اگر منبع اطلاعاتی شما عکس های روی جلد مجله ی «پیپل» باشد، احتمالاً فکر می کنید در هالیوود کار و بار همه سکه است و پول پارو می کنند. اما متوسط دریافتی دست اندرکاران صنعت سینما در سال 2006 هفته ای 593 دلار بوده که تنها 25 دلار از متوسط دریافتی هفتگی شاغلان دیگر صنایع بیشتر است (براساس آمار و ارقام منتشر شده از سوی اداره ی کار آمریکا). البته این به آن معنا نیست که سینما سود و منفعتی ندارد. اما پنج قشر پردرآمدتر این صنعت از این قرارند:
1- تهیه کنندگان
تهیه کننده یکی از مبهم ترین عناوین شغلی در هالیوود است. تهیه کننده می تواند نویسنده، سرمایه گذار، ایده پرداز، مدیر یا همه ی این ها باشد. در سینما تهیه کننده ی اصل همان مدیر تولید (executive) است که مسئول تمامی مراحل تولید فیلم است: پیش تولید، تولید و پس تولید. تهیه کننده در مرحله ی پیش تولید فیلم نامه را می خواند و نظرها و ایده های نویسنده ها، کارگردانان و نمایندگان را می شنود. تهیه کننده بعد از انتخاب ایده، پول تهیه می کند تا روی پروژه سرمایه گذاری شود. یک راه معمول در این مرحله، جلب نظر و حمایت یک استودیوی بزرگ است. راه دیگرش هم تولید به صورت مستقل و جذبت سرمایه های شخصی است. سپس تهیه کننده شروع به استخدام نویسنده، کارگردان، تدوین گر و دیگر عوامل تولید و فراهم کردن تجهیزات لازم می کند. کنترل و پیشرفت پروژه براساس بودجه ی تصویب شده برای تولید فیلم، دیگر وظیفه ی مهم تهیه کننده است. یک تهیه کننده ی خوب کسی است که هم فیلم خوبی بسازد و هم نظر سرمایه گذاران را تأمین کند. به هر حال طبق آمار و ارقام منتشره از سوی اداره ی کار آمریکا، متوسط دستمزد سالانه ی یک تهیه کننده ی فیلم، رقمی معادل 92920 دلار است.
2- کارگردانان
کارگردانان ناظر بعد هنری یک فیلم هستند. معمولاً کارگردانان در جنبه ی مالی فیلم سازی درگیر نمی شود، مگر این که وظیفه ی تهیه کنندگی را نیز عهده دار باشد. در مرحله ی پیش تولید، کارگردان به واسطه ی تعاملی نزدیک با نویسنده و تهیه کننده در پی رسیدن به بهترین شیوه ی ممکن برای به تصویر کشیدن فیلم نامه و مضامین آن است. یک کارگردان مجرب، فهرستی از بازیگران، فیلم برداران و دیگر عوامل مورد نظرش دارد. حتی اگر تهیه کننده، بخش عمده ای از عوامل را جذب کرده و لوکیشن های مختلفی را در نظر گرفته باشد، باز هم حرف آخر را کارگردان می زند. کارگردان در طول فیلم برداری، بازیگران را به گونه ای هدایت می کند که دیالوگ های شان را به بهترین شیوه ی ممکن بیان کنند و احساسات شان را به بهترین شکل ممکن ابراز دارند. هدایت فیلمبردار و دیگر عوامل از صحنه ای به صحنه ی دیگر نیز توسط کارگردان انجام می شود. کارگردان در مرحله ی پش تولید با همراهی تدوین گر، فیلم را مونتاژ می کند و بعد با آهنگ ساز و عوامل صدا روی موسیقی و حاشیه ی صوتی فیلم کار می کند. سرانجام بعد از ماه ها یا سال ها کار ساختن یک فیلم تمام می شود. به هر حال طبق آمار و ارقام سال 2006 اداره ی کار، متوسط دستمزد سالانه ی کارگردانان فیلم رقمی معادل 92920 دلار بوده که با متوسط دستمزد سالانه ی تهیه کنندگان مساوی است.
3- فیلم نامه نویسان
برای یک فیلم نامه نویس چند راه وجود دارد تا بتواند وارد یک پروژه ی سینمایی شود. یک راه نوشتن یک فیلم نامه ی کامل و عرضه ی آن به تهیه کنندگان مختلف است. اما فیلم نامه نویسان مجرب اصلاً لازم نیست فیلم نامه ای بنویسند. آنها به واسطه ی کارگزاران خود با تهیه کنندگان بر سر ایده ی فیلم نامه ای کنار می آیند. در این صورت تهیه کننده تصمیم می گیرد که فقط ایده را بخرد یا فیلم نامه نویس را هم برای نوشتن آن استخدام کند. گاهی فیلم نامه نویس بعد از این که یک کارگردان یا تهیه کننده، ایده ای را پرداخت کرد استخدام می شود. معمولاً در فیلم های استودیویی بزرگ چند فیلم نامه نویس روی یک فیلم نامه با یکدیگر همکاری می کنند. پیشرفت در این حرفه هم بستگی زیادی به برقراری روابط مناسب دارد. در هر حال طبق آمار و ارقام اداره ی کار، متوسط دستمزد سالانه ی یک فیلم نامه نویس رقمی معادل 95250 دلار است که از تهیه کنندگان و کارگردانان بالاتر است؛ یه این خاطر که در مقایسه با نزدیک به 22 هزار تهیه کننده و کارگردان تنها کمتر از دوهزار فیلم نامه نویس فعال وجود دارد.
4- تدوین گران
تدوین گران یکی از مهم ترین اما کم جلوه ترین حرفه ها را در هالیوود دارند. این موضوع غیرعادی نیست که کارگردانی صدها ساعت فیلم بگیرد و در نهایت یک فیلم نود دقیقه ای منسجم از دلش استخراج شود. یک تهیه کننده ی ماهر باید صحنه ها و نماهای منفردی را انتخاب کند که به بهترین شکل ممکن روایت گر داستان (طبق دیدگاه خاص کارگردان) باشند. معمولاً در پروژه های سینمایی بزرگ از تدوین گران متعددی استفاده می شود (تدوین گر صحنه ها، تدوین گر صدای گفت و گوها، تدوین گر جلوه های ویژه صوتی و غیره). به هر حال طبق آمار اداره ی کار، متوسط دستمزد سالانه ی یک تدوین گر فیلم، رقمی معادل 68980 دلار بوده است.
5- بازیگران
بازیگران پیوند دهنده ی دیدگاه کارگردان، کلمات فیلم نامه نویس و تماشاگران هستند. بازیگری هشیاری و توانمندی بالایی می خواهد که به واسطه ی سال ها تمرین و تلاش حاصل می شود. معمولاً بازیگران موفق طوری عمل می کنند که انگار در حال بازی کردن نیستند. آنها کاملاً در جسم و روح شخصیت های شان ساکن می شوند. متأسفانه بیشتر بازیگران نمی توانند فقط به واسطه ی بازیگری امرار معاش کنند. نیمی از اعضای انجمن بازیگران سینما تنها پنج هزار دلار در سال دستمزد دریافت می کنند. خیلی از بازیگران در طول شب به کار در رستوران مشغول هستند و روزها تست بازیگری می دهند. طبق آمار اداره ی کار، متوسط دستمزد ساعتی یک بازیگر معادل 10/69 دلار است. حداقل دستمزد روزانه برای یک بازیگر عضو انجمن، در نقشی دیالوگ دار، روزی 795 دلار است. البته در این میان، تعدادی اندک از بازیگران هستند که می توانند دستمزدهای بیست میلیون دلاری برای یک فیلم طلب کنند. اما آنها تنها پنجاه نفر هستند در میان صد هزار عضو انجمن بازیگران سینما که در جایگاه ستاره ها قرار گرفته اند.
برترین حرفه ها در صنعت سرگرمی برای حضور در حرفه ی نمایش لازم نیست فقط بخوانید، بازی کنید یا برقصید!
صدا، دوربین حرکت! زرق و برق و جلوه ی ظاهری صنعت سرگرمی هر سال هزاران نفر را مسحور خود می کند. در این میان اکثراً می خواهند با آواز خواندن یا بازیگری به شهرت برسند و در کانون توجه قرار گیرند. اما در این صنعت همه چیز جلوی دوربین خلاصه نمی شود. از حسابداری گرفته تا نویسندگی، فرصت های بی شماری برای اقناع هوس حضور در صنعت سرگرمی وجود دارد که دستمزدهای قابل توجهی هم دارند.
رسیدن به این دیدگاه که حضور در این صنعت فقط در بازیگری خلاصه نمی شود، فوق العاده است. طبق آمار و ارقام منتشره از سوی اداره ی کار آمریکا (BLS) در هفت سال اخیر هشتاد هزار فرصت شغلی در صنعت سینما ایجاد شده است (البته همین میزان رشد در موسیقی و تئاتر هم روی داده است). از 812500 کارمند حقوق بگیر در عرصه ی صنعت سرگرمی، تقریباً 250 هزار نفر در صنعت سینما مشغول به کار هستند. به هر حال در این جا نگاهی داریم به چگونگی و دستمزد حرفه های پشت صحنه ی سینما که بیش ترین درآمد را برای شاغلان شان به ارمغان می آورند. هشت فرصت شغلی خالی از سرگرمی اما خوش آتیه در صنعت سرگرمی عبارتند از:
نورپرداز
«در نورپردازی، تئاتر پایه ی همه چیز است. اگر افراد بتوانند مدتی به صورت کارآموز، نورپردازی را در تئاتر فراگیرند، سپس می توانند وارد هر حیطه ی دیگری بشوند». این گفته ی پروفسور کتی ای. پرکینز است؛ رئیس بخش نورپردازی در دانشگان ایلینویز. نوآوری ها صورت گرفته در فن آوری در طول ده سال اخیر، حوزه های متعددی را برای اشتغال نورپردازان ایجاد کرده است، از جمله پارک های تفریحی، کشتی های تفریحی و تولیدات صنعتی. یک نورپرداز با کارگردان، طراح لباس، طراح صحنه و صداپردازان یک اثر تولیدی همکاری می کند تا حال و هوای مورد نیاز خلق شود.
دستمزد: دستمزد در این حرفه بستگی به بزرگی پروژه دارد. کلاً در این رشته، دستمزدها در سینما بهتر از تلویزیون است.
حداقل دستمزد: هفته ای سیصد تا هشتصد دلار
متوسط دستمزد: در ازای تولید یک اثر، رقمی بین 4500 تا شش هزار دلار
حداکثر دستمزد: 25 هزار دلار (که معمولاً برای تولیدات طولانی مدت و نمایش های چند صحنه ای در برادوی پرداخت می شود).
طراح حرکت های موزون
فرصت های شغلی برای این افراد به سرعت در حال افزایش است چون فعالیت های مربوط به موسیقی پاپ، هیپ هاپ و رقص به شدت در حال گسترش است. البته ماهیت کاملاً رقابتی این حرفه، ورود به آن را دشوار کرده است. در ضمن طراحانی که می خواهند در تلویزیون و سینما مشغول به کار شوند باید عضو انجمن بازیگران سینما (SAG) با انجمن هنرمندان رادیو و تلویزیون آمریکا (AFTRA) باشند.
حداقل دستمزد:روزانه صد تا پانصد دلار(بدون مدیر برنامه)
متوسط دستمزد روزانه 750 تا 1200 دلار
حداکثر دستمزد: روازانه 1500 تا 2500 دلار
چهره پرداز
در دنیای تصویر محور تلویزیون، کلیپ های موسیقی و سینما بیش ترین تأکید و اهمیت به ظاهر و شمایل افراد برمی گردد؛ و در این میان چه گونه و چه طور دیده شدن این شمایل به توانمندی و استعداد هنرمندان چهره پرداز بستگی دارد. چهره پرداز با لوازم و تجهیزات مناسب به بازیگر کمک می کند تا از لحاظ ظاهری به شخصیت مورد نظر نزدیک شود. چهره پردازان برای رسیدن به نتیجه ی مطلوب تنها با بازیگر کار نمی کنند بلکه با کارگردان، فیلم بردار/ عکاس، نویسنده و حتی نورپرداز هم مشورت و هم فکری می کنند. به طور کلی تولیدات ویدیویی و تورهای موسیقی از هنرمندان مستقل بهره می گیرند، ولی هنرمندان چهره پرداز تلویزیون و سینما باید عضو اتحادیه ی آرایشگران و چهره پردازان باشند.
حداقل دستمزد :ساعتی 29دلار
متوسط دستمزد:ساعتی 37 دلار
حداکثر دستمزد :ساعتی 55 تا شصت دلار (البته دستمزدهایی به مراتب بیش تر هم پرداخت شده و می شود).
متخصص میکس/ ضبط
کسانی که با تکنولوژی میانه ای ندارند نباید وارد این حرفه شوند چون علاقه به فن آوری و آگاهی از آخرین پیشرفت ها در عرصه ی فن آوری های صنعتی، لازمه ی آن است. کسانی که وارد این حرفه می شوند می توانند هم در صنعت فیلم سازی و هم در صنعت موسیقی مشغول به کار شوند. البته این حرفه برای کسانی که از استفاده از داشتن فنی به شیوه ی هنری لذت می برند، مورد کاملاً مناسبی است. یک متخصص صدا و میکس در استودیوی ضبط یا مسئول اصلی برد صداست یا صداهای انتخاب شده را روی فیلم یا ویدئو میکس می کند. این متخصصان برای رسیدن به صدای مطلوب، همکاری نزدیکی با تهیه کننده و گاه کارگردان دارند. فرصت های شغلی این حرفه نیز در سال های اخیر رشد چشمگیری داشته است. فرصت های شغلی زیادی در این حرفه وجود دارد ولی دستمزد متخصصان مستقل معمولاً کم تر از متخصصانی است که عضو اتحادیه های مربوط هستند.
حداقل درآمد: برای متخصص مستقل سالانه دوازده هزار دلار؛ برای متخصص عضو اتحادیه سالانه سی هزار دلار
متوسط دستمزد: هفته ای 1450 دلار (برای متخصص عضو اتحادیه)
حداکثر دستمزد: سالانه 125 تا پانصد هزار دلار (برای متخصص عضو اتحادیه)
تدوین گر
تدوین گران سینمایی خوب همیشه پیشنهاد کار دارند چون این حرفه نیازمند مهارت فنی و یک حس زیبایی شناسی صوتی و بصری خوب است. امروز تدوین گران با استفاده از فن آوری های تدوین دیجیتال، تمام عناصر صوتی و بصری فیلم را طبق نظر کارگردان با یکدیگر هماهنگ می کنند. پیشرفت در این حرفه فقط مستلزم تجربه و کسب اعتبار است.
حداقل دستمزد: هفته ای 5910 دلار؛ و برای دستیار تدوین گر هفته ای 1224 دلار.
حداکثر دستمزد: برای تدوین گران سینمایی تراز اول هیچ متر و معیاری وجود ندارد. این افراد می توانند رقم چک دستمزد راخودشان بنویسند.
تهیه کننده
فرصت های شغلی برای تهیه کنندگان در سال های اخیر به مراتب بیشتر از دیگر مشاغل رشد داشته است. طبق اعلام انجمن مدیران اخبار رادیو و تلویزیون، فقط هشتصد ایستگاه تلویزیونی که اخبار محلی را پوشش می دهند، سه هزار نفر را به عنوان تهیه کنندگان اخبار استخدام کرده اند. باب پاپر، پرفسور مخابرات دانشگاه بال استیت در ایالت انیدیانا، می گوید: «تقاضا برای تهیه کننده ها واقعاً بالاست». تهیه کنندگان چه در سینما، موسیقی، اخبار، تلویزیون یا تئاتر، مسئول جمع و جور کردن پروژه هستند.
دستمزد: به صنعتی بستگی دارد که تهیه کننده در آن مشغول به کار است.
حداقل دستمزد: برای یک دستیار سالانه 518 تا 522 هزار دلار
متوسط دستمزد: سالانه 530 هزار دلار
حداکثر دستمزد:565 هزار دلار
مدیا بایر (Media Buyer)
مدیا بایرمعمولاً در یک شرکت تبلیغاتی کار می کند وکارش مذاکرات تبلیغاتی در تمام اشکال آن است. بیشتر این افراد به جایی می رسند که بعد از مدتی شرکت خودشان را تأسیس می کنند.
حداقل دستمزد: 17500 تا سی هزار دلار
متوسط دستمزد: 45 هزار دلار
حداکثر دستمزد: هفتاد هزار دلار به بالا؛ که می تواند با کارمزدی هفتاد تا صد هزار دلاری همراه شود
طراح لباس
مسئول بخش جامه داری است و کسی که برای بازیگران فیلم، اثر تلویزیونی یا تئاتر، لباس طراحی یا آماده می کند. یک طراح لباس فیلم نامه را می خواند و با کارگردانان و تهیه کنندگان همکاری نزدیکی دارد و حتی برای تغییرهای نهایی سر صحنه ها حضور پیدا می کند. ساعت کار این حرفه حداقل دوازده ساعت در شبانه روز است. داشتن مدرک آکادمیک برای مشغول شدن در این حرفه بی تأثیر نیست ولی تجربه ی کافی هم جوابگو است.
دستمزد: حداقل هفته ای 1679 دلار (البته در این حرفه نیز دستمزدهای بسیار بالاتری پرداخت شده و می شود).
ده بازگیر هالیوودی که بیشترین دستمزد را دریافت کرده اند
ویل اسمیت 39 ساله از اول ژوئن سال 2007 تا اول ژوئن سال 2008، هشتاد میلیون دلار درآمد داشته که آن را مدیون حضور در فیلم های پرفروشی مثل من افسانه هستم، هنکاک و جست و جوی خوشبختی است که برای آخرین نامزد اسکار بازیگری هم شد.
جانی دپ 45 ساله که هم در فیلم های تجاری (از جمله مجموعه ی دزدان دریایی کاراییب) و هم در نقش های مستقل تر و چالش انگیزتر بازی کرده، در مقطع زمانی مورد اشاره، به درآمد کلی 72 میلیون دلار دست یافته است. او که بازیگر محبوب تیم برتن است برای ایفای نقش در سویینی تاد: آرایش گر خبیث خیابان فلیت نامزد اسکار بود.
ادی مورفی 47 ساله نیز به رغم سبک تند و تیزش در طنز، هم چنان پول ساز و پرطرفدار است. او با کسب 55 میلیون دلار در این دوازده ماه در جایگاه سوم قرار گرفت. عمده دریافتی او به خاطر نقش گویی شخصیت الاغ در انیمیشن و بازی های ویدیویی شرک بوده است.
البته قسمت سوم شرک مایک مه یرز کانادایی (که صدایش را در اختیار این غول سبز قرار داده) را هم 55 میلیون دلاری کرد و در کنار مورفی قرار داد. البته او با وجود شکست کمدی اخیرش، مرشد عشق، در این جایگاه قرار گرفت.
و البته دوباره به خاطر شرک 3 و صدای شاهزاده فیونا، کامرون دیاز ار لحاظ دریافتی کل چندان عقب نیافتاد و با دریافت پنجاه میلیون دلار در جایگاه بعدی قرار گرفت. نام های ده بازیگر مرد و پنج بازیگر زنی که بالاترین درآمدها را در سال گذشته داشته اند، به صورت زیر است:
ده بازیگر مردی که بالاترین درآمدها را داشته اند
1- ویل اسمیت 80 میلیون دلار
2- جانی دپ 72 میلیون دلار
3- ادی مورفی 55 میلیون دلار
4- مایک مه یرز 55 میلیون دلار
5- لئوناردو دی کاپریو 45 میلیون دلار
6- بروس ویلیس 41 میلیون دلار
7- بن استیلر 40 میلیون دلار
8- نیکلاس کیج 31 میلیون دلار
9- ویل فرل 31 میلیون دلار
10- ادام سندلر 30 میلیون دلار
پنج بازیگر زنی که بالاترین درآمدها را داشته اند
1- کامرون دیاز 50 میلیون دلار
2- کایرا نایتلی 32 میلیون دلار
3- جنیفرانیستن 27 میلیون دلار
4- ریس ویترسپون 25 میلیون دلار
5- گویینت پالترو 25 میلیون دلار
البته علت درآمد بالای برخی از این بازیگران واقعاً مشخص نیست. به عنوان مثال ادی مورفی نزدیک به یک دهه است که فیلم در خور توجهی را به کارنامه اش اضافه نکرده است؛ یا جنیفر انیستن در حالی 27 میلیون دلاری شده که انجلینا جولی فقط چهارده میلیون دلار درآمد داشته است.
اینماتورها، شادترین کارمندان هالیوود
تحقیقات به عمل آمده توسط گروه تحقیق و پژوهش سایت انیمیشن منتور در زمینه ی صنعت انیمیشن به نتایج جالب و مهمی ختم شده است. این گروه با بررسی گرایش ها، عناوین شغلی، رضایت شغلی و میزان دستمزدها در این صنعت به این نتیجه رسیده اند که نیروهای کاری مشغول در حیطه ی انیمیشن سازی، از شادابی و سلامت جسمی و روحی مناسب و آینده ای روشن بهره مند هستند. این گزارش تحقیقاتی براساس نظرسنجی و پاسخ بیش از 1200 انیماتور حرفه ای از بیش از دوازده کشور تهیه شده است.
در پس شخصیت ها: نتایج این بررسی گویای این موضوع است که 59 درصد انیماتورهای حرفه ای از کارشان لذت می برند و به آن افتخار می کنند. در این میان بیش از هشتاد درصد علاقه مند به ادامه ی کارشان در صنعت انیمیشن هستند و بیش از نیمی از آنها این حرفه را به دوستان و خانواده شان نیز توصیه می کنند. این آمار و ارقام، انیماتورها را در بالاترین جایگاه فهرست «بهترین شغل ها» قرار می دهد. طبق بررسی های سال 2007 دانشگاه شیکاگو درباره ی رضایت شغلی در مشاغل مختلف در آمریکا، روحانیون با 67/2 درصد و آتش نشان ها با 57/2 درصد در مقام های بعدی قرار می گیرند.
دستمزد قابل توجه انیماتورها: در سال 2007، 51 درصد انیماتورهای مورد بررسی، سالانه رقمی در حدود چهل هزار دلار و 35 درصد رقمی بین چهل تا هشتاد هزار دلار درآمد داشته اند. اما در سال 2008 این ارقام به طور چشمگیری افزایش یافت؛ به طوری که کمتر از سی درصد انیماتورها درآمدی کمتر از چهل هزار دلار داشتند و درآمد اکثریت (51 درصد) به رقمی بین چهل تا هشتاد هزار دلار در سال رسید. در ضمن نتایج این بررسی نشان داد که چهار درصد انیماتورها توقع کسب درآمدی بیشتر از درآمد سال 2007 را دارند و نُه درصد هم توقع کسب درآمدی بیش از صد هزار دلار را در سر می پرورانند.
سرگرمی دوستان خلاق: طبق تحقیقات و بررسی های به عمل آمده توسط بخش «آمار پرداخت های ملی» اداره ی کار ایالات متحده در سال 2006، متوسط دستمزد انیماتورها از متوسط دستمزد دیگر کارگران و کارمندان آمریکایی بالاتر بوده است. علاوه بر این در صنعت انیمیشن، توان بالقوه ای برای رشد و افزایش دستمزد وجود دارد. با وجود این طبق بررسی ها، انگیزه ی اول بیشتر انیماتورها سرگرمی و خلاقیت است، نه پول. البته ناگفته نماند که انیماتورها واقعاً به چیزی بیش از مهارت های عالی در انیمیشن سازی نیاز دارند. وقتی پای پند و اندرز به تازه فارغ التحصیلان انیمیشن به میان می آید بیش از پنجاه درصد می گویند که ساختن یک فیلم کیفیت بالا بهترین راه برای آغاز کردن و جا افتادن در این حیطه است.
استادان خوب، اولین شرط موفقیت: از هر پنج انیماتور یک نفر به این موضوع اشاره می کند که یک استاد خوب و همراهی او در طول دوره های آموزش و یادگیری، تقریباً به اندازه ی تحصیلات آکادمیک و تجربه ی کار در این صنعت مهم است.
آمار و ارقامی از صنعت فیلم سازی
چشم اندازی به صنعت فیلم سازی: صنعت فیلم سازی کسب و کار بزرگی است؛ حتی با وجود گمانه زنی های هر از گاهی درباره ی افزایش قیمت بلیت ها، کاهش فاصله ی زمانی بین اکران و عرضه ی نسخه ی دی وی دی فیلم ها و فن آوری جدید که می تواند تأثیرات منفی اساسی بر صنعت فیلم سازی داشته باشد.
همان طور که در جدول زیر دیده می شود تعداد سینماروها (در آمریکا) در سال های اخیر رو به کاهش بوده است. این نزول سه ساله در سال 2006 متوقف شد و بعد دچار افزایشی 3/3 درصدی نسبت به سال قبل شد. با این که تعداد سینماروها در سال 2007 ثابت ماند ولی درآمد حاصل از فروش بلیت (در مقایسه با سال 2006) با افزایشی 4/9 درصدی مواجه شد و 2007 را سالی 9/6 میلیارد دلاری کرد (این ارقام براساس آمار ارایه شده توسط انجمن فیلم آمریکا استخراج شده است).
آخرین اطلاعات منتشره از سوی اداره ی کار آمریکا نشان می دهد که صنعت فیلم سازی در سال 2006 تأمین کننده ی 163 هزار عنوان شغلی برای بازیگران، کارگردانان و تهیه کنندگان بوه و انتظار می رود این رقم تا سال 2016 رشدی یازده درصدی داشته باشد. به هر حال بدیهی به نظر می رسد که با وجود نوسان های سالانه در آمار گیشه، حالا حالاها بلایی سر تشکیلات هالیوود نخواهد آمد؛ و این برای افرادی که امید به آغاز فعالیت در صنعت فیلم سازی را دارند، خبر خوبی است.
دستمزدها در صنعت فیلم سازی: دستمزدهای این صنعت به عوامل مختلفی بستگی دارد. اول از همه خود عنوان شغلی است. بعد بزرگی پروژه، مدت اجرای آن، بودجه ی در نظر گرفته شده و چیزهای دیگر. در کنار این موارد، کسب شهرت و برقراری روابط لازم نیز اهمیت ویژه ای دارد. وضعیت کلی دستمزدهای کارگردانان و تهیه کنندگان، براساس آمار منتشر شده در سایت Salary.com از این قرار است:
عنوان شغلی و متوسط درآمد سالانه
کارگردان (تئاتر، فیلم، تلویزیون) 23574 الی 35948 دلار
تهیه کننده 41716 الی 54471 دلار
هالیوود شیفته ی انگلیسی های ارزان قیمت
اخیراً مسئولان انتخاب بازیگر در هالیوود به این نتیجه رسیده اند که در این اوضاع و شرایط آشفته ی اقتصادی بهتر است از ترفند قدیمی زنان خانه دار استفاده کنند: خرید نوع انگلیسی. در حالی که صنعت فیلم سازی با دوران سختی مواجه شده، تهیه کنندگان در حال به کارگیری بازیگران انگلیسی در نقش هایی هستند که پیش از این به بازیگران بیست میلیون دلاری آمریکایی واگذار می شد.
صنعت فیلم سازی که از پرداخت دستمزدهای بیست میلیون دلاری به مت دیمن، نیکول کیدمن و دیگر ستارگان تراز اول خسته شده، به تازگی به ارزش نسلی از جایگزین های ارزان قیمت در آن سوی اقیانوس اطلس پی برده است. از این رو استودیوهای بزرگ هالیوود در تلاش برای از دست ندادن فروش در گیشه، بازیگران خوش آتیه ای مثل جیمز مک ایوی و جیم استرجس را در تولیدات عظیمی در نقش هایی به کار می گیرند که معمولاً به ستارگان آمریکایی واگذار می شدند.
جیمز مک ایوی که از کودکی در مجموعه های تلویزیونی انگلیسی حضور پیدا کرده، بدل به جایگزینی مناسب و خوشایند برای قهرمانان اکشنی مثل مت دیمن یا براد پیت شده است. این درحالی است که او کسری از دستمزد این ستاره ها را دریافت می کند. جدیدترین حضور مک ایوی در فیلم تحت تعقیب در کنار انجلینا جولی بوده است. این فیلم فقط در آمریکا 155 میلیون دلار فروش کرد.
افزایش اهمیت بازارهای خارجی برای فیلم سازان آمریکایی، عامل دیگری است که عرصه را برای بازیگران با استعداد اروپایی بازتر کرده است. گیشه های خارجی که پیش از این چندان مهم نبودند حالا برای هالیوودی های منبع درآمد دیگر به حساب می آیند. به هر حال چهار تن از مهم ترین جایگزین های انگلیسی برای چهار ستاره ی آمریکایی از این قرارند:
ساندرا بولاک و امیلی بلانت دختر معمولی
ساندرا بولاک راننده اتوبوس خوبی بود ولی بعد از سرعت دستمزدش تا پانزده میلیون دلار افزایش یافت.
امیلی بلانت، ستاره ی فیلم شیطان کفش پاشنه بلند می پوشد به همان اندازه با هوش و سمپاتیک است ولی دستمزدش کمتر از 1/5 میلیون دلار است. البته احتمالاً با نمایش جدیدترین فیلمش مرد گرگی این رقم افزایش خواهد یافت.
توبی مگوایر و جیم استرجس قدرتمند اما آسیب پذیر
توبی مگوایر راهی جز کاهش دستمزد ندارد؛ به خصوص پس از موفقیت بزرگش با اسپایدرمن که دستمزد او را به هفده میلیون دلار رساند. جیم استرجس در نقطه ی مقابل مگوایر قرار گرفته و پله های ترقی را یکی بعد از دیگری پشت سر می گذارد. او امسال در دو فیلم دیگر، از جمله 21، بازی کرد و خود را به عنوان بازیگری تثبیت کرد که استاد بازی در نقش شخصیت های آسیب پذیر و تأثیرگذار است؛ دقیقاً همان نوع نقش هایی که مگوایر را به شهرت رساندند.
نیکول کیدمن و تیلدا سویینتن ملکه ی یخ
هیچ کس نمی تواند استعداد کیدمن را انکار کند ولی دستمزد او برای حضور در یک فیلم، رقمی بین 17/5 تا بیست میلیون دلار است، و البته فیلم هایش همیشه پول ساز نیستند. مجله ی «فوربس» از نیکول کیدمن به عنوان برترین ستاره ی هالیوود نام برده است. اما در مقابل او تیلدا سویینتن قرار می گیرد که می تواند به همان خوبی نقشی را ایفا کند و کمتر از سه میلیون دلار هم دستمزد دریافت کند.
مت دیمن و جیمز مک ایوی قهرمان اکشن
مت دیمن ستاره ی سه گانه ی بورن به جایی رسیده که برای هر فیلم حداقل ده میلیون دلار دستمزد طلب می کند (البته او برای حضورش در سیزده یار اوشن قیمت را شکست و تنها پانصد هزار دلار گرفت). جیمز مک ایوی جایگزین مناسبی برای نقش های اکشن است، به خصوص که برای فیلم اخیرش، تحت تعقیب، فقط 2/5 میلیون دلار دریافت کرده است.
منبع:سالنامه فیلم - ش 18