دارد و به گروه خاصی از میان اهل سنت مربوط می شود كه
تشكیل حكومت را مهمترین ركن دین به حساب می آورند و برای آن حاضرند اصول و
فروع دین را قربانی نمایند این در حالی است كه تفكر غالب در اهل سنت این
است كه حكومت امری مربوط به امت است و به طرق مختلف - شامل غلبه، استخلاف و
رأی اهل حل و عقد- بدست می آید. گروهی كه ریختن خون انسان مومن را برای
برپایی حكومت مباح شمرده و به آسانی به ارتكاب آن دست می یازد، منطق مذهبی
نداشته و «حكومت محور» عمل می نماید. خلیفه گری جهانی از نظر اعتقادی كاملا
شبیه «وهابیت» عمل می نماید یعنی خود را به شدت دینی نشان می دهد و در
تابلو از رجوع به سلف صالح حرف می زند ولی در همان حال شراب خوردن علنی و
عدم رعایت حدود صریح شرع در امر زوجات و هم پیمانی با كفار و اموری از این
قبیل را برای ملك عبدالله و امرای سعودی بلااشكال دانسته و تلاش در حفظ
حكومت این خاندان فاسد را مصداق تبعیت از «اولی الامر» می شناسد. جریان
خلیفه گری جهانی دسیسه ای است كه برای به حاشیه بردن جریان اصیل اسلام
گرایی در شمال آفریقا به وجود آمده است كما اینكه وهابیت برای دور كردن
جهان اسلام از حقیقت مكه و مدینه كه سیره و سنت نبوی است، پدید آمد.
جریان
تازه شكل گرفته خلیفه گری در هفته گذشته با گروگان گرفتن حدود 600 نفر از
شهروندان الجزایری به نوعی اعلام موجودیت كرد. غرب این خبر را با جدیت پوشش
داد و در حاشیه هر خبر به نوعی این پیام را القا كرد كه این ها جریان اصلی
اسلام گرایی در شمال آفریقا هستند كما اینكه این رسانه ها بارها سخنان
«مختارالمختار» یكی از سران این گروه كه گفته بود «ما یكی از اصلی ترین
بهره برندگان از انقلاب های جهان عرب هستیم و با كمك اسلحه قذافی را ساقط
كرده و در مغرب عربی در حال پیش روی هستیم» اما واقعیت به هیچ وجه با این
داعیه ها انطباق ندارد. آنان كه در لیبی قذافی را ساقط كردند توده های مردم
و كمیته های انقلابی به رهبری امثال مصطفی بودند و در این میان خاصیت
بمباران های ناتو و گروه هایی نظیر «المقاتله» ایجاد تاخیر در پیروزی مردم
بود كما اینكه وقتی در لیبی انتخابات شد، سهم این گروه از حدود 270 كرسی
فقط 17 كرسی بود و بقیه به نیروهای انقلاب اعم از اخوانی ها و دیگران تعلق
داشت. گروه المقاتله كه امروز «المجالس العسكریه» خوانده می شود مانند همین
جریان خلیفه گری جهانی یك پا در سیاست های غرب داشتند و یك پا در سیاست
های فتنه گرایانه كشورهایی نظیر عربستان وقطر داشت. چندی قبل كتابی تحت
عنوان «نهایت قذافی» به قلم «عبدالرحمن شلقم» آخرین وزیر خارجه رژیم سابق
منتشر شد كه در آن نوشته شده بود امیر قطر چند ماه بعد از سقوط قذافی به من
گفت ما در لیبی 4 میلیارد دلار هزینه كرده و به این آسانی دست بر نمی
داریم. حدود دو ماه پیش وزارت دفاع لیبی با صراحت اعلام كرد كه گردان های
مسلح لیبی- كه آشوب های امنیتی فراوانی را به وجود آوردند- زیرنظر قطر عمل
كرده و سرویس اطلاعاتی قطر آنان را تغذیه و تجهیز می كند. البته این قطر در
اندازه ای نیست كه بتواند یك بازی مستقل را طراحی و اداره كند. همین خبرها
را هم كه كنار هم قرار دهیم درمی یابیم كه طراحی در اتاق مشترك آمریكایی
ها، فرانسوی ها، انگلیسی ها و صهیونیست ها صورت می گیرد و نقش قطر عمدتا
پرداخت صورت هزینه هاست.
خلیفه گری جهانی با توسل به قتل و خشونت و
عملیات ربایش و باج خواهی در تلاش است تا تصویری بسیار نامطلوب از «اسلام
خواهان» ارائه نماید تا جایی كه مردم مسلمان كه طی سه دهه گذشته، تمایلات
خود را برای روی كار آوردن اسلام گراهای اصیل نشان داده اند، به ناچار به
گزینش دوباره لائیك های غرب گرا روی بیاورند. آنان با متهم كردن بقیه مردم
مسلمان كه حاضر به همكاری نیستند به تشیع و یا همكاری با تشیع سعی می كنند
جریان های اصیل را بایكوت نمایند. فشارهایی كه طی هفته های اخیر در لیبی
روی شیعه و تشیع به وجود آمده و متنی را به ائمه جمعه داده و آنان را وادار
به قرائت آن در نمازهای جمعه كرده اند كه اكثریت آنان علی رغم تهدید شدن
به قتل سر باز زده اند، از این موضوع حكایت می نماید. همه می دانند كه رگ و
ریشه مسلمانان در شمال آفریقا با تشیع آمیخته است و اسلام آنان از حدود
هزار سال پیش رنگ و بوی اهل بیت پیامبر(ص) دارد و جدا كردن آنان از شیعه و
بدنام كردن شیعه نزد آنان قابل پذیرش نیست از این رو آنان به این تبلیغات
دامن می زنند كه سفارت ایران و گروه های اعزامی ایران در لیبی دست كم 500
هزار نفر را شیعه كرده اند سعی می كنند شیعه را نزد مردمی كه عاشق اهل بیت
پیامبر هستند، یك تهدید و خطر معرفی نمایند.
خلیفه گری جهانی بیش از
آنكه یك جریان ضدشیعی باشد یك جریان ضدسنی است و اساساً «پاد اخوان» و
«پادالازهر» است به این معنا كه برای خشكاندن تمایلات اسلام خواهانه و
شریعت گرایانه این نحله های اصیل دینی به وجود آمده است. جدا كردن دولت های
اخوانی منطقه از جریان شیعه و جمهوری اسلامی ایران برای این است كه بدون
این اتصال این دولت ها به جایی نمی رسند و در همان حال یك تدارك برای آن
دسته از كشورهایی كه احیانا با موج دوم اسلام گرایی با تحولات بزرگ مواجه
می شوند، به حساب می آید. در واقع جریان وابسته به سرویس های اطلاعاتی غرب و
رژیم های فاسد عربی نظیر رژیم قطر با خلق یك جریان بی ریشه به نام دین و
ماجرای تاریخی خلافت در صدد هستند تا از یك سو به جریانات به حكومت رسیده
اسلامی سیطره یابند و از سوی دیگر می خواهند موج دوم اسلام گرایی اصیل را
در نطفه خفه نمایند. این موضوعی است كه اسلام گراهای حاكم در مصر و تونس كم
و بیش به آن وقوف یافته اند از این رو دولت مصر در هفته گذشته پیشنهاد
بسیار سخاوتمندانه كمك 6 میلیارد دلاری قطر- یك میلیارد نقد و 5 میلیارد در
قالب قراردادهای 4 ساله- را رد كردند و راشدالغنوشی طی یك سخنرانی به دولت
های عربی هشدار داد كه دست از حمایت مالی عناصر شبه القاعده بردارند و به
این دلیل تونسی ها در مواضع خود نسبت به دولت سوریه تغییر دادند و معارضه
مسلح ضد بشار اسد را محكوم كردند.
