عقاید و احکام
جوابباید به دو نكته عنایت بشود، نكته اول آن كه آیا شنیدن صداى زن جایز است یا نه؟ و دوم این كه آیا براى
زن جایز است صداى خود را به دیگران بشنواند یا نه؟ پس یك بحث مربوط به سماع است و بحث دیگر مربوط به
اسماع. در این دو مطلب یك جهت مشتركى وجود دارد كه در آن جهت مشترك هر دو ممنوعند و یك جهت
مختص دارد كه در آن جهت مختص هر دو مجازند و در واقع بحث سه صورت دارد: صورت اول این كه: اگر مرد
بخواهد صداى زن را به قصد تلذذ و ریبه گوش بدهد معصیت كرده است ولكن زن چون با این قصد حرف نمىزند و
براى انجام كار عادى صحبت مىكند لذا اسماع براى او حرمتى ندارد. پس آنچه حرام است سماع با ریبه یا تلذّذ
است، و اسماع حرام نیست، مگر این كه زن بفهمد كه مردى دارد به قصد تلذّذ، حرف او را گوش مىدهد كه
اینجا از باب تعاون بر اثم زن باید پرهیز كند. صورت دوم این است كه اگر زن بخواهد به قصد تهییج و تحریك
نامحرم حرف بزند، اسماعش حرام است و اگر مرد با این قصد گوش بدهد، آن هم مبتلا به حرمت مىشود
. صورت سوم آن است كه زن به طور عادى سخن مىگوید، و قصدش تهییج و تحریك نیست و مرد هم به طور
عادى گوش مىدهد و قصدش تلذذ و ریبه نیست در این جا هم سماع جایز است و هم اسماع ممنوع نیست.
عدهاى براى حرمت اسماع گفتهاند اگر چنانچه زن، بخواهد به قصد تهییج و تحریك، صوتش را به سمع نامحرم
برساند، مرتكب حرام شده است و استدلال كردهاند به این آیه كه مىفرماید: » فلا تخضعنّ بالقول فیطمع الّذى
فى قلبه مرض»(1). این استدلال داراى دو اشكال است كه یكى وارد است و دیگرى وارد نیست. اما اشكالى
كه وارد نیست این است كه گفتهاند صدر این آیه مخصوص به زنان پیامبر (صلى الله علیه وآله) است، و در صدر
آیه دارد: » یا نساء النّبى لستنّ كأحد من النّساء ان اتّقیتنّ فلا تخضعن بالقول فیطمع الّذى فى قلبه مرض
« یعنى، اى همسران پیامبر، شما با زنهاى دیگر فرق دارید و مانند یك زن متعارف نیستید و بعد مىفرماید: «فلا
تخضعن بالقول» كه از صدر آیه معلوم مىشود این حكم جزو مختصات زنان پیامبر (علیه آلاف التحیة والثناء)
است. وارد نبودن اشكال براى آن است كه این خطاب براى تأكید مسأله است وگرنه حكم، مخصوص زنان پیامبر
نیست و شامل همه زنها مىشود. اما اشكالى كه وارد است این است كه نهى دلالت بر حرمت دارد «فلا
تخضعن بالقول فیطمع الّذى فى قلبه مرض» یعنى وقتى مىخواهید سخن بگویید، صدا را رقیق و نازك نكنید،
مهیجانه حرف نزنید، و محرّكانه سخن نگویید. در یك جا مىفرماید: » وقلن قولاً معروفاً»(2). یعنى حرف خوب
بزنید و در جاى دیگر مىگوید «فلا تخضعن بالقول» یعنى سخن را خوب ادا كنید كه نه محتواى حرفتان محرك
باشد و نه كیفیت اداى سخنتان مهیج باشد. شكى نیست كه اگر اسماع یعنى رساندن صوت به گوش مرد به
قصد تهییج و تحریك باشد، حرام است و فتوا نیز بر همین است ولیكن این مسأله خارج از محل بحث است، زیرا
بحث در این نیست كه زنى بخواند، یا زنى صداى خود را به قصد تهییج و تحریك به سمع مردم برساند، بلكه
بحث در آن است كه زنى بخواهد درس بگوید، یا بخواهد موعظه كند. بعضى از فقها مثل مرحوم شهید اول
(رضوان اللَّه تعالى علیه) در این زمینه سخنى حادّ دارند ایشان در متن لمعه - باب نكاح - مىفرماید: »وكذا
یحرم على المرأة أن تنظر الى الأجنبى أو تسمع صوته الّا لضرورة - كالمعاملة والطبّ»(3). یعنى همان گونه كه
زن نمىتواند، مرد را نگاه كند، نمىتواند حرف مرد را هم بشنود مگر براى ضرورت، كه سماع صوت مرد براى زن
حرام است. این جزو تندرویهاى بعضى از عبارات است. لذا بعضى از بزرگان فقه ما احتمال دادهاند كه این
نسخه لمعه غلط باشد و فرموده: «والمظنون انّ نسخة اللّمعة غلط» وگرنه بعید است از فقیهى چون شهید
اول، چنین فتوایى صادر شود كه بگوید: زن حق ندارد صداى مرد را بشنود مگر براى ضرورت، كه فقط براى درس
و بحث و داد و ستد و طب و مانند آن باشد، وگرنه به طور عادى - اگر براى ضرورت و هدف عقلایى نباشد - زن
نتواند صداى مرد را بشنود. این فتوا از شهید اول مسموع و مقبول نیست. (زن در آئینه جلال و جمال، صفحات
434 ـ 436.)
(1) سوره احزاب، آیه 32. (2) همان. (3) شرح لمعه، ج5، ص99، طبع كلانتر.
http://www.esraco.org
دوشنبه 21/6/1390 - 7:15
عقاید و احکام
جواب پاسخ این شبهه آن است كه، اولاً: سیره خود ائمه (علیهم السلام) این بود كه وقتى خداوند فرزندى به
آنان مىداد، هرگز سؤال نمىكردند كه این فرزند، پسر است یا دختر. ثانیاً، گاهى سخن در این است كه زن،
بهتر است یا مرد؟ پسر بهتر است یا دختر؟ و یك وقت بحث در این است كه براى پدر كدامیك از اینها نافعتر است،
در بحث قرآنشناسى بحث در موضوع تكامل، یك مطلب است و بحث این كه در مسائل اقتصادى كدامیك از
دختر و پسر، به حال پدر بیشتر نافع هستند، مطلب دیگرى است. در معارف انسانى بین زن و مرد و دختر و پسر
فرقى نیست، و راه را خدا براى همه مقرر كرده است اما اگر پدر بخواهد بهره ببرد، البته از پسر، بهره بیشترى
مىبرد و پسر مىتواند خیلى از مشكلات او را در دوران سالمندى حل كند و این نه بدان معناست كه از نظر
خدا هم پسر، بهتر از دختر است، یا عندالعقل پسر بهتر از دختر است. بلكه معنایش این است كه پسر غالباً
براى پدر خدمتگزار است وگرنه از نظر قرآن ذات اقدس اله مىفرماید: » انّ أكرمكم عند اللَّه أتقاكم»(1). و نیز
در جایى دیگر مىفرماید: » من عمل صالحاً من ذكر أو أُنثى وهو مؤمن فلنحیینّه حیاةً طیّبة»(2). پس باید توجه
داشت كه این دو مسأله باهم خلط نشود. ثالثاً، سرّ این كه ائمه (علیهم السلام) پسر مسألت مىكردند، این
بود كه مىخواستند جانشین و امام بعدى آنها، محفوظ بماند و امامت یعنى رهبرى، پشتوانهاش ولایت است و
ولایت اختصاصى به مرد، ندارد. گرچه رسالت - كه كار اجرایى است - مخصوص مردان است. اما در بخش ولایت
- كه اصل، و پشتوانه است و انسان ولىاللَّه و خداوند ولى او است - هیچ تفاوتى بین زن و مرد نیست.
بنابراین اگر امامان معصوم (علیهم السلام) از ذات اقدس اله، پسر مسئلت مىكردند، براى آن بود كه جاى آنها
را بگیرد و رهبرى جامعه را بعد از آنها به عهده داشته باشد و رهبرى، یك كار اجرایى است كه مخصوص مردان
است. (زن در آئینه جلال و جمال، صفحات 433 ـ 434.)
(1) سوره حجرات، آیه 13. (2) سوره نحل، آیه 97.
http://www.esraco.org
دوشنبه 21/6/1390 - 7:8
عقاید و احکام
جواب
مرحوم علامه طباطبایى - رضوان اللَّه علیه - مطلبى را در تفسیر شریف المیزان دارد كه مىفرماید: هنوز
رسوبات جاهلیت در جامعه رواج دارد، یعنى جامعه، جامعه اسلامى است، اما فكر، فكر جاهلیت است. در
جامعه كنونى این چنین است كه اگر مردى آلوده شود بستگان مرد احساس ننگ نمىكنند ولى اگر زنى آلوده
شد اعضاى خانواده احساس ننگ مىكنند و چه بسا اقدام به قتل او نمایند - چنانچه در روزنامهها و مجلات به
امثال این اتفاقات برمىخوریم - آیا این فكر، غیر از فكر جاهلیت است؟ آیا این غیرت، غیرت جاهلیت است یا
غیرت دینى؟ البته مسلمان باید احساس ننگ بكند اما مشترك، نه متفاوت، باید به طور یكسان غیور باشد.
بىغیرتى مطابق فرهنگ منحط غرب است، تبعیض در غیرت هم، همان فرهنگ منحط جاهلى است آنچه كه
مطابق با فرهنگ اسلام است تعادل در غیرت است. متأسفانه ما، اسلامى سخن مىگوییم، اما جاهلى
مىاندیشیم و اندیشه جاهلى خود را به حساب اسلام ناب مىگذاریم، بىغیرتى را درباره مردها، از فرهنگ
غرب و غیرت داشتن در مورد زنها را از فرهنگ جاهلیت اخذ مىكنیم و این دو را باهم جمع كرده و به حساب
اسلام ناب مىگذاریم و بعد گمان مىكنیم كه اسلام بین زن و مرد فرق قائل شده است. این كه در بیانات
حضرت امیر (سلاماللَّه علیه) آمده است كه: »ولبس الاسلام لبس الْفرو مقلوباً»(1). یعنى اسلام به صورت
یك پوستین وارونه، پوشیده شد تا شناخته نشود، سرّش همین است - و خدا روح مطهر حضرت امام را مهمان
قرآن و عترت كند كه بسیارى از این پردهها را كنار زد و اسلام ناب را روشن نمود - ، در بسیارى از موارد برخى
مسائل را از بیگانههاى غرب و برخى را از رسوبات جاهلیت گرفتهایم و این معجون را به صورت اسلام درآورده و
گفتیم كه این، نظر اسلام است در حالى كه وقتى به قرآن مراجعه مىكنیم مىبینیم قرآن مىفرماید: » الزّانیة
والزّانى فاجلدوا كلّ واحد منهما مائة جلدة ولا تأخذكم بهما رأفةٌ فى دین اللَّه»(2). زن و مرد زناكار را هر یك صد
تازیانه بزنید و در اجراى حكم خدا نسبت به آنان شما را رأفت فرانگیرد. مىفرماید نه درباره مرد آلوده مسامحه
كنید و نه درباره زن. در مورد سرقت نیز قرآن مىفرماید: » السّارق والسّارقة فاقطعوا أیدیهما جزاءً بما كسبا نكالاً
من اللَّه»(3). دستان مرد و زنِ دزد را ببرید به سزاى آنچه كردهاند به عنوان كیفرى از جانب خدا. این كه در
مورد سرقت ممكن است از زن بگذریم ولى از مرد نمىگذریم و در مسأله آلوده دامن شدن، به عكس عمل
مىكنیم، هر دو، تبعیض و ناشى از افكار و اندیشههاى جاهلانه است. این التقاط و رسوب جاهلى، با آن میراث
فرهنگ غلط و منحط بیگانه یك مجموعهاى به صورت اسلام درآورده است كه اگر كسى با این دید و اعتقاد به
سراغ اسلامشناسى برود خیال مىكند اسلام بین زن و مرد فرق گذاشته است و اگر هم بخواهد امتیاز آنها را
جستجو كند یا در ارث جستجو مىكند، یا در دیه تحقیق مىكند. مقام زن را باید در انسانشناسى جستجو
كرد، نه در دیه و ارث. عظمتى را كه دین براى زن قائل است همان عظمتى است كه براى انسان قائل شده
است. حتى در خصوص مسائل اقتصادى نیز قرآن اشاره مىفرماید كه زن و مرد مستقلند، گرچه اگر مىفرمود:
هر كسى مالك كسب خود مىباشد كافى بود و لیكن براى این كه رسوبات جاهلى را بزداید مىفرماید
: » للرّجال نصیبٌ ممّا اكتسبوا وللنّساء نصیب ممّا اكتسبن»(4). زن در اقتصاد مستقل است و مرد نیز در
اقتصاد مستقل است، لذا براى این كه به عظمت مقام زن پى ببریم، در قدم اول باید از اندیشه جامعه
جاهلیتزدایى كنیم و بگوییم آنچه را كه شما معتقدید، نظر اسلام نیست. (زن در آئینه جلال و جمال، صفحات
422 ـ 424.)
(1) نهج البلاغه فیض، خطبه 108. (2) سوره نور، آیه 2. (3) سوره مائده، آیه 38. (4) سوره نساء، آیه 32.
http://www.esraco.org
يکشنبه 20/6/1390 - 9:55
عقاید و احکام
جواب
در جواب باید گفت كه اولاً، فراگیرى علم بر دو قسم است، یك قسم، سلسله علومى است كه فراگیرى آنها از
واجبات عینى است و در فراگیرى این دسته از علوم مرد حق منع ندارد و اگر منع نمود موافقتش واجب نیست.
اما قسم دیگر علومى است كه فراگیرى آنها واجب كفایى است و اگر چنانچه در این بخش از علوم، دیگران به
حد كفایت اقدام به فراگیرى نكردند فراگیرى این قسم از علوم، بر زن واجب عینى مىشود و باز مرد حق منع
ندارد و حتى در مواردى كه مرد حق منع دارد زن مىتواند شرط كند و بگوید من با این شرط كارهاى منزل را
انجام مىدهم كه این مقدار از وقت را براى فراگیرى علوم اختصاص بدهم و این در اختیار خود اوست. چنانكه در
جریان ازدواج حضرت زینب (سلاماللَّه علیها) با همسرش، در حین عقد، این موضوع شرط شد. چه این كه
مىتواند شرط كند من به این شرط كارهاى منزل را انجام مىدهم كه این مقدار را هم به خودم اختصاص
بدهم. اگر این مسائل در جامعه مطرح شود و فرهنگ مردم نیز رشد كند دیگر جامعه هرگز زنها را به عنوان كالا
نخواهد شناخت. (زن در آئینه جلال و جمال، ص 422.)
http://www.esraco.org يکشنبه 20/6/1390 - 9:50
عقاید و احکام
جوابیكى دیگر از شبهاتى كه در اثر عدم توجه به معیارهاى ارزشى قرآن كریم مطرح مىشود. و در اثر رسوخ فرهنگ جاهلى و غربى در ذهنها و بیانها، بر آن تكیه مىشود مسأله تفاوت دیه و ارث زن و مرد است. آنچه كه به عنوان معیار ارزیابى مطرح مىباشد این است كه آیا زن مىتواند با فرشتهها سخن بگوید و پیام خدا را بشنود یا نه اما در رابطه با مسأله دیه، كه چرا دیه زن كمتر از دیه مرد است؟ باید در جواب گفت: مگر ارزش انسان به بهاى بدنى اوست تا امتیاز را در دیهها ارزیابى كنیم؟ براى ارزیابى انسان در اسلام دیه معیار نیست، تا مابهالتفاوت زن و مرد را در دیه جستجو كنیم. دیه صرفاً یك امر اقتصادى است همچنان كه در شریعت براى سگ - اگر جزو كلاب هراش نباشد - دیه تعیین شده است، براى تن انسان نیز دیه تعیین شده است. دیه معادل جسمىِ انسان است و در آن مهمترین شخصیتهاى اسلامى با سادهترین افراد یكسان هستند، دیه مرجع تقلید، دیه یك انسان متخصص، دیه یك انسان مبتكر، با دیه یك كارگر ساده، در اسلام یكى است به دلیل این كه دیه عامل تعیین ارزش نیست و تنها یك ابزار است. معیار ارزش همان است كه در قرآن بدان تصریح شده است كه «انّ أكرمكم عند اللَّه أتقاكم»(1) خلاصه كلام این كه: اولاً، تن ابزارى بیش نیست و این ابزار، خواه در هیكل یك مرجع تقلید، یا فقیه، یا طبیب، یا مهندس، یا مبتكر باشد و خواه در هیكل كارگر ساده باشد، دیه تن مشترك است. ثانیاً، ارزیابى متعلق به جان آدمى است و جان انسان نه از بین مىرود ونه مقتول واقعى قرار مىگیرد تا در نتیجه مورد دیه واقع شود. بلكه آنچه آسیب مىبیند بدن است، و بدن هم چنانچه روشن شد با ابزار مادى تقویم مىشود. بنابراین هر جا وحى است زن و مرد سهیمند، اگرچه وحىهاى تشریعى چون كار اجرایى را به دنبال دارند به مردها تعلق گرفته است، اما در وحىهاى تكوینى و تأییدى زن همتاى مرد است. ثالثاً، اگر در رابطه با این مسأله از طرف مسیحیت اعتراض و انتقادى شود و به اسلام حمله كنند، معلوم مىشود آن مهاجم، مسیحى راستین نیست چه این كه در آیین مسیحیت نیز بین زن و مرد فرقى نیست، و اگر از یهود سخن نقدى شنیده شود، معلوم مىشود او نیز یهودى اصیل نیست، زیرا در فرهنگ وحى، زن مقامى را داراست كه مىتواند مادر پیغمبرى همچون حضرت اسحاق بشود و با فرشتهها مستقیماً سخن بگوید و این مقام، منحصر در مریم (علیها السلام) و یا مادرش نیست. (زن در آئینه جلال و جمال، صفحات 417 ـ 419.) (1) سوره حجرات، آیه 13. http://www.esraco.org
شنبه 19/6/1390 - 7:48
عقاید و احکام
جواب : روزى رسول خدا (صلى الله علیه وآله) در جمع یاران و اصحابش نشسته بود، اسماء بنت یزید انصاریه، یكى از زنان انصار، به حضور پیامبر (صلوات اللَّه وسلامه علیه) رسید، عرض كرد: من نماینده تمام زنان هستم به سوى شما، این سؤال، تنها سؤال زنان انصار و زنان مدینه نیست، بلكه سؤال همه زنهاست و هیچ زنى در مشرق یا در مغرب نیست مگر این كه وقتى سخن مرا بشنود آن را مىپذیرد، پس من در حقیقت نماینده همه زنان عالم هستم، زیرا شما پیامبر همه جوامع بشرى اعم از زن و مرد هستید و این سؤال عموم زنان از شما است. او در كمال ادب این سؤالها را طرح كرد. در آغاز سخنش جمله «بأبى أنت وأُمّى» گفت، بعد هم گفت: «نفسى لك الفداء» یعنى من و پدرم و مادرم فداى تو. پس از ایراد خطبه به عنوان نماینده زنان جهان عرض كرد: »انّ اللَّه عزوجل بعثك الى الرّجال والنّساء« یعنى خداى سبحان تو را به عنوان پیامبر بشر مبعوث كرد چه براى رجال، چه براى نساء «فآمنّا بك وبالهك» ما به مبدأ و معاد و وحى و رسالت ایمان آوردیم، به خدایى كه تو را فرستاد ایمان آوردیم. سخن این زن در حقیقت بیانگر اصول سهگانه دین بود - در قرآن كریم گاهى سه اصل مبدأ و معاد و وحى در كنار هم ذكر مىشود و گاهى دو اصل مبدأ و وحى، سرّش این است كه بازگشت معاد به همان مبدأ است و اگر كسى به خدا ایمان آورد به معاد هم ایمان آورده است. »وانّا معشر النّساء محصورات مقصورات قواعد بیوتكم ومقضى شهواتكم وحاملات أولادكم« ما زنها خانهنشین و محصور و حامل فرزندان شما مردان هستیم. تفكرى كه در آن روز رایج بود تفكر جاهلى بود. این زن در عین حال كه نماینده زنان جهان است نماینده زنان مسلمان نیز هست، ولى در متن سؤالش تفكر جاهلى را مطرح مىكند او مىگوید، زن حامل فرزند شوهر است، غافل از این كه زن حامل فرزندى است كه به پدر و مادر به صورت مشترك منسوب است. »وانّكم معاشر الرّجال فضّلتم علینا بالجمع والجماعات وعیادة المرضى وشهود الجنائز والحجّ بعد الحجّ وأفضل من ذلك الجهاد فى سبیل اللَّه« و شما مردها بر ما فضیلت دارید براى این كه در نماز جمعه و جماعت، در عیادت بیمار، در تشییع جنازه شركت مىكنید، شما مكرّر مىتوانید به حج بروید و بالاتر از همه جهاد فى سبیلاللَّه وظیفه شماست و ما محرومیم. »وانّ أحدكم اذا خرج حاجّاً أو معتمراً أو مجاهداً حفظنا لكم أموالكم وغزلنا أثوابكم وربّینا لكم أولادكم« شما اگر به عنوان حج یا جهاد حركت كردید ما باید در خانهها بنشینیم و اموالتان را حفظ كنیم، لباسهایتان را ببافیم، فرزندان شما را تربیت كنیم. »فما نشارككم فى هذا الأجر والخیر« ما زنها با شما مردها در هیچ یك از فضیلتها شریك نیستیم. پاسخ پیامبر در تبیین وظایف زن « فالتفت النبى (صلى الله علیه وآله) الى أصحابه بوجهه كلّه« حضرت رسول (صلى الله علیه وآله) با تمام صورت رو به اصحاب كرد و فرمود: »هل سمعتم مسألة امرأة قط أحسن من مسألتها فى أمر دینها من هذه« یعنى شما تاكنون زنى به این فضیلت دیدهاید كه در مسائل دینى اینچنین سؤال كند؟ معلوم مىشود شنیدن صداى زن در این گونه از مسائل دینى براى معصوم هم رواست و زن مىتواند در مجامع عمومى درباره مسائل دین سخن بگوید و مردها هم مىتوانند سخن زن را درباره مسائل دینى بشنوند و یا گوش دهند. این قصه در مدینه و در زمانى واقع شده كه بسیارى از مسائل حجاب و فضائل دینى و دستورات عفاف نازل شده است، اگر یك چنین سؤال و جواب و سخنرانى در اوائل اسلام و در مكه رخ مىداد، ممكن بود كسى بگوید آن روز هنوز دستور حجاب نبوده و... اما این جریان در مدینه و در جمع انصار اتفاق مىافتد و سؤال و جواب در مقام و موقعیت زن در جهاد بوده است. »فقالوا یا رسول اللَّه ما ظننّا انّ المرأة تهتدى الى مثل هذا« اصحاب گفتند: ما فكر نمىكردیم زن به این مقام برسد. چرا كه زمینهاى نبود تا زن را بپروراند. نباید توقع داشت، تفكّر جاهلى توان تربیت این گونه از زنها را داشته باشد. آنگاه: »فالتفت النّبى (صلى الله علیه وآله) الیها« پیامبر رو به این زن كرد: »فقال افهمى أیّتها المرأة واعلمى من خلفك من النّساء انّ حُسن تبعّل المرأة لزوجها وطلبها مرضاته واتّباعها موافقته یعدل ذلك كلّه فانصرفت وهى تهلل حتّى وصلت الى نساء قومها« اى زن برگرد به همه زنهایى كه تو نماینده آنهایى، چه در مشرق و چه در مغرب، اعلام بكن كه مسؤولیت تربیت خانواده و تشكیل خانه، شوهردارى، حسن تبعل كه چشم شوهر در بیرون به گناه گشوده نشود و گوشش در بیرون منزل به گناه و آهنگ باطل باز نشود، و دستش به خیانت باز نشود، نیك شوهردارى كردن و خانواده را حفظ كردن و اركان خانه را به دوش كشیدن، حفظ اولاد و اموال و تأمین آبرو، معادل همه آن فضائل است كه برشمردى. مگر نه آن است كه شما خواهان ثواب و تقرب الهى هستید، مگر نه آن است كه فروع دین تعبّدى است و ذات اقدس اله مصالح ما را بهتر از ما مىشناسد، آن خدایى كه به شما شش سال زودتر از دیگران دستور عبادى داد و زودتر از دیگران سخن گفت و شش سال زودتر از دیگران به حضور پذیرفت، این چنین دستور داده است كه خانواده در اسلام اصل است. آنها كه خانه را منحل كرده و در حدّ یك خوابگاه به او مىنگرند، آنها جان و روح زن را از خانه بیرون آوردند و به مراكز فساد كشاندند. نمونه بارز انحطاط را در كشورهاى پیشرفته دیده و مىبینید. مرحوم علامه طباطبایى در ذیل همین حدیث شریف بحث مبسوطى دارند و مىفرمایند: آنها زن را تحت عنوان آزادى بازیچه قرار دادند. اما دین مىگوید زن گل است و نظیر ابزار بازى نیست، او را ضایع نكنید، كارهاى سنگین به اینها ارائه نكنید، نگذارید با نامحرم تماس بگیرند، نامحرم با او تماس بگیرد چرا كه این گل پژمرده مىشود، این فقط باید در بوستان منزل باشد، آنگاه است كه مىتواند پیغمبر تربیت كند. اگر زنان، كانون خانه را متلاشى نكنند و گرم نگه دارند و گونهاى عمل كنند كه مرد، تمام تلاشش متوجه خانه باشد، با حسن برخورد، با اداره صحیح شؤون منزل، با قناعت و كمتوقعى، با تربیت دقیق فرزندان، با رفتار مؤدبانه داشتن و حفظ عفاف و لباس حتى در برابر اولاد، و در نتیجه تربیت فرزندانى وزین و عفیف، آنگاه مىتوانند نقص آن فضائل را جبران كنند، چه این كه اینها معادل همه فضائلى است كه براى مردها وارد شده است. (زن در آئینه جلال و جمال، صفحات 414 ـ 417.) http://www.esraco.org
شنبه 19/6/1390 - 7:14
قرآن
1) «بزرگترین سورة» قرآن چه نام دارد؟
بزرگترین سوره قرآن سوره «بقره» است.
2) «بهترین نوشیدنی» كه در قرآن به آن اشاره شده است چیست؟
بهترین نوشیدنی كه در قرآن به آن اشاره شده است «شیر» میباشد.
3) «كوچكترین سورة» قرآن چه نام دارد؟
كوچكترین سوره قرآن «كوثر» میباشد.
4) «مهمترین آیة» قرآن چه نام دارد؟
مهمترین آیه «آیة الكرسی» است.
5) «بزرگترین آیة» قرآن در كدام سوره قرار دارد؟
«آیه 282 سوره بقره» بزرگترین آیه قرآن است.
6) «عظیمترین آیات» قرآن كریم كدامند؟
عظیمترین آیات «بسم الله الرحمن الرحیم» میباشد.
7) «كوچكترین كلمة» قرآن كدام است و در چه سورهای قرار دارد؟
كوچكترین كلمه قرآن «باء» در بسم الله میباشد.
8) «بهترین خوردنی» كه در قرآن ذكر شده است چه نام دارد؟
بهترین خوردنی كه در قرآن ذكر شده است «عسل» است.
9) «عدالت آمیزترین» آیه قرآن كدام است؟
عدالتآمیز ترین آیه قرآن «إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ وَ إِیتاءِ ذِی الْقُرْبى وَ یَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ الْبَغْیِ یَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ» میباشد.
10) «ترسآور ترین آیة» قرآن كدام است؟
ترسآور ترین آیه قرآن «فَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَیْراً یَرَهُ وَ مَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یَرَهُ» میباشد.
11) «منفورترین امر حلال» نزد خداوند كه در قرآن نیز به آن اشاره شده است چیست؟
منفورترین كار حلال نزد خداوند «طلاق» است.
12) «كوچكترین آیة» قرآن كدام آیه است؟
كوچكترین آیه قرآن «مدها متان» در سوره الرحمن قرار دارد.
13) «امید بخشترین آیة» قرآن كدام آیه است؟
امیدبخش ترین آیه قرآن «قُلْ یا عِبادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلی أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ» است.
14) «بزرگترین عدد» در كدام سوره است؟
بزرگترین عدد در سوره «صافات، آیه 147» آمده است كه «صدهزار» میباشد.
15) «بزرگترین كلمة» قرآن در كدام سوره است؟
بزرگترین كلمه قرآن «فاستقینا كموه» است كه در آیه 22 سوره حجر آمده است.
16) بیشترین حرفی» كه در قرآن به كار رفته چه حرفی است؟
بیشترین حرفی كه در قرآن كریم به كار رفته است حرف «الف» میباشد.
17) «كمترین حرفی» كه در قرآن به كار رفته چه حرفی است؟
كمترین حرف نیز حرف «ظاء» میباشد.
18) «بهترین شب» كه در قرآن به آن اشاره شده چه شبی است؟
بهترین شب در قرآن «شب قدر» است.
19) «بهترین ماه» در قرآن كدام است؟
بهترین ماه در قرآن «ماه رمضان» است.
20) «بزرگترین حیوان» كه نامش در قرآن ذكر شده چه نام دارد؟
بزرگترین حیوان «فیل» است.
21) «كوچكترین حیوان» كه در قرآن به آن اشاره شده چه نام دارد؟
كوچكترین حیوان «پشه» است.
22) «بزرگترین كلمة» قرآن چند حرف دارد؟
بزرگترین كلمة قرآن «11 حرف» دارد فاسقیناكموه.
23) «كوچكترین كلمة» قرآن چند حرف دارد؟
كوچكترین كلمه قرآن «1 حرفی» است باء.
24) «بزرگترین سورة» قرآن دارای چند حرف است؟
بزرگترین سوره قرآن دارای «25500» حرف است.
25) «كوچكترین سورة» قرآن دارای چند حرف است؟
كوچكترین سوره قرآن دارای «42» حرف است.
26) «بهترین سورة» قرآن چه نام دارد؟
بهترین سوره قرآن «یس» است.
27) «بیشترین سورههای مكی» قرآن در كدام جزء قرار دارد؟
بیشترین سورههای مكی در «جزء 30» قرآن قرار دارد و تنها «3 سوره مدنی» در این جزء وجود دارد.
http://www.lailatolgadr.ir
جمعه 18/6/1390 - 8:49
قرآن
1) «بزرگترین سورة» قرآن چه نام دارد؟
بزرگترین سوره قرآن سوره «بقره» است.
2) «بهترین نوشیدنی» كه در قرآن به آن اشاره شده است چیست؟
بهترین نوشیدنی كه در قرآن به آن اشاره شده است «شیر» میباشد.
3) «كوچكترین سورة» قرآن چه نام دارد؟
كوچكترین سوره قرآن «كوثر» میباشد.
4) «مهمترین آیة» قرآن چه نام دارد؟
مهمترین آیه «آیة الكرسی» است.
5) «بزرگترین آیة» قرآن در كدام سوره قرار دارد؟
«آیه 282 سوره بقره» بزرگترین آیه قرآن است.
6) «عظیمترین آیات» قرآن كریم كدامند؟
عظیمترین آیات «بسم الله الرحمن الرحیم» میباشد.
7) «كوچكترین كلمة» قرآن كدام است و در چه سورهای قرار دارد؟
كوچكترین كلمه قرآن «باء» در بسم الله میباشد.
8) «بهترین خوردنی» كه در قرآن ذكر شده است چه نام دارد؟
بهترین خوردنی كه در قرآن ذكر شده است «عسل» است.
9) «عدالت آمیزترین» آیه قرآن كدام است؟
عدالتآمیز ترین آیه قرآن «إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ وَ إِیتاءِ ذِی الْقُرْبى وَ یَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ الْبَغْیِ یَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ» میباشد.
10) «ترسآور ترین آیة» قرآن كدام است؟
ترسآور ترین آیه قرآن «فَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَیْراً یَرَهُ وَ مَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یَرَهُ» میباشد.
11) «منفورترین امر حلال» نزد خداوند كه در قرآن نیز به آن اشاره شده است چیست؟
منفورترین كار حلال نزد خداوند «طلاق» است.
12) «كوچكترین آیة» قرآن كدام آیه است؟
كوچكترین آیه قرآن «مدها متان» در سوره الرحمن قرار دارد.
13) «امید بخشترین آیة» قرآن كدام آیه است؟
امیدبخش ترین آیه قرآن «قُلْ یا عِبادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلی أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ» است.
14) «بزرگترین عدد» در كدام سوره است؟
بزرگترین عدد در سوره «صافات، آیه 147» آمده است كه «صدهزار» میباشد.
15) «بزرگترین كلمة» قرآن در كدام سوره است؟
بزرگترین كلمه قرآن «فاستقینا كموه» است كه در آیه 22 سوره حجر آمده است.
16) بیشترین حرفی» كه در قرآن به كار رفته چه حرفی است؟
بیشترین حرفی كه در قرآن كریم به كار رفته است حرف «الف» میباشد.
17) «كمترین حرفی» كه در قرآن به كار رفته چه حرفی است؟
كمترین حرف نیز حرف «ظاء» میباشد.
18) «بهترین شب» كه در قرآن به آن اشاره شده چه شبی است؟
بهترین شب در قرآن «شب قدر» است.
19) «بهترین ماه» در قرآن كدام است؟
بهترین ماه در قرآن «ماه رمضان» است.
20) «بزرگترین حیوان» كه نامش در قرآن ذكر شده چه نام دارد؟
بزرگترین حیوان «فیل» است.
21) «كوچكترین حیوان» كه در قرآن به آن اشاره شده چه نام دارد؟
كوچكترین حیوان «پشه» است.
22) «بزرگترین كلمة» قرآن چند حرف دارد؟
بزرگترین كلمة قرآن «11 حرف» دارد فاسقیناكموه.
23) «كوچكترین كلمة» قرآن چند حرف دارد؟
كوچكترین كلمه قرآن «1 حرفی» است باء.
24) «بزرگترین سورة» قرآن دارای چند حرف است؟
بزرگترین سوره قرآن دارای «25500» حرف است.
25) «كوچكترین سورة» قرآن دارای چند حرف است؟
كوچكترین سوره قرآن دارای «42» حرف است.
26) «بهترین سورة» قرآن چه نام دارد؟
بهترین سوره قرآن «یس» است.
27) «بیشترین سورههای مكی» قرآن در كدام جزء قرار دارد؟
بیشترین سورههای مكی در «جزء 30» قرآن قرار دارد و تنها «3 سوره مدنی» در این جزء وجود دارد.
http://www.lailatolgadr.ir
جمعه 18/6/1390 - 8:47
قرآن
1. كدام آیه است كه دریك سوره 31 مرتبه تكرار شده است؟
آیه «فَبِأَیِّ آلاءِ رَبِّكُما تُكَذِّبانِ» در سوره الرحمن 31 مرتبه تكرار شده است.
2. «آیة الكرسی» دركدام سورة قرآن قرار دارد؟
«آیة الكرسی» در سوره بقره قرار دارد.
3. آیه معروف «وَ إِنْ یَكادُ الَّذِینَ كَفَرُوا لَیُزْلِقُونَكَ بِأَبْصارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّكْرَ وَ یَقُولُونَ إِنَّهُ لََمجْنُونٌ...» در كدام سورة قرآن قرار دارد؟
آیه معروف «وَ إِنْ یَكادُ الَّذِینَ كَفَرُوا لَیُزْلِقُونَكَ بِأَبْصارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّكْرَ وَ یَقُولُونَ إِنَّهُ لََمجْنُونٌ وَ ما هُوَ إِلاَّ ذِكْرٌ لِلْعالَمِینَ» در سوره «قلم» قرار دارد.
4. دو آیه درقرآن كریم است كه تمام بیست و هشت حرف قرآن در آن آیات آمده است آن دو آیه در كدام سوره قرار دارند؟
آیات «154 سوره آل عمران و 29 سوره فتح».
5. در آیة الكرسی كلمه «الله» چند بار تكرار شده است؟
چهار مرتبه در آیة الكرسی كلمه «الله» ذكر شده است.
6. آیه مشهور «انا لله و انا الیه راجعون» در كدام سوره قرار دارد؟
«سوره بقره آیه 156».
7. در كدام آیه قرآن مدت روز قیامت بیان شده است؟
مدت روز قیامت در آیه «4 سوره معراج» بیان شده است.
8. آیهای كه ملاك سنجش انسانها است در كدام سوره قرار دارد؟
«آیه 13 سوره حجرات» ملاك سنجش انسانها است.
9. كدام آیه است كه از هر دو طرف به همان صورت خوانده میشود؟
آیه 3 سوره مدثر «ربك فكبر».
10. آیه معروف «بَقِیَّتُ اللَّهِ خَیْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ» در كدام سوره قرار دارد؟
«آیه 86 سوره هود».
11. قرآن دارای چند آیه سجدهدار است؟
قرآن دارای «پانزده آیه سجدهدار» میباشد.
12. دعای معروف «ربّنا آتِنا فِی الدُّنْیا حَسَنَةً وَ فِی الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النَّارِ...» در كدام سوره قرار دارد؟
دعای «رَبَّنا آتِنا فِی الدُّنْیا حَسَنَةً وَ فِی الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النَّارِ» درسوره بقره آیه 201 قرار دارد.
13. دركدام یك از آیات نام پنج تن از پیامبران اولوالعزم بیان شده است؟
«در آیه 7 سوره احزاب»نام پنج تن از پیامبران اولوالعزم بیان شده است.
14. آیه معروف «ا َمَّنْ یُجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ یَكْشِفُ السُّوءَ» در كدام سوره قرآن قرار دارد؟
آیه معروف «أَمَّنْ یُجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ یَكْشِفُ السُّوءَ» در سوره نمل آیه 62 قرار دارد.
15. در كدام آیه سوره جاثیه سه بار كلمه «رب» آمده است؟
كلمه «ربّ» در «آیه 36 سوره جاثیه سه بار» آمده است.
16. آیه معروف « ِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ» در كدام سوره قرآن آمده است؟
آیه معروف «إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ» در آیه 13 سوره حجرات است.
17. كدام آیه در سوره مرسلات 10 بار تكرار شده است؟
آیه «وَیْلٌ یَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبِینَ» 10 بار در قرآن آمده است.
18. آیه «إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَی النَّبِیِّ یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِیماً» دركدام سوره قرار دارد؟
این آیه در سوره احزاب «آیه 56» میباشد.
19. آیه «و رتل القرآن ترتیلا» در كدام سوره قرار دارد؟
آیه «وَ رَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِیلاً» در سوره «مزمل آیه 4» قرار دارد.
20. در كدام آیه هشت صفت از صفات حضرت حق بیان شده است؟
در آیه «23 سوره حشر» هشت صفت از صفات خداوند بیان شده است.
21. آیهای كه سر بریدة امام حسین ـ علیه السلام ـ در شام تلاوت فرمودند كدام آیه است؟
آیهای كه سر بریدة امام حسین ـ علیه السلام ـ در شام تلاوت فرمودند «آیه 9 سوره كهف» میباشد.
22. آیه معروف «آمَنَ الرَّسُولُ بِما أُنْزِلَ إِلَیْهِ ...» در كدام سوره آمده است؟
این آیه در آیات آخر «سوره بقره» (285 و 286) میباشد.
23. آیه مشهور «نور» در كدام سوره قرار دارد؟
آیه نور در «سوره نور» (آیه 35) میباشد.
24. آیه «الحمد لله رب العالمین» در چند یك از سورههای قرآن بیان شده است؟
آیه «الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ» درسورههای «حمد، صافات، مؤمن، زمر، یونس و انعام» بیان شده است.
25. كدام آیه در سوره «الشعراء هشت بار» تكرار شده است؟
آیه «فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَطِیعُونِ» در سوره شعراء هشت بار تكرار شده است.
26. آیهای كه در سوره «الشعراء پنج بار» آمده است كدام است؟
آیه «وَ ما أَسْئَلُكُمْ عَلَیْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِیَ إِلاَّ عَلی رَبِّ الْعالَمِینَ» پنج بار در سوره الشعراء آمده است.
27. «آیه حجاب» در كدام سوره قرار دارد؟
«آیه حجاب در سوره نور آیه 31» قرار دارد.
28. «آیه شهادت» در كدام سوره قرآن قرار گرفته است؟
«آیه شهادت در سوره آل عمران آیه 18» قرار گرفته است.
29. آیه معروف «جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ» در كدام سوره قرار دارد؟
سوره الاسراء آیه : 81
30. آیه معروف «وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا» در كدام سوره جای گرفته است؟
آیه مورد نظر مربوط به «سوره آل عمران آیه 103» میباشد.
31. آیه «قصاص» در كدام سوره قرار گرفته است؟
این آیه در «سوره بقره آیه 178» قرار دارد.
32. آیه معروف «إِنَّا فَتَحْنا لَكَ فَتْحاً مُبِیناً» در كدام سوره است؟
این آیه در «سوه فتح آیه 1» قرار دارد.
33. آیه «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ» مربوط به كدام سوره است؟
این آیه در «سوره حجر آیه 9» قرار دارد.
34. آیهای كه به «ولایت» مشهور است در كدام سوره قرار دارد؟
آیه مشهور (ولایت) در «سوره مائده آیه 55» قرار دارد.
35. كدام آیه معروف به «قنوت» است؟
آیه مورد نظر در «سوره بقره آیه 201» قرار گرفته است.
36. آیه «نَصْرٌ مِنَ اللَّهِ وَ فَتْحٌ قَرِیبٌ» در كدام سوره جای گرفته است؟
آیه «نَصْرٌ مِنَ اللَّهِ وَ فَتْحٌ قَرِیبٌ» در «سوره صف آیه 13» قرار دارد.
37. كدام آیه به «شق القمر» معروف است؟
آیه «شق القمر» در «سوره قمر آیه 1» آمده است.
38. آیه «ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَكُمْ» در كدام سوره قرار دارد؟
آیه مورد نظر در «سوره مؤمن آیه 60» بیان شده است.
39. این آیه در كدام سوره قرار دارد«وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ».
آیه فوق در «سوره انفال آیه 60» بیان شده است.
40. آیهای كه «پنج وقت نمازهای یومیه» در آن آمده است در كدام سوره قرار گرفته است؟
آیهای كه پنج وقت نمازهای یومیه درآن آمده است درسوره «اسراء آیه 78» میباشد.
41. آیه مشهور «تَعاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوى» در كدام سوره قرار دارد؟
این آیه در سوره «مائده آیه 2».
42. در كدام آیه قرآن «مراحل وضو» ذكر شده است؟
در ایه «6 سوره مائده» مراحل وضو بیان شده است.
43. این آیه در كدام سوره است: «وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ»؟
آیه فوق «آیه 269 سوره آل عمران» میباشد.
44. آیه «صلوات بر پیامبر ـ صلی الله علیه و اله و سلّم ـ » در كدام سوره است؟
آیه (صلوات بر پیامبر اكرم ـ صلی الله علیه و اله و سلّم ـ ) در سوره «احزاب آیه 56» آمده است.
45. آیه «مباهله» در كدام سوره قرار دارد؟
آیه «61 آل عمران».
46. آیه «استرجاع» كدام است؟
به آیة «إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ» استرجاع میگویند.
47. آیهای كه مربوط به «اسراف» است در كدام سوره قرار دارد؟
آیه «كُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لا تُسْرِفُوا» در آیه «31 سوره اعراف»میباشد.
48. این آیه در كدام سوره قرآن قرار دارد «وَ سَیَعْلَمُ الَّذِینَ ظَلَمُوا أَیَّ مُنْقَلَبٍ یَنْقَلِبُونَ» ؟
«277 شعراء».
49. آیه «استعاذه» در كدام سوره جای گرفته است؟
آیهای مورد نظر در سوره «نحل آیه 98» میباشد.
50. كدام آیه است كه در سه سوره مختلف به یك صورت آمده است؟
آیهای كه در سه سوره مختلف آمده «وَیْلٌ یَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبِینَ» است كه درسورههای طور، مطففین و مرسلات بیان شده است
51. آیه «كُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْتِ» در كدام سوره قرار دارد ؟
آیه «كُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْتِ» در سوره (آل عمران آیه 185) قرار دارد.
52. نزول كدام آیه باعث «تغییر قبله» شده است؟
نزول آیه «144 سوره بقره» موجب (تغییر قبله) شده است.
53. در كدام آیه قرآن راجع به «توبه نصوح» توضیح داده شده است؟
راجع به (توبه نصوح) در آیه 8 سوره تحریم توضیح داده شده است.
54. این آیه در كدام سوره قرار دارد «وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِینَ» ؟
آیه فوق آیه «5 سوره قصص» میباشد.
55. در كدام آیه «صفت یكی از معصومین ـ علیه السلام ـ » آمده است؟
«بقیت الله» از صفات حضرت مهدی ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ میباشد كه درآیه 86 سوره هود قرار دارد.
56. در كدام یك از آیههای قرآن نام «پنج نوع خوردنی» آمده است؟
در آیه (61 سوره بقره) به این خوردنیها اشاره شده: «تره، پیاز، خیار، عدس و سیر».
57. «دستور تخریب مسجد ضرار» در كدام آیه سوره توبه آمده است؟
این دستور درآیه «107 سوره توبه» آمده است.
58. این آیه در كدام سورة قرآن قرار دارد؟ «وَ إِذا قُرِأ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَ أَنْصِتُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ».
آیة فوق در سوره «اعراف آیه 204» میباشد.
59. آیه معروف «أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» در كدام سوره قرآن قرار دارد؟
این آیه درسوره «رعد آیه 28» میباشد.
60. آیه «ملك» در كدام سوره است؟
آیات «26 و 27» سوره آل عمران.
61. این آیه در كدام سوره جای گرفته است؟ «رَبَّنا لا تُزِغْ قُلُوبَنا بَعْدَ إِذْ هَدَیْتَنا وَ هَبْ لَنا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ».
این آیه درسوره آل عمران «آیه 8» قرار گرفته است.
62. آیه «نُورٌ عَلی نُورٍ» در كدام سوره است؟
آیه (نور علی نور) در سوره نور «آیه 35» میباشد.
63. «آیه الدین» كدام است؟
«آیات 255 و 256 و 257» سوره بقره.
64. در كدام خداوند هشت بار از خود سخن گفته است؟
در «آیة 186 سوره بقره» خداوند هشت بار از خود سخن گفته است.
65. كدام آیه است كه اگر از آخر نیز بخوانیم به همان صورت خوانده میشود؟
«ربك فكبر» در سوره (مدثر) میباشد.
66. در كدام آیه قرآن كریم «شش بار» كلمه «الله» بیان شده است؟
در «آیه 282 سوره بقره»كه بزرگترین آیه قرآن كریم هست شش بار كلمه الله ذكر شده است.
67. نزول كدام آیه باعث تغییر ذكر سجود شد؟
نزول آیه «سَبِّحِ اسْمَ رَبِّكَ الْأَعْلَی» در آغاز سوره اعلی موجب تغییر ذكر سجود شد.
68. در چند آیه قرآن «راجع به حضرت محمد ـ صلی الله علیه و اله و سلّم ـ » اشاره شده است؟
در 405 سوره قرآن راجع به حضرت محمد ـ صلی الله علیه و اله و صلم ـ اشاره شده است.
69. كدام آیه به «وام دادن» معروف است؟
«آیه 282 سوره بقره»به آیة وام دادن نیز معروف است.
70. در چند آیه «راجع به بنی اسرائیل» سخن به میان آمده است؟
در «110 آیه» قرآن راجع به «بنی اسرائیل» سخن به میان آمده است.
71. آیه «سلام و تحیت» دركدام سوره قرار دارد؟
این آیه در «سوره نساء» آیه 86 قرار دارد.
http://www.lailatolgadr.ir
پنج شنبه 17/6/1390 - 10:10
قرآن
1. پیامبری كه بدون پدر و مادر آفریده شد؟
حضرت آدم ـ علیه السّلام ـ
2. پیامبری كه تمام امّتش ناموس او بود؟
حضرت آدم ـ علیه السّلام ـ كه در ابتدای خلقت امّت او تنها همسرش حواء ـ علیه السّلام ـ بود.
3. اولین پیامبری كه سنگ بنای خانة كعبه را گذاشت؟
حضرت آدم ـ علیه السّلام ـ
4. پیامبری كه به «شیخ الانبیاء» معروف است؟
حضرت نوح ـ علیه السّلام ـ
5. پیامبری كه در سنّ 250 سالگی به پیامبری رسید؟
حضرت نوح ـ علیه السّلام ـ
6. پیامبری كه كشتی ساز بود؟
حضرت نوح ـ علیه السّلام ـ كه به دستور خدا برای نجات از عذاب الهی و سیل كشتی ساخت.
7. پیامبری كه فرزندش دشمن او بود؟
حضرت نوح ـ علیه السّلام ـ
8. پیامبرانی كه در كنار قبر حضرت علی ـ علیه السّلام ـ مدفون هستند؟
حضرت آدم ـ علیه السّلام ـ و حضرت نوح ـ علیه السّلام ـ
9. پرنده ای كه مورد مؤاخذه یكی از پیامبران الهی قرار گرفت؟
هد هد، كه از طرف حضرت سلیمان مؤاخذه شد.
10. جنازة كدام پیامبر بود كه تكیه بر عصا به مدت یكسال در پشت بام بیت المقدس باقی ماند؟
حضرت سلیمان ـ علیه السّلام ـ
11. پیامبری كه با مورچه مناظره و مذاكره می كرد؟
حضرت سلیمان ـ علیه السّلام ـ
12. پیامبری كه آتش به او آسیبی نرساند؟
حضرت ابراهیم ـ علیه السّلام ـ كه كفّار او را در آتش انداختند ولی به اذن خدا آتش او را نسوزاند.
13. پیامبری كه خانة خدا را تجدید بنا نمود؟
حضرت ابراهیم ـ علیه السّلام ـ
14. پیامبری كه هردو فرزند او پیامبر بودند؟
حضرت ابراهیم ـ علیه السّلام ـ كه فرزندانش اسماعیل و اسحاق هر دو پیامبر بودند.
15. پیامبری كه عصای خود را به سنگ زد و 12 چشمه جاری گشت؟
حضرت موسی ـ علیه السّلام
16. پیامبری كه داماد حضرت شعیب ـ علیه السّلام ـ است؟
حضرت موسی ـ علیه السّلام
17. تورات كتاب آسمانی این پیامبر است؟
حضرت موسی ـ علیه السّلام ـ
18. پیامبری كه عصایش اژدها شد و سحر ساحران را باطل كرد؟
حضرت موسی ـ علیه السّلام ـ
19. كدام پیامبر بدون پدر به دنیا آمد؟
حضرت عیسی ـ علیه السّلام ـ
20. كدام پیامبر در كودكی در گهواره سخن گفت؟
حضرت عیسی ـ علیه السّلام ـ
21. كدام پیامبر به افراد كور شفا می داد و مرده زنده میكرد؟
حضرت عیسی ـ علیه السّلام ـ
22. این پیامبر یكی از یاران امام زمان ـ علیه السّلام ـ است و پشت سر او نماز میخواند؟
حضرت عیسی ـ علیه السّلام ـ
23. كدام پیامبر به سفر آسمانی رفت و شخص دیگری شبیه او به جای ایشان به دار زده شد؟
حضرت عیسی ـ علیه السّلام ـ
24. پیامبری كه مادرش خادم مسجد بود؟
حضرت عیسی ـ علیه السّلام ـ كه مادرش حضرت مریم خادم بیت المقدّس بود.
25. پیامبری كه قاری اهل بهشت است؟
حضرت داود ـ علیه السّلام ـ چون صوت بسیار زیبائی داشت.
26. پیامبری كه بر زیردریائی خدائی سوار شد؟
حضرت یونس ـ علیه السّلام ـ
27. پیامبری كه برادرانش او را در چاه افكندند؟
حضرت یوسف ـ علیه السّلام ـ
28. پیامبری كه در خواب دید یازده ستاره و خورشید و ماه بر او سجده كردند؟
حضرت یوسف ـ علیه السّلام ـ
29. پیامبری كه چهل سال در فراق فرزندش گریست تا نابینا شد؟
حضرت یعقوب ـ علیه السّلام ـ
30. پیامبری كه قوم او همجنس باز بودند و عذاب الهی بر آنها نازل شد؟
حضرت لوط ـ علیه السّلام ـ
31. پیامبری كه در قرآن با عنوان «صادق الوعد» از او یاد شده؟
حضرت اسماعیل ـ علیه السّلام ـ چون برای وفای به عهد اهمیت زیادی قائل بود (مریم / 54)
32. پیامبری كه كتاب آسمانی او هرگز تحریف نشده و نخواهد شد؟
حضرت محمد ـ صلّی الله علیه و آله ـ
33. پیامبرانی كه عرب زبان بودند؟
حضرت هود، صالح، اسماعیل، شعیب، محمد ـ صلّی الله علیه و آله ـ
34. پیامبرانی كه سوره ای از سوره های قرآن به نام آنهاست؟
هود، نوح، یوسف، یونس، ابراهیم، محمد ـ صلّی الله علیه و آله ـ
35. پیامبرانی كه با هم برادر بودند؟
هارون و موسی ـ علیه السّلام ـ، اسحاق و اسماعیل ـ علیه السّلام ـ
36. پیامبرانی كه پدر و پسر بودند؟
ابراهیم و اسماعیل، ابراهیم و اسحاق، یعقوب و یوسف، داود و سلیمان، ذكریا و یحیی ـ علیه السّلام ـ
37. چند پیامبر كه هم عصر بودند نام ببرید؟
موسی و هارون، ابراهیم و لوط، یعقوب و یوسف و ....
38. پیامبرانی كه در كودكی به مقام نبوت رسیدند؟
حضرت عیسی و یحیی ـ علیه السّلام ـ
39. زن كدام پیامبر به همة انسان ها محرم است؟
حضرت آدم ـ علیه السّلام ـ
40. پیامبران الوالعزم را نام ببرید؟
حضرت نوح،ابراهیم، موسی، عیسی، پیامبر اسلام ـ علیه السّلام
http://www.lailatolgadr.ir چهارشنبه 16/6/1390 - 9:11