• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 5028
تعداد نظرات : 1664
زمان آخرین مطلب : 3994روز قبل
دعا و زیارت
 
)
فرمود: اى فرزند آدم، غُصّه رزق و آذوقه آن روزى كه در پیش دارى و هنوز نیامده است نخور، زیرا چنانچه زنده بمانى و عمرت باقى باشد خداوند متعال روزىِ آن روز را هم مى رساند.
21ـ قالَ(علیه السلام): قَدْرُ الرَّجُلِ عَلى قَدْرِ هِمَّتِهِ، وَ شُجاعَتُهُ عَلى قَدْرِ نَفَقَتِهِ، وَ صِداقَتُهُ عَلى قَدْرِ مُرُوَّتِهِ، وَ عِفَّتُهُ عَلى قَدْرِ غِیْرَتِهِ.([1])
فرمود: ارزش هر انسانى به قدر همّت اوست، و شجاعت و توان هر شخصى به مقدار گذشت و احسان اوست، و درستكارى و صداقت او به قدر جوانمردى اوست، و پاكدامنى و عفّت هر فرد به اندازه غیرت او خواهد بود.
22ـ قالَ(علیه السلام): مَنْ شَرِبَ مِنْ سُؤْرِ أخیهِ تَبَرُّكاً بِهِ، خَلَقَ اللّهُ بَیْنَهُما مَلِكاً یَسْتَغْفِرُ لَهُما حَتّى تَقُومَ السّاعَهُ.([2])
فرمود: كسى كه دهن خورده برادر مؤمنش را به عنوان تبرّك میل نماید، خداوند متعال ملكى را مأمور مى گرداند تا براى آن دو نفر تا روز قیامت طلب آمرزش و مغفرت نماید.
23ـ قالَ(علیه السلام): لا خَیْرَ فِى الدُّنْیا إلاّ لِرَجُلَیْنِ: رَجَلٌ یَزْدادُ فى كُلِّ یَوْم إحْساناً، وَ رَجُلٌ یَتَدارَكُ ذَنْبَهُ بِالتَّوْبَهِ، وَ أنّى لَهُ بِالتَّوْبَهِ، وَالله لَوْسَجَدَ حَتّى یَنْقَطِعَ عُنُقُهُ ما قَبِلَ اللهُ مِنْهُ إلاّ بِوِلایَتِنا أهْلِ الْبَیْتِ.([3])
فرمود: خیر و خوبى در دنیا وجود ندارد مگر براى دو دسته: دسته اوّل آنان كه سعى نمایند در هر روز، نسبت به گذشته كار بهترى انجام دهند. دسته دوّم آنان كه نسبت به خطاها و گناهان گذشته خود پشیمان و سرافكنده گردند و توبه نمایند، و توبه كسى پذیرفته نیست مگر آن كه با اعتقاد بر ولایت ما اهل بیت عصمت و طهارت باشد.
24ـ قالَ(علیه السلام): عَجِبْتُ لاِبْنِ آدَم، أوَّلُهُ نُطْفَهٌ، وَ آخِرُهُ جیفَهٌ، وَ هُوَ قائِمٌ بَیْنَهُما وِعاءٌ لِلْغائِطِ، ثُمَّ یَتَكَبَّرُ.([4])
فرمود: تعجبّ مى كنم از كسى كه اوّلش قطره اى آب ترش شده و عاقبتش لاشه اى متعفّن ـ بد بو ـ خواهد بود و خود را ظرف فضولات قرار داده است، با این حال تكبّر و بزرگ منشى هم مى نماید.
25ـ قالَ(علیه السلام): إیّاكُمْ وَ الدَّیْن، فَإنَّهُ هَمٌّ بِاللَّیْلِ وَ ذُلٌّ بِالنَّهارِ.([5])
فرمود: از گرفتن نسیه و قرض، خود را برهانید، چون كه سبب غم و اندوه شبانه و ذلّت و خوارى در روز خواهد گشت.
26ـ قالَ(علیه السلام): إنَّ الْعالِمَ الْكاتِمَ عِلْمَهُ یُبْعَثُ أنْتَنَ أهْلِ الْقِیامَهِ، تَلْعَنُهُ كُلُّ دابَّه مِنْ دَوابِّ الاْرْضِ الصِّغارِ.([6])
فرمود: آن عالم و دانشمندى كه علم خود را ـ در بیان حقایق ـ براى دیگران كتمان كند، روز قیامت با بدترین بوها محشور مى شود و مورد نفرت و نفرین تمام موجودات قرار مى گیرد.
27ـ قالَ(علیه السلام): یا كُمَیْلُ، قُلِ الْحَقَّ عَلى كُلِّ حال، وَوادِدِ الْمُتَّقینَ، وَاهْجُرِ الفاسِقینَ، وَجانِبِ المُنافِقینَ، وَلاتُصاحِبِ الخائِنینَ.([7])
فرمود: در هر حالتى حقّ را بگو و مدافع آن باش، دوستى و معاشرت با پرهیزگاران را ادامه ده، و از فاسقین و معصیت كاران كناره گیرى كن، و از منافقان دورى و فرار كن، و با خیانتكاران همراهى و هم نشینى منما.
28ـ قالَ(علیه السلام): فى وَصیَّتِهِ لِلْحَسَنِ (علیه السلام): سَلْ عَنِ الرَّفیقِ قَبْلَ الطَّریقِ، وَعَنِ الْجارِ قَبْلَ الدّارِ.([8])
ضمن سفارشى به فرزندش امام حسن (علیه السلام) فرمود: پیش از آن كه بخواهى مسافرت بروى، رفیق مناسب راه را جویا باش، و پیش از آن كه منزلى را تهیّه كنى همسایگان را بررسى كن كه چگونه هستند.
29ـ قالَ(علیه السلام): اِعْجابُ الْمَرْءِ بِنَفْسِهِ دَلیلٌ عَلى ضَعْفِ عَقْلِهِ.([9])
فرمود: فخر كردن انسان به خودش، نشانه كم عقلى او مى باشد.
30ـ قالَ(علیه السلام): أیُّهَا النّاسُ، إِیّاكُمْ وُحُبَّ الدُّنْیا، فَإِنَّها رَأْسُ كُلِّ خَطیئَه، وَبابُ كُلِّ بَلیَّه، وَداعى كُلِّ رَزِیَّه.([10])
فرمود: اى گروه مردم، نسبت به محبّت و علاقه به دنیا مواظب باشید، چون كه علاقه و محبّت به دنیا اساس هر خطا و انحرافى است، و دروازه هر بلا و گرفتارى است، و نزدیك كننده هر فتنه و آشوب; و نیز آورنده هر مصیبت و مشكلى است.
31ـ قالَ(علیه السلام): السُّكْرُ أرْبَعُ السُّكْراتِ: سُكْرُ الشَّرابِ، وَسُكْرُ الْمالِ، وَسُكْرُ النَّوْمِ، وَسُكْرُ الْمُلْكِ.([11])
فرمود: مستى در چهار چیز است: مستى از شراب (و خمر)، مستى مال و ثروت، مستى خواب، مستى ریاست و مقام.
32ـ قالَ(علیه السلام): أللِّسانُ سَبُعٌ إِنْ خُلِّیَ عَنْهُ عَقَرَ.([12])
فرمود: زبان، همچون درّنده اى است كه اگر آزاد باشد زخم و جراحت (سختى به جسم و ایمان) خواهد زد.
33ـ قالَ(علیه السلام): یَوْمُ الْمَظْلُومِ عَلَى الظّالِمِ أشَدُّ مِنْ یَوْمِ الظّالِمِ عَلَى الْمَظْلُومِ.([13])
فرمود: روز داد خواهى مظلوم بر علیه ظالم سخت تر است از روزى كه ظالم ستم بر مظلوم مى كند.
34ـ قالَ(علیه السلام): فِى الْقُرْآنِ نَبَأُ ما قَبْلَكُمْ، وَخَبَرُ ما بَعْدَكُمْ، وَحُكْمُ ما بَیْنِكُمْ.([14])
فرمود: قرآن احوال گذشتگان، و أخبار آینده را در بردارد، و شرح وظایف شما را بیان كرده است.
35ـ قالَ(علیه السلام): نَزَلَ الْقُرْآنُ أثْلاثاً، ثُلْثٌ فینا وَفى عَدُوِّنا، وَثُلْثٌ سُنَنٌ وَ أمْثالٌ، وَثُلْثٌ فَرائِض وَأحْكامٌ.([15])
فرمود: نزول قرآن بر سه قسمت است: یك قسمت آن درباره اهل بیت عصمت و طهارت : و دشمنان و مخالفان ایشان; و قسمت دیگر آن، اخلاقیّات و ضرب المثلها; و قسمت سوّم در بیان واجبات و احكام إلهى مى باشد.
36ـ قالَ(علیه السلام): ألْمُؤْمِنُ نَفْسُهُ مِنْهُ فى تَعَب، وَالنّاسُ مِنْهُ فى راحَه.([16])
فرمود: مؤمن آن كسى است كه خود را به جهت رفاه مردم در زحمت بیندازد و دیگران از او در أمنیّت و آسایش باشند.
37ـ قالَ(علیه السلام): كَتَبَ اللّهُ الْجِهادَ عَلَى الرِّجالِ وَالنِّساءِ، فَجِهادُ الرَّجُلِ بَذْلُ مالِهِ وَنَفْسِهِ حَتّى یُقْتَلَ فى سَبیلِ اللّه،
وَجِهادُ الْمَرْئَهِ أنْ تَصْبِرَ عَلى ماتَرى مِنْ أذى زَوْجِها وَغِیْرَتِهِ.([17])
فرمود: خداوند جهاد را بر مردان و زنان لازم دانسته است. پس جهاد مرد، آن است كه از مال و جانش بگذرد تا جائى كه در راه خدا كشته و شهید شود. و جهاد زن آن است كه در مقابل زحمات و صدمات شوهر و بر غیرت و جوانمردى او صبر نماید.
38ـ قالَ(علیه السلام): فى تَقَلُّبِ الاْحْوالِ عُلِمَ جَواهِرُ الرِّجالِ.([18])
فرمود: در تغییر و دگرگونى حالات و حوادث، فطرت و حقیقت اشخاص شناخته مى شود.
39ـ قالَ(علیه السلام): إنّ الْیَوْمَ عَمَلٌ وَلا حِسابَ، وَغَداً حِسابٌ وَ لا عَمَل.([19])
فرمود: امروزه - در دنیا - زحمت و فعالیّت، بدون حساب است و فرداى قیامت، حساب و بررسى اعمال و دریافت پاداش است.
40ـ قالَ(علیه السلام): إتَّقُوا مَعَاصِیَ اللّهِ فِى الْخَلَواتِ فَإنَّ الشّاهِدَ هُوَ الْحاكِم.([20])
فرمود: دورى و اجتناب كنید از معصیت هاى إلهى، حتّى در پنهانى، پس به درستى كه خداوند شاهد اعمال و نیّات است; و نیز او حاكم و قاضى خواهد بود.
[1] ـ نزهه الناظر و تنبیه الخاطر حلوانى: ص 46، ح 12.
[2] ـ اختصاص شیخ مفید: ص 189، س 5.
[3] - وسائل الشیعه: ج 16 ص 76 ح 5.
[4] ـ وسائل الشّیعه: ج 1، ص 334، ح 880.
[5] ـ وسائل الشّیعه: ج 18، ص 316، ح 23750.
[6] ـ وسائل الشّیعه: ج 16، ص 270، ح 21539.
[7] ـ تحف العقول: ص 120، بحارالأنوار: ج 77، ص 271، ح 1.
[8] ـ بحارالأنوار: ج 76، ص 155، ح 36، و ص 229، ح 10.
[9] ـ اصول كافى: ج 1، ص 27، بحارالأنوار: ج 1، ص 161، ح 15.
[10] ـ تحف العقول: ص 152، بحارالأنوار: ج 78، ص 54، ح 97.
[11] ـ خصال : ج 2، ص 170، بحارالأنوار: ج 73، ص 142، ح 18.
[12] ـ شرح نهج البلاغه ابن عبده: ج 3، ص 165.
[13] ـ شرح نهج البلاغه فیض الاسلام: ص 1193.
[14] ـ شرح نهج البلاغه فیض الاسلام: ص 1235.
[15] ـ اصول كافى، ج 2، ص 627، ح 2.
[16] ـ بحارالأنوار: ج 75، ص 53، ح 10.
[17] ـ وسائل الشّیعه: ج 15، ص 23، ح 19934.
[18] ـ شرح نهج البلاغه فیض الإسلام: ص 1183.
[19] ـ شرح نهج البلاغه ابن عبده: ج 1، ك 41.
[20] ـ شرح نهج البلاغه ابن عبده: ج 3، ص 324.
سه شنبه 26/9/1387 - 9:7
دعا و زیارت
 

1 ـ قالَ الاْمامُ علىّ بن أبی طالِب أمیرُ الْمُؤْمِنینَ (عَلَیْهِ السلام) :
إغْتَنِمُوا الدُّعاءَ عِنْدَ خَمْسَهِ مَواطِنَ: عِنْدَ قِرائَهِ الْقُرْآنِ، وَ عِنْدَ الاْذانِ، وَ عِنْدَ نُزُولِ الْغَیْثِ، وَ عِنْدَ الْتِقاءِ الصَفَّیْنِ لِلشَّهادَهِ، وَ عِنْدَ دَعْوَهِ الْمَظْلُومِ، فَاِنَّهُ لَیْسَ لَها حِجابٌ دوُنَ الْعَرْشِ.([1])
حضرت امیر المومنین امام علی (علیه السلام) فرمود: پنج موقع را براى دعا و حاجت خواستن غنیمت شمارید:
موقع تلاوت قرآن، موقع اذان، موقع بارش باران، موقع جنگ و جهاد ـ فى سبیل اللّه ـ موقع ناراحتى و آه كشیدن مظلوم. در چنین موقعیت ها مانعى براى استجابت دعا نیست.
2ـ قالَ(علیه السلام): اَلْعِلْمُ وِراثَهٌ كَریمَهٌ، وَ الاْدَبُ حُلَلٌ حِسانٌ، وَ الْفِكْرَهُ مِرآهٌ صافِیَهٌ، وَ الاْعْتِذارُ مُنْذِرٌ ناصِحٌ، وَ كَفى بِكَ أَدَباً تَرْكُكَ ما كَرِهْتَهُ مِنْ غَیْرِكَ.([2])
فرمود: علم; ارثیه اى با ارزش، و ادب; زیورى نیكو، و اندیشه; آئینه اى صاف، و پوزش خواستن; هشدار دهنده اى دلسوز خواهد بود. و براى با أدب بودنت همین بس كه آنچه براى خود دوست ندارى، در حقّ دیگران روا نداشته باشى.
3ـ قالَ(علیه السلام): اَلـْحَقُّ جَدیدٌ وَ إنْ طالَتِ الاْیّامُ، وَ الْباطِلُ مَخْذُولٌ وَ إنْ نَصَرَهُ أقْوامٌ.([3])
فرمود: حقّ و حقیقت در تمام حالات جدید و تازه است گر چه مدّتى بر آن گذشته باشد. و باطل همیشه پست و بى أساس است گر چه افراد بسیارى از آن حمایت كنند.
4ـ قالَ(علیه السلام): اَلدُّنْیا تُطْلَبُ لِثَلاثَهِ أشْیاء: اَلْغِنى، وَ الْعِزِّ، وَ الرّاحَهِ، فَمَنْ زَهِدَ فیها عَزَّ، وَ مَنْ قَنَعَ إسْتَغْنى، وَ مَنْ قَلَّ سَعْیُهُ إسْتَراحَ.([4])
فرمود: دنیا و اموال آن، براى سه هدف دنبال مى شود: بى نیازى، عزّت و شوكت، آسایش و آسوده بودن. هر كه زاهد باشد; عزیز و با شخصیّت است، هر كه قانع باشد; بى نیاز و غنى گردد، هر كه كمتر خود را در تلاش و زحمت قرار دهد; همیشه آسوده و در آسایش است.
5ـ قالَ(علیه السلام): لَوْ لاَ الدّینُ وَ التُّقى، لَكُنْتُ أدْهَى الْعَرَبِ.([5])
فرمود: چنانچه دین دارى و تقواى الهى نمى بود، هر آینه سیاستمدارترین افراد بودم ـ ولى دین و تقوا مانع سیاست بازى مى شود ـ .
6ـ قالَ(علیه السلام): اَلْمُلُوكُ حُكّامٌ عَلَى النّاسِ، وَ الْعِلْمُ حاكِمٌ عَلَیْهِمْ، وَ حَسْبُكَ مِنَ الْعِلْمِ أنْ تَخْشَى اللّهَ، وَ حَسْبُكَ مِنَ الْجَهْلِ أنْ تَعْجِبَ بِعِلْمِكَ.([6])
فرمود: ملوك بر مردم حاكم هستند و علم بر تمامى ایشان حاكم خواهد بود، تو را در علم كافى است كه از خداوند ترسناك باشى; و به دانش و علم خود بالیدن، بهترین نشانه نادانى است.
7ـ قالَ(علیه السلام): ما مِنْ یَوْم یَمُرُّ عَلَى ابْنِ آدَم إلاّ قالَ لَهُ ذلِكَ الْیَوْمُ: یَابْنَ آدَم أنَا یَوُمٌ جَدیدٌ وَ أناَ عَلَیْكَ شَهیدٌ.
فَقُلْ فیَّ خَیْراً، وَ اعْمَلْ فیَّ خَیْرَاً، أشْهَدُ لَكَ بِهِ فِى الْقِیامَهِ، فَإنَّكَ لَنْ تَرانى بَعْدَهُ أبَداً.([7])
فرمود: هر روزى كه بر انسان وارد شود، گوید: من روز جدیدى هستم، من بر اعمال و گفتار تو شاهد مى باشم. سعى كن سخن خوب و مفید بگوئى، كار خوب و نیك انجام دهى. من در روز قیامت شاهد اعمال و گفتار تو خواهم بود. و بدان امروز كه پایان یابد دیگر مرا نخواهى دید و قابل جبران نیست.
8ـ قالَ(علیه السلام): فِى الْمَرَضِ یُصیبُ الصَبیَّ، كَفّارَهٌ لِوالِدَیْهِ.([8])
فرمود: مریضى كودك، كفّاره گناهان پدر و مادرش مى باشد.
9ـ قالَ(علیه السلام): الزَّبیبُ یَشُدُّ الْقَلْبِ، وَ یُذْهِبُ بِالْمَرَضِ، وَ یُطْفِىءُ الْحَرارَهَ، وَ یُطیِّبُ النَّفْسَ.([9])
فرمود: خوردن مویز ـ كشمش سیاه ـ قلب را تقویت، مرض ها را برطرف، و حرارت بدن را خاموش، و روان را پاك مى گرداند.
10ـ قالَ(علیه السلام): أطْعِمُوا صِبْیانَكُمُ الرُّمانَ، فَإنَّهُ اَسْرَعُ لاِلْسِنَتِهِمْ.([10])
فرمود: به كودكان خود أنار بخورانید تا زبانشان بهتر و زودتر باز شود.
11ـ قالَ(علیه السلام): أطْرِقُوا أهالیكُمْ فى كُلِّ لَیْلَهِ جُمْعَه بِشَیْء مِنَ الْفاكِهَهِ، كَیْ یَفْرَحُوا بِالْجُمْعَهِ.([11])
فرمود: در هر شب جمعه همراه با مقدارى میوه ـ یا شیرینى،... ـ بر اهل منزل و خانواده خود وارد شوید تا موجب شادمانى آن ها در جمعه گردد.
12ـ قالَ(علیه السلام): كُلُوا ما یَسْقُطُ مِنَ الْخوانِ فَإنَّهُ شِفاءٌ مِنْ كُلِّ داء بِإذْنِ اللّهِ عَزَّوَجَلَّ، لِمَنْ اَرادَ أنْ یَسْتَشْفِیَ بِهِ.([12])
فرمود: آنچه اطراف ظرف غذا و سفره مى ریزد جمع كنید و بخورید، كه همانا هركس آن ها را به قصد شفا میل نماید، به اذن حق تعالى شفاى تمام دردهاى او خواهد شد.
13ـ قالَ(علیه السلام):لا ینبغى للعبد ان یثق بخصلتین: العافیه و الغنى، بَیْنا تَراهُ مُعافاً اِذْ سَقُمَ، وَ بَیْنا تَراهُ غنیّاً إذِ افْتَقَرَ.([13])
فرمود: سزاوار نیست كه بنده خدا، در دوران زندگى به دو خصوصیّت اعتماد كند و به آن دلبسته باشد: یكى عافیت و تندرستى و دیگرى ثروت و بى نیازى است. زیرا چه بسا در حال صحّت و سلامتى مى باشد ولى ناگهان انواع مریضى ها بر او عارض مى گردد و یا آن كه در موقعیّت و امكانات خوبى است، ناگهان فقیر و بیچاره مى شود، ـ پس بدانیم كه دنیا و تمام امكانات آن بى ارزش و بىوفا خواهد بود و تنها عمل صالح مفید و سودبخش مى باشد ـ .
14ـ قالَ(علیه السلام): لِلْمُرائى ثَلاثُ عَلامات: یَكْسِلُ إذا كانَ وَحْدَهُ، وَ یَنْشطُ إذاكانَ فِى النّاسِ، وَ یَزیدُ فِى الْعَمَلِ إذا أُثْنِىَ عَلَیْهِ، وَ یَنْقُصُ إذا ذُمَّ.([14])
فرمود: براى ریاكار سه نشانه است: در تنهائى كسل و بى حال، در بین مردم سرحال و بانشاط مى باشد. هنگامى كه او را تمجید و تعریف كنند خوب و زیاد كار مى كند و اگر انتقاد شود سُستى و كم كارى مى كند.
15ـ قالَ(علیه السلام): اَوْحَى اللّهُ تَبارَكَ وَ تَعالى إلى نَبیٍّ مِنَ الاْنْبیاءِ: قُلْ لِقَوْمِكَ لا یَلْبِسُوا لِباسَ أعْدائى، وَ لا یَطْعَمُوا مَطاعِمَ أعْدائى، وَ لا یَتَشَكَّلُوا بِمَشاكِلِ أعْدائى، فَیَكُونُوا أعْدائى.([15])
فرمود: خداوند تبارك و تعالى بر یكى از پیامبرانش وحى فرستاد : به امّت خود بگو: لباس دشمنان مرا نپوشند و غذاى دشمنان مرا میل نكنند و هم شكل دشمنان من نگردند، وگرنه ایشان هم دشمن من خواهند بود.
16ـ قالَ(علیه السلام): اَلْعُقُولُ أئِمَّهُ الأفْكارِ، وَ الاْفْكارُ أئِمَّهُ الْقُلُوبِ، وَ الْقُلُوبُ أئِمَّهُ الْحَواسِّ، وَ الْحَواسُّ أئِمَّهُ الاْعْضاءِ.([16])
فرمود: عقل هر انسانى پیشواى فكر و اندیشه اوست; و فكر پیشواى قلب و درون او خواهد بود; و قلب پیشواى حوّاس پنج گانه مى باشد، و حوّاس پیشواى تمامى اعضاء و جوارح است.
17ـ قالَ(علیه السلام): تَفَضَّلْ عَلى مَنْ شِئْتَ فَأنْتَ أمیرُهُ، وَ اسْتَغِْنِ عَمَّنْ شِئْتَ فَأنْتَ نَظیرُهُ، وَ افْتَقِرْ إلى مَنْ شِئْتَ فَأنْتَ أسیرُهُ.([17])
فرمود: بر هر كه خواهى نیكى و احسان نما، تا رئیس و سرور او گردى; و از هر كه خواهى بى نیازى جوى تا همانند او باشى. و خود را نیازمند هر كه خواهى بدان ـ و از او تقاضاى كمك نما ـ تا اسیر او گردى.
18ـ قالَ(علیه السلام): أعَزُّ الْعِزِّ الْعِلْمُ، لاِنَّ بِهِ مَعْرِفَهُ الْمَعادِ وَ الْمَعاشِ، وَ أذَلُّ الذُّلِّ الْجَهْلُ، لاِنَّ صاحِبَهُ أصَمُّ، أبْكَمٌ، أعْمى، حَیْرانٌ.([18])
فرمود: عزیزترین عزّت ها علم و كمال است، براى این كه شناخت معاد و تأمین معاشِ انسان، به وسیله آن انجام مى پذیرد. و پست ترین ذلّت ها جهل و نادانى است، زیرا كه صاحبش همیشه در كرى و لالى و كورى مى باشد و در تمام امور سرگردان خواهد بود.
19ـ قالَ(علیه السلام): جُلُوسُ ساعَه عِنْدَ الْعُلَماءِ أحَبُّ إلَى اللّهِ مِنْ عِبادَهِ ألْفِ سَنَه، وَ النَّظَرُ إلَى الْعالِمِ أحَبُّ إلَى اللّهِ مِنْ إعْتِكافِ سَنَه فى بَیْتِ اللّهِ، وَ زیارَهُ الْعُلَماءِ أحَبُّ إلَى اللّهِ تَعالى مِنْ سَبْعینَ طَوافاً حَوْلَ الْبَیْتِ، وَ أفْضَلُ مِنْ سَبْعینَ حَجَّه وَ عُمْرَه مَبْرُورَه مَقْبُولَه، وَ رَفَعَ اللّهُ تَعالى لَهُ سَبْعینَ دَرَجَهً، وَ أنْزَلَ اللّهُ عَلَیْهِ الرَّحْمَهَ، وَ شَهِدَتْ لَهُ الْمَلائِكَهُ: أنَّ الْجَنَّهَ وَ جَبَتْ لَهُ.([19])
فرمود: یك ساعت در محضر علماء نشستن ـ كه انسان را به مبدأ و معاد آشنا سازند ـ از هزار سال عبادت نزد خداوند محبوب تر خواهد بود. توجّه و نگاه به عالِم از إعتكاف و یك سال عبادت ـ مستحبّى ـ در خانه خدا بهتر است. زیارت و دیدار علماء، نزد خداوند از هفتاد مرتبه طواف اطراف كعبه محبوب تر خواهد بود، و نیز افضل از هفتاد حجّ و عمره قبول شده مى باشد. همچنین خداوند او را هفتاد مرحله ترفیعِ درجه مى دهد و رحمت و بركت خود را بر او نازل مى گرداند، و ملائكه شهادت مى دهند به این كه او اهل بهشت است.
20ـ قالَ(علیه السلام): یَا ابْنَ آدَم، لا تَحْمِلْ هَمَّ یَوْمِكَ الَّذى لَمْ یَأتِكَ عَلى یَوْمِكَ الَّذى أنْتَ فیهِ، فَإنْ یَكُنْ بَقِیَ مِنْ أجَلِكَ، فَإنَّ اللّهَ فیهِ یَرْزُقُكَ.([20]
سه شنبه 26/9/1387 - 9:6
دعا و زیارت

خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: " ما امانت خود را بر آسمان و بر زمین و بر کوهها عرضه داشتیم و همه آنها از تحمل آن بار گران ابا کردند و امتناع ورزیدند و از آن ترسیدند، تنها انسان بود که گام پیش نهاد و قبول آن را به عهده گرفت. انسان ظالم و جاهل است. "

خداوند متعال در این آیه به طرز بسیار لطیف و جذابی استعداد فوق العاده فرزند آدم را ذکر کرده است. آنجا که هیچ موجود آسمانی و زمینی جرأت و جسارت جلو آمدن ندارد، انسان به اتکاء استعداد و شایستگی خود گام پیش می نهد و قبولی خود را نسبت به امانت الهی و سر الهی اعلام می دارد. آن امانت بزرگ که همه از تحمل آن سرباز زدند و تنها انسان آن را پذیرفت تکلیف و مسؤولیت است. هر موجود از موجودات به هر نقطه که برسد و هر کمالی را که طی کند بدون اراده و اختیار طی می کند، نمی تواند به میل خود و اراده خود راه خود را عوض کند و تغییر دهد و تنها انسان است که در هر لحظه ای قادر است به سوی هر هدفی که اراده کند حرکت خود را تغییر دهد. انسان بسیاری از کمالات و ترقیات خود را در پرتو تکلیف و قانون و مسؤولیت قانونی طی می کند. برای انسان بسی افتخار است که می تواند حقی را به عهده بگیرد و وظیفه ای را گردن نهد.

بسیاری از افراد به نام آزادی می خواهند خود را از قید تکالیف و حقوق آزاد سازند، و البته انسان می تواند آزاد زندگی کند و باید هم آزاد زندگی کند ولی به شرط اینکه انسانیت خود را حفظ کند، یعنی از هر چیزی و هر قیدی می توان آزاد بود مگر از قید انسانیت، آدمی اگر بخواهد از قید تکالیف و حقوق، خود را آزاد بداند باید قبلا از انسانیت استعفا بدهد و جزو جمادات و یا نباتات و حداقل جزو حیوانات در آید تا بتواند از آنچه لازمه انسانیت و شرط انسانیت است یعنی قبول وظایف و تکالیف و حقوق، خود را آزاد سازد.
ما همان طوری که به موجب انسان بودن خود برای خود حقی قائلیم و معتقدیم چون انسان و کامل تر از سایر انواع آفریده شده ایم پس حق داریم انواع استفاده ها از معادن و از دریاها و از جنگلها و از گلها و گیاه ها و از حیوانها و از زمینها بنماییم، عینا به همین دلیل حقوقی از همه این اشیاء بر عهده ما هست که باید از عهده آن حقوق برآییم.
امیرالمؤمنین علی علیه السلام در اولین خطابه ای که بعد از قبول خلافت ایراد کرد این طور فرمود: " بندگان خدا، خدا را در نظر بگیرید، شما نسبت به جماعتها و شهرهای خدا و نسبت به افراد بندگان خدا، نسبت به همه چیز مسؤولیت دارید، حتی نسبت به بقعه ها و سرزمینها و نسبت به حیوانات اهلی که در اختیار شماست "، یعنی این قسمت زمینی که مثلا در اختیار شماست و شما مالک آن زمین خوانده می شوید حقی به عهده شما دارد و آن این است که آن را بایر و غیر معمور نگذارید، باید آن را به وسیله کشت و زرع و یا به وسیله عمران و ساختمان آباد کنید. در این صورت از عهده مسؤولیتی که نسبت به این جماد دارید بر آمده اید.

حیواناتی که در اختیار شماست، مثل اسب و گوسفند و گاو شتر و استر و الاغ، همان طوری که حق استفاده از سواری و یا از شیر و پشم و پوست و گوشت آنها را دارید مسؤول رعایت و خوراک و مسکن و آسایش آنها می باشید. آن کس که به عنوان والی و فرماندار شهری معرفی می شود و امر خویش را در قلمرو حکومتش مطاع می شمارد باید بداند که این شهر و این بخش و یا این استان و یا این کشور به عهده او حقی دارد که آنجا را معمور و آبادان سازد و موجبات خوشی و آسایش و گشایش زندگی را فراهم سازد.
یک گل که در یک گلدان قرار گرفته به عهده صاحب خود حقی دارد که به موقع به او آب برساند و طراوت و شادابی او را حفظ کند. پس انسان به حکم همان استعداد و شایستگی فطری، از یک طرف استحقاق بزرگی برای استفاده از مواهب خلقت دارد و از طرف دیگر مسؤولیت عظیمی نسبت به همه موجوداتی که در اختیار اوست از جماد و نبات و حیوان دارد، تا چه رسد به مسؤولیتهای عظیمی که نسبت به انسانهای مانند خود دارد، مثل مسؤولیتی که در برابر پدر و مادر دارد و یا مسؤولیتی که نسبت به فرزندان خود دارد و یا مسؤولیتی که نسبت به زن و یا شوهر خود دارد، یا مسؤولیتی که نسبت به خویشاوندان و معلمان و همسایگان و همکیشان و همنوعان خود دارد.
امیرالمؤمنین علیه السلام به یکی از فرمانداران خود می نویسد: " مبادا که مانند حیوان درنده ای به جان مردم بیفتی، زیرا افراد رعیت یا مسلمان اند و هم دین تو می باشند و یا اگر مسلمان نیستند لااقل انسان اند و همنوع تو می باشند."

کلمه " حق " و " حقیقت " را زیاد می گوییم و می شنویم، باید هم حق را بشناسیم و هم حقیقت را. شناختن حقیقت به این است که نظام هستی و جریان عالم وجود را همان طور که هست تصور کنیم نه اینکه در ذهن خود گرفتار خیالات و اوهامی بشویم که از واقع فرسنگها دور است، خودمان را همان طور که هستیم بشناسیم، جهان را همان طور که هست بشناسم، خداوند را با صفات کمال و جمال و جلال بشناسیم.
و اما شناختن حق به این است که دین خود را تمیز دهیم و بدانیم چه مدیونیتها داریم، بدانیم نسبت به نزدیک ترین امور به خودمان یعنی اعضا و جوارح بدن خود مدیونیم و حقوق اینها را ادا کنیم، نسبت به پدر و مادر و زن و فرزند و معلم و همسایه و خویشاوندان و همکیشان و هموطنان و حتی نسبت به زمینهایی که در اختیار ما گذاشته شده و نسبت به شغل و مقام اجتماعی که به ما واگذار شده و نسبت به هر کاری که به عهده گرفته ایم مدیونیم و باید حق آنها را ادا کنیم. اگر خودمان و خدای خودمان و جهانی را که در آن زندگی می کنیم شناختیم و به حقوقی که به عهده ما هست آشنا شدیم، می توانیم با سر بلندی و سر افرازی ادعا کنیم که ما، هم اهل حقیم و هم اهل حقیقت.

سه شنبه 26/9/1387 - 8:57
اخبار
 
قانونگذاری- گروه سیاسی:
رئیس‌ مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح تحول اقتصادی كه قرار است رئیس‌جمهوری آن‌را فردا به مجلس ارائه كند

ضمن تأكید بر اینكه قضاوت درباره این طرح زود است، گفت: نمی‌توانم از هم‌اكنون رأی نمایندگان را درباره طرح تحول اقتصادی پیش‌بینی كنم.

علی لاریجانی این جمله را در نخستین نشست خبری رسمی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی و در پاسخ به پرسش خبرنگار فایننشال‌تایمز گفت كه طرح هدفمند كردن یارانه‌ها را تورم‌زا دانسته بود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی همشهری، لاریجانی با بیان اینكه كمیسیون ویژه‌ای برای بررسی این طرح در نظر گرفته‌ شده است، افزود: كارشناسان با همكاری دولت طرح تحول اقتصادی را بررسی خواهند كرد و درباره آن تصمیم مقتضی را اتخاذ می‌كنند.

وی در واكنش به این موضوع كه برخی از نمایندگان پیشنهاد كرده‌اند همزمان با انتخابات دوره دهم ریاست‌جمهوری، اجرای طرح تحول هم به همه‌پرسی گذاشته شود، متذكر شد: من این بحث را در رسانه‌ها دیدم و در متن مجلس چنین موضوعی را مشاهده نكرده‌ام.

رئیس مجلس این طرح را یكی از اضلاع كلان كشور دانست كه كارشناسان باید ابعاد تخصصی آن‌را مورد بحث و بررسی قرار دهند.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به پرسشی درباره ارسال نامه از سوی برخی نمایندگان كنگره آمریكا به مجلس و اینكه آیا مجلس ایران حاضر به گفت‌و‌گو با كنگره است یا خیر، ادامه داد: تاكنون چند نامه از سوی اعضای كنگره به دست ما رسیده و اخیرا نیز نامه‌ای از آنها دریافت كرده‌ایم كه در آن تصریح شده‌است ما فكر می‌كنیم وقت آن رسیده كه مذاكرات آغاز شود.

وی یادآور شد: این نامه در دست بررسی است و هنوز جوابی نداده‌ایم، چراكه نیازمند آن هستیم بدانیم این گفت‌و‌گو‌ها قرار است حول چه محورهایی انجام شود.

رئیس مجلس با بیان اینكه چون بحث مذاكره با كنگره تاكنون مطرح نبوده، بنابراین محتوای این مذاكرات نیز مورد بررسی قرار نگرفته است، تأكید كرد: اما می‌توان تشخیص داد در این گفت‌وگوها چه مواردی می‌تواند مطرح شود؛

مسائل مختلفی در صحنه بین‌المللی و منطقه‌ای وجود دارد كه حكایتگر نوعی بی‌نظمی و رفتار نادرست از سوی ایالات متحده است كه باعث فوران تنفر در بین مردم شده است و تغییر چنین راهبردهای غلطی از جانب واشنگتن می‌تواند بسیار مهم باشد.

وی خاطرنشان كرد: ملت ایران خواستار برقراری صلح و ثبات در منطقه و جلوگیری از رفتارهای دوگانه آمریكا نسبت به ملت‌های افغانستان و عراق است.

به صلاح نیست

رئیس مجلس با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب درباره بحث‌های انتخاباتی زود‌هنگام هم گفت: انتخاباتی كردن فضا زودتر از زمان موعد، ممكن است موجب ایجاد برخی چالش‌ها شود كه به صلاح كشور نیست‌.

وی در عین حال در واكنش به سؤالی درباره نامزدهای احتمالی جریان اصولگرایی تصریح كرد: تصور نمی‌كنم در صحنه سیاسی كشور همه گروه‌های سیاسی نامزدهای خود را معرفی كرده باشند و تاكنون سخنان پراكنده‌ای در این زمینه مطرح شده است.

وی ابراز داشت: در بین اصولگرایان نیز افراد مختلفی مطرح هستند كه هنوز به تصمیم جامعی نرسیده‌اند‌ و كسانی هم كه در رسانه‌ها گفت‌وگو می‌كنند، نامزدی‌شان قطعی نیست.

نامزد انتخابات نیستم

لاریجانی در نشست خبری دیروز همچنین تأكید كرد كه در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری نامزد نمی‌شود.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری كه ارزیابی او را درباره احتمال شكل‌گیری یك دولت ائتلافی پرسید، گفت: در صحنه رسانه‌ها‌، آرای متنوعی مطرح است كه با دیدگاه‌های مختلف مطرح می‌شود، اما چون من نامزد نیستم، تمایل من هم در این مورد وجهی ندارد و آنها كه برای انتخابات آینده نامزد می‌شوند، باید در این مورد خود را بسنجند. 

رئیس مجلس بیان داشت: اگر آرایش كشور بر منافع ملی متمركز باشد و توسعه و فكر اسلامی و صیانت از قانون اساسی مورد توجه قرار گیرد، ما پشتیبان این فكر هستیم، اما درگیری‌های سیاسی را به حال كشور مفید نمی‌دانیم.

برداشت از اصل 136

رئیس مجلس در پاسخ به این پرسش خبرنگار همشهری كه شما بعد از استیضاح علی كردان گفتید دولت در لبه تیغ قرار گرفته و اگر یك وزیر دیگر تغییر كند، همه كابینه باید مجددا از مجلس رأی اعتماد بگیرد، اما اخیرا در مصاحبه‌ای اعلام كرده‌اید با یك تغییر دیگر‌، دولت شامل اصل 136 قانون اساسی نمی‌شود، علت تغییر موضع شما چیست، گفت: برداشت شخصی من از اصل 136 قانون اساسی این است كه اگر در یك وزارتخانه چند تغییر رخ دهد، شامل این تغییر نمی‌شود، مثلا وزیر ارتباطات دوبار تغییر كند، این تغییر را یك‌بار حساب می‌كنند.

لاریجانی افزود: من نظر قطعی اعلام نكردم، و برداشت شخصی من از قانون این است، نه نظر حقوقی مجلس؛ برای اتخاذ تصمیم در این باره باید نظر شورای نگهبان را بپرسیم.

دوشنبه 25/9/1387 - 18:26
موبایل
 
دانش- فرانك عطیف:
اینترنت در بین گروه‌های سنی مختلف كاربرهای خاص خودش را دارد و نوجوان‌ها هم سهم خودشان را در این فناوری و آینده دیجیتالی دارند.

به تازگی پژوهشی انجام شده كه میزان دسترسی نوجوانان در 13 كشور مانند جمهوری چك، كانادا، ماكائو، انگلیس، آمریكا و... را بررسی كرده است.

در بین نوجوان‌های 12 تا 14 ساله، 100 درصد این گروه سنی در انگلیس از اینترنت استفاده می‌كنند. این رقم در جمهوری چك و ماكائو 96 درصد و در كانادا 95 درصد است.

تعداد كمتری از نوجوانان آمریكایی در مقایسه با همسالانشان در این كشورها، از اینترنت استفاده می‌كنند. فقط 88 درصد از این گروه سنی ، با اینترنت كار می‌كنند و نوجوان‌های مجارستانی و سنگاپوری كه از هر 10 نفر، 7 نفر در كشورشان به اینترنت دسترسی دارند، بعد از آمریكایی‌ها قرار دارند.

پژوهشگران این تحقیق با بیش از 25 هزار نفر در آسیا، استرالیا، آمریكای جنوبی و شمالی و اروپا در اواخر  سال2007 و اوایل 2008 صحبت كرده‌اند تا پژوهش‌شان را انجام بدهند.

 

گزارش این مركز نشان می‌دهد كه آمریكایی‌ها در گروه سنی بزرگسال هم پشت سر دیگر كشورها قرار دارند. مثلاً كاربران بالای 18 سال در این كشور بعد از كاربران سوئدی، نیوزیلندی و كانادایی قرار دارند.

در بخش دیگر این پژوهش كه توسط مركز

« آینده دیجیتالی »به سرپرستی «جف كول» در دانشگاه كالیفرنیای جنوبی انجام شده،  میزان استفاده نوجوان‌ها از تلفن همراه هم بررسی شده است.

طبق این یافته ها برخی از كاربران به جز  انگلیسی‌ها، از تلفن همراه برای دسترسی به اینترنت استفاده می‌كنند.

یكی از سایت‌های تولیدكننده نرم‌افزار در نروژ می‌گوید این شیوه دسترسی به اینترنت به‌شدت زیاد شده و شاید بشود گفت درحال انفجار است.

در  سال 8002 استفاده از سایت مخصوص تلفن همراه این تولید كننده نرم افزار  سه‌برابر شده است. این افزایش به ویژه در آسیای جنوب شرقی و نیز تا حدی در آفریقا و خاورمیانه مشاهده می‌شود.

تعداد كاربران اندونزی سه‌برابر شده است. این در حالی است كه در برخی از كشورهای آسیای جنوب شرقی دسترسی به اینترنت از طریق وب امكان‌پذیر نیست.

راستی به تازگی در ایران، همراه اول (مخابرات) هم این امكان را ایجاد كرده است.

منبع همشهری    
دوشنبه 25/9/1387 - 18:10
موبایل
 
جرایم سایبر- گروه دانش- حمید ضیایی پرور:
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه‌ دومین نمایشگاه ملی رسانه‌های دیجیتال گفت:

 بحث كپی‌رایت را در داخل دنبال می‌كنیم اما درباره پیوستن به كپی‌رایت جهانی هنوز با آن فاصله داریم.

البته پیوستن به قانون كپی رایت جهانی برای كشوری كه داعیه حركت به سوی علم و فناوری دارد كار چندان مشكلی نیست. تنها یك امضا كفایت خواهد كرد.

اما آن امایی كه آقای وزیر با تاكید بر آن چنین جمله‌ای را بیان كرده یك مقدار مشكل ساز است چرا كه چنین امضایی تبعات بسیار سنگینی برای بخش‌های مختلف به بار خواهد آورد و در مقابل از بسیاری از سوءاستفاده‌ها جلو‌گیری خواهد كرد.

برای نمونه، اولین پیامد پیوستن به قانون كپی رایت ؛ ورشكستگی بسیاری از سازمان‌های دولتی و خصوصی در ایران خواهد بود.

دلیلش واضح است؛ فقط یك قلم نرم افزارهای قفل شكسته مورد استفاده در سیستم‌های رایانه‌ای و شبكه‌های داخلی و خارجی این سازمان‌ها، می‌تواند درد سر بزرگی برای آنها به‌وجود آورد.

ما ایرانی‌ها عادت كرده‌ایم كه مثلا ویندوز 300دلاری را هزار تومان و ضد‌ویروس 500 دلاری را كمتر از آن خریداری كنیم یا اصلا خریداری نكنیم و مفت و مجانی بین هم به اشتراك بگذاریم.

بر روی سرور داخلی اكثر وزارتخانه‌ها، بخشی به نام نرم افزار هست كه بیش از 40 گیگابایت نرم افزارهای قفل شكسته در آن به طرز منظمی در دسترس قرار داده شده است.

چنین عادت كرده‌ایم كه نرم افزار ارزشی ندارد لذا كسی برای تولید آنها نیز زحمتی متحمل نمی‌شود. از آن بدتر توصیه‌هایی است كه اگر چه شكستن قفل نرم افزارها را جایز نمی‌داند اما استفاده از آنها را جایز می‌داند، درست مانند اینكه دزدی را نكوهش كرده و مالخری را جایز بدانیم.

امروز در بحث تولید محتوای دیجیتالی، تقریبا هیچ كس مالك محتوایی كه تولید كرده نیست. چون به محض تولید و انتشار  اولین نسخه از آن، در تیراژ میلیونی تكثیر غیرمجاز خواهد شد و سود این كار به جیب همان قفل شكن‌ها خواهد رفت.

در بحث تولید نرم افزار نیز همین وضعیت حاكم است. ورشكستگی شركت‌های تولید‌كننده نرم افزار در ایران گواهی بر این مدعاست.

صادرات نرم افزار در هر كشوری به‌عنوان موتور محركه شركت‌های تولید‌كننده نرم‌افزار محسوب می‌شود، اما مشكل اینجاست كه شركت‌های خارجی حاضر نیستند كه با طرف‌های ایرانی كه تابع مقررات جهانی كپی رایت نیستند وارد شراكت یا خرید نرم افزار شوند. عقل حكم می‌كند كه ریسك چنین كاری را نپذیرند.

ایران بهشت نرم افزارهای قفل شكسته

با نگاهی به میلیون‌ها نسخه نرم افزار كپی شده در ایران كه هر كوی و برزن را پر كرده اند می‌توان ایران را بهشت نرم افزارهای قفل شكسته نامید.

جالب‌ترین بخش ماجرا، نرم افزارهای قفل شكسته خارجی است كه اصطلاحا كرك شده و برای اینكه نسخه كرك شده آنها توسط دیگر كرك‌های محترم تكثیر غیرقانونی نشود با برچسب قانونی، قفل جدید داخلی روی آنها نصب شده و توزیع می‌شود.

به عبارت دیگر این نوع فعالیت را می‌توان مصداق ممنوعیت كپی گرفتن از كپی غیرمجاز تلقی كرد !

یكی از استادان دانشگاه می‌گفت، دامادش در آمریكا زندگی می‌كند و هر بار كه به ایران می‌آید به جای نقل و نبات، با خودش سی دی سوغات می‌برد !

و این چنین است كه صاحبان فكر و فناوری برای در امان ماندن از شر قفل شكنان حرفه‌ای ایرانی به خارج پناه می‌برند و سرویس دهندگان بزرگی مانند گوگل و نوكیا برخی سرویس‌های آنلاین خود را  روی كاربران ایرانی مسدود می‌كنند و ما داد و فغان بر می‌آوریم كه مورد تحریم قرار گرفته‌ایم.

در حالی كه بخشی از این محدودیت‌ها اصلا به‌دلیل تحریم نیست بلكه به‌دلیل رفتار مرسوم بر فضای كاربران ایرانی است.

اقدامات وزارت ارشاد

عیسی زارع‌پور ، رئیس مركز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره‌ سیاست‌های حمایتی از مؤسسات خصوصی تولیدكننده‌ نرم‌افزار می‌گوید: اولین و بزرگ‌ترین حمایت در حوزه نرم‌افزار این است كه قانون كپی‌رایت در كشور جا بیفتد.

از سال 79 در مجلس، قانونی با عنوان حمایت از تولیدكنندگان نرم‌افزارها مصوب شد كه آیین‌نامه‌ اجرایی آن نیز سال 83 ابلاغ و براساس آن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مكلف شد با همكاری شورای عالی اطلاع‌رسانی، نرم‌افزارها را ثبت كند اما تا سال 86 به‌دلیل نداشتن برنامه اجرایی مناسب چنین كاری انجام نشد.

به گفته وی در حال حاضر شناسنامه‌دار شدن نرم‌افزارها آغاز شده و از دو ماه آینده تكثیر نرم‌افزاری بدون داشتن شناسنامه ممنوع است. طبق برآورد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حدود 8 هزار عنوان نرم‌افزار در كشور وجود دارد.

گفتنی است پیوستن به WIPO (سازمان جهانی حمایت از حقوق مایملك معنوی ) یكی از پیش نیازهای پیوستن به WTO ( سازمان تجارت جهانی ) است.

تا‌كنون 177 كشور جهان به WIPO پیوسته‌اند. كشورهایی كه هنوز به این سازمان نپیوسته‌اند عبارتند از:1.ایران 2. اتیوپی 3. اریتره 4. افغانستان 5. آنگولا 6.اوگاندا 7.برمه(میانمار) 8.بوروندی 9.تركمنستان 10.توالو 11.تیمور شرقی 12.جزایر سلیمان 13.سائوتومه و پرنسیپ 14.سن مارینو 15.سومالی 16.سیرالئون 17.سیشل 18.عراق 19.كامبوج 20.كریباتی 21.كویت 22.گینه نو 23.لائوس 24.مالدیو 25.موزامبیك 26.نائورو 27.وانواتو 28.یمن

نمایش كپی رایت

چندی پیش چین برای نمایش دادن رعایت كپی‌رایت صحنه‌ای شبیه سوزاندن صدها تن مواد‌مخدر در ایران را ترتیب داد، با این تفاوت كه در آن تانك‌های نظامی از روی میلیون‌ها عدد سی دی غیرمجاز عبور می‌كردند، یا همین امارات در همسایگی ما كه میزبان جیتكس است، غرفه‌ای را در این نمایشگاه با ساز ودهل تعطیل كرد فقط به این دلیل كه یك نسخه نرم افزار ویندوز قفل شكسته در آن یافت شده است !

پیوستن به قانون كپی رایت ممكن است خسارت‌هایی را برای ما به‌دنبال داشته باشد اما به تعویق انداختن این فرآیند باعث سنگین‌تر شدن این ضرر و زیان در آینده خواهد شد. شاید بهتر باشد ابتدا در داخل، رعایت‌كپی رایت را تمرین كنیم.

   
دوشنبه 25/9/1387 - 18:6
دانستنی های علمی
 
تدارک- آیا تا به حال فكر كرده بودید كه تخم مرغ یكی از آلوده‌ترین مواد غذایی است كه باید هنگام مصرف حتما پوسته آن را به خوبی شست‌وشو داد.

به گفته محققان پوسته تخم مرغ در صورتی كه پاستوریزه نباشدیا ترك‌ها و لكه‌ها روی آن مشهود باشد، می‌تواند به انتقال بیماری‌ها كمك كند.

همچنین نظریه مشابهی هم در مورد هلو وجود دارد. هلو یكی از زیبا‌ترین میوه‌هاست اما گفته می‌شود كه پرز‌های موجود روی پوست آن محل مناسبی برای تجمع باكتری‌ها به شمار می‌آید. از سوی دیگر هنگام بریدن هندوانه نیز مراقب باشید.

پوست هندوانه بسیار آلوده است و باید قبل از برش دادن آن را با آب و مایع ظرفشویی شست‌و‌شو داد. در صورتی كه هندوانه شسته نشود، میكروب ها و آلودگی ها همراه با چاقو وارد میوه می‌شوند و آن را آلوده می‌كنند.

دوشنبه 25/9/1387 - 17:53
دانستنی های علمی
 

 

 
موادغذائی- صدف كوهكن:
هی به ما گفته‌اند جهان سومی هستید و آنقدر توی گوشمان خوانده‌اند كه باورمان شده و هر جا چیزی لنگ می‌زند ما هم همین جمله را تكرار می‌كنیم. غافل از اینكه حتی اگر در فناوری و شهر‌سازی‌ و بهداشت عمومی جهان سومی كه نه، دومی هم باشیم، در خیلی چیزها از این جهان اولی‌ها جلوتریم.نمونه‌اش هم خوردنی‌ها و نوشیدنی‌هایی است كه دور و برمان با قیمت مناسب پیدا می‌شود و ما انگار كه یادمان رفته باشد حتی نمی‌بینم‌شان. غافل از اینكه اگر در كشور ما خربزه آب است، جاهای دیگر كه آب هم آب نیست و نمی‌شود بی‌محابا خوردش.وقتی مجبور نیستیم همان سیب‌های تره‌بار را دانه‌ای بخریم و یك پاكت می‌دهند دستمان تا كیلو كیلو، سیب و گلابی و هلو جدا كنیم، نمی‌توانیم بفهمیم كه هر دانه میوه‌ای كه توی یخچالمان كپك می‌زند، چقدر ارزشمند است‌؛ مواد غذایی كه خراب می‌شوند و دور می‌ریزیمشان، تنها برای اینكه آنقدر ساندویچ كالباس و پیتزا خورده‌ایم كه دیگر جایی برای میوه و سبزی و خدایی نكرده شیر تازه باقی نمانده است. سبزی‌هایی كه كیلو كیلو می‌خریم و آنقدر تنوع و فراوانی دارد كه تنها زحمت ما انتخاب نوع آن است.اما می‌دانید فرق اساسی كجاست؟فرق از آنجایی شروع می‌شود كه آدم‌های آن ور آب، یاد گرفته‌اند برای سلامت‌شان ارزش قائل باشند.

اینكه منتظر نمی‌مانند جراحی قلب كنند و بعد شیوه زندگی‌شان را تغییر دهند.

اینكه می‌دانند هیچ كس به اندازه خودشان نمی‌تواند به سلامتی‌شان كمك كند.

اگر سیب را دانه‌ای ‌می‌خرند، حواسشان هست كه چقدر ویتامین دارد و چقدر از ویتامین‌های مورد نیاز روزانه‌شان را تامین می‌كند.

اگر سبزی می‌خرند، همان برگ‌های اسفناج پرپر شده در بسته‌های كوچك را چطور استفاده كنند كه مواد مغذی‌اش هدر نرود.اما ما در فراوانی میوه‌ها و سبزی‌ها اگر كسی در مورد مواد مغذی مورد نیاز روزانه‌مان صحبت كند، توی دلمان می‌گوییم عجب دل خوشی دارد كه هر روز «به خانه برمی‌گردیم» نگاه می‌كند! سبزی‌ها را خرد می‌كنیم، سرخ می‌كنیم و می‌گذاریم تا خورشتمان جا بیفتد، میوه‌ها را مربا می‌كنیم با خروار خروار شكر و انبار می‌كنیم.دلمان هم خوش است كه همه چیز در حد وفور در اطرافمان است و تنها كافی است كه دستمان را دراز كنیم!یادمان نمی‌ماند، كسی كه اسفناج، كاهو و حتی هویج را در بسته‌های كوچك گران می‌خرد، بیشتر از ما سلامت است چراكه یاد گرفته سبزی را به قطعات بزرگ بِبُرد، زیاد حرارت ندهد و میوه‌ها را باارزش بداند.یادمان نمی‌ماند تا وقتی می‌توانیم آبگوشت با سبزی خوردن و دوغ تازه بخوریم، سراغ پیتزا و همبرگر و سیب زمینی سرخ كرده نرویم. حالا نه هر روز كه هفته‌ای یكبارش هم سال‌هاست در بعضی از خانه‌ها منسوخ شده و اینگونه است كه در كشوری كه میوه و سبزی ارزان است، سلامتی هم ارزان می‌شود.تعجب نكنید! مثل هر سال، روز جهانی غذاست. امسال هم ما دوباره یادتان می‌آوریم كه به جای كره مربا، پنیر و گردو، به جای سوسیس و كالباس، مرغ و ماهی حتی سویا و قارچ، به جای سیب زمینی سرخ كرده، كاهو، زیتون، هویج و اسفناج بخورید.خدا كند یادتان نرود؛ حیف است در كشوری زندگی كنید كه خربزه آب است و باز هم سوء تغذیه داشته باشید!
دوشنبه 25/9/1387 - 17:51
سينمای ایران و جهان
 

 
تئاتر- همشهری آنلاین:
ارحام صدر هنر پیشه قدیمی اصفهانی و از پیشكسوتان تئاترایران درگذشت.  به گزارش اصفهان واحد مرکزی خبر، استاد رضا ارحام صدر در سال 1302 در اصفهان متولد شد و سال‌ها در هنر نمایش آثاری را از خود بر جای گذاشت.رضا ارحام صدر دانش آموخته رشته فلسفه دانشگاه اصفهان بود و فعالیت هنری خود را در سال 1326 در تئاتر سپاهان آغاز كرد.وی موسس «گروه هنری ارحام صدر» در سال 1343 بوده و بداهه‌گویی وی از نكات برجسته او بود كه براساس موقعیت نمایش و اتفاقات روزمره به كار می‌برد. ارحام صدر استاد بداهه گویی و بدعت گذار مكتب اصفهان درتئاتركمدی ایران بود و حاصل چند دهه فعالیت هنری وی ایفای نقش درحدود 150 تئاتر و 20 فیلم سینمایی است.وی به دلیل كهولت سن مقارن ساعت 16:30 دقیقه امروز در منزل دار فانی را وداع گفت.
دوشنبه 25/9/1387 - 17:49
سينمای ایران و جهان
 
احترام به تماشاگر
 
 
تئاتر- ندا انتظامی:
نمایش برگزیده جشنواره ماه این روزها در تماشاخانه مهر حوزه هنری  روی صحنه است.

نمایش «بوق» به كارگردانی فرهاد تجویدی كه علاوه بر جایزه بهترین بازیگری نفش مكمل زن، جایزه بهترین كارگردانی را هم برده است داستان آدم‌هایی است كه پشت ترافیك مانده‌اند، بدون اینكه تلاشی برای حل این ترافیك كنند. تجویدی داستان این نمایش را استعاره‌ای برای زندگی انسان امروزی می‌داند؛« داستان نمایش اشاره مستقیم به زندگی بسته انسان‌ها دارد اما در لایه‌های زیرین اشاره به ترافیك بسته روح و ذهن انسان دارد.»
نمایش از كارهای جداگانه‌ای تشكیل شده است كه به گفته كارگردان در عین بی‌ارتباطی با یكدیگر ارتباط دارند؛ «در یك قسمت می‌بینیم كه آمبولانس جنازه‌ای را حمل می‌كند و در آن طرف‌تر كودكی در آمبولانسی به دنیا می‌آید.» 

گیتی قاسمی، علی برنجیان، شهره رعایتی، سیدمهدی میرجوادی، محمدعلی حسینعلی پور، میترا ضیایی كیا، سعید شیری، مهدی قاهری، پوریا سیار، نگار مجرد، امیر نیك سرشت، فرشته سیدی و محسن میرجوادی بازیگران این نمایش هستند. او درباره بازیگران می‌گوید:«ما در این نمایش چهره شاخص نداریم،  چهره شاخص ما عشق است چراكه بازیگران ما عاشقانه تحمل كرده‌اند. شاید بازی بازیگران برای كارگردان‌ها، تهیه‌كنندگان و منتقدان خوشایند نباشد اما بازیگران ما خلاق بازی كردند.»او به خلاقیت بازیگران اشاره می‌كند؛ « ما و بازیگران گروه سعی كرده‌ایم كه به بازی روایت كننده دست یابیم، به همین دلیل بازیگری و كارگردانی كلیشه نیست. این طراحی براساس عقلانیت صورت گرفته است.»

نمایش بوق دومین تجربه تجویدی درعرصه كارگردانی تئاتر است، با این  وجود او در حال تجربه‌كردن است؛ « ما چیزی را ابداع نكرده ایم، بلكه چیزی را برای دیدن عرضه می‌كنیم. پیام خاصی هم نداریم جزء اینكه از چهارراه زندگی می‌گذریم بدون اینكه با عشق به هم نگاه كنیم. ما این چیزها را نشان می‌دهیم.» دیالوگ در این نمایش ابزاری است كه گروه بتواند آنچه مدنظر دارند را به خوبی نشان بدهند.

 تجویدی می‌گوید:«ما با زبان اشیا، بدن و سكوت پلی زده‌ایم بین رئالیست و خیال. برایمان مهم بود كه تصاویر در خدمت دیالوگ‌ها باشد. به‌نظرم چیزهایی كه می‌شنویم، فراموش می‌شود اما چیزهای كه می‌بینیم به ذهن سپرده می‌شود.» این نمایش كه در جشنواره ماه با استقبال خوب تماشاگران مواجه شده است این روزهاهم استقبال‌كننده، كم ندارد،برای این گروه نمایشی جذب مخاطب حرف اول را می‌زند. برای تجویدی جذب مخاطب بسیار مهم است.  او در ادامه می‌گوید:«سعی كردم  كاری را دست بگیرم كه مخاطب گریز نباشد و مخاطب را جذب كند.»

كارگردان نمایش بوق می‌گوید:« اگر به مخاطب احترام گذاشته شود و آنچه برای او مهم است در محلی به نام تماشاخانه نمایش داده شود می‌توان او را به راحتی جذب كرد.»نمایش بوق تا 25 آذر و ساعت 17:30 همه روزه به جزء شنبه‌ها اجرا می‌شود.

دوشنبه 25/9/1387 - 17:48
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته