کامپیوتر و اینترنت
اگه می خواهید ویندوزتون اورجینال به حساب بیاد تا بتونید از کلی از امکانات ویندوزتون استفاده کنید مثلا بروزرساني ويندوز(Update) يا نصب برنامه هايي مانند ويندوز مديا پلير 11، نصب اينترنت اكسپلورر 7 يا اسكين فارسي ويندوز كه توسط مايكروسافت عرضه شده ویا باقی چیز های اینجوری باید اول اکتیوش کنید و بعد دیگه مشکلی نخواهید داشت.
خوب حالا براي Activate كردن(فعال كردن) ويندوز چی کار باید کرد ؟ اول از همه برید به منوي Start بر روي گزينه Run كليك كنيد و در پنجره اي كه باز مي شود، تايپ كنيد: regedit
در پنجره جديد مسير ذيل را تعقيب كنيد:
کد:
HKEY_LOCAL_MACHINE> Software> Microsoft> WindowsNT> Current Version >WPAEvents
در سمت راست پنجره بر روي OOBETimer كليك راست كرده و Modify را انتخاب كنيد و در پنجره تازه اي كه گشوده مي شود يكي از مقادير دوتايي را به 00(صفر صفر) تغيير دهيد و سر آخر با كليك بر روي دكمه OK، پنجره ويرايش رجيستري را ببنديد.
دوباره به منوي Start رفته، بر روي گزينه Run كليك كنيد و در پنجره باز شده تايپ كنيد: command
پنجره اي شبيه Command Prompt باز مي شود. در اين پنجره عبارت زير را تايپ كنيد:
کد:
%systemroot%\system32\oobe\msoobe.exe /a
پس از چند لحظه يا چند دقيقه پنجره اي با عنوان Activate Windows باز مي شود. در اين پنجره چك باكس كنار گزينه مياني را تيك بزنيد. گزينه مياني از اين قرار است:
کد:
Yes, I want to telephone a customer service representative to activate Windows
در ادامه پنجره تازه اي كه باز مي شود، بر روي Change Product Key كليك كنيد و در پنجره جديد كليد زير را وارد كنيد:
کد:
B7R7P-J63JP-2J7VH-W3TDJ--PDP7T
پس از وارد كردن كد بالا بر روي دكمه Update كليك كنيد و Wizard را ببنديد و سيستم را ري استارت كنيد.
پس از ري استارت سيستم اگر دوباره به منوي Start رفته، بر روي Run كليك كنيد و در پنجره باز شده، عبارت:
کد:
%systemroot%\system32\oobe\msoobe.exe /a
را تايپ كنيد، پنجره اي باز مي شود كه در آن نوشته است:
کد:
Windows is already activated. Click OK to exit.
اين پيغام یعنی دردسرها تمام شده و اكنون ويندوز شما به اصطلاح اصل يا اِريجنال(منظورم همان اوريجينال است ) شده است
چهارشنبه 24/5/1386 - 12:46
کامپیوتر و اینترنت
در صورتی که رم دستگاه شما پایین است ، شما میتوانید با استفاده از این ترفند مقداري از هارد ديسک را به عنوان رم کامپیوتر خود معرفي کنيد. این عمل باعث افزايش سرعت سیستم شما و جلوگيري از هنگ شدن آن مي شود.
بدین منظور:
1- بر روی My Computer کلیک راست کنید.
2- از منوی باز شده بر روی Properties را کلیک کنید.
3- وارد پنجره Properties System بشوید که از زبانه های گوناگون تشکیل شده است.
4- سپسدر این قسمت وارد زبانه Advanced بشوید.
5- در قسمت Performance بر روی گزینه Settings را کلیک کنید.
6- سپس وارد قسمت Options Performance بشوید.
7- در این قسمت نیز زبانه Advanced را انتخاب کنید.
8- در قسمت Virtual memory گزینه Change را انتخاب کنید.
9- در این قسمت مقدار رمی را که بطور پیش فرض انتخاب شده را مشاهده می کنید . معمولا در رم های 256 این مفدار بین 768-384 متغیر است . که 384 حداقل و 768 حداکثر می باشد.
10- درایوی را که می خواهید در آن مقدار فضایی را اختصاص به رم دهید انتخاب کنید.
11- سپس گزینه Custom size را فعال کنید.
12- اندازه های خود را در این قسمت وارد کنید.
13- در پایان کلید Set را فشار دهید و تمامی پنجره های باز شده را Ok کنید.
14- در صورت امکان کامپیوتر خود را Restart کنید .
چهارشنبه 24/5/1386 - 12:44
دعا و زیارت
مجموعه آثار جلد دوم صفحه 212
استاد شهيد مرتضى مطهرى
مسلمين در هر عصرى متناسب با امكانات فكرى و عملى خود تحت تاثير شوق و عشقى كه به كتاب آسمانى خود داشتند
درباره قرآن كار كردهاند، از قبيل ياد گرفتن و به خاطر سپردن، قرائت نزد استادان قرائت و تجويد، تفسير معانى، توضيح و
شرح لغات قرآن در كتب لغت مخصوص اين كار، بر شمردن آيات و كلمات و حتى حروفى كه در مجموع قرآن به كار رفته
است، تدقيق در معانى آن و استفاده از آن در مسائل حقوقى، اخلاقى، اجتماعى، فلسفى، عرفانى، علمى و زينت دادن گفتهها
و نوشتههاى خود به آيات قرآن، كتيبههاى بسيار عالى يا گچبريها و كاشى كاريها، نوشتن آن با خطوط بسيار زيبا، تذهيب آن،
آموختن آن به فرزندان خود قبل از هر آموزش ديگر، تدوين نحو و صرف زبان عربى به خاطر قرآن، ابداع و ابتكار علم معانى
و بيان و بديع، جمع آورى لغات زبان عربى و امثال اينها.
عشق و علاقهمسلمين به قرآن منشا و مبدا يك سلسله علوم ادبى و عقلىشد كه اگر قرآن نمىبود اين علوم به وجود
نمىآمد.
منبع:http://www.hawzah.net/Per/Q/QDefa.asp?URL=Start/QStart.htm
چهارشنبه 24/5/1386 - 8:54
دعا و زیارت
كتاب: قرآن در اسلام صفحه 20
نويسنده: استاد علامه طباطبايى (رض)
قرآن مجيد در مطالب خود اختصاص بامتى از امم مانند امت عرب يا طائفهاى از طوائف مانند مسلمانان ندارد، بلكه با طوائف خارج از اسلام سخن ميگويد چنانكه با مسلمانان ميگويد، بدليل خطابات (1) بسيارى كه بعنوان كفار و مشركين و اهل كتاب و يهود و بنى اسرائيل و نصارى دارد و با هر طائفهاى از اين طوائف باحتجاج پرداخته آنان را بسوى معارف حقه خود دعوت ميكند.
و همچنين قرآن مجيد با هر يك از اين طوائف باحتجاج و دعوت ميپردازد و هرگز خطاب خود را مقيد بعرب بودن آنان نميكند چنانكه در مورد مشركين-بتپرستان-ميفرمايد: «فان تابوا و اقاموا الصلوة و آتوا الزكوة فاخوانكم فى الدين» (2) و در مورد اهل كتاب-يهود و نصارى و مجوس نيز كه از اهل كتاب محسوبند-ميفرمايد: «قل يا اهل الكتاب تعالوا الى كلمة سواء بيننا و بينكم ان لا تعبد الا الله و لا نشرك به شيئا و لا يتخذ بعضنا بعضا اربابا من دون الله» (3) ترجمه:بگو اى اهل كتاب بيائيد بسوى كلمهاى كه در ميان ما و شما بطور مساوى پذيرفته شود و آن اينست كه جز خداى متعال كسى را نپرستيم و انبازى براى وى قرار ندهيم و برخى از ما برخى ديگر از خدايان خود اتخاذ نكنند) چنانكه مىبينيم هرگز نفرموده:اگر مشركين عرب توبه كنند و نفرموده:اى اهل كتابى كه از نژاد عرب ميباشيد.
آرى در بدو طلوع اسلام كه دعوت از جزيرة العرب ببيرون تجاوز نكرده بود طبعا خطابات قرآنى بامت عرب القا ميشد ولى از سال شش هجرت كه دعوت ببيرون شبه جزيره راه يافت هيچ موجبى براى توهم اختصاص نبود.
گذشته از اين آيات آيات ديگرى دلالتبر عموم دعوت ميكند مانند آيه كريمه: «و اوحى الى هذا القرآن لانذركم به و من بلغ» (4) ترجمه:وحى شده استبر من اين قرآن براى اينكه شما را انذار كرده بترسانم و هر كه را كه اين قرآن-يا انذار-بوى برسد) .
و آيه كريمه: «و ما هو الا ذكر للعالمين» (5) و آيه: «ان هو الا ذكر للعالمين» (6) ترجمه:نيست قرآن مگر يادآورى براى همه جهانيان) .
و آيه كريمه: «انها لاحدى الكبر نذيرا للبشر» (7) ترجمه:بدرستى اين آيه يكى از بزرگترين آيات ميباشد در حاليكه ترساننده بشر است) .
بحسب تاريخ نيز، اسلام عدهاى از ارباب مذاهب مختلفه مانند بتپرستان و يهود و نصارى و همچنين از امتهاى گوناگونى مانند سلمان فارسى و صهيب رومى و بلال حبشى بثبوت رسيده است.
پىنوشتها:
1- اين خطابات و احتجاجات در آيات بسيارى است و نيازى بنقل آنها نيست.
2- سوره توبه آيه 11
3- سوره آل عمران آيه 64
4- سوره انعام آيه 19
5- سوره قلم آيه 52
6- سوره ص آيه 87
7- سوره مدثر آيه 36
چهارشنبه 24/5/1386 - 8:50
دعا و زیارت
اكنون با روشن شدن عوامل تشابه و دو گونه بودن تشابه در قرآن،جواب اينپرسش ساده مىشود.يك گروه از متشابهات تشابه عرضى است كه بر قرآن تحميلشده است.اين گروه از آيههاى متشابهه برابر با اسلوب و شيوههاى متعارف عرب بيان شده و خالى از هر گونه غموض و پيچيدگى بوده،در آغاز هرگز ايجاب شبههنمىكرده است.سپس در پى درگيرىهاى عقيدتى و فكرى كه در ميان گروههاىمختلف مسلمانان رخ داد،فاجعه«تشابه»دامن گير بسيارى از آيات قرآن گرديد.
وجود گروه دوم متشابهات،تشابه اصلى،كاملا طبيعى مىنمايد،زيرا اين گونهتشابه در اثر بيان معانى ژرف توسط الفاظ متداول عرب-كه براى معانى سطحىساخته شده-پديد آمد.قرآن در افاده معانى عاليه راهى پيموده كه هم براى عامهمردم جنبه اقناعى داشته باشد و هم علما و دانش مندان را متقاعد سازد.لذا دربيانات خود،بيشتر فن خطابه و برهان را به هم آميخته،از مشهورات و يقينيات،هردو يك واحد منسجم ساخته است.با آن كه در ظاهر اين دو فن از هم متنافرند،ميانآنها سازش داده است،و اين خود، يكى از دلايل اعجاز قرآن به شمار مىرود.
ابن رشد اندلسى-دانشمند و فيلسوف معروف-(متوفاى سال 595)در اينزمينه مىگويد:«مردم،در برخورد با تعاليم عاليه شريعتسه دستهاند:
دسته اول،كسانىاند كه از حكمت متعاليه برخوردار بوده،صاحب فكر وانديشهاند،در برخورد با حوادث استوار و با متانت رفتار مىكنند.
دسته دوم،عامه مردم هستند كه طبقه جمهور را تشكيل مىدهند.اينان ممكناست چندان با علم و دانش سر و كارى نداشته باشند اما طبعى سليم،نيتى پاك ودلى تابناك دارند.
دسته سوم،ميانه اين دو قرار دارند،نه از طبقه علماى راستين به شمار مىروند ونه خود را از جمهور مردم به حساب مىآورند.خود را از سطح همگانى برتر و دررديف دانشمندان مىدانند،در صورتى كه صلاحيت عرض اندام در آن عرصه والارا ندارند».
گويد:«تشابه،صرفا درباره دسته سوم است،زيرا دانش مندان در سايه دانشسرشار خود و با انديشه و متانتشايسته خويش كه در راه رسيدن به حقايق مبذولمىدارند،هرگز تشابهى بر سر راه آنان قرار نمىگيرد.طبقه جمهور،با ذهن صاف وسادهاى كه دارند، هيچگاه شبههاى در تعاليم شريعت احساس نمىكنند،زيرا بهظاهر الفاظ و تعابير بسنده كرده،نگرانى به خود راه نمىدهند».
گويد:«تعاليم شريعت،هم چون غذاى سالم و پاكيزه براى بدنهاى سالم وطبعهاى ناآلوده،نافع و مفيد خواهد بود.كه بيشترين مردم را تشكيل مىدهند.
گرچه براى برخى كه در اقليتاند زيان آفرين مىگردد،چنان چه خداوند فرموده: وما يضل به الا الفاسقين (1) ،يعنى در سايه تعاليم الهى گم راه نمىگردد،جز كسانى كه ازمرز طبيعى مردمى بيرون زدهاند.اين حالت،صرفا در برخى از آيات براى برخى ازمردم رخ مىدهد و در آياتى است كه از عالم ماوراى حس سخن گفته،كه در عالمشهود همانندى ندارد.لذا براى تقريب به اذهان،از نزديكترين چيزى كه بتواندشاهد و مثالى باشد تا واقع را ارائه دهد،استفاده كرده است.همين امر سبب گرديدهتا برخى به ظاهر مثال اخذ كرده،تصور كنند آن چه در تعبير آمده عين واقع است،از اينرو در حيرت و شك باقى مىمانند.متشابهات كه موجب شبهه مىگردند،ازاين قبيل هستند.ولى نه براى دانش مندان و نه براى طبقه جمهور،زيرا اينان ازسلامت طبع و صحت نفس برخور دارند،غذاى سالم برايشان كاملا نافع و مفيدمىافتد.ولى بيرون از اين دو دسته كسانىاند مريض،كه نفسى ناسالم دارند، غذاهر چند كامل و سالم باشد،بر مذاق اينان لذت بخش و نافع نخواهد بود.لذاخداوند فرموده: فاما الذين فى قلوبهم زيغ فيتبعون ما تشابه منه ابتغاء الفتنة و ابتغاءتاويله (2) ،اما كسانى كه در دلهاى شان انحراف است،براى فتنه جويى و طلب تاويلآن[به دل خواه خود]از متشابه آن پيروى مىكنند».
گويد:«اينان،همان ارباب جدل و صاحبان مكتبهاى كلامى مىباشند».و نيزمىگويد:«شريعت در تعاليم و برنامههاى خويش، روشى در پيش گرفته تا طبقهجمهور بهرهمند شده و هم دانش مندان پذيرا باشند.از اينرو قرآن الفاظ وعبارتهايى به كار برده كه براى هر دو گروه قابل درك باشد.عامه مردم به ظاهر مثالبسنده كرده،گمان مىبرند مورد مثال چيزى همانند آن و نزديك به آن مىباشد و بههمين اندازه قناعت كرده و پيشتر نمىروند و دانشمندان نيز حقيقتى را كه در طىمثال نهفته دريافت مىكنند.
مثلا چون«نور»رفيعترين موجود در عالم حس به شمار مىرود،آن را مورد مثال قرار داده و گفته است: الله نور السماوات و الارض.. (3) و با اين گونه تصور براى طبقهجمهور امكان درك موجودات ماوراى حس فراهم گرديده است،به اين معنا كه ازآن چه هستبا كمك قوه متخيله خود سنجيده،بر ايشان قابل پذيرش خواهد بود.
آن گاه كه شريعت در صفات بارى تعالى سخن بگويد،راه شك و شبهه را بستهاست.پس هرگاه بگويد خدا نور است،حجابى از نور دارد.مؤمنان او را در آخرتنظاره كنند هم چون آفتاب در بلنداى روز.براى جمهور هيچ گونه شك و شبههاى رخنمىدهد و به ظاهر اين تعابير گرفته بىترديد مىپذيرند.
هم چنين براى علما شبههاى دست نمىدهد،زيرا مىدانند كه مقصود از اين گونهتعابير تنها مزيد علم و يقين است.چه بسا اگر به عامه مردم گفته شود كه اين تعابير،ظاهرى بيش نيست و حقيقت جز اين است،در آن صورت نپذيرفته اصلا زير بارنروند،زيرا پيش خود چنين تصور مىكنند كه هر چه قابل حسن نباشد وجود ندارد وهر نامحسوسى با عدم مساوى است.مثلا اگر گفته شود:در آن جا موجودى هستكه داراى جسم نيست و هر چه از لوازم جسميت مىدانند در او نيست،امكان تخيلاز آنان برداشته شده و چنين چيزى را معدوم مطلق مىپندارند.مخصوصا اگر بهآنان گفته شود نه از جهان بيرون است و نه در درون جهان جايى دارد.نه بالا است ونه پايين.لذا هرگز شريعت تصريح به نفى جسميت نفرموده،صرفا گفته: ليس كمثلهشيء و هو السميع البصير... (4) . لا تدركه الابصار و هو يدرك الابصار و هو اللطيفالخبير... (5) .
گويد:«و اگر تامل كنى خواهى يافت كه شريعتبا آن كه براى مردم در افادهاين گونه معانى به مثال پرداخته و راهى جز اين وجود نداشت تا آنان را به پذيرش وادارد،در عين حال علما را بر دقايق و اسرار اين گونه تعابير واقف ساخته،حقايق رابر ايشان مكشوف نموده است.» (6) .
پر روشن است در تشبيه غير محسوس به محسوس،بهترين مثالى كه مىتواند كاملا نمودار ذات حق تعالى باشد همان تشبيه به نور است.حقيقتى كه:«الظاهر فىنفسه و المظهر لغيره،خود نمودار خود است،و نمود هر چيزى به او بستگى دارد».
حقيقتى كه:«فيعين الظهور،هو فى غاية الخفاء،خود،پيداترين موجود در جهانهستى است،ولى در عين حال حقيقت و كنه آن در نهايتخفا و پنهان از ديدگاناست.تاكنون كسى به حقيقت آن راه نيافته و نخواهد يافت».
اين گونه صفات و نعوت كه خاص ذات پروردگار است،مانندى براى آن-درجهان حس و شهود-جز نور نمىتوان يافت.در اين زمينه امام فخر رازى و شيخمحمد عبده و علامه طباطبايى،شيوه ابن رشد را دنبال كردهاند (7) .
پىنوشتها:
1- بقره 2:26.
2- آل عمران 3:7.
3- نور 24:35.
4- شورى 42:11.
5- انعام 6:103.
6- ر.ك:ابن رشد اندلسى،الكشف عن مناهج الادلة،ص 89 و 97-96 و 107.
7- ر.ك:تفسير كبير فخر رازى،ج 7،ص 172.رشيد رضا،تفسير المنار،ج 3،ص 170،علامه طباطبايى،تفسير الميزان،ج 3،ص 62-58
منبع:http://www.hawzah.net/Per/Q/QDefa.asp?URL=Start/QStart.htm
چهارشنبه 24/5/1386 - 8:48
دعا و زیارت
كتاب: اعتقاد ما صفحه 44
نويسنده: آية الله مكارم شيرازى
قرآن مهمترين معجزات پيامبر اسلام (ص) است، نه تنها از نظر فصاحت و بلاغت، و شيرينى بيان و رسا بودن معانى، بلكه از جهات مختلف ديگر نيز داراى اعجاز است كه شرح آن در كتب عقايد و كلام داده شده است.
به همين دليل معتقديم:هيچ كس نمىتواند مانند آن، و حتى مانند يك سوره آن را بياورد، قرآن بارها همه كسانى را كه در شك و ترديد بودند بارها به اين امر دعوت كرد ولى آنها هرگز توان مقابله با آن را پيدا نكردند: «قل لئن اجتمعت الانس و الجن على ان ياتوا بمثل هذا القرآن لا ياتون بمثله و لو كان بعضهم لبعض ظهيرا، بگو اگر انسانها و پريان (جن و انس) اتفاق كنند كه همانند اين قرآن را بياورند همانند آن را نخواهند آورد، هر چند يكديگر را در اين كار يارى كنند» . (1)
«و ان كنتم فى ريب مما نزلنا على عبدنا فاتوا بسورة من مثله و ادعوا شهدائكم من دون الله ان كنتم صادقين، و اگر درباره آنچه بر بنده خود (پيامبر اسلام) نازل كردهايم، شك و ترديد داريد (دست كم) يك سوره همانند آن را بياوريد، و گواهان خود غير خدا را براى اين كار فرا خوانيد اگر راست مىگوييد» (2)
و عقيده داريم كه قرآن با گذشت زمان، نه تنها كهنه نمىشود، بلكه نكات اعجاز آميز آن، آشكارتر، و عظمت محتوايش بر جهانيان روشنتر مىشود.
در حديثى از امام صادق (ع) مىخوانيم كه فرمود: «ان الله تبارك و تعالى لم يجعله لزمان دون زمان و لناس دون ناس فهو فى كل زمان جديد و عند كل قوم غض الى يوم القيامة، خداوند متعال قرآن را براى زمان خاص يا گروه معينى قرار نداده به همين دليل در هر زمانى تازه، و نزد هر گروهى تا روز قيامت پر طراوت كرد» . (3)
پىنوشتها:
1- سوره اسراء، آيه 88.
2- سوره بقره، آيه 23.
3- بحار الانوار، جلد 2، صفحه 280، حديث 44.
چهارشنبه 24/5/1386 - 8:36
فلسفه و عرفان
الهی ! دلی ده که در کار تو جان بازیم و جانی ده که کار آن جهان سازیم.
چهارشنبه 24/5/1386 - 8:27
موبایل
اين ترفند مربوط ميشه به پاك كردن اكانت سرويس ايميل ياهو. ممكنه كه تا حالا براتون پيش اومده باشه كه بخواهيد به واسطه ساختن يك اكانت ايميل جديد ، بخواهيد ايميل قبلي خود را پاك كنيد.
اين امكان تقريبا ميشه گفت يكي از امكانات پنهاني ياهو است كه به طور آشكارا در اختيار كاربرانش قرار نداده.
براي اين كار ابتدا شما بايد به اين لينك مراجعه كنين : https://edit.yahoo.com/config/delete_user وقتي كه بروي اين لينك كليك مي كنيد .وارد يكي از صفحه هاي سايت ياهو ميشويد،سپس در اين صفحه نام USER و PASSWORD ايميل خود را كه مي خواهيد پاك شود را وارد كنيد سپس وارد صفحه ديگه ايي ميشيد،در اين صفحه هم در قسمت پايينش دوباره يوزر و پسوردتون رو وارد كنيد،اكنون بروي كليد YES و يا همون Terminate this Account كليك كنيد.
نکته : بدين ترتيب ايميل شما به طور كامل از روي سرور ياهو پاك ميشه و هيچ راه برگشتي هم نداره.
چهارشنبه 24/5/1386 - 7:58
دانستنی های علمی
امام حسین علیه السلام فرمودند: من حاول اَمرا بمعصیة الله کان اَفوت لما یرجو و اَسرع لما یحذر.
کسی که بخواهد از راه گناه به مقصدی برسد ، دیرتر به آروزیش می رسد و زودتر به آنچه می ترسد گرفتار می ی .
(بحارالانوار،ج78،ص120)
چهارشنبه 24/5/1386 - 7:56
کامپیوتر و اینترنت
ممکن شما نیز با صداهای كوتاه سوت و در برخي موارد متناوب كه معمولأ از اسپيكر كامپيوترتان به دلايل مختلف پخش مي شود برخورد داشته اید. به اینگونه صداها در اصطلاح Beep گفته مي شود. در این ترفند قصد داریم به معرفی روشی ساده از طریق رجیستری بپردازیم که با بهرگیری از آن میتوانید برای همیشه از دست این سوتهای آزار دهنده رهایی یابید.
بدین منظور:
از منوی Start وارد Run شده و دستور regedit را وارد کرده و Enter بزنید تا وارد ویرایشگر رجیستری شوید.
اکنون به آدرس زیر بروید:
HKEY_CURRENT_USER/Control Panel/Sound
اکنون از قسمت دیگر پنجره ، بر روی Beep دوبار کلیک کنید و در پنجره باز شده در قسمت Value data ، عبارت yes را به no تبدیل کرده و دکمه OK را بزنید.
سپس از رجیستری خارج شده و سیستم را مجدد راه اندازی نمایید.
چهارشنبه 24/5/1386 - 7:54