استفاده از صابون برای شستشوی مو و بدن، مدتها است منسوخ شده و تولیدکنندگان برای هر سن و هر نوع مویی، شامپوی مخصوصی تهیه میکنند. به همین دلیل، این روزها بیشتر والدین از محصولات مخصوص کودکان برای شستشوی سر و بدن کودک خود استفاده میکنند. حال آنکه چه شامپوهایی مناسب کودک است شاید برای خیلی از مادران سئوال باشد که در اینجا میتواند پاسخ سئوالات خود را بگیرند.
استفاده از صابون برای شستشوی مو و بدن، مدتها است منسوخ شده و تولیدکنندگان برای هر سن و هر نوع مویی، شامپوی مخصوصی تهیه میکنند. به همین دلیل، این روزها بیشتر والدین از محصولات مخصوص کودکان برای شستشوی سر و بدن کودک خود استفاده میکنند. حال آنکه چه شامپوهایی مناسب کودک است شاید برای خیلی از مادران سئوال باشد که در اینجا میتواند پاسخ سئوالات خود را بگیرند.
شامپوهای مناسب پوست و موی کودکان
شامپوهای مخصوص کودکان، چون قدرت شویندگی کمتری دارند،PH آنها خیلی قلیایی نیست؛ پوست سر کودکان قدرت چربیسازی زیادی ندارد و نیازی به استفاده از شامپوهای قوی و قلیایی برای موی آنها نیست. باید از شامپوهای ضعیفتر که PH قلیایی آنها نزدیک به ۷، یعنی خنثی است استفاده شود. یکی از ویژگیهای شامپوبچهها این است که چشم را نمیسوزاند. هر چه قدرت قلیایی شامپوها بیشتر باشد، قدرت سوزانندگی چشم در آنها بیشتر است. قدرت قلیایی صابون، نزدیک ۹ است. مایع دستشویی هم ۱۰ تا ۵/۱۰ است. به همین دلیل چشم را میسوزانند، اما قدرت قلیایی شامپوبچه خنثی یا ۷ است. به همین دلیل قدرت سوزانندگی چشم پایین میآید.
عوارض استفاده از شامپوهای معمولی برای پوست و موی کودکان
این شامپوها سبب خشکی بیش از اندازه پوست و موی کودکان میشوند؛ چون چربیزدایی این شامپوها بسیار بالاتر از شامپوهای مخصوص کودکان و PH آن نیز حدود ۸ است. چون در کودکان چربیسازی در پوست سر و ریشه مو کم است، شامپوهای معمولی سبب خشکی بیش از حد مو شده و باعث شکنندگی، تار شدن، کدر و خشک شدن موها میشود.
استفاده از شامپوبچه
تا سن بلوغ توصیه میشود. وقتی اولین علایم هورمونهای جنسی در ۱۲ تا ۱۳ سالگی نمایان شد، دیگر میتوان از شامپوهای افراد بالغ استفاده کرد.
اکثر افرادی که ریزش مو دارند، میگویند استفاده از شامپوبچه جلوی ریزش مو را میگیرد این حرف علمی نیست. تنها در صورتی که موی فردی خشک باشد، استفاده از شامپوبچه توصیه میشود. کسانی که موی نرمال دارند و از شامپو بچه استفاده میکنند، موهایشان تمیز نمیشود و بعد از آنکه از حمام بیرون میآیند، موهایشان هنوز چرب و کدر است.
در هفته چند مرتبه باید سر کودک را با شامپو شست؟
کودکی را که بازی زیاد میکند و بدنش تعریق بالایی دارد، باید هر روز به حمام برد؛ اما آنهایی که فعالیت جسمی کمتری دارند را میتوان یک روز در میان یا دو روز در میان به حمام برد. بهطور کل شستشوی روزانه را برای همه توصیه میکنیم مگر آنکه پوست خیلی خشک باشد.
میزان مصرف شامپو برای کودک
اگر هر روز بچه را به حمام میبرید، یک دست شامپو کافی است. اگر یک روز در میان این کار را انجام میدهید، دو دست شامپو و اگر سه روز یک بار شامپو میزنید، سه دست شامپو لازم است. هرچه مو زودتر و با شامپوی کمتر شسته شود، بهتر است تا اینکه دیرتر و با شامپوی بیشتری شسته شود.
نحوه صحیح شامپو زدن
بعد از آنکه موها خیس شد، مقداری از شامپو را به موها زده و مو را کمی چنگ بزنید تا شامپو کف کند. این موضوع در رابطه با بچههایی که موهای کوتاهی دارند یا آقایان صدق میکند. در مورد دختربچهها یا خانمهایی که موهای بلند دارند، لازم نیست تمام ساقه مو را شامپو بزنند. شامپو را تنها باید به مغز سر که محل تجمع چربی است زد. وقتی آبکشی میکنید کف شامپوی زده شده به مغز سر، به ساقه موها میرسد و گرد و غبار نشسته روی آن را از بین میبرد. شامپو زدن ساقه مو مخصوصا هر روز، میتواند سبب خشکی و شکنندگی مو شود؛ چون ساقه مو چربیسازی ندارد.
توصیه ایمنی برای خرید شامپوبچه
۱- حتما توجه کنید که شامپو گوشههای تیز و برنده نداشته باشد. اکثر شامپوهای موجود در بازار بدون زاویه و بیخطر هستند؛ اما اگر به طور اتفاقی شامپویی خریدید که کنارههای تیز داشت، حتما آن را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
۲- شامپو نباید قطعات ریز جداشونده داشته باشد. اگر شامپوی عروسکی میخرید، به این نکته توجه کنید که در آن خیلی کوچک و قابل جدا شدن نباشد.
۳- داخل برخی شامپوها تیلههای رنگی وجود دارد که برای بچهها جذاب است. مراقب باشید، اگر در این نوع شامپوها قابلیت باز شدن داشته باشد، ممکن است بچهها این تیلهها را ببلعند که موجب خفگی در آنها شود.
۴- موقع حمام کردن کودک، در شامپو را حتما محکم ببندید و اگر شامپو عروسکی است پس از بستن در آن ابتدا خوب بیرون آن را بشویید و بعد به دست کودک بدهید. تا حد ممکن، از اینکه کودکان شامپو را به دهان ببرند، جلوگیری کنید!
دانه ی لوبیا چشم بلبلی به عنوان مدر و برای تقویت معده استفاده می شود و پخته و اب پز ان را می خودند و معتقدند ضمن این که غذای خوبی است برای از بین بردن کرم معده نیز مفید است.
به فارسی « لوبیا چشم بلبلی » و نوعی از ان را لوبیای گل » گویند . در کتب طب سنتی با نام « لوبیای بلدی » و به هندی « لوبا » گفته میشود. به فرانسوی Dolic a oeil noer یا Oolique a oeil noir و به انگلیسی Catjang, Cow pwas , Black eye pea گفته می شود.
گیاهی است از خانواده بقولات و تا حال ۲۰ گونه مختلف از ان شناسایی شده است. گونه معروف و معمول ان که برای مصرف میوه و ثمر ان به طور سبز یا خشک کاشته می شد. دارای نام علمی Hassk vigna sinensis ( L ) savi. Ex می باشد.
سابقا این گیاه را گیاه شناسان در جنس Dolichos طبقه بندی می نمودند ولی فعلا معمول استکه ان را در جنس Vigna می گذارند . در تعدادی از مدارک V.catjang را به عنان نام اصلی ذکر می کنند و در عده ای نیز V. cylindrica و بقیه به عنوان نام های مترادف می اوردند.
● مشخصات
لوبیای چشم بلبلی از نظر خانواده گیاهی نزدیک به لوبیا است. گیاهی است یکساله مختص مناطق گرمسیر . ساقه ان قایم و افراشته ، برگهای ان مرکب به طول حدود ۱۵ سانتی متر ، برگچه ها ی ان ناز ک ، بیضی ، نوک تیز و دارای بریدگی است.
گلهای ان زرد یا زرد مایل به قرمز کنار برگها ظاهر می شد. میوه ان نیام مانند لوبیا وغلاف ان دراز که طول ان در بعضی ارقام مثلا در دولیک اسپرژ تا ۹۰ سانتی متر میرسد که در ان ۴۰ – ۱۰ دانه قرار دارد. این گیاه در مناطقگرم اسیا و امریکا و جنوب اروپا و جنوب ایران و در هندوستان میروید . در ایران در بلوچستان می روید و در سایر مناطق گرم ایران پرورش داده می شود. بسیار مقاوم به خشکی است.
موقع کشت ا چون باید هوا گرم شده باشدتا بروید دیرتر از سایر ارقام لوبیا می باشد و برداشت ان نیز مدتی پس از سایر ارقام لوبیاهای معمولی است. نام گونه ای که در بلوچستان ایران می روید V.catjang Endi, ( Hook ) ذکر می شود . ارقام مهم دولیک که برای دانه یا گگل کاشته می شود به طور مختصر عبارتند از :
۱) لوبیای چشم بلبلی یا دولیک چشم سیاه که به فرانسوی Dolic a oeil noir یا Mougette یا Bannette و به انگلیسی Cowpea ویا Black eye pea گویند نام علمی این گونه همان است که در این بخش امده به علاوه در کتب باغبانی نام این رقم را Dollichos unguiculatus و یا Vigna unguiculata نیز می نویسند.
۲) دولیک مارچوبه ای که به فرانسوی Dolic asperge و به انگلیسی Yard ling bean گویند . این رقم رابا ام Dolichos sesquipedalis در کتب باغبانی می نامند . این رقم مخصوص هندوستان و امریکای حاره است.
۳) دولیک ارغوانی یا لوبیای گل که به فرانسوی Lablab و H yacinth – bean گفته می شود. این زقم معمولا برای گل زیبای ان نیز کاشته میشود و خواص دارویی نیزدارد.
● ترکیبات شیمیایی
ازنظر ترکیبات شیمیایی در لوبیای چشم بلبلی و جود استیگما سترول تایید شده ومی تواند به جای سوژا استعمال شودو به علاوه دارای مقدار زیاد پروتئین ( انواع امینو اسید ها ) و نشاسته می باشد.
● در هر یکصد گرم لوبیای چشم بلبلی با غلاف سبز خام مواد زیر موجوداست. :
اب ۸۶ گرم ، پروتئین۳/۳ گرم ، مواد چرب ۳/۰ گرم ، هیدراتهای کربن ۸ گرم ، کلسیم ۶۵ میلی گرم ، فسفر ۶۵ میلی گرم ، اهن ۱ میلی گرم سدیم ۴ میلی گرم ، پتاسیم ۲۱۵ میلی گرم ، ویتامین A ۱۶۰۰واحد بین المللی ، تیامین ۱۵/۰ میلی گرم ، نیاسین ۲/۱ میلی گرم ، رایبو فلاوین ۱۴/۰ میلی گرم و ویتامین C ۳۳ میلی گرم .
● در هر یک صد گرم دانه ی لوبیا ی چشم بلبی خشک مواد زیر موجود است :
اب ۵/۱۰ گرم ، پروتئین ۸/۲۲ گرم ، مواد چرب ۵/۱ گرم ، هیدراتهای کربن ۵۶ گرم ، کلسیم ۷۴ میلی گرم ، ویتامین A۳۰ واحد بین المللی ، تیامین ۱ میلی گرم ، نیاسین ۲/۲ میلی گرم ، رایبو فلاوین ۲۱/۰ میلی گرم ویتامین Cصفر میلی گرم .
● خواص ــ کاربرد
در چین از لوبیای چشم بلبلی گونه V.sinensis به عنوان تونیک ، مقوی تسکین دهنده ی تشنگی استفاده می شود و معتقدند که برای اسهال نافع است و از تکرار ادرار جلوگیری می کند . خاکستر غلاف ان را داخل چای ، خوب مخلوط و دم کرده و برای تحریک درد زایمان به زنان می دهند . از عصاره ی ساقه و برگ ان که گرم شود به صورت قطره برای بسکین درد گوش نصرف می شود . برگ های خشک انرا به صورت گرد در اورده و مخلوط با زاج سفید روی پستان می گذارند با از ترشح شیر در پستان جلو گیری شود . لوبیا چشم بلبلی نفاخ است ولی کمتر از سایر اقسام لوبی ها .
در هندوستان از دانه ی لوبیا چشم بلبلی به عنوان مدر و برای تقویت معده استفاده می شود و پخته و اب پز ان را می خودند و نعتقدند ضمن این که غذای خوبی است برای از بین بردن کرم معده نیز مفید است .
در چین مصرف وسیع دارویی گونه Dolichos lablab L. که مترادف ان Lablab vulgavis Savi. می باشد به شرح زیر است .
این گیاه در اکثر مناطق حاره و نیمه حاره کاشته می شود . در چین معمولا در اواخر تابستان غنچه ها و گل ها ی ان را جمع اوری و در سایه خشک می کنند . این دارو کمی شیرین کمی نیز گرم است و برای اختلالات حاصل از گرما زدگی تابستان به کار میرود و ضمنا مخلوط گل ها و ساقه های قرمز رنگ گیاه برای اسهال خونی تجویز می شود . { چونگ یائوچی }
{استوارت } در کتابش بیشتر از خواص دارویی دانه ی ان سخن گفته ولی اضافه کرده است که گلها ی ان در موارد ترشحات شفید سوز ناکی مبهل و ترشحات مفرط و خارج ار اندازه ی خون در دوران قاعدگی منوراجیا نیز تجویز می شود . { روا } نیز معتقد است که از دانه و گلهای ان یکسان به عنوان دارو استفاده می شود .
{ کروست و پتلو } نظر داده اند که گلها ی ان به عنوان قاعده اور و برای معالجه ی ابتهاب دحم بامتری تیس تجوبز می شود ، ولی در مورد دانه های گیاه در اکثر منابع امده است که به عنوان تونیک و مقوی معده { استوارت } ، ارامبخش { تانا کاواودتشیما } ، ضد اسپالم برای معالجه ی کولیک و وبا { استوارت } ، تب بر ، کاهش دهنده ی حرارت در موارد افتاب زدگی { استوارت کروست و پتلو } قاعده اور { ابرت } ضد سم است و در موارد مسمومیت ها ی ناشی از خوردن الکل و بریاق و پادرهر برای مسمومیت های گیاهی { استوارت ، ایش دویا } مفید است ، تشنگی را کاهش میدهد { استوارت } بخصوص تشنگی در دیابت دا تسکین می دهد {رید } به علاوه برای معالجه ی اسهال { استوارت } .
و اسهال خونی مزمن {چیو } و روماتیسم {هاو } تجویز می گردد . از برکهای ان نیز در موارد فوق استفاده می شود و همچنین از ضماد برگهای گیاه روی محل مار گزیدگی می گذارند { کروست و پتلو } . در شبه جزیره ی مالایا برای رفع گو ش درد چند قطره از شیره ی برگ های گیاه را در گوش می جکانند { برکیل و هاتیف } . در اندولزی به شیره ی حاصله ار برگ ها و غلاف شده ی گیاه اب اضافه کرده و با کمی رازیانه مخلوط می کنند ، نوشابه ی خنک کننده ی خوبی حاصل می شود .
امام صادق(علیه السلام) مى فرماید: پدرم حضرت امام باقر(علیه السلام) به من فرمود: پسرم! در دهه نخست از ماه ذى الحجّه، هر شب میان نماز مغرب و عشا این دو رکعت نماز را ترک مکن:
در هر رکعت سوره حمد و سوره قل هو الله را مى خوانى، پس از آن این آیه (آیه ۱۴۲ سوره اعراف) را مى خوانى:
وَ واعَدْنا مُوسى ثَلاثینَ لَیْلَةً، وَ أَتْمَمْناها بَعَشْر، فَتَمَّ میقاتُ رَبِّهِ
و ما با موسى سى شب وعده گذاشتیم سپس آن را با ده شب دیگر تکمیل نمودیم به این ترتیب میعاد پروردگارش (با او)
أَرْبَعینَ لَیْلَةً، وَ قالَ مُوسى لاَِخیهِ هارُونَ اخْلُفْنى فى قَوْمى، وَ أَصْلِـحْ
چهل شب تمام شد و موسى به برادرش هارون گفت: جانشین من در میان قومم باش و (آنها را) اصلاح کن
وَلا تَتَّبِعْ سَبیـلَ الْمُفْسِـدینَ.
و از روش مفسدان پیروى منما.
اگر چنین کنى، در ثواب حاجیان، و اعمال حجّ آنها شریک مى شوى.(۱)
۲ـ روزه گرفتن در نُه روز اوّل. در روایتى از امام موسى کاظم(علیه السلام) نقل شده است که هر کس نُه روز اوّل ذى الحجّه را روزه بدارد، خداوند ثواب روزه تمام عمر را براى او مى نویسد.(۲)
۳ـ ابوحمزه ثمالى از امام صادق(علیه السلام) نقل کرده است که آن حضرت، از روز اوّل تا عصر روز عرفه، پس از نماز صبح و قبل از نماز مغرب این دعا را مى خواند:
اَللّـهُمَّ هذِهِ الاَْیّامُ الَّتى فَضَّلْتَها عَلَى الاَْیّامِ وَشَرَّفْتَها، وَ قَدْ بَلَّغْتَنیها بِمَنِّکَ
خدایا این روزهایى است که برترى و شرافتش دادى بر سایر روزها و به لطف و
وَرَحْمَتِکَ، فَاَنْزِلْ عَلَیْنا مِنْ بَرَکاتِکَ، وَاَوْسِعْ عَلَیْنا فیها مِنْ نَعْمآئِکَ،
رحمتت مرا بدانها رساندى پس برکات خودت را بر ما فرو بار و از نعمتهاى خود در این روزها بر ما وسعت ده
اَللّـهُمَّ اِنّى اَسْئَلُکَ اَنْ تُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد، وَاَنْ تَهْدِیَنا فیها
خدایا من از تو خواهم که درود فرستى بر محمّد و آل محمّد و نیز خواهم که ما را دراین روزها به
لِسَبیلِ الْهُدى، وَالْعَفافِ وَالْغِنى، وَالْعَمَلِ فیها بِما تُحِبُّ وَتَرْضى، اَللّهُمَّ
راه هدایت و پاکدامنى و بى نیازى راهنمایى فرمایى و موفقمان دارى به انجام آنچه دوست دارى و موجب خشنودى تواست خدایا
اِنّى اَسْئَلُکَ یا مَوْضِعَ کُلِّ شَکْوى، وَیا سامِعَ کُلِّ نَجْوى، وَیا شاهِدَ کُلِّ
از تو خواهم اى جایگاه هر شکایت و اى شنواى هر سخن سِرّى و راز و اى حاضر در هر
مَلاَ، وَیا عالِمَ کُلِّ خَفِیَّة، اَنْ تُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد، وَ اَنْ تَکْشِفَ
جمع و اى داناى هر نهان که درود فرستى بر محمّد و آل محمّد و بگشایى
عَنّا فیهَا الْبَلاءَ، وَ تَسْتَجیبَ لَنا فیهَا الدُّعآءَ، وَ تُقَوِّیَنا فیها وَ تُعینَنا،
در این روزها از ما بلا و گرفتارى را و مستجاب گردانى در آنها دعاى ما را و نیرو دهى به ما در این روزها و کمکمان دهى
وَتُوَفِّقَنا فیها لِما تُحِبُّ رَبَّنا وَتَرْضى، وَعَلى مَا افْتَرَضْتَ عَلَیْنا مِنْ
و موفقمان دارى پروردگارا بدانچه دوست دارى و خشنود گردى و بر آنچه واجب کرده اى بر ما از اطاعت خودت
طاعَتِکَ، وَطـاعَةِ رَسُولِکَ وَاَهْلِ وِلایَتِکَ، اَللّـهُمَّ اِنّى اَسْئَلُکَ یا اَرْحَمَ
و اطاعت پیامبرت و اهل ولایتت خدایا از تو خواهم اى مهربانترین
الرّاحِمینَ، اَنْ تُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد، وَاَنْ تَهَبَ لَنا فیهَا الرِّضا،
مهربانان که درود فرستى بر محمّد و آل محمّد و در این ایام خشنودى خویش را به من ببخش
اِنَّکَ سَمیعُ الدُّعآءِ، وَلا تَحْرِمْنا خَیْرَ ما تُنْزِلُ فیها مِنَ السَّمآءِ، وَطَهِّرْنا
که براستى تو شنواى دعایى و محروم مکن ما را از خیرى که در این روزها از آسمان فرو بارى و پاکمان کن
مِنَ الذُّنُوبِ یا عَلاّمَ الْغُیُوبِ، وَاَوْجِبْ لَنا فیها دارَ الْخُلُودِ، اَللّهُمَّ صَلِّ
از گناهان اى داناى بر نادیدنیها و واجب گردان در این ایّام براى ما خانه جاویدان را خدایا درود فرست
عَلى مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد، وَلا تَتْرُکْ لَنا فیها ذَنْباً اِلاَّ غَفَرْتَهُ، وَلا هَمّاً اِلاَّ
بر محمّد و آل محمّد و هیچ گناهى براى ما باقى مگذار جز آن که بیامرزى و نه اندوهى جز
فَرَّجْتَهُ، وَلا دَیْناً اِلاَّ قَضَیْتَهُ، وَلا غائِباً اِلاَّ اَدَّیْتَهُ، وَلا حاجَةً مِنْ حَوائِجِ
آن که بگشایى و نه بِدهى جز آن که بپردازى و نه غایبى جز آن که به ما برسانى و نه حاجتى از حاجات
الدُّنْیا وَالاْخِرَةِ اِلاَّ سَهَّلْتَها وَیَسَّرْتَها، اِنَّکَ عَلى کُلِّ شَىْء قَدیرٌ، اَللّـهُمَّ یا
دنیا و آخرت جز آن که آسان و هموارش گردانى که براستى تو بر هر چیز توانایى خدایا اى
عالِمَ الْخَفِیّاتِ، یا راحِمَ الْعَبَراتِ، یا مُجیبَ الدَّعَواتِ، یا رَبَّ الاَْرَضینَ
داناى اسرار پنهان اى رحم کننده بر اشک دیدگان اى اجابت کننده دعاها اى پروردگار زمینها
وَالسَّمواتِ، یا مَنْ لا تَتَشابَهُ عَلَیْهِ الاَْصْواتُ، صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَ آلِ
و آسمانها اى که صداها(ى بیشمار) بر او اشتباه نشود درود فرست بر محمّد و آل
مُحَمَّد، وَاجْعَلْنا فیها مِنْ عُتَقآئِکَ وَطُلَقآئِکَ مِنَ النّارِ، وَالْفائِزینَ بِجَنَّتِکَ،
محمّد و قرار ده ما را در این روزها ازآزادشدگان و رهایى یافتگان از آتش و نائل شوندگان به بهشتت
وَالنّاجینَ بِرَحْمَتِکَ، یااَرْحَمَ الرّاحِمینَ، وَصَلَّى اللهُ عَلى سَیِّدِنا مُحَمَّد
و نجات یافتگان بوسیله رحمتت اى مهربانترین مهربانان و درود خدا بر آقاى ما محمّد و
وَآلِهِ اَجْمَعینَ، وَسَلَّمَ عَلَیْهِمْ تَسْلیماً.(۳)
آلش همگى و سلام بر همه آنان باد.
۴ـ آن پنج دعایى را بخواند که به فرموده امام باقر(علیه السلام) خداوند آن را بوسیله جبرئیل براى حضرت عیسى(علیه السلام) هدیه فرستاد، تا در ایّام این دهه، آنها را بخواند. آن پنج دعا چنین است:
(۱) اَشْهَدُ اَنْ لااِلهَ اِلاَّ اللهُ، وَحْدَهُ لا شَریکَ لَهُ، لَهُ الْمُلْکُ وَلَهُ الْحَمْدُ، بِیَدِهِ
(۱) گواهى دهم که معبودى جز خداى یگانه نیست که شریک ندارد از آن اوست فرمانروایى و خاص اوست ستایش هر چه خیر است
الْخَیْرُ، وَهُوَ عَلى کُلِّ شَىْء قَدیرٌ. (۲) اَشْهَدُ اَنْ لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ، وَحْدَهُ لا
بدست اوست و او بر هر چیز تواناست (۲) گواهى دهم که معبودى جز خداى یگانه نیست که
شَریکَ لَهُ، اَحَداً صَمَداً، لَمْ یَتَّخِذْ صاحِبَةً وَلا وَلَداً. (۳) اَشْهَدُ اَنْ لا اِلـهَ
شریک ندارد یگانه بى نیازى که همسر و فرزندى براى خود نگیرد (۳) گواهى دهم که معبودى
اِلاَّ اللهُ، وَحْدَهُ لا شَریکَ لَهُ، اَحَداً صَمَداً، لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ، وَلَمْ یَکُنْ لَهُ
جز خداى یگانه نیست که شریک ندارد یگانه بى نیازى که نزاید و نه زاییده شده و نیست برایش
کُفُواً اَحَدٌ. (۴) اَشْهَدُ اَنْ لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ، وَحْدَهُ لا شَریکَ لَهُ، لَهُ الْمُلْکُ وَلَهُ
همتایى هیچ کس (۴) گواهى دهم که معبودى جز خداى یگانه نیست که شریکى ندارد از آن اوست فرمانروایى و خاص اوست
الْحَمْدُ، یُحْیى وَیُمیتُ، وَهُوَ حَىٌّ لا یَمُوتُ، بِیَدِهِ الْخَیْرُ، وَهُوَ عَلى کُلِّ
ستایش زنده کند و بمیراند و اوست زنده اى که نمیرد خیر بدست اوست و او بر هر
شَىْء قَدیرٌ. (۵) حَسْبِىَ اللهُ وَکَفى، سَمِعَ اللهُ لِمَنْ دَعا، لَیْسَ وَرآءَ اللهِ
چیز تواناست (۵) بس است مرا خدا و کافى است بشنود خدا صداى هر کس که دعا کند وراى خدا
مُنْتَهى،اَشْهَدُللهِِ بِما دَعا،وَاَنَّهُ بَرىءٌ مِمَّنْ تَبَرَّءَ، وَاَنَّ لِلّهِ الاْخِرَةَ وَالاُْولى.(۴)
انتهایى نیست گواهى دهم براى خدا بدانچه خوانده است و این که بیزار است از هر که از او بیزارى جسته و براى خداست آخرت و دنیا.
سپس حضرت عیسى(علیه السلام) پاداش فراوانى را براى صد مرتبه خواندنِ این پنج دعا ذکر فرمود.(۵) مرحوم «علاّمه مجلسى» گفته است: اگر کسى هر روز هر یک از این پنج دعا را ده مرتبه بخواند (که در مدّت ده روز هر کدام را صد مرتبه خوانده است) به روایت عمل کرده است. البتّه اگر هر روز هر دعایى را صد مرتبه بخواند بهتر است.(۶)
۵ـ در هر روز از این دهه، این تهلیلات [لا اله إلاّ اللّه ها] را که از امیر مؤمنان(علیه السلام) نقل شده است بخواند و اگر روزى ده مرتبه بخواند بهتر است:
لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ عَدَدَ الّلَیالى وَالدُّهُورِ، لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ عَدَدَ اَمْواجِ الْبُحُورِ، لا
معبودى جز خدا نیست به شماره شبها و روزگاران معبودى جز خدا نیست به شماره موجهاى دریاها
اِلهَ اِلاَّ اللهُ وَرَحْمَتُهُ خَیْرٌ مِمّا یَجْمَعُونَ، لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ عَدَدَ الشَّوْکِ
معبودى جز خدا نیست و رحمت او بهتر است از آنچه مردم جمع کنند معبودى جز خدا نیست به شماره هر خار و
وَالشَّجَرِ، لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ عَدَدَ الشَّعْرِ وَالْوَبَرِ، لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ عَدَدَ الْحَجَرِ
هر درخت معبودى جز خدا نیست به شماره هر مُو و کُرک معبودى جز خدا نیست به شماره هر سنگ
وَالْمَدَرِ، لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ عَدَدَ لَمْحِ الْعُیُونِ، لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ فِى اللَّیْلِ اِذا
و کلوخ معبودى جز خدا نیست به شماره بهم خوردن چشمها معبودى جز خدا نیست در شب چون
عَسْعَسَ، وَالصُّبْحِ اِذا تَنَفَّسَ، لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ عَدَدَ الرِّیاحِ فِى الْبَرارى
تاریک شود و در صبح چون بدمد معبودى نیست جز خدا به شماره بادها در صحراها
وَالصُّخُـورِ، لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ مِـنَ الْیَـوْمِ اِلـى یَـوْمِ یُنْفَخُ فِى الصُّورِ.(۷)
و کوهها معبودى جز خدا نیست از امروز تا روز نفخ
………………………………………….
۱٫ اقبال، صفحه ۳۱۷٫
۲٫ زاد المعاد، صفحه ۲۴۰٫
۳٫ مصباح المتهجّد، صفحه ۶۷۲ و اقبال، صفحه ۳۲۲ (با اندکى تفاوت).
۴٫ ممکن است این دعا به زبان عربى بر حضرت مسیح(علیه السلام) نازل شده باشد و نیز ممکن است حضرت امام باقر(علیه السلام) آن را به عربى تبدیل کرده باشد.
۵٫ اقبال، صفحه ۳۲۳٫
۶٫ زادالمعاد، صفحه ۲۴۵٫
۷٫ اقبال، صفحه