آموزش و تحقيقات
سالها است دانشمندان به دنبال ریشه های علمی روزه می گردند و تاکنون موفق شده اند به نتایج حائز اهمیتی دست یابند که به فواید روزه تاکید می کند.
به گزارش مهر، بسیاری از ادیان به فریضه روزه تاکید کرده اند. از این رو، بسیاری از دانشمندان سالها است به دنبال ریشه های علمی این باور دینی می گردند و تاکنون به نتایج قابل توجهی دست یافته اند که همگی مهر تائیدی بر فواید روزه داری است.
کاهش خطر بیماریهای قلبی
اوایل آوریل سال جاری گروهی از پژوهشگران موسسه قلب مرکز پزشکی "اینترمانتین" آمریکا با تحقیق بر روی 230 نفر نشان دادند که روزه برای سلامت بدن مفید است و به خصوص روزه های دوره ای منظم خطر بروز بیماریهای قلبی عروقی را کاهش می دهند.
این محققان به منظور دستیابی به این نتایج برای داوطلبان 24 ساعت روزه تجویز کردند که در این مدت تنها می توانستند آب بنوشند.
پس از این 24 ساعت، داوطلبان می توانستند به مدت 24 ساعت رژیم غذایی عادی داشته باشند. نتایج این تحقیقات نشان داد که در دوره روزه هم سطوح کلسترول بد (LDL) و هم سطوح کلسترول خوب (HDL) بالا رفت.
این محققان در این خصوص توضیح دادند: "روزه موجب استرس و گرسنگی می شود. به همین دلیل ارگانیسم کلسترول بیشتری آزاد می کند و به جای گلوکز، اجازه استفاده از چربی بدن را به عنوان یک منبع انرژی می دهد. به این ترتیب تعداد سلولهای چربی کاهش می یابد. این جنبه مهم است چراکه منجر به کاهش چربی و کاهش احتمال توسعه مقاومت انسولینی یا دیابت می شود."
نتایج این تحقیقات تائید کرد که همچنین روزه اثراتی بر روی تولید بیشتر هورمون رشد (HGH) می گذارد و یک اثر حفاظتی در مورد ساختمان عضلانی و تعادل متابولیکی دارد.
به طوریکه در مدت 24 ساعت روزه، سطوح هورمون رشد به طور متوسط هزار و 300 درصد در زنان و دو هزار درصد در مردان افزایش داشت.
به گفته این محققان، روزه های دوره ای منظم می توانند سطوح پارامترهایی که منجر به افزایش خطر توسعه بیماریهای مزمن می شوند را کاهش دهد.
این بررسیها نشان داد افرادی که به طور مرتب روزه می گیرند نسبت به کسانی که روزه نمی گیرند 58 درصد با خطر کمتری در بروز بیماریهای شریانی و قلبی مواجهند.
روزه حس بویایی را قوی میکند
همزمان گروهی از دانشمندان آمریکایی دانشگاه کالیفرنیا در ساندیگو در بررسیهای خود نشان دادند که حس بویایی در زمان گرسنگی و روزه تقویت می شود.
در این مکانیزم، یکسری از پالسهایی که سیستم عصبی را در پاسخ به رایحه ها تحریک می کنند به حس بویایی اجازه می دهند که برای کسب غذا تواناتر شوند.
از سویی دیگر این سیستم می تواند در تحریک اشتها در سالمندان و افراد بی اشتها مورد استفاده قرار گیرد. "وانگ جینگ"، استاد زیست شناسی دانشگاه کالیفرنیا و سرپرست این تیم تحقیقاتی در این خصوص اظهار داشت: "بویایی کمک مهمی به درک کیفیت غذا می کند و عمیقاً بر روی غذاهایی که انتخاب می کنیم اثر می گذارد."
راهکار جدید استاد ایرانی دانشگاه مونستر برای درمان آلزایمر با روزه داری
در سال 2009، علی گرجی استاد ایرانی دانشگاه مونستر آلمان با استفاده از روزه داری تحقیقاتی را برای درمان بیماریهایی چون آلزایمر، پارکینسون و سردردهای میگرنی انجام داد.
بررسیهای این محقق ایرانی نشان داد که پس از 12 تا 14 ساعت روزه داری، آشامیدن باعث ایجاد امواج قوی در مغز می شود.
این امواج 10 تا 20 برابر امواج معمولی مغز است. تحقیقات اولیه این دانشمند نشان داد که گرسنگی و تشنگی طولانی باعث افزایش حساسیت پذیری قشر مغز می شود.
گرجی با تاکید بر اینکه می توان با استفاده از این خاصیت در درمان مبتلایان به بیماریهای آلزایمر و پارکینسون اقدام کرد، اظهار داشت: "تحقیقات ما نشان داد که روزه داری در درمان و پیشگیری این بیماریها موثر است ضمن آنکه این موجها می تواند در مقاوم سازی سلولهای عصبی مغز در برابر سکته های مغزی موثر باشد."
استاد دانشگاه مونستر همچنین بر اثرات مثبت روزه داری در درمان سردردهای مزمن میگرنی تاکید کرد و ادامه داد: "نتایج این پژوهش نشان می دهد که روزه داری می تواند به عنوان یکی از روشهای موثر در درمان سردردهای میگرنی استفاده شود."
روزه سلولهای سالم را در مقابل شیمی درمانی حفظ می کند
در سال 2008 دانشمندان آمریکایی و ایتالیایی در تیم تحقیقاتی والتر لونگو از دانشگاه کالیفرنیا و بیمارستان "گاسلینی" در جنوا نشان دادند که گرفتن روزه می تواند به عنوان یک اسلحه موثر در مبارزه با کاهش وزن ناشی از شیمی درمانی در بیماران سرطانی به کار رود.
این دانشمندان نوعی الگوی جادویی را کشف کردند که سلولهای سالم در پی محدودیت کالری از خود نشان می دهند و به این ترتیب سلولهای سالم می توانند در مقابل صدماتی که در اثر شیمی درمانی به آنها وارد می کنند از خود دفاع کنند.
این پژوهشگران در بررسیهای مشاهده کردند که سلولهای سالم در زمان روزه، تمام انرژیهای در دسترس را برای ادامه حیات خود مورد استفاده قرار می دهند و بنابراین در مقابل شیمی درمانی نسبت به سلولهای سرطانی از خود مقاومت بیشتری نشان می دهند.
به اعتقاد این دانشمندان، روزه می تواند سلولهای سالم را در حالت سکوت نگه دارد و به این ترتیب در دوره ای که سلولها در انتظار پایان یافتن روزه هستند، می توانند مقاومت خود را برای ادامه حیات افزایش دهند.
این درحالی است که سلولهای سرطانی که طبیعت آنها به گونه ای است که نمی توانند انرژی ذخیره کنند در دوره روزه فعالیت و رشد آنها بسیار ضعیف می شود و چون تحت شیمی درمانی قرار دارند می توانند سریعتر نابود شوند، درحالی که سلامت سلولهای سالم همچنان حفظ می شود.
چهارشنبه 12/5/1390 - 6:25
اخبار
معاون یك مؤسسه تحقیقاتی در آمریكا با اشاره به نظرسنجی های جدید كه از گسترش نفرت عمومی در خاورمیانه علیه كاخ سفید حكایت می كند، تصریح كرد این اتفاق برآمده از رفتار فریبكارانه باراك اوباماست.
کیهان نوشت: تدگیلن كارپنتر (معاون مؤسسه كاتو در امور سیاست خارجی و دفاعی) در این باره نوشت: نتایج نظرسنجی اخیر زاگبی بیانگر آن است كه نگرش مردم عرب نسبت به آمریكا از همیشه منفی تر شده است. واكنش ها در این كشور به دو بخش تقسیم می شوند، یك دسته شانه های خود را بالا انداخته و بهانه می آورند كه همیشه اعراب از آمریكا متنفر بوده اند. در صورتی كه از نظر تاریخی این موضوع حقیقت نداشته و این نظریه دلالت بر یك دسیسه دارد و آن این است كه احساسات ضد آمریكایی در «دی ان ای» اعراب جا سازی شده و لزوماً واكنشی بر علیه سیاست های واشنگتن در این قسمت جهان نیست. برداشت متفاوت دیگری وجود دارد كه این خصومت ها از دوران زمامداری بوش باقی مانده و با گذشت زمان پرزیدنت اوباما همانند اروپا و یا دیگر مناطق تصویر آمریكا را در جهان عرب نیز بهبود خواهد بخشید.
وی در این مقاله كه از سوی مجله نشنال اینترست منتشر شده می افزاید: اوباما در شروع كارش با موضعگیری ها و ژست های سیاسی به ویژه در سخنرانی اش در قاهره در سال 2009 موفق شد مواضع اعراب را نسبت به آمریكا به شدت ترمیم نماید. لیكن هم اكنون این محبوبیت نه تنها از بین رفته بلكه مواضع مثبت نسبت به آمریكا در بسیاری از كشورهای اسلامی كمتر از میزان مشابه در پایان زمامداری بوش است.
نویسنده فصلنامه نشنال اینترست توضیح می دهد: این واكنش شدید را می توان به دلایل ذیل تشریح كرد. اكثر اعراب در زمان جرج بوش و رؤسای جمهور ماقبل او در رابطه با سیاست خارجی آمریكا نسبت به منطقه شان توهمی نداشتند. ولیكن شعارهای اوباما در ابتدای كار، مردم را به این فكر انداخت كه احتمال دارد این دولت تغییراتی را در سیاست های آمریكا ایجاد نماید. كاهش میزان محبوبیت در نظرسنجی زاگبی احتمالاً به دلیل ناامیدی و یأسی است كه ایجاد شده است. این یك واكنش طبیعی انسانی نسبت به حریفی است كه پرمدعا و دورو بوده و نفرت بیشتری نسبت به شخصی كه متظاهر نیست، ایجاد می كند. از این لحاظ واكنش اعراب نسبت به كارایی اوباما مشابه عكس العمل مردم آمریكا است كه فكر می كردند سیاست خارجی و شاید سیاست اقتصادی داخلی نسبت به دوران بوش بهبود خواهد یافت.
كارپنتر یادآور شد: حامیان سرخورده شاهد بودند كه چگونه اوباما دامنه جنگ غیرعقلانی در افغانستان را گسترش داده و چطور درصدد است راهی بیابد كه مدت استقرار نیروهایش در عراق را طولانی تر كرده و چرا اصرار دارد كه بودجه فراوانی برای وزارت دفاع اختصاص دهد. لذا مردم آمریكا با اعراب كه امیدوار بودند سیاست های مطلوبتری در واشنگتن پیاده شوند، اشتراك نظر دارند. این واكنش همچنین در مورد برخی از مردم آمریكا كه امید اندكی داشتند كه اوباما دارای تفكرات جدیدی از دموكراسی بوده و ضرورت احتیاط در امور مالی را جدی بگیرد، صادق است.
وی توصیه كرد: اگر آمریكا مایل است كه تصویر مخدوش خود را در دنیای عرب ترمیم كند، نیازمند است كه سیاست های خود را به شدت تغییر دهد، نه اینكه برخی مواقع رهبران سیاسی اش سخنرانی های جالبی ایراد كنند. واشنگتن نمی تواند ادعا كند كه حامی دموكراسی است در حالی كه به خزیدن در بستر رژیم های استبدادی ادامه داده به این بهانه كه آن رژیم ها برخی از سیاست های او را حمایت می نمایند و یا پایگاه های نظامی مناسب در اختیار او می گذارند.
حتی رهبران آمریكا نمی توانند انتظار قدردانی از جمعیت سركوب شده داشته باشند در حالی كه آمریكا یك طاغوت فاسد را كه برای ده ها سال قبل از او حمایت می نموده، درهنگام و در لحظات آخر رها ساخته است (طلاق حسنی مبارك). مردم شاهد چنین تغییرات كلبی مسلكانه سیاسی هستند.
معاون مؤسسه كاتو در پایان نوشت، آمریكا زمانی به عنوان یك روزنه امید برای اكثر مردم جهان منجمله دنیای عرب به شمار می رفت. باعث تأسف است كه این كشور دیگر چنین موقعیتی را دارا نیست. ضرورتی ندارد چنین وضعیتی ادامه یابد، اما بدون شك «امید و تحول» از طریق ایراد سخنرانی های توخالی كسب نمی گردد
چهارشنبه 12/5/1390 - 6:24
اخبار
فارس: آنچه بهانه نوشتن این چند سطر شد، نوع هدیهای بود كه چندی پیش در یكی از مدارس ابتدایی پایتخت به دانشآموزان كلاس اولی داده شد؛ چند قطعه كارت جیبی حاوی تصاویر ورزشكاران «بزن بهادر» آمریكایی.
از گذشتههای دور تاكنون، هدیه دادن و هدیه گرفتن یكی از آداب و رسوم ارزشمند در میان ملتهای مختلف بوده است و افراد تلاش میكردهاند تا از این راه، مهر و محبت خود را به دیگران ابراز كنند؛ در فرهنگ ایرانی ـ اسلامی ما نیز این رسم پسندیده برجستهتر از بسیاری از ملتهای دیگر بوده و هست كه علاوه بر جنبه ابراز محبت و بار عاطفی، جنبه تحسین و تشویق نیز دارد.
هدیه دادن وقتی بیشتر اهمیت مییابد كه در نظام تعلیم و تربیت وسیلهای میشود برای تشویق دانشآموزان به عنوان امانتهای الهی در دست مربیان و از سوی دیگر، ابزاری نیز برای كمك به رشد و تربیت آنهاست.
علیرغم روشن بودن این بُعد از كار، اما گاهی اوقات مواردی در نظام آموزش و پرورش مشاهده میشود كه نسبت به میزان توجیه بودن برخی از معلمان و مربیان خدوم در این زمینه، تردید ایجاد میكند.
آنچه بهانه نوشتن این چند سطر شد، نوع هدیهای بوده است كه چندی پیش در یكی از مدارس ابتدایی پایتخت (منطقه13) برای جشن پایان یادگیری الفبا به دانشآموزان كلاس اولی داده شده بود؛ چند قطعه كارت جیبی حاوی تصاویر ورزشكاران «بزن بهادر» آمریكایی كه در زیر آنها اطلاعاتی از قبیل «وزن فرد، قدرت مُشت و قدت پا» و نیز تعداد فنهایی كه اجرا میكند، درج شده است؛ بگذریم از اینكه تصویر ورزشكاران نیز به صورت برهنه و در قالب نمایشگاهی از مدلهای خالكوبی چاپ شده است.
صرف نظر از اینكه چنین اشیایی چه تناسبی با روحیات و نیازهای دانشآموز اول دبستانی و ظرافتهای تربیتی او دارد، این نكته نیز قابل سؤال است كه چرا هنوز كه هنوز است، در برخی از بخشهای نظام آموزش و پرورش كارها به صورت سرسری و با شیوه از سرباز كردن انجام میشود.
در واقع شاید كمتر انسان فرهنگی و صاحبفكری باشد كه نسبت به بار فرهنگی و تأثیرات تربیتی هدایای دانشآموزی تردید داشته باشد، اما اینكه چرا هنوز روانشناسی هدیه در نظام تعلیم و تربیت جدی گرفته نشده است، قابل تأمل و البته قابل هشدار است.
آنچه در جریان تشویق دانشآموزان و تحسین آنها قابل توجه است و غفلت از آن در میان مدت و درازمدت تأثیرات سوء و جبرانناپذیری دارد این است كه هر نوع هدیهای به شدت بر روحیه و شكلگیری تفكرات آینده دانشآموز به ویژه دانشآموز دبستانی تأثیرگذار است و لازم است كه معلمان و مربیان این مقطع حساس و بنیانی، به این مسئله توجه داشته باشند كه نیازها و روحیات كودك دبستانی چگونه است و با نوع هدایایی كه به او میدهیم، چه آینده فرهنگی و اجتماعی را برای او رقم میزنیم.
از سوی دیگر مسئولان و برنامهریزان نظام تعلیم و تربیت نیز باید از كارهای ویترینی و نمایشی در جریان پرورش نسل آینده خودداری كرده و بیشتر از قبل به عمق ماجرا فكر كنند و بدانند كه دشمن خود را معطل همایشها و بخشنامهها و برنامههای ابلاغی كلیشهای و تكراری ما نمیكند و در شرایطی كه ما خودمان را به این امور سرگرم كردهایم، آنها نقاط كلیدی و ضربهپذیر فرهنگ و هویت فرزندان ما را نشانه گرفتهاند.
به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا»، ترویج خشونت و عدم كنترل احساسات و هیجانها، اباحیگری جنسی و میل به بیبندوباری از جمله گلوگاههایی است كه اسباببازیها و هدایای ورود یافته به درون مدرسه یكی از بهترین بسترها برای پرورش بذر غمانگیز آنهاست؛ دزد باز هم با چراغ آمده است، تا دیر نشده از خواب بیدار شویم.
چهارشنبه 12/5/1390 - 6:22
اخبار
حضرت آیتالله خامنهای در محفل انس با قرآن خاطرنشان كردند: ضعفها، عقب ماندگیها و مشكلات امت اسلامی، تنها در پناه آشنایی و عمل به قرآن جبران خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاعرسانی دفتر مقام معظم رهبری، محفل انس با قرآن كریم، عصر امروز(سه شنبه) در اولین روز ماه مبارك رمضان، ماه بهار قرآن، در حضور حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی برگزار شد.
در این محفل نورانی و سرشار از نشاط و طراوت معنوی، قاریان، حافظان و اساتید قرآن، آیات آسمانی قرائت كردند و گروههای جمع خوانی در فضیلت رمضان كریم، به مدح و ثنای پروردگار پرداختند.
حضرت آیتالله خامنهای در این دیدار، «حفظ قرآن، انس با تفاسیر و تدبر در آیات الهی» را موجب شكوفایی قرآنی كشور خواندند و با اشاره به زمینههای مساعد و شوق قرآنی جاری در جامعه ابراز امیدواری كردند: حركت قرآنی در كشور به گونهای گسترش و استمرار یابد كه ملت ایران با برخورداری از حداقل 10 میلیون حافظ قرآن به ملتی پولادین تبدیل شود.
ایشان جوانان اهل تلاوت قرآن را صفوف مقدم حركت عمومی جامعه به سمت «شكوفایی قرآنی» دانستند و افزودند: اگر در كشور، ده - پانزده میلیون نفر با معارف قرآنی عمیقاً آشنا باشند و درسها و انذارها و بشارتهای قرآن را در فكر و قلب و عمل خود، زنده سازند، ساخت قرآنی جامعه حاصل خواهد شد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی قرآن را تأمین كننده همه نیازهای بشر و راهنمای سعادت دنیوی و اخروی ملتها برشمردند و خاطرنشان كردند: ضعفها، عقب ماندگی ها و مشكلات امت اسلامی، تنها در پناه آشنایی و عمل به قرآن جبران خواهد شد.
ایشان حاكمیت طاغوتها در جهان اسلام را موجب به تاراج رفتن منابع و منافع اقتصادی و بی هویتی فرهنگی ملتهای مسلمان دانستند و تأكید كردند: قرآن، مایه اعتلای مادی و معنوی ملتهاست و ملت ایران نمونه روشنی از این واقعیت تاریخی است.
رهبر انقلاب اسلامی، استعداد جوشان و متراكم ملت ایران را گنجینه ای بزرگ دانستند كه حكومت طاغوتها در دوران پهلوی و قاجار مانع بروز و شكوفایی آن شده بود.
ایشان افزودند: این همه جوان فعال و پرنشاط و علاقه مند به پیشرفت كه هر روز برای ایران افتخارآفرینی و عزت آفرینی می كنند و برای ملت نام نیك به همراه می آورند جلوه ای از استعداد سرنوشت سازی هستند كه در پرتو حركت ملت ایران به سوی قرآن، از سلطه طاغوتها رها شد و كشور را به سمت پیشرفت و تعالی سوق داد.
حضرت آیتالله خامنهای انقلاب اسلامی را قدمی به سمت قرآن كریم دانستند و تأكید كردند: ملت ایران امروز به بركت همین حركت، جزو زنده ترین و قدرتمندترین ملتهای جهان است و خداوند به بركت تمسك به قرآن، به او عزت و بصیرت و قدرت داده است.
ایشان، با ابراز خرسندی از رواج شعارها و خواستهای اسلامی در میان ملتهای مختلف مسلمان، این مسئله را مایه تحرك و طراوت امت اسلامی دانستند و افزودند: به فضل پروردگار، و براساس خاصیت معارف قرآنی، امروز هرجا حرف و شعار «اسلامی و قرآنی»، رونق و نفوذ و كارایی بیشتری دارد، تأثیرپذیری حركت آن ملت از دشمنان و منافقان و مزوران كمتر است.
رهبر انقلاب اسلامی در پایان سخنانشان ابراز امیدواری كردند، حركت قرآنی جاری در كشور روز به روز افزایش یابدو در پرتو آن آشنایی با معارف قرآنی عمیق تر گردد.
در پایان این محفل نورانی 4 ساعته نماز مغرب و عشاء به امامت رهبر انقلاب اسلامی اقامه شد و حاضران روزه خود را همراه با ایشان افطار كردند.
چهارشنبه 12/5/1390 - 6:21
اخبار
پایگاه اطلاعرسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتالله العظمی خامنهای در ایام ماه مبارك رمضان، به صورت روزانه گفتار و توصیههایی اخلاقی از رهبر معظم انقلاب اسلامی را منتشر میكند.
به گزارش فارس، این رهنمودها تحت عنوان «سی روز، سی گفتار» و در سحرگاه ایام ماه مبارك بر روی خروجی سایت قرار خواهد گرفت.
روز اول: «معراج مهمان»
*فرصت عروج
مسأله اساسى در باب ماه رمضان، این است كه بشر -كه در میان انواع عوامل و موجبات غفلت از خدا و از راه او محاصره شده و انگیزههاى گوناگون، او را به سمت پایین و تنزل و سقوط مىكشاند- فرصتى پیدا كند كه در آن بتواند روح را -كه روح انسان و باطن بشر، به عروج و اعتلا تمایل دارد- به سمت عروج و اعتلا سوق دهد و به خدا تقرب جوید و به اخلاق الهى، تخلق پیدا كند. ماه رمضان، چنین فرصتى است.
البته غیر از ماه رمضان، فرصتهاى دیگرى هم هست. مثلاً همین نمازهاى پنجگانه، فرصتهایى است كه ما مىتوانیم با استفاده از آنها عروج كنیم؛ خودمان را اصلاح نماییم و زنگارها و پوسیدگیها و غفلتها و بیماریهاى معنوى را از خودمان دور كنیم. نماز، فرصت بسیار خوبى است. شما اگر امتحان نكردهاید -كه قاعدتاً امتحان كردهاید و إنشاءاللَّه عمل دائمى شما، همینطور باشد- امتحان كنید. توجه بكنید كه در حال نماز، اگر متوجه خودتان و كارى كه از شما سر مىزند باشید، قطعاً بعد از نمازِ شما، با قبل از نمازِ شما متفاوت خواهد بود. شرطش همین است كه توجه كنید در حال نماز، مشغول چه كارى هستید.
بهترش این است كه اذكار نماز را بفهمید؛ كارِ بسیار آسانى است. نباید بگوییم كه ما فارسىزبانیم و نمىتوانیم عبارات عربى را بفهمیم. مجموع عباراتى كه در نماز خوانده مىشود -از اول تا به آخر- یاد گرفتن آن براى آدمهاى متوسط، یك ساعت هم كار ندارد؛ خیلى آسان است. كتابهایى هم نوشته شده كه اینها را ترجمه كردهاند.
اگر به معانى توجه كنید و بفهمید كه مضمون این كلمات چیست و در آنها تدبر كنید، البته بهتر است. اگر این مقدار هم ممكن نشد، حداقل وقتى در حال سجدهاید، بدانید كه با خدا حرف مىزنید؛ وقتى در حال ركوعید، بدانید كه پروردگار عالم را تعظیم مىكنید؛ وقتى در حال قرائت و ذكر هستید، بدانید كه با چه كسى حرف مىزنید. نفس همین توجه، مهم است.
اگر این توجه حاصل بشود و یاد خدا در نماز تأمین شود -كه «و لذكراللَّه اكبر»- این نماز براى شما «معراجالمؤمن» خواهد بود و شما را عروج خواهد داد. عروج، همین است كه شما در باطن خودتان، صفا و لطافت و نورانیت بیشترى را بعد از نماز احساس مىكنید.
*دوره بازیابی و بازسازی
انواع عبادات، فرصتهایى براى ما هستند؛ لیكن ماه رمضان، یك فرصت استثنایى در دوران سال است. در این سى روز یا بیست و نه روز بهطور مداوم، غیر از نمازهاى موظف پنجگانه و نوافلى كه همیشه انسان مىتواند آنها را بخواند، دعاهایى هست كه توجه به آن دعاها و خواندنشان، انسان را نورانیت مضاعفى مىبخشد.
این دعاها را در اختیار ما گذاشتهاند. كیفیت حرف زدن و مناجات كردن با خدا را به ما یاد دادهاند. معین كردهاند كه چه حرفهایى را مىشود با خدا زد. بعضى از این جملاتِ ادعیه مأثوره از ائمه علیهمالسّلام هست كه اگر اینها نبود، آدم نمىتوانست خودش تشخیص بدهد كه مىشود با خدا با این زبان حرف زد و اینطور از خدا خواست و التماس كرد.
علاوه بر اینها، همین نفس روزه ماه رمضان است كه یك زمینه روحانیت و نورانیت براى روزهدار مىباشد و او را براى كسب فیوضات الهى، آماده مىكند. این، مجموعه ماه رمضان، با نماز و با وظایف مقرره همیشگى و با روزه و با دعاهایش است كه اگر شما به اینها توجه كنید و تلاوت قرآن را هم به آن اضافه نمایید -كه گفتهاند ماه رمضان، بهار قرآن است- یك دورهى بازسازى و بازیابى و نجات خود از پوسیدگیها و فسادها و امثال اینها خواهد بود؛ دوره خیلى مغتنمى است. اصل قضیه این است كه ما بتوانیم در ماه رمضان، این سیرِ الىاللَّه را بكنیم و مىشود.
گاهى كه پس از پایان ماه رمضان، خدمت امام رضواناللَّه تعالىعلیه مىرسیدم، برایم محسوس بود كه ایشان نورانیتر شدهاند و حرف زدن و نگاه و اشاره و حركت دست و اظهارنظرشان، با قبل از ماه رمضان فرق كرده است. دوره ماه رمضان، براى یك انسان مؤمن و والا، اینطورى است. آنقدر به او و به قلب و باطنش، نورانیت مىبخشد كه انسان این را در مشاهده حضورى او حس مىكند و از حرفزدنش مىفهمد كه نورانیتر شده است. بندگان خدا همینطورند. ما باید از این فرصت، خیلى استفاده كنیم.
*دوری از گناه
براى نزدیكى به خدا، اصل قضیه، ترك گناهان است. انجام مستحبات و نوافل و توسلات و دعا و بقیه امور، فرع است. اصل قضیه، این است كه انسان از صدور گناه و خلاف از خود، مانع بشود. این، همان تقوا را مىطلبد. تقوا و پرهیزگارى، مهمترین -یا بگوییم اوّلیترین- مظهرى است كه وجود انسان باید داشته باشد.
همین است كه مانع از گناه انسان مىشود. گناه نمىگذارد كه انسان، حتّى خود را به لبه دریاى عظیم مغفرت الهى برساند و از آن استفاده كند. گناه نمىگذارد كه ما حال دعا و توجه پیدا كنیم. گناه نمىگذارد كه ما به فكر بازنگرى و بازسازى خودمان بیفتیم. كوشش بكنیم از گناه فاصله بگیریم. این، شرط اول قضیه است.
البته گناهان مختلفند؛ گناههاى گوناگونِ فردى و اجتماعى، گناههایى كه بهوسیله دست یا چشم یا زبان و از طرق گوناگون حاصل مىشود. براى افراد مسلمان، شاید گناهان، مخفى نباشد و مىدانند كه چه چیزى گناه است. آن كسى كه دعا هم مىخواند، مستحبات را هم انجام مىدهد، وظایف شرعیش را هم انجام مىدهد؛ اما در كنار آنها، از گناه هم اجتناب ندارد، مثل آن كسى است كه در حال سرماخوردگى و تب، هم داروهایى را كه ضد سرماخوردگى است و شفابخش است، مىخورد و هم از غذاهایى كه براى سرماخوردگى مضر است، استفاده مىكند. معلوم است كه آن داروها، اثر نخواهد كرد. معلوم است كه اگر آدم بیمار، آن غذایى كه براى او مضر است، آن عملى كه براى او زیانآور است، به آنها ارتكاب بكند، براى او، دارو اثرى نخواهد كرد.
باید زمینه استفاده از رحمت و مغفرت و افاضات معنوى الهى را آماده كرد و آن، با ترك گناه است. لذا شما در دعاى كمیل مىبینید كه امیرالمؤمنین علیهالصّلاة والسّلام مىفرماید: «اللّهم اغفر لى الذّنوب الّتى تحبس الدّعاء» یعنى خدایا! آن گناهانى كه دعاى مرا حبس خواهد كرد، آنها را بیامرز.
گناهان، مانع از اجابت دعا مىشود. در همین شبها و سحرها، در دعاى شریف ابوحمزه مىخوانید: «فرّق بینى و بین ذنبى المانع لى من لزوم طاعتك». خدایا! میان من و گناهم فاصله بینداز؛ آن گناهى كه مانع از انجام وظایفم مىشود و باعث مىشود كه نتوانم خودم را به تو نزدیك كنم. اصل قضیه، مسأله ترك گناه است.
*گناه در نظام اسلامی و نظام طاغوتی
مهمترین حُسن یك نظام و حكومت اسلامى در این است كه فضا را، فضاى گناهآلود نمىكند. در نظامهاى طاغوتى، فضا گناهآلود است. اگر انسان هم بخواهد گناه نكند، گویى براى او میسور نیست و همهچیز، انسان را به طرف گناه سوق مىدهد. در نظام اسلامى، اینطور نیست. در نظام اسلامى، فضا گناهآلود نیست. گناهكار هست، در سطوح مختلف و در مشاغل متعدد هم هست، با اختیارات گوناگون هم هست -نه اینكه نیست- اما گناه، ممكن است فقط جاذبه شخصى داشته باشد؛ یعنى هوى و هوس انسان، او را به طرف گناه بكشاند. این نظام، غیر از نظام طاغوتى و شیطانى است كه گناه، معیار پیشرفت اجتماعى هم است! در نظام اسلامى، گناه نه فقط معیار پیشرفت نیست، بلكه ضد پیشرفت و ضد ارزش و معیار تنزل است.
گناه از هر كسى كه صادر بشود، نباید گفت چون این شخص انجام مىدهد، پس اشكالى ندارد، یا لابد اشكالى ندارد. نه، گناه را بایستى شناخت و گناهكار را بهوسیلهى گناه باید شناخت. هر كسى گناه را انجام داد، گناهكار است؛ هر كه مىخواهد باشد. این تصور غلط است كه ما بگوییم چون فلانى این كار را مىكند، لابد اشكالى ندارد كه مىكند؛ اگر اشكال داشت، كه نمىكرد.
البته حمل بر صحت، ایرادى ندارد؛ بلكه خوب و مستحسن است. در كار همه مؤمنین، انسان باید حمل بر صحت بكند. تا آنجایى كه ممكن است، نباید حمل بر فساد كرد؛ اما وقتى یك عملِ خلافِ بیّن و واضح از كسى سر زد، هیچ تفاوت نمىكند كه این كس، چه كسى باشد. هر كسى باشد، گناه، گناه است؛ بلكه وقتى افراد ممتاز گناه را انجام بدهند، جرم گناه در آن افراد، بیشتر هم خواهد بود.
بنابراین، اصل قضیه، اجتناب از گناه است كه باید سعى كنیم در این ماه رمضان، إنشاءاللَّه با تمرین و حدیث نفس و ریاضت، گناه را از خودمان دور كنیم. اگر گناه از ما دور شد، آنوقت راه براى عروج و پرواز در ملكوت آسمانها ممكن خواهد شد و انسان خواهد توانست، آن سیرِ معنوى و الهى و آن طیرانِ معینشده براى انسان را انجام بدهد؛ اما با سنگینى بار گناه، چنین چیزى ممكن نیست. این ماه رمضان، فرصت خوبى براى دور شدن از گناه است.
سخنرانى در دیدار با مردم در روز یازدهم ماه مبارك رمضان؛ 18 فروردین 1369
چهارشنبه 12/5/1390 - 6:19
شعر و قطعات ادبی
ماه رمضان می آید. ولی نه... فکر نکنید فرصت زیاد است! امروز از آمدنش شادمان هستیم و در پوست خود نمی گنجیم، ولی در یک چشم به هم زدن باید از آن دل بکنیم. هر سال، در آستانه ی ماه رمضان، شوقی وجودم را می گیرد. ولی بلافاصله، با تصور کردن آن اذان عصری آخر، عصری که فردای آن عید فطر است، غمگین می شوم. سلام بر تو ای ماه خدا. روزی که می آیی و روزی که با رفتنت دل های ما را تنگ می کنی.
ماه خدا! هر سال دوست می دارم که قبل از آمدنت، دعای وداعت را بخوانم، تا قدر تو را بیشتر بدانم.
امام سجاد علیه السلام در بخشی از دعای وداع ماه رمضان می فرماید: «اى خداوند، ماه رمضان در میان ما بس ستوده زیست و ما را مصاحب و یارى نیکو بود؛ و گرانبهاترین سودهاى مردم جهان را به ما ارزانى داشت. اما چون زمانش به سر رسید و مدتش و شمار روزهایش پایان گرفت، آهنگ رحیل کرد. اى خداوند، اینک با او وداع مىکنیم، همانند وداع با عزیزى که فراقش بر ما گران است و رفتنش ما را غمگین و گرفتار وحشت تنهایى کند، عزیزى که او را بر ما پیمانى است که باید نگهداریم و حرمتى که باید رعایت کنیم و حقى که باید ادا نماییم. پس، اکنون مىگوییم: بدرود اى بزرگترین ماه خداوند و اى عید اولیاى خدا. بدرود اى گرامىترین اوقاتى که ما را مصاحب و یار بودى، اى بهترین ماه در همه روزها و ساعتها. بدرود اى ماه دست یافتن به آرزوها، اى ماه سرشار از اعمال شایسته بندگان خداوند...» الی آخر با چندین بدرود دیگر که هر کدام برای کندن قلب از سینه کافی است.
ای ماه خدا! ای کاش روزهای تو شب نشود و شب های تو روز نگردد. ای کاش زمین آرامتر بچرخد. ای کاش زمان بایستد و با ما برای مدتی طولانی بمانی.
یادم می آید از کودکی ام، پدرم در آخرین روز ماه شعبان با کتابی به سراغمان می آمد و آمدن ماه رمضان را با خواندن آن خطبه ی معروف حضرت رسول برایمان زنده می کرد. همان خطبه ای که گویا هیچ یک از سال ها برایش تکراری نبود و از خواندنش خسته نمی شد:
«آخرین جمعه ماه شعبانالمعظم پیامبر اکرم حضرت محمدبن عبدالله(ص) برای ما خطبه خواند و فرمود: "به نام خداوند بخشنده مهربان؛ ای مردم! به درستی که ماه خدا با برکت و رحمت و آمرزش به شما روی آورده، ماهی است که نزد خدا بهترین ماهها است و روزهای آن بهترین روزها و شبهای آن بهترین شبها و ساعات آن بهترین ساعات است، ماهی است که در آن به مهمانی خدا خوانده شدهاید و در این ماه از جمله گرامی داشتگان خدای تعالی محسوب میشوید، و نفسهای شما، ثواب تسبیح دارد و خواب شما در این ماه عبادت و عمل شما در آن مقبول و دعای شما در آن مستجاب است.
پس با نیت خالص و دل پاک از پروردگار خود بخواهید تا شما را برای روزه این ماه و تلاوت قرآن مجید موفق بدارد، همانا شقی و بدبخت کسی است که در این ماه بزرگ از مغفرت الهی محروم شود. با گرسنگی و تشنگی در این ماه؛ گرسنگی و تشنگی روز قیامت را یاد آورید، به فقراء و مساکین صدقه دهید...
زبانهای خود را از معصیت نگاه دارید و چشمهای خود را از آنچه نظر کردن بر آن حرام است بپوشانید. گوشهای خود را از آنچه گوش دادن به آن حرام است باز دارید. یتیمان را محبت و ترحم نمائید تا بر یتیمان شما محبت و ترحم شود. از گناهان به سوی خدا توبه کنید و دستهای خود را در اوقات نماز به دعا بلند کنید. همانا که اوقات نماز بهترین ساعات است چون در این اوقات خدای عزوجل به نظر رحمت به بندگانش مینگرد و اگر با خدا مناجات و راز و نیاز کنند جواب میدهد و اگر او را بخوانند لبیک میفرماید و هرگاه از او حاجتی بخواهند اجابت کند.
ای مردم! بدرستیکه جانهای شما در گرو کردارهای شما است به طلب آمرزش و استغفار از گرو بیرون آورید و پشتهای شما از بار گناهان سنگین است با طول سجود سبک سازید و بدانید که خدای عزوجل به عزت خود قسم یاد کرده که نمازگزاران و سجدهکنندگان را عذاب نکند و آنان را در روزی که همه در پیشگاه پروردگار حاضر شوند به آتش قهر خود نترساند و نسوزاند...» الی آخر.
سه شنبه 11/5/1390 - 11:36
اخبار
با تلاش سربازان گمنام امام زمان(عج) در استان آذربایجان غربی، تیم ترویستی 7 نفره ای كه از سوی گروهك پژاك به ایران اعزام شده بود، منهدم شد.
یك مقام آگاه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران اعلام كرد: با تلاش سربازان گمنام حضرت بقیه الله (عج) در اداره كل اطلاعات استان آذربایجان غربی، یك تیم تروریستی گروهك پژاك در عملیات ویژه اطلاعاتی عملیاتی منهدم شد.
این تیم تروریستی كه از خاك عراق برای اقدامات متعدد تروریستی به خاك كشورمان اعزام شده بودند، در یك تیم 7 نفره سازماندهی شده بود كه با عكس العمل سریع و قاطع دستگاه امنیتی در نخستین ساعات بامداد امروز در یك عملیات ویژه، 3 نفر از آنان به هلاكت رسیده و 4 نفر دیگر دستگیر شدند.
از این تیم تروریستی مقادیری سلاح و مهمات، اسناد درون گروهی و طرح های تروریستی كشف شده است.
سركرده این تیم تروریستی فردی از اهالی تركیه بوده كه در سالهای گذشته جنایات متعددی را علیه شهروندان مناطق مرزی كشورمان مرتكب شده بود. از جمله اقدامات این تروریست، ترور یكی از روحانیون و فردی به نام شمس الدین بوران بوده است.
این تیم تروریستی از سوی سركردگان گروهك قصد داشتند سلسله اقدامات خرابكارانه ای را در منطقه عملیاتی كنند كه از جمله آنها انفجار 7 مرداد سال جاری در خط لوله گاز صادراتی ایران به تركیه در منطقه مرزی بازرگان بود كه با تلاش مامورین محلی این آتش سوزی در مراحل اولیه مهار و كنترل شد
این ضربه مهلك بر پیكر نیمه جان گروهك تروریستی پژاك كه از سوی حامیان خارجی خود تجهیز شده بودند، از ساعات اولیه صبح امروز بهت شدیدی در اردوگاه این گروهك تروریستی و حامیانش به وجود آورده است.
این مقام آگاه به باشگاه خبرنگاران گفت كه تا ساعاتی دیگر اطلاعات تكمیلی درباره این عملیات ویژه منتشر خواهد شد.
سه شنبه 11/5/1390 - 11:32
اخبار
دولت در جلسه دیروز خود با افزایش تعطیلی عید فطر موافقت كرد.
به گزارش فارس، دولت در جلسه دیروز (یكشنبه) با افزایش تعطیلی عید فطر موافقت كرد.
بنا بر این گزارش، قرار است این لایحه بهزودی به مجلس ارائه شود
سه شنبه 11/5/1390 - 11:31
انتقادات و پيشنهادات
این اتفاقی نیست! هست؟!
فرصت زیادی برای نوشتن ندارم... فقط نوشتم كه فراموشم نشود:
ساختمان اوضاع خوبی ندارد. اهالی ساختمان ناراضی اند. نهایتا اعتراض ها بالا میگیرد. سهرابی «برای استراحت» چند روزی ساختمان را ترك می كند. دكتر افشار كه كاملا اتفاقی به عنوان یك قهرمان شناخته شده است، با محبوبیت فراوان جانشین مدیر ساختمان می شود. افشار شعار های انقلابی می دهد: «ساده زیستی و دوری از اشرافیت»، «دوری از ویژه خواری»، «خدمت بی وقفه»، «رفاه اهالی ساختمان»، «قطع كردن دست مفسدین»، «مردمی بودن و توجه به نظرات همه» و...
بتدریج اوضاع عوض می شود. افشار به فساد مالی، ویژه خواری، بی توجهی به مردم و اشرافیت مبتلا می شود. اهالی ساختمان نسبت به اوضاع بد ساختمان معترض اند. اهالی بوسیله عوامل افشار مورد ضرب و شتم قرار میگیرند. آنها به این فكر میكنند كه بهتر بود با سهرابی می ساختند و اوضاع را تا این اندازه بحرانی نمی كردند. سهرابی بر میگردد...
اشتباه نكنید؛ این ربطی به یك رئیس جمهور یا یك حزب سیاسی ندارد... فراتر ببینید و تحلیل كنید! در ساختمان پزشكان نهایتا همه تكرار می كنند كه : «انگار هیچ وقت این ساختمان سر و سامان نخواهد یافت»
وبعد تیتراژ پایان:
این خونه روشنه... اما چراغی نیست/ دنیام عوض شده... این اتفاقی نیست!
به نظر شما این قصه اتفاقی است؟ فرصت نوشتن و تحلیل بیشتر برای شما... اول یاد «قلعه حیوانات» جورج اورول می افتید... ولی بعد آنچنان ملاحظات و حواشی بومی و آشنا می بینید كه یاد تلقی های دیگری از اوضاع دیگری می افتید! حالا برگردید سوابق نویسندگان و كارگردان را ببینید...
این اتفاقی نیست... هست؟!
------------------------------
برای تذكر:
امام (ره):
من به همه شما عرض میکنم که اگر - خدای ناخواسته - اسلام در ایران سیلی بخورد , در همه دنیا سیلی خواهد خورد و بدانید که به این زودی دیگر نمی تواند سرش را بلند کند. این الان یک تکلیف بسیار بزرگی است که از همه تکالیف بالاتر است.
حفظ نظام اسلامی از اوجب واجبات است، از نماز و روزه هم واجب تر است.
اگر اسلام را می خواهیم باید این جمهوری را حفظش كنیم .
یامین پور
سه شنبه 11/5/1390 - 11:30
اهل بیت
امام زین العابدین هنگام ورود ماه مبارك رمضان می فرمودند: خدایا ما را یاری كن تا روزهای این ماه را روزه بداریم و شبهایش را با نماز و اظهار خاكساری در برابر تو به صبح آوریم؛ تا هیچ روز آن بر غفلت ما و هیچ شب آن بر كوتاهی ما گواه نباشد.
امام سجاد (ع) در دعای چهل و چهارم صحیفه سجادیه اینگونه با پروردگار خویش مناجات می كرد: ستایش برای خداست كه ما را به سپاس خود رهنمون گردید و به آن اهلیت بخشید تا از شكرگزاران احسان او باشیم و بر این كار، ما را پاداش نیكوكاران دهد.
ستایش برای خداست كه دین خود را به ما عطا فرمود و ما را به آیین خود ویژه گردانید و به راههای احسان خویش پویا ساخت تا به فضل نعمت او به سوی خشنودیاش روانه شویم؛ ستایشی كه آن را از ما قبول كند و به سبب آن از ما راضی شود.
** ماه پاكیزگی از آلودگی ها
ستایش برای خداست كه ماه خود، ماه رمضان را از جمله راههای احسان قرار داد كه ماه روزه، ماه اسلام، ماه پاكیزگی از آلودگیها، ماه رها شدن از گناهان و ماه شب زندهداری است. ماهی كه قرآن در آن نازل شده؛ قرآنی كه راهنمای مردم و نشانه آشكار هدایت و جدا كننده حق از باطل است.
پس به سبب حرمتهای فراوان و فضیلتهای نمایان كه برای این ماه مقرر داشت، برتری آن را بر دیگر ماهها عیان فرمود. برای بزرگداشت آن، چیزهایی را كه در ماههای دیگر حلال كرده بود، در این ماه حرام گردانید، و خوردنیها و آشامیدنیها را ممنوع كرد، و برای آن زمانی معین قرار داد، كه نه اجازه میدهد آن زمان معین، پیش انداخته شود و نه میپذیرد كه به تاخیر افتد.
آن گاه یكی از شبهای این ماه را بر شبهای هزار ماه دیگر برتری داد و نام آن را "شب قدر" نهاد؛ شبی كه در آن، فرشتگان و روح به فرمان پروردگارشان بر هر یك از بندگان او كه بخواهد، با تقدیر بیتغییر الهی كه برای هر كاری در نظر گرفته شده، فرود میآیند.
** به ما بیاموز كه حرمت این ماه را بزرگ بشماریم
خدایا، بر محمد و خاندانش درود فرست و به ما بیاموز كه چگونه فضیلت این ماه را بشناسیم و حرمتش را بزرگ بشماریم و از آنچه ما را منع فرمودهای؛ خودداری كنیم، و یاری كن تا با نگه داشتن اعضا و جوارح خود از گناه و به كار گماشتن آنها در آنچه سبب خشنودی توست، روزهای آن را روزه بداریم؛ آن سان كه به سخنان بیهوده گوش نسپاریم، و چشم خود را به سوی بازیچهها ندوانیم، و به حرامها دست نگشاییم، و به سوی ناشایستهها قدم بر نداریم، و شكمهایمان جز آنچه تو حلال كردهای در خود جمع نكند، و زبانمان جز آنچه تو فرمودهای نگوید، و جز در آنچه ما را به ثواب تو نزدیك میسازد، خود را به زحمت نیندازیم و جز آن كار كه ما را از مجازات تو حفظ میكند به كار دیگر نپردازیم.
آن گاه به لطف خود، همه این اعمال را از ریای ریاكاران و آوازه جویی آوازهجویان پیراسته كن، تا كسی را در عبادت خود با تو شریك نگیریم و جز تو منظور و مرادی نجوییم.
** ما را بر اوقات نمازهای پنج گانه آگاهی ده
خدایا، بر محمد و خاندانش درود فرست و ما را در این ماه بر اوقات نمازهای پنج گانه آگاهی ده؛ با احكام و شرایط آن كه مقرر فرمودهای، و واجباتش كه لازم گرداندهای، و وظایفی كه به آنها موظف كردهای، و هنگامههایی كه برای آنها قرار دادهای آشنا كن.
خدایا ما را در نماز، با كسانی برابر ساز كه مراتب بلند آن را دریافتهاند و اركان آن را حفظ میكنند و آن را در وقت خود، به شیوه بنده و فرستاده تو ـ كه درودهای تو بر او و خاندانش باد ـ در ركوع و سجود و همه فضیلتهای آن با كاملترین وضو و در نهایت خشوع به جای میآورند.
** با كدام دشمن، یكدل نمی شویم
توفیقمان ده كه در این ماه، با نیكی و احسان، به سوی خویشان خود رویم، و با بخشش و عطایا از همسایگان خود دلجویی كنیم، و داراییهای خود را از حقوق مردم بپیراییم، و با جدا كردن زكات پاكیزه نماییم، و با كسی كه از ما دوری گزیده آشتی كنیم. با آن كه بر ما ستم نموده، از مقتضای انصاف در نگذریم، و با آن كه با ما دشمنی ورزیده صلح كنیم، مگر كسی كه در راه تو و برای تو با او دشمن شدهایم، كه او دشمنی است كه با وی دوستی نمیكنیم، و از حزبی است كه با آن یكرنگ و یكدل نمیشویم.
ما را موفق كن كه در این ماه با انجام دادن كارهای نیك و پسندیده خود را به تو نزدیكتر سازیم؛ اعمالی كه با آنها گناهانمان را بیامرزی و ما را از شروع به ناشایستهها نگاه داری، تا هیچ یك از فرشتگان تو بیش از طاعتهای گوناگون ما نزد تو طاعت نیاورند، و در انواع سببهای تقرب، به پای ما نرسند.
** ما را شایسته كرامتی كن كه به دوستان خود وعده داده ای
خدایا، من از تو میخواهم كه به حق این ماه، و به حق هر فرشتهای كه او را مقرب خود ساختهای، و هر پیامبری كه او را به رسالت فرستادهای، و هر بندهی صالحی كه برگزیدهای و او از آغاز تا انجام این ماه در عبادتت كوشیده است، بر محمد و خاندانش درود فرستی و ما را شایسته آن كرامت كنی كه به دوستان خود وعده فرمودهای، و از آنچه برای بندگان كوشا در اطاعت خود قرار دادهای، برخوردارمان سازی، و به رحمت خود ما را در صف آنانی درآوری كه بالاترین مرتبههای بهشت را سزاوارند.
** ما را جزو بهترین كسانی قرار ده كه با این ماه به سرآورده اند
خدایا، بر محمد و خاندانش درود فرست و چنان كن كه ما از كجروی در مساله توحید تو، و كوتاهی در بزرگداشت تو، و شك در دین تو، و گم كردن راه تو، و غفلت از حرمتگزاری تو، و فریب خوردن از دشمن تو، شیطان رانده شده، بركنار مانیم.
خدایا، بر محمد و خاندانش درود فرست و هرگاه در هر یك از شبهای این ماه بخشایش تو جمعی از بندگانت را از بند عذاب رهایی بخشد و گذشت تو ایشان را ببخشاید، ما را از جمله این بندگان قرار ده و در شمار بهترین كسانی درآور كه با این ماه به سر بردهاند و با آن همراهی كردهاند.
** با ناپدید شدن این ماه گناهان ما را محو كن
خدایا، بر محمد و خاندانش درود فرست و چون هلال این ماه ناپدید شود، گناهان ما را نیز محو نما، و چون روزهای آن به پایان رسد، آلودگیهای ما را نیز از میان بردار، تا در حالی آن را پشت سر گذاریم كه تو ما را از هر خطا پیراستهای و از هر گناه پاكیزه ساختهای.
خدایا، بر محمد و خاندانش درود فرست و اگر در این ماه میانهروی پیشه نكردهایم، ما را به راه میانه آور، و اگر از راه راست منحرف شده ایم؛ به راه راستمان بدار، و اگر دشمن تو، شیطان، ما را احاطه كرده است، از چنگ او رهاییمان بخش.
** لحظه های این ماه را با طاعت ما بیارای
خدایا، این ماه را با عبادت ما آكنده ساز، و لحظههایش را با طاعت ما بیارای، و ما را یاری كن كه روزهایش را روزه بداریم و شبهایش را با نماز و نیاز و فروتنی و اظهار خاكساری در برابر تو به صبح آوریم، تا هیچ روز آن بر غفلت ما، و هیچ شب آن بر كوتاهی ما گواه نباشد.
خدایا، ما را در ماهها و روزهای دیگر و تا زندهایم، این چنین قرار ده و از آن بندگان شایسته خود گردان كه بهشت را به میراث میبرند و در آن جاودانه میمانند؛ آنان كه آنچه باید در راه خدا بدهند، میدهند و در حالی به سوی پروردگارشان باز میگردند كه دلهایشان هراسان است؛ آنان كه در كارهای نیك شتاب میورزند و هم ایشان در آنها بر یكدیگر سبقت میگیرند.
خدایا، در هر وقت و در هر زمان و در هر حال، بر محمد و خاندانش درود فرست، به شمار درودهایی كه بر دیگران فرستادهای، و چندین برابر همه آنها؛ چندان كه جز تو كسی آنها را شماره نتواند كرد، زیرا تو هر چه خواهی همان كنی.
سه شنبه 11/5/1390 - 11:24