البته تجربه ثابت كرده است كه «نسخه
های بدلی» هیچگاه قادر به كنار زدن «نسخه اصلی» نیستند هر چند میلیاردها
دلار نثار آن ها بشوند و افراد وقیحی همه ظرفیت شرارت بار خود را به میدان
بیاورند. اسلام اصیل در مقایسه با همین نسخه های بدلی است كه جلای بیشتری
پیدا می كند. جریان خلیفه گری جهانی هم بیش از این عمر نخواهد كرد كه در
خاطره های تاریخی جایی برای خود پیدا نماید در حالی كه «اسلام اصیل» دغدغه
ای است كه در طول 1400 سال همواره از نقطه ای سربرآورده و كل جهان اسلام را
تحت تاثیر خود قرار داده است.
منبع: مشرق
پنج شنبه 19/11/1391 - 19:25
ورزش و تحرک
به گزارش پایگاه خبری صراط ؛ عادل فردوسی پور در جریان دیدار ایران برابر
لبنان مانند همیشه به نکته های جالبی اشاره کرد که در زیر برخی از آنها را
می خوانید:
-اگر نیشیمورا داور دربی تهران می شد حداقل دو سه تا پنالتی می گرفت
-دروازه بان لبنان توپ رو می گیره تا تیمش 6 تایی نشه
-گرمکن کی روش با بقیه هماهنگ نیست البته اگه دوربین از اون ورش نشون بده!
-مهدی رحمتی به احتمال زیاد پشیمونه که از تیم ملی خداحافظی کرده و این بازی رو از دست داده
-مسئولان سپاهان برعکس استقلالی ها خوشحالند که بازیکنانشون در این بازی به میدان نرفتند!
-دست داور درد نکنه اما خیلی هم پتالتی نبود، یعنی اصلاً نبود
-حالا محمد نصرتی به بازی میاد، دوست صمیمی جواد نکونام!
-اشکان دژاگه کلاً یه سر و گردن بهتر از بقیه بازیکناست
منبع : نامه
پنج شنبه 19/11/1391 - 19:25
اخبار
به گزارش پایگاه خبری صراط ؛ حجتالاسلام والمسلمین قربانعلی دری نجفآبادی چهارشنبه شب در مراسم
گرامیداشت دهه فجر که در مسجد زینالعابدین(ع) قم برگزار شد اظهار کرد: قم
همواره در طول تاریخ مرکز محدثان و فقهای شیعه بود و کسانی که از ظلم
بنیامیه و بنیعباس به ستوه آمده بودند به این شهر مهاجرت میکردند.
وی
افزود: در روایات اسلامی تاکید فراوانی بر نقش عظیم قم در تحقق حیات طیبه
امت رسولالله(ص) شده و گفته شده قم شهری صیانت شده از شر و بدی است و
میتوان به آن پناه برد؛ علم در آخرالزمان در شهری به نام قم ظاهر میشود و
از نجف غروب میکند.
پیشبینیهای روایات در مورد قم تحقق یافته است
عضو
مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه تا پیش از انقلاب هیچ کس نمیدانست که
این شهر منشأ چه تحولات بزرگی خواهد شد خاطرنشان کرد: امروز پیش بینیهای
روایات در خصوص قم تحقق یافته است.
وی ادامه داد: قم کانونی نورانی
است که روایات اهل بیت(ع) آن را پیشبینی کردهاند و نقش این شهر در تبیین
معارف قرآن و مکتب عدالت بسیار تأثیرگذار است.
دری نجفآبادی با
اشاره به تاسیس حوزه علمیه قم توسط شیخ عبدالکریم حائری یزدی گفت: تقدیر
الهی این بود که علما و مراجع با مهاجرت به قم در اوج قدرت رضاخانی بستر
انقلاب را فراهم سازند.
قم نقش بیبدیلی در تحقق حیات طیبه اسلامی دارد
امام
جمعه اراک اضافه کرد: امروز به برکت آنفداکاری تحول عظیمی در جهان به وجود
آمده و قم نقش بیبدیل خود را در حیات طیبه امت اسلامی ایفا کرده است.
وی
در ادامه با اشاره به دو جریان اساسی در جهان بیان داشت: اسلام فقاهتی
همواره در مقابل مکتبهایی چون مارکسیسم، مائویسم، کاپیتالیسم و سایر
گروهها قرار داشته است؛ جریان اصیل همان اسلام فقاهتی بود و دهها جریان
دیگر در برابر آن صف آرایی کردند هرچند برخی از آنها ادعای اسلام نیز
داشتند.
دری نجفآبادی ابراز کرد: در نیمه دوم عصر رضاخانی برخی
جریانها به اسلام حداقلی اعتقاد داشتند و توانستند ظهور و بروز زیادی پیدا
کنند و ملیگرایی انحرافی را ترویج کردند که این امر در جریان انحرافی
امروز هم دیده میشود.
عضو مجلس خبرگان رهبری جوهره ملیت ایرانی را
اسلام فقاهتی دانست و افزود: ملت ایران با اباعبدالله(ع) عجین شدهاند و
معنای جمهوری اسلامی نیز همین است که ملیت ما قالب آن یعنی جمهوریت و هویت
ما نیز محتوای آن یعنی اسلامی بودن است.
دری نجفآبادی با بیان اینکه
اسلام فقاهتی انقلاب را به پیروزی رساند گفت: تا وقتی که سکاندار انقلاب
اسلامی ولی فقیه باشد مسیر حقیقی آن حفظ خواهد شد اما اگر این رکن اساسی
آسیب ببیند انقلاب نیز به خطر میافتد.
وی افزود: این حکومت به پای
اسلام فقاهتی، امام زمان(عج) و ولی فقیه نوشته میشود و مردم هم تنها برای
ولایت و دین خود شهدای بسیاری تقدیم کردهاند و هنوز هم آماده این کار
هستند بنابراین حق اساسی از آن ملت است.
برخوردهای صورت گرفته در مجلس دور از انتظار بود
امام
جمعه اراک با اشاره به برخوردهای صورت گرفته در مجلس میان قوای مقننه و
مجریه افزود: این برخوردها دور از انتظار بود زیرا همه انتظار داشتند رعایت
اخلاق و ادب اسلامی بشود و قوای سهگانه همان طور که رهبری فرمودند تا
انتخابات از هر نوع تنشآفرینی که خیانت و نافرمانی در برابر ولی امر محسوب
میشود بپرهیزند.
دری نجفآبادی با بیان اینکه اینگونه رفتارها
موجب استرس و نگرانی جامعه میشود تاکید کرد: باید به مسائل مهم جامعه
پرداخت و از موارد حاشیهای پرهیز کرد زیرا میتوان برخی گرهها را با سر
انگشتان باز کرد.
عضو مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: اینگونه رفتارها
موجب فراموش شدن مسائل اصلی مردم میشود؛ نباید زمینه را برای سوء استفاده
دشمنان فراهم کرد و مسئولان ردههای عالی باید بیش از همه مطیع رهبری بوده
و شرح صدر داشته باشند.
منبع: فارس
پنج شنبه 19/11/1391 - 19:24
اخبار
به گزارش پایگاه خبری صراط ؛ بانک مرکزی لیبی با حذف عکس قذافی، رهبر سابق
لیبی از روی اسکناسها اقدام به چاپ شکل جدیدی از دینار کرده است. دینارهای
لیبیایی در قِطَع 1، 5، 10 و 20 است که دیگر پرترۀ دیکتاتور سابق لیبی را
در خود ندارد.
این اسکناس از 17 فوریه،
دومین سالگرد انقلاب لیبی وارد بازار خواهد شد. بر روی اسکناسهای 10
دیناری پرترۀ عمر مختار- رهبر مقاومت لیبی در برابر نیروهای استعمارگر
ایتالیا جایگزین عکس قذافی شده است.
صادق الکابر
رییس بانک مرکزی لیبی اعلام کرده است که اسکناسهای قدیمی به مرور زمان با
ورود اسکناسهای جدید از بازار جمعآوری خواهند شد تا در بازار تبادل
اختلالی ایجاد نشود.
پنج شنبه 19/11/1391 - 19:24
اخبار
به گزارش پایگاه خبری صراط ؛ «محمد مرسی»، رئیس جمهوری مصر امروز سه شنبه در نشست
سازمان کنفرانس اسلامی در «قاهره»، پایتخت این کشور به اوضاع سوریه اشاره
کرد و گفت، خونریزی و کشتار در سوریه همچنان در جریان است و بحران انسانی
در این کشور تشدید شده است.
محمد مرسی تصریح کرد، مصر خواهان خاتمه یافتن سریعتر بحران در سوریه و توقف خونریزی در این کشور است.
وی
با تاکید بر اینکه بایستی وحدت و استقلال سوریه حفظ شود، گفت باید از
مداخله نظامی در سوریه جلوگیری شود همچنان که مصر مخالف اصلی اقدام نظامی
علیه سوریه است.
رئیس جمهور مصر همچنین گفت، ما برای حل بحران سوریه، گفت وگو با کشورهای قدرتمند منطقه را آغاز کرده ایم.
مرسی
از همه جریان های مخالف سوریه که به ائتلاف ملی مخالفان سوریه نپیوستند،
خواستار هماهنگی با این ائتلاف جهت گفت وگو با نظام دمشق شد.
موضوع فلسطین باید موضوع محوری کشورهای اسلامی قرار گیرد
رئیس
جمهور مصر در ادامه به موضوع فلسطین اشاره کرد و گفت، می بایستی موضوع
فلسطین سنگ بنای دستیابی به امنیت و ثبات در خاورمیانه و کل جهان قرار
گیرد.
مرسی همچنین گفت، «مساله فلسطین موضوع محوری ما هست، همچنانکه عمده ترین هدف تاسیس سازمان کنفرانس اسلامی در سال 1969 میلادی بود.»
وی
افزود، ما برای تاسیس یک دولت مستقل فلسطین دارای حاکمیت داخلی و خارجی به
پایتختی «قدس شریف» هستیم. مصر قاطعانه از آرمان های ملت فلسطین برای
داشتن دولتی مستقل و دستیابی به آزادی، حمایت می کند.
وی ضمن
استقبال از ارتقاء جایگاه فلسطین در سازمان ملل به عنوان «کشور ناظر
غیرعضو»، از نهادهای بین المللی خواست برای توقف شهرک سازی رژیم صهیونیستی
در کرانه باختری رود اردن هرگونه اقدامات لازم را اتخاذ کنند.
منبع: تسنیم
پنج شنبه 19/11/1391 - 19:23
اخبار
به گزارش پایگاه خبری صراط ؛ «عصمت یلماز»، وزیر دفاع
ترکیه روز چهارشنبه در اظهاراتی در پارلمان این کشور گفت، سیستم دفاع موشکی
ناتو از نظر فنی آنقدر پیشرفته نیست که بتواند از اسرائیل در برابر حملات
احتمالی موشک های ایرانی (!) حمایت کند.
وی ظاهرا این
ادعاها را در برابر اظهارات مقامات ایرانی مبنی بر اینکه استقرار موشک های
پاتریوت در خاک ترکیه به منظور دفاع از رژیم صهیونیستی صورت گرفته، بیان
کرده است.
وزیر دفاع ترکیه افزود، موشک های پاتریوت که برد آنها
پبیش از 36 کیلومتر نیست، از نظر فنی به اندازه ای پیشرفته و مدرن نیستند
که بتوانند موشکی را که از خاک ایران به سرزمین های اشغالی شلیک می شود،
منهدم سازند.
یلماز با تاکید بر اینکه این موشک ها بعد دفاعی دارند، گفت، از موشک های پاتریوت در عملیات تهاجمی استفاده نمی شود.
ناتو
در چهارم دسامبر درخواست ترکیه را برای استقرار سامانه های موشکی پاتریوت
در مرزهای این کشور و سوریه قبول کرد و مدعی شد این اقدام با هدف مقابله
با آنچه وی تهدیدات سوریه نامید، صورت می گیرد.
ناظران و تحلیلگران این حرکت را آغاز دخالت عملی ناتو در اوضاع سوریه میدانند.
ایران، روسیه و چین این حرکت را مورد انتقاد قرار داده و گفته اند که این کار فقط باعث تشدید تنش های منطقه ای می شود.
سوریه
نیز در اعتراض به اقدام ترکیه برای استقرار سامانه موشکی پاتریوت در
امتداد مرز با این کشور، آن را «اقدام تحریکآمیز دیگر دولت اردوغان»
دانسته است.
مردم ترکیه نیز تاکنون چندین بار علیه استقرار این سامانه ها تظاهرات کرده اند.
منبع: تسنیم
پنج شنبه 19/11/1391 - 19:23
اخبار
به گزارش پایگاه خبری صراط ؛ سفر امروز محسن رضایی به استان کهگیلویه و بویراحمد حواشی خاص خود را به همراه داشت.
در بدو ورود وی به فرودگاه یاسوج، چند نفر از عشایر این دیار با قرائت
شعر به زبان لری، قربانی کردن گوسفند و دود کردن اسپند، از وی استقبال
کردند.
رضایی بلافاصله به همراه تعدادی از مردم راهی امامزاده شاهقاسم و مزار
آیتالله ملکحسینی نماینده فقید ولیفقیه در این استان شد.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در سخنانی در جمع مردم و در جوار مرقد
امامزاده شاهقاسم و آیتالله ملکحسینی، لرها را افرادی شجاع و بیادعا
خواند و تأکید کرد: همواره به لر بودن خودم افتخار کردم.
وی، در این دیدار آیتالله ملکحسینی را مرجع تقلیدی شایسته خواند که به
خاطر مناعت طبع و اخلاص و بی ادعایی قوم لر هرگز ادعای مرجعیت نکرد.
* خاطره یک مادر از حضور همسرش در کنار رضایی در جنگ
به گزارش فارس در صحن امامزاده شاهقاسم صفوف طولانی مردم برای دست دادن
با رضایی تشکیل شد که وی با همه آنها دست داد و گفتوگوهای کوتاهی میان
آنها رد و بدل شد.
وقتی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام قصد حضور بر مزار آیتالله ملکحسینی را
داشت یکی از بانوان با حرص و جوش از میان صفوف مردم خود را به رضایی رساند
و با لهجه شیرین لری و با یک صمیمیت خاص گفت: آقای رضایی من همسر یکی از
فرماندهان جنگ هستم که همدوش شما در جبهههای جنگ میجنگید و ما هر روز
خود را با دیدن عکسهای شما در آلبوم خانوادگیمان میگذرانیم و هیچگاه
خاطرات جنگ را فراموش نمیکنیم.
محسن رضایی کهگیلویه و بویراحمد را خانه خود خواند و گفت: احساس بسیار
راحتی در دیار شما دارم و دوست دارم خیلی از حرفها را راحت به شما بزنم.
برخی از گفتوگوهای رضایی با مردم با زبان لری انجام میشد که این موضوع حس و حال خوبی را به فضای صمیمی مردم میداد.
در این دیدارهای مردمی بیت آیتالله ملکحسینی و فرزند ارشد این بزرگوار،
سرهنگ حبیبی- بازنشسته سپاه و کاندیدای دور قبل مجلس شورای اسلامی- و برخی
چهرههای غیر دولتی حضور داشتند.
عدم استقبال هیچ مقام رسمی از سوی دولت از جمله استاندار و مدیران کل از
محسن رضایی موجب برخی اعتراضات و گلایههایی از سوی مردم شده بود.
* سنتهای خوب قوم لر چون "گوگری" در حال فراموش شدن است
حضور امام جمعه موقت یاسوج و مدیرکل اوقاف و امور خیریه به عنوان تنها
مقام رسمی در کنار این فرمانده سابق سپاه و دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از
دیگر حواشی این دیدارها بود.
از دیگر حواشی حضور رضایی در مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد استقبال طلاب و روحانیون مدرسه علیابن موسیالرضا (ع) بود.
رضایی در دیدار با طلاب از نوشتن یک نامه به علمای کشور در توضیح وضعیت
اقتصادی و اخلاقی جامعه خبر داد و گفت: این نامه هنوز منتشر نشده ولی
امروز در جمع شما همزبانان خودم میگویم که کشور از در نظر گرفتن اسلام
اجتماعی در کنار سیاست و اسلام فردی آسیب میبیند و امروز باید این سؤال
مهم را از خود بپرسیم که آیا در این حکومت اسلامی اخلاق ما هم اسلامی هست؟
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در حواشی دیدار خود با طلاب بیان کرد:
باید مانع از فراموش شدن سنتهای پسندیده قوم لر شویم سنتهای خوبی چون
"گوگری"(به معنی برادری).
رضایی همچنین در حواشی دیدار خود با مردم گفت: اگر امروز برای این
بیاخلاقیها و ناهنجاریهای اخلاقی عزای عمومی هم اعلام کنند کار دور از
انتظاری نیست.
* مسئولان مشکلات مردم را رها کردند و با هم دست به یقه شدند
رضایی همچنین گفت: نباید باب شود که هر کسی در کشور از خودش اسلام من درآوردی دربیاورد و به تفسیر خودش عمل کند.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: باید بپذیریم که آمریکا در سیاست
با ما در مبارزه است و باید بدانیم که جلوی حملات توپ و تانک امریکا و
اسرائیل را میشود گرفت ولی باید حمله به فرهنگ و هویتمان را جدی بگیریم.
رضایی در حاشیه حضور در همایش اقتصاد مقاومتی گفت: من تعجب میکنم
از مسئولان قوا که کار مردم را ول کردند و یقه همدیگر را چسبیدند و فکر
میکنند تنها مردم هستند که باید آرامش را رعایت کنند.
وی ادامه داد: متأسفانه علیرغم نگرانیهای مقام معظم رهبری از عدم
استفاده از منابع و فرصتهای کشور در ابعاد مختلف میبنیم که کار خاصی برای
بهبود وضعیت اقتصادی در استانها نشده در حالی که اگر از این همه امکانات و
ظرفیتهای کشور استفاده کنیم حتی یک بیکار و یک فقیر هم در کشور نخواهد
بود.
منبع: فارس
پنج شنبه 19/11/1391 - 19:23
آلبوم تصاویر
پنج شنبه 19/11/1391 - 19:22
ازدواج و همسرداری
آیا با وجود مشکلات زناشویی مریم و دلسردی و نارضایتی محسن، این زندگی دوام خواهد داشت؟
7 سال است که ازدواج کردهایم، ولی تا کنون ارتباط زناشویی نداشتهایم!
آیا با وجود مشکلات دردناک زناشویی مریم و دلسردی و نارضایتی محسن، این زندگی دوام خواهد داشت؟
زن :
" ما هرگز روابط زناشویی نداشتهایم"
مریم ، 33 ساله، مدیر حسابداری یک شرکت تبلیغاتی است. او میگوید : "
همه فکر میکنند من زندگی ایده آلی دارم... البته از خیلی جهات همینطور هم
هست. من و همسرم " محسن"، هر دو شغلهای خوبی داریم و از کارمان لذت
میبریم. به تازگی خانه خریدهایم. تعطیلات تابستان با گروه بزرگی از
دوستان به مسافرت رفتیم. به هر دوی ما خیلی خوش گذشت. ولی ما یک مشکل خیلی
بزرگ داریم، و آنهم این است که ما هرگز ارتباط زناشویی نداشتهایم و من
هنوز هم یک دوشیزه هستم".
" دست خودم نیست، بنظر میرسد که بدنم اجازه نمیدهد که ارتباط زناشویی
داشته باشم. نمیدانم مشکل چیست. این مشکل نمیتواند مشکل جسمی و فیزیکی
باشد چون در معاینات پزشک زنان،دچار مشکل نمیشوم. مسئلۀ عدم تمایل من به
همسرم یا به روابط زناشویی نیز مطرح نیست. چون به محسن متمایل میشوم و میل
به رابطه پیدا میکنم ."
" تا آنجاییکه به یاد دارم، هیچ پیشینهای نداشتهام که این مشکل مرا توجیه
کند. من در خانوادهای در سطح متوسط بدنیا آمدم و تنها یک خواهر بزرگتر از
خودم داشتم. پدرم مدیر یک فروشگاه بزرگ بود و مادرم نیز یکی از
فروشندههای همان فروشگاه بود. هرگز به هیچ کدام از آنها خیلی نزدیک نبودم.
پدرم از نظر احساسی و عاطفی آدم سردی بود و مادرم بیش از حد احساساتی و
گرم بود. وجود من همیشه تحت الشعاع خواهرم بود. پدر و مادرم تمام توجه و
عواطف خود را روی خواهرم متمرکز میکردند. خواهرم از ابتدای تولد فلج بود و
مدام تحت درمان بود. همۀ وقت آزاد پدر و مادرم به مشکلات خواهرم می گذشت.
من عمدتا" روی پای خودم بزرگ شدم. هر وقت از این وضعیت گلایهای میکردم،
مادرم میگفت مثل بچهها نق نزن و خدا را شکر کن که سالمی؛ تو باید درک
کنی، خواهرت مشکلات زیادی دارد.
یک مرد خوب
11 سال پیش با محسن آشنا شدم. ما هر دو در یک شرکت تبلیغاتی کار میکردیم.
من 22 ساله بودم و محسن 25 ساله. خیلی سریع به او علاقمند شدم. او پسری
زیبا و پر انرژی بود. ما علائق مشترک متعددی داشتیم - ورزش ، فیلم تماشا
کردن، کوهنوردی و دوچرخه سواری. محسن یک عاشق پیشۀ واقعی بود. او
یادداشتهای عاشقانۀ بی نظیری مینوشت و روی میز من میگذاشت و مرا حسابی
غافلگیر و شگفت زده میکرد.
زن ادامه میدهد:
4 سال بود که ازدواج کرده بودیم ولی بارها سعی کرده بودیم ارتباط
زناشویی داشته باشیم ولی من نمیتوانستم. محسن مدام زیر گوشم نجواهای
آرامشبخش و عاشقانه میکرد تا به من کمک کند. اما هربار به محض آنکه محسن
میخواست کاری فراتر از نوازش و لمس کردن انجام دهد دوباره همان حالت تکرار
میشد."
طولی نکشید که دعواها و مشاجرات ما بر سر همین موضوع آغاز شد. طبیعی بود که
او از این بابت عصبی و کلافه بود. وقتی به او میگفتم بگذار در یک فرصت
مناسب امتحان کنیم و بعد برای آنکه چشمم به چشمهای آزردۀ او نیفتد پشتم را
میکردم و وانمود میکردم که خوابیدهام او بیش از پیش متلاطم و خشمناک
میشد. من نمیخواستم او را اذیت کنم. واقعا" دوست داشتم در اختیارش باشم
اما نمیتوانستم. در همان اوایل محسن از من خواست برای معالجه نزد پزشک
برویم اما من از اینکه راز خود را با هر کس دیگری در میان بگذارم خجالت
میکشیدم حتی با پزشک زنان. من فقط امیدوار بودم و به محسن هم امیدواری می
دادم که بزودی این مشکل حل خواهد شد.
" در ماه عسل هم من همان وضعیت را داشتم. این مساله سالها ادامه داشت .محسن مثل بمبی شده بود که هر لحظه مترصد انفجار بود."
" فکر میکنم این آخرین فرصت من است و در غیر اینصورت او را از دست خواهم داد"
" سه سال پیش، اوضاع خیلی وخیم شده بود. هر بار که سعی میکردیم
تجربهای ناموفق به تجربیات قبلی ما اضافه میشد. محسن من را همخونه صدا
میکرد و کم کم عادت کرده بود در اتاق پذیرایی بخوابد. او به بن بست رسیده
بود و به من هشدار داده بود اگر در سالگرد ازدواجمان یا روز تولد من به من
تمکین نکنی، از تو جدا خواهم شد. وقتی آن روزها هم آمد و گذشت محسن من را
دروغگو خطاب میکرد و من از ته دل گریه میکردم تا به هق هق میافتادم."
"حالا دیگر در یک دور باطل افتادهایم. هرقدر محسن تلخ تر و عصبانی تر
میشود، بیشتر از خودم نا امید میشوم و وقتی مثل کلاف به هم پیچیده در هم
گره میخوریم ناتوان تر میشوم. این روزها تصور آنکه او ممکن است به من
خیانت بکند مشکلات مرا پیچیده تر نیز کرده است. مدام وحشت دارم که مبادا
مرا فریب بدهد و سراغ کس دیگری برود. البته من او را سرزنش نمیکنم چون این
من هستم که نمیتوانم نیاز زناشویی او را برآورده کنم. گاهی همۀ زندگی و
روزهایم به تفکر در مورد این قضیه میگذرد. حالا به بیماریهای متعددی مبتلا
شده ام مثل میگرن شدید، حالت تهوع و دل آشوب دائمی و بی خوابیهای غیر
عادی."
" دیروز محسن مرا تهدید کرد که اگر پیش روانشناس نروم مرا طلاق خواهد
داد. احساس کردم این آخرین فرصت است و برای همین هم الآن اینجا هستم."
مرد : "من واقعا" صبوری کردم"
محسن، 36 ساله ، مدیر برجسته و خلاق یکی از شرکتهای تبلیغاتی می گوید: "
من نمیخواهم او را طلاق بدهم، اما دیگر تحمل ازدواج ناقص هم برایم مشکل
است. 7 سال است که با صبوری تحمل کرده ام. هر بار که مریم قول میدهد تمکین
کند به او اطمینان میکنم. من در اینترنت جستجو کرده ام و هر اطلاعاتی که
در مورد حالتهای مریم پیدا کرده ام را دانلود کردهام ؛ به این امید که او
ببیند زنان دیگری که مشکل او را داشتهاند اقدام به معالجه کردهاند و موفق
نیز شدهاند و اکنون زندگی عادی خود را دارند. اما او حتی حاضر نیست به
این مقالهها و اطلاعات نگاه کند. از ملاقات با روانشناس هم امتناع میکند.
دیگر باید چه میکردم؟"
" گاهی احساس میکنم مثل یک تنۀ درخت، بی خاصیت هستم. من عاشق مریم
هستم، ما با هم دوستان بسیار خوبی بودیم. تنها مورد اختلاف بین ما مسئلۀ
ارتباط زناشویی است و همۀ مشکلات و دعواهای ما در مورد همین قضیه است. با
وجودیکه هنوز هم او را به شدت دوست دارم ولی پذیرفتهام اگر او نخواهد
مشکلش را حل کند باید از او جدا شوم. از سرکوب نیازهای طبیعیام خسته
شدهام. از اینکه مدام وانمود کنم مشکلی نیست و این موضوع اهمیت چندانی
برایم ندارد خسته شدهام. مریم همسر من است و من حق دارم از او بخواهم به
من تمکین کند."
" دوران بچگی من دوران آرام و معمولی بوده است. یک خواهر بزرگتر از خودم
و یک برادر کوچکتر داشتم. اما ارتباط چندان نزدیک و صمیمی ای با پدر و
مادرم نداشتم. پدرم رانندۀ کامیون بود. او مرد شوخ و بذله گویی بود و برای
ما بیشتر شبیه یکی از دوستان معمولی بود تا یک پدر. مادرم خانه دار بود و
نوع روابط ما با او بیشتر به حال و هوای او بستگی داشت. به عنوان مثال حتی
یک بار به دبیرستان ما سر نزده بود چون خارج از منطقۀ محل سکونتمان رانندگی
نمیکرد. وقتی ازدواج کردم نیز به نوعی من را به خود واگذاشت. من همیشه
آرزو میکردم مادرم به زندگی من بیشتر اهمیت میداد ولی او از نظر احساسی
از من دور بود."
" ازهمان لحظۀ اول که چشمم به مریم افتاد از او خوشم آمد. او دختری ریز
نقش و زیبا باهوش و با نشاط بود و روابط عمومی خوبی داشت. علاقه ای که بین
ما بوجود آمده بود پایۀ یک دوستی محکم و عاشقانه شد. اولین باری که در این
مورد با او صحبت کردم و عکس العمل منطقی و با وقار او را دیدم، احساس کردم
به شدت عاشقش شده ام."
مرد ادامه می دهد:
" عصبانیت من فقط به این خاطر نیست که هرگز رابطه زناشویی نداشتهایم،
بیشتر از این ناراحتم که مریم هر بار زیر قولش میزند. او ادعا میکند از
این که مشکل خود را نتوانسته حل کند متنفر است اما هیچ اقدامی برای رهایی
از این وضعیت نمیکند. من مدام از نظر زناشویی و احساسی خودم را کنترل
میکنم و از این وضعیت خسته شده ام. مدتهاست بعد از تمام شدن کارم وقتم را
با دوستانم میگذرانم چون نمیخواهم با او تنها باشم و انگیزه ای برای خانه
آمدن ندارم."
" آخرین باری که به مریم اولتیماتوم دادم ، قبول کرد که کار درمانی را
آغاز کنیم. از تعجب دهانم باز مانده بود، جدا" میگویم تا چند دقیقه آنچه
را که شنیده بودم را باور نمیکردم."
مشاور میگوید:
درمان دونفره
مشاور میگوید: " حق با محسن بود، مریم نمیتوانست به تنهایی مشکلش را
حل کند. او از یک بیماری روان تنی به نام Vaginismus رنج میبرد. برای
درمان این بیماری مریم باید به یک پزشک متخصص بیماریهای زنان مراجعه
میکرد. اما قبل از آن، آنها نیاز داشتند که با هم به یک روانشناس مراجعه
کنند تا ابتدا روابط آسیب دیدۀ میان آنها ترمیم شود."
تحقیقات نشان داده است که حدود %17 از زنانی که برای درمان مشکل آمیزشی
خود به پزشک مراجعه میکنند به این بیماری مبتلا هستند. افراد مبتلا بر دو
دستهاند: دستۀ اول افرادی هستند که از بدو تولد مبتلا بودهاند و دستۀ دوم
کسانی هستند که مثل مریم در اثر بوجود آمدن شرایطی خاص به این بیماری
مبتلا میشوند ؛ و رابطه زناشویی برای آنها غیر ممکن است. علل بروز این
بیماری متفاوت است: محیط رشد مذهبی سخت گیرانه ( این افراد در دوران کودکی
همیشه دیده اند که با روابط زناشویی به شدت مقابله میشود و ذهنیت مناسبی
از آمیزش ندارند)؛ تجاوز یا سوء استفادههای زناشویی؛ اختلال در روابط
زناشویی مثلا" در اثر خیانت؛ تنشهای عصبی یا خویشتن داری از دوران بچگی.
در بعضی موارد علت بیماری هیچ یک از موارد مذکور نیست و هنوز ناشناخته
مانده است.
Vaginismus در اکثریت قریب به اتفاق موارد قابل درمان است
" من بیماران زیادی داشتهام که از این بیماری رنج میبردهاند اما علل
بیماری همۀ آنها یا سخت گیریهای خودشان بوده و یا ذهنیت بدی که در مورد
روابط زناشویی دارند در مواردی تجاوز و سوء استفادههای جسمی؛ ولی مریم یک
مورد استثنایی بود. خشم او نسبت به والدینی که همۀ وقت و توجه خود را معطوف
خواهر بیمارش میکرده اند و نادیده گرفته شدن او توسط والدینش مرا متوجه
این فرضیه کرد که بروز این بیماری نتیجۀ برخوردها، نابرابریها و مشکلات
عاطفی در خانوادۀ وی بوده است. علاوه بر آن ذهنیت او برای رابطه زناشویی
تجربه ای منفی و دردناک بوده است و احتمالا" همین امر موجب تشدید این
بیماری در وجود مریم شده است."
" بیاعتنایی علنی مادر به مریم احساس رها شدگی را در مریم بوجود آورده و
همین امر موجب شده که او برای محافظت از خود و آسیب ندیدن در اثر تنهایی،
احساسات خود را کنترل کند و با درون گرایی افراطی احساس گناه کاذب خود را
مخفی کند (عکس العمل طبیعی بچۀ سالمی که خواهر یا برادری با معلولیت حاد
دارد). از آنجاییکه مریم در خانه هیچ تاثیرگذاری نداشت، نمیتوانست والدین
خود را متوجه نیاز خودش کند. او میخواسته که پدر و مادرش مشکلات، زندگی و
حضور او را جدی تر بگیرند تا احساس کند که برای خانواده مهم است و به او
توجه میشود؛ ولی وقتی نمیتوانسته خانواده اش را هدایت و کنترل کند پس
وجود و بدن خودش را کنترل کرده است. حتی اگر مریم میخواسته که با محسن
ارتباط زناشویی داشته باشد، مجبور بوده که جسم خود را رها کند و به بدنش
اجازه دهد که لذت ببرد در حالیکه فکر کردن به روابط زناشویی برای او اضطراب
آور است و همین مسئله باعث واکنش بدن میشود."
" Vaginismus در اکثریت قریب به اتفاق موارد قابل درمان است. اما طبق
تجربیات من روابط آسیب دیدۀ مریم و محسن میتوانست زمان درمان را طولانی تر
کند."
مشاور ادامه میدهد:
”درمان مریم در 3 مرحله انجام شد :
- تمرینات جسمی برای آماده کردن بدن مریم برای روابط زناشویی
- جلسات معالجۀ فردی برای درمان روحی و روانی
- جلسات معالجۀ دونفره باحضور محسن برای ترمیم روابط فی مابین آنها"
" درمان جسمی _ که آن را دورۀ حساسیت زدایی مینامند _ برای نتیجه گیری
از این مرحله هیچ محدودیت زمانی تعیین نشد. من به محسن گفتم :" باید اجازه
دهیم مریم با میل خود و به هر شکلی که راحت تر است این مرحله را طی کند.
اگر او را مجبور کنی که عجله کند ، ممکن است به روند درمان او آسیب بزنی."
" مریم به شدت وحشت داشت که موفق نشود ؛ بعد از مدتی بالاخره توانست با
اتکا به نفس موفق شود. اضطراب او فروکش کرد و متعاقب آن سایر علائمی که او
را آزار میداد مثل بی خوابی، میگرن و حالت تهوع از بین رفت و به طور کلی
در وضعیت آرامی قرار گرفت. علاوه بر این مراحل درمانی، مریم از طریق
اینترنت اطلاعات خود را درباره این بیماری کامل کرد و توانست بر این بیماری
فائق آیند. او متوجه شد که تنها نیست و افراد دیگری نیز به این بیماری
مبتلا هستند."
" در جلسات مشاوره به مریم کمک کردم که از بروز احساسات خود نهراسد و
خود را گناهکار نداند. به او گفتم :" تو باید از زندگی خودت لذت ببری.
بیماری خواهرت تقصیر تو نیست. تو وظیفۀ خودت را انجام داده ای و حالا وقت
آن است که به خودت، زندگی خودت و همسرت فکر کنی."
" من همیشه عاشق او بودهام اما حالا دوباره عشقی جدید را تجربه میکنم"
" درضمن محسن نیز میبایست اهمیت نقش خود را در حل مشکلات زناشویی خود
میدانست. برخلاف بسیاری از مردانی که زندگی زناشویی بدون رابطۀ زناشویی
دارند، محسن صبوری و ماندن را انتخاب کرده بود ؛ اما در عین حال اشتباهاتی
نیز کرده بود که مشکل را حادتر میکرد مثل دعوا کردن با مریم که شبیه
مشاجرات دوران مجردی اش با مادرش بود. گاه بعضی افراد با تکرار و ادامۀ جنگ
و دعواهای گذشته اشان در مشکلات خود درجا میزنند و گاه دعواها و مشاجرات
دوران مجردی خود را به زندگی بعد از ازدواج نیز میکشانند. محسن در تمام
طول زندگی خود با دعوا و مشاجره سرو کار داشته است. در دوران تجرد علت این
مشاجرات این بوده که او نمیتوانسته مادرش را قانع کند که با او مهربانانه
تر رفتار کند و در زندگی کنونی او نیز علت مشاجرات، عدم موفقیت او در
برقراری یک ارتباط کامل زناشویی با همسرش بوده است ؛ اما در عین حال روشها و
تاکتیکهای او صحیح نبوده است."
من بی پرده به او گفتم : " اگر به تشنج در زندگی خود ادامه دهی، نه تنها
مشکلات حل نخواهد شد بلکه احتمال طلاق و جدایی بیشتر نیز خواهد شد. هر
چقدر بیشتر او را مضطرب و عصبی کنی، احتمال امتناع از رابطه زناشویی از طرف
او بیشتر خواهد شد."
" به این ترتیب آزار و اذیتهای محسن متوقف شد و حتی وقتی گاه به گاه در
طول درمان پیشرفتی در کار مریم دیده نمیشد نیز محسن با بردباری تحمل
میکرد و امیدوار بود و این صبوری و آرامش، اتکا به نفس مریم را بالا
میبرد. با پیشرفت روند درمانی مریم ، محسن مرتب امیدوارتر میشد. به تدریج
محسن مثل سابق به مریم ابراز علاقه میکرد. دستهای او را میگرفت و به او
محبت میکرد. در یکی از جلسات مشاوره محسن گفت : زندگی ما قطعا" شیرین و
لذت بخش تر از قبل خواهد شد چون مریم با انگیزه و مصمم در جادۀ سلامتی پیش
میرود. من همیشه عاشق او بوده ام اما حالا عشقی دوباره را تجربه میکنم."
بعد از 18 ماه، معالجات مریم به پایان رسید. سه روز قبل از نهمین سالگرد
ازدواجشان این زن و شوهر توانستند مشکل خود را حل کنند. روابط زناشویی آنها
به مرور بهتر و بهتر شد و تا امروز که چند سال از آن دوران میگذرد هرگز
مشکلی نداشتهاند. اکنون آنها تصمیم گرفتهاند که برای بچه دار شدن
برنامهریزی کنند. مریم همین چند روز پیش به من میگفت: " من عمیقا" اعتقاد
پیدا کردهام که رابطۀ زناشویی بنیان خانواده را مستحکم تر میکند و
ازدواج را معنی دار میکند. حالا میتوانم بفهمم که چرا محسن اینقدر برای
معالجه اصرار داشت." مریم اکنون به شدت تاسف میخورد که چرا زودتر به
متخصصین مراجعه نکرده و سالها باعث آزار و اذیت خود و همسرش شده است. مریم
صادقانه افزود: " با این وجود مطمئنم آینده ای روشن در انتظار ما است و سعی
میکنم هرگز حسرت گذشته را نخورم. حالا دیگر ما منتظر فرزندمان هستیم و با
بدنیا آمدن او خوشبختی ما دو چندان خواهد شد."
roozane.ir
پنج شنبه 19/11/1391 - 14:6
ازدواج و همسرداری
زندگی مشترك نیز برای آنكه به موفقیت و خوشبختی منتهی شود باید با
برنامهریزی پیش رود. حال برای آن كه بتوانیم برای زندگی مشترك برنامهریزی
كنیم باید شرایطی را فراهم سازیم
برنامهریزی یكی از شاخصههای موفقیت در هر زمینهای است، شاید برای
همین میگویند هیچ موفقیتی اتفاقی نیست چرا كه برای آن برنامهریزی شده و
بیحساب و كتاب نبوده است.
زندگی مشترك نیز برای آنكه به موفقیت و خوشبختی منتهی شود باید با
برنامهریزی پیش رود. حال برای آن كه بتوانیم برای زندگی مشترك برنامهریزی
كنیم باید شرایطی را فراهم سازیم تا این برنامهریزی به نتیجه برسد، چه
بسا برنامهریزیهایی كه به خاطر رعایت نكردن اصول بدون نتیجه مانده و به
انجام نرسیده است.
برنامهریزیهای كلی و بلند مدت
برنامهریزی كلی و بلند مدت به برنامهریزیهایی در زندگی اشاره دارد كه
اولا به كلیات زندگی مربوط میشوند نه جزئیات و ثانیا زمانبر و معمولا
برنامهریزیهای چند سالهاند مثل برنامهریزیهای مالی یا كاری بلند مدت و
یا مثلا برنامهریزی برای اینكه چند سال دیگر بچه دار شوید و....
مسائلی كه در این نوع برنامهریزیها لازم است رعایت كنید این است كه در
ابتدا بیش از حد بلندپروازانه و یا بدبینانه برنامهریزی نكنید. گاهی كمی
ریسك كردن در زندگی لازم است. شما میتوانید در برنامهریزی هم كمی ریسك
كنید، مثلا اگر در 2 سال آینده درآمد شما قرار است. 20 میلیون تومان باشد،
قرار نیست روی 40 میلیون تومان برنامهریزی كنید اما میتوانید روی 25 تا
30 میلیون برنامه مالی خود را بریزید تا اولا انگیزه بیشتری برای پیشرفت و
پسانداز پیدا كنید ثانیا هدفتان آنقدر دست نیافتنی نباشد كه ناامید شوید و
در وسط راه برنامهریزی را رها كنید. گاهی افراد آنقدر برنامهریزی خود را
بدبینانه و آسان در نظر میگیرند كه بدون هیچ تلاش و برنامهریزی نیز به
همان هدف میرسیدند. برنامهریزی خود را كمی سختتر و خوشبینانهتر انجام
دهید تا از همه تلاشتان استفاده كنید نه تنها بخشی از تواناییتان.
یادتان باشد برنامهریزی یعنی راهی برای درست تلاش كردن به سمت هدف یعنی
مسیری كوتاه تر و مستقیمتر به هدف و در نظر گرفتن همه جوانب امر در نتیجه
این برنامهریزی باید بر تلاش شما بیافزاید و نتیجه را نزدیك تر كند.
در ضمن توانایی خود و همسرتان را در برنامهریزیها و تعیین هدفها در نظر بگیرید و به همان اندازه برنامهریزی كنید.
نكته دیگر این كه برنامهریزی بلند مدت را به برنامهریزیهای كوتاه مدت
تقسیم كنید یعنی اگر هدف شما قرار است مثلا سه ساله تامین شود شما برای
خود هدفهای ماهانه و سالانه در راستای هدف بلند مدتتان تعیین كنید و برای
آنها برنامهریزی كنید تا برنامهریزی بلند مدت برایتان راحتتر باشد.
دقیق برنامهریزی كنید. اگر كمی بیشتر برای برنامهریزیهای بلند مدت،
وقت و هزینه بگذارید بهتر از آن است كه به نتیجه نرسند. با افراد خبره در
مورد هدفتان مشورت كنید و از آنها كمك بخواهید تا یك برنامهریزی حساب شده
برای رسیدن هرچه سریع تر و مطمئنتر به هدفتان بریزید.
نكته بعدی در ارتباط با برنامهریزیهای بلندمدت این است كه از این شاخه
به آن شاخه نپرید. اگر هدفی را انتخاب كردید و برای آن برنامهریزی دقیق
كرده اید دیگر آن را تغییر ندهید البته منظور ما تغییرات جزئی در
برنامهریزی نیست چرا كه مخصوصا در برنامهریزیهای بلندمدت تغییرات كوچك
اجتناب ناپذیرند بلكه منظور عوض كردن كلی برنامهریزی و هدف است كه باعث
عقب افتادن شما از برنامهریزیتان میشود و وقت را از دست میدهید.
در راه رسیدن به هدفتان تلاش كنید و برنامهریزیتان را زیر پا نگذارید و
طبق آن پیش بروید تا به نتیجه برسید. حتی برنامهریزیهای كوتاهمدتتان
را در راستای هدفهای بلند مدت جدی بگیرید و مهم بدانید.
به همسرتان در راه رسیدن به اهداف بلند مدت و برنامهریزیهای آن كمك
كنید و نگذارید در اثر خستگیهای لحظهای این برنامهریزی را به هم بزند و
بعد پشیمان شود. با مهربانی و دلسوزی كنار همسر خود باشید و در راه رسیدن
به هدفهای والا و بزرگ همدیگر را همراهی كنید.
گاهی با همسرتان راجع به اهداف و برنامهریزیها گفتگو كنید و به وقتی
كه به اهدافتان رسیده اید بیندیشید. این كار شما را در راه رسیدن به
اهدافتان و عمل به برنامهریزی تان مصمم تر میكند.
برنامهریزیهای جزئی و كوتاه مدت
این برنامهریزیها همانطور كه پیداست مربوط به مسائل كم اهمیتتر و جزئیتر
زندگی است. اما جالب اینجاست كه بدانید این برنامهریزیها بیشتر باعث
اختلاف نظر و جر و بحث همسران با هم میشود. مثلا مردی كه بدون برنامهریزی
و هماهنگی با همسرش مهمان دعوت میكند و یا زنی كه بدون برنامهریزی مالی
تمام حقوق همسرش را خرید میكند باعث میشوند كه همسرانشان را ناراحت و
گاهی عصبانی كنند. برای اینكه این اتفاق نیفتد كافیست موارد زیر را در نظر
بگیرید.
1 - با همسر خود مشورت كنید. اگر میخواهید كاری انجام دهید حتما با
همسرتان در میان بگذارید و با هم برای آن برنامهریزی كنید و یا دست كم
همسرتان را در جریان برنامهریزی خود حتی برای كارهای جزئی قراردهید.
2 - همسرتان را به موقع در جریان برنامهریزی خود قرار دهید نه وقتی كه
كار از كار گذشته است و شما برنامهریزیتان را كردهاید، تا اگر او نیز
نقطه نظری در برنامهریزی داشت، اعمال كنید. مثلا اگر قصد دارید مهمانی
دعوت كنید قبل از دعوت به همسرتان بگویید و نظر او را هم بخواهید.
3 - با زماندهی مناسب و بدون عجله برنامهریزی كنید تا به هدف خود به نحو احسنت برسید.
4 - حتی برای برنامهریزیهای جزئی هم آینده نگر باشید و همه جوانب را بسنجید.
برنامهریزیهای شخصی در زندگی مشترك
شاید شما بخواهید برای خود یك برنامهریزی شخصی داشته باشید، مثلا درستان
را ادامه دهید و یا كار و حرفهای را پیش بگیرید و.... وقتی زندگی مشتركتان
را آغاز میكنید به معنی آن نیست كه برنامهریزیهای شخصی و هدفهای
شخصیتان را كنار بگذارید بلكه باید با همفكری و مشورت همسرتان آنها را به
انجام برسانید.
در برنامهریزیهای شخصیتان همیشه همسرتان را هم در نظر داشته باشید تا
این برنامهها خودخواهانه ریخته نشوند و به همسرتان آسیبی وارد نشود. اگر
در زندگی مشترك هر كس بخواهد بدون در نظر گرفتن همسرش به برنامهریزیها و
اهداف شخصی خود برسد دیگر زندگی مشترك معنی پیدا نمیكند.
شاید مجبور شوید برای اینكه زندگی مشتركتان حفظ شود و به وظایفتان در
زندگی عمل كنید بعضی از اهداف و برنامهریزیهای شخصی تان را به تعویق
بیندازید اما در ازای آن میتوانید به اهداف مشتركتان بها دهید تا در آینده
فرصت بیشتری برای اهداف و برنامهریزیهای شخصیتان داشته باشید.
برنامهریزی در زندگی مشترك اگر با توافق و مشورت زن و شوهر انجام گیرد و
دقیق و اصولی باشد در هر زمینهای به موفقیت میانجامد اما اگر خودسرانه و
بی حساب صورت گیرد ممكن است دردسرساز نیز باشد پس از برنامهریزیهای دو
نفره در زندگی مشتركتان لذت ببرید و نتیجه مثبت آن را شاهد باشید.
منبع:roozane.ir
پنج شنبه 19/11/1391 - 14:6