دعا و زیارت
بسم الله الرحمن الرحیم
دمساز با سین سعفص بر وزن شهباز به معنى محب و موافق به مدعا و هم نفس و
همراز است .
روایت است كه : مردى در مسجد مدینه به نماز ایستاده بود و با ریشش بازى
مى كرد،
رسول خدا (صلى الله علیه وآله ) فرمود: اگر دلش با
خدایش باشد، با ریشش
بازى نمى كند. !(44)
44-هزار و یك كلمه ، ج
3، ص 284.
منبع:نام كتاب : فضائل و سیره چهارده معصوم (ع) در آثار استاد علامه حسن زاده
آملی
مؤ لف : عباس عزیزى
سه شنبه 11/12/1388 - 15:14
دعا و زیارت
بسم الله الرحمن الرحیم
رسول الله (صلى الله علیه
وآله ) پس از آن كه مبعوث به رسالت شده است ، سیزده
سال در مكه ، و یك سال و چند ماه در مدینه به سوى بیت المقدس نماز مى
خواند.
پس از آن از جانب حق تعالى فرمان فول وجهك شطر
المسجد الحرام (42) فرا
رسیده است ، و رسول الله ماءمور به صرف از بیت المقدس به سوى مكه شده است ،
و
كعبه قبله مسلمان گردیده است .
از مدینه تا مكه به مسافت قریب صد فرسنگ است ،
رسول الله رو به كعبه ایستاد و فرمود: محرابى على
المیزاب یعنى این گونه
كه من ایستاده ام ، مستقیم به سمت ناودان كعبه و مواجه آنم .
این تعیین جهت و سمت قبله به سوى میزاب كعبه بدون
اعمال آلات نجومى و قواعد ریاضى و هیوى و یا در دست داشتن زیج و دیگر منابع
طول و عرض جغرافیایى ، در غایت دقت و استواء صورت گرفته است .
علاوه این كه رسول الله با مردم بیت المقدس در نماز ظهر ایستاده بود، و در
اثناى نماز
ماءمور به صرف قبله از بیت المقدس به سوى كعبه شده است .(43)
42-بقره ، آبه 145.
43-رساله امامت ، ص
108.
منبع:نام كتاب : فضائل و سیره چهارده معصوم (ع) در آثار استاد علامه حسن زاده
آملی
مؤ لف : عباس عزیزى
سه شنبه 11/12/1388 - 15:7
دعا و زیارت
بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت خاتم (صلى الله علیه
وآله ) فرمود: لى مع الله وقت لا یسعنى فیه ملك
مقرب و لانبى مرسل ؛ یعنى مرا با خداوند وقتى است كه در آن هیچ ملك
مقرب و هیچ
پیغمبر مرسل نمى گنجد.
و از این پیغمبران مرسل یكى خود آن حضرت است ، سبحان الله از حلاوت گفتار.
به حكم
حدیث شریف قدسى : لایسعنى ارضى و سمائى ، و لكن
یسعنى قلب عبدى المؤمن
دل محل ظهور تجلیان انوار الهى است .(41)
41-هزار و یك كلمه ، ص
8.
منبع:نام كتاب : فضائل و سیره چهارده معصوم (ع) در آثار استاد علامه حسن زاده
آملی
مؤ لف : عباس عزیزى
سه شنبه 11/12/1388 - 11:45
دعا و زیارت
بسم الله الرحمن الرحیم
رسول الله (صلى الله علیه
وآله ) در شب نیمه شعبان در سجده مى فرمود: سجد لك
سوادى و خیالى و آمن بك فؤ ادى كه به جاى بیاضى در نسخه یاد شده
فوادى آمده
است .(39)
39-در آسمان معرفت ، ص
111.
منبع:نام كتاب : فضائل و سیره چهارده معصوم (ع) در آثار استاد علامه حسن زاده
آملی
مؤ لف : عباس عزیزى
سه شنبه 11/12/1388 - 11:43
دعا و زیارت
بسم الله الرحمن الرحیم
در جنگ خندق وقتى كه محاصره
مدینه شدت یافت و
رسول خدا (صلى الله علیه وآله ) دید كه مردم مى نالند، به مكان مسجد فتح
رفت و دو
ركعت نماز خواند و فرمود: خداوندا ! اگر این گروه
هلاك شوند، در روى زمین كسى
نیست تا تو را بپرسند.(38)
38-اعجاز معصومین ، ص
128.
منبع:نام كتاب : فضائل و سیره چهارده معصوم (ع) در آثار استاد علامه حسن زاده
آملی
مؤ لف : عباس عزیزى
سه شنبه 11/12/1388 - 11:42
دعا و زیارت
بسم الله الرحمن الرحیم
رسول خدا (صلى الله علیه وآله ) در
مقابل حجر الاسود نماز مى خواند، هم رو به بیت
المقدس بود و هم كعبه را جلو قرار مى داد و این آیات را مى خواند و هیچ كس
هم او را نمى
دید:
و اذا قراءت القرآن جعلنا بینك و بین الذین لایؤ
منون بالاخره حجابا مستورا ؛
وقتى كه قرآن مى خوانى ، خدا بین تو و كسانى كه
ایمان ندارند پرده اى قرار داده
است .(34)
اولئك الذین طبع الله على قلوبهم ؛ آنان
كسانى هستند كه خدا به قلب هاى
آنها مهر زده است .(35)
و جعلنا على قلوبهم اكنه ان یفقهوه و فى آذانهم و
قرا ؛ بر قلب هاى آنان
پرده قرار داده ایم كه فهم آن نتوانند كرد و گوش هاى آنها از شنیدن حق ،
سنگین است
.(36)
افرایت من اتخذ الهه هواه و اضله الله على علم و ختم على سمعه و
قلبه و
جعل على بصره غشاوه ؛ آیا دیدى كسى را كه هواى نفس را خداى
خود قرار داده و خدا
او را گمراه كرده و بر گوش و قلبش مهر زده و جلو چشمش ، پرده اى نهاده است
.(37)
34-سوره اسراء، آیه 45.
35-سوره نحل ، آیه 108.
36-سوره انعام ، آیه
25.
37-سوره جائبه ، آیه
23. و نامه ها و برنامه ها، ص 68.
منبع:نام كتاب : فضائل و سیره چهارده معصوم (ع) در آثار استاد علامه حسن زاده
آملی
مؤ لف : عباس عزیزى
سه شنبه 11/12/1388 - 11:40
دعا و زیارت
بسم الله الرحمن الرحیم
در روایات معراجیه آمده است كه :
رسول اكرم (علیه السلام ) در ركعت نخستین سوره حمد و
توحید را قرائت كرد، و در ركعت دوم حمد و سوره قدر را.(33)
33-هزارویك نكته ، ص
277.
منبع:نام كتاب : فضائل و سیره چهارده معصوم (ع) در آثار استاد علامه حسن زاده
آملی
مؤ لف : عباس عزیزى
سه شنبه 11/12/1388 - 11:37
دعا و زیارت
بسم الله الرحمن الرحیم
امام باقر
(علیه السلام ) روایت مى كند كه : روزى
رسول خدا (صلى الله علیه وآله ) نماز صبح را با یارانش خواند و بعد از
نماز، با آنان
نشست و گفتگو نمود تا اینكه خورشید طلوع كرد و مردم یكى بعد از دیگرى رفتند
تا
اینكه دو نفر ماند؛ یكى انصارى و دیگرى ثقفى .
حضرت به آن دو مرد فرمود: من فهمیدم كه شما سؤالى
دارید كه مى خواهید آن را
بپرسید. اگر خواستید مى توانم قبل از اینكه شما بپرسید من از آن خبر دهم و
اگر مى
خواهید خودتان بپرسید.
گفتند: بلكه سما خبر دهید اى رسول خدا ! زیرا این براى نابینا روشن تر و از
شك دور
كننده تر ماست و ایمان را محكم تر مى كند.
پس حضرت فرمود: اما تو اى برادر انصارى ! از قبیله
اى هستى كه
اهل ایثار هستند. و تو روستایى هستى و این ثقفى چادر نشین است . آیا در
پرستش عم ایثار
مى كنى ؟
گفت : بلى .
فرمود: اما تو اى برادر ثقفى !آمده اى كه از وضو و
نماز و اینكه در آنها چه ثوابى
براى تو مى باشد، بپرسى .
گفت : بلى .
فرمود: پس بدان وقتى كه دستت را به آب زدى و بسم الله گفتى ، آن
گناهانى رخ كه دستانت انجام داده اند، مى ریزد. و هنگامى كه صورت و دستانت
را شستى
، گناهان از راست و چپ تو مى ریزند. و هنگامى كه سروپاهایت را مسح كردى ،
آن
گناهانى كه با پاهایت به سوى آنها رفتى ، مى ریزد این ثوابى است در وضو كه
براى تو مى باشد. و هنگامى كه به نماز برخاستى و حضور پیدا كردى و سوره خمد
و
یا یكى از سوره هاى دیگر را به خست توانت ، خواندى ، ركوع كردى و ركوعت را
تمام
نمودى و به سجده رفتى و تشهد خواندى و سلام نماز را دادى ، خداوند تمام
گناهانى را
كه بین دو نماز انجام دادى مى بخشد. و این هم ثواب تو در نمازت . اما تو اى
برادر
انصارى ! آمده اى كه از حج و عمره و ثواب آنها بپرسى .
گفت : بلى .
فرمود: پس بدان وقتى كه به راه حج متوجه شدى و مركبت
را سوار گشتى و بسم
الله گفتى ، همین كه مركبت به راه افتاد و قدم هایش را برداشت و به
زمین گذاشت ،
خداوند متعال به تعداد آنها حسنه مى نویسد و گناه تو را محو مى كند و زمانى
كه
محرم شدى و لبیك گفتى ، خداوند براى هر یك لبیك گفتن ، ده حسنه مى
نویسد و ده گناه را محو مى كند. و وقتى كه هفت باز
بیت خدا را طواف نمودى این
نزد خدا عهد و پیمان و ذكرى براى توست و خداوند بعد از آن حیا مى كند كه تو
را عذاب
نماید و هنگامى كه نزد مقام ابراهیم دو ركعت
نماز خواندى ، خداوند براى تو به
واسطه آن دو ركعت ، دو هزار ركعت نماز مقبول مى نویسد.
و زمانى كه هفت باز سعى بین صفا و مروه نمودى
، ثواب و اجر این
عمل نزد خداوند مانند اجر كسى است كه پیاده از شهر خود به حج برود و مانند
ثواب
كسى است كه هفتاد بنده مؤمن را آزاد كرده باشد. و وقتى تا غروب آفتاب در عرفات
ماندى ، اگر گناهى به اندازه ریگ بیابان و كف دریا داشته باشى ،
خداوند آنها را
براى تو مى آمرزد. و هنگامى كه قربانى خود را
ذبح كردى یا شترت را نحر
نمودى ، خداوند براى تو به هر قطره خون آنها، حسنه اى مى نویسد كه
معادل است با ثواب آنچه كه در باقى مانده عمرت انجام مى دهى . و زمانى كه
هفت بار
طواف زیارت به جاى آوردى و دو مقام ابراهیم ، دو ركعت نماز خواندى ، فرشته
اى
بزرگوار بر شانه تو مى زند و مى گوید: خداوند گناهان گذشته را براى تو
آمرزد، تا 120 روز دیگر اعمال تازه ات را آغاز كن .
آن دو مرد گفتند: براى همین آمده بودیم .
منبع:نام كتاب : فضائل و سیره چهارده معصوم (ع) در آثار استاد علامه حسن زاده
آملی
مؤ لف : عباس عزیزى
سه شنبه 11/12/1388 - 11:36
دعا و زیارت
بسم الله الرحمن الرحیم
امتى الغر المحجلون یوم القیامه من
آثار الوضوء . گفت پیامبر (صلى الله
علیه وآله ): امت من روى سپیده و دست و پاى سفید
باشند از اثر دست و روى شستن
. (31)
بدانكه !ایزد تعالى چون نماز را واجب كرد، نخواست كه بندگان وى به
دنیا آلوده به خدمت آیند، ایشان را فرمود كه وضو كنند و با این چهار عضو
مخصوص
كرد؛ زیرا كه آدم اول روى به درخت گندم كرد و پاى برفت و به دست از درخت
گندم باز
كرد و بر سر نهاد و بر حوا آورد، ایزد عز اسمه این چهار عضو گناهكار را
بفرمود شستن
به گاه خدمت .انتهى .(32)
31-ترك الاطناب فى شرح
الشهاب ، حدیث 229.
32-هزار و یك نكته ، ص
187.
منبع:نام كتاب : فضائل و سیره چهارده معصوم (ع) در آثار استاد علامه حسن زاده
آملی
مؤ لف : عباس عزیزى
سه شنبه 11/12/1388 - 11:30
دعا و زیارت
بسم الله الرحمن الرحیم
پیامبر
بزرگوار اسلام فرمود:
اگر مى خواهید با خدا گفتگو كنید نماز بخوانید، و
اگر مى خواهید خدا با شما گفتگو
كند قرآن بخوانید.(29)
29-هزار و یك كلمه ، ج
2، ص 278.
منبع:نام كتاب : فضائل و سیره چهارده معصوم (ع) در آثار استاد علامه حسن زاده
آملی
مؤ لف : عباس عزیزى
سه شنبه 11/12/1388 - 11:25