• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 20040
تعداد نظرات : 2175
زمان آخرین مطلب : 2118روز قبل
آلبوم تصاویر

 

 

شنبه 26/10/1394 - 14:25
آلبوم تصاویر

 

 

شنبه 26/10/1394 - 14:22
آلبوم تصاویر

 

 

شنبه 26/10/1394 - 14:20
آلبوم تصاویر

 

 

شنبه 26/10/1394 - 14:18
تاریخ

 

شعر و شاعران در نزد بزرگان دین

 6 دعوت و تشویق مى نمود و به وسیله ایشان این روش در نجف اشرف معمول گردید.و ما، نمى توانیم بیش از این در این زمینه سخن گوئیم و این مختصر اشاره هم به منزله آه سوزانى بود كه از سینه دردناك بر خاست و حسرت و اندوهى است كه از دلى افسرده، بیرون ریخت، اكنون كه زمان ما این سیره ترك شده و از فوائدش محرومیم و در نتیجه نه شورى در مردم ایجاد میشود ونه نشاطى در مردم مشاهده میگردد و با نیروهاى فساد و تباهى هیچ ستیزى نمیشود.آرى روزگار، داراى فراز و نشیب است. اكنون شعر و ادل، چون دوران جاهلیت به سیر قهقرائى مبتلا شده و آنچه سروده میشود پیرامون مطالب مبتذل و اوهام و افسانه هاى عشقى مسموم كننده است، دوران درخشان شعر سپرى شده دیگر ما آن ارزندگانیكه یك دنیا مفهوم را در غالب شعر به مردم میدادند نمى یابیم و نه آن فقهاى ارزنده پیداهستند، دیگر چه میشود گفت در جائیكه اطاعتى در بین نباشد.روش ما در این كتاب چنان است كه هر جا به شعرى از شعراى قرن اول بر خوردیم كه مشتمل فضائل آل الله باشد ذكر میكنیم و درو شرط را رعایت میكنیم یك اینكه آن فضائل یاد شده در قرآن وحدیث موجود باشد و دیگر اینكه از طریق اهل سنت به ما رسیده باشد، امید چنان است كه اهل بحث و تحقیق بدینوسیله به موقعیت شعراى ما پى برند كه چه مقدار به قرآن وحدیث احاطه داشته اند.عبدالحسین امینىو آخر دعوانا ان الحمدلله رب العالمین:وآخرین سخن ما اینكه: ستایش مخصوص ذات خداوند، پروردگار عالمیان است.

 

 

پنج شنبه 24/10/1394 - 12:51
تاریخ

 

شعر و شاعران در نزد بزرگان دین

 این روش و گرایش نیكو، در بعضى از اعصار بیشتر از عصر دیگر رونق مى یافت و مورد عنایت بیشترى قرار میگرفت و در مردم نشاط واحساسات بیشترى حس میشد و نتائج گرانبهائى نصیبشان میگشت، دوران سرور بزرگ ما آیه الله بحر العلوم و استاد گرانقدر مرحوم كاشف الغطا را مى توان از دوره هاى رونق مكتب اهل بیت شمرد.اما این زمان چطور؟ آیا چنان مجالسى بر پا میگردد كه احیا مكتب آنان گردد؟باید براى بیان حال این عصر به این شعر تمسك جستآن محفلها تهى گشت و محفل نشینان پر شور ونشاط به سراى دیگر رهسپار شدند. و آن سان كه بر محفل نشینان جور و ستم نمود و پراكنده شان كرد خود نیز پراكنده و نابود گشت.آرى از دودمان پاك پیامبر، میتوانیم، پیشواى مجدد امت آیه الله شیرازى ساكن سامرا را نام ببریم كه امت اسلامى در زیر سایه آن رادمرد اسلام آرمیده بودند و رشته رهبریش جهان اسلام را در بر گرفته بود.آن مرد بزرگ در ایام "اعیاد و وفیات" پیوسته محافل و مجالس دینى تشكیل میداد و ادبا و شعرا نامى نواحى مختلفه در آن مجالس شركت مى جستند و با انشا قصائد خود مورد عواطف ایشان قرار میگرفتند و از تشویقها و عطایاى آن بزرگوار بهره مند شده و سپس به جایگاه خود باز میگشتند ولى افسوس كه:آنانكه در سایه شان همه زندگى خوش داشتند، رفتند.یكى از نمونه هاى این درگاه اینكه:شاعر روشن دل اهل بیت عصمت، سید حیدر حلى، دریكى از مراسم مذهبى قصیده شیوائى سرود و آهنگ درگاه سید شیرازى نمود، پس از برگزارى مجلس سید قصد داشت 2. لیره عثمانى به عنوان صله، به سید حیدر بدهد، ولى بعد از اینكه قضیه را با عموى خود حاج میرزا اسماعیل در میان گذاشت، وى صلاح ندید، كه كم است: گفت: "او شاعر دربار هل بیت است و این مقدار زیبنده مقام ایشان نیست، سید حیدر از امثال دعبل و حمیرى و نظایر این دو برتر میباشد، پیشوایان دین به شاعران زمان خود كیسه هیا پر از طلا میدادند و سزاوار است شما یكصد لیره بدست شریف خود بایشان بدهید" و بر این اساس آیه الله بزرگ و مرجع عالیقدر شیعه به زیارت سید حیدر رفت و مبلغ صد لیره، به عنوان صله با كمال تجلیل و احترام به سیدحیدر مرحمت فرمودند و دست شاعر اهل بیت را بوسیدند.این داستان شگفت را جمعى كه در آن دوران طلائى مى زیستند از جمله فرزند گرانقدر ایشان آیه الله میرزا على آقا نقل نموده اند و خود فرزند هم به پیروى از روش پسندیده پدر باین نحو مجالس عنایتى خاص داشت و شعرا را به این مجالس

 

 

پنج شنبه 24/10/1394 - 12:49
تاریخ

 

 

شعر و شاعران در نزد بزرگان دین

 فقها امت اسلامى و زعماى مذهب نیز از سیره ائمه معصومین "ع" پیروى كردند، و در راه خدمت به دین، و حمایت از حریم و ناموس مذهب، و حفظ و حراست ماثر اهل بیت بپاخواستند تا در مجتمع خود نام ائمه را رواج دهند، نسبت به شعراى اهل بیت توجه مى نمودند و با دادن جایزه موجبات تشویقشان را فراهم میكردند و چنانكه به تالیف كتب فقهى، و معارف اسلامى اهمیت میدادند، به تدوین كتب شعرى و تشریح فنون ادبى مى پرداختند تااصول شعر و ادب تقویت شده جاوید بماند.شیخ عظیم الشان و بزرگوار ما، مرحوم كلینى كه بیست سال عمر خود را در راه تالیف كتاب "كافى" صرف نمود، كتابى دارد شمتمل بر اشعارى، كه در وصف اهل بیت سروده شده، و عیاشى، عالم بزرگى كه داراى كتب بسیارى است در فقه شیعه، كتابى هم به نام "معاریض الشعر" دارد و مرحوم صدوق، آن جانباخته احیاى فقه و حدیث، داراى كتاب شعرى است. و مرحوم جلودى،شخصیت بارز شیعه در بصره، كتابى دارد كه هر چه شعر درباره على "ع" سروده شده در آن جمع نموده است.استاد طایفه شیعه، در الجزیره، ابوالحسن شمشاطى مولف "مختصر فقه اهل بیت" كتابى گرانبها در فنون شعر دارد. و معلم امت اسلامى شیخ عظیم المنزلت ما، مرحوم مفید، كه خدمات ارزنده او نسبت به اسلام و مسلمین بر احدى پوشیده نیست كتابى دارد، در مسائل مربوط به شعر و شاعرى.سرور طایفه، سید جلیل القدر مرحوم سید مرتضى "علم الهدى" داراى دیوان مفصل شعرى است به علاوه در فنون شعر تالیفات نفیسى دارد و جز این عده از فقهاى ارزنده شیعه كه ذكر كردیم فقها و علماى دیگر شیعه هم مشوق این راه بوده اند و علماى بزرگ پیوسته در اعیاد مذهبى، از قبیل روزهاى وفات آنان شعرا درمجالس گرد میامدند و مرثیه سرائى میكردند و بدینوسیله مكتب اهل بیت را احیا مینمودند و دلهاى شنوندگان را از مهر و محبت به این مجالس مورد احترام و تكریم بودند و جائزه هاى شایسته اى به آنها اعطا میشد، تازه این اجر دنیوى ایشان بود در حالیكه اجر و پاداش اخروى آنها نزد خداوند ثابت و برقرار بود.

 

 

پنج شنبه 24/10/1394 - 12:47
عقاید و احکام

 

 " از نجاسات سگ و خوك صحرائى است نه دریائى و هم چنین است رطوبات و اجزاء هر یك هر چند باشد كه حیوة در انها حلول نكرده باشد مثل مو و استخوان و نحو این دو و اگر جمع شود یكى از این دو با دیگری یا با حیوانى دیگر و از ایشان حیوانى متولد شود پس در طهارت و نجاست تابع اسم است پس اگر صدق كرد بر آن اسم سگ یا خوك نجس است و اگر صدق كرد بر او اسم یكى از حیوانات دیگر یا آنكه مثلى در خارج نداشته باشد طاهر است و اگر چه احوط اجتناب است از حیوانى كه متولد از سگ و خوك شود هر گاه صدق نكند بر او

 
پنج شنبه 24/10/1394 - 11:48
عقاید و احکام

 

خونى كه در موضع ذبح در دهن هاى عروق و استخوان مىماند كه طاهر است و بعد شستن خون ذبح باقى است اگر از خود آن عروق و استخوان است كه متخلف شده پاك است و اگر از جاى دیگر به آنجا رسیده باید ازاله شود

 

پنج شنبه 24/10/1394 - 11:47
عقاید و احکام

 

) خونى كه در اجزاء محرمه ذبیحه است مثل طحال كه سپر زمى باشد احوط اجتناب از آن است

 

پنج شنبه 24/10/1394 - 11:45
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته