• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 779
تعداد نظرات : 90
زمان آخرین مطلب : 3673روز قبل
آلبوم تصاویر
وقتی ۴چرخ یک خودرو به سرقت می رود...
شنبه 20/7/1392 - 17:32
انتقادات و پيشنهادات
واتیکان برای جشن اولین سالگرد انتخاب پاپ فرانسیس اول، این سکه ها را ضرب کرده بود و هم اکنون قصد دارد آنها را به فروش برساند.
خبرآنلاین: پایگاه اینترنتی روزنامۀ تلگراف نوشت: بر روی سکه‌هایی که به مناسبت اولین سالگرد دورۀ پاپ فرانسیس اول ضرب شده، غلط املایی وجود دارد.

 بر روی سکه هایی که به مناسبت اولین سالگرد دورۀ پاپ جدید فرانسیس اول ضرب شده، غلط املایی وجود دارد. این غلط ممکن است برای واتیکان هزینه زیادی داشته باشد. در سکه های ضرب شده کلمه جیزس(Jesus) به معنای عیسی مسیح (لیزس) Lesus حک شده است.



واتیکان برای جشن اولین سالگرد انتخاب پاپ فرانسیس اول، این سکه ها را ضرب کرده بود و هم اکنون قصد دارد آنها را به فروش برساند.

گفته می شود واتیکان قصد دارد بیش از 6000 سکه را از بازارها جمع آوری کند که 200 عدد آنها از طلا، 3000 عدد از نقره و 3000 عدد از برنز بوده است.
شنبه 20/7/1392 - 17:31
پوست و مو
این آلودگی‌ها می‌تواند آسیب‌ جدی بر موی انسان وارد کند که این آسیب‌ها ممکن است به ریزش مو نیز منجر شود.
یک متخصص بیماری‌های پوست و مو با اشاره به آلودگی محیطی هشدار داد: این آلودگی‌ها می‌تواند آسیب‌ جدی بر موی انسان وارد کند که این آسیب‌ها ممکن است به ریزش مو نیز منجر شود.

دکتر امیرهوشنگ احسانی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: آسیب‌های گوناگونی از قبیل آلوده‌ شدن سریع مو، تیره رنگ‌ و بدشکل‌ شدن ساقه، خشکی و شکنندگی مو نیز ممکن است در اثر مجاورت با آلودگی‌ها اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: سرب موجود در هوای آلوده می‌تواند به ریزش موی سر منجر شود و یا آسیب‌های جدی دیگری بر آن وارد کند.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم‌ پزشکی تهران با بیان این که برخی افراد به‌ دلایل مختلف در روزهای آلوده نیز مجبور به تردد خارج از منزل هستند، عنوان کرد: این افراد نباید از محافظت‌ کننده‌هایی همچون ماسک‌های مو برای پوشاندن پوست سر استفاده کنند چرا که این کار باعث چسبندگی مواد آلوده کننده به تنه مو می‌شود.

وی در ادامه اظهار کرد: هرچه سطح پوست و مو مرطوب‌تر باشد، آلودگی‌های بیشتری به لایه‌های زیرین آن نفوذ می‌کند.

این متخصص بیماری‌های پوست و مو در رابطه با تماس طولانی‌مدت موها با مواد آلوده در کارخانه‌ها گفت: این تماس در کم اثرترین حالت خود منجر به بروز تغییرات تنه مو و از بین رفتن شادابی آن می‌شود.

دکتر احسانی به رعایت بهداشت پوست اشاره کرد و گفت: استفاده مرتب از مرطوب‌ کننده‌ها، شست‌وشوی مرتب سر و صورت با فرآورده‌های صابونی یا شامپوهای غیرمعطر، استفاده‌ نکردن از عطر و ادکلن بخصوص در کسانی که زمینه اگزمای پوستی دارند می‌تواند اثرات مضر آلودگی هوا بخصوص سرب معلق در هوا را کاهش دهد.

وی ادامه داد: همچنین مصرف مایعات فراوان، لبنیات، میوه و سبزیجات نیز می‌تواند در جهت رفع و یا کاهش اثرات آلودگی‌های هوا موثر باشد.
جوان آنلاین
شنبه 20/7/1392 - 17:30
اطلاعات دارویی و پزشکی
چگونه با خارش پوست مقابله کنیم؟ خارش نوعی ناراحتی پوستی است که بروز آن دلایل مختلفی دارد. خاراندن موضع باعث تشدید ناراحتی و حتی کبودی و خون ریزی آن می شود.

  خارش نوعی ناراحتی پوستی است که بروز آن دلایل مختلفی دارد. خاراندن موضع باعث تشدید ناراحتی و حتی کبودی و خون ریزی آن می شود.

استفاده از مواد شیمیایی، آفتاب سوختگی، هوای سرد، تماس زیاد با آب یا نور خورشید، گزیدگی حشرات یا حمام داغ. ازعلت عمده خشکی پوست است. این ناراحتی ممکن است در تمامی بدن یا بخشی از پوست ایجاد شود.

علل:
ـ استرس و اضطراب
ـ خشکی پوست
ـ قرارگرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید
ـ اختلالات متابولیکی و غدد درون ریز مانند بیماری کبدی و کلیوی
ـ انواع متفاوت سرطان از جمله لنفوما
ـ حساسیت به دارو
ـ بیماری خونی
ـ واکنش های حساسیت زا
ـ گزیدگی حشرات
ـ عفونت انگلی
ـ عفونت قارچی
ـ شپش
ـ تغییرات هورمونی در زنان
ـ استفاده از مواد شیمیایی قوی مانند مواد شوینده
ـ اگزما
ـ هوای سرد

علایم:
ـ برآمدگی
ـ خشکی و ترک خوردن پوست
ـ ظاهر چرمی یا پوسته پوسته شدن پوست
ـ قرمزی پوست
ـ ضخیم شدن و ایجاد لکه در پوست
ـ جوش های قرمز
ـ جوش های چرکی

درمان خانگی:
ـ حمام کردن در آب ولرم حاوی ۲ پیمانه جو دو سر یا نشاسته ذرت

ـ مالیدن نشاسته ذرت روی قسمت های موثر

ـ افزودن ۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب به آب حمام

ـ کمپرس آب سرد

ـ مالیدن روغن گزنه روی قسمت های موثر یا خوردن روزی یک یا ۲ فنجان دمنوش این گیاه

ـ مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین c، بتاکاروتن، ویتامینE و روی

ـ استفاده از ضماد تهیه شده از پودر دارچین و عسل به نسبت مساوی روی قسمت مورد نظر.

ـ افزودن نصف پیمانه سرکه سفید به آب حمام

ـ مالیدن ضماد تهیه شده از جوش شیرین و آب روی قسمت موردنظر

باشگاه خبرنگاران

شنبه 20/7/1392 - 17:29
عقاید و احکام
چادر، لباس ملى ماست؛ چادر، پیش از آنکه یک حجاب اسلامى باشد، یک حجاب ایرانى است.

چادر، لباس ملى ماست؛ چادر، پیش از آنکه یک حجاب اسلامى باشد، یک حجاب ایرانى است.

 پاساژ موسی‌ بن‌ جعفر(ع) قم سرزمین چادر‌های رنگی و مشکی است؛ با ورود به مغازه‌ای تنها با پرسیدن «چادر مشکی خوب چی دارید؟» طاقه‌های چادر است که روی میز چیده می‌شود از قواره‌ای 500 هزار تومان تا قواره‌ای 50 هزار تومان، از قیمت‌ها و این همه مارک ژاپنی و کره‌ای گیج شده‌ام؛ به این فکر می‌کنم که این چشم بادامی‌ها برای عوض شدن مد چادر زنان ایرانی نقشه می‌شکند و هر روز یکی از چادر‌های ساده، براق، مات، طرح‌دار و... به بازار می‌آید.

مقام معظم رهبری در سال 1373 در جمعی از بانوان فرمودند: «مردم ما چادر را انتخاب کرده‌اند. البته ما هیچ وقت نگفتیم که حتماً چادر باشد، و غیرچادر نباشد. گفتیم که چادر بهتر از حجاب‌هاى دیگر است. ولى زنان ما می‌خواهند حجاب خودشان را حفظ کنند. چادر را هم دوست دارند. چادر، لباس ملى ماست. چادر، پیش از آنکه یک حجاب اسلامى باشد، یک حجاب ایرانى است. مال مردم ما و لباس ملى ماست.»

بانوان ایرانی‌ مدت‌هاست که از چادر مشکی به عنوان حجاب استفاده می‌کنند و در این میان می‌توان گفت بخش اعظمی از بانوان استان قم از پوشش چادر استفاده می‌کنند؛ اما هنوز بعد از سال‌ها پارچه چادر مشکی یک جنس وارداتی و ایران بزرگ‌ترین وارد کننده این کالا در جهان است همچنین طبق آمار ستاد مبارزه با قاچاق کالا سالانه نزدیک به 39 میلیون مترمربع چادر مشکی به‌صورت قاچاق وارد بازارهای کشور می‌شود.

از فروشنده می‌پرسم چرا چادر ایرانی ندارید، با خنده می‌گوید: ایران و هیچ کشور مسلمان دیگری چادر مشکی تولید نمی‌کند چون صنعت تولید نخ مشکی برای تولید پارچه چادری نداریم.

عبداللهی از دیگر فروشندگان پارچه می‌گوید: چند سال قبل کارخانه تولید پارچه چادر مشکی بافی احداث شد مدتی هم تولید داشت اما به دلیل عدم مرغوبیت استقبالی از آن نشد و بعد از چند ماه تعطیل شد.

طبق اسناد و آمار، حداقل 40 میلیون مترمکعب در سال به چادر مشکی نیاز است که تنها دو میلیون متر مکعب آن تولید داخل بوده و باقی از طریق واردات تامین می‌شود. اغلب چادرهای مشکی در ژاپن و کره تولید شده که فروشندگان داخلی با چند واسطه آن را از امارات وارد می‌کنند که به دلیل وجود چندین واسطه تا به دست خریداران برسد قیمت آن افزایش چشمگیری پیدا می‌کند.

از آن‌جایی که تولید چادر مشکی با ضایعات همراه است صرفه اقتصادی تولید آن در ایران وجود ندارد از سوی دیگر برای تولید این محصول نیاز به مواد خاصی به نام «دیپ‌شیپ» است که قابلیت تولید آن در کشور نیست و باید از کشورهایی تولید کننده یعنی ژاپن و کره وارد شود؛ این ماده عمق مشکی را در پارچه چادر ایجاد می‌کند که گرچه واردات آن هزینه زیادی برای تولید کنندگان نداشته اما نقش کلیدی از نظر تکنیکی و کیفیتی در تولید چادر مشکی دارد.

نزدیک به هفت سال قبل خبر نخستین تکنولوژی تولید چادر مشکی در کارخانه «ایران مرینوس» قم اعلام شد، این کارخانه در یک پروژه تحقیقاتی موفق به بافت پارچه چادری مشکی و دسترسی به تکنولوژی رنگ این پارچه شد که بعد از مدت کوتاهی تولید آن متوقف شد؛ شرکت کرپ‌ناز کرمان، حجاب شهرکرد و نای‌زرین خوانسار از دیگر کارخانه‌های تولید چادر مشکی در کشور بودند که فعالیت این کارخانه‌ها نتایج قابل توجهی نداشت.

دبیر اتحادی صنف قماش فروشان قم می‌گوید: نبود صنعت تولید پارچه چادر مشکی در کشور ناشی از نبود دستگاه‌های به‌روز و تکنولوژی مناسب است زیرا پارچه چادری مشکی به ظرافت زیاد و نخ مرغوب و رنگ ثابت نیاز دارد و تولیدات کارخانه‌های فعال در این زمینه به دلیل نداشتن کیفیت و دوام با استقبال روبه‌رو نشد.

علیرضا حائری، دبیر انجمن صنایع نساجی کشور از واردات سالانه 20 هزار تن پارچه به ارزش 98 میلیون دلار در کشور خبر داده و گفته است: سود واردات پارچه چادری مشکی مانع تولید آن در کشور می‌شود زیرا در این صورت منافع افرادی به خطر می‌افتد.

در سال گذشته خبر احداث کارخانه تولید چادر مشکی با 19 میلیون یورو اعتبار در شهرکرد منتشر شد اما تاکنون تولیدات این کارخانه روانه بازار نشده و پارچه فروشان از وجود آن بی اطلاع هستند.

با وجود اینکه بارها به این‌ پاساژ آمده‌ و رفته‌ام اما این بار فرق می‌کند حالا یک دغدغه دارم، من به عنوان یک زن ایرانی که پوشش چادر را انتخاب کرده‌ام چرا نمی‌توانم از تولید ملی کشور خود استفاده کنم و چه کسانی از این ناتوانی سود می‌برند دلالان، تجار، بازاریان و یا دست‌های پنهان؟

منبع : فارس
شنبه 20/7/1392 - 17:15
بیوگرافی و تصاویر بازیگران

همزمان با آخرین روزهای فیلمبرداری، مصطفی خرقه پوش مونتاژ «طبقه حساس» را آغاز کرده است. طبق برنامه ریزی انجام شده فیلمبرداری این فیلم یک هفته دیگر در تهران به پایان می رسد و قرار است اولین نمایش آن در جشنواره فیلم فجر باشد.
سینما خبر: فیلمبرداری فیلم سینمایی «طبقه حساس» به کارگردانی کمال تبریزی روز های پایانی را سپری می کند.

همزمان با آخرین روزهای فیلمبرداری، مصطفی خرقه پوش مونتاژ «طبقه حساس» را آغاز کرده است. طبق برنامه ریزی انجام شده فیلمبرداری این فیلم یک هفته دیگر در تهران به پایان می رسد و قرار است اولین نمایش آن در جشنواره فیلم فجر باشد.



«طبقه حساس» فیلمی کمدی است که فیلمنامه آن توسط پیمان قاسم خانی نوشته شده است و داستان مردی را روایت می‌کند که بعد از مرگ همسرش او را در یک قبر دو طبقه دفن می‌کند اما پس از مدتی که سر مزار همسرش می‌رود متوجه می‌شود به اشتباه مردی غریبه در آن مکان (قبر دیگر) دفن شده است. نام قبلی این فیلم «قبر دوطبقه» بود.
شنبه 20/7/1392 - 17:13
قرآن

گروهی علاقه دارند مشخصات واطلاعات اماری در خصوص قرآن داشته باشند لذا بر ان شدیم نسبت به این خواسته برخی از قرآن دوستان گزارشی ارئه بدهیم

قرآن دارای ۳۲۳۶۷۱حرف است.

قرآن دارای ۷۷۷۰۱کلمه است.

قرآن دارای ۶۲۳۶آیه است.

قرآن دارای۱۱۴سوره است.

قرآن دارای ۳۰ جز است.

قرآن دارای۱۲۰حزب است.

قرآن دارای ۱۱۴بسم الله الرحمان الرحیم است.

قرآن ۱۱۵ بسم الله دارد.

۵۰۹۸محل وقف در قرآن وجود دارد.

۱۷۷۱مد درقرآن وجود دارد.

۱۰۱۵۰۳۰نقطه در قرآن وجود دارد.

۳۹۵۸۶کسره در قآن وجود دارد.

۹۳۲۴۳فتحه در قرآن وجود دارد.

۴۸۰۴ضمه در ریالرآن وجود دارد.

۳۲۷۲همزه در قرآن به کار رفته است.

۱۹۲۵۳تشدید در قرآن به کار رفته است.

 

سوره های گروهی:

*سوره هایی که با حروف مقطعه «حم»آغاز شده اند(مؤمن،فصلت،زخرف،شوری،احقاف، دخان وجاثیه)را حوامیم نامیده اند.

*سوره های حمد،انعام،کهف،سبأ وفاطر را حامدات می گویند.

*سوره های بقره،آل عمران،اعراف،عنکبوت،روم،لقمان وسجده به اَل ممشهور شده اند.

*سوره های فتح،سجده،حشر،طلاق،ن والقلم،حجرات،تبارک،تغابن،منافقون،جمعه، صف،جن،نوح،مجادله،ممتحنه وتحریم را ممتحنات می گویند.

*سوره های اسراء،حدید،حشر،صف،جمعه،تغابن واعلی رابه مسبّحات معروفند.

*سوره هایی که دارای سجده ی واجب هستند عزائم می گویند.(فصّلت،نجم،علق،سجده)

*سوره های اسرا،کهف،مریم،طه وانبیا را عتاق نامیده اند.

*به سوره های شعراء،نمل وقصص طواسین می گویند.

*به سوره های بقره وآل عمران زهروان می گویند.

*به سوره های انفال وتوبه قرینتین می گویند.

*به سوره های فلق وناس معوذتین می گویند.

*به پنج سوره از قرآن که با کلمه ی «قل» آغاز می شوند(جن،کافرون،اخلاص، فلق وناس) را مقولات نامیده اند.

*به ۶۶سوره ی قرآن یعنی سوره های حمد وق تا پایان قرآن مفصّلات می گویند.

*سوره هایی که با واژه ی إذا آغاز شده اند را زمانیه نامیده اند.

*سوره هایی که با تسبیح شروع می شوند به عروس های قرآن معروفند.

*سوره هایی که با «المر»آغاز شده اند را بساتین قرآن  نامیده اند.

 

چیستان ها:

آن چیست که زینت قرآن است؟ صوت زیبا

آن چیست که افضل ترین چیز ها بعد از خداوند است؟قرآن

آن چیست که بهار قرآن است؟ماه رمضان

آن چیست که اولین وآخرین علم ها در آن است؟قرآن

آن چیست که جاده ی قرآن است؟دهان

آن چیست که سرمایه ی دین است؟ قرآن

آن چیست گه نگاه کردن به آن عبادت است؟ قرآن

آن چیست که بهترین ذکر هاست؟ قرآن

 

اسامی  والقاب قرآن :

*کدام آیه را آیه ی صلوات می گویند؟ آیه ی ۵۶سوره ی احزاب

*به کدام آیه،آیه اکمال الدین می گویند؟آیه ۳سوره ی مائده

*کدام آیه معروف به آیه شهادت است؟آیه ۱۸سوره ی آل عمران

*کدامیک از آیات قرآن را آیه مباهله نامیده اند؟آیه ۶۱سوره ی آل عمران

*کدام آیه به آیه تبلیغ مشهور شده است؟آیه ۶۷سوره مائده

*کدام آیه را سید آیه های قرآن نامیده اند؟آیة الکرسی

*کدامیک از آیات را آیه حجاب نامیده اند؟آیه ۳۱سوره نور

*کدام آیه به آیه امانت معروف است؟آیه ۷۲سوره احزاب

*کدام آیه به آیه لیلة المبیت معروف شده است؟آیه ۲۰۷ سوره بقره

*کدام آیه را آیة الکرسی نامیده اند؟آیه ۲۵۵سوره بقره

*کدام آیه به آیه موّدت مشهور شده است؟آیه ۲۳ سوره شوری

*کدام آیه به آیه تطهیر معروف است؟آیه ۳۳ سوره احزاب

*کدام آیه را دعای سواران نامیده اند؟بخشی از آیه ۱۳و۱۴سوره زخرف

*به کدام آیه قرآن آیه دَین می گویند؟آیه ۲۸۲ سوره بقره

*به کدام آیه آیه استرجاع می گویند؟آیه ۱۵۶ سوره بقره

*آیه میثاق کدام آیه است؟آیه۱۷۲سوره اعراف

*کدام آیه راآیه ولایت نامیده اند؟آیه۱۵۵ سوره مائده

*به کدام آیه آیه تفکر می گویند؟آیه ۱۹۱سوره آل عمران

*کدام آیه قرآن آیه محارم است؟آیه ۲۳سوره نسأ

*کدام آیه را آیه احسان نامیده اند؟آیه ۱۳۴سوره آل عمران

*آیه حرمت غیبت کدام آیه است؟آیه ۱۲سوره حجرات

*کدام آیه را آیه عزّت نامیده اند؟آیه ۱۱۱سوره اسراء

*آیه مشهور نور کدام آیه است؟ آیه ۳۵سوره نور

*آیه قصاص در کدام سوره قرار گرفته؟سوره بقره آیه ۱۷۸

*کدام آیه به شق القمر معروف است؟آیه ۱سوره قمر

*آیه استعاذه در کدام سوره قرار گرفته است؟سوره نحل آیه 98

 

منبع: جام

شنبه 20/7/1392 - 17:12
اهل بیت
فرمود:« ای اصبغ! از تو پیمان می گیرم که در صورت آگاهی از این ماجرا تا زنده هستم به کسی نگویی.»
عقیق:‌ اصبغ بن نباته می گوید: همین که سلمان از دنیا رفت و هنوز ما جنازه ی او را از قبرستان برنداشته بودیم، ناگهان مردی را سوار بر استر دیدیم که خیلی غمگین بود.

از استر پیاده شد و بر ما سلام کرد و ما جواب سلام او را دادیم، گفت: «در مورد غسل و نماز وکفن و دفن جنازه ی سلمان، جدیت و شتاب کنید.» ما او را کمک کردیم، او برای حنوط و کفن و دفن، کافو آورده بود. به دستور او آب آوردیم، او جنازه ی سلمان را غسل داد وکفن کرد و نماز بر جنازه خواندیم و جنازه را دفن نمودیم.
آن مرد، امیرمؤمنان علی علیه السلام بود که خودش لحد قبر سلمان را چید و قبر را پوشانید. حضرت علی (ع) در آخر کار با دست خود بر روی قبر سلمان شعر زیر را نوشتند:

وفدت علی الکریم بغیر زاد *** من الحسنات والقلب السلیمی
وحمل زاد اقبح کل شیی *** اذا کان الوفود علی الکریمی

ترجمه: بدون هیچ زاد و توشه ای از حسنات و قلب سلیم بر شخص کریمی وارد شدم
و در پیشگاه کریم بردن زاد و توشه زشت ترین کار است

 

آنگاه سوار بر استر شد که برود، در همین موقع به دامنش چسبیدم و گفتم: «ای امیرمؤمنان! چه کسی خبر درگذشت سلمان را به تو داد و چگونه (به این زودی از مدینه) به اینجا آمدی، با این که فاصله ی راه طولانی است؟)
فرمود:« ای اصبغ! از تو پیمان می گیرم که در صورت آگاهی از این ماجرا تا زنده هستم به کسی نگویی.»
گفتم: «ای امیرمؤمنان! من قبل از تو می میرم.»
فرمود:« نه ، عمرت طولانی می گردد.»
گفتم:« بسیار خوب، پیمان می بندم تا زنده هستی به کسی نگویم.»
فرمود:« ای اصبغ! من هم اکنون در کوفه نماز خواندم و از مسجد به سوی خانه بازگشتم. در خانه خوابیدم، در عالم خواب شخصی نزد من آمد و گفت: «سلمان از دنیا رفت.» بی درنگ برخاستم و سوار بر استرم شدم و آنچه برای تجهیز میت لازم است باخود برداشتم و به سوی مدائن آمدم. خداوند این راه دور را برایم نزدیک کرد و اکنون اینجا هستم. رسول خداصلی الله علیه و آله مرا از این ماجرا آگاه کرده بود.

اصبغ می گوید: دیگر علی علیه السلام را ندیدم، نفهمیدم به آسمان رفت یا به زمین و سپس به کوفه آمدم. صدای اذان مسجد را شنیدم، به مسجد رفتیم، دیدیم امیرمؤمنان علی علیه السلام به نماز جماعت ایستاده است. این بود سرگذشت عجیب آمدن امام علی علیه السلام کنار جنازه ی سلمان.

بحارالانوار،ج22، ص380

جوان آنلاین

شنبه 20/7/1392 - 17:9
شخصیت ها و بزرگان
شباهتی عجیب میان شعر حافظ و آیات قرآن قابل مشاهده است و رمزپردازی یکی از زیبایی‌های شعر حافظ است که به دیوان وی وجوه گوناگون بخشیده چنانکه قرآن نیز رازهای بسیار در خود نهفته دارد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه حافظ خوشه‌چین قرآن و کلام او برگرفته از وحی است گفت: حافظ چیره‌دست‌ترین غزل‌سرای زبان فارسی و شعر او بیت‌الغزل معرفت است.

علی جنتی پنج‌شنبه‌شب در همایش بین‌المللی بزرگداشت روز حافظ اظهار داشت: سخن گفتن در باب اندیشمندی که آوازه جهانی دارد و کهنگی مشمول اندیشه‌ او نمی‌شود در پیشگاه اندیشمندان و حافظ‌شناسان که در این محفل گرد آمده‌اند بسی دشوار است و اگر ضرورتی نبود از آن سرباز می‌زدم.

وی افزود: با خود می‌اندیشیدم که در این مجال چه گویم که هم شایسته شخصیت جهانی خواجه باشد و هم در شان مستمعان سخن‌سنجی که به تجلیل شعرش نشسته‌اند.

جنتی ادامه داد: شخصیت حافظ ‌هزار نکته باریک‌تر از مو دارد که باز کردن گیسوی هزار نافه‌اش از شما ادیبان بر می‌آید.

وی اضافه کرد: شمس‌الدین محمد پیش از آن که به حافظ ملقب شود با مصحف شریف بسیار مانوس بود و به دیگران نیز تعلیم می‌داد چنانکه خود می‌گوید تمام توفیقش را مدیون قرآن بوده است.

جنتی تصریح کرد: صبح‌خیزی و سلامت‌طلبی حافظ همه از دولت قرآن بود و این نابغه ادبیات قرآن را با 14 روایت از بر داشت.

به گفته جنتی، حافظ 14 روایت از آیات را بر اساس قرائت و راویان چهارده گناه را به خاطر سپرده بود و آنانکه با علوم قرآنی مانوس هستند می‌دانند چنین توفیقی با چه تلاش خستگی‌ناپذیری به دست می‌آید.

وزیر ارشاد بیان کرد: برخی از این اختلاف قرائت‌ها در حد اعراب است و بیش از هزار اختلاف را شامل می‌شود که از بر داشتن آن حافظه‌ای پویا و قوی می‌طلبد.

وی ابراز داشت: این غزل غزلی هنرمندانه است که هرچه به لفظ و قلم می‌نگری بدیع و تازه می‌نماید که او خوشه‌چین قرآن و کلام او بر گرفته از وحی است.

جنتی ادامه داد: سرسبزی کلام وی حاصل پیوند با آیه‌های نور است و قرآن همان شراب لدنی بوده که بر ذهن و زبان حافظ در قالب غزل جاری شده است.

به گفته وی، شباهتی عجیب میان شعر حافظ و آیات قرآن قابل مشاهده است و رمزپردازی یکی از زیبایی‌های شعر حافظ است که به دیوان وی وجوه گوناگون بخشیده چنانکه قرآن نیز رازهای بسیار در خود نهفته دارد.

وی در ادامه گفت: کاربرد وسیع ایهام شعر وی را لذت‌بخش کرده که زبانی خاص برای اعتراض و قابل تفسیر به مواضع مختلف است تا سراینده را از گزند ایام محفوظ دارد.

جنتی افزود: چند پهلویی شعر حافظ رندانه ذهن را به هر سویی می‌کشاند تا منظور را در لابلای الفاظ موسیقایی بیان کند.

وی خاطرنشان کرد: در غزلیات پرشور حافظ انتظار و طلب موعودگاه به زبان رمز و اشاره و گاه به استعاره و کنایه در طلب موعود آرمانی بیان شده است.

جنتی تک‌بیت‌های درخشان که در لابلای غزل‌های حافظ سروده شده را کمال نوآوری حافظ دانست و اضافه کرد: این‌گونه بوده که هرکس با هر نیتی غزل وی را بخواند در مورد نیت خود جمله‌ای را می‌یابد و این از ساختار آیات قرآنی بر گرفته شده است.

وی این موضوع را دلیلی دانست که فارسی‌زبانان قرآن را بر سر سفره آغاز سال نهاده و با آن فال می‌‌گیرند.

به گفته وزیر ارشاد، قالب موسیقایی شعر حافظ شباهت دیگر به قرآن دارد و زبان حافظ آنچنان آشنا و ساده و صمیمی می‌نمایاند که گویا از کهکشانی دیگر است.

وی با بیان اینکه لحن مناسب آغاز هر غزل از مختصات این شعر است ادامه داد: حافظ زبانی رندانه و مبتنی بر طنز دارد که ظرفیت شعر وی را افزایش می‌دهد و به مدد این طنز ناگفته‌ها را با گزندی بیان کرده و نوش و نیش را کنار یکدیگر می‌آورد.

وزیر ارشاد در ادامه اظهار داشت: حافظ شخصیتی آزادمنش دارد که از چاپلوسی بیزار است و زهد ریاکارانه را به هیچ وجه نمی‌پسندد.

جنتی افزود: حافظ به صراحت باده‌نوشی را بهتر از ریاکاری می‌داند و تاکید می‌کند باده‌خواری بهتر از آن خلوتی است که در او زهد و ریا است.

وزیر ارشاد در پایان گفت: تمامیت پروردگار در این بنده خالص پیدا است و ارادت او به اولیا‌الله در اشعارش تجلی دارد.

به گزارش فارس، در این مراسم نرم‌افزار حافظانه رونمایی شد.
منبع : فارس
شنبه 20/7/1392 - 17:7
سينمای ایران و جهان
بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم كودك و نوجوان با فراز و فرودهای مختلف بالاخره از 15 مهرماه در حالی در اصفهان كار خود را آغاز كرد

 بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم كودك و نوجوان با فراز و فرودهای مختلف بالاخره از 15 مهرماه در حالی در اصفهان كار خود را آغاز كرد كه بار دیگر طبق چند سال گذشته این رویداد سینمایی در فقر تولیدات داخلی برای حضور در این رخداد مواجه بود، معضل و آسیبی كه طی چند دوره اخیر به سختی گریبان این جشنواره كه لقب تنها رویداد سینمایی كشور در بعد بین‌المللی را به خود گرفته و در تقویم جهانی جشنواره‌های جهانی به ثبت رسیده است. جشنواره فیلم كودكان و نوجوانان در حالی گام بیست و هفتم خود را برای برداشتن آغاز كرده است كه مطابق چند سال گذشته به عنوان تنها مرجع و مأمن فیلمسازان و فعالان اینگونه سینمایی به شمار می‌آید و هنوز هم مهم‌ترین دغدغه دست‌اندركاران سینمای كودك آن است كه با بسته شدن پرونده این جشنواره تا سال آینده بار دیگر باید شاهد انزوا و گوشه‌نشینی آثار تولید شده اینگونه سینمایی برای اكران باشند.

از سال‌های اوج تا روزهای هجران

با مرور كارنامه سینمای كودك و نوجوان در كشور، با پرونده فوق‌العاده درخشانی در اینگونه سینمایی مواجه می‌شویم كه طی آن به ویژه در دهه اول فعالیت این سینما شاهد معرفی چهره‌های شاخصی در عرصه فیلمنامه‌نویسی، بازیگری وكارگردانی به بدنه سینمای كشور بودیم. نكته مهم‌تر آنكه بعد از انقلاب شكوهمند اسلامی، آثار این جشنواره در رویدادهای بین‌المللی نخستین جوایز سینمایی را برای هنر هفتم جمهوری اسلامی ایران به ارمغان آوردند.

اما این سینما با وجود درخشش بی‌همتا در سطح منطقه و حتی جهان با ورود جریان تولیدات سینمای ایران به سمت سینمای گیشه آرام آرام در سایه غفلت مسئولان و كوچ هنرمندان فعال در آن به گونه‌های دیگر سینمایی به سبب همان بی‌حمایتی دست‌اندركاران سینمای كشور، دچار افول شد و این جریان تا حدی پیش رفت كه امروز با گذشت دو دهه از تمام آن روزهای درخشان و كارنامه موفق در شكل تولیدات و اكران‌های متعدد، تنها خاطره‌ای شیرین در ذهن سینماگران و سینمادوستان باقی مانده كه لبخند نشسته از آن خاطره بر صورت این افراد با نگاهی به شرایط حال اینگونه سینمایی به تلی از بغض و اندوه بدل می‌شود.

سینمایی كه می‌توانست بخشی از تحقق شعار «سینمای ملی» را در كشور به دوش بكشد در برابر ماشین عظیم سینمای بدنه (سینمای گیشه) چنان خرد و بلعیده شد كه تنها كورسوی امیدی از بقا، دوام و قوام آن در آینده با ادامه سیاست‌های جاری باقی خواهد ماند.

قرص مسكنی مقطعی به نام نگاه جشنواره‌ای

در این نكته شكی وجود ندارد كه یكی از اصلی‌ترین مؤلفه‌ها در رسیدن سینمای كودك از آن دوران درخشان به روزهای نه چندان امیدبخش آن در شرایط فعلی، تمركز بر شكل جشنواره‌ای شدن این رویداد است. در حالی كه جشنواره باید محلی برای تجمیع آثار برتر اینگونه سینمایی كه در طول سال اكران شده‌اند، جهت ارزیابی و كیفیت سنجی تلقی شود، متأسفانه امروز این نگاه جشنواره‌ای به عنوان قرص مسكنی برای درمان درد و التهابات اینگونه سینمایی بدل شده است. هرچند فخر مسئولان این رویداد، تولید محور بودن جشنواره فیلم‌های كودك و نوجوان است اما متأسفانه طی چند سال اخیر حتی معدود تولیدهای این جشنواره نیز طی سال آتی خود نه تنها به اكران در نمی‌آیند كه حتی شرایطی برای حضور آن آثار در شبكه نمایش خانگی و بازگشت حداقلی سرمایه‌گذاران آن نیز محقق نمی‌شود و دقیقاً همین عامل باعث شده است تا بخش خصوصی تمایلی برای حضور در اینگونه سینمایی نداشته باشد و كماكان شاهد ارتزاق حداقلی سینمای كودك و نوجوان در بدنه دولتی آن باشیم. در این زمینه كارگردان فیلم «فیتیله و ماه پیشونی» با بیان آنكه سینمای كودك در صورت تولیدات كیفی، جذاب و جریان ساز به یكی از مهم‌ترین گونه‌های سودآور هنر هفتم بدل خواهد شد با تأكید بر آنكه تمركز بر نگاه جشنواره‌ای یكی از آسیب‌های اینگونه سینمایی است، می‌گوید: در زمان حاضر آوردگاهی چون جشنواره فیلم كودكان و نوجوانان تنها محل حمایت از اینگونه سینمایی است كه در آن تولیدات محدود این شاخه هنری مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و جوایز برگزیدگان نیز اهدا می‌شود و تا سال آینده و دور بعدی این رخداد، سینمای كودك به كلی از جریان سینمای كشور خارج می‌شود. آرش معیریان سینمای كودك را سینمای انسان ساز و آینده‌ساز هر كشوری می‌داند و می‌افزاید: مخاطبان اینگونه سینمایی در حقیقت معماران فردای كشور هستند و انتظار زودبازده بودن از تولیدات اینگونه سینمایی به «چشم اسفندیار» این سینما بدل شده است، در حالی كه نوع نگاه و نحوه حمایت از اینگونه سینمایی به دلیل رسالت سنگین آن باید به شكل ریشه‌ای تغییر یابد تا شاهد عكس شدن حركت سینمای كودك و نوجوان از روند نزولی به سمت محور صعودی آن باشیم. همه ساله استعدادهای فراوانی به سینمای كشور معرفی می‌شوند اما بخش مهمی از این استعدادها به دلیل نبود سند چشم‌انداز بلند مدت و ریل‌گذاری هدفمند در توسعه و تعالی سینمای كشور در تمامی گونه‌ها و شاخه‌های آن به سرعت از این هنر كنار گذاشته می‌شوند.

جنگ نرم دشمنان و فریاد ناشنیده سینماگران كودك و نوجوان

همه اینها در شرایطی مطرح می‌شود كه متأسفانه دامنه گسترده رسانه‌هایی چون اینترنت، ماهواره و شبكه‌های مجازی كودكان و نوجوانان ایرانی را هدف بمباران مسموم اطلاعات غیرفرهنگی خود قرار داده‌اند و تولیدكنندگان و تهیه‌كنندگان داخلی نیز با وجود فریادهای مكررشان برای حمایت از آثار داخلی برای ایستادگی در برابر جنگ نرم دشمنان به جایی نمی‌رسند. در این زمینه نیز تهیه‌كننده فیلم «خاطره» با گلایه نسبت به شرایط نابسامان توزیع و اكران آثار سینمایی در حوزه كودك و نوجوان و تأكید بر این مسئله كه فیلم‌های كودك و نوجوان برای آرشیو تولید نمی‌شوند، می‌گوید: آسیب توزیع و اكران از مهم‌ترین و زیربناییی‌ترین آسیب‌های حوزه تولید آثار سینمایی در كشور است و این آسیب در شاخه سینمای كودك و نوجوان زمانی كه اغلب آثار تولید شده در این حوزه روی دست تهیه‌كنندگان و دست‌اندركاران آنها می‌ماند، بیشتر به چشم آمده و خود را نشان می‌دهد.

حبیب اسماعیلی دوام و قوام سینما را به گردش مستمر چرخه اقتصادی آن به شكل سالم می‌داند و خاطرنشان می‌كند وقتی شرایط اكران برابری برای آثار سینمایی كودك و نوجوان در قیاس با دیگر گونه‌های هنر هفتم در كشور لحاظ شود مسلم است كه تولیدكنندگان و تهیه‌كنندگان این آثار با میل و رغبت بیشتری به سمت سینمای كودك و نوجوان حركت می‌كنند چراكه در یك نگاه ساده، می‌توان دریافت كه میزان ظرفیت مخاطبان این گونه سینمایی در كشوری مانند ایران بسیار بالاست. امید كه با برداشتن گام‌های جدید در حوزه سینمای كودك و نوجوان و بهره‌برداری از آثار ادبی غنی در پیشینه كهن ایرانی و البته حمایت بخش دولتی و دلسوزان امر فرهنگ و تربیت كودكان و آینده‌سازان ایران اسلامی شاهد رشد، توسعه و بازگشت سینمای كودك و نوجوان به سال‌های درخشان آن در گذشته باشیم.

منبع : روزنامه جوان
شنبه 20/7/1392 - 17:4
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته