• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 38736
تعداد نظرات : 5244
زمان آخرین مطلب : 3385روز قبل
آموزش و تحقيقات

رابطه تغذیه سالم با رشد بیشتر جسم و فكر

چند وقت است که احساس می کنید دیگر خودتان را دوست ندارید. تاریخ های خیلی مهم را فراموش می کنید، مثل تاریخ تولد نامزدتان.


روشن و آشکار است که بدنتان نشانه هایی از خود بروز می دهد که گویی در کارش اختلالی پیش آمده است.


آزمایش غذا
قبل از اینکه به یک روانکاو مراجعه کنید، بلند شوید و نگاهی به داخل فریزرتان بیندازید. اگر فقط پنیر، پیتزا و شیرهای پرچرب است، باید بگویم که اشکال کار، برنامه غذاییتان بوده است.


چیزی که می خورید نقش بسیار مهمی در تنظیم وضعیت سلامتی روانی شما دارد. یک برنامه ی غذایی سالم برای تقویت سیستم دفاعی بدن، خوش هیکل نگاه داشتن شما و جلوگیری از ابتلا به سرطان مورد نیاز است. ممکن است ادعا کنید که این را می دانستید.

اما چیزی که ممکن است ندانید این است که مواد غذایی مصرفی شما و مواد شیمیایی تشکیل دهنده ی آنها روی وضعیت روانی شما نیز تاثیر می گذارد.


ویتامین ها و مواد معدنی موجود در غذاهای سالم می تواند هوشیاری را افزایش داده، اضطراب و عصبانیت را کاهش داده، بدکاری جنسی را کاهش داده و وضعیت ظاهری شما را بهبودی بخشد. با وجود اینکه چیپس و پنیر بسیار خوشمزه و ارزان می آید، ولی نمی تواند تیزفهمی و قدرت جنسی را در شما افزایش دهد. در اینجا به شما غذاهایی را معرفی می کنیم که چنین خصوصیاتی را داشته باشند.

مشکلات جنسی
با وجود اینکه همه چیز برای برقراری یک ارتباط جنسی خوب مهیا است، اما شما این توان را در خود نمی بینید. قبل از استفاده از داروهای محرک جنسی، می توانید غذاهایی را امتحان کنید که این قدرت را در شما زنده کنند.


چه بخورید:

ماهی روغن دار مثل ماهی آزاد یا قزل آلا
صدف
لوبیا
آجیل
حبوبات

این مواد غذایی چطور به برطرف کردن مشکلات جنسی کمک می کنند؟
این غذاها سطح کلسترول خون را پایین می آورند که باعث می شود جریان خون را در بدن بیشتر کند. براساس گفته ی متخصصین افرادی که کلسترول خونشان بالا است در تحریک شدن جنسی مشکلاتی دارند چون رگهای خونی مربوط به دستگاه تناسلیشان بسته شده است.


غذاهای دریایی و آجیل، به ویژه گردو، انتخاب های خوبی برای این منظور به حساب می آیند چون حاوی اسید چرب امگا 3 می باشند که کلسترول را پایین می آورد. صدف خوراکی، حبوبات و آجیل در این زمینه اهمیت دارند چون حاوی میزان زیادی روی، ماده معدنی مهم برای تولید اسپرم می باشد.

در آخر، حبوبات حاوی مقدار بالایی روی و نیاسین و (ویتامین B3) می باشد که برای ترکیب هورمون های جنسی بسیار مفید هستند.



کمبود عضله
همیشه دوست داشته اید که هیکلی مثل بدنسازان و ورزشکاران حرفه ای داشته باشید. قبل از روی آوردن به انواع داروهایی هورمونی و امثال آن، مواد غذایی زیر را امتحان کنید.


چه بخورید:

سیریال و شوربای آرد جو دوسر
سبزیجات با برگ های سبز تیره
مرکبات
انواع فلفل
این مواد غذایی چطور به ایجاد عضله کمک می کند؟
سیریال و شوربای آرد جو دوسر حاوی مقدار زیادی تیامین (ویتامین B1) می باشد که رشد ماهیچه ها را افزایش داده و کشیدگی آنها را بیشتر می کند. سبزیجات با برگ های سبز تیره حاوی پتاسیم هستند که میزات آب بدن را تنظیم می کند و از انقباض ماهیچه ها هنگام فعالیت شدید فیزیکی جلوگیری می کند.
پتاسیم همچنین نقش موثری در انقباض و فشردگی نرمال ماهیچه ها دارد. مرکبات و فلفل حاوی میزان زیادی ویتامین C می باشند که به ساخت استخوان، غضروف و ماهیچه کمک زیادی می کند.

کمبود انرژی
بیشتر مواقع پس از صرف غذا احساس خستگی می کنید و حتی حال بلند شدن از جایتان را هم ندارید؟ ببنیید چه غذاهایی شما را در این زمینه کمک می کند.

چه بخورید:
گوشت قرمز
سبزیجات با برگ های سبز تیره
سبزی و بنشن
حبوبات
مرغ و ماکیان
این غذاها چطور انرژی مورد نیاز بدنتان را تامین می کنند؟
گوشت قرمز، سبزیجات برگ دار و بنشن و سبزی، همه حاوی مقدار قابل توجهی آهن هستند، معدنی معدنی مهمی که باعث می شود سلول های خونی قرمز اکسیژن کافی به مغز و بافت های بدن برسانند و هوشیاری ذهنی را به همین ترتیب افزایش دهد. کمبود آهم ممکن است باعث تنبلی، کندی، خستگی و کم خونی شود و مقاومت بدن را در برابر استرس و بیماری ها کاهش دهد. غذاهایی که حاوی میزان زیادی آهن هستند باید همراه با غذاهایی استفاده شوند که حاوی ویتامین C (مرکبات) هستند چون این ویتامین به جذب آهن در بدن کمک می کند.

گوشت قرمز، مرغ و حبوبات انرژی بدن را بالا می برند چون حاوی مقدار زیادی پروتئین هستند و ذخیره ی تیروسین (ماده ی شیمیایی که در پیام رسانی به مغز دخیل است و هوشیاری، تحرک و تیزفهمی بر عهده ی اوست) رادر بدن بالا می برند.

ضعف حافظه
اخیراً خیلی زود همه چیز را فراموش می کنید. دلیل آن چیست نمی دانید اما بهتر است غذاهای زیر را امتحان کنید تا تاثیر آن را مشاهده کنید.
چه بخورید:
گل کلم
زرده ی تخم مرغ
سیب
آوکادو
کلم بروکلی
گوجه فرنگی
میگو


این غذاها چطور حافظه را تقویت می کنند؟
گل کلم و زرده ی تخم مرغ هر دو حاوی کولین هستند که یکی از مواد مغذی مهم است که به تولید انتقال دهنده ی عصبی استیل کولین (نقشی مهم در ارتباطات سلول های عصبی دارد و بیماران آلزایمری از کمبود این ماده رنج می برند) کمک می کند. افزایش استیل کولین قدرت تمرکز شما را بالا برده و حافظه تان را تقویت می کند.

سیب، آوکادو و کلم بروکلی حاوی مقدار زیادی بور هستند که ماده ی معدنی مهم در تمرکز و تقویت حافظه ی کوتاه مدت است.

گوجه فرنگی و میگو منابع خوبی از آنتی اکسیدان سلنیوم و لیکوپن هستند. آنتی اکسیدان ها در نگهدری حافظه نقشی اساسی دارند چون به خنثی کردن رادیکال های آزاد که باعث از بین رفتن حافظه و اختلالات حافظه می شوند کمک می کنند.

اضطراب و افسردگی
اگر آرامش برایتان به شکل یک رویا درآمده است، شاید بهتر باشد که یک دوش آب گرم بگیرید، یا شاید هم نیازی به آن نباشد، کمی کربوهیدرات مصرف کنید.


چه بخورید:
برنج قهوه ای
پاستا
سیب زمینی شیرین
این غذاها چطور به شادتر کردن شما کمک می کند؟
سیب زمینی شیرین و سایر کربوهیدرات های پیچیده حاوی آمینو اسید تریپتوفان هستند که به تولید انتقال دهنده ی عصبی سِروتونین (مربوط به تمدد اعصاب، آرامش، خوش بینی و سلامت عمومی است) کمک می کند.

برای افزایش تولید سروتونین می توانید از کربوهیدرات های کامل و کم-گلیسسمیک (منظور برنج سفید یا نان سفید نیست) استفاده کنید چون کربوهیدرات های ساختار پیچیده زمان بیشتری برای تجزیه نیاز دارند.

کدر بودن پوست و مو
شاید تا به حال به نرمی و صافی پوست و نرم بودن موهایتان توجه نکرده باشید، اما دقت کنید که این مسئله در حفظ ظاهرتان بسیار مهم است. اگر پوست و موی خوبی ندارید باید ویتامین های مخصوصی استفاده کنید.


چه بخورید:
هویج
فلفل زرد
تخم مرغ
شیر
بادام
سبزیجات با برگ های سبز تیره

این غذاها چطور به براق شدن پوست و موی شما کمک می کنند؟
هویج و فلفل زرد حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین A هستند که دارای خواص آنتی اکسیدان هستند و برای رشد سالم سلول ها موثرند. ویتامین A همچنین به سالم نگاه داشتن پوستف مو و دندان کمک زیادی می کند. کمبود ویتامین A می تواند باعث کمبود سلول هایی شود که مواد روغنی ایجاد می کنند که باعث صاف و نرم نگاه داشتن پوست می شود.

تخم مرغ، شیر و بادام حاوی ریبوفلاوین (ویتامین B2) هستند. ریبوفلاوین برای رشد سلول ها بسیار مهم است و کمبود این ماده ممکن است باعث ایجاد زخم و جراحت روی پوست به خصوص اطراف دهان و پلک شود.

سبزیجات با برگ های سبز تیره نیز حاوی آهن هستند که برای تولید گلوبول های قرمز خون ضروری هستند. کمبود آهن نیز ممکن است باعث ریزش مو، خارش پوست و شکنندگی ناخن ها شود.

اعصایتان را تقویت کنید....
ویتامین ها و مواد مدنی بسیاری که به تقویت اعصاب و روان شما کمک می کنند در مواد غذایی بسیاری وجود دراند و استفاده از آنها بسیار آسان تر از استفاده از هر نوع دارویی است. از این مواد غذایی تا جایی که می توانید استفاده کنید، تا اثرات مثبت آن را ببینید .
يکشنبه 27/10/1388 - 16:43
آموزش و تحقيقات

شـكـلات از درخـت كـاكـائو (CACAO TREE) تـهیه میگیردد. درخت كاكائو معمولا درنواحی استوایی و بویژه در آمریكای جنوبی، آفریقا و اندونزی می رویـد. مـیـوه درخـت كاكائو به بزرگی یــك آنـاناس كوچك است. دانه های این میوه همان دانـه های كاكائو را تشكیل میدهند(CACAO BEANS). دانه های كاكائو از لحاظ كیفیت به 3 دسته تقسیم میگردند:

1-CRIOLLO: دانه های كریولو گرانقیمت ترین، كمیابترین و بهترین نوع از دانه كاكائو میباشد.
2-FORASTERO: دانـه های فـوراسترو سخت تر از كریولو بوده و %80 كاكائو جهان را به خود اختصاص میدهد.
3- :TRINITRIO دانه های تریـنیتریو نــوع پـیوندی دو دانه فــــوق میباشد. %15 كل كاكائو جهان را به خود اختصاص میدهد.
تاریخ مصرف شكلات به 1500 سال پیش بازمیگردد كه برای نخستین بار قوم مایا در آمریكای مركزی و متعاقب آنان آزتك ها در مكزیك كنونی اقدام به تولید شكلات و مصرف آن كردند. اما نحوه تولید شكلات آزتكها و مایاها با شكلات امروزی تفاوت داشت آنان پودر كاكائو را با فلفل (جای شكر) و دیگر ادویه ها تركیب كرده و مصرف میكردند. آنان این فراورده را خوكوآت (آب تلخ)=(XOCOATL) مینامیدند.
نحوه تولید شكلات
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1- ابتدا دانه های كاكائو را به حال خود رها كرده (معمولا یك هفته) تا تخمیر گردند.
2-سپس دانه های كاكائو را زیر نور خورشید خشك میكنند.
3- سپس دانه های كاكائو را برشته میكنند. این عمل سبب سست شدن پوسته دانه های كاكائو گردیده و طعم دانه ها را خارج میسازد.
4- سپس دانه های كاكائو را بوجاری میكنند. بدین معنی كه مقابل جریان هوا قرار میدهند. این عمل سبب جداسازی مغز دانه كاكائو(NIB) از پوسته كاكائو میگردد.
5-با آسیاب مغز دانه های كاكائو مایع غلیظ و لزجی حاصل میگردد كه عصاره شكلات (CHOCOLATE LIQUOR) نامیده میگردد. عصاره شكلات، شكلات خالص و بسیار تلخ مزه میباشد.
6-در این مرحله شكلات دو مسیر را طی میكند. یا همان عصاره شكلات قالبریزی شده و وارد بازار میگردد و یا وارد مراحل بعدی فراوری میگردد.
7-توسط پرسهای هیدرولیكی عصاره شكلات را تحت فشار قرار داده و چربی آن را جدا میسازند.چربی شكلات كره كاكائو (COCOA BUTTER) نامیده میگردد.هنگامی كه كره كاكائو از عصاره شكلات جدا گشت چیزی كه باقی میماند كیك كاكائو خشك میباشد.
8-با آسیاب كیك خشك كاكائو پودر كاكائو(COCOA POWDER) حاصل میگردد.

يکشنبه 27/10/1388 - 16:40
دانستنی های علمی

در آمریکا بیش از 300 نوع رستوران زنجیره ای فست فود وجود دارد و این رستوران ها بیش از 40 درصد فروش کل رستوران های آمریکا را دارند.


مثل اینکه باید علاقه ی این ملت به برگرها و سرخ کردنی ها را کاهش داد. از طرف دیگر، دولت برای مبارزه با چاقی و بیماری های مربوط به آن دست به عملیات های مختلف زده است و مردم را تشویق می کند تا بیشتر از میوه و سبزیجات استفاده کنند. اما حال که آمریکایی ها سالانه بیش از 110 بیلیون دلار برای غذاهای فست فود خرج می کنند، فکر نمی کنم که این طرح ها کارآمد باشند.


بله، این غذاها ارزان است و اندازه اش هم می تواند هر گرسنه ای را سیر کند. اما کمی صبر کنید. این راهنمایی ها و اسرار را در مورد غذاهای فست فود بخوانید و بعد قضاوت کنید.


ببینید رستوران فست- فود مورد علاقه ی شما چطور غذایتان را آماده می کند:


سیب زمینی سرخ کرده تان طعم سیب زمینی نمی دهد—طعم گوشت می دهد
همه می دانند که خوردن یک برگر بدون سیب زمینی سرخ کرده در کنارش اصلاً مزه نمی دهد. به همین دلیل است که همه ی رستوران های زنجیره ای فست-فود در طی این سال ها سعی کرده اند که هنر سرخ کردن را به خوبی یاد بگیرند تا بتوانند مشتریانشان را راضی و خوشحال نگاه دارند.


چیزی که انسانهای متوسط متوجه نمی شوند این است که طعم سیب زمینی سرخ کرده شان به طعم خود سیب زمینی برنمی گردد بلکه مربوط به طریقه ی سرخ کردن آن است. تا همین چند سال پیش، سیب زمینی ها در رستوران های مک دونالد با 93 درصد پیه گاو سرخ می شد و در سیب زمینی سرخ کرده هایشان روغن اشباع بیشتری حتی نسبت به برگرها وجود داشت.

به خاطر تبلیغات منفی که بر علیه بالا بودن حجم کلسترول غذاهای مک دونالد در آمریکا شد، این رستوران ها در سال 1990 به استفاده از روغن های گیاهی روی آوردند. هرچند مک دونالد هنوز هم از ترکیبی به اسم ""چاشنی طبیعی"" که از یک حیوان به دست می آید استفاده می کند (تا به حال فاش نشده است که کدام حیوان).

در میلک-شیک ها، از فراورده های جانبی حیوانات استفاده می شود
یک میلک-شیک متوسط توت فرنگی در یک رستوران فست-فود از 50 نوع ماده ی شیمیایی مختلف درست شده است که برای شناسایی بیشتر آنها نیاز به یک دانشمند است. به جز چهار پنج ترکیبی که روی خود محصول نوشته می شود، آنها چیزی به اسم طعم دهنده های طبیعی نیز استفاده می کنند که همانطور که در بالا ذکر شد ممکن است از یک ماده طبیعی گرفته شده باشند، اما نه به آن صورت که شما انتظار دارید.

اداره ی کل دارو و غذاها اصرار دارد که حتماً در محصولات غذایی از ""طعم دهنده"" هایی استفاده شود که واقعاً منبعی طبیعی داشته باشند. منابع طبیعی شامل گیاهان، ادویه جات، مخمرها، ریشه ها، میوه ها، سبزیجات، گوشت گاو، مرغ و سایر حیوانات می باشد. بنابراین، ممکن است طعم دهنده ی طبیعی که در میلک-شیک توت فرنگی شما استفاده شده است، واقعاً از توت فرنگی نباشد.

در واقع، متوجه شده ایم که بیشتر رستوران های فست-فود از فرآورده های حیوانی مثل ژلاتین برای طعم دادن به میلک-شیک هایشان استفاده می کنند.

در برگر مرغتان ممکن است گوشت گاو پیدا کنید
شواهد بسیاری هست که می گوید همبرگرهای رستوران های فست-فود واقعاً از گوشت گاو درست نمی شوند. اینجا می خواهیم کمی به رستوران های فست-فود اعتبار بدهیم: اکثر این رستوران ها امروزه 100 درصد از گوشت گاو استفاده می کنند. اما چیزی که متوجه شده ایم این است که بسیاری از محصولات با گوشت مرغ این رستوران ها نیز حاوی گوشت گاو است، به خصوص ناگت ها و ساندویچ ها. در این غذاها هم برای مزه دار کردن از گوشت گاو استفاده می شود.

به استثنای ساندویچ های نیم مرغ-نیم گوشت، در بیشتر محصولات دیگر از افزودنی های طعم دهنده استفاده می شود.

وقتی یک چیزبرگر سفارش می دهید، احتمالاً همان چیزی نخواهید بود که انتظار داشتید. همه چیز در رستوران های فست-فود در یک روغن سرخ می شود، به همین دلیل ممکن است همه چیز طعم یکسانی داشته باشد.

الان می پرسید که پس چطور این رستوران ها اینقدر پولدار شده اند، وقتی همه چیز طعم روغن می دهد. بله، این رستوران ها به غذاها افزودنی های طعم دهنده میزنند. این افزودنی ها توسط دانشمندان در آزمایشگاه ها ساخته می شود که در کار خود خبره هستند.

ممکن است فردی که برگر شما را درست کرده است، دستهایش را نشسته باشد
مجله ی داتلین که معروف به فاش اسرار صنعت های بزرگ است، اولین رسانه ای بود که درمورد نظافت کلی رستوران های فست-فود تحقیقاتی انجام داد.

روزنامه نگاران داتلین به طور سری و مخفی برای کشف کثیفی 10 تا از بهترین رستوران های زنجیره ای فست-فود رفتند. بعد از تحقیق در مورد 1000 رستوران در 38 ایالت آمریکا، متوجه شدند که تعداد کمی از آنها مسائل نظافتی را رعایت می کرده اند.

در این تحقیقات، کارکنان این مجله حتی حشرات و جانورهایی (مرده و زنده) و کثافت و آشغال هم در این غذاها پیدا کردند. در تاکوبل کالیفرنیا مردی در غذای خود آدامس جویده شده پیدا کرده بود. در وندی شیکاگو، یک موش مرده در آشپزخانه ی رستوران دیده شده بود.

در بیش از 60 درصد رستوران ها تخلفات بحرانی که در تشخیص نظافت یک رستوران مورد توجه قرار می گیرد، داشته اند. می دانید متداول ترین این تخلفات چه بوده است؟ بله، شسته نبودن دست های کارکنان رستوران (در بیشتر این رستوران ها حتی در دستشویی ها صابون وجود نداشته است)، دمای نامناسب برای نگاهداری مواد غذایی، گوشت های نپخته و نگاه داشتن غذاها توسط کارکنان بدون استفاده از دستکش.

غذاهای فست-فود حاوی مواد آلرژی زا هستند، اما به شما نمی گویند کدام مواد
در غذاهای فست-فود از مواد مختلفی استفاده می شود. بنابراین اگر آلرژی غذایی دارید، بهتر است از مصرف این غذاها خودداری کنید.

در سوسیس بوریتو ی رستوران مک دونالد بیش از 50 نوع مواد مختلف استفاده میشود که شامل شیر، تخم مرغ، گندم، شیره ی ذرت و گروهی از مواد شیمیایی و نگاه دارنده ها است.

بعضی از این رستوران ها اعلام می کنند که ممکن است بعضی از غذاهایشان حاوی مواد آلرژی زا باشند ولی هیچگاه نمی گویند که کدام مواد آلرژی زا.

سیب زمینی سرخ کرده ها، 100 درصد از سیب زمینی دست نشده اند
وقتی رستوران های فست-فوت تازه شروع به کار کردند، در سیب زمینی سرخ کرده ها 100درصد از سیب زمینی استفاده می شد که هر روز صبح پوست کنده شده و خلال می شد. اما امروزه دیگر از سیب زمینی های منجمد استفاده می شود.

از آنجا که با منجمد شدن رنگ سیب زمینی ها تغییر می کند (وقتی در دمای 45 درجه فارنهایت انبار می شوند) برای جلوگیری از تغییر رنگ، در موقع عملیات کاشت باید سولفیت به آنها افزوده شود. پوست کندن و خلال شدن آنها هم که دیگر همه توسط دستگاه انجام می گیرد.

برای سفید کردن سیب زمینی ها هم از دی اکسید سولفور استفاده می شود. همچنین گاهاً از شکر نیز برای شیرین تر کردن سیبزمینی ها استفاده می شود.

به علاوه ی این مواد نگاه دارنده، سیب زمینی ها در روغن های هیدروژن دار نیز سرخ می شوند که به دوام و ماندگاری سیب زمینی ها کمک می کند. اما این روغن ها منجر به بیماری های قلبی، دیابت و سرطان می شود.

ملت فست-فود خور :
حال که پرده از اسرار مربوط به غداهای فست-فود برداشته شد، دیگر می دانید که چه می خورید. پس قبل از اینکه غذای فست-فود بعدی خود را سفارش دهید، کمی بیشتر فکر کنید.
يکشنبه 27/10/1388 - 16:39
دانستنی های علمی

با آنكه خو گرفتن به عادات بد آسان میباشد اما ترك كردن آنها دشــوار است. مـصرف كـافئـین یـكی از آن عـادات بــد میباشد كه آهسته اما پیوسته بدرون سیستم بـدن شما نفوذ میكند. با یك فنـجان قـهوه شـروع میكنید سـپس یـك فـنـجان قــهوه به 2و 3 و ..فنجان تبدیل شـده و بـه هـمیـن ترتیب تبدیل به یك اعتیاد میگردد. اگر تصور می كـنـیـد كـه منظور از كافئین تنها قهوه میباشد با آنكه غلظت كافئـیــن
در قهوه زیاد است اما كافئین در اقلام زیر نیز وجود دارد:
1- چای
2-كاكائو و شیر كاكائو
3-شكلات و كیكهای شكلاتی
4-نوشابه های غیر الكلی مانند كوكاكولا و پپسی.
آیا میدانستید كه كافئین قادر است سیستم بدن شما را ویران كند؟
1- فشار خون: این مطلب ممكن است شما را شوكه كند اما در واقع ظـرف 2 سـاعـت پس از مصرف كافئین بهر شكل فـشار خون بالا رفته و تقریبا تا 3 ساعت پایین نمی آید. و اگر عادت دارید كه هر 4-3 ساعت یكبار قهوه بنوشید بنابراین فشار خون شما همواره بالا میباشد! اكنون باید متوجه شده باشید كه چرا دائما مظطرب و عصبی هستید.
2- سیستم عصبی: هنگامی كه شما كافئین مصرف می كنید انـرژی فراوانی بسمت مغز شما سرازیر میگردد بنابراین احساس بیداری، طراوت و انرژی سرشار می كنید. اما همچنـین احـساسات نـاخـوشایـنـدی را نـیـز در كـنـار آنـها تجربه خواهید كرد كه شامل: بی قراری، حساس بودن، بی خوابی ، اضطراب و عصبی بودن می باشند.
3- قلب: فشار خون بالا قطعا بروی عملكرد قلب تاثیر می گذارد. ثـابـت شـده اسـت كه افرادی كه روزانه 6 فنجان قهوه مینوشند 2 برابر بیشتر در معرض سكته قلبی قرار دارند. انتخاب با شماست!
4- سیستم گوارش: كافئین سـوء هـاضـمه و زخم معده را افزایش می دهد. بـنابرایـن بار دیگر كه دچار سوزش معده شدید تـعداد فنـجـان چـای و یا قهوه ای كه نوشیده اید را بخاطر بیاورید!
5- الگوی خواب: آیا یكی از دلایلی كه شما قهوه می خـورید دور كردن خواب و بیداری نمیباشد؟ شما می خواهید مدت بیشتری را بیدار بمانید تا كـارهـای نیمه تمام و عقب افـتاده خود را به پایان برسانید. اما در حقیقت شما درخـواهید یـافـت زمـانـی كـه واقـعـا میخواهید بخواب بروید نیز قادر به انجام آن نمیباشید. این نتیجه عمل كافئین است كــه در تمام جریان خون شما جریان یافته است.

آماده اید آن را ترك كنید؟
همانند دیگر اعتیادها ترك آسان نمی باشد. شـما ممـكن اسـت دچـار عـلائم محرومیت مانند سردرد و بی حالی گردید و هوس كنید دوباره قهوه بنوشید ویا زودرنج و كـج خـلق شوید. راه حـل آن اسـت كـه ذهـن خـود را از قـهوه منحرف كرده و سرگرم فعالیت دیگری گردانید. مثلا برای دویدن به پارك بروید و یا ورزش كنید. انـتظار مـعـجزه نداشته باشید به خودتان زمان بدهید و اعتقاد راسخ خود را ازدست نداده و تسلیم نگردید.


يکشنبه 27/10/1388 - 16:38
دانستنی های علمی


هرگاه صحبت از لاغرى و دستیابى به یك اندام زیبا و متناسب مى شود، هر كس آگاهى هایى را كه از این سو و آن سو كسب كرده به میان مى آورد و فقط به این موضوع اشاره مى كند كه چى بخوریم، چى نخوریم. در این میان مهمترین مسئله اى كه از سوى همگان نادیده گرفته مى شود، حفظ وزن مطلوب است. به راستى، كم كردن وزن راحت تر از حفظ وزن است. به طور كلى باید دانست، خرید موادغذایى تازه، تهیه غذا توسط خود فرد و خوددارى از خرید غذاهاى آماده و كنسروى از اركان یك رژیم غذایى صحیح به شمار مى رود. پركردن قفسه ها و یخچال از موادغذایى كم چرب و كم كلسترول نیمى از كار است. نیم دیگر آن، رساندن آنها به سر میز غذا بدون اضافه كردن چربى بیشتر است. در عین حال كه به روشى تهیه مى شود كه اعضاى خانواده همچنان از خوردن آن لذت مى برند.


قدم اول، زدودن چربى اضافه قبل از پخت غذا است. این كار از طریق گرفتن پوست مرغ، جداكردن چربى هاى گوشت قرمز، كباب كردن، آب پز یا بخارپز نمودن عملى است.


گام بعدى در طراحى یك رژیم غذایى عالى، توجه به سه قانون كاهش، جایگزین و اصلاح است كه بایستى در دستوركار آشپزى قرار گیرد و ما در اینجا به برخى از آنها اشاره مى كنیم:


• سبزیجات را با گیاهان معطر آب پز كنید. مثلاً لوبیا سبز را با شوید و یا هویج را با ریحان (به جاى افزودن كره یا روغن)


• براى غلیظ كردن سوپ یا خورش به جاى استفاده از خامه از پوره سیب زمینى یا سایر سبزیجات استفاده كنید.


• در سوپ هاى سفید كه از شیر استفاده مى شود، حتماً شیر كم چرب به كار ببرید.


• گوشت لخم (بدون چربى) را با خواباندن در گیاهان معطر به همراه یك ماده اسیدى نظیر آب گوجه فرنگى، آبلیمو، سركه و یا ماست نرم كنید.


• مى توان در پختن شیرینى جات بدون تغییر محصول نهایى شكر را تا حداقل یك سوم كاهش داد.


• غذاهایى مثل شیرینى را مى توان به وسیله پوره موز، گلابى یا آب سیب شیرین كرد.


• از روغن زیتون به جاى روغن هاى مارگارین استفاده كنید.


• به جاى دو تخم مرغ از یك تخم مرغ و یك سفیده استفاده كرده یا دو سفیده به جاى تخم مرغ كامل به كار ببرید.


• مقدار گوشت قرمز خورش را كم و به مقدار و تنوع سبزى ها بیفزایید.


• تقریباً مى توان نمك را در هر غذایى جز خمیر نان، كاهش داد. سبزیجات معطر، فلفل، سیر، پیاز، آبلیمو و سركه جانشین مناسبى براى نمك به شمار مى روند

يکشنبه 27/10/1388 - 16:37
بیماری ها

آنفلوانزا

شرح بیماری
آنفلوانزا عبارت‌ است‌ از یك‌ عفونت‌ تنفسی‌ مسری‌ و شایع‌ كه‌ در اثر یك‌ ویروس‌ ایجاد می‌شود. مدت‌ زمان‌ شروع‌ علایم‌ از زمان‌ وارد شدن‌ ویروس‌ به‌ بدن‌ 48-24 ساعت‌ است‌. سه‌ نوع‌ اصلی‌ ویروس‌ آنفلوانزا وجود دارد (A,B,C) ، اما این‌ ویروس‌ها توانایی‌ جهش‌ به‌ انواع‌ گوناگونی‌ را دارند. شیوع‌ ناگهانی‌ انواع‌ مختلف‌ آنفلوانزا تقریباً هر زمستان‌ رخ‌ می‌دهد و شدت‌ آنها متفاوت‌ است‌. آنفلوانزا هم‌ در مرد و هم‌ در زن‌ در تمام‌ سنین‌ به‌ غیر از دوران‌ شیرخوارگی‌ دیده‌ می‌شود.
علایم‌ شایع‌
لرز و تب‌ متوسط‌ تا بالا
دردهای‌ عضلانی‌، از جمله‌ كمردرد
سرفه‌، كه‌ معمولاً یا با خلط‌ بسیار كم‌ همراه‌ است‌ یا اصولاً خلطی‌ همراه‌ آن‌ وجود ندارد.
گلودرد
خشونت‌ صدا
آبریزش‌ از بینی‌
سردرد
خستگی‌
علل‌
عفونت‌ با ویروس‌های‌ دسته‌ میكسوویروس‌ها. این‌ ویروس‌ها در اثر تماس‌ مستقیم‌ یا غیرمستقیم‌ (مثلاً استفاده‌ از لیوان‌ آلوده‌) گسترش‌ می‌یابند.
عوامل‌ افزایش‌ دهنده‌ خطر
استرس‌
خستگی‌ شدید
تغذیه‌ نامناسب‌
وجود بیماری‌ اخیر كه‌ موجب‌ كاهش‌ مقاومت‌ بدن‌ شده‌ باشد.
بیماری‌ مزمن‌، خصوصاً بیماری‌ مزمن‌ قلبی‌ یا ریوی‌
حاملگی‌ (سه‌ ماه‌ سوم‌)
افرادی‌ كه‌ در یك‌ محیط‌ نیمه‌ بسته‌ زندگی‌ می‌كنند.
سركوب‌ ایمنی‌ ناشی‌ از دارو یا بیماری‌
مكان‌های‌ شلوغ‌ به‌ هنگام‌ بروز همه‌گیری‌
پیشگیری‌
حتی‌المقدور از خطرات‌ ذكر شده‌ در بالا پرهیز كنید.
اگر بالای‌ 65 سال‌ سن‌ دارید یا مبتلا به‌ بیماری‌ مزمن‌ قلبی‌ یا ریوی‌ هستید، سالانه‌ واكسن‌ آنفلوانزا دریافت‌ كنید. این‌ واكسن‌ تنها در برابر 2 یا 3 زیر نوع‌ به‌ خصوص‌ از آنفلوانزای‌ نوع‌ A حفاظت‌ ایجاد می‌كند.
از تماس‌ غیرضروری‌ با افرادی‌ كه‌ دچار عفونت‌های‌ دستگاه‌ تنفسی‌ فوقانی‌ به‌ هنگام‌ فصل‌ آنفلوانزا (زمستان‌) هستند خودداری‌ كنید.
استفاده‌ از داروی‌ آمانتادیس‌ برای‌ افراد پرخطر (كه‌ واكسن‌ تزریق‌ نكرده‌ باشند) یا افرادی‌ كه‌ نیازمند اقدامات‌ كنترلی‌ اضافه‌تری‌ هستند.
عواقب‌ مورد انتظار
بهبود خود به‌ خودی‌ در عرض‌ 10-7 روز در صورتی‌ كه‌ هیچ‌ عارضه‌ای‌ رخ‌ ندهد. اگر عارضه‌ای‌ رخ‌ دهد، درمان‌ با آنتی‌بیوتیك‌ معمولاً ضروری‌ است‌، و بهبود ممكن‌ است‌ 6-3 هفته‌ به‌ درازا انجامد.
عوارض‌ احتمالی‌
عفونت‌های‌ باكتریایی‌ از جمله‌ برونشیت‌ یا ذات‌الریه‌. این‌ عفونت‌ها ممكن‌ است‌ خصوصاً در افرادی‌ كه‌ بیماری‌ مزمن‌ دارند یا افراد بالای‌ 65 سال‌ خطرناك‌ باشند.
درمان‌

اصول‌ كلی‌
بررسی‌های‌ آزمایشگاهی‌، مثل‌ آزمایش‌ خون‌ و كشت‌ خلط‌؛ عكس‌برداری‌ اشعه‌ ایكس‌ از قفسه‌ سینه‌ (تنها در صورت‌ بروز عوارض‌).
برای‌ تخفیف‌ گرفتگی‌ بینی‌، غالباً با آب‌ گرم‌ یا سرد، چای‌ غلیظ‌ یا آب‌ نمك‌ قرقره‌ كنید.
برای‌ افزایش‌ رطوبت‌ هوا از یك‌ دستگاه‌ بخور خنك‌ استفاده‌ نمایید. رطوبت‌ كمك‌ می‌كند تا ترشحات‌ ریه‌ رقیق‌ و بنابراین‌ راحت‌تر تخلیه‌ شوند. درون‌ دستگاه‌ بخور خنك‌ دارو نگذارید، زیرا كمكی‌ نمی‌كند. دستگاه‌ را روزانه‌ تمیز كنید.
برای‌ جلوگیری‌ از سرایت‌ بیماری‌ به‌ دیگران‌، دستان‌ خود را مرتباً بشویید، خصوصاً پس‌ از فین‌ كردن‌ یا پیش‌ از دست‌ زدن‌ به‌ غذا یا مواد غذایی‌
روی‌ عضلاتی‌ كه‌ دچار درد هستند كمپرس‌ گرم‌ یا صفحه‌ گرم‌كننده‌ بگذارید.
داروها
برای‌ ناراحتی‌ خفیف‌ می‌توان‌ از داروهایی‌ مثل‌ استامینوفن‌، شربت‌های‌ ضد سرفه‌، افشانه‌ها (اسپری‌های‌) بینی‌ یا ضد احتقان‌ها (رفع‌كننده‌ گرفتگی‌ بینی‌) استفاده‌ نمود.
آسپیرین‌ نخورید، زیرا در بعضی‌ از تحقیقات‌ مشخص‌ شده‌ است‌ كه‌ بین‌ مصرف‌ آسپیرین‌ (خصوصاً در كودكان‌) به‌ هنگام‌ بروز یك‌ بیماری‌ ویروسی‌ و به‌ وجود آمدن‌ نشانگان‌ رای‌ ارتباط‌ وجود دارد. نشانگان‌ رای‌ یك‌ نوع‌ آنسفالیت‌ (التهاب‌ مغز) است‌.
می‌توان‌ از یك‌ دسته‌ داروهای‌ ضد ویروسی‌ در موارد شدید یا برای‌ كسانی‌ كه‌ در معرض‌ بیشترین‌ خطر بروز عوارض‌ هستند استفاده‌ نمود.
فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری
بهترین‌ درمان‌ برای‌ آنفلوانزا استراحت‌ است‌. اگر وضعیت‌ سلامت‌ عمومی‌ شما خوب‌ باشد، استراحت‌ كمك‌ می‌كند تا بدنتان‌ با ویروس‌ به‌ خوبی‌ مبارزه‌ كند.
رژیم‌ غذایی‌
معمولاً اشتها به‌ هنگام‌ آنفلوانزا كم‌ می‌شود. شاید در ابتدا فقط‌ اشتها به‌ مایعات‌ داشته‌ باشید، سپس‌ پس‌ از مدتی‌ به‌ وعده‌های‌ غذایی‌ كوچك‌ حاوی‌ مواد نشاسته‌ای‌ بدون‌ ادویه‌ (نان‌ سوخاری‌، برنج‌، پوره‌، غلات‌ پخته‌ شده‌، سیب‌زمینی‌ پخته‌) اشتها پیدا كنید.
روزانه‌ حداقل‌ 8 لیوان‌ آب‌ بنوشید (خصوصاً اگر تبتان‌ بالا باشد). نوشیدن‌ مایعات‌ بیشتر مثل‌ آب‌ میوه‌، چای‌ و نوشیدنی‌های‌ غیر گازدار نیز به‌ رقیق‌ شدن‌ ترشحات‌ كمك‌ می‌كنند.
درچه شرایطی باید به پزشك مراجعه نمود؟
اگر شما یا یكی‌ از اعضای‌ خانواده‌تان‌ علایم‌ آنفوآنزا را دارید.
اگر یكی‌ از موارد زیر به‌ هنگام‌ درمان‌ رخ‌ دهند: ـ افزایش‌ تب‌ یا سرفه‌ ـ وجود خون‌ در خلط‌ ـ گوش‌ درد ـ تنگی‌ نفس‌ یا درد قفسه‌ سینه‌ ـ ترشحات‌ غلیظ‌ از بینی‌، سینوس‌ها یا گوش‌ها ـ درد سینوس‌ ـ درد یا سفتی‌ گردن‌
اگر دچار علایم‌ جدید و غیر قابل‌ توجیه‌ شده‌اید. داروهای‌ مورد استفاده‌ در درمان‌ ممكن‌ است‌ عوارض‌ جانبی‌ به‌ همراه‌ داشته‌ باشند

منبع :سایت ایرتب
يکشنبه 27/10/1388 - 16:36
بیماری ها

 

عفونت چه بخش هایی از مجاری ادراری را بیشتر درگیر می كند؟- عفونت های ادراری را به دو گروه عفونت های سطحی و عفونت های عمقی تقسیم می كنند. عفونت های سطحی پوشش سطحی داخل سیستم ادراری یا مخاط را درگیر می كند و بیش از نود درصد عفونت های این دستگاه را شامل می شود. درحالی كه عفونت های عمقی درگیری بافت های عمقی كلیه ها، پروستات و بیضه را باعث می شوند. در عفونت های عمقی، بیماران معمولاً تب شدید و حال عمومی بدی دارند.

- آیا شیوع عفونت های ادراری در زنان و مردان یكسان است؟
خیر. در سنین زیر سه ماهگی، عفونت های ادراری در پسرها بیشتر از دختران است، و پس از آن، شیوع عفونت در زنان سی تا پنجاه برابر مردان است. علت آن كوتاه و مستقیم بودن مجرای ادرار در زنان است كه در نتیجة آن، میكروب ها به سادگی با عبور از مجرا به مثانه می رسند و عفونت سطحی ایجاد می كنند.

- بی توجهی به عفونت های ادراری چه پیامدهایی به دنبال دارد؟
جواب: اهمیت عفونت های ادراری در آن است كه اگر دیر تشخیص داده شوند یا بد درمان شوند، عوارضی در بیمار ایجاد می كنند كه در بعضی مواقع منجر به از كار افتادن كلیه ها می شوند، به طوری كه تعداد زیادی از بیماران همودیالیزی ثانویه در نتیجة عفونت به این روز افتاده اند. البته عفونت های ادراری سطحی و بدون تب آسیب جدی به كلیه ها نمی رسانند، ولی عفونت های عمقی مخصوصاً به همراه بیماری های زمینه ای دیگر مانند سنگ، انسداد مادرزادی در مسیر ادراری، مثانه عصبی، و برگشت ادرار از مثانه به كلیه ها قادر به تخریب كلیه ها و نارسایی كامل آنها هستند.

- به طور كلی میكروارگانیسم ها چگونه وارد دستگاه ادراری می شوند؟
جواب: در نود درصد مواردِ عفونت های ادراری، میكروب ها از راه مستقیم و عبور از مجرای خروجی ادرار به مثانه می رسند و عامل آن میكروب های روده ای هستند كه در ناحیة اطراف مجرا وجود دارند و ندرتاً ممكن است از مثانه به كلیه برسند و ایجاد عفونت عمقی كلیه (پیلونفریت) بكنند. در موارد دیگر، میكروارگانیسم ها از یك كانون عفونی به خون وارد می شوند، سپس به كلیه ها، پروستات یا بیضه ها می رسند و ایجاد عفونت می كنند. در موارد بسیار نادری، عفونت از طریق سیستم لنفاتیك منتقل می شود.

- عفونت های ادراری با چه علائمی همراه است؟
جواب: اصولاً علائم شامل دو دسته هستند: علائم ناشی از تحریك و التهاب سیستم ادراری كه بر حسب محل عفونت متفاوت است، و علائم عمومی عفونت در بدن كه شامل بی اشتهایی، تهوع، استفراغ و غیره است. در ضمن، علائم در كودكان و بزرگسالان متفاوت است؛ ولی علائم مشتركی در عفونت های ادراری وجود دارد كه باید همة افراد به آن آگاه باشند، این علائم عبارت اند از:
1. سوزش ادرار و تكرر ادرار كه به علت تحریك مثانه در اثر عفونت و التهاب ایجاد می شود، همچنین تحمل كم مثانه كه در كودكان و گاهی بزرگسالان ممكن است منجر به بی اختیاری ادراری شود.
2. تغییر رنگ ادرار به صورت كدر یا خونی شدن ادرار كه معمولاً بیماران را به وحشت می اندازد؛ درصورتی كه عفونت سطحی و سادة مثانه نیز ممكن است در اثر التهاب مخاطی باعث پاره شدن مویرگ خونی شود و ادرار كاملاً قرمز و خونی بشود كه با درمان عفونت بلافاصله بهبود می یابد.
3. تب و لرز و تهوع و استفراغ كه در عفونت های ادراری افراد زیر یك سال و همچنین عفونت های عمقی كلیه ها، پروستات و بیضه ها در افراد بزرگسال شایع است.
4. كاهش و توقف رشد در كودكان. مادران در صورت وجود چنین علامتی باید برای بررسی عفونت ادراری به پزشك مراجعه كنند.
5. درد پهلوها كه در عفونت های عمقی كلیه ها بسیار شدید و همراه با تب و لرز و تهوع و استفراغ است.
6. اشكال در ادرار كردن و احتباس ادراری كه در عفونت های مثانه و پروستات و مجرا ممكن است دیده شود.

- با توجه به علائمی كه به آنها اشاره كردید، اگر فردی دچار درد پهلو و ناحیة كمر شد، حتماً دچار بیماری كلیوی شده است؟
جواب: سؤال خوبی مطرح كردید، چون بیماران زیادی با درد پهلو، كه در اثر سرما تشدید می شود، به ما مراجعه می كنند و نگران كلیه های خود هستند. در جامعه این طور جاافتاده كه درد پهلو مساوی با درد كلیه هاست، درحالی كه همین جا به عرض خوانندگان می رسانم كه درد كلیوی به هر علتی، مثلاً عفونت، سنگ و تومور ایجاد شود، یك درد نسبتاً دائمی است و با تغییر حالت بدن، مثلاً نشستن، بلند شدن، راه رفتن، سرپا ایستادن و كاركردن، شدت آن عوض نمی شود و معمولاً چنین دردهایی كمتر منشأ اسپاسم عضلانی هستند. اكثر مردم به دلیل نداشتن اطلاعات كافی پزشكی فكر می كنند در هوای سرد دچار سرماخوردگی و عفونت می شوند؛ درحالی كه 25 درصد خون قلب وارد كلیه ها می شود و كلیه ها همیشه گرم هستند و سرمای محیط اطراف هیچ تأثیری روی كلیه ها كه در عمق عضلات پهلو قرار دارند نمی گذارد.


- چه عواملی افراد را مستعد ابتلا به عفونت های ادراری می كند؟
جواب: به طوركلی در هر فردی كه به هر علتی ـ شیمی درمانی، بیماری قند، ایدز،... ـ سیستم ایمنی بدنش تضعیف شده باشد، عامل مساعد كننده ای برای رشد میكروب ها و ایجاد عفونت وجود دارد. از عوامل مؤثر دیگر در ایجاد عفونت ادراری عادات بد بهداشتی در زنان است، مثل وقتی كه به دستشویی می روند و آب را با فشار به خود می گیرند و یا برای خشك كردن دستمال كاغذی را با فشار به بدن خود می كشند و باعث انتقال میكروب های این نواحی به داخل مجرای ادرار می شوند. از طرفی دیگر، هرگاه در دستگاه ادراری توقف و ركود در مسیر جریان ادرار به وجود بیاید شیوع عفونت بالا می رود؛ مثلاً تنگی مادرزادی محل اتصال كلیه به حالب، تنگی محل حالب به مثانه، برگشت ادرار مثانه به كلیه ها، وجود (دیورتیكول) در هر نقطه ای از سیستم ادراری، مثانه عصبی، تنگی مجرا و بودن جسم خارجی مثل سوند در سیستم ادراری. در این موارد معمولاً پس از قطع آنتی بیوتیك بلافاصله عفونت عود می كند.
یك گروه از سنگ ها به نام سنگ های عفونی هستند كه در داخل آنها میكروب لانه می كند و آنتی بیوتیك قادر به از بین بردن آنها نیست و بلافاصله با قطع درمان، عفونت عود می كند. عامل دیگر فیستول ادراری است.
فیستول ادراری عبارت است از ارتباط سیستم ادراری با یك سیستم دیگر، مثلاً لولة گوارش با رحم و واژن در خانم ها. این مجرای فیستول محل عبور میكروب به داخل سیستم ادراری است كه منجر به عفونت دائمی می شود. تنها راه درمان، برداشتن مجرای فیستول از طریق جراحی است.

- افتادگی مثانه در زنان عفونت ادراری ایجاد می كند؟
جواب: در نوع خفیف آن تأثیر چندانی ندارد، ولی در نوع شدید كه باعث تخلیه نشدن كامل مثانه می شود، باقی ماندن ادرار شیوع عفونت را در زنان افزایش می دهد.

- عفونت ادراری موجب سقط جنین و یا آسیب به جنین در زنان باردار می شود؟
جواب: درصورتی كه عفونت ادراری فعالیت كلیه ها را كم كند و اورة خون را بالا ببرد ممكن است منجر به سقط جنین شود؛ ولی به طوركلی عفونت كلیه (پیلونفریت) در دوران بارداری باعث كاهش وزن جنین می شود و طبعاً نوزادی كه وزنش در موقع تولد از وزن استاندارد كمتر است در معرض خطر ابتلا به بیماری های مختلف قرار می گیرد. به همین خاطر ما، در زنان باردارِ دچار عفونت ادراری، پس از درمان كامل عفونت، پیشگیری از عفونت را به صورت مصرف دوز پایین آنتی بیوتیك، تا آخر زمان حاملگی ادامه می دهیم. درحالی كه در عفونت های سطحی ادراری خانم های غیرباردار درمان كوتاه مدت سه تا پنج روزه و حتی تجویز یك دوز واحد كافی است. درحالی كه بعضی همكاران غیرمتخصص برای چنین عفونت های ساده ای تعداد زیادی آنتی بیوتیك تزریقی برای بیمار تجویز می كنند كه می تواند برای كلیه سم بوده و باعث تخریب و كاهش كار كلیه بشود.

- در درمان عفونت های ادراری، به چه نكاتی باید توجه كرد؟
جواب: در مورد درمان، هدف از بین بردن میكروب درون سیستم ادراری است كه باید با آنتی بیوتیك مناسب و دورة درمان كافی صورت پذیرد ولی برای ریشه كن كردن و جلوگیری از عود عفونت در صورت وجود بیماری زمینه ای یا ناهنجاری های مادرزادی سیستم ادراری كه باعث افزایش شیوع و عود عفونت می شود، باید پس از تشخیص این عوامل با درمان طبی یا جراحی اقدام به حذف و درمان بیماری های مساعدكننده و زمینه ساز عفونت كرد. طول درمان برحسب سن، جنس و محل عفونت در افراد متفاوت است.
در كودك سه ماهه، چون در یك سوم موارد، عفونت ادراری همراه با عفونت خونی است باید درمان كامل عفونت خونی، كه شامل درمان تزریقی و بستری كردن نوزاد است، صورت بگیرد.
در كودك سه ماهه تا سه ساله معمولاً عفونت خونی همراه عفونت ادراری نادر است و دورة درمان 10 تا 14 روزه برای كنترل عفونت كافی است.
در كودك 3 تا 12 سال، اگر عفونت، سطحی و بدون تب باشد، درمان 3 تا 5 روزه كافی است و اگر عفونت عمقی و همراه تب و لرز باشد باید درمان دو هفته ای انجام شود.
در مورد زنان هم برحسب باردار بودن یا نبودن، درمان متفاوت است كه قبلاً شرح آن داده شد.

- برای جلوگیری از آسیب های ناشی از عفونت های دستگاه ادراری چه توصیه ای دارید؟
جواب: كلیه از اعضای حیاتی بدن انسان است. كسانی كه كلیه های خود را از دست می دهند و تحت درمان دیالیز قرار می گیرند در زندگی با مشكلات زیادی مواجه می شوند كه نه تنها خود آنها بلكه خانواده و اطرافیان را نیز درگیر می كند. همان طور كه اشاره شد عفونت ادراری در صورت عدم تشخیص به موقع و درمان كامل، قادر به تخریب كلیه ها می باشد. البته باز هم تأكید می كنم كه عفونت های سطحی مثانه كه شایع ترین حالت عفونت ادراری است هیچ اثر سوئی روی كلیه ها ندارد ولی توصیه می كنم با دیدن هر علامتی از عفونت ادراری به پزشك متخصص مراجعه كنید و با انجام آزمایش ادرار و حداكثر سونوگرافی، در صورت تشخیص عفونت یا سایر بیماری های كلیه، با درمان كامل از عارضه های بعدی جلوگیری كنید.■

يکشنبه 27/10/1388 - 16:34
بیماری ها


گلودرد معمولاً نشان دهنده ی عفونت دستگاه تنفسی است. از آنجایی كه یك بچه كوچك نمی تواند احساس گلودرد را به خوبی بیان كند. باید متوجه دشواری وی در بلعیدن غذا باشید. گلودرد می تواند به علت التهاب لوزه ها (تونزیلیت) كه توسط نوعی میكروب به نام استافیلوكوك ایجاد می شود، یا در بیشتر موارد به علت یك ویروس مثل ویروس سرماخوردگی یا آنفلوانزا ایجاد شود. در مواردی كه عفونت در جای دیگری غیر از گلو باشد مثل لارنژیت (التهاب و عفونت حنجره) ممكن است كودك در گلو هم احساس درد و ناراحتی داشته باشد. همچنین در مواردی كه غدد لنفاوی یا بزاقی موجود در گردن ملتهب می شوند (مثل اوریون) باز هم ممكن است احساس درد و ناراحتی در گلو وجود داشته باشد.

گلودرد در اغلب موارد جدی نیست اما در صورتی كه یك عفونت استرپتوكوكی در حلق وجود داشته باشد باید حتماً با پنی سیلین درمان شود زیرا در صورت عدم درمان ، بعدها ممكن است عوارضی مثل درگیری كلیه ها و یا تب روماتیسمی داشته باشد.

نخستین اقداماتی كه شما می توانید انجام دهید:
1- اگر كودك از گلودرد شاكی است یا در بلعیدن غذا مشكل دارد و اشتهای خود را از دست داده است، گلوی وی را در نور مناسب معاینه كنید. به این ترتیب كه از كودك بخواهید دهان خود را باز كرده و بگوید آآآ... در همین زمان زبان را با دسته یك قاشق تمیز به پایین ببرید و ته حلق را نگاه كنید تا متوجه هر نوع عفونت چركی یا تورم و قرمزی لوزه ها بشوید!

2- با كمك نوك انگشتان غدد لنفاوی زیر گردن را معاینه كنید تا متوجه بزرگی احتمالی آنها بشوید؛

3- درجه حرارت بدن كودك را اندازه بگیرید تا از وجود تب مطلع شوید؛

4- در صورت وجود گلودرد و بدحالی عمومی، تا زمان مراجعه به پزشك از فرستادن كودك به مدرسه خودداری كنید؛

5- در صورت وجود گلودرد و سایر علائم عفونت مثل تب و بی حالی به پزشك مراجعه كنید. گلودرد استرپتوكوكی باید برای پیشگیری از بروز عوارض حتماً درمان شود.

اقداماتی كه پزشك انجام می دهد:
دكتر برای تشخیص علت گلودرد، كودك را به دقت معاینه كرده و در صورت تشخیص عفونت استرپتوكوكی از آنتی بیوتیك (اغلب پنی سیلین) استفاده می كند. عفونت های ویروسی گلو احتیاج به درمان آنتی بیوتیكی ندارند.




