• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 1081
تعداد نظرات : 126
زمان آخرین مطلب : 3993روز قبل
اخبار
سبزپرس – گروه محیط طبیعی؛ لیلا مسروری: اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان در نظر دارد به منظور حمایت از پرندگان شهری، جشنواره تعبیه آشیانه برای پرندگان، بر روی درخت های شهری را در تمامی شهرهای گیلان برگزار کند.

 

«امیر عبدوس»، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان با اشاره به اینکه امروزه بسیاری از پرندگان شهری که مورد حمایت سازمان محیط زیست هستند  به خبرنگار سبزپرس گفت: تاج بری معدود درختان پهن برگ شهری -که مامن پرندگان است- به جای هرس اصولی، تخریب آشیانه پرندگان توسط انسان ها به دلایلی چون ریختن فضولات پرندگان یا مزاحمت فیزیکی برای تاسیات مسکونی و تجاری از جمله مواردی هستند که زندگی پرندگان شهری را در معرض تهدید قرار می دهند. 
وی افزود: ازطرفی با توجه به آنکه وجود پرندگان در شهر ضمن آنکه می تواند در کنترل جمعیت حشرات  نقش مناسبی ایفا کند، به لحاظ شاخصه های رفتار شناسی نیز آواز، حضور و جنب و جوش پرندگان در پیشگیری و بهبود افسردگی ناشی از تبعات رشد نامتوازن زندگی شهری، مفید و موثر ارزیابی شده است. 
مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان تصریح کرد: سرگردانی پرندگان شهری سرگردان  نظیر چلچله معمولی، چلچله دم سفید، باد خورک، قمری خانگی، یا کریم و انواع سارها فرصتی می شود تا برخی با شیطنت و ماجراجویی اقدام به شکار و آزار این پرندگان با تفنگهای بادی و تیر و کمان و امثال آن کرده  که این عمل به لحاظ قانونی جرم تلقی شده و مشمول مجازات است.
عبدوس گفت: با توجه به جمیع موارد یاد شده، اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان در نظر دارد در اقدامی مفید و به منظور بازیابی فرهنگی ارج گذاشتن به جلوه خلقت و همزیستی با پرندگان شهری، خردادماه امسال در اقدامی همگون و هماهنگ، با تعبیه لانه برای پرندگان ضمن فراهم کردن ماوایی برای  این موجودات دوست داشتنی و آسیب پذیر، از آنها حمایت کند.
روابط عمومی اداره کل گیلان نیز با صدور فراخوانی از عموم گیلانیان در شهرهای مختلف استان خواسته است تا در صورت تمایل به شرکت در این جشنواره، با روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان  به شماره 8829561-0131جهت اعلام آمادگی  تماس حاصل کنند.

دوشنبه 18/2/1391 - 12:4
دنیای گیاهان و حیوانات

 

سبزپرس – گروه محیط طبیعی؛ کوشان مهران: رشته کوه پرشکوه قفقاز بزرگ، از دریای سیاه تا دریای خزر همچون زنجیره ای سترگ زیستبومی بی مانند را ایجاد کرده است که تا اوایل قرن بیستم جمعیت های پلنگ ایرانی Panthera pardus saxicolor را درخود پذیرا بود. جایی که تا اواخر قرن هیجدهم هنوز «گوزن الک قفقازی» و «بیزون» در آن وجود داشته و در قرون وسطی، «شیر آسیایی» و «گاو وحشی اوروش» نیز می زیسته است.

 

در میان این زیستگاه ها، کوهستان های غربی و جنوبی داغستان به دلایل گوناگون چون میزان بارش برف کمتر نسبت به «چچن» و «اینگوش» و تراکم بالای شکار از وضعیت بهتری برخوردار بوده است. «تور شرقی قفقاز» (تور داغستان) و «پازن» در کنار «گراز» و «شوکا» (و در سالیان پیشین «گوزن مرال») مهم ترین منابع غذایی پلنگ را تشکیل داده اند.
کوهستان قفقاز بزرگ در عین شکوه و زیبایی مکان خشنی است و آدمیان آن نیز بی بهره از خشونت و رشادت نیستند. برای قرن ها اقوامی چون «آوار» و «لزگی» و «چرکس» در کنار دامداری، برای بهره برداری از منابع طبیعی به شکار می پرداختند. ولی با ورود روس ها به منطقه و به ویژه از نیمه دوم قرن نوزدهم و پایان جنگ های قفقاز (1859) و به اسارت درآمدن «شیخ شامیل»، شیوه های مدیریت روس ها بر منابع طبیعی اثر خود را بر جمعیت پلنگ نشان داد. 
در دهه 1880 یک شکارگاه بزرگ دولتی برای پایداشت جمعیت آخرین بقایای بیزون قفقاز در کوهستان های غربی قفقاز ایجاد شد و شکاربانان برای افزایش تعداد بیزون قفقاز و گوزن مرال به هر شیوه (تیراندازی، تله، سم) دست به نابودی جمعیت گوشتخوارانی چون پلنگ و گرگ زدند.
به دلیل امنیت ایجاد شده در نیمه دوم قرن نوزدهم و ورود مهاجران روس و قزاق، به تدریج جوامع محدود مسکونی کوهستان ها به سوی دشت ها و جنگل های کم ارتفاع گسترده شد و درکنار کاهش طعمه های مطلوب پلنگ چون گراز، شکار هدفمند آن توسط شکارچیان دولتی و جایزه بگیران، باعث محدود شدن زیستگاه این گربه سان به نواحی دوردست شد.
پس از انقلاب 1917، با وجود تاکید دولت نوپای شوروی به پایداشت محیط زیست، سیاست نابود کردن گونه های گوشتخوار تغییر پیدا نکرد و حتی در نواحی حفاظت شده نیز کشتار گوشتخواران به دست شکاربانان انجام می شد.
هرچند در طول دهه 1990 و جنگ خونبار چچن و اینگوش چندین مورد مشاهده پلنگ گزارش شد، ولی در حال حاضر شواهد حاکی از وجود جمعیتی در حدود 10 پلنگ در داغستان است. (البته برآورد جمعیت پلنگ در زیستگاه های کوهستانی و ناامن داغستان بسیار دشوار است.)
بیشتر این شواهد متاسفانه مبتنی بر نمونه های قاچاق شکار شده هستند تا آنکه به وسیله روستائیان و شکاربانان  گزارش شده باشند. برای نمونه در سال 2007 سربازان چریک داغستانی گزارش کردند که پوست تازه یک پلنگ پس از شکار قاچاق در یکی از شهرهای چچن فروخته شد. 
یکی دیگر از شواهد دال بر وجود پلنگ در داغستان (به غیر از رد پا و سرگین) مشاهده تصادفی به وسیله روستائیان، شکاربانان و شکارچیان است. گهگاه حمله پلنگ به دام های اهلی مشکل ساز می شود. مثلا در سال 2008 روستائیان Tlyarata به دلیل از دست دادن 22 گوساله و یک خر به وسیله پلنگ به مقامات محلی شکایت کردند. مراتع داغستان از ایام باستان چراگاه ایده آلی برای دامداران بوده و مدارک موجود نشان می دهد که گرگ بیشتر از پلنگ باعث ایجاد خسارت به گله های گوسپند شده است.
با وجود داشتن منابع غنی گاز طبیعی و معادن گوناگون، ناامنی باعث عدم سرمایه گذاری در این بخش از قفقاز شده و به طبع پایش محیط طبیعی را بسیار دشوار ساخته است. شهر «ماخاچ قلعه» مرکز داغستان در کرانه های دریای خزر به عنوان مرکز مافیای مخوف قاچاق ماهیان خاویاری درآمده و پس از صید این ماهیان، خاویار جهت ارسال به بازار اروپا به ترکیه ارسال می شود تا در بسته بندی های شکیل صورت قانونی به خود بگیرد.
تا زمانی که مقامات با مشت آهنین به اعمال قانون در کوهستان های داغستان نپردازند، حیات و ممات پلنگ بیشتر منوط به دشواری شرایط زیستگاه و قابلیت تطابق با دشواری ها است، تا زحمات مامورانی که حتی برجان خود ایمن نیستند. 
راه حل پایدار و عملی پایداشت نسل پلنگ و احیای طبیعی نسل او در قفقاز بزرگ، شاید ایجاد امنیت در زیستگاه ها و برخورد قاطعانه باهرگونه تخلف و شکار دزدی باشد. در این کوهستان ها عوارض انسان ساخت همچون جاده، زیستگاه های طبیعی را چندان تحت تاثیر قرار نداده و هنوز طعمه های دلخواه پلنگ چون تور غربی و تور شرقی و «شاموای قفقازی» و گراز نسبت به جنوب قفقاز چون ارمنستان و آذربایجان از جمعیت بهتری برخوردار هستند.
برنامه احیای پلنگ تا المپیک زمستانه 2014 سوچی، در حال حاضر تنها یک زیستگاه کوهستانی را پوشش می دهد و منطقی این گونه به نظر می رسد که به جای رهاسازی تعداد قابل توجهی پلنگ در یک زیستگاه با بالابردن شرایط زیستی مطلوب پلنگ در رشته کوه های قفقاز بزرگ، ارتباط مسیر شرقی- غربی قفقاز بزرگ مجدد احیا شود.
 
ارتباط تاریخی داغستان و ایران
خسروی ساسانی، «انوشیروان» برای جلوگیری از هجوم «خزران ترک نژاد» از سوی دهانه «ولگا» و دشت های اطراف آن، دژی بزرگ با دیواری عظیم از کوهستان قفقاز تا ساحل خزر را بنیان نهاد که به نام «دربند» معروف است و اکنون به عنوان بهترین دژ ساسانی برجای مانده در رده میراث جهانی به ثبت رسیده است. در این منطقه کوهستان و دریا کمترین فاصله را از هم داشته و ایجاد دژ و دیوار و خطوط دفاعی، بهترین شیوه مبارزه با سواره نظام خزر بوده است.
در دوران صفوی، داغستان خان نشینی وابسته به دربار بوده و جز «واله داغستانی» شاعر، یکی از صدراعظم های صفوی (دوره شاه سلطان حسین) اهل این منطقه بوده است. با فروپاشی صفویان، «پتر کبیر» معاهده ای را بر «طهماسب میرزا» جانشین شاه سلطان حسین تحمیل کرد که در ازای به رسمیت شناختن سلطنت او بر ایران، روس ها مالکیت داغستان و گیلان و مازندران تا استرآباد را به دست بگیرند که با شروع دوره نادری و ایجاد ثبات در کشور، روس ها خلاف عثمانی ها پس از 15 سال بدون درگیری، کلیه مناطق اشغالی، از جمله دربند را به ایران مسترد ساختند.
به هنگام پیشروی نادر شاه در هند، «ابراهیم خان ظهیرالدوله» برادر نادر شاه در یکی از لشگرکشی ها به داغستان به دست لزگی ها کشته شد و نادر به دلیل دشواری مکان و شبیخون های اقوام ساکن داغستان موفق به سرکوبی کامل یاغیان نشد؛ که تاریخ نگاران آن را یکی از عوامل تاثیرگذار در بروز جنون معروف نادری و بدگمانی و سوءظن در سال های بعدی می دانند.
در سال 1793 در آخرین سال های «امپراتیس کاترین کبیر»، «والرین زوبوف» مامور تسخیر ایران شد که پس از حمله به شهر دربند تا «بادکوبه» پیش آمد و با شروع دوره نخست جنگ های ایران و روس در سال 1801، فتحعلیشاه طی چندین فرمان، خوانین داغستان و لزگی ها را مامور به دفع روس کرد که بنابر دلایلی که همگان می دانند در عهدنامه گلستان در سال 1813 داغستان و دربند همراه با «باکو» و «شکی» و «تالش گرشاسبی» («لنکران» و شمال تالش) به روس ها واگذار شد.

دوشنبه 18/2/1391 - 11:58
اخبار
ایسنا: نخستین آنتی ویروس بدافزار، ساخت متخصصان ایرانی با حضور دكتر نسرین سلطانخواه، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور در دانشگاه شیراز رونمایی شد.

آنتی ویروس بدافزار بومی ایران با تكیه بر دانش متخصصان مركز آپا (آگاهی رسانی،‌ پشتیبانی و امداد رایانه‌ای) دانشگاه شیراز و با حمایت ستاد ویژه توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حالی به بهره‌برداری رسید كه به گفته دكتر محمدحسین شیخی، دانشیار دانشكده برق و كامپیوتر دانشگاه شیراز و مجری طرح، كار تحقیقاتی آن از اواخر سال 1389 آغاز شده است.

وی در این باره افزود: دستیابی به فناوری، نیازمند دانشی است كه براحتی در مقالات و كتب علمی یافت نمی‌شود و از فناوری‌های پیچیده روز دنیا به شمار می‌رود.

مجری این طرح خاطرنشان كرد: به دلیل مرتبط بودن این حوزه با مسائل تجاری و امنیتی، دستیابی به دانش فنی تولید ضد بدافزار بسیار مشكل است. به همین دلیل به كمك حوزه‌های مرتبط و با تكیه بر همت متخصصان داخلی، دانش اولیه ساخت ضدبدافزار بومی طی این مدت به دست آمد.

وی تاكید كرد: به منظور پیشبرد این پروژه، تیمی متشكل از پنج نفر از اعضای هیأت علمی دانشكده برق و كامپیوتر دانشگاه شیراز به همراه چهار نفر دانشجوی دكتری، 20 نفر فارغ‌التحصیل و دانشجوی كارشناسی ارشد و پنج نفر دانشجوی كارشناسی مشاركت داشتند.

مدیر مركز آگاهی‌رسانی،‌ پشتیبانی و امداد رایانه‌ای (آپا) دانشگاه شیراز تصریح كرد: در حال حاضر نسخه اولیه این ضد ویروس تولید شده و آزمایش‌های خود را با موفقیت پست سر گذاشته است. این نسخه اولین محصول ضدبدافزار بومی است كه در یك مركز دانشگاهی كشور تولید شده و با توجه به منابع انسانی و سخت افزارهای موجود در مركز آپا در صورت حمایت مالی و تأمین نیازمندی‌های لازم می‌توان به تولید نسخه تجاری این نرم افزار در پایان سال 91 رسید.

به گفته وی از دستاوردهای جنبی این پروژه، ایجاد آزمایشگاه تخصصی تحلیل بدافزار و تهیه بانك بدافزار است كه در نوع خود منحصر بفرد است.
دوشنبه 18/2/1391 - 11:47
اخبار
مهر: بهمن پگاه راد نسبت به سخنان فرزاد حسنی، مجری جشنواره کارآفرینان برتر شیراز واکنش نشان داد و گفت: برخلاف سخنان توهین‌آمیز آقای حسنی درباره شیرازی‌ها ما تنبل، بیکاره و لمپن نیستیم.

بهمن پگاه راد، روزنامه‌نگار و نویسنده ادبیات کودک و نوجوان گفت: چند روز پیش جشنواره تقدیر از کارآفرینان در شیراز برگزار شد که مجری این جشنواره آقای فرزاد حسنی مجری رادیو و تلویزیون بود. ایشان در این برنامه چندین بار مردمان شیراز را مورد توهین و تحقیر قرار داد و آن‌ها را به افرادی بیکاره و لمپن تشبیه کرد.

وی افزود: در همان مراسم هم اعتراضاتی در سالن برگزاری صورت گرفت و به آقای حسنی گوشزد شد که شما در یک جلسه جدی حضور دارید و این سخنانی که بیان می‌کنید، خلاف عرف است. حسنی هم اعلام کرد که من سخنانم را در قالب طنز بیان می‌کنم.

نویسنده مجموعه داستان «دزد دوچرخه» ادامه داد: من خودم را مورد مثال قرار می‌دهم. یک نویسنده و روزنامه‌نگار شیرازی هستم که طی این سال‌ها 250 داستان کوتاه و 30 رمان نوشته‌ام. آن‌هایی که اهل کار هستند، می‌دانند که یک روزنامه صبح تا شب کار می‌کند و ساعت برایش مطرح نیست. حالا سوال من این است که من شیرازی چگونه توانسته‌ام با تنبلی‌ام این همه تولید داشته باشم؟

پگاه راد گفت: حسین واحدی پور، مدیرمسئول روزنامه خبر جنوب که مدیریت 10 روزنامه را به عهده دارد، یک شیرازی دیگر است که با شروع انقلاب کارش را از صفر شروع کرد و حالا به این جایگاه رسیده است و امروز مدیریت یکی از بزرگ‌ترین موسسات فرهنگی کشور را عهده دار است. من می‌دانم که ایشان طی روز به طور میانگین 6 ساعت خواب دارد و به واقع بدخوابی می‌کشد و کار روزنامه‌نگاری‌اش را پیش می‌برد.

این نویسنده در ادامه گفت: استان فارس از نظر نویسندگان، ادبا و علما همیشه زبانزد بوده است بعد آقای حسنی هنگامی که میکروفن روی سن می‌افتد، می‌گوید این میکروفن هم مثل شیرازی‌ها خواب است. جالب است که من طی سال‌ها فعالیت روزنامه‌نگاری‌ام بسیاری از خبرها را در مسیرم تا دفتر روزنامه و پیاده‌روها تنظیم کرده‌ام. مواقعی پیش می‌آمد که خبرنگار آن‌قدر مشغول کار بود که نمی‌دانست ساعت چند است و چه موقعی از روز است. چنین افرادی در شیراز زیاد هستند. کسبه شیرازی کمی دیر مغازه‌های خود را باز می‌کنند چون تولیدگر نیستند، ولی تعمیم دادن این قضیه و چنین استنباطی که شیرازی‌ها تنبل و بیکار هستند و همیشه در حال استراحت هستند قضاوت نادرستی درباره این مردم است.

فرزاد حسنی 10 اردیبهشت‌ماه در جشنواره تقدیر از کارآفرینان در شیراز به زبان طنز و مطایبه، مردم این شهر را شهروندانی خواب‌آلوده خطاب کرده بود.
دوشنبه 18/2/1391 - 11:43
تغذیه و تناسب اندام
ایسنا: گروهی از پزشكان كه دریافته‌اند چگونه می‌توان چربی مفید را در بدن وادار كرد كه مانند چربی قهوه‌ای رفتار كند ادعا كرده‌اند كه این یافته می‌تواند به شناسایی روشهای جدیدی برای درمان چاقی منجر شود.

چربی قهوه‌ای انرژی می‌سوزاند كه عامل پیشگیری از چاقی است در حالی كه چربی سفید انرژی ذخیره می‌كند كه موجب اضافه وزن می‌شود.

به گزارش سایت اینترنتی هلت دی نیوز، این پزشكان تشریح كردند سلولهای بافت چربی سفید با تجمع چربی در اطراف اعضای بدن در ناحیه شكمی مرتبط هستند كه این فرآیند به نوبه خود موجب افزایش خطر ابتلا به دیابت و بیماریهای قلبی می‌شود.

در این مطالعه جدید كه در مجله تخصصی نیچر مدیسین منتشر شده، متخصصان آمریكایی در دانشكده پزشكی هاروارد متوجه شده‌اند كه می‌توانند سلولهای بافت چربی سفید را مجبور كنند كه بواسطه متوقف ساختن متابولیسم ویتامین A در این بافت چربی شبیه به چربی قهوه‌ای رفتار كنند و در نتیجه موجب سوختن انرژی شوند
دوشنبه 18/2/1391 - 11:32
سلامت و بهداشت جامعه

ایسنا: کارشناسان معتقدند: نگه داشتن فشار خون در محدوده طبیعی برای جلوگیری از سکته مغزی، ضروری است.

کارشناسان اظهاركردند: عامل فشار خون از مهم ترین عواملی است که می توانید آن را از عوامل ابتلا به خطر سکته مغزی و چهارمین علت عمده مرگ و میر در ایالات متحده آمریکا بدانید.

بر اساس گزارش انجمن قلب آمریکا و انجمن سکته مغزی آمریکا با این وجود بسیاری از مردم نمی دانند كه آنها در معرض خطر داشتن فشار خون بالا هستند.

عوامل بسیاری در ابتلا به این بیماری نقش دارند كه از مهمترین آنها می توان موارد ذیل را نام برد:

- سابقه خانوادگی و اینكه اگر پدر و مادر خود و یا بستگان نزدیک، فشار خون بالا داشته‌اند، شما نیز در خطر ابتلا به این بیماری هستید.

- اغلب افراد با سن بالا در معرض ابتلا به فشار خون بالا و مستعد بیماری های قلبی و عروقی هستند.

- مردان بیشتر از زنان احتمال دارد به فشار خون بالا مبتلا شوند. در بین سنین 45 تا 50 و 55 تا 64 سالگی خطر ابتلا به فشار خون بالا برای زنان و مردان مشابه است اما بعد از سن 64 سالگی احتمال ابتلای زنان به فشار خون بالابیشتر ازمردان است.

یكی از عوامل دیگر نداشتن فعالیت است. نشستن بیش از حد پشت میز کار خود و یا بر روی مبل ابتلا به داشتن فشار خون بالا را افزایش می دهد. انجام تمرینات ورزشی منظم یک راه طبیعی برای کاهش آن است.

مصرف بیش از حد نمک از عوامل دیگر ابتلا به فشارخون بالاست. میزان مصرف سدیم خود را به کمتر از 500.1میلی گرم در روز برسانید.

داشتن اضافه وزن یا چاقی می تواند شما را مبتلا به این بیماری كند. وزن خود را كنترل کنید و اگر شما اضافه وزن دارید، كاهش وزن می تواند به کاهش فشار خون کمک کند.

نوشیدن نوشیدنی‌های الكلی هم می تواند فرد را مبتلا به فشار خون بالا كند.

منبع:ایسنا 

دوشنبه 18/2/1391 - 11:11
طنز و سرگرمی
آنچه می خوانید سروده ای طنز از امید مهدی نژاد درباره امارات است ‬ که در هفته نامه پنجره به چاپ رسیده است
راویان گفته‌اند ـ با تخمین ـ
شصت هفتاد سال پیش از این
لب یک دشت خشک لم‌یزرع
خالی از آب و عاری از مرتع
در بیابان غیرحاصل‌خیز
زیر پای همین خلیج عزیز
یک نفر آدم خفیف و ضعیف
لاغر و بویناک و عور و کثیف
کج و کول و فجیع و رقت‌بار
ساده و گیج و ناقص و بیمار
گنگ و بی‌خانمان و صحراگرد
حال او زار و رنگِ رویش زرد
عربِ لاتمیز نامش بود
مذهب جاهلی مرامش بود
روی آیینه‌اش نشسته به زنگ
منزجر از تمدن و فرهنگ
شتری بود و او سوارش بود
خوردن سوسمار کارش بود
صید ماهی کلان‌ترین هنرش
خاک عالم نشسته روی سرش
تازه در عین این سبک‌شأنی
داشت یک ادعای بی‌معنی
هی می‌افراشت کله و گردن
از تفاخر به دین حق کردن
مدعایش ـ که غایت جلبی است
اینکه: اسلام مذهبی عربی است
::

[غافل از این که دین، که دین خداست
جای پایش زمین، زمین خداست
مهبط وحی کل این دنیاست
ظاهراً گرچه عمق آن صحراست
چه بسا تازه این‌که دین خدا
پا گرفته میان آن صحرا
باطنی دارد و سویدایی
معجزی هست یا معمایی
چه بسا نکته خدا این است
به هر آن‌کس که اهل تمکین است
که میان همین گروهِ سفیل
من و اولاد پاک اسماعیل
در حضیض جهنم برهوت
مدلی ساختیم از ملکوت
در چنان خاک بی‌تماشایی
ساختیم آسمان زیبایی
تا ولو دیرباورند همه
زود ایمان بیاورند همه]
::

اینچنین آدمی که وصفش شد
ناگهانی «امیر» شد بیخود
صیدی افتاد ناگهان در تور
زد و یک‌دفعه کار او شد جور
سرِ یک چاه نفت پیدا شد
گره بخت کور او وا شد
کرد انباریِ انرژی نشت
نفت پیدا شد و ورق برگشت
عرض یک شب وفور نعمت شد
گرچه خود بی‌تلاش و همت شد
نفت چون بوش در جهان پیچید
انگلیس آمد و گلش را چید
انگلیس آمد و گرفت خراج
پس بنا کرد باب استخراج
نفت را هی تلمبه می‌کردند
پول‌ها را قلمبه می‌کردند
نرخ بالاست یا که پایین است
پولِ یامفتِ نفت شیرین است
پول‌ها در حساب‌ها جاری
امرا گرد و توپ و پرواری
عَلَم ساختن به پا کردند
نم‌نمک برج‌ها هوا کردند
برج و بازار و قصر و کاخ و هتل
به چهل شکل و در دویست مدل
مردِ لاجان‌تر از نیِ قلیان
گشت فربه چنانکه بوغلتان
آن‌چنان آدمِ مقعر و زار
گشت کم‌کم محدب و پروار
::

این‌چنین آدمی که ذکرش رفت
(مخزن چربی و عصاره نفت)
یک شب از فرط پرخوری خوابید
خواب‌هایی توهم‌آگین دید
دید در خواب (از در عقبی)
روی دریا نوشته «العربی»
ظهر کز خواب نم‌نمک پا شد
خواب خود گفت و عقده‌اش وا شد
::

خوابِ عالیجناب در آن شب
گشت تیتر رسانه‌های عرب
کار خوابش به سایت‌ها که کشید
خبر ماجرا به غرب رسید
جمله دیدند شیخ خل‌خلی است
خواب او اکشن و تخیلی است
جمع گشتند گرد شیخِ مشنگ
حضراتِ معبّرانِ فرنگ
باد کردند توی کعب طرف
از برایش زدند چندی کف
تا به خود اعتماد بیجا کرد
گفت و خود را قشنگ رسوا کرد
گفت و خود را قشنگ رسوا کرد
مسخره در تمام دنیا کرد
::

[ای که ایرانیِ مسلمانی
تو خودت نیز خوب می‌دانی
این جهان کلهم جهان خداست
آب و خاک و هوا از آن خداست
اسم‌ها صد و ذیل عاریتی است
مثل املاک وقف تولیتی است
لیک با این‌همه حسابی هست
دست‌کم دفتر و کتابی هست
نرود توی چوب هر میخی
هست پیشینه‌ای و تاریخی
حرف را در خلا نباید گفت
نیز پرت و پلا نباید گفت
فلذا زور دارد این‌که کسی
شاهبازی که نه، همان مگسی
ویز ویز اضافه بنماید
برود زود، اگرچه دیر آید
زور دارد که یک عدد جوجو
بخرامد مقابل آهو
یا که موشی به جفتک‌اندازی
با دم گربه‌ای کند بازی
یا امارات خُردِ یک وجبی
هی بگوید خلیج را «عربی»]
::

با چنان ماضی و چنینش حال
چه کنیم از برای استقبال؟!
در حقیقت سخن به طنز نبود
حاجتی واقعاً به طنز نبود
پیش آن ادعای ده غازی
چه نیازی به طنزپردازی؟
شرحی از اتفاق نیت بود
طنزمان طنز موقعیت بود!
دوشنبه 18/2/1391 - 11:9
عقاید و احکام
فقط مسلمان بودن و یا... سودی نخواهد داشت و صاحبش را به هیچ به کمالی نمی‎رساند، بلکه آنچه سود دهنده است عمل با اخلاص و تسلیم فرمان مولا شدن است .

سعادت و کرامت هر کسی وابسته به بندگی اوست نه نام و نشانش، بنابراین فقط مسلمان بودن و یا... سودی نخواهد داشت و صاحبش را به هیچ به کمالی نمی‎رساند، بلکه آنچه سود دهنده است عمل با اخلاص و تسلیم فرمان مولا شدن است و حتی این عنوان‎ها، بدون عمل و پیامبران نیز سوددهی ندارد تا چه رسد به پیروان ادعایی آنها و این است پیام روح‎افزای الهی در قرآن کریم که «اگر پیامبران نیز عمل نکرده و شرک بورزند، همه اعمالشان پوچ شده و اثری نخواهد داشت.» [1]

برای فهم بیشتر قرآن و رسیدن به روح پیام‎های آن، بایستی آیات قرآن را به هم پیوسته دید و شأن نزول، روایات اسلامی، شرایط دستور زبان عرب و... را در نظر گرفت تا همانند بعضی از سایت ها و رسانه ها پنداشته نشود که آیاتی از قرآن کریم با دیگر آیات آن در تضاد است .

بر اثر سطحی‎نگری و توجه نکردن به شرایط درک پیام‎های آیات قرآنی است که در این رسانه ها اشکال شده و می‎نویسد که قرآن از سویی می‎گوید: «کسانی که به پیامبر اسلام ایمان آورند و یهود و مسیحی و صائبی، هر کس که ایمان به خدا و روز رستاخیز داشته و کارهای پسندیده انجام دهد، نزد خدا پاداش داشته و هیچ گونه ترس و اندوهی برای آنها نیست.»[2]

ولی در تناقضی آشکار می‎گوید: مسیحیان گفتند: خداوند همان مسیح بن مریم است به یقین کافر شدند... خداوند بهشت را بر آنها حرام کرده است و جایگاهشان در دوزخ است و ستمکاران یار و یاوری ندارند.»[3] و یا می‎گوید: «و هر کس جز اسلام، آیینی برای خود انتخاب کند از او پذیرفته نخواهد شد و در آخرت از زیانکاران است.»[4]

اگر کسی بدون توجه به آیات قبل و بعد این آیات و نیز شأن نزول و روایات اسلامی، بخواهد این آیات را تفسیر کرده و پیامش را درک کند به این خطا دچار خواهد شد که بین اینها تناقض وجود دارد،‌ ولی با ژرف‎نگری این حقیقت شیرین بدست می‎آید که در بین این آیات نه تنها تناقض نیست بلکه به هم پیوسته و دارای پیامی بس والا و ارزشمند می‎باشند، آیاتی که مسیحیان و... را اهل پاداش الهی دانسته است، شرایطی را نیز در ضمن آیات و نیز از روایات اسلامی برای آن تعیین شده است از جمله:

1. در سوره بقره آیه 62، خود آیات، اهل پاداش بودن را منوط به ایمان به خدا و آخرت و عمل صالح کرده، اما در سوره مائده آیه 72 گفته:‌ مسیحیان حضرت عیسی را خدا می‎دانند و اگر مسیحیت بخواهد در آخرت رستگار شود اول بایستی از این باور انحرافی دست بردارد وگرنه آیه 62 سوره بقره شامل آنها نخواهد شد،‌ بلکه فقط مسیحیانی را می‎گوید که آن شرایط را داشته باشند و در تأیید این مطلب در سوره آل عمران آیه 86 می‎گوید: «چگونه خداوند جمعیتی را هدایت کند که بعد از ایمان و گواهی به حقانیت رسول و با آمدن نشانه‎های روشن برای آنها، کافر شدند»، این آیه در واقع تفسیر سوره آل عمران آیه 85 است که می‎گوید: «هر کس غیر از اسلام آیینی داشته باشد از او پذیرفته نمی‎شود» پس شرط اساسی برای وارد شدن به بهشت بر مسیحیان در صورتی است که حضرت عیسی را خدا ندانسته و پس از روشن شدن حقانیت پیامبر اسلام به او ایمان آورد و کافر نشوند.

2. آیات بیانگر اهل بهشت بودن مسیحیان در جایی است که اسلام به آنها ابلاغ نشده‎ باشد اما پس از ابلاغ اسلام و ثابت نمودن درستی آن، هر کس نپذیرد، از زیانکاران است نه اهل بهشت و این است که قرآن می‎گوید: ای پیامبر بگو این قرآن به من وحی شده تا شما و تمام کسانی که این قرآن به آنها ابلاغ شده بیم دهم.[5]

بنابراین اگر مسیحیت قبل از اینکه اسلام را به آنها کسی ابلاغ نکرده، در دین خودشان به سه اصل محوری ـ توحید، ‌معاد و عمل صالح بر پایه تفسیر انبیا ـ پایبند باشند اهل نجاتند وگرنه دچار عذاب الهی خواهند شد.[6]

3. در شأن نزول این آیات آمده است که مسلمانان این پرسش را مطرح می‎کردند حال که نجات فقط در اسلام است پس تکلیف پدران ما چه می‎شود؟

این آیات نازل شد که اگر پدران شما به خدا و قیامت ایمان داشته و عمل خوب انجام می‎دادند، اجرشان در نزد خدا محفوظ است، چنانچه سلمان فارسی از رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ پرسید تکلیف اهل دینی که من از آنان بودم و قبل از بعثت شما از دنیا رفته‎اند و به خصوص آن راهبی که در انتظار آمدنت بود، چگونه است، این آیه نازل شد که آنها هیچ ترس و اندوهی ندارند اگر مؤمن به خدا و قیامت و دارای کارهای پسندیده باشند.[7]

4. اگر یهود و مسیحیان به محتوای کتاب خود به درستی عمل کنند به یقین بایستی اسلام را بپذیرند وگرنه به کتاب خود پشت پا زدند؛ چرا که در قرآن سوره بقره آیه 146 آمده است: «کسانی که کتاب آسمانی به آنان داده‎ایم، پیامبر اسلام را همچون فرزندان خود می‎شناسند، ولی جمعی از آنان حق را، دانسته پنهان می‎کنند.»

و در سوره مائده آیه 69 که گفته مسیحیان با عمل و مؤمن پاداش می‎برند در آیه قبلش شرایطی آورده: «ای اهل کتاب شما هیچ آیین صحیحی ندارید، مگر این که تورات و انجیل و آنچه در آنها نازل شده را برپا دارید و یکی از چیزهایی که بر مسیحیت نازل شده است، قبول کردن پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ در هنگام بعثتش می‎باشد که در سوره صف آیه 6 می‎خوانیم: «به یاد آورید هنگامی را که عیسی بن مریم گفت: ای بنی اسرائیل: من فرستاده خدایم و تصدیق کننده تورات و بشارت دهنده به پیامبری که بعد از من می‎آید و نام او احمد(یکی از نام‎های معروف پیامبر اسلام) است، هنگامی که او با معجزات و دلایل روشن به سراغ آنها آمد، گفتند: این سحری آشکار است (در حالی که بایستی به پیامبر اسلام ایمان می‎آوردند)».

بنابراین اهل بهشت بودن مسیحیان قبل از اسلام قطعی است، ولی مسیحیان پس از اسلام به شرطی اهل بهشت خواهند شد که طبق بشارت حضرت عیسی، پیامبر اسلام ـ صلّی الله علیه و آله ـ را باور داشته و به دستوراتش عمل کنند و دست از انحرافات برداشته و به توحید خالص روی آورند.

پی نوشت ها :

[1]. انعام/ 88.

[2]. ر. ک: بقره / 62،‌مائده / 69.

[3]. مائده / 72.

[4]. آل عمران / 85.

[5]. انعام/ 19.

[6]. قریشی، ‌علی اکبر؛ احسن الحدیث، ج 1، ص 149.

[7]. طباطبایی،‌محمدحسین؛ المیزان، ترجمه: محمدباقر موسوی، ج 1، 294 و مکارم شیرازی، نمونه، ج 1، ص 284 و 287.

منبع :اندیشه قم
دوشنبه 18/2/1391 - 11:6
سلامت و بهداشت جامعه
سلامت نیوز: محققان ژاپنی در محیط آزمایشگاه نشان داده اند که استرپتوکوک سالیواریوس، یک باکتری تشکیل دهنده غشای زیستی یا ساکن بی ضرر دهان انسان، در واقع مانع شکل گیری غشای زیستی دندانی که به عنوان پلاک مشهور است، می شود.
 
این باکتریها 2 آنزیم تولید می کنند که مولد این فرایند بازدارندگی هستند.

به گزارش سلامت نیوز  به نقل از ساینس دیلی،تحقیقی در مورد استرپتوکوک سالیواریوس در مجله Applied and Environmental Microbiology به چاپ رسید و هیدنبو سنپوکو (Hidenobu Senpuku) یکی از نویسندگان این تحقیق و از موسسه ملی بیماریهای عفونی توکیو در خصوص یکی از این آنزیم های می گوید:" ممکن است آنزیم FruA برای جلوگیری از پوسیدگی دندان ها مفید باشد." محققان این تحقیق می نویسند:" فعالیت این بازدارنده ها در حضور قند ساکاروز افزایش یافت, و اثرات بازدارندگی به غلظت ساکاروز موجود در محیط سنجشی تشکیل غشای زیستی بستگی داشت."

نویسندگان در ادامه می نویسند:" ما نشان دادیم که آنزیم FruA محصول تولیدی باکتری استرپتوکوک سالیواریوس مانع تشکیل غشای سلولی استرپتوکوک موتانس به طور کلی در محیط سنجش آزمایشگاهی حاوی مکمل ساکاروز می شود." براساس این گزارش استرپتوکوک سالیواریوس گونه اصلی باکتریهایی است که در دهان زندگی می کنند
 
نویسندگان مطرح می کنند که ممکن است آنزیم  FruA بیماری زایی میکروبی را در حفره دهان تنظیم و تعدیل کند. آنها دریافتند که بر خلاف این حقیقت که آرایش اسید آمینه قارچ آسپراژیلوس نایجر تا حدودی با آرایش اسید آمینه استرپتوکوک سالیواریوس متفاوت است اما یک آنزیم FruA تجارتی تولید شده توسط این قارچ به اندازه آنزیم FruA  تولیدی استرپتوکوک سالیواریوس در جلوگیری از غشای سلولی استرپتوکوک موتانس موثر است.

آنزیم FruA نه تنها به وسیله استرپتوکوک سالیواریوس بلکه توسط استرپتوکوک های دیگر دهانی نیز تولید می شود. بخش عمده جامعه میکروبی دهانی شامل گونه های باکتریایی مفید بسیاری هستند که به حفظ سلامت و کنترل پیشرفت بیماریهای دهان کمک می کنند.
شنبه 16/2/1391 - 16:51
بهداشت روانی
به نظر شما زنها بهتر از پس فشارهای روحی بر می‌آیند یا مردها؟ محققان به تازگی اعلام کرده‌اند که سرو کله زدن با فشار‌های روحی برای قلب زنان گرانتر تمام می‌شود.

این محققان آزمونهای ریاضی استرس آوری را به زنان و مردان دادند و متوجه شدند که هر دو گروه در زمان جواب دادن به سوالات، ضربان قلب و فشار خونشان بالا می‌رود. لازم است بدانید با بالا رفتن ضربان و فشار خون، جریان خون به عضله قلب بهتر شده و در نتیجه بهتر می‌تواند کار کند.

اما متاسفانه با بالا رفتن فشار و ضربان در زمان استرسهای روحی، جریان خون قلب خانمها بهبود پیدا نمی‌کند. به همین علت هم محققان معتقدند قلب خانمها بعد از فشارهای روحی بیشتر از مردان آسیب می‌بیند. این محققان می‌گویند این یافته‌ها می‌تواند نشانگان قلب شکسته را هم توجیه کند. این نشانگان زمانی روی می‌دهد که خانمی همسر خود را از دست بدهد و بسیاری از خانمها وقتی در این شرایط قرار می‌گیرند، به علائمی مانند حمله قلبی دچار می‌شوند. شما هم اگر در شرایط فشار‌های روحی دچار علائم قلبی می‌شوید بهتر است با پزشک خود این مساله را در میان بگذارید.

منبع: روزنامه اطلاعات
شنبه 16/2/1391 - 16:49
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته