دعا و زیارت
میخواهم بدانم اسماعیلیه چه كسانى هستند ، در چه تاریخى به وجود آمدهاند و تعالیم آنها با تعالیم امامیه چه تفاوتى دارد؟
جواب :
انشعاب در همه مذاهب خاصه در چهار دین آسمانى كلیمى ، مسیحى ، مجوس ، اسلام ، و حتى در شعب آنها نیز وجود دارد. در مذهب شیعه در زمان حضرت على(ع) امام حسن(ع) وامام حسین (ع) هیچ گونه انشعابى به وجود نیامد ولى پس از شهادت امام سوم (ع) اكثریت شیعه امامت امام چهارم على بن الحسین (ع) را پذیرفتند . واقلیتى معروف به (كیسانیه) به امامت محمد حنفیه پسر سوم امام على (ع) دل بستند وبعد از شهادت امام سجاد (ع) اكثریت شیعه به امامت امام محمد باقر (ع) گرویدند واقلیتى به زید شهید ، پسر امام چهارم روى آوردند و به (زیدیه) موسوم شدند، بعد از شهادت امام پنجم(ع) امامت به فرزند بزرگوار آن حضرت یعنى امام صادق (ع) منتقل شد بعد از شهادت امام صادق (ع) اكثریت شیعه به امامت امام موسى كاظم (ع) ایمان آوردند ، اما جمعى پسر بزرگ امام به نام اسماعیل كه بزرگترین فرزند ا مام بود را امام دانستند ( با اینكه در حال حیات آن حضرت از دنیا رفت وامام براى مرگ اسماعیل چند نفر را به عنوان شاهد حاضر نمود حتى حاكم مدینه (منصور خلیفه عباسى) همگى بر مرگ اسماعیل شهادت دادند و در كفن ودفن او حاضر شدند ) با وجود آن ، بعد از شهادت امام صادق (ع) جمعى به امامت اسماعیل معتقد شدند و با مرگ او به پسرش محمد گرویدند . فرقه اسماعیلیه به طور كلى فلسفه اى شبیه به فلسفه ستاره پرستان كه باعرفان هندى آمیخته است دارند . ودر معارف واحكام اسلام براى هر ظاهرى ، باطنى وبراى هر تنزیلى ، تأویلى قائل هستند . آنها معتقدند كه زمین هرگز خالى از حجت نمىشود ، وحجت خدا دو گونه است (ناطق و صامت) ناطق را پیغمبر (صلىالله علیه وآله) وصامت را ولى وامام مى دانند كه وصى پیغمبر مى باشد. وبر این باورند كه اساس حجت پیوسته بر روى عدد هفت است هر نبى كه مبعوث مىشود ، داراى شریعت و ولایت است و بعد از مرگش هفت وصى دارد كه همگى داراى یك مقام هستند ، مگر وصى هفتمین كه داراى سه مقام است (نبوت ، وصایت و ولایت) حضرت محمد (صلىالله علیه وآله) هفتمین وصى حضرت عیسى ومحمد بن اسماعیل وصى هفتم پیغمبر(صلىالله علیه وآله )است به این ترتیب: 1. حضرت على (ع) 2. امام حسین (ع) 3. امام سجاد (ع) 4. امام باقر (ع) 5. امام صادق (ع) 6. اسماعیل 7. محمد (آنها امام حسن (ع) را وصى پیغمبر (صلىالله علیه وآله ) نمى دانند ) بعد از محمد بن اسماعیل هفت نفر از اعقاب محمد بن اسماعیل كه نام ایشان معلوم نیست و بعد از آن هفت نفر اوّلى ، ملوك فاطمیین مصر كه اولشان عبدالله مهدى بنیان گذار سلطنت فاطمیین در مصر است ( كتاب شیعه در اسلام استاد علامه طباطبائى ص 81 الى ص 88 ). گروه اسماعیلیه مىگویند : زكات عبارت از زیادى خرج خود وعیال است كه باید به مولانا دهى و نماز این است كه مردم را به طاعت پیشواى ایشان دعوت كنى وروزه عبارت از این است كه در برابر افعال واعمال مولانا ساكت وخاموش بوده وعیب نتراشى به اندازه اى كه اگر مولانا گوید خود را هلاك كن فورى باید اقدام كنى . وحج عبارت از رفتن به محضر امام است و گویند محرمات عبارت از قومى هستند كه باید ایشان را دشمن داشت . ومى گویند: در قرآن هر جا نام فرعون وهامان آمده مقصود از فرعون عمر وهامان ابو بكر است . فرقه اسماعیلیه مىگویند: هر چیزى از قرآن وحدیث را ظاهرى و باطنى است . كه ظاهر به منزله پوست وباطن به مثابه مغزاست. ومىگویند : اگر كسى به علم باطنى برسد تكلیف از او ساقط مى شود ( كتاب علل ظهور فرق و مذاهب اسلامى دكتر سید رضا خسرو شاهى ص 112 . (كتاب بیست گفتار دكتر مهدى محقق). بدون شك معتقدات این گروه بر خلاف قرآن وسنت است چرا كه قرآن براى پیامبران دوازده وصى (اثنى عشر نقیبا) مى شمارد وسنت دوازده امام را بگونه متواتر ذكر كرده است .
يکشنبه 1/10/1387 - 22:14
دعا و زیارت
سوال :
آیا در زمینه عقیده برهمائیان آیه و روایتى داریم؟
جواب :
برهما (brahma) از خدایان عمده آئین هندو است كه با ویشنو و شیوا تثلیث هندویى را تشكیل مى دهد ، وى خالق است ، ویشنو مُحافظ و شیوا مخرّب، برهما را به صورت انسانى مجسم مى كنند كه داراى چهار سر وچهار دست است و نسخه اى از (ودا) را نگه داشته ، وى مصنف وداها وقانونگذار هند است، پرستش او قدیمى ترین آئین پرستش در این كشور مى باشد ، براهمه طبقه اعلا در آئین هندو و در نظام طبقاتى هند هستند ، وظیفه اصلى آنها مطالعه وتعلیم وداها واجراى مراسم دینى است ، منشأ پیدایش برهمنان روشن نیست ولى از قدیمترین زمانى كه بشر مطلع است برهمنان در هند قدرت داشته اند، ایشان حق پرداختن به كارهایى كه هدف آنها بدست آوردن مال است ندارند ومالك چیزى نمى شوند. درباره برهمائیان آیه وروایتى نداریم . والسلام.
يکشنبه 1/10/1387 - 22:13
اخبار
23 / 9 / 86
... براى نابودى اسلام باید از راههاى گوناگون استفاده كرد ؛ ابتدا باید از انتشار اسلام در غرب جلوگیرى کرد زیرا مردم غرب در حال گرایش به اسلام هستند ؛ و غربیهایى که مسلمان میشوند گاهى تعصبشان بیشتر از دیگر مسلمانان است ...
خانم «آیان هیرسى على ـ Ayaan Hirsi Ali » خواستار نابودى جهان اسلام از طریق اقدام نظامى شد!
آیان هیرسى كه یك ناشر و فعال اجتماعى اهل سومالى و ساكن هلند است و به دلیل دیدگاههاى شدیدا ضد اسلامیِ خود به "سلمان رشدى دامنپوش" مشهور گردیده شده است، خواستار نابودى اسلام با استفاده از ابزارها و روشهاى نظامى شد.
به گزارش "آسیا تایمز" وى در پاسخ به این سؤال که: «آیا منظور شما از اسلامى که باید هدف قرار بگیرد اسلام رادیکال است؟» پاسخ داد: «تمام اسلام باید هدف قرار بگیرد و تمام اسلام باید نابود شود!» وى ادامه داد: «در حال حاضر بحث در مورد صلح بیهوده است».
وقتى خبرنگار با تعجب از وى سؤال كرد: «این که مى گویید که اسلام را باید شکست داد، آیا منظور شما این است که یك و نیم میلیارد مسلمان باید نابود شوند؟!» گفت: «ما در حال حاضر با اسلام درحال جنگ هستیم و جنگ حد وسط ندارد. براى نابودى اسلام میتوان از راههاى گوناگونى بهرهبردارى کرد؛ ابتدا باید از انتشار اسلام در غرب جلوگیرى کرد زیرا مردم غرب در حال گرایش به اسلام هستند. باید آنها از قبول اسلام بازداشته شوند؛ زیرا کسانى که مسلمان مى شوند گاهى تعصبشان بیشتر از دیگر مسلمانان است. شما سوزاندان علائم و آدمکها را پایان دهید آنگاه با چشم خودتان ببینید و عضلات خود را پیچ دهید و بگویید : این یک اخطار است؛ و این وضعیت را بیش از این تحمل نخواهیم کرد؛ آنگاه زمانى فرا خواهد رسید که شما خواهید توانست بر دشمنتان پیروز شوید».
از هیرسى سؤال شد: «آیا براى نابود کردن آنها باید از قدرت نظامى استفاده شود؟» وى پاسخ داد: «با هر وسیله ممکن باید با آنها مبارزه کرد زیرا اگر شما این کار را نکنید مجبور خواهید بود با احتمال نابود شدن زندگى کنید».
منبع: پایگاه خبرى ابنا
يکشنبه 1/10/1387 - 22:11
اخبار
یك گروه 10 ـ12 نفره كه سه چهار روحانى كم سواد نیز در میان آنها وجود دارد در قم با ادعاى دیدار با امام زمان علیه السلام ذكرهائى را در محفل خود تكرار مى كنند كه محتواى آنها پوچ گرائى و انكار كلیه مبانى اعتقادى است.
پوچ گرائى با پوشش دینى هم به بازار آمد! یك گروه 10 ـ12 نفره كه سه چهار روحانى كم سواد نیز در میان آنها وجود دارد در قم با ادعاى دیدار با امام زمان علیه السلام ذكرهائى را در محفل خود تكرار مى كنند كه محتواى آنها پوچ گرائى و انكار كلیه مبانى اعتقادى است . بخشى از این ذكرها چنین است : « نیاز به خداى واقعى نیست ـ خداى حقیقى اینجاست . نیاز به انتظار امام زمان نیست نیست نیست ـ آماده شدن برای امام زمان اینجاست . نیاز به قانون غیر الهى نیست ـ حكومت ناب محمدى اینجاست . نیاز به بسم الله گفتن نیست ـ با نقطه بسم الله هماهنگ شدن اینجاست . نیاز به لا اله الا الله گفتن نیست ـ از لااله عبور كردن و به الا الله رسیدن اینجاست ... » . رشد روزافزون این قبیل مدعیان دیندارى كه عموما با هدف فریب عوام الناس و كسب درآمد پدید مى آیند آنهم در شهر قم بسیار نگران كننده است.
منبع : خبرگزارى ابنا
يکشنبه 1/10/1387 - 22:9
اخبار
رئیس تبلیغات اسلامى استان کرمان نسبت به نفوذ وهابیت در مناطق جنوبى استان کرمان و فعالیت هاى غیرقانونى برخى از فرقه هاى ضاله در استان کرمان هشدار داد.
به گزارش "شیعه نیوز" به نقل از مهر، حجت الاسلام مهدى عرب پور عصر امروز در بازدید استاندار کرمان از سازمان تبلیغات اسلامى کرمان اظهار داشت: مدتى است وهابیون و برخى فرقه هاى ضاله در جنوب استان فعالیتهایى را شروع کرده اند و مردم این استان و به خصوص نواحى یاد شده باید آگاه باشند.
وى گفت: در صورت افزایش بودجه لازم مى توان ضمن گسترش فعالیت هاى پژوهشى و تحقیقاتى زمینه را براى افزایش گرایش جوانان به معنویت فراهم کرد و باید با برنامه ریزى مناسب و توجه ویژه مسئولان امکانات لازم را براى مقابله با شبیخون فرهنگى فراهم کنیم.
حجت الاسلام عرب پور با اشاره به فعالیت هاى فرهنگى و مذهبى متعدد در سراسر استان گفت: با توجه به امکانات موجود برنامه ریزى مناسبى براى گسترش دین محورى در جامعه صورت گرفته است.
استاندار کرمان نیز در این بازدید با اشاره به فعالیت هاى علمى و کارشناسى سازمان تبلیغات اسلامى گفت: پژوهش محورى در ترویج فرهنگ سالم و معنوى در جامعه نقش اساسى دارد و مى تواند در زمینه بسترسازى براى ارتقا سطح معنوى و آگاهى جامعه تاثیرگذار باشد.
حبیب الله دهمرده تصریح کرد: ضرورى است در خصوص شناسایى ریشه هاى نفوذ انحرافات فکرى در جامعه بررسى جدى صورت پذیرد.
وى گفت: باید با افزایش فعالیت هاى فرهنگى نسل جوان را با تهدید هاى جدید آشنا کنیم و از تمامى ابزارها و تکنولوژى روز و تمامى ظرفیت هاى نخبگان، اندیشمندان و علما در خصوص مبارزه به تهاجم فرهنگى استفاده کنیم.
منبع:شیعه آن لاین
يکشنبه 1/10/1387 - 22:6
اخبار
حکم اعدام علیرضا پیغان در حالى صادر شده که مصطفى برزگر گنجى دادستان عمومى و انقلاب قم امروز دوشنبه از بازداشت 5 مدعى دروغین دیگر مهدویت در استان قم خبر داد. این 5 نفر طى ماههاى اخیر ادعا کرده بودند امام دوازدهم، سیزدهم یا چهاردهم! هستند و با شیادى، مریدانى را نیز براى خود دست و پا کرده بودند.
به گزارش شهابنیوز در ادامه طرح تشدید برخورد با شیادان مدعى امامت یا ارتباط با امام زمان (عج) در شهر مذهبى قم، حکم اعدام «علیرضا پیغان» صادر شد. علیرضا پیغان ادعا میکرد امام دوازدهم است و با شیادى و كلاهبردارى تعداد قابل ملاحظهاى از افراد ناآگاه و عامى را تحت تاثیر قرار داده بود. وى به سمت جمكران نماز میخواند و کتابى 673 صفحهاى تحت عنوان «القائم» را سر هم کرده بود که تعدادى از مراجع تقلید پس از ملاحظه این کتاب، حکم «ارتداد» وى را صادر کرده و او را «مفسد فى الارض» دانستند. پیغان پس از دستگیرى ادعاى خود را پس گرفت و به شیادى اعتراف کرد، با این حال چندى بعد در زندان مجدداً بر سر ادعاى قبلى خود بازگشت. او مدعى بود كه امام زمان (عج) از دنیا رفته و محل دفن ایشان جمكران است و به همین دلیل ما باید قبله خود را به سمت آن مسجد تغییر دهیم.
حکم اعدام علیرضا پیغان در حالى صادر شده که مصطفى برزگر گنجى دادستان عمومى و انقلاب قم امروز دوشنبه از بازداشت 5 مدعى دروغین دیگر مهدویت در استان قم خبر داد. این 5 نفر طى ماههاى اخیر ادعا کرده بودند امام دوازدهم، سیزدهم یا چهاردهم! هستند و با شیادى، مریدانى را نیز براى خود دست و پا کرده بودند.
خبرنگار شهابنیوز میافزاید: ظرف چند سال اخیر تعداد شیاداتى که ادعاى امامت یا ارتباط با امام زمان میکنند به نحو نگران کنندهاى افزایش یافته و تعداد افراد ساده و عوامى که جذب خرافات مذهبى میشوند نیز بیشتر شده است. در بهمن ماه سال گذشته در سقز، زنى پیدا شد که خود را حضرت خدیجه معرفى میکرد. وى پس از بازداشت اعتراف کرد که با استفاده از مواد بیهوشى، بانوانى که براى شفا گرفتن به او مراجه میکردند را جهت سوء استفادههاى جنسى در اختیار فردى به نام «سالار» قرار داده است. خانمى به نام «فریده گ.» نیز ادعا کرده بود با امام زمان (عج) ازدواج کرده و همسر ایشان است که در سال 85 بازداشت شد و تاکنون در زندان به سر میبرد. پیدایش فرقهاى به نام امام سیزدهم و اعلام وجود حدود 10 نفر در شهر مذهبى قم که مدعى ارتباط با امام زمان بودند از جمله نشانههاى این آفت است. منابع مطلع تاکید میکنند که نه تنها تعداد مدعیان امامت یا ارتباط با امام زمان (عج) به نحو قابل ملاحظهاى افزایش یافته که فعالیت رمالان، دعانویسان دروغین و جادوگران نیز مخصوصاً در شهرهاى مذهبى نظیر قم و مشهد آشکارا بیشتر شده است.
منبع :شهابنیوز
يکشنبه 1/10/1387 - 22:3
اخبار
مرکز پاسخگویى به سئوالات شرعى آستان قدس رضوى از طریق ایمیل، مکاتبه و تلفن پاسخگوى سئوالات زائران است.
به گزارش مرکز خبر حوزه، چهار دفتر پاسخگویى واقع در صحنهاى انقلاب اسلامى، آزادى و گوهرشاد ویژه آقایان و دو دفتر در صحن جمهورى اسلامى (رواق دارالضیافه) و صحن آزادى ویژه خواهران به طور شبانهروزى، پاسخگوى سؤالات شرعى زائران هستند.
بر اساس این گزارش 50 نفر از آقایان و بیش از 25 نفر از خانمها به عنوان کارشناسان در دفاتر پاسخگویى به سؤالات شرعى فعالیت دارند.
افراد میتوانند سؤالات خود را به آدرس pasokhgoo@razavi.com ایمیل، یا به شماره 2240602 با پیش شماره 0511 فاکس و یا به صندوق پستى 3131-91375 ارسال نمایند.
تلفن شماره 2003333 0511در طول شبانهروز آماده پاسخگویى به سؤالات شرعى هموطنان است.
منبع :خبر حوزه
يکشنبه 1/10/1387 - 22:3
اخبار
بانوان ایرانى با مسایل جهانى آشنا هستند.
جمعى از بانوان اندیشمند آلمان از کتابخانه آیتالله العظمى مرعشینجفى بازدید کردند.
یکى از بانوان آلمانى در حاشیه این بازدید به خبرنگار مرکز خبر حوزه گفت: در مدتى که ایران بودم، با بانوان ایرانى ارتباط خوبى داشتم و مسایل دنیا براى آنان بسیار مهم است و دوست دارند اطلاعات بیشترى از مسایل روز جهان داشته باشند.
وى در مورد کتابخانه آیتالله العظمى مرعشینجفى یادآور شد: دیدن کتابهاى قدیمى براى من بسیار جالب بود و باید موسس این کتابخانه را تحسین کرد که با آن همه سختیها کتابخانهاى به این عظمت را تاسیس کرده است.
منبع :خبر حوزه
يکشنبه 1/10/1387 - 22:2
اخبار
آیت الله الظمى مکارم شیرازى: با ایجاد شبکه ماهوارهاى، شیعه را به دنیا معرفى کنیم
مراسم افتتاح نخستین مرکز شیعهشناسى در قم در مدرسه امیرالمومنین (ع) شب گذشته با حضورآیتالله العظمى مکارمشیرازى برگزار شد.
به گزارش مرکز خبر حوزه، معظمله وهابیت را مانع پیشروى اسلام در جهان دانسته و گفتند: ضربهاى که وهابیون به اسلام زدند، هیچ کس در طول تاریخ به اسلام وارد نکرده است
ایشان افزودند: شیعیان تنها در زمان فاطمیها که در مصر و شمال آفریقا حکومت میکردند و در زمان پادشاهان صفویه نسبتا روى آرامش را به خود دیدند.
این مرجع تقلید، عصر حاضر را عصر شکوفایى مذهب شیعه توصیف کرده و بیان داشتند: به برکت انقلاب اسلامى و پیروزیهاى حزبالله لبنان گوش شنوا براى پذیرش معارف شیعه فراهم است.
آیتالله العظمى مکارمشیرازى با اشاره به جایگاه بالاى حوزه علمیه قم در میان حوزههاى علمیه دنیا افزودند: حوزه علمیه قم با توجه به جایگاهى که دارد، مناسبترین محل براى پایهگذارى مرکز شیعهشناسى است و این افتخار ماست که شیعه را به جهانیان بشناسانیم.
ایشان با اشاره به شبههافکنى دشمنان گفتند: امروز صدها سایت براى شبههافکنى شیعه ایجاد شده است و عقاید باطل خود را در جهان ترویج میدهند، ولى ما از آنان هراسى نداریم، زیرا اگر شیعه در دنیاى امروز عزت نداشت، این همه سمپاشى علیه آن نمیشد.
آیتاللهالعظمى مکارمشیرازى با اشاره به وجود مسجد مقدس جمکران و حضور عاشقان اهلبیت (ع) در این مسجد تصریح کردند: به برکت وجود این مسجد مقدس یک مرکز فرهنگى نیز در کنار آن ایجاد میشود و به همین منظور ساختمان مرکز شیعهشناسى را در جوار این مسجد احداث میکنیم.
معظم له از احداث کتابخانه تخصصى شیعهشناسى در آینده خبر داده و افزودند: تصمیم داریم هر چه کتاب درباره تشیع نوشته شده در کتابخانهاى جمعآورى کنیم و با ایجاد سایت تخصصى و شبکه ماهوارهاى شیعه را به جهان بشناسانیم.
این مرجع تقلید تاکید کردند: اگر اسلام از دیدگاه مکتب شیعه شناخته شود، در جهان به سرعت پیش میرود.
منبع :خبر حوزه
يکشنبه 1/10/1387 - 22:1
دعا و زیارت
على استفان گردشگر جوان اتریشى در ایران مسلمان شد استفان پیبر جوان 19 ساله اتریشى كه براى یك سفر 25 روزه تفریحى به ایران سفر كرده، در جریان این سفر و براساس علاقه قبلى خود به دین مبین اسلام مشرف شد. استفان كه اكنون نام علی را براى خود برگزیده است، روز چهارشنبه در گفتوگو باخبرنگار ایرنا، گفت: در 13 سالگى با دیدن یك خواب دچار تحولى درونى شده و به مطالعه و بررسى ادیان مختلف الهى علاقهمند شدهاست. وى افزود: در همین ارتباط با مطالعه كتبهاى موجود در اتریش در زمینه دین اسلام و همچنین مطالعه قرآن كه به زبان آلمانى ترجمه شده، به دین اسلام با توجه به ویژگیها و شرایط آن علاقه شدیدى پیدا كردم. این گردشگر تازه مسلمان شده سپس اظهار داشت: شش سال به بررسى و مطالعه ادیان مختلف الهى پرداختم و در نهایت دین اسلام را به عنوان كاملترین و برترین دین الهى و آسمانى دریافتم. وى در خصوص میزان شناخت خود از دین اسلام گفت: براساس مطالعاتى كه دراین زمینه داشتم، اسلام را دینى با ویژگیها و مشخصات منحصربفردى میدانم كه برابرى، برادرى، مساوات، عدالت و حق و حقیقت از جمله مشخصههاى اصلى این دین الهى است. به گفته على استفان ، دین اسلام به عنوان دین برتر از سوى عیسی(ع) به پیروان خود بشارت داده شده و این نشانه برترى و كامل بودن این دین نسبت به سایر ادیان است. وى افزود: حضرت محمد(ص) پایهگذار دین اسلام است و انسانى مهربان، امین و حامى محرومان و مظلومان بوده است. وى كه در طول سفر خود به شهرهاى مشهد و قم سفر كرده و با یكى از مراجع تقلید نیز دیدارى داشته است، گفت: شهرهاى مذهبى داراى ویژگیهاى خاصى هستند به ویژه در صحن مرقد مطهر امام رضا(ع)، انسان دنیا را فراموش كرده و شور و شوق عجیبى به انسان دست میدهد. این گردشگر اتریشى علت انتخاب نام على براى خود را، شناخت از امام اول شیعیان با توجه به مطالعاتى كه داشته عنوان كرد و افزود: از نظر من امام علی(ع) شخصیتى عادل، عالم، باتقوى و رئوف بوده كه فرزندان بزرگ و مهربانى داشته است. على استفان گفت: من در تشرف به دین اسلام راه صحیح را انتخاب كردهام و هیچگاه از این انتخاب پشیمان نخواهم شد. وى ادامه داد: اسلام از نظر من دین داراى وحى و الهى است و دینى با ارزش، بخشنده و بزرگ است، چراكه هر مسلمان چه سیاه، سفید، هندو و با هر فرقهاى از نظر اسلام داراى ارزش است و اسلام كسى را بر كسى برتر نمیداند مگر در داشتن دین و عدالت. وى اظهار داشت: اسلام دینى جامع و اجتماعى است و در این دین بیشتر شاهد كارهاى اجتماعى و مشاركتى هستیم. على استفان در پایان با بیان اینكه علاقه زیادى براى تشرف به مكه و زیارت خانه خدا دارد، اظهار امیدوارى كرد كه در آینده زمینه براى زندگى و حضور بیشتر در كشور ایران برایش فراهم شود. وى در این گفتوگو با آشنایى اندكى كه با زبان فارسى و عربى پیدا كرده است، با لهجهاى شیرین شهادتین را خواند. منبع: rahyaftegan
يکشنبه 1/10/1387 - 21:57