قرآن
نخستین مرحله:
تا پیش از سال پنجم هجرى, بر زنان مسلمان, واجب نشده بود كه حجاب داشته باشند.آنان با همان لباس معمول و مرسوم آن زمان, در جامعه حاضر مى شدند,با مردان سخن مى گفتند و حتى با آنان بر سر یك سفره مى نشستند و از یك ظرف غذا مى خوردند;تا این كه در سال پنجم هجرى, پس از ازدواج پیامبر(ص) با زینب بنت جحش,خداوند حجاب را بر زنان حضرت قرار داد و به مؤمنان دستور داد, هرگاه از همسران پیامبر(ص) چیزى خواستید, از پشت پرده بخواهید:
(واذا سألتموهن متاعاً فاسئلوهن من وراء حجاب.)
سپس دلیل این دستور را چنین بیان مى فرماید:
(ذلكم اطهر لقلوبكم و قلوبهن.)1
نكته: پیش از نازل شدن آیه حجاب,در همین سوره شریف, آیات دیگرى نازل شده كه در آنها, شأن همسران پیامبر(ص) در صورت نگهداشت تقواى الهى, از شأن دیگر زنان برتر دانسته شده است و به همسران پیامبر(ص) دستور داده شده كه از حجره ها,مگر براى كارهاى ضرورى,خارج نشوند و با ناز و كرشمه,با مردان سخن نگویند و بسان دوران جاهلیت نخستین, خود را نیارایند:
(یا نساء النبى لستن كاحد من النساء ان اتّقیتنّ فلا تخضعن بالقول فیطمع الّذى فى قلبه مرض وقلن قولاً معروفا. وقرن فى بیوتكن ولا تبّرجن تبّرج الجاهلیة الاولى.)2
دومین مرحله:
در پى نازل شدن حكم حجاب درباره همسران رسول خدا(ص) و بازداشته شدن مردان از مستقیم سخن گفتن با آنان و دستور به نگاه نكردن به ایشان, كه گویا این حكم,همه, حتى پدران, برادران و خویشان همسران رسول خدا را در بر مى گرفت, این پرسشها مطرح شد:
آیا پدران همسران رسول خدا(ص) از دیدن دختر خود بازداشته شده اند؟
آیا برادران همسران رسول خدا(ص) حق دیدن خواهران خود را ندارند؟
آیا پسران همسران پیامبر(ص) كه از شوى پیشین خود داشتند, دیگر اجازه ندارند مادران خود را ببینند؟
آیا زنان مؤمن,بسان مردان مؤمن باید از پس پرده با همسران پیامبر(ص) سخن بگویند؟3
ییعنى آیا همان گونه كه (یا ایها الذین آمنوا) زنان و مردان با ایمان را در بر مى گیرد و تنها از بابِ (تغلیب)ضمیرها مذكر آمده است, در (اذا سألتموهن)ضمیر مخاطب از باب (تغلیب)به صورت مذكر آمده است;ولى در واقع زنان را هم در بر مى گیرد و برابر این حكم زنان مؤمن نیز باید از پَس پرده با همسران رسول خدا(ص) سخن بگویند; یا خیر, این حكم ویژه مردان است؟
در پى این پرسشهاى گوناگون و شبهه ها, این آیه شریفه بر قلب مبارك رسول خدا(ص) فرود آمد:
(لاجناح علیهنّ فى آبائهنّ ولاابنائهن ّولااخوانهنّ ولاابناء اخوانهنّ ولاابناءاخواتهنّ ولانسائهنّ ولاماملكت ایمانهنّ واتقین اللّه انّ اللّه كان على كلّ شىء شهیدا.)4
چند نكته
الف.پنج گروه نخست از گروههاى نامبرده شده, همانانى هستند كه به محرمان نسبى نامبردارند.بنابراین, حكم حجاب براى زنان پیامبر(ص) بدین منظور نبوده كه آنان خود را از تیررس چشم محرمان نسبى به دور نگهدارند.و به دیگر سخن, همسران رسول خدا وظیفه ندارند كه با محرمان نسبى خود نیز از پس پرده سخن بگویند.آنان, همان گونه كه پیش از این اجازه داشته اند و بر آنان روا بوده بدون حجاب و پرده با محرمان نسبى خود سخن بگویند, اكنون كه به همسرى پیامبر(ص) درآمده اند نیز مى توانند, با محرمان نسبى بى پرده سخن بگویند.
ب. تكلیف در پَسِ پرده قرار گرفتن, متوجه همسران رسول خداست, نه مردان. و به دیگر سخن, همسران آن حضرت باید خود را در پَسِ پرده نگه بدارند, نه این كه مردان وظیفه داشته باشند نگاه نكنند; از این روى, به جاى (لاجناح على آبائهن) كه كوتاه تر و آسان تر بود, عبارتِ : (لاجناح علیهنّ فى آبائهنّ) آمد, تا نشان دهد آن گاه كه گناهى هست, آن گناه بر زنان است.
در جمله آخر, خداوند خطاب به زنان فرمود: (واتقین اللّه) شما زنان باید تقواى الهى را پیشه كنید و خود را در پس پرده قرار دهید. و نفرمود: (واتقوا اللّه) شما مردان, یا شما مردان و زنان, باید تقواى الهى را پیشه كنید و چشم ندوزید.
بنابراین, روایتهایى كه برابر آنها رسول خدا(ص) به همسران خود فرمود: از ابن مكتوم نابینا روى بگیرند و خود را در پَسِ پرده حجاب نگهدارند, از همین باب است. نه این كه از آن احادیث بتوان تنقیح مناط كرد و دستور كلى به واجب, یا مستحب براى تمامى زنان استفاده كرد; زیرا تنقیح مناط در جایى است كه احتمال ویژگى براى مورد وجود نداشته باشد, در حالى كه این جا, احتمال ویژه بودن مورد, بسیار قوى است.
اكنون براى روشن تر شدن بحث, روایات واقعه دیدار ابن مكتوم را از پیامبر(ص) بازگو مى كنیم:
(استأذن ابن مكتوم على النبى(ص) و عنده عائشة وحفصة.
فقال لهما: قوما فادخلا البیت.
فقالتا: أنّه اعمى.
فقال: ان لم یَرَكما فانّكما تَریانه.)5
ابن مكتوم از محضر پیامبر(ص) اجازه ورود گرفت. این در حالى بود كه عائشه و حفصه نزد پیامبر بودند. پیامبر(ص) به آن دو فرمود: برخیزید و داخل اتاق شوید.
آن دو گفتند: او نابیناست.
حضرت فرمود: اگر او شما را نمى بیند, شما او را مى بینید.
از ام سلمه روایت شده كه گفته است:
(كنتُ عند رسول اللّه(ص) و عنده میمونة. فاقبل ابن ام مكتوم.
وذلك بعد ان امر بالحجاب.
فقال: احتجبا.
فقلنا: یارسول اللّه الیس اعمى لایبصرنا؟
قال: افعمیا وان انتما الستما تبصرانه؟)6
من و میمونه نزد رسول خدا(ص) بودیم كه ابن مكتوم وارد شد. این حادثه پس از دستور به حجاب بود. پیامبر(ص) فرمود: در پَسِ پرده حجاب روید.
گفتیم: اى رسول خدا! آیا او نابینایى كه ما را نبیند, نیست؟
فرمود: آیا شما نیز نابینایید؟ آیا شما او را نمى بینید؟
همان گونه كه پیش از این یادآور شدیم, این روایات, ویژه همسران پیامبر(ص) است و به هیچ روى دیگر زنان مسلمان را در برنمى گیرد و تنقیح مناط و سریان دادن حكم به تمامى زنان مسلمان, دلیل مى خواهد.
ج. در مراد از (نسائهن) اختلاف است. در مجمع البیان, دو قول نقل شده است:
1. مراد زنان هم كیش; یعنى زنان مؤمن است, نه زنان یهودى و نصارى; زیرا آنان زنان مؤمن را مى بینند و براى شوهران خود وصف مى كنند: این قول از ابن عباس است.
2. مراد, همه زنان است.7
از روح المعانى نیز دو قول به دست مى آید:
1. قول ابن عباس; یعنى زنان هم كیش.
2. زنان خویشاوند و وابستگان و پیوسته هاى به آنان:
(وفى البحر: دخل فى (نسائهنّ) (الامهات و الاخوات و سایر القربات و من یتصل بهن من المتصرفات لهن و القائمات بخدمتهنّ.)8
مادران, خواهران و دیگر خویشاوندان و زنانى كه براى آنان كار مى كنند و به خدمت آنان و خدمتگزار آنان هستند, داخل در (نسائهن) اند
سه شنبه 20/10/1390 - 20:24
قرآن
اكندوكاو در آیات حجاب, آن هم یك جا و همه سونگرانه, براى اهل نظر و فقه پژوهان, مى تواند ره گشا و پرفایده باشد و آنان را در دستیابى به زوایاى گوناگون این گزاره مهم اجتماعى, رهنمون سازد.
كنار هم گذاردن آیات حجاب و درنگ بر روى آنها و توجه به آغاز و پایان نشانه هاى پیوسته و ناپیوسته هر یك از آیات, بسیار روشن گر خواهد بود و ره گشا,كه در ضمن بحث,به این نكته اشاره خواهد شد.
نكته شایان توجه این كه:در كنار هم و به ترتیب نزول آوردن آیات و دقت و درنگ روى آنها, نشان خواهد داد كه حكم حجاب,یك باره اعلام نشده,بلكه كم كم و با گذشت زمان و آماده شدن زمینه و… بر قلب مبارك پیامبر(ص) نازل شده است.
ابتدا, در روزهاى پایانى سال پنجم هجرى, در جریان ولیمه ازدواج پیامبر(ص) با زینب بنت جحش(همسر طلاق داده شده زیدابن حارثه) آیه حجاب همسران پیامبر(ص) بر آن حضرت نازل شد.
همه مردان برابر دستور این آیه شریفه مى بایست از پس پرده با همسران پیامبر(ص) سخن بگویند.
در مرحله دوم, خویشاوندان نسبى از دایره این حكم بیرون شدند و آنان اجازه یافتند با همسران پیامبر(ص) بى آن كه پرده اى در بین باشد, سخن بگویند.
در مرحله سوم, جلباب (چادر) به عنوان حقى براى همسران و دختران پیامبر(ص) و زنان مؤمن قرار داده شد.
در مرحله چهارم, آیات سوره نور احكام حجاب بانوان را روشن ساخت.
در مرحله پنجم, اجازه گرفتن براى ورود به محل استراحت بانوان محرم, مطرح شد.
چند نكته از این بررسى به دست مى آید:
1.در نگاه به بانوان مَحْرَم و اندازه پوشش آنان در برابر مَحْرَمان, بین خویشاوندان نسبى و سببى فرق است;یعنى هیچ گاه پوشش مادر نزد فرزند, همانند پوشش مادرزن در نزد داماد نیست.
2. این كه گفته مى شود محرمان, چه سببى و چه نسبى, مى توانند به همه جاى بدن یكدیگر نظر بیفكنند, به جز عورت و شرمگاه, سخنى است بى دلیل.این بخش از بحث مقدارى به درازا كشید كه چاره اى نبود;زیرا فقیهان روزگار ما, آن گونه كه از حاشیه هاى عروةالوثقى بر مى آید, ه مه,برخلاف این نظر دارند;از این روى بایسته بود كه دلیلهاى این مسأله بیش تر به بوته بررسى گذاشته شود.
3.روایات رسیده از معصومان در این موضوع,سخن جدیدى,غیر از آنچه از آیه هاى حجاب فهمیده مى شود, بیان نكرده اند.
4.از ملاكها و معیارهاى به دست آمده از بحث و كندوكاو در آیات شریف, در گزاره هاى جدید و مسائل نوپیدا بهره بردیم و آنها را به گونه استدلالى, شرح دادیم.در مثل فرق بین عكس و صاحب عكس و فیلم شخص و خود شخص بیان شده است.
سه شنبه 20/10/1390 - 20:23
اخبار
زن جیببر نمیدانست یکی از طعمههایش وی را شکار خواهد کرد. زنی جوان در تماس با پلیس ۱۱۰ ادعا کرد دزد گوشیاش را در برابر مترو شناسایی کرده است و از آنها کمک خواست.
با اعزام شدن تیمی از کلانتری به ایستگاه متروی مصلا، زن جیببر هنگامی که پلیس را دید سعی داشت با حالتی خونسردانه فرار کند که توسط ماموران و زن دستپاچه، غافلگیر شد.
این زن هنگام دستگیر شدن با رفتار مرموزانهای قصد داشت خود را بیگناه جلوه دهد و به هر ترتیبی شده از دست پلیس بگریزد. زن دستپاچه در کلانتری و دور از دزد گوشیاش به افسر تحقیق گفت: صبح روز گذشته سوار مترو شدم و قصد داشتم به محل کارم بروم، واگنهای مترو بسیار شلوغ بود و ازدحام طوری بود که جا برای ایستادن نبود. در کش و قوسهای هر روز مترو احساس کردم دستی به داخل جیبهایم میرود، وقتی حواسم را جمع کردم، متوجه زن جوانی پشت سرم شدم و بر سر همین موضوع مشاجره لفظی شدیدی بین ما در گرفت. اعصابم خرد شده بود و میخواستم هرچه زودتر از مترو پیاده شوم، به هر حال به ایستگاه مصلا رسیدم و به سر کارم رفتم و هنگامی که دستم را داخل جیبم کردم تا گوشیام را در بیاورم فهمیدم خبری از گوشی نیست و موبایلم در مترو دزدیده شده است. این زن در ادامه به پلیس افزود: به موبایلم زنگ زدم و شنیدم که یک زن گوشیام را جواب داد. از وی خواستم تا موبایلم را بازگرداند ولی وی با ادعایی عجیب عنوان کرد که گوشی را با سیمکارت از مرد غریبهای خریده است و حاضر به همکاری نشد. پیش خودم حدس زدم دزد موبایلم همان زن داخل مترو باشد، بنابراین صبح آمدم و جلوی ایستگاه ایستادم و دوباره شماره خودم را گرفتم و این زن موبایلم را درآورد و شماره را نگاه کرد و گوشی را داخل جیبش گذاشت، دیگر مطمئن شدم دزد موبایلم همین زن است. با ادعاهای طعمه زن جیببر، پرونده برای رسیدگی در اختیار تیمی از پایگاه سوم پلیس آگاهی تهران قرار گرفت و کارآگاهان با بررسی ادعاهای زن مالباخته دریافتند موبایل دزدیده شده همان موبایل وی است که توسط زن جیببر سرقت شده است. زن جیببر که «آرزو» و ۳۰ ساله است در بازجوییها عنوان کرد که به اشتباه دستگیر شده است و موبایل را از مردی ناشناس خریداری کرده است که با ادعاهای زن مرموز کارآگاهان تصاویر دوربینهای مدرابسته چند ایستگاه مترو را مورد تجسس قرار دادند. تصاویر نشان میداد وی مرتب در ایستگاههای مترو سوار واگنها میشود و چند ایستگاه دیگر پیاده میشود و دوباره به ایستگاه نخست بازمیگردد و تا ظهر مدام این کار را تکرار میکند. تصاویر آرزو در ایستگاههای مترو به چند زن دیگر که کیف و موبایلشان در مترو دزدیده شده بود نشان داده شد و آنها دزد خود را شناسایی کردند و در مواجهه حضوری با آرزو ادعا داشتند دزدشان همین زن است که در شلوغی واگنها از آنان دزدی کرده است. آرزو که همه سرنخها را در دست کارآگاهان دید، چارهای جز بیان حقیقت ندید و اعتراف کرد: صبحهای زود به مترو میآمدم و در واگن ویژه زنان هنگامی که شلوغی بیش از حد بود در یک چشم به هم زدن جیب یا کیف زنهای حواس پرت را میزدم. بنابراین گزارش، تاکنون بیش از ۱۰ تن از طعمههای این زن، وی را مورد شناسایی قرار دادهاند و او پس از رسیدگی به پروندهاش روانه زندان شد.
سه شنبه 20/10/1390 - 20:3
سلامت و بهداشت جامعه
سلامتی قبل از بارداری
آموزش مراقبت های قبل از دوران بارداری که هسته اصلی آن سالم تر کردن شیوه زندگی مادران است، متضمن سلامت کودکان متولد شده خواهد بود.
سلامتی مادر در دوران بارداری به سالم بودن وی پیش از حاملگی بستگی دارد. مراقبت دوران بارداری برای پیشگیری از تولد نوزادان کم وزن از اهمیت ویژه ای برخوردارست ؛ به عنوان نمونه یک فرد دیابتیک قبل از حاملگی قند خونش باید به حالت طبیعی برسد یا فردی که اعتیاد به سیگار و …دارد قبل از حاملگی باید آنها راترک کند. انجام مشاوره با پزشک زنان قبل از بارداری از نکات مهمی است که همیشه به خانمها توصیه شده است.
اگر می خواهید مادر شوید، قبل از باردار شدن باید یک سری از مراقبت هایی را انجام دهید تا فرزند سالمی را به دنیا بیاورید.
داروی فولیک اسید مصرف کنید
به مصرف دخانیات نه بگویید
فنجان کافئین را کنار بگذارید
وزن خود را کنترل کنید
یخچال خود را از غذاهای سالم پر کنید
یک برنامه ای برای ورزش کردن خود ابداع کرده و آن را دنبال کنید
به یک دندانپزشک مراجعه کنید
با ریشه های درمانی خود در تماس باشید
قبل از بارداری برنامه ی منظمی برای مراجعه به پزشک داشته باشید
زمان تخمک گذاری خود را بیابید
با مرکز سلامت روان خود در تماس باشید
از عفونت اجتناب کنید
خطرهای محیطی را از بین ببرید
به تصمیم خود فکر کنید
به یک دوست بگویید
جلوگیری از بارداری را کنار بگذارید
همچنین وضعیت سلامتی و تغذیه شما قبل از بارداری نه تنها توانایی شما را برای بارداری تحت تأثیر قرار می دهد بلکه روی سلامتی نوزاد و سلامتی خودتان بعد از بارداری نیز مؤثر می باشد. برای آنکه دوران بارداری و زایمان مطمئنی داشته باشید و سلامت خودتان و کودکتان حفظ شود، شما باید وزنتان را همیشه در محدوده نرمال نگه دارید، حتی زمانی که قصد دارید باردار شوید. اگر خوب تغذیه نکنید و دچار کمبود وزن باشید، ممکن است عادت ماهیانه تان قطع شده و توانایی بارداری را از دست بدهید. اگر در زمانی که دچار سوء تغذیه هستید باردار شوید ذخایر مواد مغذی تان برای شما و فرزندتان کافی نخواهد بود. برای آنکه کودکتان دچار ناهنجاری های مادرزادی، وزن کم درحین تولد و نارس بودن نشود لازم است که قبل از بارداری وضع تغذیه تان را اصلاح کنید.
زنانی که اضافه وزن دارند نیز در طی بارداری با مشکلات زیادی مواجهند و باید بدانند که بیشتر از زنانی که وزنشان در محدوده نرمال است، اضافه وزن خواهند داشت. اگر شما چاق هستید. در معرض خطر بیشتری از نظر ابتلا به فشار خون یا دیابت بارداری (یکی از انواع دیابت که در طی بارداری ایجاد می شود و معمولاً بعد از آن از بین می رود و خطراتی را برای مادر و فرزندش به همراه دارد) قرار دارید. همچنین ممکن است که یک فرزند چاق به دنیا آورید. برای آنکه وزنتان در حین بارداری بیش از حد طبیعی افزایش نیابد لازم است که بیشتر فعالیت کنید.
سه شنبه 20/10/1390 - 19:54
لطیفه و پیامک
دل جان رابه ره دوست فدا باید کرد: به هوای دل او ترک هوا باید کرد: یا نباید زجهان لاف زد از دلبر و عشق : یا که خود را به ره دوست فدا باید کرد
.
.
هرکی دلتو شکوند صداشو در نیار یه روز دلش میشکنه صداش در میاد
.
.
اینجا زمین است....
ساعت به و قت انسانیت خواب است....
عجب موجود سخت جانیست دل هزار با....
میشکند، میسوزد، میمیرد و باز هم میتپی....
.
.
دوست ها و محبت ها را از دل ها بپرسید که دل ها گواهانی رشوه ناپذیرند زندگی سه چیزش خوبه: ندونی و دعات کنن، نبینی و نگات کنن، نباشی و یادت کنن
سه شنبه 20/10/1390 - 17:25
لطیفه و پیامک
دریا باشی یا گودالی کوچک از اب… فرقی نمیکند!!
زلال که باشی اسمان در تو پیدا می شود.
. هیچ وقت از مشکلات زندگی ناراحت نشو،
کارگردان همیشه سخت ترین نقش ها را
به بهترین بازیگر می دهد.
.
.
وقتی وجود خدا باورت بشه ...
خدا یه نقطه میزاره زیر باورت و " یاورت" میشه.
.
.
اینجا آسمان صاف تا قسمتی به رنگ دوستی
همراه با غبار فراق است ، توده ای سلام
به سمت شما در حرکت است ،
ضمنا احتمال بارش بوسه فراوان است
سه شنبه 20/10/1390 - 16:52
مهدویت
باران تند به پنجره اتاقم می خورد و آسمان هر از گاهی با غرش، احساس وجود می کند و دنیا آمدنش را نوید می دهد...
مهدی جان! جمعه ها به شوق خواندن ندبه برمی خیزم تا تو را صدا کنم ای آخرین ناجی بشریت. مولای من ارمغان غیبت تو دل شکسته ای است که در قفس سینه ام بر بستر انتظار آرمیده است.
خدایا! اگر قرار است بمیرم بگذار امامم بیاید اگر قرار است بسوزم بگذار امامم ببیند اگر قرار است به غربت نشستن او از جانب ما باشد الهی... العفو.
منبع :http://kabeyejan.blogfa.com/
سه شنبه 20/10/1390 - 16:6
شعر و قطعات ادبی
کی شود در ندبه های جمعه پیدایت کنم
گوشه ای تنها نشینم تا تماشایت کنم
مینویسم روی هر گل نام زیبای تو را
تا که شاید این شب جمعه ملاقاتت کنم
هر سحر با یاد تو در گریه ام می خوانمت
تا به کی از سوز دل ناله ز هجرانت کنم
بی قرارم مهدیا از بهر دیدار رخت
تا به کی از مادرت زهرا(س) تمنایت کنم
یا صاحب الزمان ،العجل
سه شنبه 20/10/1390 - 16:2
شعر و قطعات ادبی
دیدند دشمنان كه در این خطه لاف نیست
شمشیر دوستان علی در غلاف نیست
در این قبیله نخل تناور همیشه هست
مقداد هست، مالك اشتر همیشه هست
اینجا كه كوفه نیست، خوارج علم شوند
سلمان نمرده است، اباذر همیشه هست
روشن ترین روایت عمار می شویم
در عشق سیدعلی، همه تمار می شویم
سه شنبه 20/10/1390 - 16:0
آموزش و تحقيقات
کشف یک معجزه الهی توسط دانشمندان آمریکایی!
یک دانشمند آمریکایی به نام "رامشاندرن" در تحقیقی که در مورد وضعیت بدن انسان هنگام نمازخواندن، با مجموعهای از پژوهشگران آمریکایی انجام داد، به فعالیت بیشتر مغز انسان و آرامش روحی هنگام نماز آگاه شد.
در این تحقیق علمی، مشخص شدن این وضعیت پس از 50 ثانیه از آغاز نماز ، آشکار میشود. براساس این بررسی ، آمده است:
میانگین ضربان قلب و احتمال لخته شدن خون به صورت مشترک در حین نماز بین20 الی 30 درصد کاهش مییابد و همچنین پوست بدن مقاومت بیشتری پیدا میکند.
همچنین در عکسهایی که از مغز در هنگام نماز گرفته شده است، فعالیت مغز نمازگزار به صورت قابل توجهی در مقایسه با حالتهای عادی افزایش پیدا میکند و نورونهای عصبی به صورت نورانی در اشعههای دریافتی از مغز به نمایش در میآید.
روزنامه "واشنگتنپست" در این رابطه نوشت: این تحقیقات علمی اسرار نهان مغز انسان را روشن میکند. روزنامه " ساینس" نیز با تقدیر از اینگونه تحقیقات بر رابطه قطعی دین و علم تاکید کرد
سه شنبه 20/10/1390 - 15:57