بیماری ها
سیر از مدتها پیش، برای كاربردهای پزشكی مورد استفاده قرار گرفته است و بیشترین مورد استفاده آن در سالهای اخیر برای موارد قلبی - عروقی و خاصیت ضد میكروبی آن بوده است. تركیبات سولفور شامل آلیسین، ظاهرات تركیبات فعالی در ریشه پیاز گیاه سیر است. مطالعات نشان دهنده تاثیرات مهم اما علائم كاهش دهنده چربی و فعالیت ضد پلاكتی هستند. معمولا اثرات جانبی مصرف سیرخفیف و غیر متداول است. سیر ظاهرا تاثیری بر متابولیسم داروها ندارد، اما بیمارانی كه از داروهای ضد انعقاد استفاده میكنند، باید در مصرف سیر احتیاط كنند. از این رو افرادی كه جراحی میكنند باید ٧ تا ١٠ روز پیش از جراحی از خوردن سیر خودداری كنند چرا كه سیر زمان خونریزی را طولانیتر میكند. سیر هزاران سال برای اهداف پزشكی مورد استفاده داشته است. این گیاه حداقل ٣٠٠٠ سال در طب چین كاربرد داشته است.مصریان، بابلیها، یونانیها و رومیها از سیر برای موارد شفابخش استفاده میكردهاند. در جنگهای جهانی اول و دوم نیز از سیر بعنوان ماده ضد عفونی كننده برای پیشگیری از قانقاریا استفاده میشود.
در طول تاریخ، سیر در سرتاسر دنیا برای درمان ناراحتیهای مختلف شامل فشار خون بالا، عفونتها و مارگزیدگیها استفاده شده و برخی فرهنگها از آن برای دفع ارواح شیطانی استفاده میكردند.
در حال حاضر از سیر برای كاهش میزان كلسترول و كاهش خطر بروز بیماریهای قلبی - عروقی و نیز برای بهره مندی از خواص ضد میكروبی آن استفاده میشود.پیاز ریشه گیاه سیر مصرف پزشكی دارد. از آن میتوان به صورت تازه، خشك و یا روغن گرفته شده استفاده كرد. از آنجا كه برخی تركیبات مفید در این گیاه در اثر حرارت دیده غیر فعال میشوند، لذا سیر پخته قدرت طبی كمتری دارد.سیر تاكنون در سطح وسیعی در آزمایشهای بالینی بر روی حیوانات و انسان و در لوله آزمایش و در بررسیهای اپیدمیولوژیك برای خواص چندگانه پزشكی آن مورد مطالعه قرار گرفته است. كیفیت آزمایشها بر روی انسان متفاوت بوده است كه مقایسه را در آزمایشهای مختلف دشوار كرده است.
در بسیاری از آزمایشهای كلینیكی متنوع و اتفاقی تاثیرات سیر برروی سطح لیپید (چربی) مطالعه شده است.در آزمایشاتی در سالهای ١٩٩٣ تا ١٩٩٤ صورت گرفت، مشخص شد كه مصرف سیر در كاهش سطح كلسترول خون نقش اساسی دارد. بر اساس توصیههای مهم كلینیكی، به بیماران گفته میشود كه سیر تاثیر خفیف و كوتاه مدت در كاهش چربی خون دارد.بیمارانی كه سابقه ابتلا به بیماری ترومبوس (تشكیل لخته خونی در عروق یا قلب) را دارند باید بدانند كه سیر میتواند تاثیر اندك اما مهم به روی تجمع پلاكتها داشته باشد. به علاوه باید به بیماران توصیه شود كه این گیاه خاصیت كاهش خطر ابتلا به سرطان بویژه سرطان معده و روده را دارد.
چهارشنبه 16/4/1389 - 9:9
بیماری ها
چغاله بادام یكی از میوههای نوبر فصل بهار و در واقع میوه درخت بادام است كه قشر خارجی آن سبز رنگ و پوشیده از كركهای ظریف بوده و داخل آن روكش سفید و نرمی وجود دارد كه مغز آبكی و نازك بادام را در خود نگهداری میكند.
در این حالت میوه بادام كاملا رشد نكرده و كال است كه با عنوان چغاله بادام مصرف میشود. در قدیم معتقد بودند این میوه نارس باعث تقویت لثه و ریشه دندانها میشود و برای خشكی دهان مفید است.چغالههایی كه مقداری تلخی دارند حاوی مقدار بسیار كمی اسیدسیانیدریك و تركیبی از سم خطرناك سیانور هستند كه مصرف زیاد آن میتواند منجر به مسمومیت در مصرفكننده شود.
به طور كلی مواد مغذی میوه كال و نارس بادام كمتر از میوههای رسیده است و از نظر كلسیم، آهن و به طور كلی املاح معدنی در سطح پایینتری قرار دارد. رسیده این میوه افراد را در برابر بیماریهایی چون پوكی استخوان ، افزایش كلسترول ، كمخونی و چسبندگی رودهها محافظت میكند، اما تا وقتی كال است از این ویژگیها برخوردار نیست.البته این میوه در صورت عدم افراط و رعایت برخی نكات بهداشتی فایده مهمی چون جلوگیری از گرفتگی عضلات دارد. در واقع میوه سبزرنگی نظیر چغاله بادام كه كال و نارس است سرشار از كلروفیل است. كلروفیل داخل بدن در مسیر كانال گوارشی به تولید منیزیم كمك شایانی میكند و از آنجا كه منیزیم برای كاهش گرفتگی عضلات نقش بسزایی دارد، خوردن متعادل آن میتواند تا حدی در بهبود گرفتگی عضلات مفید واقع شود.از سوی دیگر این نوبرانه تركیبات اسیدی دارد كه وجود آنها در معده مانع آسیب رسیدن به بافت معده و بروز سرطان معده میشود؛ البته باید گفت این نوبرانه از نظر ویتامین C كامل نیست و كم كالری بودن آن نیز موجب لاغری نمیشود.
این میوه اغلب هضم سنگینی دارد و از آنجا كه با هدف كسب سود بیشتر توسط باغداران با وسوسه دلالان و واسطهها زودهنگام عرضه میشود بیش از حد كال و نارس بوده و طبیعت آن بسیار سرد است به گونهای كه فرد با مصرف بیش از اندازه آن به اصطلاح عامیانه سردی میكند و گاهی دچار عوارضی از قبیل دلدرد، تهوع، اسهال و سردرد میشود.اگر چغاله بادام به صورت بهداشتی كمپوت، خورش یا ترشی شود مصرف متعادل آن میتواند تا حدودی مواد مغذی را به بدن برساند.چون این میوه با پوست مصرف میشود باید حتما در ضدعفونی كردن و شستن آن دقت كرد.اغلب میوهفروشان و فروشندگان دورهگرد با آب جوی یا چاه مبادرت به شستن این میوه میكنند كه میتواند عاملی برای بروز بیماریهای گوارشی بویژه حصبه شود.بیماری حصبه نوعی عفونت باكتریایی است كه از طریق مصرف آب یا غذای آلوده میتواند به انسان منتقل شود كه در كودكان و افراد بالای 60 سال رایجتر است.عوارض این بیماری شامل كاهش شدید آب و املاح بدن ، سوراخ شدن رودهها، خونریزی دستگاه گوارش، عفونت استخوان و هپاتیت است.
چهارشنبه 16/4/1389 - 9:5
خواستگاری و نامزدی
نامه آبراھام لینكلن به آموزگار فرزندش:
… آموزگار عزیز
فرزندم باید بداند كه ھمه مردم عادل و ھمه آنھا صدیق نیستند ، به پسرم بیاموزید بهازای ھر شیاد ، انسانھای درست و صدیق ھم ھست و در ازای ھر سیاستمدار خودخواه ،رھبر باحمیّت و به ازای ھر دشمن دوستی ھم ھست .
آموزگار عزیز ، میدانم وقت میگیرد اما اگر او با كار و زحمت خود كاسبی كند بھتراست از اینكه پنج دلار پیدا كند ، به او بیاموزید از باختن پند گیرد و از پیروز شدن غره نشود .به او نقشو تأثیر خندیدن و كتاب را آموزش دھید ، به او بگویید تعمق كند و به پرواز ،به گلھا و زنبورھا دقیق شود .
به او بیاموزید بھتر است مردود شود تا با تقلب قبول شود ، به او یاد دھید با ملایمھا ملایم و با گردنكشان ، گردنكشباشد ، به او بگویید به عقایدش ایمان داشته باشد ،حرفھا را بشنود و درستھا را انتخاب كند ، به او ارزشھا را یاد دھید .به او بیاموزید در اوج اندوه تبسم كند ، به او یادآوری كنید در اشك ریختن خجالتی نیست ، به او بیاموزید برای فكر و شعورش قیمت گذارد اما برای دل نه !
آموزگار عزیز
در كار تدریسملایمت كنید ، او را نازپرورده نكنید ، بگذارید تا شجاع باشد البتهتمامی اینھا توقع زیادی است ، با اینكه او كودك كم سن و سالی است ولی فرزند خوبیاست ؛ مراقبش باشید …
سه شنبه 15/4/1389 - 13:55
شعر و قطعات ادبی
سرگردان تو
تا به كی سرگردان تو باشم
الی متی احار فیك
آنچه به جا مانده فضاییست پر از حضورش
و خالی از ظھورش
اما
روزی تو خوا ھی آمد
تو بھاری ؟ نه
بھاران از توست
از تو میگیرد وام
ھر بھار این ھمه زیبایی را ،
لولا الحجه لساخت الارض باھلھا
ھوس باغ و بھارانم نیست
ای بھین باغ و بھارانم تو
به تو میاندیشم
آماده ...
من شكوفایی گلھای امیدم را به تو میبینم
***
پگا ھنگام
منتظرت ھستم
و شبا ھنگام
من و غم یكجا میشویم
لیك ندایی كه به من میگوید :
گرچه شب تاریك است
دل قوی دار
سحر نزدیك است
ان الصبح لقریب
سه شنبه 15/4/1389 - 13:21
دعا و زیارت
از ما نیست آن كه نماز را سبك بشمارد . امام صادق (ع)
سبك انگاشتن نماز یعنی : تحقیر خود ،
آن ھم در نمازی كه بر خود سلام میدھیم ، یعنی : سلامت و امنیت .
و درود فرستادن بر خود كه ای ... من حُرمت و كرامتِ تو را پاس خواھم داشت .
السلام علینا سلام ، نه بر منِ تنھا كه بر ما .
توجه به جماعت ، نه كوبیدن بر طبلِ فردیت و فردگرایی .
حال كه چنین است اگر خود را حقیر ببینیم و به پستی تن دھیم ،
(شكاف) بل صلاه است و وصل و رسیدن ، « ماز » نماز را كه ،
نه آنھم رسیدن به مقامی كه مپرس ،
سبك شمردهایم وانسانیت و شخصیت متعالی و عزیز خود را درك نكردهایم كه :
عزت از آنِ خدا ، رسول و مؤمنان است .
شاید نكته ای از بسیارِ نماز باشد .
سه شنبه 15/4/1389 - 13:11
بیماری ها
انگور خشک شده که همه به نام کشمش می شناسند، قرن ها پیش به وجود آمده است....
1- کشمش، میوه خشک مغذی است و مانند دیگر خشکبارها در تمام سال یافت می شود. یک غذای پر انرژی، کم چرب و کم سدیم می باشد. بنابراین برای افرادی که رژیم های کم سدیم را باید رعایت کنند، خوردن کشمش بسیار مفید می باشد.
2- کشمش دارای خاصیت آنتی اکسیدانی می باشد و از تخریب سلولی جلوگیری می کند.
3- کشمش برای سلامت استخوان ها و جلوگیری از پوکی استخوان نقش مهمی را بر عهده دارد، به همین دلیل مصرف آن برای زنان قبل از یائسگی بسیار مفید است..
4- منبع خوب ویتامین D و هورمون استروژن می باشد.
5- کشمش باوجودی که شیرین و چسبناک می باشد، بر دندان اثر مخربی ندارد و باعث خرابی دندان نمی شود، حتی می توان گفت این میوه خشک از فساد دندان جلوگیری می کند... کشمش برای سلامت دندان و لثه بسیار مفید می باشد.
6- کشمش منبع خوب ویتامین ها و عناصر مغذی بدن می باشد. عناصر و ویتامین هایی همچون آهن، پتاسیم، کلسیم و ویتامین B در کشمش موجود است.
7- کشمش محتوی مقدار زیادی آهن می باشد... 600 گرم کشمش، 90 درصد آهن مورد نیاز روزانه بدن را تأمین می کند. 100 گرم کشمش در حدود 88/1میلی گرم آهن دارد، در حالیکه 100 گرم گوشت گاو بین 4-2 میلی گرم آهن دارد.
8- کشمش، منبع خوب فیبر، آنتی اکسیدان و همچنین منبع خوب انرژی می باشد.
9- فیبر باعث جلوگیری از سرطان کولون، کمک در جلوگیری از رشد غیر معمول سلول ها، بیماری ها و همچنین کنترل قند خون را می شود.
10- کشمش را به گوشت اضافه کنید تا مقدار چربی غذا را کم کند و مقدار فیبر و آهن را افزایش و مقدار سدیم را کاهش دهد.
11- آنتی اکسیدان از پیری و بیماری های حاصله از آن می کاهد.
12- کشمش از سرطان جلوگیری می کند.
13- کشمش میزان LDL یا کلسترول بد را در خون کم می کند و باعث کاهش بیماری قلبی می گردد.
14- اگر به مدت 4 هفته هر روز کشمش مصرف کنید، آنتی اکسیدان در خون افزایش و کلسترول بد( LDL) کاهش می یابد.
15- کشمش موجب کاهش استرس می گردد.
16- این میوه خشک باعث عملکرد صحیح رگ های بدن می شود.
17- کشمش برای درمان بی نظمی معده و یبوست مصرف می شود. برای جلوگیری از این ناخوشی ها می توانید، 6-5 عدد کشمش را خیس کنید و بعد از چند ساعت، آب آن را بنوشید...
18- تحقیقات نشان داده است که ورزشکارانی که قبل و در حین ورزش، حدود یک فنجان کشمش مصرف می کنند، بهتر از بقیه سلول های بدن را از آسیب حفظ می کنند.
19- کشمش به علت داشتن قند فروکتوز، دارای خاصیت مصرف سریع انرژی و کاهش وزن نیز می باشد.
20- کشمش مانند هویج، برای سلامتی چشم نیز خوب است..
21- کشمش باعث تقویت اعصاب می شود.
22- کشمش، سستی و رخوت را از بدن دور می کند.
23- با خوردن کشمش، غضب را از خود دور کنید..
24- کشمش موجب از بین رفتن آب اضافی بدن می گردد.
25- کشمش، دهان را خوشبو می کند.
26- کشمش، اسپاسم یا گرفتگی عضلانی را کم می کند.
پس از همین حالا، کشمش را به ماست یا سالاد خود اضافه کنید و از خوردن آن لذت برید.
سه شنبه 15/4/1389 - 12:9
محبت و عاطفه
گفت و گو با خدا
در رویاھایم دیدم كه با خدا گفت و گو میكنم .
« پستو میخواھی با من گفت و گو كنی » : خدا پرسید؟
من در پاسخش گفتم : اگر وقت دارید .
خدا خندید :وقت من بینھایت است
...در ذھنت چیست كه میخواھی از من بپرسی ؟
پرسیدم : چه چیز بشر شما را سخت متعجب میسازد ؟
خدا پاسخ داد :
كودكیشان .اینكه آنھا از كودكیشان خسته میشوند ،عجله دارند كه بزرگ شوند ،و بعد دوباره پس از مدتھا ، آرزو میكنند كه كودك باشند
.... اینكه آنھا سلامتی خود را از دست میدھند تا پول به دست آورند
و بعد پولشان را از دست میدھند تا دوباره سلامتی خود را به دست آورند .
اینكه با اضطراب به آینده مینگرند
و حال را فراموش میكنندو بنابراین نه در حال ، زندگی میكنند و نه در آینده
اینكه آنھا به گونه ای زندگی میكنند كه گویی ھرگز نمیمیرند ،
و به گونه ای میمیرند كه گویی ھرگز زندگی نكرده اند .
دستھای خدا دستانم را گرفت ، برای مدتی سكوت كردیم
و من دوباره پرسیدم :
به عنوان یك پدر ، میخواھید كدام درسھای زندگی را فرزندانت بیاموزند ؟
او گفت :
بیاموزند كه آنھا نمیتوانند كسی را وادار كنند كه عاشقشان باشد .
سه شنبه 15/4/1389 - 11:44
دعا و زیارت
اولین گروه از زنانى كه به محضر امام زمان عجل الله تعالی فرجه شریف مى شتابند آن هایند كه در آن ایّام مى زیسته اند و همانند دیگر یاران امام علیه السلام به هنگام ظهور در حرم امن الهى به خدمت ایشان مى رسند.
به مناسبت روز جهانی زن
بر اساس برخى از روایات، تعداد زنان در هنگام ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف بر چهارقسم، گروه بندی شده است:
گروه اول: حضور پنجاه زن در بین یاران امام
اولین گروه از زنانى كه به محضر امام زمان عجل الله تعالی فرجه شریف مى شتابند آن هایند كه در آن ایّام مى زیسته اند و همانند دیگر یاران امام علیه السلام به هنگام ظهور در حرم امن الهى به خدمت ایشان مى رسند.در این باره دو روایت وجود دارد:روایت اول- امّ سلمه ضمن حدیثى درباره علایم ظهور، از پیامبر اكرم صل الله علیه و آله و سلم روایت كرده است كه فرمود:یعوذ عائذ من الحرم فیجتمع الناس إلیه كالطّیر الواردة المتفرقة حتّى یجتمع إلیه ثلاث مأة و أربعة عشر رجلاً فیه نسوة فیظهر على كلّ جبّار و ابن جبّاردر آن هنگام پناهنده اى به حرم امن الهى پناه مى آورد و مردم همانند كبوترانى كه از چهار سمت به یك سو هجوم مى برند به سوى او جمع مى شوند تا اینكه در نزد آن حضرت، سیصد و چهارده نفر گرد مى آیند كه برخى از آنان زن مى باشند كه بر هر جبّار و جبّار زاده اى پیروز مى شود.روایت دوم- جابربن یزید جعفى، ضمن حدیث مفصلى از امام باقر علیه السلام در بیان برخى نشانه هاى ظهور نقل كرده كه:و یجیىء واللَّه ثلاث مأة و بضعة عشر رجلاً فیهم خمسون امراة یجتمعون بمكة على غیر میعاد قزعاً كقزع الخریف یتبع بعضهم و هى الآیة الّتى قال اللَّه: أینما تكونوا یأت بكم اللَّه جمیعاً إنّ اللَّه على كلّ شىء قدیربه خدا سوگند، سیصد و سیزده نفر مى آیند كه پنجاه نفر از این عدّه زن هستند كه بدون هیچ قرار قبلى در مكّه كنار یكدیگر جمع خواهند شد.این است معناى آیه شریفه: هرجا باشید خداوند همه شما را حاضر مى كند. زیرا او بر هر كارى توانا است.
گروه دوم: زنان آسمانى
دسته دوم، چهارصد بانوى برگزیده هستند كه خداوند براى حكومت جهانى حضرت ولى عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف در آسمان ذخیره كرده است و با ظهور اولین گروه از زنانى كه به محضر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف مى شتابند، آن هایند كه در آن ایّام مى زیسته اند و همانند دیگر یاران امام علیه السلام به هنگام ظهور در حرم امن الهى به خدمت امام علیه السلام مى رسند. آن حضرت به همراه حضرت عیسى علیه السلام به زمین مى آیند.ابو هریره از پیامبراكرم صل الله علیه و آله و سلم روایت كرده كه:ینزل عیسى بن مریم على ثمان ماة رجل و أربع مائة امرأة خیار من على الأرض و أصلح من مضى عیسى بن مریم علیه السلام به همراه هشتصد مرد و چهارصد زن از بهترین و شایسته ترین افراد روى زمین فرود خواهد آمد.به فرموده امام صادق علیه السلام: هر كه چهل صبح، دعاى عهد را بخواند از یاوران قائم ما باشد و اگر هم پیش از ظهور آن حضرت از دنیا برود.
گروه سوم: رجعت زنان
سومین گروه از یاوران حضرت بقیّة الله عجل الله تعالی فرجه الشریف زنانى هستند كه خداوند به بركت ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف آنها را زنده خواهد كرد و بار دیگر به دنیا رجعت خواهند نمود.این گروه دو دسته اند: برخى با نام و نشان از زنده شدنشان خبر داده شده و برخى دیگر فقط از آمدنشان سخن به میان آمده است.در منابع معتبر اسلامى نام سیزده زن یاد مى شود كه به هنگام ظهور قائم آل محمّد عجل الله تعالی فرجه الشریف زنده خواهند شد و در لشكر امام زمان عجل الله تعالی فرجه شریف به مداواى مجروحان جنگى و سرپرستى بیماران خواهند پرداخت.طبرى در "دلائل الامامة" از مفضل بن عمر نقل كرده كه امام صادق علیه السلام فرمود:"همراه قائم آل محمّدعجل الله تعالی فرجه شریف سیزده زن خواهند بود. گفتم: آنها را براى چه كارى مى خواهد؟ فرمود: به مداواى مجروحان پرداخته، سرپرستى بیماران را به عهده خواهند گرفت. عرض كردم: نام آنها را بفرمایید. فرمود: قنواء دختر رشید هجرى، ام ایمن، حبابه والبیه، سمیه، زبیده ام خالد احمسیّه، ام سعید حنفیه، صیانه ماشطه، ام خالد جهنّیه. این گروه سیزده نفرى رجعت خواهند كرد و خداوند براى قدردانى از ایشان، به بركت امام زمان عجل الله تعالی فرجه شریف آنها را زنده خواهد كرد"امام زمان علیه السلامیك توضیح:در این روایت امام صادق علیه السلام از آن سیزده زن فقط نام نُه نفر را یاد مى كند. در كتاب "خصایص فاطمیّه" به نام "نسبیه" و در كتاب "منتخب البصائر" به "وتیره" و "أحبشیه" اشاره شده است.
گروه چهارم : بانوان منتظر
چهارمین گروه یاوران امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، بانوان پرهیزكارى هستند كه پیش از ظهور حضرت بقیّة الله علیه السلام رحلت كرده اند. در وقت ظهور، به ایشان گفته مى شود: "امام تو ظاهر گشته است، اگر مایلى مى توانى حضور داشته باشى".آنان نیز به اراده پروردگار زنده خواهند شد.رجعت زنان مربوط به گروه خاصّى نیست و هر بانویى خود را با خواسته ها و شرایط زندگى در حكومت حضرت مهدى عجل الله تعالی فرجه الشریف تطبیق دهد ممكن است در آینده از رحمت خداوندى بهره مند گشته، براى یارى امام عجل الله تعالی فرجه الشریف زنده شود.یكى از آن شرایط، خواندن "دعای عهد" است كه در فرد، نوعى آمادگى براى پذیرش حكومت آخرین ذخیره الهى ایجاد مى كند.به فرموده امام صادق علیه السلام: هر كه چهل صبح، دعاى عهد را بخواند از یاوران قائم ما باشد و اگر هم پیش از ظهور آن حضرت از دنیا برود، خداوند او را از قبر بیرون آورد تا در خدمت آن حضرت باشد.
اقتباس از سایت موعود
سه شنبه 15/4/1389 - 11:24
ازدواج و همسرداری
قرآن از همسر خوب و نیکو به خیر تعبیر کرده است.خیر به معنای چیزی است که گرایش و رغبت همگانی بدان وجود دارد، به این معنا که همسر خوب کسی است که از نظر همگان مورد تایید و توجه است و هر کسی آرزو دارد دارای چنین همسری باشدزیرا ملاک های انسانی را چنان فراهم آورده که هر کسی به طور طبیعی آن را می ستاید و می پسندد.از نظر زیبایی، انسانی طبیعی و در حد اعتدال کامل است و نقص وعیبی در ظاهر وی نیست.از نظر بینشی و نگرشی و اخلاق فردی و رفتار اجتماعی نیز در مسیر تکاملی انسان قرار دارد و اصول و مبانی فطری را در خود بروز و ظهور داده است.نمونه های عینی آن را قرآن در آسیه (سلام الله علیها ) و مریم دختر عمران(سلام الله علیها ) در میان زنان و حضرت ابراهیم(علیه السلام ) و دیگر پیامبران(علیهم السلام ) در میان مردان مطرح می کند.در این میان پیامبر اکرم(صلّی الله علیه و آله و سلّم) ) الگوی برتر در میان مردان است و در حوزه همسری بهترین و کامل ترین ایشان به شمار می آید.در آیات و سوره های چندی به الگوی دیگری به عنوان خانواده برتر و نمونه اشاره شده است که از هر نظر در کمال بینشی و نگرشی و رفتاری هستنداین خانواده که در سوره هل اتی (الانسان) به عنوان خانواده کامل و راستین ومحبوب خدا مطرح شده است،همان خانواده علوی است که ترکیبی از انسان های معصوم و کامل است که در آیه تطهیر به کمال و محبوبیت ایشان اشاره شده است.خانواده علوی از هر لحاظ الگوی کامل در حوزه انتخاب همسر و زندگی و پدر ومادری و فرزندی است.فرزندان همه به گونه ای تربیت شده اند که بهتر از ایشان نمی توان یافت.از این رو افزون بر آن چه در این نوشتار بدان پرداخته می شود شایسته بلکه بایسته است تا با گردآوری و مطالعه زندگی و سیره ایشان در منابع و کتابهای دیگر همه ابعاد زندگی خانواده نمونه به دست آید و براساس این الگوهای رفتاری عمل شود. زن و مرد، مکمل یکدیگرقرآن زندگی خانوادگی را بهترین و کامل ترین نوع زندگی برمی شمارد و آن را براساس فطرت و غریزه طبیعی انسان می داند و هرگونه زندگی در بیرون از چارچوب زندگی خانوادگی را زندگی ناقص و معیوب قلمداد می کند،زیرا در تحلیل قرآنی از همان آغاز آفرینش مرد، جفت و زوجی برای همسری وی از نفس و جانش آفریده شده که افزون بر نیازهای روحی و روانی و جنسی، زمینه تکامل و کمال یک دیگر را فراهم می آورند. زن و مرد در تحلیل قرآنی موجود مستقل هستند و از روح و روان جداگانه برخوردار می باشند،از این رو هر کسی می بایست پاسخ گوی رفتار و کردار و افکار خویش باشد و هرکسی بار خویش بر دوش می کشد و در قیامت زن و مرد هر یک جداگانه دارای اراده و خواسته های مستقل خواهند بود و مجازات و پاداش مستقلی می گیرند اما با این وجود در زندگی دنیوی به گونه ای آفریده شده اند که باید مکمل یک دیگر باشند.به سخن دیگر زن و مرد در زندگی خلقی و دنیوی خویش موجوداتی وابسته به یک دیگر هستند و مرد به عنوان قوام و ستون زن و همسر خویش شناخته می شود که بدان تکیه کرده به کمال خویش می رسد. از این رو در تحلیل قرآن از زن در دنیا به عنوان جفت و همسر مرد یاد می شود که باید با تکیه بر مرد و قوامیت او به کمال خویش دست یابد. این گونه است که زن و مرد به عنوان همسران می بایست در کنار هم باشند تا به کمال لایق و شایسته خویش برسند وگرنه دچار نقص و کمبود و عیب خواهند بود. همسر خوب، خیر برتربر این اساس قرآن همسر خوب و نیکو و زندگی خانوادگی را خیر می شمارد. (نساء آیه ۱۹)و در آیه ۲۲۱ سوره بقره همسران مؤمن را به عنوان خیر برتر از هر همسر دیگر می شمارد؛ زیرا زن مؤمن به جهت ایمان و رفتارهای برخاسته از آن می تواند مرد را به کمال خویش برساند ولی زن مشرک به جهت شرک و باورهای نادرست که درکردارها و رفتارهای او نیز نمود خواهد یافت دست کم سد راه تکامل همسر خویش خواهد بود اگر گفته نشود که عامل گمراهی و یا تغییر رفتاری همسر مؤمن خود نیز خواهد شد.در حقیقت همسر مؤمن، خیر است و موجبات تکامل و آرامش و آسایش شخص را فراهم می کند.بنابراین انسان اگر بخواهد به کمال برسد و از مواهب دنیا برای دست یابی به تکامل و کمال و حتی آسایش و آرامش دنیوی بهره برد می بایست همسری را انتخاب کند که زمینه رشد و تکامل و آسایش او را فراهم آورد و آرامش را در خانه اش جای دهد. چنین همسری را می توان در میان زنان و مردان مؤمن یافت. در آیات قرآنی به مسئله انتخاب زن مؤمن اشاره می شود؛ زیرا به طور طبیعی در میان عربها و حتی بسیاری از اقوام جهان، انتخاب همسر از سوی مردان بوده و هست و زنان بیش تر پس از خواستگاری به پذیرش آن روی می آورند. از این رو هرگونه پذیرش، مربوط به زنان و دختران است ولی خواستگاری و انتخاب نخست، به عهده پسران و مردان می باشد؛ بر این اساس در آیات قرآن به مسئله انتخاب زن خوب و مؤمن اشاره شده است ولی می توان از این به دست آورد که انتخاب در هر حال دو سویه است و زنان و مردان مؤمن می بایست همسری مؤمن برگزیند. زیبائی همسر، شرط مهم اما نه ضروریقرآن به این مسئله طبیعی نیز اشاره می کند که انسان ها موجوداتی هستند که زیبایی را می پسندند و بدان گرایش دارند. زیبایی خواهی و زیبارویی جویی از امور طبیعی و غریزی بشر است. قرآن با شناخت مساله علاقه ها و گرایش های بشر به این نکته اشاره می کند که زیبایی هر چند ملاک و معیاری مهم در انتخاب همسر است ولی نباید زندگی خود را تحت الشعاع آن قرار داد. البته به نظر می رسد که اصل زیبایی در آیات انکار نشده و از مردان و زنان خواسته شده که همسری انتخاب کنند که از نظر ایشان زیبا باشد. در حقیقت اصل زیبایی هرگز مورد انکار قرآن و آیات آن قرار نگرفته و نوعی خلط و اشتباه در این جا پیش آمده است؛ زیرا آن چه از آیات فهمیده می شود این است که انسان هر گاه میان زیبارو و زیبارویان شگفت انگیز قرار گرفت می بایست در این جا ملاک و معیار را ایمان قرار دهد. اصل آن است که شخص همسری زیبارو از نظر خویش برگزیند ولی هرگاه همسری را یافت که زیبایی شگفت انگیزی دارد ولی کافر و مشرک و یا انسانی غیرمتعادل اخلاقی و فکری است باید زیبارو را برگزیند و زیبارویان شگفت انگیز را به کناری نهد. (بقره آیه ۲۲۱)پس می توان گفت که در تحلیل قرآن هرگز از شخص خواسته نشده که همسری زشت از نظر خود را به همسری برگزیند هر چند که مؤمن باشد؛ بلکه از وی خواسته شده که هرگاه میان دو شخص زیبای مومن و زیباروی شگفت انگیز غیرمومن قرار گرفت، زیباروی مومن را برگزیند. به سخن دیگر از آن جایی که مردان و زنان زیباروی شگفت انگیز به ویژه زنان شگفت انگیز، دل و ایمان مردان را می ربایند و ممکن است شخص، کنترل و مهار خویش را از دست دهد، لذا از مردان خواسته شده که خود را کنترل کنند و چشم از این زیبارویان شگفت انگیز فرو بندند و به همان زنان مومن زیباروی بسنده نمایند. به هر حال انسان به طور طبیعی گرایش به زیبایی دارد و هر کسی برای ازدواج باید همسری برگزیند که از نظر وی زیبا باشد هر چند که از نظر خیلی ها زیبا جلوه نکند با اینکه در تعریف علمی زیبایی به مساله سازواری و همانندی میان اجزا اشاره می شود ولی هر کسی دقیقاً همان چیز را زیبا نمی داند که دیگری می داند. به سخن دیگر زیبایی امری نسبی است و انسان می بایست دست کم زیبایی را ازنظر خود حل کند و شخصی را انتخاب کند که این معیار را داشته باشد. حال اگر زیبارویان شگفت انگیزی را نیز با دیگر معیارها چون ایمان یافت چه بهتر که با آنان ازدواج کند. معیارهای یک همسر نیکو و شایسته از نظر قرآنقرآن برای همسری که بتوان وی را خیر و نیکو دانست معیارهایی را بیان می کند. یکی از مهم ترین این معیارها غیر از حسن و زیبارویی (بقره آیه ۲۲۱ و احزاب آیه ۵۲) ایمان به خدا (بقره آیه ۲۲۱ و تحریم آیه ۵) است؛ زیرا انسان بی ایمان، باوری به رفتارهای اخلاقی و دور از شئونات زناشویی نخواهد داشت و چون به قیامت و حساب و کتاب عقیده ندارد ممکن است به شوهر خیانت کند و با دیگری جمع شود. و لذا هم در زندگی خصوصی و هم در زندگی اجتماعی و تربیت فرزندان بر پایه اصول ایمانی خیانت می کند و زندگی خانوادگی را به تباهی می کشاند. معیار دیگری که قرآن در همسران به عنوان خیر مطرح می کند اطاعت از فرمان های خداوند است . (تحریم آیه ۵) همسری که مطیع فرمان های الهی است در حقیقت کاری برخلاف اصول اخلاقی و هنجاری انجام نمی دهد و در مسیر تکاملی حرکت می کند. تسلیم در برابر خدا و نیز شوهر (تحریم آیه ۵) از ملاک های همسر نیکو و خیر است. زنی که در برابر شوهر تسلیم است می تواند زندگی خوبی را فراهم آورد؛ زیرا در هر مجموعه ای یکی می بایست رهبر و دیگری فرمانبر باشد وگرنه همواره تضاد رفتاری پیش خواهد آمد و هر کسی راهی را می رود که مخالف دیگری است و در نتیجه آرامش از خانه و زندگی سلب می شود. دوشیزه بودن از ملاک های همسر برتر و نیکو است. (تحریم آیه ۵) از این رو در بهشت به مردان بشارت داده می شود که با زنان و حوریان سیه چشمی ازدواج می کنند که هرگز از سوی جن و انسی مورد تصرف قرار نگرفته اند و همواره دوشیزه هستند. دوشیزه بودن دختر موجب می شود تا شخص ارتباط سالمی با همسر برقرار کند و تنها محبت و عشق او در دلش جای گیرد. ارتباط با دیگری موجب می شود که سلامت زندگی به خطر بیافتد. اصولا مردان به دوشیزگان متمایل هستند و مایلند همه وجود زن در اختیار آنان باشد. البته همانند مساله زیبارویان و زیبارویان شگفت انگیز در این جا اگر مردی با دو مورد مواجه شود که یکی دوشیزه هرزه گو و دیگری بیوه زن رازنگه دار باشد باید بیوه را مقدم دارد (تحریم آیه ۳ و ۵) از این جا دانسته می شود که زن خیر و نیکو زنی است که رازدار می باشد. از این رو برتری ازدواج با زنان بیوه بر ازدواج با زنان فاش کننده رازهای همسران، در آیات قرآن بیان شده است.(همان) توبه از گناهان (تحریم آیه ۵)، دعوت به بهشت و دور شدن از دوزخ (بقره آیه ۲۲۱)، دعوت به آمرزش خواهی و استغفار (همان)، روزه داری (تحریم آیه ۵)، عبادت خدا (همان)و هجرت همراه همسر برای حفظ ایمان (تحریم آیه ۵) از دیگر ملاک های همسر خیر و برتر در آیات قرآنی است.منبع:www.shamimm.ir
سه شنبه 15/4/1389 - 11:14
ادبی هنری
رمان مهمترین و معروفترین شکل تبلوریافته ادبی روزگار ماست. معمولا گفته میشود رمان با «دن کیشوت» اثر سروانتس (نویسنده اسپانیایی ۱۵۴۷-۱۶۱۶) در خلال سالهای ۱۶۰۵ تا ۱۶۱۵ تولد یافته است و با رمان «شاهزاده خانم کلو» نوشته مادام دولافایت (۱۶۳۴-۱۶۹۳) و رمانهای آلن رنه لوساژ (۱۶۶۸-۱۷۴۷) فرانسوی بهخصوص با اثر مشهورش «ژیل بلاس» پیریزی شد و با رمانهای نویسندگانی چون دانیل دفو (۱۶۶۰-۱۷۳۱) و ساموئل ریچاردسن (۱۶۸۹-۱۷۶۱) و هنری فیلدینگ (۱۷۰۷-۱۷۵۴) نویسندگان انگلیسی و والتر اسکات (۱۷۷۱-۱۸۳۲) نویسنده اسکاتلندی را به تحول گذاشت. پیش از «دن کیشوت» اثری در چنین قالب هنری در ادبیات جهان پیدا نمیشود. پیش از این کتاب، حماسههای منثور و منظوم و لطیفهها و حکایتهایی بر سبیل تمثیل، قصههای عامیانه و اساطیر و افسانههای خدایان بسیاری چون ایلیاد و ادیسه هومر و رمانسها موجود بود که از نظر معنا و کیفیت ساختاری با رمان به مفهوم امروزی آن تفاوت بسیار داشت.
رمانس
اصطلاح رمانس در اوائل قرون وسطی به معنی زبانهای محلی جدیدی بود که از زبان لاتین مشتق میشد، رمانس، همچنین به معنی کتابهایی بود که از لاتین ترجمه میشد یا به زبانهای محلی نوشته میشد. در قرنهای نخستین، صحنههای عجیب و غریب، ماجراهای شگفت انگیز و عشقهای احساساتی و پرشور و اعمال سلحشورانه را رمانس مینامیدند. شکل رمانس، تحتتاثیر قصههای «هزار و یک شب» بهوجود آمد و در قرن دوازدهم در فرانسه رونق گرفت و از این کشور به کشورهای غربی دیگر نیز راه یافت. در ابتدا در قالب شعر روایتی بود و بعد بهتدریج به نثر گرایید و عمومیت بیشتر یافت. رمانس، جهان با شکوه و با عظمت غیرواقعی و خیالپردازانه به نمایش میگذارد و برخلاف حماسه، تنها به جنگ و میدانهای کارزار اختصاص ندارد بلکه بیشتر قصههای خیالی است که جنبه سرگرمکننده دارد و به قهرمانهای اصیلزادهای اختصاص مییابد که از واقعیتهای زندگی روزمره دور بودند و به ماجراهای عاشقانه اغراق آمیز دلبسته و در راه رسیدن به محبوب، به اعمال جسورانه دست میزدند و با جادوگران و شخصیتهای شرور میجنگیدند. رمانس به ندرت دارای محتوای اخلاقی و تعلیمی است و به کلی متفاوت از اسطوره است. قصهها عمری طولانی دارد و تاریخ پیدایش آنها تقریبا همان اندازه قدیمی است که تاریخ زندگی بشر اما شکل و روال تازه ادبی که ما در رمان مجسم میبینیم، یعنی خلق داستانی منثور و طولانی با تاکیدی بر واقعیت و اصالت و تجربیات و تخیلات فردی و شخصی، هرگز گذشته طولانی نداشته است و تاریخ پیدایش و طلوع آن در فرهنگ ادبی جهان از سه قرن تجاوز نمیکند. در حقیقت وقتی آدمی شناسنامه و هویت فردی خود را پیدا کرد، رمان نیز تولد یافت. قصههای قدیمی بیشتر به مطلقگرایی و نمونههای کلی توجه داشت. قهرمانهای قصه ها، نمونههای کلی از سرگذشتهای کلی و مظاهر کلی بودند، نمونههای صفات بد و خوب انسانی. شخصیتها در این آثار به دو گروه متفاوت و متمایز تقسیم میشدند: گروه خدایی با همه صفات و خصایل پسندیده، گروه اهریمنی با همه رذالتها و پستیها و پلیدی ها. درگیری این دو گروه باعث پدید آمدن ماجراهای قصهها و رمانسها میشد. از اواخر قرن هفدهم جهانبینی انسان، از جهانبینی قهرمان جدا شد. شناخت افراد از مسائل تغییر یافت و موضوع رمانها نیز از این دگرگونیهای تازه فردی مایه گرفت. برای اولینبار خصوصیات عاطفی و درونی و تجزیه و تحلیل روحی به ادبیات راه یافت و رمان بهمعنی واقعی و امروزی آن بهوجود آمد.
تعریف رمان
ویلیام هزلیت، منتقد و مقالهنویس انگلیسی در قرن نوزدهم، رمان را چنین تعریف کرده است: رمان، داستانی است که براساس تقلیدی نزدیک به واقعیت، از آدمی و عادات و حالات بشری نوشته شده باشد و به نحوی از انحا شالوده جامعه را در خود تصویر و منعکس کند.
تصویر
تعریفی است کلی که داستان کوتاه را نیز در برمی گیرد و بیشتر بر رمانهای واقع گرا قابل تطبیق است، مثل رمانهای «چشمهایش»، «سووشون»، «همسایهها» و «شوهر آهوخانم» زیرا عناصر تشکیلدهنده آنها از وقایع شبیه زندگی واقعی گرفته شده و محیط اجتماعی شخصیتهای داستان نیز در آنها تصویر شده است. این تعریف بر رمانهای تمثیلی و نمادین و سوررئالیستی قابل تطبیق نیست، مثلا با رمانهای «شازده کوچولو» سنت اگزوپری (نویسنده فرانسوی ۱۹۰۰-۱۹۴۴) و «قصر» کافکا و «بوف کور» هدایت و «یکلیا و تنهایی او» تقی مدرسی کاملا مطابقت ندارد. چه این رمانها براساس تقلیدی نزدیک و به واقعیت از آدمی و عادات و حالات بشری نوشته شدهاند و تصویری از جامعه واقعی نیز به دست نمیدهند بلکه شخصیتهای رمان، مخلوق ذهن نویسنده است و وقایع و فضا و رنگ حاکم بر محیط داستان جنبه تمثیلی و نمادگرایانه و سوررئالیستی دارد. تعریفهای دیگری که برای رمان عنوان کردهاند هر کدام بر نوعی از رمان قابل تطبیق است و بر نوع دیگر نیست، این تعریفها هر کدام نوعی از رمان را در بر میگیرد و هیچ کدام حرف آخر را نمیزند، به اصطلاح جامع و مانع نیست.
برگرفته از:( tehrooz )
سه شنبه 15/4/1389 - 11:0