• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 1028
تعداد نظرات : 105
زمان آخرین مطلب : 3476روز قبل
اطلاعات دارویی و پزشکی

به پخته و بخارپز برای عفونت ریه و سرماخوردگی مفید است و می‌تواند در تقویت سیستم تنفسی مفید باشد.

اگر میوه به را اینگونه مصرف کنید

*خواص به

 مصرف بهِ بخارپز می‌تواند برای تقویت سیستم تنفسی و عفونت ریه مفید باشد.این میوه معمولاً در فصل پاییز وارد بازار می‌شود و فیبر زیادی دارد که می‌تواند برای کاهش اسید اوریک و کلسترول مفید باشد.

مریم شیرمستی، کارشناس تغذیه، در خصوص خواص به گفت: این میوه کم کالری است و می‌تواند در دسته سبزیجات نیز دسته‌بندی شود و چون مقدار قند موجود در آن کم است مصرف آن برای افراد مبتلا به دیابت ممنوعیتی ندارد. به گفته این کارشناس تغذیه، ویتامین C موجود در این میوه برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است.

شیرمستی با اشاره به رنگ زرد موجود در به، یادآوری کرد: این رنگ زرد نشان‌دهنده وجود بتاکاروتن و پیش ساز ویتامین A است که می‌تواند برای شادابی پوست و پیشگیری از انواع سرطان مفید باشد. فیبر فراوان موجود در این میوه همچنین در پیشگیری از یبوست و سرطان روده مفید است.

 این کارشناس تغذیه با بیان خواص درمانی دانه‌های به هم افزود: این دانه‌ها اگر در آب گرم قرار گیرند موسیلاژ موجود در آن آزاد می‌شود و این ترکیبات ژله‌ای برای التهاب تارهای صوتی و ریه مفید است. مراقب باشید دانه ها را نباید بجوید.

*چای به:

دکتر مهرداد کریمی، متخصص طب سنتی در مورد چای به می‌گوید: معمولاً آنچه در متون سنتی به عنوان چای انواع میوه‌ها اشاره می‌شود همان دمنوش است و منظور از چای «به» در واقع همان دمنوش «به» است.دمنوش «به» یکی از نوشیدنی‌های سنتی قدیمی ایرانی است که برای تهیه آن ابتدا باید «به» را خشک کرد.

 البته برای خشک کردن «به» هرگز نباید آن را تحت حرارت یا آفتاب قرار داد. روش درست این است که آن را به قطعات کوچک تقسیم کنیم و در سایه قرار دهیم تا خشک شود. اگر «به» را یک تکه بگذاریم گرچه روند خشک شدن طولانی‌تر می‌شود اما مواد بیشتری در آن باقی می‌ماند. وقتی «به» خشک شد، می‌توان آن را بسته‌بندی کرد و در فریزر قرار داد.

برای تهیه دمنوش «به» باید به اندازه نصف قاشق غذاخوری «به» خشک‌شده را در یک لیوان آب جوشیده ریخت و در آن را گذاشت تا دم بکشد.

بعد از یک ربع این دمنوش آماده نوشیدن است. این دانه‌ها اگر در آب گرم قرار گیرند موسیلاژ موجود در آن آزاد می‌شود و این ترکیبات ژله‌ای برای التهاب تارهای صوتی و ریه مفید است. در فصولی که «به» در دسترس است، می‌توان برای تهیه دمنوش آن از میوه تازه هم استفاده کرد.

 به این ترتیب که میوه را رنده می‌کنند و یک قاشق غذاخوری از آن را در آب جوش می‌ریزند و بعد از یک ربع دمنوش به دست آمده را مصرف می‌کنند. البته بهتر است آن را صاف و بعد میل کنید.

خوردن این دمنوش بعد از غذا اشکالی ندارد اما در این شرایط باید کمی غلیظ‌تر مصرف شود و میزان آب جوشیده اضافه شده به نصف لیوان کاهش یابد تا به تقویت دستگاه گوارش کمک کند. این نوشیدنی آرامش‌بخش است و به تقویت قوای مغزی نیز کمک می‌کند.

چهارشنبه 2/11/1392 - 10:2
اطلاعات دارویی و پزشکی

خطری که پیتزا برایمان دارد!

افراد مبتلا به این مشكل با خوردن قارچ دچار واكنش های حساسیتی می شوند. بنابراین اگر به قارچ حساسیت دارید، حواس تان باشد. اسید اوریك بالا : اگرچه قارچ منبع پروتئینی خوبی است اما مصرف آن به میزان زیاد برای افرادی كه اسید اوریك بالا دارند، توصیه نمی شود. بنابراین پیتزای قارچ سفارش ندهید.

8 خطری که پیتزا برایمان دارد

پیتزا غذای خوشمزه است اما بعضی ها فقط باید نگاهش كنند؛ چون برایشان از سم هم خطرناك تر است!

 1 - كالباس و سوسیس متهم ردیف اول اختلال در گوارش: تركیبات موجود در سوسیس و كالباس اعم از روغن، ادویه و موادی كه علاوه بر گوشت و مرغ به سوسیس و كالباس اضافه می شوند، همگی روی عملكرد دستگاه گوارش تاثیر منفی می گذارند. ابتلا به سرطان : سوسیس و كالباس حاوی مواد افزودنی و نگه دارنده هستند. این تركیب ها باعث ایجاد رادیكال های آزاد در بدن می شوند و زمینه ساز ابتلا به سرطان هستند. افزایش وزن : این دو خوراكی چربی بالایی دارند. به همین دلیل مصرف آنها باعث اضافه وزن می شود. زمینه بروز حساسیت : ادویه و مواد نگهدارنده موجود در این خوراكی ها زمینه ساز ابتلا به حساسیت غذایی است.

2 - خمیر؛ دشمن سلیاكی ها سلیاك : اولین مسئله، آرد گندمی است كه خمیر را با آن تهیه می كنند. این آرد به دلیل اینكه حاوی «گلوتن» است، برای افراد مبتلا به سلیاك مثل سم است. بنابراین باید از پیتزا چشم بپوشند. اما غیر از این گروه اصلی، افراد دیگری هم هستند كه باید به دلیل وجود همین خمیر، پیتزا را با احتیاط بخورند. ریفلاكس : به دلیل مخمر موجود در خمیر پیتزا ممكن است افراد دچار افزایش اسید معده و ریفلاكس شوند. افرادی هم كه مبتلا به مشكلات گوارشی هستند باید در مصرف پیتزا احتیاط كنند. حساسیت به شیر : اگر در پخت خمیر پیتزا به جای آب از شیر استفاده كرده باشند، افراد مبتلا به حساسیت به لبنیات یا عدم تحمل لاكتوز نباید آن را مصرف كنند.

 3 - دشمن فشاری ها حساس به لبنیات : ممكن است بدن افراد مبتلا به فشارخون به پیتزا واكنش نشان دهد. عدم تحمل لاكتوز : اگرچه منبع اصلی لاكتوز شیر است، نه پنیر اما پنیر هم حاوی این نوع قند است. بهتر است افراد مبتلا به عدم تحمل لاكتوز پیتزای بدون پنیر نوش جان كنند. فشارخون بالا : پنیر شور است. بنابراین خوردن پنیر در افراد مبتلا به فشارخون بالا باید محدود شود. دیر هضم ها : بعضی افراد دچار مشكل تاخیر در هضم مواد غذایی هستند. این افراد به سختی پنیر پیتزا را هضم می كنند. بنابراین بهتر است پیتزای بدون پنیر بخورند.

4 - قارچ؛ دشمن حساسیتی ها حساسیت به قارچ : افراد مبتلا به این مشكل با خوردن قارچ دچار واكنش های حساسیتی می شوند. بنابراین اگر به قارچ حساسیت دارید، حواس تان باشد. اسید اوریك بالا : اگرچه قارچ منبع پروتئینی خوبی است اما مصرف آن به میزان زیاد برای افرادی كه اسید اوریك بالا دارند، توصیه نمی شود. بنابراین پیتزای قارچ سفارش ندهید.

5 - فلفل؛ دشمن پوست و معده زخم معده : افراد مبتلا به زخم معده،‌ ورم معده، ریفلاكس و هر نوع مشكل گوارشی ای مانند آن باید پیتزایی مصرف كنند كه فلفل ندارد. چون باعث تحریك معده و افزایش مشكل شان می شود. حساسیت به فلفل : بعضی افراد به فلفل (از هر نوعی كه باشد) حساسیت دارند. بنابراین نباید فلفل مصرف كنند. به این دلیل كه كهیر و دیگر عوارض حساسیت زا در انتظارشان خواهد بود.

6 - پیاز ؛ دشمن معده و ریه جنگ معده و پیاز : افرادی كه دچار مشكل گوارشی به ویژه زخم معده هستند، نباید پیاز به ویژه پیاز خام مصرف كنند چون تركیبات موجود در پیاز به ویژه گوگرد و آلیسین آن باعث تحریك معده و افزایش ترشح اسید معده می شوند. جنگ نفس و پیاز : بهتر است افراد مبتلا به تنگی نفس، كمتر پیاز مصرف كنند. به این دلیل كه تركیبات پیاز كه فرار هستند، باعث تحریك دستگاه تنفسی این افراد می شود.

7 - گوشت ؛ دشمن نقرسی ها نقرس: اگر مبتلا به نقرس هستید، مصرف پیتزای گوشتی یا هر نوع پیتزای حاوی این ماده غذایی را فراموش كنید. چربی بالا : چربی خون تان را اندازه گرفته اید؟ اگر چربی خون تان بالا باشد، خوردن پیتزای گوشت با پیتزاهایی كه مقدار كمی هم گوشت قرمز دارند، مناسب نیست. چون اغلب گوشت های مصرفی در پیتزا پرچرب هستند، همین مسئله باعث افزایش چربی خون می شود.

 8 - ماهی حساسیت دریایی : بعضی افراد به غذاهای دریایی به ویژه ماهی حساسیت دارند. بنابراین با خوردن پیتزای ماهی یا دیگر خوراك های دریایی، نشانه های حساسیت شان بروز پیدا می كند. بنابراین بهتر است این افراد خوردن این نوع پیتزا را فراموش كنند.

 

عصرایران

چهارشنبه 2/11/1392 - 10:2
اطلاعات دارویی و پزشکی

متخصص گوش و حلق و بینی گفت: در گوش یک عصب وجود دارد که با عصب دهمی که به قلب می‌رود ارتباط دارد. اگر این عصب تحریک شود، می‌تواند باعث ایست قلبی شود؛ بنابراین نباید با وسائل و ابزارها گوش را تحریک کرد.

گوش پاک‌کن ممنوع

سید نظام‌الدین قهاری در پاسخ به پرسش شهروندان در مشاوره سلامت پیرامون راه‌‌‌های صحیح تمیز کردن گوش اظهار داشت:‌ گوش مژک‌هایی دارد که تمیز سازی گوش را انجام می‌دهند؛ البته در مواقعی که چربی گوش زیاد است، پزشک متخصص می‌تواند نسبت به خارج سازی و شستشوی آن اقدام کند.

متخصص گوش، حلق و بینی گفت: هیچگاه نباید از گوش‌پاک‌کن که به غلط به این نام مشهور شده، استفاده کرد. قهاری تصریح کرد: در گوش یک عصب وجود دارد که با عصب دهمی که به قلب می‌رود ارتباط دارد که اگر این عصب تحریک شود، می‌تواند باعث ایست قلبی شود؛ بنابراین نباید با وسائل و ابزارها گوش را تحریک کرد.

وی استفاده از قطره‌های گوش موجود در داروخانه‌ها را منوط به تجویز پزشک دانست و گفت: پزشک معالج با توجه به جرم گوش فرد و برای نرم کردن آن استفاده از این قطره‌ها را توصیه می‌کند؛ اما افراد دقت داشته باشند که این قطره‌ها را نیز نمی‌توان به طور خودسرانه استفاده کرد.

 

فارس

چهارشنبه 2/11/1392 - 10:0
اطلاعات دارویی و پزشکی

پژوهشگران به خانم هایی که مراسم عروسی و یا خواستگاری در پیش رو دارند توصیه می‌کنند رژیم غذایی خاصی برای داشتن زیبایی بیشتر در این مراسم را از قبل رعایت نمایند.

قبل از رفتن به مهمانی این نوشیدنی را نخورید

با وجود مزایای فراوانی که مصرف شیر برای سلامت افراد به ویژه بانوان دارد اما برای گروه خاصی از بانوان مصرف زیاد آن به صورت خالص توصیه نمی‌شود.

 گفتنی است، تحقیقات نشان داده است دخترانی که در روز دو یا چند لیوان شیر مصرف می‌کنند تا 20 درصد بیشتر از سایر دخترانی که تنها روزی یک لیوان شیر مصرف می‌کنند در معرض ابتلا به "آکنه‌های پوستی" قرار دارند.

پژوهشگران علل خاصی از جمله عدم وجود چربی در شیر، خالصی قند موجود در شیر و یا هورمون‌هایی که در شیر ترشح می‌شوند را از جمله عللی می‌دانند که می‌توانند سبب ایجاد آکنه در افراد شود و به ویژه در قرارهای کاری یا مهمانی‌ها باعث "کاهش اعتماد به نفس" آنها شود.

 دانشمندان و متخصصان پوست و مو برای رفع این مشکل در ایجاد آکنه‌های پوستی به دختران نوجوان توصیه می‌کنند به جز یک لیوان شیر در طول روز در باقی ساعات برای رفع نیاز بدن به لبنیات از سایر فرآورده‌های مشتق شده از شیر مانند ماست، بستنی، پنیر، کره، خامه و نظایر این مواد غذایی استفاده کنند زیرا "مولکولهای چربی" شیر در این حالت شکسته می‌شود و در نتیجه مشکلاتی مانند آکنه‌های پوستی کمتر به وجود می‌آید.

 

باشگاه خبرنگاران

چهارشنبه 2/11/1392 - 9:59
اطلاعات دارویی و پزشکی

ویه‌ها جزو طعم‌دهنده‌های پرکاربرد در آشپزخانه ما ایرانی‌ها هستند.

 ۵ گنج آشپزخانه

ادویه‌ها جزو طعم‌دهنده‌های پرکاربرد در آشپزخانه ما ایرانی‌ها هستند. کمتر غذایی را می‌توان یافت که حداقلیک تا ۲ نوع ادویه در آن به کار نرفته باشد. اصلاً غذاهای ایرانی با این ادویه‌ها عطر و طعم پیدا می‌کنند.

در این مطلب به نقد و بررسی پرمصرف‌ترین انواع ادویه‌ها پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

-دارچین علیه اضطراب

* دارچین، پوست خشک‌شده شاخه‌های نوعی درخت بومی هند است. این ادویه خوش‌عطر، طبع گرم و خشکی دارد.

* شادی‌آور، آرام‌بخش، تقویت‌کننده کبد و قلب، کاهنده قندخون، برطرف‌کننده بوی بد دهان، ادرارآور و قاعده‌آور است.

می‌تواند جلوی اسهال را بگیرد،‌ فشارخون را کاهش بدهد، گرفتگی‌های عضلانی را تا حدی از بین ببرد، تب را پایین بیاورد و یک آنتی‌هیستامین خوب و طبیعی هم محسوب شود.

 * خانم‌های باردار، شیرده و افراد مبتلا به زخم‌ها و ناراحتی‌های گوارشی باید در مورد میزان مصرف دارچین با پزشک خود مشورت کنند زیرا زیاده‌روی در مصرف این ادویه می‌تواند برای برخی از افراد، تپش قلب، تعریق و حساسیت را به دنبال داشته باشد. در ضمن، مصرف بیش از حد دارچین به افرادی با مزاج گرم نیز توصیه نمی‌شود.

یادآوری: بهتر است چوب درسته و پودرنشده دارچین را به چای یا غذاهای خود اضافه و کمی پیش از سرو غذا، چوب را از ظرف غذا خارج کنید. جوشیدن چوب دارچین بیشتر از 15- 10 دقیقه داخل چای یا غذا توصیه نمی‌شود چون می‌تواند باعث تلخ شدن آن شود.

 -زعفران علیه افسردگی

* این ادویه بسیار خوش‌عطر و رنگ، جزو ادویه‌های نشاط‌آور است و باعث بهبود خلق‌وخو می‌شود.

* زعفران میل جنسی را تقویت می‌کند، ادرارآور و قاعده‌آور است، پوست را شاداب و قلب و کبد را تقویت می‌کند، بوی بد دهان را از بین می‌برد و در درمان افسردگی کاربرد دارد. در ضمن، آرام‌بخش و خواب‌آور هم است، تب و تهوع را تخفیف و قدرت حافظه را افزایش می‌دهد، فشار و چربی‌خون را کم می‌کند و ضدنفخ خوبی نیز محسوب می‌شود.

یادآوری: زعفران را باید برای حفظ عطر، طعم و رنگ منحصربه‌فرد آن، حدود 3-2 دقیقه پیش از پایان پخت به غذا اضافه کرد و آن را در جای خشک و خنک نگه داشت.

 -زردچوبه علیه کبد چرب

 * زردچوبه که در اصطلاح عامیانه به آن زرچوبه می‌گویند، جزو ادویه‌های پرخاصیتی است که مصرف 3 تا 4 گرم از آن در روز می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان را کاهش دهد.

 * مصرف این ادویه پرکاربرد، به دلیل تقویت کبد و خاصیت سم‌زدایی به افراد مبتلا به هپاتیت و کبد چرب توصیه می‌شود.

* زردچوبه، ضدنفخ و ضدگرفتگی عضلات، به خصوص عضلات شکم بعد از صرف غذا یا در زمان عادت ماهیانه است.

یادآوری: زردچوبه قابلیت جذب رطوبت بسیار بالایی دارد بنابراین باید در جای کاملا خشک و خنک و در ظرف‌های کاملا دربسته نگهداری شود.

این ادویه پرخاصیت، حاوی ترکیب‌هایی فنولی و حساس به حرارت است بنابراین توصیه می‌شود برای پیشگیری از هدر رفتن خواصش، این ادویه را 5 تا 10 ثانیه در مقدار کمی روغن تفت بدهید و 10 دقیقه پیش از پایان زمان پخت، آن را به غذا اضافه کنید.

-فلفل علیه چاقی

* فلفل، طبع گرمی دارد و می‌تواند تا اندازه‌ای باعث افزایش سوخت‌وساز بدن هم شود. به همین دلیل خیلی از ما بعد از خوردن غذاهای تند و حاوی فلفل، احساس گرما و گرگرفتگی می‌کنیم.

 * استفاده از فلفل سیاه یا قرمز یا مصرف غذاهای حاوی آن‌ها، باعث تحریک معده و دستگاه گوارش می‌شود بنابراین بهتر است افراد مبتلا به زخم‌های گوارشی، ورم ‌معده یا ریفلاکس، قید خوردن این 2 ادویه تند و آتشین را بزنند.

* مصرف حجم متعادلی از فلفل سیاه یا قرمز به افراد دچار اضافه‌وزن برای افزایش متابولیسم بدن آن‌ها در کنار رعایت رژیم غذایی و ورزش توصیه می‌شود.

یادآوری: بهتر است برای حفظ عطر و طعم فلفل سیاه، آن را به صورت دانه‌های درسته از عطاری‌ها یا فروشگاه‌های مواد غذایی تهیه و خودتان به اندازه نیاز روزانه خانواده، این دانه‌ها را بکوبید یا آسیاب کنید.

 در ضمن، فلفل‌ها مانند زردچوبه، بوی خامی ندارند و برای حفظ خاصیت آن‌ها، می‌توان حدود 15-10 دقیقه پیش از پایان زمان پخت، آن‌ها را به غذا اضافه کرد.

-پودر سیر علیه فشارخون

 * سیر یکی از گیاهان دارویی بسیار پرخاصیت است که می‌تواند به کاهش و تنظیم فشارخون، کاهش غلظت خون، کاهش کلسترول خون و تقویت کبد کمک کند.

* سیر حاوی ویتامین‌های A،B و C است و به هضم غذا کمک می‌کند. بیشتر این خواص، در سیر تازه و بودار پیدا می‌شوند و پودر کردن آن، تا حد زیادی خواصش را هم از بین می‌برد.

یادآوری: اگر شما جزو طرفداران ادویه پودر سیر هستید و می‌خواهید کمی از خاصیت‌های سیر هم با مصرف پودر سیر به بدنتان برسد، باید خودتان سیر را با پوسته رویی آن خشک کنید و درست پیش از مصرف، مقداری از سیر خشک‌شده را آسیاب و در مراحل پایانی پخت، به غذایتان اضافه کنید.

 

همشهری

چهارشنبه 2/11/1392 - 9:59
دعا و زیارت

همچینین در اللئالی فیض کاشانی (ره) است که گاه شخصی دچار سختی بشود یا حاجتی داشته باشد که هیچ جای امیدی برای بر اوردن ان نباشد در اخر شب واگر ثلث سوم جمعه باشد بهتر است ...

دعایی مجرب برای حاجتی كه امیدی به برآورده شدن آن نیست

جهت هر حاجت وگرفتاری
 

 ملا محسن فیض کاشنی (ره)در الئالی المخزونه                                                                

 

   نقل می نماید که اگر کسی را حاجتی به درگاه خداوند(جل جلاله) باشد ومطلبی را از خداوند (عظم شانه )    بخواهد از حیث ثروت - علم وعمل وغیر ذالک یا انکه به بلایی گرفتار باشد از قبیل فقر - بدبختی -هلاکت  –ناخوشی جسمانی یا نا راحتی روحی باید  سه شب جمعه بعد از گذشتن دو ثلث از شب جمعه  تقریباساعتی قبل از اذان صبح) بیدار شودو وضوی کاملی بعمل اورد به نیت قربت وسپس  دو رکعت نماز حاجت بخواند به حمد وهر سوره ای که خواست وبعد از ان صد مرتبه صلوات بفرست   وهزار ویک مرتبه بگوید :

 

(( بسم الله الرحمن الرحیم بحق بسم الله الرحمن الرحیم))

 

وبعد از ان دوباره صد مرتبه صلوات بفرستد ومطلب خودرا از خداوند (عز ذکره) بخواهد که انشا الله بر اورده است واگر دفعهء اول بر اورده نشد شب جمعه دوم انجام   دهد واگر نشد شب جمعه سوم انجام دهد که انشاء الله تخلف ندارد .

 

 

همچینین در اللئالی فیض کاشانی (ره) است که گاه شخصی دچار سختی بشود یا حاجتی داشته باشد که هیچ جای امیدی برای بر اوردن ان نباشد در اخر شب واگر ثلث سوم جمعه باشد بهتر است بر خیزد و وضو بگیرد ودو رکعت نماز حاجت بخواند وبعد از نماز هفتاد بار این دعا را بخواند به اذن خدا مطلب حاصل شود و بسیار مجرب است.

 

((یا ابصر الناظرین یا اسرع الحاسبین یا اسمع السامعین     یا اکرم الاکرمین یا ارحم الراحمین ویا احکم الحاکمین))

بعد از دعا دست خود را بلند کند واز قاضی الحاجات حاجت  خود را بخواهد که روا است انشاء الله تعالی

dinshenas

چهارشنبه 2/11/1392 - 9:3
قرآن

!

در روایات آمده که پیامبر(صلی الله علیه وآله) برای رفع چشم زخم برای امام حسن و امام حسین دعایی نوشته است و پیامبر می‌فرماید که حضرت ابراهیم برای حضرت اسماعیل نیز همین تعویذ برای دفع شر چشم را نوشته است. در نهج‌البلاغه آمده است که العین حق والرقی حق چشم زخم حق است و توسل به دعا برای دفع آن نیز حق است.

 

چشم زخم در قرآن
سحر چشم
سحر و جادو از توانمندی‌های ذاتی بشر است و انسان‌ها می‌توانند به اعتدال ذاتی و غیر اکتسابی به این توانایی به صورت فعلی دست یابند و یا با آموزش و پرورش، استعداد و توانمندی ذاتی خویش را در این زمینه آشکار سازند.

در داستانی که قرآن درباره مردم بابل گزارش می‌کند به مسأله وجود سحر و تعلیم آن به کمک دو فرشته الهی به نام هاروت و ماروت اشاره می‌نماید. در این داستان که در سوره بقره آمده به خوبی تبیین و تحلیل می‌گردد که سحر و جادو قابل تعلیم و آموزش است و کارکردهای بسیاری دارد و می‌تواند امری مثبت و سازنده و یا منفی و زیان‌بار باشد.

انسان این استعداد و توانمندی را به طور ذاتی دارا می‌باشد که از عناصر فرامادی استفاده کند و یا ابزارهای مادی را در امور فرامادی به کار گیرد در مورد اخیر مراد آن است که شخص می‌تواند از امور مادی چون چشم برای امری معنوی مانند محبت و دشمنی بهره ببرد.

در داستان سحر جادوگران مصری و مبارزه ایشان با حضرت موسی(علیه السلام) این نکته مورد تاکید قرار می‌گیرد که سحر می‌تواند در چشم و تصرف در آن باشد. از این رو نفوذ جادوی ساحران فرعونی در چشم بنی اسرائیل بوده که موجب وحشت ایشان می‌شود. به این معنا که شخص می‌تواند با اعمالی، در چشم شخص تصرف کند و تأثیرات آن را در جان و روحش ببیند. بنابراین با حرکت طناب‌ها و ریسمان‌ها در چشمان مردمان تصرف شده و در جان ایشان وحشت و ترس افکنده می‌شود. (اعراف آیه 116)

کافران مکه نیز در برابر معجزات پیامبر(صلی الله علیه وآله) مدعی بودند که چشمانش در برابر مشاهده گشایش درهای آسمان مسحور شدند و در حقیقت پیامبر در چشمان ایشان تصرف کرده تا نتوانند حقیقت و واقعیت را از خیال جدا کنند. (حجر آیه 14و 15)

به هر حال شکی نیست که انسان از توانایی خاص و خارق‌العاده ای برخوردار است که موجبات تصرفات فرامادی و فرا طبیعی را فراهم می‌آورد.

 چشم زخم
یکی از اقسام سحر و جادو، تصرفات چشم است که اگر به گونه آسیب زا و زیان‌بار باشد از آن به چشم زخم یاد می‌شود. چشم زخم به معنای آسیبی است که چشم بد به کسی بزند. (فرهنگ فارسی ج1ص1290)

برخی مفسران به برخی از آیات در قرآن به این منظور تمسک کرده‌اند که یکی از این موارد آیات 51 و 52 سوره قلم ( و ان یکاد)  است که نظرات مفسران را به خود جلب کرده است. خداوند در این دو آیه می‌فرماید: و آنان که کافر شدند چون قرآن را شنیدند چیزی نمانده بود که تو را چشم بزنند و می‌گفتند او واقعاً دیوانه‌ای است. حال آنکه [قرآن] جز تذکری برای جهانیان نیست.

از این آیه برخی معنای چشم زخم را برداشتند. اما عده‌ای دیگر آن را معنایی کنایی و شدت خشم تعبیر کرده‌اند. حتی برخی گفته‌اند که این آیه دلالت بر تضاد رفتاری کفار دارد، یعنی از طرفی با چشم‌های خود به اعجاز نگاه می‌کنند وقتی که قرآن برای آن‌ها خوانده می‌شود مجذوب می‌شوند و پشت سر پیامبر می‌گویند که پیامبر مجنون است.

قرآن در آیه 67 سوره یوسف به امکان و حقانیت چشم زخم اشاره می‌کند. در این آیه حضرت یعقوب(علیه السلام) به فرزندان خویش فرمان می‌دهد که هنگام ورود به مصر از یک دروازه شهر وارد آن نشوند و از آن جایی که فرزندان ده‌گانه ایشان افرادی زیبا و تنومند و جوان بودند از ایشان می‌خواهد برای در امان ماندن از چشم زخم مردم مصر از دروازه‌های متعدد وارد شوند تا به چشم نیایند. (المیزان ج11 ص218) بنابراین می‌توان گفت که چشم زخم امری پذیرفته شده در بینش و نگرش قرآنی است.(مجمع‌البیان ج5 و 6 ص380)

در حقیقت یعقوب(علیه السلام) از چشم زخم مصریان نسبت به فرزندانش دل نگران بود. هر چند که آن حضرت(علیه السلام) بر این نکته تأکید می‌ورزد که قدرت انسان‌های دارای چشم زخم به گونه‌ای است که او نمی‌تواند جلوی آن‌ها را بگیرد مگر آن که اراده الهی به این تعلق گیرد که چشم زخم مردم در ایشان اثر نگذارد.(یوسف/67)
  

 مهم‌ترین آیه که درباره چشم زخم بدان اشاره می‌شود آیه 51 سوره قلم است که درباره پیامبر گرامی(صلی الله علیه وآله) آمده است.

در این آیه آمده که کافران در تلاش بودند چشم زخمی به پیامبر(صلی الله علیه وآله) برسانند. آنان که از هر راهی تلاش می‌کردند تا آن حضرت را بکشند و یا دعوتش را به تعطیلی بکشانند از ساحران و جادوگران بهره گرفتند تا این کار را انجام دهند. از این رو خداوند می‌فرماید: و ان یکاد الذین کفروا لیزلقونک بابصارهم لما سمعواالذکر و یقولون انه لمجنون.

در این آیه دلیل آنان برای به کارگیری سحر و جادو و چشم زخم آن است که پیامبر را مجنون و جن زده می‌دانستند و این زمانی بود که ذکر یعنی قرآن را شنیده بودند و آن را شگفت انگیز می‌یافتند. گمان بردن به این که کلام آدمی نیست و می‌بایست کلام جنیان باشد و آنان هستند که وی را به بند کشیده و از زبان محمد(صلی الله علیه و آله) سخن می‌گویند. باعث شد تا با به کارگیری سحر و چشم زخم، تلاش کنند وی را بکشند و یا آسیبی به او وارد سازند تا جن تسخیرکننده نیز بمیرد و یا برود.

واژه زلق در لسان العرب به معنای لغزیدن است و زلق بابصار و لغزیدن به چشم یعنی این که تو را با چشمانشان آزار رسانند و تو را از مقامی که داری بلغزانند.(لسان العرب ج6ص70) این مقام همان مسئله ذکر حکیم و قرآن عظیمی بود که آنان را شگفت زده کرده بود و بهترین سخنوران و شاعران کافران در برابرش زانو به زمین زده بودند.

آیا قطعاً قرآن به مسئله چشم زخم اشاره کرده است؟
برای پاسخ به این سؤال  نمی‌توانیم جواب دقیقی بدهیم. برخی مفسران از برخی آیات اجمالاً به این نتیجه رسیده‌اند که به مسئله چشم زخم اشاره شده است.

غیر از قرآن ما منبع دیگری به عنوان روایات و احادیث هم داریم که برخی روایات مسئله چشم زخم را مورد اشاره قرار داده‌اند و بسیاری از دانشمندان امروزی هم معتقدند که برخی چشم‌ها از یک نیروی مغناطیسی خاصی برخوردارند که می‌تواند مثل اشعه لیزر عمل کند. این مسئله هم از نظر علم و هم نظر عقل قابل قبول است که نیروهای فوق‌العاده ای در برخی اعضای بدن هست که تأثیراتی اعمال می‌کند.
 
چشم زخم در روایات
از نگاه روایی نیز نه تنها منعی در این رابطه وجود ندارد، بلکه روایاتی وجود دارد که بر اساس آن می‌توان گفت مسئله چشم زخم تا حدی قابل قبول است، برای مثال واژه‌هایی مثل رقی به معنای تعویذ و نوشتن دعاهایی برای چشم زخم وجود دارد. واژه  حرز که هر معصومی برای خود حرز دارد.

در روایات آمده که پیامبر(صلی الله علیه وآله) برای رفع چشم زخم برای امام حسن و امام حسین دعایی نوشته است و پیامبر می‌فرماید که حضرت ابراهیم برای حضرت اسماعیل نیز همین تعویذ برای دفع شر چشم را نوشته است. در نهج‌البلاغه آمده است که العین حق والرقی حق چشم زخم حق است و توسل به دعا برای دفع آن نیز حق است.
 
دستوراتی برای رفع چشم زخم
ساده‌ترین دستور برای رفع چشم زخم خواندن سوره ناس و فلق است. در روایات آمده است که پیغمبر(صلی الله علیه وآله) این سوره‌ها را برای امام حسن و امام حسین به عنوان تعویذ قرائت می‌کرد.

از امام صادق(علیه السلام) روایت شده که فرمود است : اگر کسی از شما چیزی از برادرش او را متعجب ساخت سه بار  بگویید: ماشاء‌الله لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم. در برخی روایات گفته می‌شود که تکبیر بگویید تا تأثیر چشم زخم از بین برود.

البته نباید از این امر غافل شد که زیاده‌گویی ها در این مسئله بسیار است. در بین توده مردم برخی از این مباحث با خرافات عجین و موجب شده برخی اصل آن را هم انکار کنند.

اسفند دود کردن و استفاده از مهره‌های آبی برای دور کردن چشم زخم مبنای روایی ندارد، موضوعاتی است که توسط مردم به بحث اضافه شده است. همان‌طور که در احادیث و روایات آمده اصل تأثیر دعا برای دفع چشم زخم قابل انکار نیست، اما باز کردن دکانی برای نوشتن دعا و ادعای دعانویسی به هیچ وجه قابل قبول نیست، میدان دادن به این افراد نیز گناه محسوب می‌شود.

از دیگر روش‌هایی که قرآن در همین آیه بدان اشاره می‌کند پرهیز از کسانی است که دارای این قدرت هستند و نیز استفاده از شیوه‌هایی است که زمینه‌های چشم زخم را فراهم نمی‌آورد. ظاهر نشدن در برابر شور چشمان یکی از این راه‌هاست.خواندن سوره معوذتین به ویژه سوره فلق یکی دیگر از شیوه‌های پیشگیری و درمان است.

برخی گفته‌اند که آیه من شر حاسد اذا حسد، شامل عائن یعنی کسی که با چشم آسیب می‌رساند نیز می‌شود؛ زیرا چشم زخم گاه از حسادت نفسانی برمی خیزد. به این معنا که شخص هرگاه در دیگری نعمتی یافت و یا فراوانی نعمتی را مشاهده کرد از روی حسادت می‌کوشد تا آن نعمت از او سلب شود و با شور چشمی می‌کوشد تا آن را از میان بردارد.

علامه طباطبایی در المیزان می‌نویسد: چشم زخم نوعی از حسد نفسانی است که هنگام مشاهده چیزی که در نظر شور چشم، زیاد و تعجب انگیز است محقق می‌شود. (المیزان ج20 ، ص393)

چهارشنبه 2/11/1392 - 8:59
داستان و حکایت

مرحوم هیدجی از علمای طهران بود .او منكر موت اختیاری بوده است و خلع روح را به طور اختیاری محال میدانسته.و او این در جه و كمال را برای مردم ممتنع میپنداشته است،و...

داستان بسیار جالب از مرگ اختیاری پیرمرد 12


مرحوم هیدجی از علمای طهران بود .او منكر موت اختیاری بوده است و خلع روح را به طور اختیاری محال میدانسته.و او این در جه و كمال را برای مردم ممتنع میپنداشته است،و در بحث با شاگردان خود جدا انكار مینمود و رد میكرد.
یك شب در حجره ی خود بعد از بجا اوردن فریضه ی عشا رو به قبله مشغول تعقیبات بوده است ،كه ناگهان پیر مردی دهاتی وارد شده ،سلام كرد و عصایش را در گوشه ای نهاد و گفت:جناب اخوند!تو چه كار داری به این كارها!هیدجی گفت:چه كارها،پیرمرد گفت:مرگ اختیاری و انكار ان ،این حرفها به شما چه مربوط است.
هیدجی گفت:
:این وظیفه ی ماست،بحث و نقد و تحلیل كار ماست ،درس میدهیم،مطالعات داریم،روی این كارها زحمت كشیده ایم،الكی و سر خور نمیگوییم.
پیر گفت:مرگ اختیاری را قبول نداری؟حكیم گفت نه پیر مرد در مقابل دیدگان او پای خود را به قبله كشیده و به پشت خوابید و گفت:انا لله و انا الیه راجعون و از دنیا رحلت كرد.و گویی 1000سال است كه مرده است.
حكیم مظطرب شد .و گفت:خدایا این بلا بود كه امشب بر ما وارد شد؟حكومت ما را چه میكند؟میگوین مردی را رد حجره بردیدو او را كشتید و سم دادید یا خفه كردید.
بیخودانه دویدم و طلاب را خبر كردم،انها به حجره امدند وهمه متحیر و از این حادثه نگران شدند بالا خره خادم مدرسه میخواست تابوتی بیاوركه شبانه او را به فضای شبستان ببرند تا فردا برای تجهیزات و اسشهادات امده شوند،كه ناگاه پیر مرد از جا برخاست ونشست و گفت:بسم الله الرحمن الرحیم سپس رو به حكیمهیدجی كرد ه ولبخندی زد و گفت حالا باور كردی؟هیدجی گفت:اری باور كردم،به خدا باور كردم اما امشب پدر مرا امشب در اوردی ،جان ما را گرفتی؟
پیرمرد گفت:اقا جان!تنها به درس خواندن نیست ،عبادت نیمه شب هم لازم دارد،تعبد هم میخواهد .
از همان شبحكیم رویه و راه خود را تغییر داد،نیمی از ساعات خود را برای مطالعه كردن و نوشتن و تدریس كردن قرار میدهد و نیمی را برای تفكر و ذكر و عبادت خدای عزو جل..شبها از بستر خواب پهلو تهی میكند وبه انجا كه میخواهد میرسد.
منبع:سیر و سیاحت عجیب در عالم ارواح همراه با داستان های شگفت انگیز از عبد الله نجاتی نارنجكلی
بعضی از منابع این كتاب(سیر و سیاحت عجیب در عالم ارواح):
1:روح مجرد:ایت الله محمد حسین حسینی تهرانی
2:معاد:حجةالسلام قرائتی
3:انسان از مرگ تا برزخ:نعمت الله صالح ابادی
4:روح:محمد اصف محسنی
5:داستانهای شنیدنی از كرامات علما:عبد الرحمان باقرزاده ی بابلی
6:كرامات الصالحین:محمد شریف رازی
7:عالم قبر:حسن درویشی
8:عالم عجیب ارواح:ایت الله سید حسن ابطحی
9:عجایب هفت گانه:محمد حسن گنجی فرد
10:معاد شناسی 1و2و3و4:علامه حسینی تهرانی
11:گنجینه ی دانشمندان:حجة السلام محمد شریف رازی(شاگرد ایت الله العظمی حجت كوه كمری)
12:حقیقت روح:احمد مردیان
13:داستانهای شگفت:ایت الله شهید دستغیب
15:مردگان با ما سخن میگویند:سید محمد رضی رضوی
16:عالم پر رمز و راز ارواح:محمد رضا خوشدل

چهارشنبه 2/11/1392 - 8:57
عقاید و احکام

دو ركعت نماز حاجت قربة الی الله روز 4 شنبه بخواند سپس 40 بار سوره ی (كوثر) را بخواند. به مالی فراوان دست یابد انشاءالله

رموز اسرار امیز اعداد در اذكار

رموز اسرار امیز عدد۲
1:دو ركعت نماز حاجت جهت نزدیكی به خداوند
دو ركعت نماز حاجت قربة الی الله روز 4 شنبه بخواند  سپس 40 بار  سوره ی (كوثر) را بخواند. به مالی فراوان دست یابد انشاءالله
2:دو چوب همراه میت در قبر:
در روایت از امام صادق :تا هنگامی كه این دو چوب مرطوب است،عذاب از او برداشته میشود
3:همجوار شدن با پیامبر خدا با دو ركعت نماز:
رسول خدا فرمود:((هر كس در یك شب از ماه رجب دو ركعت نماز بخواند با صد ((قل هو الله احد))گویا صد سال در راه خدا روزه گرفته و حق تعالی 100قصر در بهشت به او مرحمت فرماید كه هر قصری در جوار پیغمبری از پیامبران خدا باشد
4:دو ركعت نماز و نجات از عذاب قبر:
هر كه در شب جمعه دو ركعت نماز بگذارد و در هر ركعت سوره ی((حمد)) و  15 مرتبه سوره ی مباركه ((اذا زلزلت))را بخواند  خداوند سبحان او را از عذاب قبر و ازهول های قیامت  در امان خواهد كرد .
در روایات است كه هر كس سوره ی ((اذا زلزلت)) را بعد از هر نماز بخواند .در وقت مرگ فرشته ای بر ملك الموت ظاهر میگردد و به او میگوید بر او اسان بگیر .و هر كس 4 بار این سوره ی مباركه را بخواند انگار كل قران كریم را خوانده است
5:جهت براورده شدن حاجت با دو ركعت نماز:
برای براورده شدن حاجت بعد از نماز صبح دو ركعت نماز حاجت بگذارد و مطلب را در دل قصد نماید و قنوت و سجود و ركوع را  طولانی كند و بعد از سلام نماز پیشانی برمهر گذاشته و 100 مرتبه بگوید(یا مولاتی یا فاطمة اغیثینی).بعد از ان صورت راست را بگذارد و 100 بار همین را بگوید و بعد صورت چپ را گذاشته  و 100 بار همین را گوید و بعد ازان پیشانی را دوباره گذاشته و 100 بار همین را گوید و بعد ازان برخیزد  در جای خلوت  سر و پا را برهنه نماید و 100 مرتبه بگوید:((یا وهاب))و حاجت را از خدا بخواهد . یقینا براورده خواهد شد
6:دو ركعت نماز و براورده شدن حاجت:
جهت هر حاجت شرعی دو ركعت نماز هدیه به حضرت رسول (ص) نموده  در هر ركعت بعد از ((حمد))هر سوره كه خواهد بخواند ،بعد از سلام 10مرتبه ((صلوات بفرستد))و 300 مرتبه بگوید((استغفر الله العظیم ،واتوب الیه ))ور هرحاجتی كه داشته باشد از خدا طلب نماید براورده شود انشاءالله
رموز اسرار امیز عدد 3

1:خواندن 3 مرتبه جهت امرز ش گناهان
امام باقر (ع):هر كس بعد از نماز واجب پیش از انكه پاهای خود را بگرداند .3 مرتبه این دعا را بخواند خدا گناهان او رابیامرزد اگر چه به اندازه ی كف دریا از نظر زیادتی باشد .و دعا این است:((استغفر الله الذی لا اله الا هو الحی القیوم ذوالجلال والاكرام و اتوب الیه )) در روایت دیگر امده است كه:هر كس این استغفار را در هر روز بخواند حق تعالی40گناه كبیره ی او را بیامرزد

2:خواندن3مرتبه جهت ایمنی از شیطان و خوره و پیسی:
برقی در محاسن در حدیث موثق از امام رضا  روایت كرده است :هر كس در صبح3مرتبه و در شب 3 مرتبه بگوید:(((بسم الله الرحمن الرحیم*لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم )))نترسد از شیطان و نه از پادشاهی و نه از خوره ونه از پیسی
3:امام صادق فرمود:هر كس كه 3 چیز را منكر شود ،شیعه و پیرو ما نیست :
۱:معراج پیامبر اكرم(صلی الله علیه و اله و سلم ).2:سوال قبر.3:شفاعت اولیای خدا در روز قیامت
۴:سه طایفه در وادی جهنم ساكن هستند
پیامبر اكرم فرمود:روزی جبرئیل بر من نازل شد در حالی كه رنگ پریده بود .پرسیدم چرا رنگت پریده .گفت:به جهنم نگاه كردم .دیدم یك وادی در جهنم است كه اتش از ان میجوشد .از خازن جهنم پرسیدم كه این وادی برای چه كسانی است؟
گفت:برای 3 طائفه:متكبران،قواد ها كه واسطه ی حرام بین دو نفر هستند،شرابخواران.(كفایة.بحث نار)
۵:در درب سوم جهنم سه طایفه مورد لعن خدا هستند:
1:دروغگویان 2:بخیلان3:ستمگران۶:فرستادن 3 صلوات جهت امرزش گناهان در دعوات راوندی از امام رضا(ع):هر كه هر روز از روی شوق و محبت به من (حضرت محمد (ص))3 صلوات بفرستد  بر خد ا لازم میگردد كه گناهان او را بیامرزد  در ان شب و روز
۷:ذكر سه مرتبه جهت ورود به بهشت:
امام صادق (ع) فرمودند:هر كه سور هی مباركه ی (((رعد)))رات 3بار بخواند حق تعالی او را بیحساب وارد بهشت كند و او را در خانواده و برادران دینی كه بشناسد شفیع نماید.
۸:خواندن سه مرتبه سوره ی ((احقاف))جهت نجات از گرفتاری:
هر كه در مهلكه ای گرفتار گردد و سور ه ی مباركه ی (((احقاف)))را 3 مرتبه بخواند از ان مهلكه نجات پیدا كند  انشاء الله
۹:سه بار خواندن سوره ی ((ق))
هر كس سوره ی ((ق))را روزی 3 مرتبه رو به قبله بخواند و سعت رزق اورد .هرانكه ان را بخواند جان دادن بر او اسان میگردد.و اگر كسی با اب باران بشوید  و بیاشامد هر دردی كه در شكم یا دهان یا ترسی داشته باشد برطرف گردد .و اگر دهان طفل را با ان بشویند  دندانش اسان در میاید.
۱۰:براورده شدن حاجت در طول مدت سه روز :
برای هر مطلب بزرگ اگر به مدت 3 روزدر وقت طلوع افتاب به سجده رفته و 3 مرتبه سوره ی((شمس))را بخواند و در (((فالهمها)))حاجت خود را به خاطر بگذراند ،البته ان حاجت در همان 3 روز براورده خواهد شد .و باید از روز 4 شنبه شروع و روز جمعه ختم نماید .اگر حاجت او دفع دشمن باشد  در وقت غروب این عمل را به همین ترتیب  بجا اورد ،كه مجرب است .
۱۱:ختم قران با سه مرتبه خواندن سوره ی توحید :
رسول خدا صلی الله علیه و اله و سلم به حضرت فاطمه ی زهرا سلام الله علیها فرمود:یا فاطمه!اگر كسی 3 بار سوره ی (((توحید))را بخواند گویا قران را ختم كرده است.

۱۲:سه بار خواندن سوره جهت جلوگیری از جن زدگی:
امام موسی كاظم(ع)فرمود:اگر شخصی از دوران كودكی در هر شب هر كدام از سوره  های ((ناس و فلق))را 3بار بخواند و سوره ی ((توحید))را 100 بار و اگر نتواند 50 بار بخواند  خداوند متعال هر نوع دیوانگی و جن زدگی و پیش امد هایی كه كودكان دچارش میشوند و نیز مرض تشنگی و فاسد شدن معده و جوشش خون  را تا زمانی كه بدان مداومت مند تا به پیری رسد  از او دور سازد .و اگر خود را به خواندن ان پای بند كند  یا دیگری بر ان وادارش كند  تا روزی كه خدا ی متعال  جانش را بگیرد محفوظ ماند.
۱۳:گرفتن روزه جهت دوری از جهنم :
كسی كه سه روز از روز رجب را روزه بگیرد .خداوند بین او و جهنم خندق یا مانعی به طول رفتن 70 سال قرار میدهد و خداوند هنگام افطار او میفرماید:همانا و محققا حق تو بر من واجب شد  و محبت و ولایت من بر تو لازم شد .ای فرشتگانم شما را گواه میگیرم ك همانا و قطعا همه ی گناهان او را از اول تا اخرین انها امرزیدم
۱۴:انجام عملی طی 3 روز  با خواندن سوره ی ((قدر))جهت در مان درد
امام صادق(ع)هر كس بیمار شد و یا از دردی نالان شد یك كاسه ی تمیز بردارد و در ان اب بریزد وروی ان با ترتیل 30 مرتبه سوره ی ((قدر))را بخواند ،سپس از ان اب بنوشد و با ان وضو گیرد و هر گاه ان اب كم شد  به ان اضافه كند .
اگر 3 روز این كار را انجام دهد به اذن خدا شفا مییابد  از ان درد و یا بیماری و دیگر به ان مبتلا نمیشود انشاءالله
۱۵:گفتن 3 مرتبه جهت عزیزی و مكرم :
هر كس بخواهد در نزد ملوك و بزرگان و دوست ،عزیز و مكرم گردد 3 مرتبه ((ایة الكرسی))را بخواند و بر كف هر دو دست بدمد و به صورت خود مسح كند .
رموز اسرا امیز عدد4:
1:گرفتن 4 روز روزه جهت ایمنی از بلاها:امكسی كه 4 روز از ماه رجب را روزه بگیرد .از تمام بلا ها ایمن خواهد شد  از دیوانگی و جذام  و پیسی .فتنه ی دجال(مسیح دجال .وقایع ظهور)و عذاب قبر درامان خواهد بود.
2:انجام 4 كار جهت گرفتن خانه ی در بهشت :
امام باقر(ع):4 كار است كه هر كس ان را انجام دهد،خداوند در بهشت خانه ای برای او میسازد :1:پناه دادن به یتیم.2:ترحم بر ضعیف و ناتوان 3:مهربانی با پدر و مادر.4:رفق و مدارا با برده.
3:بجا اوردن 4 عمل قبل از خواب :
پیامبر خطاب به فاطمه ی زهرا(ع):مخواب مگر انكه 4 عمل را به جا اوری :1:ختم قران كنی.2:پیامبران را شفیعان خود گردانی.3:مومنین را از خود خشنود گردانی.4:حج و عمره بكنی.فاطمه(س)به پیامبر فرمود چگونه باید این كارها را انجام داد.پیامبر فرمود:پس هر گاه 3 مرتبه سوره ی مباركه ی (((توحید))را بخوانی ،گویا ختم قران انجام داده ای .و هر گاه صلوات بر من و ال من و بر پیامبران قبل از من بفرستی.پس ما شفیعان تو خواهیم بود  در روز قیامت.و هرگاه برای مومنین استغفاركنی پس تمامی ایشان از تو خشنود شوند و هر گاه بگویی سبحان الله و الحمد لله و لا اله الا الله و الله اكبر (تسبیحات اربعه) پس حج و عمره كرده ای.
4:انجام چهار چیز برای نورانیت رو (چهره):
در حدیث معتبر از امام صادق(ع)منقول است كه 4 چیز است كه رو و چهره را نورانی میكند :1:نظر كردن به روی نیكو (مانند علما و صلحا و مومنین)(((نظر نمودن بر روی عالم دین .ثواب دارد)2:نظر نمودن بر اب جاری.3:نظر نمودن بر سبزه زار.4:سرمه كشیدن و قت خواب 5:خواندن كل قران با 4 مرتبه خواندن یك سوره:رسول خدا فرمود:هر كه 4 مرتبه سوره ی مباركه ی ((اذا زلزلت ))را بخواند  مثل كسی است كه كل قران را خوانده است .6:خواندن 4 ایه ی اخر سوره ی حشر:هر روز یك بار سوره ی مباركه((حشر))خوانده شود و 4 ایه ی اخر این سوره  به عدد خاصی تكرار شود كه برای قوی شدن اراده و قضاء حوائج  و معنویت بسیار نیك است .چون 4 ایه ی اخر سوره ی ((حشر))دارای اسم اعظم است رموز اسرا امیز عدد 5:۱:گرفتن 5 روز روزه جهت رضایت خداوند:
1كسی كه 5 روز رجب را روزه بگیرد .به عهده ی خداوند است كه در روز قیامت او را راضی كند  و در روز قیامت در حالی برانگیخته شود كه صورتش مانند شب 14 است . به عدد انبوهی از شن برای حسنات مینویسند و بدون حساب وارد بهشت میشود
رموز اسرار امیز عدد7:
1:جوشیدن 7 مرتبه ی اب :امام رضا(ع):اب جوشانیده كه 7 مرتبه بجوشد و از ظرف به ظرف دیگر برگردانند  تب را زایل میكند و قوت میدهد ساق و قدم را
2:درمان غش كودك با هفت سوره:
مردی نزد امام صادق امد و گفت:كودكی دارم كه مبتلا به بیماری (ال) است و باعث غش او میشود .امام فرمود:7بار سوره ی مباركه ی ((حمد))را با زعفران و مشك روی كاغذ یا روی بشقاب تمیز نوشته و ان را شسته و به مدت 1 ماه به فرزندت بده .
شخص مراجعه كننده نزد امام میگوید:به خدا قسم .من یك بار فقط این كار را انجام دادم و ان عادت از فرزندم بر طرف شد و صحیح و سالم شد .((امام صادق:به درستی كه اگر سوره ی مباركه ی ((حمد))را روی دردی نشود مگر انكه ان درد به اذن خدا وند ساكن خواهد شد))
3:خواندن هفت مرتبه سوره ی ((حمد))و خوب شدن
در روایت امده :كه دكمه های پیراهن را باز كند و سر را در پیراهن داخل كند و اذان و اقامه گوید و 7 مرتبه سوره ی مباركه ی ((حمد))را بخواند كه انشاءالله خوب خواهد شد 4:هفت تعویذ  برای درمان جوش :امام صادق هر گاه احساس جوش در بدنت كردی .انگشت سبابه ی خود را روی ان بگذار و سپس ان را دور بچرخان و هفت بار این تعویذ را بخوان و درهفتمین بار انگشت خود را روی ان بگذار و ان را فشار بده .به اذن خدا ان جوش برطرف میشود.و ان تعویذ این است:((لا اله الّّا الله الحلیمُ الكریم ))
۵:هفت خاصت خرما
امام علی(ع):هر كس در هنگام خواب 7 دانه خرما بخورد .تمام كرم های شكمش از بین میرود .و نیز فرمودند:هر كس در شكمش كرم و یا غیره كه باعث اذیت او میباشد  به او سركه بخورانید ،به درستی كه سركه كرم های شكم را نابود میكند.
و نیز فرمودند:خوردن خرمای رسیده و نرم در هنگام ناشتا ،باعث نابودی كرم شكم میشود.
۶:نامهای هفت گانه ی درهای جهنم:
1:هاویه.2:سعیر.3:.جحیم.4:سقر.5:حُطمه.6:لَظی.7:جهنم
۷:ثواب خواندن سوره ی مباركه ی ((قدر))بعد از طلوع افتاب:
كفعمی از امام باقر(ع) نقل كرده:هر كس سوره ی ((قدر)) را بعد از طلوع فجر 7 مرتبه بخواند .70 صف از ملائك 70 صلوات برای او بفرستند و 70 مرتبه بر او ترحّم كنند
۸:ثواب خواندن هفت مرتبه بعد از نماز مغرب:از امام صادق(ع)و امام كاظم(ع)منقول است:هر كس بعد از نماز صبح و مغرب پیش از انكه سخن گوید و حركت كند  دعای:(((بسم الله الرحمن الرحیم.لا حولَ و لا قوةَ الّا بالله ِالعلی العظیم )))7 مرتبه بخواند .70 نوع بلا از او دور میگردد  كه اسان ترین انها خوره و پیسی و شر شیطان است
۹:خواندن هفت مرتبه سوره ی ((دخان)):
امام صادق:هر كس سوره ی مباركه ی ((دخان))را به جهت كفایت مهمات و رفع مشكلاتش 7 مرتبه بخواند .ان مهم و مشكل به زودی كفایت و حل شود . و اگر این سوره را با خود به همراه داشته باشد ،از شر دیو و پری  ایمن باشد و در نظر مردم با هیبت گردد و مردم او را دوست داشته باشند.
۱۰:درود فرستادن زمین ها ی 7 گانه بر خواننده ی سوره ی (حشر):
پیامبر اكرم فرمود:هر كس سوره ی مباركه ی ((حشر)) را بخواند تمام بهشت و دوزخ و  عرش و كرسی و حجاب اسمان ها و زمین های 7گانه و حشرات و باد ها و پرندگان و در ختان و جنبندگان و خورشید و ماه و فرشتگان  همگی بر او رحمت فرستنند. و برای او استغفار كنند ،و اگر در ان روز یا شب بمیرد باقی باشد.((من خودم وقتی داشتم دایی میشدم .رفتم پیش ایت الله محفوظی((رئیس دفتر و نماینده ی ایت الله العظمی بهجت.كه ایشون هم به مقاماتی از معنویت رسیده اند .و گفت خواندن سوره ی حشر برای زن حامله بسیار خوب است ))
رموز اسرا امیز عدد 10:
1:گفتن 10 مرتبه این ذكر جهت شفای :
امام صادق:یكی از فرزندان ان حضرت مریض میشود و حضرت به او میگوید 10 مرتبه بگو((یا الله ))كه هیچ مومنی نمیگوید .مگر ان كه خدا میفرماید كه لبیك ،حاجت خود را بگو.
2:گفتن 10 مرتبه این ذكر برای رهایی از فلج :
شیخ عباس قمی در باقیات و صالحات از بلد الامین از رسول اكرم(ص)روایت كرده  كه فرمود:هر كس هر روز 10 مرتبه این ذكر را بگوید از مرض فلج رهایی پیدا میكند  و ان ذكر این است:بسم الله الرحمن الرحیم.لا حولَ و لا قوّة الّا  باللهِ العلی العظیم.
3:ثواب 10 بار صلوات فرستادن :
چون یكی از بندگان خدا بر پیامبر اكرم(ص) صلوات بفرستد  منادی از عالم غیب ندا میدهد كه:خداوند بر این بنده 10 بار صلوات فرستاد و هنگامی كه این ندای ملكوتی به اهل اسمان برسد 1000بار بر ان افزوده شود .همچنین تا جایی كه به سدرة المنتهی(درختی در اسمان هفتم)میرسد
4:ختم سوره ی ((احقاف))جهت گرفتن 10 پاداش:در حدیثی از پیامبر اكرم نقل شده :هر كس سوره ی مباركه ی ((احقاف))را بخواند  به ازاء هر دانه شن كه در این دنیا وجود دارد 10 حسنه به او داده میشود .و.10سیئه محو میگردد و 10 درجه بر درجات او افزوده میشود(تفسیر مجمع البیان))
5:خواندن سوره ی ((حجرات ))10 حسنه دارد :
پیامبر اكرم:هر كس سوره ی ((حجرات))را بخواند به عدد تمام كسانی كه خدا را اطاعت یا عصیان كرده اند 10 حسنه به او داده میشود(تفسیر نمونه)
10:6 پاداش برای ختم سوره ی ((نجم))
پیامبر اكرم:هر كس سوره ی مبار كه ((نجم)) را بخواند به عدد هر یك از كسانی كه به پیامبر ایمان اورده اند  و كسانی كه او را انكار كرده اند 10 حسنه به او داده میشود (تفسیر نمونه.به نقل از تفسیر مجمع البیان)
10:7مرتبه خواندن سوره ی ((قدر))جهت دوری از شیطان:
هر كس سوره ی قدر را بخواند  چنان است كه همهی رمضان را روزه گرفته است و شب قدر را احیا كرده  و هر كه 10 بار بخواند خدا 1000گناهش را امرزد  و هر كه در وقت دخول و خروج از خانه بخواند  شیطان از او دور میگردد  و هر كه ان را حفظ كند  گویا همه ی علوم را حفظ كرده (ختوم و اذكار))
10:8ذكر 10 مرتبه برای بی نیازی:
امام صادق:هر كس وقت سحر با طهارت دست ها را به سوی اسمان بلند كند  و 10 مرتبه ((یا باسط))بگوید  و به صورت خود بكشد  هرگز محتاج نشود  و از غم نجات مییابد و از جایی كه گمان ندارد ، نعمت زیاد به او برسد و روزی او فراخ شود و هرگز مغبوض و مغموم  نمباشد .برای توسعه ی رزق مداومت اسم(یا باسط)بسیار مفید است .
9: گفتن 10 مرتبه این ذكر جهت بیرون امدن از گناهان :
هر كس هر روز 10 مرتبه  بگوید((:بسم الله الرحمن الرحیم . و لا حولَ و لا قوّة الّا بالله ِالْعلی العظیم))از گناهنا بیرون میاید مانند روزی كه از مادر متولد شده  و خدا دفع كند از او 70 نوع بلا را كه از جمله ی انها دیوانگی و خوره و پیسی و فلج بوده و حق تعالی  70000هزرا ملك موكل گرداند كه برای او استغفار نمایند((بلد الامین))
10:گرفتن 10 حسنه با این ذكر:
امام باقر:هر كس پیش از طلوع و غروب افتاب 10 مرتبه بگوید:((سبحان الله  و بِحَِمدِه))10 حسنه برای او بنوسیند((مفاتیح الجنان))
11:گفتن 10 مرتبه تسبیحات اربعه و نجات از گرفتاری:
امام علی(ع):هر كس بعد از نماز های واجب  هر كدام از تسبیحات اربعه را 10مرتبه بگوید  یا 10 مرتبه تسبیحات اربعه را بگوید  خداوند هزار بلا را در دنیا از او دور سازد كه یكی از انها مرتد شدن است .وهزار درجه و مرتبه  در اخرت  برای او قرار دهده كه یكی از انها قرار گرفتن در جوار حضرت رسول است ((مفاتیح الجنان))
12: ده درخت در بهشت با این ذكر:
امام باقر :هر كه هر بامداد و شام ((تسبیحات اربعه=سبحان الله و الحمد لله و لا اله الا الله و الله اكبر))را بگوید برای هر بار 10 درخت در بهشت برای او كاشته میشود
13:جهت و سعت رزق و روزی با ده مرتبه :
جهت وسعت رزق و روزی بعد از نماز صبح 10مرتبه سوره ی مباركه ی ((انا انزلناه))را بخواند كه تخلف ندارد و مجرب است
14:ده پاداش برای خواندن سوره ی ((قریش)):
هر كس این سوره را بخواند به عدد هر كه طواف كعبه نموده  و در كعبه معتكف شده  10 حسنه به او بخشند.((تفسیر نمونه.به نقل از مجمع البیان))
15:ذكر 10 مرتبه جهت جلوگیری از گناه:
پیامبر:هر كس یوره ی ((قل هو الله )) را هر روز 10 مرتبه بخواند  در ان روز برای او گناهی نوشته نشود هر چند شیطان سعی كند بر او نوشته شود .((مفاتیح الجنان)).((دوستان یه وقت نكنه شما برید اون رو بخونید بعد بیاید هی گناه كنید .بعدشم بگید:قل هو الله رو خوندیم .و دیگه گناهی برای ما نوشته نمیشه))
رموز اسرار امیز عدد40:
1:گفتن 40 مرتبه این اسم عزیز جهت بی نیازی:
كسی كه 40 روز  هر روزی 40 مرتبه اسم ((العزیز))را بعد از طلوع فجر بخواند دولت عظیم یابد و محتاج به هیچ كسی نشود
2:مقدم كردن 40 نفر در دعا:
هر كس 40 نفر از برادرانش را در دعا بر خود مقدم بدارد سپس درباره ی خود دعا كند .دعایش درباره ی انان و خودش مستجاب گردد
3:مورد واقع نشدن نماز تا چهل روز با خوردن شراب:
امام صادق فرمود:هر كس شراب بخورد تا 40 روز نمازش قبول نمیشود
4:وسعت رزق در ظرف مدت 40 روز:
هر كس سوره ی ((مزّمل))را تا 40 روز و هر روز 1 بار بخواند  وسعت رزق برایش پیدا میشود

5:خواندن 40 مرتبه جهت استجابت دعا:
ختم سوره ی حشر از عارف واصل .استاد اخلاق مرحوم حضرت ایت الله كشمیری قدس الله اسرارهم:سوره ی حشر مخصوصا 4 ایه ی اخر ان دارای امتیازات بسیار است  یك روش ان به این طریق است:یك ار بعین(40روز).از روزاول یك مرتبه.روز دوم 2 مرتبه و روز سوم 3 مرتبه تا  روز چهلم 40 مرتبه بخواند روش دیگر:عكس روش اول شروع میشود تا اربعین دوم تمام شود .این عمل برای استجابت دعا خوب است .2 مرتبه در نجف اشرف به این طریق خواندم
6:گفتن 40 مرتبه این ذكر جهت براورده شدن حاجت شد:
امام صادق فرمود:هر كس تسبیحات اربعه  را بعد از نماز واجب 40 مرتبه بخواند پیش از انكه از جایش حركت كند  هر حاجت از خدا داشته باشد  و بخواهد خداوند حاجاتش را براورده میفرماید((مفاتیح الجنان .حاشیه))

رموز اسرار امیز عدد۷۰۱:پاداش صلوات 70 ركعت نماز :
امام صادق:پاداش صلوات بین نماز ظهر و عصر معادل پاداش 70 ركعت نماز است و همچنین فرمود كسی كه بعد از نماز صبح و ظهر و بگوید((اللهم صل علی محمد و ال محمد  وعجل فرجهم)*)نمیمیرد تا انكه قائم را زیارت كند
۲:ثواب 70 بار استغفار در هر روز از ماه شعبان :
كسی كه در هر روز شعبان 70 بار بگوید:(((استَغفِر اللهَ الذی لا اله الْا هو الرحمن الرحیم .الحیُّ القیّوم  و اتوبُ الیه))در افق مبین نوشته میشود: عرض شد افق مبین چیست :فرمودند:دشتی است در ب

چهارشنبه 2/11/1392 - 8:54
دعا و زیارت

حضرت آیت الله سید محمد حسینی شاهرودی در پرسش و پاسخی درباره شفا خواستن به واسطه دعا پاسخ داده اند. متن پرسش و پاسخ از پایگاه ایشان به این شرح است

شفا گرفتن با دعا

حضرت آیت الله سید محمد حسینی شاهرودی در پرسش و پاسخی درباره شفا خواستن به واسطه دعا پاسخ داده اند. متن پرسش و پاسخ از پایگاه ایشان به این شرح است:

‎ سوال:
تفسیر آیات 26 و 27 سوره قیامت چیست ؟ (کلاّ إذا بلغت التراقى و قیل من راق) « آن گاه که جان به گلو رسد و گفته شود که شفادهنده کیست ؟ »
 
آیا درست است که در بعضى از روایات ، براى شفاى مریض یا پیش گیرى از بلا یا دفع ضرر و زیان ، خواندن دعا و یا همراه داشتن آنها ( حرز ) مستحب شمرده شده است ؟

 از سوى دیگر در بعضى روایات بر مراجعه به پزشک هنگام بیمارى و درمان از راههاى طبیعى و خوردن دارو ، تأکید شده است . چگونه مى توان این دو گروه روایات را جمع کرد ؟

 جواب : کلمه « راق » به معناى کسى است که بیمار را از بیمارى نجات مى دهد ، چه از راه دارو و چه از راه دعا ، بنابراین هر دو را شامل مى شود . همان گونه که در حدیثی از امام باقر (علیه السلام) نقل شده است ( تفسیر برهان ، ج 4 ، ص 408) .

بنابراین ، مراجعه به پزشک براى مداوا ، با خواندن ادعیه براى شفا ، منافاتى با هم ندارد . زیرا آن گونه که در حدیث آمده است ، تشخیص و درمان بیمارى از طبیب و شفا و مؤثر افتادن دارو از خداوند متعال است . پس در درمان دو مرحله وجود دارد : مرحله علاج وپناه بردن به اسباب طبیعى و مرحله شفاء که از سوى خدا است ، به این ترتیب که خداوند به عوامل و پدیده هاى طبیعى ، اثر درمانى مى دهد . و ادعیه و مانند آن ، در مرحله دوم اثر مى کند به این نحو که شخص دعا مى کند خداوند شفاء را در این دارو قرار دهد . همچنین ممکن است خداوند ، ادعیه و مانند آن را گاهى و نه بطور همیشگى مستقلا ، عامل شفا قرار دهد و همانطور که اثر را در دوا قرار داده است در دعا قرار دهد .

اما بطور کلى ، اراده خداوند بر اجراى امور از راههاى عادى و به وسیله عوامل و اسباب آن است (ابى الله ان یجرى الامور الا باسبابها : خداوند پرهیز مى فرماید که امور به غیر عوامل و اسباب آن اجرا شوند .

روزى حضرت موسى (علیه السلام) بیمار شد . گفت : « او که بیمارم کرد ، همو شفایم مى دهد » و نزد طبیب نرفت . به او وحى شد : « اى موسى! آیا مى خواهى با توکل خود ، حکمت مرا باطل کنى ؟ پس کیست که در اشیاء ، حقیقت ( و اثر ) داروها را نهان کرده است ؟ »(. . . فمن ذالذى اودع الاشیاء حقایق العقاقیر . عقاقیر به معناى گیاهان دارویى و یا بطور کلى هر نوع دارو است)

پاسخ :حضرت آیت الله سید محمد شاهرودی

منبع:shafaqna.com

چهارشنبه 2/11/1392 - 8:53
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته