دعا و زیارت
سالروز شهادت امام محمد تقی(ع) بر عموم مسلمین تسلیت باد
شنبه 9/9/1387 - 8:41
دعا و زیارت
در تفكر شیعى انتظار موعود به عنوان یك اصل مسلّم پذیرفته شده، و از آن به عنوان برترین اعمال یاد شده و تأكید شده است كه منتظر فرج باشید و از رحمت خدا مأیوس نباشید (به جهت طولانى شدن غیبت) چرا كه بهترین اعمال در پیش خداوند انتظار فرج است. از بررسى اخبار و روایات معصومین(علیهم السلام)وظایفى چند در عصر غیبت براى منتظران استفاده مى شود: 1 ـ شناخت حجت خدا و امام زمان (علیه السلام): مهم ترین وظیفه ى یك فرد منتظر تلاش براى كسب معرفت نسبت به وجود مقدس امام زمان (علیه السلام) است; چرا كه انسان بدون شناخت امام و منزلت او نمى تواند وظیفه ى خود را در رابطه ى با او تشخیص دهد. در روایت آمده است: «من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة». «هر كس بمیرد و امام زمان خویش را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است.» 2 ـ تهذیب نفس و كسب فضایل اخلاقى (خود سازى فردى): منتظر واقعى همیشه در صدد كسب فضایل اخلاقى و آراسته شدن به صفات خوب انسانى است. 3 ـ تلاش براى اصلاح جامعه (خود سازى اجتماعى): تلاش براى برطرف كردن مفاسد اجتماعى از طریق امر به معروف و نهى از منكر و اهتمام براى تربیت نسل مهذّب و كارا و خلاصه آماده سازى زمینه براى ظهور امام زمان (علیه السلام)یكى از وظایف منتظر واقعى است، چون تا زمینه ى ظهور فراهم نگردد امكان ظهور امام زمان (علیه السلام)میسر نخواهد شد. 4 ـ كسب آمادگى هاى فكرى و فرهنگى و نظامى براى یارى امام زمان (علیه السلام): چرا كه آن حضرت پس از قیام به یارانى نیاز دارند كه حداقل در یكى از عرصه ها بتواند مفید واقع گردد. 5 ـ توبه از گناهان 6 ـ اطاعت و پیروى از نایبان امام زمان (علیه السلام): همان طور كه مى دانیم در زمان غیبت امام زمان (علیه السلام) مردم موظفند در تمام كارها و حوادث، به توصیه ى ائمه ى اطهار(علیهم السلام)بویژه امام زمان (علیه السلام) به فقهاى جامع الشرایط ـ كه نواب عام آن حضرت هستند ـ مراجعه كنند و به احكامى كه آن ها طبق موازین شرعى صادر مى كنند، عمل نمایند. 7 ـ دعا براى سلامتى امام زمان (علیه السلام) و تعجیل فرج ایشان: منتظر واقعى در هر صبح و شام با خلوص نیت از پیشگاه خداى مهربان سلامتى و ظهور امام زمان (علیه السلام)را درخواست مى نماید. 8 ـ صدقه دادن براى سلامتى امام زمان (علیه السلام) 9 ـ انجام اعمال عبادى مانند خواندن نماز و قرآن، زیارت نمودن به نیابت از امام زمان (علیه السلام) 10 ـ توجه به اماكنى كه مورد عنایت امام زمان (علیه السلام) است نظیر مشاهد مشرفه، مسجد سهله، مسجد جمكران و ... 11 ـ توسل به امام زمان (علیه السلام) و زیارت آن حضرت با زیارت ها و دعاهایى كه در كتب ادعیه مانند مفاتیح الجنان آمده و از آن جمله موارد ذیل است: الف) دعاى عهد كه هر روز صبح بعد از نماز خوانده مى شود: اللهم رب النور العظیم و رب الكرسى الرفیع ... ، ب) دعاى اللهم عرفنى نفسك فانك لم ان لم تعرفنى نفسك ... این دعا در عصر روز جمعه خوانده مى شود، ج) دعاى كه براى برآورده شدن حاجات ذكر شده است و با این عبارت شروع مى شود: الهى عظم البلاء و برح الخفاء ...، د) دعا براى سلامتى امام زمان (علیه السلام): اللهم كن لولیك الحجة ابن الحسن ...، هـ) دعاى حضرت مهدى (علیه السلام) كه با این عبارت آغاز مى شود: اللهم ارزقنا توفیق الطاعة و بعد المصیبته ...، و) زیارت آل یاسین. جهت توضیح بیشتر به كتابهاى (وظیفة الانام) و (شیوه هاى یارى قائم آل محمد علیه السلام) مراجعه شود
پنج شنبه 7/9/1387 - 11:19
ازدواج و همسرداری
ازدواج های اینترنتی
نوشته شده توسط: مهدی ثقفی
تیتر : ازدواج های اینترنتی
خلاصه : تحلیل ازدواج های اینترنتی
متن کل خبر : ازدواج های اینترنتی، خوبند یا بد؟ خود را فریب ندهیم
با گسترش ابزارهای نوین ارتباطی بویژه اینترنت، آشناییهای اینترنتی با طراحی فضاها و اتاقهایی به این منظور شکل گرفت. بیشتر مشتریان این اتاقها جوانانی هستند که به دنبال همکلامی و آشنایی در این اتاقها میگردند از طرفی جرقه ازدواجهای اینترنتی نیز در همین اتاقها با شستیهای کیبورد زده میشود، اما این ازدواجها چقدر پایدار و ریشهای هستند؟ آیا شرایط یک آشنایی استاندارد در این فضا فراهم میشود؟ مخاطرات این نوع آشناییها چیست؟
دکتر فرزانه صداقت روانشناس ازدواجهای اینترنتی را به عنوان ازدواجهای پایدار تلقی نمیکند و نوع ارتباط را مشکل اصلی این ازدواجها میداند و میگوید. ما در زوجهایی که حتی با مشاوره پیش از ازدواج با هم وصلت کردهاند، مسائل و مشکلاتی را میبینیم.
حال چگونه میتوان انتظار داشت ازدواجی که با اتکا به ۲ مانیتور در فضایی مجازی فانتزی به ثمر نشسته است، موفق باشد؟ مهمترین ویژگی فضای چت و اینترنت نشاندن مجاز به جای واقعیت است، این جابهجایی آنقدر ظریف اتفاق میافتد که افراد بسادگی دنیای خیال را با جهان واقعیت اشتباه میگیرند.
وی میافزاید: نکته دیگر این که من نمیتوانم بپذیرم نمونههای موفقی از این نوع ازدواجها وجود دارد، برای این که متاسفانه در جامعه بیشتر از آن که ما برای خودمان زندگی کنیم، برای دیگران زندگی میکنیم؛ حاضریم با تنش و درگیری به یک رابطه زوجیت ادامه بدهیم، اما جلوی دیگران «ماسک موفقیت» روی صورتمان باشد.
به همین دلیل است که شما به دفعات با زوجهای میانسالی روبهرو میشوید که پس از سر و سامان پیدا کردن فرزندانشان از همدیگر جدا میشوند. البته ما باید روی مصادیق یک ازدواج موفق بازتعریف دوبارهای داشته باشیم. بسیار بد است که مدل ماشین عروسی، شام عروسی، لباسهای عروسی و داماد و تالار نشانههایی از آغاز یک زندگی مشترک خوب تعریف شود.
● تصویر ذهنی، تصویر عینی
دکتر صداقت، گرایش جوانان به فضای چت و به تبع آنها ازدواجهای اینترنتی را معطوف به تمایل انسانی به تصویر ذهنی میداند و میگوید: تاریخ تصویرسازی ذهنی یا خیالپردازی به موازات آفرینش انسانها پیش میرود.
همچنان که نخستین نقاشیهای انسان اولیه را بر دیواره غارها میبینیم، بعد هم بر مبنای این تصویرسازی چرخ اختراع و بعدها به انقلاب صنعتی منجر میشود بنابراین تصویر ذهنی فینفسه موجودیت ارزشمندی دارد. اما این تصویر ذهنی بشدت نیازمند هدایت است، برای این که مقصد فانتزیگری و افتادن به بستر خطاست.
وی تاکید میکند:شما پسر یا دختری را تصورکنید که دقیقا بر مبنای خیال از پشت ۲ مانیتور رشتههای ارتباط با همدیگر را میتنند و با این که این تنیدن کار لذتبخشی برای آن دو است، اما متوجه نمیشوند این رشتهها آنقدر متراکم و حقیقی نیست که تاب وزن واقعیت را داشته باشد.
درواقع ذهن دختر یا پسر در لحظه چت تصویر ذهنی را با تصویر عینی اشتباه میگیرد. از طرفی، اعتیاد به این تصویر ذهنی حاصل از وقت گذرانی در دنیای مجازی، فرد را از دنیای واقعی و دغدغههایش ازجمله کار، تحصیل، تفریح و مسوولیتهای دیگر بازمیدارد. او مجبور است تا پاسی از شب چشمهایش را به مانیتور بدوزد و صبح فردا را با احساس خستگی، خمودگی و ضعف آغاز کند.
دکتر صداقت میگوید: من فکر میکنم تصور ذهنی زمانی شکل مثبتی به خود میگیرد که با واقعیتهای پیرامونی پیوند بخورد، همچنان که چرخ زمانی یک تصور ذهنی بود، اما به واقعیت پیوست. تلفن همراه تا همین یک دهه پیش برای ما یک تصور ذهنی بود، اما در حال حاضر جزیی از زندگی ما شده است.
● انسان با حرف پخته میشود
پیگیری برنامههای فرهنگسراها، شرکت در همایشهای ازدواج موفق، کارگاههای آموزشی و مراجعه به مراکز مشاوره جایگزینهایی است که به اعتقاد دکتر صداقت میتواند جوانان را به واقعیتهای پیرامونی به شکل علمی و صحیح هدایت کند.
این روانشناس میاافزاید: والدین ما باید واقعا به این درک برسند که همراهی با فرزندان فراتر از تامین خوراک و لباس و هزینههای تحصیل است. فرزندان ما به تمام معنی نیازمند همراهی دوستانه و دلسوزانه والدین هستند. بنابراین آنها در ازدواج نباید فرزندانشان را برای تصمیمگیری تنها بگذارند.
والدین ما براحتی حاضرند فلان مارک معتبر کفش و کیف را با قیمتهای گزاف برای فرزندانشان تهیه کنند، اما کوچکترین هزینهای برای تامین نیازهای ذهنی و روانی فرزندانشان چه بسا مهمتر از این ظواهر است نمیکنند.
چرا والدین ما نباید دست فرزندشان را بگیرند و او را به سمینارها و همایشهای مرتبط با موضوع ببرند؟ نوجوانان و جوانان شاید بسیاری از حرفها را از والدین خود نپذیرند، اما از زبان متخصصان امر که سالها در این زمینه پژوهش کردهاند، خواهند پذیرفت اما متاسفانه میبینیم که برنامههای آموزشی با بیمهری والدین روبهرو میشود و مجریان آن برنامه را متهم به کلاهبرداری میکنند که هدفشان فقط نشانه رفتن محتویات کیف و جیب مردم است؛ به اعتقاد من، حتی اگر بار علمی این همایشها و سمینارها متوسط باشد، باز والدین و فرزندان ما را با واقعیتها آشناتر خواهد کرد؛ چرا که همه چیز با آتش پخته میشود، انسان با حرف. خداوند میفرماید: «خلقالانسان و علمه البیان» با بیان درست و علمی بسیاری از دشواریهایی که در ذهن و زبان خانوادههای ما سنگینی میکنند، کنار خواهد رفت.
دکتر صداقت میگوید: در این راه مطمئنا در درجه اول والدین ما باید آگاه باشند. پدر و مادری که چشم خودش بسته است، چطور میتواند چشم فرزندش را به روی واقعیت باز کند. متاسفانه گاهی میبینیم خود والدین بازی میخورند و وارد فانتزیها میشوند، اما وقتی ماسک شیرین فانتزی کنار میرود و واقعیت برملا میشود، دچار سرخوردگی و افسردگی میشوند.
● ببین احساس نشاط میکنی؟
این روانشناس فرمول ساده روانشناسی را برای افرادی که مشتریان ثابت چترومها هستند، پیشنهاد میکند: «اگر ناراحتی، بدان فکری به دور از خرد در ذهنت جریان دارد» هرکدام از ما وقتی در زندگی دچار ناراحتی میشویم باید بگردیم و ببینیم کدام فکر منفی به دور از خرد و واقعیت از دروازههای ذهن به درون ما رخنه کرده است، اما وقتی حال ما خوب است و احساس نشاط و سرزندگیمیکنیم به این معناست که واقعیت و خرد را لمس کردهایم و افکار مثبت، زیباییشان را به ما نشان میدهند. حال کسی که به چترومها میرود باید از خود بپرسد واقعیت را لمس میکند؟
● چه کسانی چت میکنند؟
دکتر سیدبابک سعیدی، روانشناس و عضو مرکز خدمات مشاوره از زاویه دیگری به مساله نگاه میکند: من احساس میکنم کسانی از فضای چت استفاده میکنند که به هر دلیل با محدودیتهای ارتباطی با جنس مخالف روبهرو هستند. خانوادههایی که فضای مطلوب ارتباطی داشته باشند، کمتر به این فضا رو میآورند.
در واقع فرزندان چنین خانوادههایی که از مهارتهای بالایی در ارتباط با پیرامون خود برخوردارند، نیازی به این ارتباط غیرواقعی نمیبینند، اما فرزندان خانوادههایی با محدودیتهای ارتباطی، چت را وسیلهای راحت (آنها در ارتباطهای معمول فاقد مهارتهای لازم هستند) برای گفتگو با جنس مخالف میدانند.
● سوالهایی که میآیند
دکتر سعیدی نوع آشنایی در فضای چت رومها را زیر سوال میبرد و میگوید: شیوه آشنایی بعدها در روابط زوجها با هم تاثیرات عمیقی میگذارد. فرض کنید دختر و پسری که از طریق اینترنت با هم آشنا شدهاند و بعد هم این آشنایی به ازدواج کشیده شده است.
آنها تحت تاثیر فضای احساسی جای پدیدههای خوب و بد را در ذهنشان جابهجا میکنند، اما این جابهجایی زمان زیادی طول نخواهد کشید و ذهن آنها به شناسایی دوباره مولفههای خوب و بد خواهد رفت.
به این معنا که دختر یا پسر پس از ازدواج از خود خواهد پرسید آیا همسرش همان روزهایی که با او چت میکرده با افراد دیگری هم چت میکرده است؟ پاسخ این پرسش به احتمال زیاد در ذهن پسر یا دختر مثبت است. آیا همسرش پس از ازدواج با او به چت کردن ادامه نخواهد داد؟ آیا ممکن است او پنهانی اقدام به ارتباط با افراد دیگر کند؟ و... این پرسشها که همگی به نوعی به شیوه آشنایی این زوجها برمیگردد، میتواند روابط آنها با همدیگر را به تنش و تزلزل سوق دهد.
● چقدر اطلاعات در چت قابل اعتماد است؟
نکته دیگری که این روانشناس روی آن صحه میگذارد، غیرقابل اعتماد بودن اطلاعات رد و بدل شده در گفتگوهای اینترنتی است: شما وقتی میبینید در دنیای واقعی خیلیوقتها قلب ماهیت اتفاق میافتد، چطور میتوانید انتظار داشته باشید در دنیایی که خیلی راحت میتوان دروغهای بزرگی بههم بافت، این اتفاق نیفتد؟ واقعا چند درصد از اطلاعات مبادله شده در یک گفتگوی اینترنتی میتواند واقعیت داشته باشد؟ آیا کسی حاضر است بنای زندگیاش را بر روی این آگاهیهای واهی و توخالی برپا کند؟
به اعتقاد من فقط زمانی این نوع آشناییها میتواند به یک آشنایی سالم تبدیل شود که در درجه اول با بلوغ هیجانی هر دو فرد، موسسات کنترل شده همراه با متخصصان مربوط در فضای اینترنت وجود داشته باشند که بتوانند به طرفین مشاوره بدهند، ضمن اینکه در گام بعدی خانوادهها در جریان این آشنایی قرار گیرند، نه اینکه همهچیز به صورت پنهانی بین دختر و پسر اتفاق بیفتد.
● حمایت والدین، چطور؟
این روانشناس میگوید: والدین ما برای اینکه بتوانند حمایت مثبتی دراینباره از فرزندانشان داشته باشند پیش از هر اقدامی باید نسبت به موضوع آگاه باشند. بسیاری از خطراتی که والدین از آن بهعنوان خطر برداشت میکنند، خطر احساسی است نه خطر واقعی.
اگر ما بدون اشراف به فضای اینترنت صرفا از دریچه منع وارد شویم قطعا فرزندمان به شکل دیگری آسیب خواهد دید. اینترنت واقعیت روز جامعه ماست و نمیتوانیم این واقعیت را انکار کنیم اما این سخن نیز به آن معنا نیست که فرزندمان را در برابر ابزارهای جدید تنها رها کنیم. مسوولیت والدین جز این نیست که بادلسوزی و بصیرت در کنار فرزندانشان قرار گیرند.
● دکتر سعیدی از ۲ چالش عمده در روابط والدین با فرزندان یاد میکند
درک نکردن صحیح و درست دنیای جوانان و اطلاعنداشتن از پارامترها و مختصات یک رابطه مثبت با فرزندان، ۲ چالش عمدهای است که والدین ما در برخورد با فرزندانشان دارند و در نتیجه نمیتوانند بویژه در لحظات سرنوشتساز به شکل و شیوه صحیحی با آنها تعامل داشته باشند. والدینی که میخواهند واقعا به فرزندانشان کمک کنند راهی جز شناخت نیازها، احساسها، افکار و در یک جمله دنیای فرزندشان ندارند.
والدینی میتوانند در بازشناسی کارکردهای منفی و اینترنت و مشاوره به فرزندانشان موفق باشند که از پیش رابطهای مثبت را با او تعریف کرده باشند، وگرنه هر حرفی که از آن بوی تحمیل و تحقیر به مشام برسد نهتنها چالش را بر طرف نخواهد کرد، بلکه به عمیقتر شدن شکاف خواهد انجامید.
متاسفانه بسیاری از والدین ما تصور میکنند فرزندان خود باید هر روز و هر لحظه از کارهایی که انجام میدهند گزارشی به آنها بدهند، در حالی که این شیوه درستی در ارتباطگیری با فرزندان نیست و بهطور قطع آنها را از همدیگر دور میکند
پنج شنبه 7/9/1387 - 11:10
موبایل
بسیاری از ما در اطرافمان و در کشور خودمان شاهد چنین افرادی بوده و یا هستیم. کسانی که دلیل استفادشان از اینترنت چت کردن آنهم با جنس مخالف است.البته من اینرا از ضررهای اینترنت نمیدانم چرا که در اینجا فقط از امکانات ارتباطی اینترنت سوء استفاده شده است.در کشوری که صحبت بین دختران و پسران همیشه با دیدی منفی نگریسته شده است و در کشوری که بارها از عشقهای تلفنی شنیدم و حال آنکه از چت کردن که نه بمانند آن مذمون است و نه مثل آن قابل کنترل باید چنین انتظاری را نیز کم و بیش داشت
پنج شنبه 7/9/1387 - 11:1
دعا و زیارت
پندها و رهنمودهای امام رضا علیه السلام
فرومایه کیست؟
از آن حضرت پرسش شد فرومایه کیست؟ فرمود آن که به چیزی جز خدا خویش را سرگرم کرده است.
و فرمود: خداوند بیهوده گویی و تلف کردن دارایی و پرسش و خواهش بسیار را دشمن می دارد.
و فرمود: دوستی و مهربانی با مردم نیمی از خردمندی است.
و فرمود: خرد مرد مسلمان زمانی کامل می شود، که این ده صفت در او وجود یابد: خوبی او به دیگران برسد، و از بدی او ایمن باشد، نیکی اندک دیگران را بسیار شمارد، و نیکی خود را به دیگران اندک داند، درخواستهای دیگران او را به ستوه نیاورد ، و از به دست آوردن دانش در تمام دوران عمر خویش دلگیر نشود، ناداری را در راه خشنودی خداوند از توانگری بیشتر دوست بدارد، و خواری را در راه او از عزت در نزد دشمنانش محبوبتر بداند، و به گمنامی بیش از آوازه و شهرت راغب باشد.
سپس فرمود: این دهمی و چه مهم است آن.
عرض شد: آن چیست؟
فرمود: این که به هیچ کس ننگرد مگر این که او را بهتر و پرهیزگارتر از خویش بداند، زیرا این مردم دو گونه اند، گونه ای از او بهتر و پرهیزگارترند و دسته ای از او بدتر و فرومایه تر، پس هنگامی که کسی را دیدار می کند که از او بدتر و پست تر است باید چنین پندارد که شاید خوبی این مرد در باطن است، و این پوشیدگی برای او بهتر باشد، و خوبی من در ظاهر و آشکار است که این برای من بد است و چون با کسی که از او بهتر و پرهیزگارتر است روبرو می شود و برای این که خود را به مرتبه او برساند نسبت به او تواضع می کند، این فروتنی به او بزرگی می دهد و بر خوبی او می افزاید، و در میان مردم نیکنامی و سروری به او می بخشد.
توصیه های رفتاری
امام فرمود: خاموشی دری از درهای حکمت است، خاموشی محبت دیگران را به سوی خود می کشاند، و به هر خوبی رهبری می کند.
و فرمود: دوست هر کس خرد او، و دشمنش نادانی اوست.
و فرمود: پاکیزگی خوی پیامبران است.
و فرمود: اگر سخن از کسی می گویی که حضور دارد، او را با کنیه بخوان و اگر غایب است نام او را یاد کن.
و فرمود: بر مردم روزگاری فرا می رسد که سلامت کامل اگر ده جزء باشد نه جزء آن در گوشه گیری، و یک جزء دیگر در خاموشی است.
و فرمود: هر کس محاسبه نفس خویش کند سود برد و هر کس از آن غفلت کند دچار زیان شود، و هر کس بیمناک باشد ایمنی یابد، و آن که از گذشت روزگار عبرت گیرد دارای بینش شود، و هر که از بینش برخوردار باشد دارای فهم شود و آن که دارای فهم است عالم و دانشور است. آن کس که نادان را دوستدار شود در رنج افتد، بهترین دارایی آن است که آبروی آدمی بدان نگهداری شود، و برترین خرد این است که انسان خویشتن را بشناسد. مؤمن اگر خشمگین شود خشم او وی را از طریق حق بیرون نمی برد، و اگر خوشحالی و رضامندی یابد این خرسندی او را دچار باطل نمی سازد، و هنگامی که قدرت و غلبه می یابد بیشتر از آنچه حق دارد نمی گیرد.
و فرمود: هر کس خوبیهایی دارد که به آنها ستوده می شود و نیازی به خودستایی ندارد.
و فرمود: دلها را رغبت و نفرت، و نشاط و سستی است هنگامی که دل میل و اقبال می کند بینش و ادراک دارد و زمانی که نفرت و بی میلی دارد، افسرده و ناتوان است از این رو دل را هنگامی که اقبال و نشاط دارد به کار گیرید و زمانی که سست و بی میل است او را رها کنید.
و فرمود: پادشاه را با بیم، و دوست را با فروتنی، و دشمن را با خودداری و پرهیز و توده مردم را با گشاده رویی همنشینی کنید.
و فرمود: مرگ برای آرزوها آفت، و نیکوکاری، برای دوراندیش غنیمت، و کوتاهی و اهمال برای توانگران مصیبت است، بخل آبرو را از میان می برد، و دوستی، ناخشنودیها پدید می آورد، برترین و گرامی ترین خویها به جا آوردن کار نیک و دستگیری ستمدیدگان، و تحقق آرزوی آرزومندان و فراهم آوردن امید امیدواران است.
و فرمود: گمان خود را نسبت به خدا نیکو کن، زیرا هر کس گمانش به خدا نیکو باشد خداوند مانند گمانش با او رفتار خواهد کرد، و هر کسی به روزی اندک خشنود باشد، عمل اندک او پذیرفته است، و کسی که به اندکی از حلال خرسند باشد، رنج او کم و عائله اش آسوده است و خداوند او را به درد و درمان زندگی بینا و سالم به سرای آخرت باز می گرداند.
و فرمود: بخیل را آسودگی و حسود را خوشی و دلخسته را وفا و دروغگو را مردانگی نیست.
پنج شنبه 7/9/1387 - 10:55
دعا و زیارت
یکی از واژه هایی که در فرهنگ قرآن و سخنان معصومین علیهم السلام به کار رفته است واژه «برکت» است. برکت یعنی وجود داشتن خیر و خوبی در یک چیز به گونه ای که این خیر و خوبی را انسان از خدا بداند و ببیند.
بر این اساس موضوعات مختلفی در قرآن با ویژگی برکت مطرح شده اند؛ مانند «قرآن» کریم زیرا در کلمات و آیات و سوره های قرآن خوبی و خیر حقیقی برای کسی که واقعا قصد بهره برداری از آنها را داشته باشد وجود دارد و یا «آب باران» که در شرایط مخصوص مایه برکت و فراوانی نعمت است و یا پیامبری همچون
حضرت عیسی علیه السلام به عنوان وجود مبارک.
(با برکت) معرفی شده است زیرا مایه هدایت و سعادت انسان هایی است که واقعا پیرو او هستند در نتیجه می تواند زمانها و مکانهای خاصی را آمیخته به برکت بدانیم مانند سرزمین مکه، خانه خدا، سخنان پیشوایان معصوم علیهم السلام.
منبع شبكه رشد
پنج شنبه 7/9/1387 - 10:22
خانواده
در جوانی پاك بودن شیوه پیغمبریست ونه هر گبری به پیری میشود پرهیزگار
هركس به طریقی دل ما میشكند بیگانه جدا دوست جدا می شكند بیگانه اگر می شكند باكی نیست به دوست بگو چرا میشكند
در جوانی ناله كردم هیچكس یادم نكرد در قفس جان دادم و صیاد آزادم نكرد
پنج شنبه 7/9/1387 - 7:59
شعر و قطعات ادبی
باغ مدلی ره سر زدم سر او میان ده سر زدم خدا چكنم چه خونكرد مو او ره ودی خونكرد خدا چكنم چه خونكرد مو ره ودی خونكرد مو سر كوچه كولو بدم كه دخترو ره دیدم سر جوی او نشسته بود چشما سیاه ابرو كمان پیوسته بود ور پشت سری به راه شدم تا به در سرایی رسیدم یگهوییه دگشته چادر خو ره و پی زده نمدانی كه چكار كرده دل مو ره اتش زده چشومو ور چاشی افتا دل مو ته اشكم مو افتاد اور كه دیدم خوشحال شدم ور رو زمین پلار شدم خوب كه وری نگاه كردم دختر خاله خور دیدم همو دختر خاله مو بود از اول عروس مادر مو بود خدا چكنم چه خونكه مو خود ای عروسیخم كرد خدا چه كنم چه خونكه مو خودی عروسی خونكرد
چهارشنبه 6/9/1387 - 16:45
بیماری ها
دكتر گفت :حدیثی در طب ندارید ؟ گفت چرا پیغمبر اسلام(ص) تمام طب را در چند جمله ی كوتاه بیان كرده وفرموده است : معده خانه همه امراض است و پرهیز سر آمد همه دواها است به هر بدنی آنچه عادت داده اید برسانید.
منبع از كتاب نصایح
چهارشنبه 6/9/1387 - 16:12
دانستنی های علمی
كسی كه رو ز را در غیر این پنج كار مصرف كند در حق آن روز ستم كرده: ادای حقی یا انجام واجبی یا تحصیل نام نیكی یا تا سیس كار خیری ویا فرا گرفتن دانشی منبع كتاب نصایح
سه شنبه 5/9/1387 - 19:25