اقداماتی كه شما می توانید برای كمك به كودك خود انجام دهید:
- برای كاهش درد كودك از شربت استامینوفن استفاده كنید؛

- استفاده از مایعات خنك ، شدت گلودرد را كاهش می دهد؛

- مقادیر زیادی مایعات به كودك بدهید. در صورتی كه كودك به علت گلودرد از خوردن غذا امتناع كند از غذاهای مایع مثل سوپ و آش استفاده كنید؛

- در صورت شكایت كودك از درد گوش (با كشیدن گوش در بچه های كوچكتر) گوش را بررسی كنید تا از وجود ترشح و چرك در گوش مطلع شوید؛

- مقدار زیادی مایعات خنك به كودك بدهید تا درد گلو كمتر شود؛

اقداماتی كه پزشك انجام می دهد:
- در صورت احتمال وجود یك عفونت باكتریایی در گلو، ممكن است پزشك آنتی بیوتیك تجویز كند اما برای عفونت های ویروسی ( كه شایعتر هستند) درمان مشخصی وجود ندارد؛

- پزشك گوش كودك را معاینه می كند تا از وجود احتمالی عفونت و چرك در گوش مطلع شده و در صورت وجود عفونت ، آنتی بیوتیك تجویز كند؛

- اگر كودك از حملات مكرر تونزیلیت ( لوزه ها ) شاكی است و یا بزرگی ادنوئید (لوزه سوم) سبب عفونت های مكرر گوش میانی می شود، ممكن است لازم باشد به یك متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه كنید تا در صورت لزوم لوزه ها و ادنوئید را عمل كند.

شرایطی كه در عمل برداشتن لوزه ها بایددر نظر گرفته شوند عبارت اند از:

الف – عمل جراحی معمولاً قبل از 4 سالگی انجام می شود؛

ب – زمان شروع تونزیلیت و طول مدتی كه كودك از حملات مكرر تونزیلیت شاكی بوده مهم است. اغلب پزشكان پیش از تصمیم گیری برای عمل دو سال صبر می كنند؛

ج – در صورتی كه حملات تونزیلیت آن قدر در طول سال تكرار می شوند كه در تحصیل كودك ایجاد اشكال می كنند و یا باعث ایجاد اشكال در تغذیه كودك می شوند، عمل لوزه توصیه می شود.




اقداماتی كه شما می توانید برای كمك به كودك انجام دهید:
- در صورت تب از شربت استامینوفن و پاشویه استفاده كنید و كودك را در یك اتاق گرم نگه دارید؛

- مایعات فراوان به كودك بدهید؛

- از غذاهای مایع مثل سوپ و آش كه فرو دادن آن راحت است استفاده كنید؛

- طبق آخرین تحقیقات غِرغِره آب نمك، احتمال انتقال عفونت از حلق به گوش میانی را بیشتر می كند. بنابراین امروزه توصیه می شود كه كودك را وادار به غرغره نكنید.

التهاب لوزه ها (تونزیلیت)
تونزیلیت ، به التهاب حاد لوزه ها است كه اغلب بر اثر یك عفونت ویروسی ایجاد می شود. لوزه ها در انتهای حلق و در خلف زبان قرار گرفته اند و نخستین سد دفاعی بدن در مقابل میكروب ها هستند كه میكروب ها را به دام انداخته و نابود می كنند و مانع ورود آنها به دستگاه تنفس می شوند. در طی این روند خود لوزه ها نیز ممكن است عفونی و ملتهب شوند و علائمی مثل گلودرد، تب و تورم غدد لنفاوی گردن را ایجاد كنند. ادنوئید (لوزه سوم) كه در عقب بینی قرار گرفته است نیز تقریباً اغلب در سنین مدرسه و هنگامی كه لوزه های بزرگ برای نخستین بار با عفونت مواجه می شوند، دیده می شود. به تدریج كه كودك بزرگتر می شود مقاومت وی در مقابل عفونت بیشتر شده و لوزه ها كوچكتر می شوند، بنابراین میزان بروز تونزیلیت كاهش می یابد.

تونزیلیت در اغلب موارد بیماری مهمی محسوب نمی شود مگر این كه همراه با اوتیت مدیا ( عفونت گوش میانی ) باشد و یا عامل ایجاد كننده آن استرپتوكوك باشد زیرا همان طور كه قبلاً گفته شد عفونت استرپتوكوكی می تواند همراه با عوارضی مثل نفریت (درگیری كلیه ها) یا تب روماتیسمی باشد.

علائم احتمالی:
- گلودرد گاه می تواند سبب مشكل در بلع شود؛

- لوزه های قرمز و متورم كه ممكن است با لكه های زرد چرك پوشیده شده باشد.

- درجه حرارت بالای 38 درجه سانتیگراد

- غدد لنفاوی متورم در گردن، تنفس دهانی،

- خرخر كردن هنگام خواب و صدای تودماغی در صورت بزرگی ادنوئیدها،

- بوی بد دهان.

نخستین اقداماتی كه شما می توانید انجام دهید:
1- همان طور كه قبلاً توضیح داده شد، در صورت شكایت كودك از گلودرد و یا مشاهده مشكل در بلغ غذا، انتهای گلو را به كمك دسته یك قاشق تمیز و در نور مناسب بررسی كنید، ممكن است لوزه ها قرمز، متورم یا پوشیده از نقاط چركی زرد رنگ باشند؛

2- برای اطمینان از وجود یا عدم وجود تب ، درجه حرارت بدن كودك را اندازه بگیرید؛

3- با كمك انگشتان ، غدد لنفاوی گردن و زیر چانه را معاینه كنید تا در صورت وجود تورم و درد متوجه شوید.
يکشنبه 27/10/1388 - 16:33
بیماری ها

آرتریت‌ روماتویید كودكان‌


Arthritis juvenile rheumatoid


شرح بیماری
آرتریت‌ روماتویید كودكان عبارت‌ است‌ از یك‌ بیماری‌ التهابی‌ بافت‌ همبند، عمدتاً بافت‌ مفاصل‌، كه‌ در كودكان‌ رخ‌ می‌دهد. امكان‌ دارد با آرتریت‌ ناشی‌ از بیماری‌ لایم‌ اشتباه‌ شود. مفاصلی‌ كه‌ درگیر می‌شوند معمولاً عبارتند از زانو، آرنج‌، مچ‌ پا، و گردن‌. التهاب‌ می‌تواند عضلات‌ نزدیك‌ مفصل‌، غضروف‌، و غشاهای‌ پوشانندة‌ مفصل‌ را نیز متأثر سازد. این‌ بیماری‌ بین‌ سنین‌ 5-2 سالگی‌ آغاز می‌شود، و اغلب‌ تا جوانی‌ بهبود می‌یابد. این‌ بیماری‌ در دختران‌ چهار برابر شایع‌تر از پسران‌ است‌.
علایم‌ شایع‌
درد، تورم‌، و خشكی‌ در مفاصل‌ انگشتان‌ پا، زانو، مچ‌ پا، آرنج‌، شانه‌، یا گردن‌. درد ممكن‌ است‌ به‌ طور ناگهانی‌ یا تدریجی‌ آغاز شود و ممكن‌ است‌ در تنها یك‌، یا بسیاری‌ از مفاصل‌ وجود داشته‌ باشد. امكان‌ دارد كودك‌ بدون‌ این‌ كه‌ قادر به‌ توضیح‌ باشد، از راه‌رفتن‌ امتناع‌ كند.
دمای‌ بدن‌ هر روز و معمولاً در عصر تا حدود 4/39 درجة‌ سانتیگراد بالا می‌رود. تب‌ به‌ طور شایع‌ با بثورات‌ پوستی‌ و لرز همراه‌ است‌.
بی‌اشتهایی‌، كاهش‌ وزن‌
كم‌خونی‌
تحریك‌پذیری‌، بی‌حالی‌
تورم‌ گره‌های‌ لنفاوی‌
درد و قرمزی‌ چشم‌
درد قفسة‌ صدری‌ به‌ قدری‌ شدید است‌ كه‌ بر قلب‌ تأثیر می‌گذارد.
علل‌
احتمالاً به‌ علت‌ اختلال‌ خود ایمنی‌ است‌ كه‌ طی‌ آن‌ دستگاه‌ ایمنی‌ بدن‌ به‌ بافت‌ خودی‌ حمله‌ می‌كند. بروز علایم‌ برای‌ اولین‌ بار، اغلب‌ باعث‌ استرس‌ جسمانی‌ یا عاطفی‌ می‌شود.
عوامل‌ افزایش‌ دهندة‌ خطر
ارث‌
پیشگیری‌
در حال‌ حاضر قابل‌ پیشگیری‌ نیست‌.
عواقب‌ مورد انتظار
این‌ بیماری‌ در حال‌ حاضر غیر قابل‌ درمان‌ است‌. اما در عین‌ حال‌، در 80%- 75% موارد، به‌ هنگام‌ بلوغ‌ یا اوایل‌ جوانی‌، بیماری‌ به‌ كلی‌ فروكش‌ كرده‌ است‌.
هر حمله‌ معمولاً چند هفته‌ به‌ طول‌ می‌انجامد و در طی‌ دوران‌ كودكی‌، بیماری‌ هر از چندگاهی‌ شعله‌ور می‌شود و دوباره‌ فروكش‌ می‌كند. علایم‌ را معمولاً می‌توان‌ با درمان‌ تحت‌ كنترل‌ درآورد.
عوارض‌ احتمالی‌
متأثر شدن‌ بافت‌هایی‌ غیر از مفاصل‌، مثلاً التهاب‌ چشم‌، بزرگ‌ شدن‌ طحال‌، التهاب‌ پردة‌ دور قلب‌ یا عضلة‌ قلب‌.
تغییر شكل‌ و به‌ هم‌ خوردن‌ ساختمان‌ مفصل‌ به‌ طور دایمی‌
درمان‌

اصول‌ كلی‌
آزمایش‌ خون‌، از جمله‌ بررسی‌ وضعیت‌ خود ایمنی‌
عكس‌ برداری‌ از مفاصل‌. البته‌ تغییرات‌ مفصل‌ ممكن‌ است‌ تا مراحل‌ انتهایی‌ بیماری‌ نیز خود را در عكس‌ مفصل‌ نشان‌ ندهند.
روان‌ درمانی‌ یا مشاوره‌ برای‌ كمك‌ به‌ خانوادة‌ كودك‌، تا آنها بتوانند به‌ خوبی‌ از عهدة‌ بیماری‌ طولانی‌ مدت‌ كودك‌ برآیند. شاید مهمترین‌ عامل‌ در درمان‌ كودك‌ حمایت‌ عاطفی‌ از وی‌ باشد.
جراحی‌ برای‌ درست‌كردن‌ مفصل‌ تغییر شكل‌ یافته‌ (گاهی‌)
اگر تشك‌ كودك‌ سفت‌ نیست‌، یك‌ تختة‌ ضخیم‌ چندلا زیر تشك‌ قرار دهید.
چشم‌ كودك‌ باید حداقل‌ 2 بار در سال‌ معاینه‌ شود تا اگر التهابی‌ در چشم‌ وجود دارد زود تشخیص‌ داده‌ شود.
بسیار مهم‌ است‌ كه‌ كودك‌ به‌ مدرسه‌ عادی‌ به‌ طور روزانه‌ برود. هر جا كه‌ لازم‌ باشد، مدرسه‌ باید خدمات‌ اضافی‌ برای‌ برآورده‌ كردن‌ نیازهای‌ كودك‌ فراهم‌ كند.
داروها
آسپرین‌ یا سایر داروهای‌ ضد التهاب‌ غیر استروییدی‌، برای‌ كاهش‌ درد و التهاب‌
امكان‌ دارد داروهای‌ دیگری‌ چون‌ كورتیكواسترویید، نمك‌ طلا، یا یا سایر داروها تجویز شوند
فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری
به‌ هنگام‌ حمله‌، كودك‌ باید در تخت‌ استراحت‌ كند، مگر برای‌ توالت‌، تا رمانی‌ كه‌ تب‌ و سایر علایم‌ تخفیف‌ یابند.
امكان‌ دارد برای‌ حفاظت‌ و حمایت‌ از مفصل‌ ملتهب‌ استفاده‌ از آتل‌ ضروری‌ باشد.
پس‌ از رفع‌ حمله‌، كودك‌ می‌تواند به‌ تدریج‌ فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری های‌ عادی‌ را از سر بگیرد، البته‌ باید در طی‌ روز ساعت‌هایی‌ را به‌ استراحت‌ بپردازد. كودك‌ نباید زیاد خسته‌ شود و هر شب‌ باید حداقل‌ 12-10 ساعت‌ بخوابد.
فیزیوتراپی‌ توصیه‌ خواهد شد. بعضی‌ از حركات‌ را كودك‌ خود می‌تواند انجام‌ دهد، و بعضی‌ از آنها را والدین‌ می‌توانند برای‌ كودك‌ انجام‌ دهند. انجام‌ حركات‌ توصیه‌ شده‌ مهم‌ است‌ زیرا كمك‌ می‌كند تا درد و اثرات‌ ناتوان‌ كنندة‌ بیماری‌ به‌ حداقل‌ برسند.
به‌ دلیل‌ تغییرات‌ دوره‌ای‌ علایم‌، گاهی‌ برنامه‌ فیزیوتراپی‌ نیاز به‌ بازبینی‌ خواهد داشت‌.
به‌ طور كلی‌ از انجام‌ ورزش‌هایی‌ كه‌ بدن‌ كودك‌ در معرض‌ ضربه‌ قرار می‌گیرد باید خودداری‌ شود، اما كودك‌ باید تشویق‌ شود تا در دیگر فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری های‌ مدرسه‌، خانه‌ یا اجتماع‌ شركت‌ كند.
رژیم‌ غذایی‌
كودك‌ باید یك‌ رژیم‌ مغذی‌ و متعادل‌ داشته‌ باشد، در عین‌ حال‌ وی‌ را باید تشویق‌ به‌ خوردن‌ نمود.
درچه شرایطی باید به پزشك مراجعه نمود؟
كودك‌ شما علایم‌ آرتریت‌ روماتویید كودكان‌ را دارد.
علایم‌ زیر به‌ هنگام‌ درمان‌ روی‌ دهند:
ـ درد قفسة‌ صدری‌ یا تب‌
ـ علایم‌ جدید و بدون‌ توجیه‌. توجه‌ داشته‌ باشید كه‌ داروهای‌ مورد استفاده‌ در درمان‌ ممكن‌ است‌ با عوارض‌ جانبی‌ همراه‌ باشند.

منبع : ایر تب
يکشنبه 27/10/1388 - 16:32
بیماری ها

تومور ویلمز

wilms tumor


اطلاعات‌ اولیه‌

توضیح‌ كلی‌
تومور ویلمز عبارت‌ است‌ از یك‌ تومور بدخیم‌ و مختلط‌ (حاوی‌ چند نوع‌ سلول‌) كلیه‌ كه‌ به‌ طور اولیه‌ در كودكان‌ (90% موارد تنها یك‌ كلیه‌ را درگیر می‌كند) رخ‌ می‌دهد. معمولاً كودكان‌ زیر 7 سال‌ را مبتلا می‌كند و حداكثر بروز آن‌ بین‌ 4-3 سالگی‌ است‌. در موارد نادری‌ تا بزرگسالی‌ ظهور نمی‌كند.
علایم‌ شایع‌
بزرگی‌ شكم‌. به‌ آسانی‌ می‌توان‌ یك‌ تومور بزرگ‌، سفت‌ و صاف‌ را در جدار شكم‌ لمس‌ كرد.
فشار خون‌ بالا
خون‌ در ادرار (ادرار ممكن‌ است‌ كدر به‌ نظر برسد).
درد شكم‌ (گاهی‌)
استفراغ‌ مكرر
تب‌
كاهش‌ وزن‌
علل‌
ناشناخته‌
عوامل‌ افزایش‌دهنده‌ خطر
عوامل‌ ژنتیك‌. تومور ویلمز در كودكان‌ دچار سایر اختلالات‌ مادرزادی‌ شایع‌تر است‌.
پیشگیری‌
در حال‌ حاضر قابل‌ پیشگیری‌ نیست‌.
عواقب‌ مورد انتظار
با درمان‌ آن‌ دورنمای‌ آن‌ بهتر از بیشتر تومورهای‌ بدخیم‌ كودكان‌ است‌. در بیشتر موارد، تومور ویلمز با جراحی‌، پرتو درمانی‌ و داروهای‌ ضدسرطان‌ قابل‌ علاج‌ است‌. اگر تومور قبل‌ از گسترش‌ یافتن‌، تشخیص‌ داده‌ شود، میزان‌ بقای‌ 5 ساله‌، 90% خواهد بود.
عوارض‌ احتمالی‌
نارسایی‌ كلیه‌
گسترش‌ تومور به‌ ریه‌ها، استخوان‌ها، كبد یا مغز در صورت‌ عدم‌ درمان‌
واكنش‌ مضر از جمله‌ ریزش‌ مو در اثر پرتو درمانی‌ و داروهای‌ ضد سرطان‌
درمان‌

اصول‌ كلی‌
آزمون‌های‌ تشخیصی‌ می‌توانند شامل‌ سونوگرافی‌، اوروگرافی‌، آرتریوگرافی‌، سونوگرافی‌ از ورید اجوف‌، پیلوگرافی‌ پس‌گرا، سی‌تی‌اسكن‌ و رادیوگرافی‌ باشند.
جراحی‌ برای‌ برداشتن‌ تومور و كلیة‌ مبتلا و در صورت‌ گسترش‌ تومور بافت‌ مجاور
پرتو درمانی‌ و داروهای‌ ضد سرطان‌
داروها
داروهای‌ ضدسرطان‌
داروهای‌ ضدتهوع‌
مسكن‌ها
آنتی‌ بیوتیك‌ها در صورت‌ رخ‌ دادن‌ عفونت‌ در طول‌ درمان‌ با داروهای‌ ضد سرطان‌
ملین‌ها برای‌ پیشگیری‌ از یبوست‌ به‌ دنبال‌ جراحی‌
فعالیت‌
محدودیتی‌ وجود ندارد. كودك‌ می‌تواند در حد توان‌ خود فعال‌ باشد.
رژیم‌ غذایی‌
رژیم‌ غذایی‌ خاصی‌ ندارد.
در این‌ شرایط‌ به‌ پزشك‌ خود مراجعه‌ نمایید
اگر كودك‌ شما علایم‌ تومور ویلمز را داشته‌ باشد.
اگر در طول‌ درمان‌ موارد زیر رخ‌ دهند: ـ استفراغ‌، درد شكم‌ یا یبوست‌ ـ تنگی‌ نفس‌ ـ تورم‌ پا یا مچ‌ پا
اگر شما دچار علایم‌ جدید و غیر قابل‌ توجیه‌ شده‌اید. داروهای‌ مورد استفاده‌ در درمان‌ ممكن‌ است‌ عوارض‌ جانبی‌ ایجاد كنند. خارش‌ زمستانی‌ (اگزمای‌ خشك‌

منبع : ایر تب
يکشنبه 27/10/1388 - 16:31
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته