شهدای کربلا با عمل خود روشن کردند که تفوق عددی در جایی که حق و باطل روبرو می شود اهمیتی ندارد ، پیروزی حسین ( ع ) با وجود اقلیتی که داشت باعث شگفتی من است
« توماس کارلایل مورخ و فیلسوف شهیر انگلیسی »
سالار شهیدان اقیانوس ناپیداکرانه ای است که خورشید همه ی معیارهای انسانی از یک سو در آن می دمد و از سویی در آن غروب می کند .
امام حسین ( ع ) عملا ً به جهانیان اثبات کرد که حق همواره ثابت و پابرجاست و باطل سرانجام محکوم به فنا و نابودی است .
امام حسین ( ع ) عملا ً به جهانیان آموحت که مرگ شرافتمندانه از زندگی در لوای ستمگران شایسته تر است .
امام حسین ( ع) پیشتاز شهیدانی است که سرود پیروزی خون رنگ خود را در خیمه ی تاریخ نواختند و بزرگترین سرمشق را به آزادی خواهان و مصلحان جهان دادند .
بابا، من دخترى سه سالهام من نیز، آب نمىخورم اى همدم تنهایى و بىكسىام بیا، حدیثخستگىهاى سفر را از کاروانی آواره برایتبگویم .
پپام عاشورا :
تكلیف یك مسلمان متعهد، دفاع از ارزشهاى دینى، دعوت به پاكى و نیكى، «امر به معروف ونهى ازمنكر» ، اصلاح جامعه و مبارزه با مفاسد ومنكرات و انحرافات است واگر این فریضه ترك شود، بدان مسلط مىشوند و سقوط جامعه حتمى است . قیام كربلا براى عمل به همین تكلیف بود .
از انقلاب حسینى علیهالسلام تا انقلاب خمینى قدسسره -قسمت چهارم
بدعت زدایى: اسلامِ امامِ كربلا و اسلامِ امامِ پانزده خرداد، با بدعتگذارى دینى به مخالفت برخاستهاند. امام حسین علیهالسلام در نامهاى به بزرگان بصره نوشت: «شما را به كتاب خدا و سنت پیامبرش دعوت مىكنم؛ همانا سنت مرده و بدعت زنده شده است». امام خمینى قدسسره نیز در اینباره فرمود: «ما باید سعى كنیم تا حصارهاى جهل و خرافه را شكسته، تا به سرچشمه زلال اسلام ناب محمدى برسیم و امروز غریبترین چیزها در دنیا همین اسلام است و نجات آن قربانى مىخواهد و دعا كنید من نیز یكى از قربانىهاى آن گردم.»
شهادتخواهى: اسلام حسینى علیهالسلام و اسلام خمینى قدسسره ، بر عنصر شهادتطلبى استوارند. در یكى از نیایشهاى امام حسین علیهالسلام در روز عاشورا چنین مىخوانیم: «خدایا! دوست دارم كه كشته شوم و زنده گردم، هفتاد هزار بار در راه اطاعت و محبت تو، به خصوص اگر در كشته شدنم نصرت دین تو و زنده شدن فرمانت و حفظ ناموس شریعت تو نهفته باشد.» امام قدسسره نیز به تأسى از قیام عاشورا گفت: «مرگ سرخ، به مراتب بهتر از زندگى سیاه است و ما امروز به انتظار شهادت نشستهایم تا فردا فرزندانمان در مقابل كفر جهانى با سرافرازى بایستند».
عدالتطلبى: حركت امام حسین علیهالسلام و قیام امام خمینى قدسسره بر پایه عدالت قرار داشتند. در زیارت اباعبدالله الحسین علیهالسلام مىخوانیم: «شهادت مىدهم كه تو به قسط و عدالت دستور دادى و به این دعوت كردى.» مسلم هم پس از دستگیرى، خطاب به ابن زیاد فرمود: «ما آمدهایم تا به عدالت فرمان دهیم و به حكم قرآن فرا بخوانیم.» امام خمینى قدسسره سخنى مشابه به این سخنان دارد: «مگر خون ما رنگینتر از خون سیدالشهداست. ما چرا بترسیم از اینكه خون بدهیم یا این كه جان مىدهیم؟ آن هم در ماجراى دفع سلطان جائرى كه مىگفت مسلمانم. مسلمانى یزید هم مثل مسلمانى شاه بود. اگر بدتر نبود، بهتر نبود.»(
ادامه دارد ....
بوى خون
نفس دشتبوى خون مىداد
از دل شب ستاره مىبارید
ناله مىكرد و داد مىزد ابر
جاى باران شراره مىبارید
خاك صحرا عجیب بویى داشت
دشت از خون لالههاتر بود
آرى آن شب سراسر صحرا
مملو از لالههاى بىسر بود
نور مىرفت و یك ستاره زغم
سر به زانوى ماه، جان مىداد
ماه تو، خون كودكش را نیز
با دو دستش به آسمان مىداد
حال، هرسال، در همین لحظه
از دل دشت ناله مىآید
همزمان با رسیدن مغرب
بوى خون، بوى لاله مىآید