*محمد بن علی علیه السلام گفت:
چون این آیه نازل شد (سوره النحل ،آیه43و44) علی علیه السلام گفت:
ما هستیم اهل ذكر كه خدای جل و علا در كتابش اراده نموده.
این حدیث را روایت كرده:
1-حسكانی در شواهد التنزیل ، جزء 1 ،ص336 ،حدیث463
2-طبری در جامع البیان ، جزء 17 ،ص5
3-ثعلبی در الكشف و البیان ، جلد 3 ، ص41
4-قرطبی در الجامع ، جلد11 ، ص272
5-ابوحیان در ، البحر المحیط ، جلد6 ، ص298
درهای جهنم بعضی فوق بعضی است مسافت ما بین هر دری تا در دیگر هفتاد سال راه است هر طبقه كه در تحت است حرارت او هفتاد مقابل بیش از طبقه فوق است.
پیامبر فرمود كه كیست سكان این طبقات ، جبرئیل عرض كرد:
طبقه كه نخست همه است ساكنین آن منافقین و كفار از آل قرآنند و اسم این طبقه هاویه است.
و طبقه كه فوق است سكان آن مشركین اند نام آن حریق است.
و طبقه ثالثه سكان آن كسانیند كه خارج از جمیع ادیان بوده باشند و این طبقه سقر است.
و طبقه رابعه سكان آن ابلیس و لشگریان ابلیس و اتباع او كه مجوس می باشد و نام آن لطی است.
و طبقه خامسه سكان آن یهود است و نام او حطمه است.
و طبقه سادسه از نصاری است و نام او سعیر است
و طبقه سابعه و سكان آن اهل معاصی كبیره از امت شما می باشند كه بی توبه از دنیا رفته باشند و نام آن جهنم است
یعنى نمیدانم كاش میدانستم كه طایفه آل حصین بشرند یا زن
*سعید بن المسیب گفت : در یاران پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم احدی نبود كه(سلونی) گفته باشد جزء علی بن ابی طالب علیه السلام.
این را روایت كرده:
1-خوارزمی در مناقبش ، فصل 7،ص46
2-ابن الاثیر در اسد الغابه،جلد4،ص100 در ترجمه علی بن ابی طالب علیه السلام عدد 3783
3-محب طبری در ذخائر العقبی،قسم اول،باب6،ص83
4-ابن حجر در الصواعق المحرقه،باب 9،فصل3،ص76
5-ابن طولون در الشذرات الذهبیه در ترجمه علی بن ابی طالب علیه السلام ،ص51
در معانی الاخبار است
كه از امام صادق علیه السلام پرسیدند:
از صراط ، فرمود كه آن راه به سوی معرفت خدا است و دو صراط می باشد ، صراط دنیا و صراط آخرت ، صراط دنیا امامی است كه اطاعت او فرض و واجب است، هر كه او را شناخت در دنیا و پیروی او كرد می گذرد بر صراط آخرت كه جسر جهنم است و هر كه او را نشناخت در دنیا قدمش از صراط آخرت می لغزد و به جهنم می افتد.
علامه مجلسی-حق الیقین-ص462
امام صادق علیه السلام فرمود : خدای تبارك و تعالی ما را حجت بر خلق و امین بر علم و دانش خویش قرار داده است ، هر كس (( ولایت )) ما را انكار كند مانند ابلیس است كه در برابر فرمان سجده بر حضرت آدم (استكبار ورزیده ) نافرمانی خدا نمود. و كسانی كه به ما معرفت داشته باشد و از ما پیروی كنند به منزله فرشتگان هستند كه فرمان خداوند را در مورد سجده به حضرت آدم پذیرفته و اطاعت نمودند. 1
1-اختصاص ص 334-335 *بحار ج 69 / 137 * مستدرك ج 18 / 177