اهل بیت
امام مهدى علیهالسلام : إنَّ اللّهَ مَعَنا ، فَلا فاقَةَ بِنا إلى غَیرِهِ و الحَقُّ مَعَنا فَلَن یُوحِشَنا مَن قَعَدَ عَنّا ؛ [ الغیبة ، طوسى ، ص ۲۸۵ .]
امام مهدى علیهالسلام :خدا با ما است و نیازمند دیگرى نیستیم . حق با ما است و باکى نیست که کسى از ما روى بگرداند .
امام مهدى علیهالسلام : أنا خاتِمُ الأوصِیاءِ ، بی یُدفَعُ البَلاءُ مِن أهلی و شیعَتی ؛ [ همان ، ص ۲۸۵ .]
امام مهدى علیهالسلام :من وصىّ آخرینام ؛ به وسیله من بلا از خانواده و شیعیانم دفع مىشود .
امام مهدى علیهالسلام : إنّا یُحیطُ عِلمُنا بأنبائِکُم و لایعَزُبُ عَنّا شَىءٌ مِن أخبارِکُم ؛ [ . بحار الأنوار ، ج ۵۳ ، ص ۱۷۵ .]
امام مهدى علیهالسلام :ما از همه خبرهاى شما آگاهیم و چیزى از خبرهاى شما از ما پنهان نیست .
امام مهدى علیهالسلام : أکثِروا الدُّعاءَ بِتَعجیلِ الفَرَجِ فَإنَّ ذلِکَ فَرَجُکُم ؛ [ . کمال الدّین ، ص ۴۸۵ .]
امام مهدى علیهالسلام :براى تعجیل در فرج بسیار دعا کنید ، که فرج من فرج شما نیز هست .
امام مهدى علیهالسلام : یا مَن أظهَرَ الجَمیلَ و سَتَرَ القَبیحَ یا مَن لَم یُؤاخِذ بِالجَریرَةِ و لَم یَهتِکِ السِّترَ یا عَظیمَ المَنِّ یا کَریمَ الصَّفحِ یا حَسَنَ التَّجاوُزِ ؛ [ . همان ، ج ۵۱ ، ص ۳۰۴ .]
امام مهدى علیهالسلام :اى آنکه [کار] زیبا را آشکار مىکند و [کار] زشت را مىپوشاند! اى آنکه بر بدکارى مؤاخذه نمىکند و پرده نمىدرد ! اى آنکه منّتش بزرگ و چشم پوشىاش کریمانه و گذشتش نیکو است !
جمعه 2/1/1392 - 17:50
اهل بیت
امام حسین(ع) «احسن الحال» را چگونه معنا میکند
یک استاد دانشگاه معتقد است: هر کسی در هر موقعیتی که قرار دارد باید توجه داشته باشد که بندگی خداوند در آن لحظه چیست و بداند پروردگار متعال چه چیزی از او میخواهد که اگر به همان وظیفه عمل کند در واقع به «احسن الحال» رسیده است.
به گزارش نامه ، مریم حاج عبدالباقی استاد دانشگاه و کارشناس قرآنی در گفتوگو با فارس درباره راههای رسیدن به احسن الحال که در دعای تحویل سال میخوانیم، گفت: به نظر بنده انسان زمانی که آیه «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ» را به طور واقعی در زندگی خویش عملی کند بدین معنا که به بندگی خدا پایبند باشد در این زمان به احسن الحال میرسد چرا که هم شادی و رضایت حقیقی برای او پیش میآید و هم اینکه بهتر از آن دیگر، حالی وجود ندارد.
وی عنوان کرد: در دعای عرفه امام حسین(ع) میخوانیم: «خدایا اگر یک حاجتی به من ندهی هر حاجت دیگری که به من داده باشی سودی برایم ندارد و اگر آن حاجت را برآورده کنی با ندادن هیچ حاجت دیگری من ضرر نخواهم کرد و آن این است که من در مسیر بهشت و رضای تو حرکت کنم و عاقبت به خیر و بهشتی شوم.»؛ به اعتقاد بنده احسن الحال همین است.
این کارشناس قرآنی ادامه داد: هر کسی در هر موقعیتی که قرار دارد باید توجه داشته باشد که بندگی خداوند در آن لحظه چیست اگر وظیفهاش این است که کار مردم را راه بیاندازد؛ اگر وظیفهاش این است که به پدر و مادرش رسیدگی کند و ... در کل باید بداند در هر لحظه خداوند متعال چه چیزی را از او میخواهد و اگر به همان وظیفه عمل کند در واقع به احسن الحال رسیده است.
وی اظهار داشت: برخی از افراد بر این باورند که اگر سلامتی نداشته باشند و یا به لحاظ مادی از وضعیت خوبی برخوردار نباشد حالشان بد است در حالی که ما فرمولهای برعکس را در جوامع مختلف مشاهده میکنیم.
عبدالباقی تصریح کرد: برای رسیدن به احسن الحال باید طوری رفتار کنیم که با پایان یافتن سال از لحظاتی که در راستای بندگی خداوند گذشته است، پشیمان نباشیم.
جمعه 2/1/1392 - 17:41
اهل بیت
نوروز 1392 یادآور سالهای نه چندان دوری است كه ایام عید با محرم و صفر متقارن شده بود.
به گزارش نیمروز به نقل از رجا ،در آن برهه نیز مردم مسلمان ایران ضمن تحویل سال نو، با حضور تاریخی خود در مجالس عزاداری سالار شهیدان نشان دادند، هویت دینی و ملی آنها با هم گره خورده و هیچ امری نمی تواند این دو را از هم جدا كند.
به همین مناسبت، اكنون كه نوروز 1392 متقارن با ایام فاطمیه اول شده است، پیامك های متعددی توسط مردم به یكدیگر ارسال شده است كه بخشی از آنها را می خوانید؛
این عید به نور فاطمیه زیباست
روزی تمام سال من از زهراست
با بردن نام فاطمه فهمیدم
سالی كه نكوست، از بهارش پیداست ...
رنــگ ســالِ امســال ،
گـویی نیـلـی اســت ،
همـرنــگ ِ چهــره مــآدر...
.
.
.
و عطــرِ سالِ امســال،
عطــر ِ یــآسِ پـــرپــر....
امسال بهار غرق ماتم باشد
نوروز با فاطمیه توام باشد
كی شاد شود شیعه دلش از نوروز
وقتی كه دل علی پر از غم باشد
از اشك ، دو چشمان ترم چون دریاست
امسال تمام روزیم از زهراست
از بوی تنور فاطمه فهمیدم
سالی كه نكوست از بهارش پیداست
از داغِ غمت، روضه ای در دل برپاست
سربند سرم، فاطمه و یا زهراست
در اول سال، از غمت محزونم
سالی كه نكوست، از بهارش پیداست
زین بهر بهار، سرخوش و خوشحالند
در خانه ی ما، نام زهرا برجاست
عید امسال پر از بوی گل یاس شده است
و پر از خاطره ی گندم و دستاس شده است
همه ی دشت گواهند كه با بوی بهار
عطر یك خانه ی آتش زده احساس شده است...
چینش سفره ی امسال تفاوت دارد
سین هر سفره، سلامی ست كه بر یاس شده است
روضه ی چادر خاكی همه جا پیچیده
سیب ها طعم خوش كوثر و اخلاص شده است...
ابر، در هیأت یك مستمِع مداحی ست
بس كه می گرید و دل نازك و حساس شده است
جان گل های جهان پیشكش یاسی كه
زخمی سیلی باد و ستم داس شده است...
انگاركه حرمت شكنی هاشده عادی-
یك عده بگویندكه عیدآمده است و وقت شادی
درآن لحظه قیافه تان چه دیدن دارد-
وقت بانگ این الفاطمیون منادی
منم در سفره دارم هفت سین را
ولی توأم شده با داغ زهرا
بود سین نخستین سیلی كین
به روی مادرم با دست سنگین
ببین بر سفره سین دومم را
كه سویی نیست در چشمان زهرا
بگویم سین سوم تا بسوزی
كه مادر سوخت بین كینه توزی
از این ماتم دل حیدر غمین است
كه سین چهارمم سقط جنین است
به روی سفره سین پنجم این است
سر سجاده اش زینب حزین است
شده سفره پر از اشك شبانه
ششم سین، مانده سوت و كور خانه
چه گویم شیعیان از سین آخر
بود آن سینه ی مجروح مادر...
پنج شنبه 1/1/1392 - 12:7
اهل بیت
ر کتاب مفاتیح نوین آمده است: مراسمى در نوروز میان مردم معمول است و به شکل سنت ملى در میان ایرانیان درآمده که قسمت قابل ملاحظهاى از آن، از اموری است که اسلام بر آن تأکید نهاده است.
در اینکه اسلام در برابر عید نوروز چه موضعى دارد، میان صاحبنظران گفتگوست. از برخى روایات، اهمیت این روز به عنوان یکى از روزهاى نجات امّتها استفاده مىشود.
مرحوم «علاّمه مجلسى» در کتاب «زادالمعاد» مىگوید: به سندهاى معتبر از «معلّى بن خنیس» نقل شده است که در روز «نوروز» به محضر امام صادق علیهالسلام شرفیاب شدم. حضرت به من فرمود: آیا این روز را مىشناسى؟ گفتم: فدایت شوم! این روزى است که ایرانیان آن را بزرگ مىشمارند، و در این روز براى یکدیگر هدایا مىفرستند. امام علیهالسلام فرمود: این تعظیم و بزرگداشت، به سبب امورى است که از قدیم بوده است که اکنون تفسیر و شرح آن را براى تو بازگو مىکنم. (به علاوه حوادث مطلوب دیگرى در این روز اتفاق افتاده است).
سپس امام علیهالسلام به طور مشروح این امور را ذکر کرد: از جمله فرمود: نوروز، روزى است که خداوند متعال، در آن روز، از ارواح بندگانش پیمان گرفت که او را به یگانگى بپرستند و براى او شریکى قرار ندهند، و به پیغمبران و امامان معصوم علیهمالسلام ایمان آورند.
این روز، روزى است که طوفان حضرت نوح علیهالسلام فرونشست و کشتى آن حضرت بر کوه «جودى» قرار گرفت.
نوروز روزى است که رسول خدا صلى الله علیه وآله بتهاى کافران قریش را در مکّه شکست و پیش از آن حضرت ابراهیم علیهالسلام نیز، در این روز بتهاى کافران را درهم شکست.
در این روز، رسول خدا صلى الله علیه وآله به اصحاب خود امر کرد که با على علیهالسلام به عنوان امیرمؤمنان بیعت کنند (اشاره به این است که روز عید غدیر مصادف با ایام نوروز بوده است).
نوروز، روزى است که قائم آل محمّد علیهالسلام ظاهر خواهد شد.
آنگاه فرمود: هیچ روز نوروزى نیست مگر آن که ما در آن روز انتظار فرج مىکشیم، زیرا از روزهاى ما و شیعیان ما است. آن روز را، مردم عجم حفظ کردند و حرمت آن را نگه داشتند، ولى شما مردم عرب آن را ضایع ساختید. (آنگاه امام اعمالى را براى این روز بیان فرمودند که ذکر خواهد شد).
ولى چون شخص «معلّى بن خنیس» از نظر علماى رجال زیر سؤال است تکیه بر این روایت آسان نیست.
امّا با توجه به اینکه عید نوروز یک عید طبیعى در جهان آفرینش است; فصل زمستان پایان مىگیرد، بهار همراه با حیات طبیعت به فرمان خدا شروع مىشود، شکوفهها و برگها و گلها بر شاخسار درختان آشکار مىگردد و نشاط و جنبش و حرکت در تمام عالم حیات آغاز مىشود، همگام و همراه شدن با این پدیده عالمِ آفرینش، همگامى با سنّتهاى الهى است.
نکته قابل توجّه این که مراسمى در نوروز میان مردم معمول است و به شکل سنّت ملّى در میان ایرانیان و کشورهاى دیگرى درآمده که قسمت قابل ملاحظهاى از آن، در شمار امورى است که اسلام بر آن، (به صورت کلّى) تأکید نهاده است. مانند: نظافت، خانه تکانى، کمک به ارحام و بستگان و افراد نیازمند و آبرومند براى تهیّه لباس و وسایل اوّلیّه زندگى که در سالهاى اخیر در کشور ما ایران به صورت سنّت «هفته نیکوکارى» درآمده است و بسیار پرثمر و مفید است.
دید و بازدید و صله رحم و ملاقات دوستان و رفع کدورتها و بیرون ریختن غم و اندوهها از دل و آماده شدن براى فعّالیّتهاى مختلف ثمربخش در سال نو، و مانند اینها، این امور و مانند آن جنبههاى مثبت مراسم نوروزى است.
ولى گاه پارهاى از آداب و رسوم شرک آلود، یا گناه آلود دیده مىشود که افراد باایمان و خردمند باید آنها را ترک گویند، مانند آتش افروختن در شب چهارشنبه آخر سال (به نام چهارشنبه سورى) و دست زدن به کارهاى خطرناکى که همه سال ضایعههاى زیادى براى جوانان و نوجوانان به بار مىآورد و امثال آن.
در مجموع، عید نوروز و مراسم آن، هم به خاطر بعضى روایات و هم به خاطر آثار مثبتى که دارد، نباید حذف شود، ولى باید بعضى از مراسم منفى و ناپسندِ آن را کنار گذاشت. این است روش اولوالالباب و صاحبان اندیشه!
اعمال عید نوروز
مرحوم «علاّمه مجلسى» در کتاب «زادالمعاد» آورده است که امام صادق علیهالسلام براى نوروز، اعمالى را به معلّى بن خنیس آموخت و به او فرمود:
چون روز نوروز شود، غسل کن و بهترین لباسهاى خود را بپوش و خود را کاملاً خوشبو کن (و اگر توانستى) آن روز را روزه بدار و پس از نمازهاى ظهر و عصر و انجام نافلههاى آن، چهار رکعت نماز بخوان (هر دو رکعت به یک سلام) و در رکعت اوّل بعد از سوره حمد، ده مرتبه سوره «إنّا أنزلناه» را بخوان و در رکعت دوم بعد از سوره حمد ۱۰ مرتبه سوره قُل یا أیّها الکافرون را در رکعت سوم بعد از سوره حمد ده مرتبه سوره قل هو الله را بخوان و در رکعت چهارم بعد از سوره حمد، ۱۰ مرتبه سورههاى «قُل أعوذ بِرَبِّ الْفَلَق و قُل أعُوذ بِرَبِّ النّاس» را بخوان. بعد از نماز به سجده شکر برو، و این دعا را بخوان:
اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد الاْوْصِیآءِ الْمَرْضِیِّینَ، وَعَلى جَمِیعِ
خدایا درود فرست بر محمّد و آل محمّد آن اوصیاى پسندیده و بر همه
اَنْبِیآئِکَ وَرُسُلِکَ بِاَفْضَلِ صَلَواتِکَ، وَبارِکْ عَلَیْهِمْ بِاَفْضَلِ بَرَکاتِکَ،
پیمبران و رسولانت به بهترین درودها و برکت ده بر ایشان به بهترین برکتهایت
وَصَلِّ عَلى اَرْواحِهِمْ وَاَجْسادِهِمْ، اَللّـهُمَّ بارِکْ عَلى مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد،
و درود فرست بر ارواح و اجسادشان خدایا برکت ده بر محمّد و آل محمّد
وَبارِکْ لَنا فى یَوْمِنا هذَا، اَلَّذى فَضَّلْتَهُ وَکَرَّمْتَهُ وَشَرَّفْتَهُ وَعَظَّمْتَ خَطَرَهُ،
و برکت ده به ما در این روز که آن را برترى داده و گرامیش کرده و شرافتش دادى و مقامش را بزرگ کردى
اَللّـهُمَّ بارِکْ لى فیـما اَنْعَمْتَ بِهِ عَلَىَّ، حَتّى لا اَشْکُرَ اَحَداً غَیْرَکَ، وَوَسِّعْ عَلَىَّ فى رِزْقِى یا ذَا الْجَلالِ وَالاْکْرامِ
خدایا برکت ده به من در آنچه به من تفضل کردهاى تا که هیچ کس را جز تو سپاس نگذارم و روزیم را وسیع گردان اى صاحب جلالت و بزرگوارى
اَللّهُمَّ ما غابَ عَنّى فَلا یَغیبَنَّ عَنّى عَوْنُکَ وَحِفْظُکَ، وَما فَقَدْتُ مِنْ شَىْء، فَلا تُفْقِدْنِى عَوْنَکَ عَلَیْهِ، حَتّى لا اَتَکَلَّفَ ما لا اَحْتاجُ اِلَیْهِ، یا ذَاالْجَلالِ وَالاْکْرامِ.
خدایا هر چه از من پنهان شده مبادا کمک و نگهدارى تو از من پنهان شود و هر چه را گم کردهام مبادا یارى خویش را بر آن از من گم کنى تا خود را به زحمت نیندازم درباره آنچه را بدان نیازمند نیستم اى صاحب جلالت و بزرگوارى.
دعای تحویل سال
همچنین در برخى از کتب وارد شده است که در وقت تحویل سال این دعا را که مضمون خوب و سازندهاى دارد، بخوانند:
یا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الاْبْصارِ، یا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهارِ، یا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَالاْحْوالِ، حَوِّلْ حالَنا إلى اَحْسَنِ الْحالِ.
اى کسى که تحوّل دلها و گردش چشمها در دست توست. اى تدبیر کننده شب و روز و اى تغییر دهنده سال و حال، حال ما را به بهترین حال، تغییر ده!
مرحوم «علاّمه مجلسى» مىافزاید: بعضى روایت کردهاند که این دعا را نیز، در روز نوروز، به عدد ایّام سال بخواند:
اَللّهُمَّ هذِهِ سَنَةٌ جَدیدَةٌ، و اَنْتَ مَلِکُ قَدیم، اَسْألُکَ خَیْرَها وَ خَیْرَ ما فیها، وَ أَعُوذُ بِکَ مِنْ شَرِّها وَ شَرِّ ما فیها، وَ اَسْتَکْفیکَ مَؤُونَتَها وَ شُغْلَها، یا ذَاالْجَلالِ وَ الاْکْرامِ.
خداوندا! این سال نوى است و تو سلطان همیشگی و ازلی هستی. از تو خیر آن و خیر آنچه در آن است را مىخواهم و به تو از شرّ آن و شرّ آنچه در آن است، پناه مىبرم و حلّ مشکلات آن را از تو مىخواهم اى ذوالجلال و الاکرام.
البتّه اگر نتواند به این مقدار بخواند به هر مقدار که بتواند به قصد قربت مطلقه بخواند، خوب است.
همچنین مىتوان دعایى که در اوّل ماه رمضان نقل شده است را، در اوّل سال شمسى به قصد قربت مطلقه خواند.
منبع: مفاتیح نوین، آیت الله مکارم شیرازی
منبع: جوان آنلاین
پنج شنبه 1/1/1392 - 12:3
اهل بیت
امام صادق(ع) وقایعی که در نوروز اتفاق افتاده را برمیشمرد/ از اولین طلوع خورشید تا ظهور قائم آل محمد
امام صادق(ع) خطاب به یکی از یارانش فرمودند: همانا نوروز روزی است که پروردگار جهان از بندگانش پیمان گرفت که او را پرستش کنند، به او شرک نورزند و به پیامبران و امامان ایمان بیاورند، نوروز اولین روزی است که خورشید در آن طلوع کرد و بادهای ناگهانی وزیدن گرفت و ستاره زمین در چنین روزی ایجاد شد، همان روزی است که قائم آل محمد(ص) و اولیای امر در آن ظهور میکنند.
به گزارش نامه، در کتاب «بحارالانوار» علامه مجلسی درباره نوروز روایات متعددی وجود دارد. در جلد ۵۹ به نقل از امام صادق(ع) نقل شدهاست که:
معلی بن خنیس گفت: روز نوروز بر حضرت جعفر بن محمد صادق در آمدم گفت: آیا این روز را می شناسی؟ گفتم این روزی است که ایرانیان آن را بزرگ میدارند و به یکدیگر هدیه می دهند.
پس حضرت صادق گفت، سوگند به خداوند که این بزرگداشت نوروز به علت امری کهن است که برایت بازگو می کنم تا آن را دریابی.
سپس به معلی بن خنیس فرمودند: ای معلی! همانا نوروز روزی است که پروردگار جهان از بندگانش پیمان گرفت که او را پرستش کنند، به او شرک نورزند و به پیامبران و امامان ایمان بیاورند، نوروز اولین روزی است که خورشید در آن طلوع کرد و بادهای ناگهانی وزیدن گرفت و ستاره زمین در چنین روزی ایجاد شد، روزی است که علی در نهروان پیروز شد و گلهای زمین در آن روز خلق شد، در چنین روزی کشتی نوح بر کوه جودی نشست، همان روزی که جبرئیل بر پیامبر نازل شد، همان روزی که ابراهیم بتها را شکست، روزی که پیامبر، علی را بر دوش خود حمل کرد تا بتهای قریش را سرنگون کند. همان روزی است که خداوند به یاران خود فرمود تا با علی(ع) به عنوان امیرالمومنین بیعت کنند. همان روزی است که قائم آل محمد(ص) و اولیای امر در آن ظهور میکنند و همان روزی است که قائم بر دجال پیروز میشود و او را در کنار کوفه بر دار میکشد و هیچ نوروزی نیست که ما در آن متوقع گشایش و فرجی نباشیم، زیرا نوروز از روزهای ما و شیعیان ماست
علامه مجلسی در «السماءوالعالم» از امام صادق(ع) نیز حدیثی را بدین مضمون نقل میکند: در آغاز فروردین، آدم آفریده شد و آن روز فرخندهای است برای طلب حاجتها و برآورده شدن آرزوها و دیدار پادشاهان و کسب دانش و زناشویی و مسافرت و داد و ستد. در آن روز خجسته بیماران بهبودی مییابند و نوزادان به آسانی زاده میشوند و روزیها فراوان میگردد.ر
پنج شنبه 1/1/1392 - 12:0
اهل بیت
نوروز دربردارنده فرهنگ اسلامی نیز هست دید و بازدید، عیدی دادن و محبت کردن از آداب و رسوم نوروز است که همه از مصادیق صلهرحم به حساب میآید که در اسلام توصیه به آن شده است.
به گزارش نامه به نقل از ایسنا، رسول خدا(ص) و ائمه معصومین(ع) نیز درباره نوروز به عنوان یک سنت زیبا و پسندیده بیانات و سخنان گهرباری فرمودهاند و نوروز را از روزهای خود و شیعیانشان توصیف کردهاند. پیامبر(ص) در این باره میفرمایند: اگر میتوانید هر روز را نوروز کنید؛ یعنی در راه خدا به یکدیگر هدیه بدهید و با یکدیگر پیوند داشته باشید1.
امام علی(ع) نیز فرمودند:هر روزی که در آن خداوند نافرمانی نشود، عید است2.
امام صادق(ع) در جایی میفرمایند:هر روز ما نوروز است و نوروز ، روزی است که قائم ما اهل بیت در آن ظهور میکند3.
آن حضرت همچنین درباره آمادگی برای برگزاری این روز عزیز میفرمایند: روز نوروز غسل کن و لباس پاکیزه بپوش و در حدیثی دیگر فرمودند: روز نوروز غسل کن و لباس پاکیزه بپوش و بهترین عطرها را بزن و روزهدار باش و دو نماز دو رکعتی به این نحو که در رکعت اول، سوره حمد و 10 مرتبه سوره قدر و در رکعت دوم حمد و 10 مرتبه سوره کافرون، بخوان و در "دو رکعت دوم" نیز در رکعت اول، حمد و 10 مرتبه سوره توحید و در رکعت دوم، حمد و ده مرتبه معوذتین (یعنی سوره های فلق و ناس) را بخوان4.
امام صادق(ع) در توصیف ویژگیهای این روز میفرمایند:نوروز روزی است که پروردگار از بندگان پیمان گرفته است او را عبادت کنند و به او شرک نورزند و به فرستگانش ایمان بیاورند روزی که خورشید در ان طلوع کرده و هیچ نوروزی نیست مگر آنکه ما در ان روز در انتظار از بین رفتن سختی ها هستیم زیرا نوروز از روز های ما و شیعیان ماست5.
.......................................
منابع:
1-دعائم الإسلام ، ج 2 ، ص 326
2-نهجالبلاغه ، حکمت 428
3-کتاب من لایحضره الفقیه ، ج 3 ، ص 300 بحار الأنوار ، ج 52 ، ص 276
4-وسائل الشیعه ، ج 5 ، ص 288
5-بحار الانوار ج 59 ص 92
پنج شنبه 1/1/1392 - 11:55
اهل بیت
فلسفه پاشیدن آب در نوروز به روایت پیامبر اکرم(ص)
پیامبر اکرم(ص) در روایتی پاشیدن آب در نوروز را به عسکره نسبت دادهاند.
به گزارش نامه، پاشیدن آب در مراسم نوروز رسمی است که از قدیم در میان ایرانیان رواج داشته است. در روایتی از پیامبر اکرم(ص) فلسفه پاشیدن آب در این روز توضیح داده شده است:
آوردهاند که در زمان حضرت رسول(ص) در نوروز جامی سیمین که پر از حلوا بود، برای پیغمبر هدیه آوردند و آن حضرت پرسید که این چیست؟ گفتند که امروز نوروز است.
پرسیدند که نوروز چیست؟ گفتند: عید بزرگ ایرانیان.
فرمودند: آری، در این روز بود که خداوند عسکره را زنده کرد.
پرسیدند: عسکره چیست؟
فرمودند: عسکره هزاران مردمی بودند که از ترس مرگ ترک دیار کرده و سر به بیابان نهادند و خداوند به آنان گفت بمیرید و مردند. سپس آنان را زنده کرد و ابرها را فرمود که به آنان ببارند.
از این روست که پاشیدن آب در این روز رسم شده. سپس از آن حلوا تناول کرد و جام را میان اصحاب خود قسمت کرده و گفت کاش هر روزی بر ما نوروز بود.
امام صادق(ع) نیز در این باره فرمودند: یکى از پیامبران بنى اسرائیل از خداوند پرسید چگونه مردمانى را که خارج شدند، زنده مى کند. خداوند بدو وحى کرد که در نوروز، آب بر قبر آنان بپاشد و آن، اولین روز سال فارسیان است و آنها زنده شدند، در حالى که سى هزار نفر بودند.
پنج شنبه 1/1/1392 - 11:50
اهل بیت
پرهیز از افراط و تفریط
امام زمام (عج) در توقیعی می فرمایند:
«تقوا پیشه کنید، تسلیم ما باشید و کار را به ما واگذارید که بر ماست شما را از
سرچشمه سیراب بیرون آوریم چنانکه بردن شما به سرچشمه از سوی ما بود ... به
سمت راست میل نکنید و به سوی چپ نیز منحرف نشوید.»
چهارشنبه 30/12/1391 - 21:45
اهل بیت
اندکی تامل
امام علی علیه سلام می فرمایند:
روزی را با صدقه دادن فرود آورید.
چهارشنبه 30/12/1391 - 21:44
اهل بیت
پرودگارا!
تقدیر من و دوستانم را در سال جدید به گونه ای قرار ده که در پایان
سال از گذشته خود افسوس نخوریم
سالی که گذشت با همه خوبی و بدیش...
بدی...
لا اله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین فستجبنا له ونجیناه
من الغم وکذالک نجی المومنین
چهارشنبه 30/12/1391 - 21:42