داستان و حکایت
![](../aspnet_client/TinyMCE/JScripts/tiny_mce/plugins/emotions/images/smiley-133.gif)
یکی از دوستان ملا نصر الدین به کنایه از او پرسید:
-" اگر بگویی خدا کجاست، یک سکه به تو می دهم."
ملا نصرالدین پاسخ داد:" اگر بگویی خدا کجا نیست، دو سکه به تو می دهم!"
دوشنبه 23/5/1391 - 22:7
اخبار
«زیر هر واژه آتشفشان است» مجموعه شعری حسنا محمد زاده در قالب غزل است که به زودی این کتاب توسط انتشارات سوره مهر منتشر میشود.
محمد زاده در گفتگو با پایگاه خبری سوره مهر درباره مجموعه سرودههای اظهار داشت:این مجوعه شعری از قالب غزل تشکیل شده است٬که شعرها دارای تمی عاشقانه٬ اجتماعی و آیینی میباشد.
وی سپس به مضمون شعرهایش اشاره داشته٬بیان دارد: بین شعرهای اجتماعی و عاطفیام٬ به نوعی ارتباط ظریف وجود دارد٬در اصل مسائل اجتماعی به نوعی عاطفه من را درگیر کرده٬ همین درگیری باعث ارتباط بین اشعارهای اجتماعی و عاشقانه من شده است.
این شاعر جوان در ادامه غزل موفق را غزلی را میداند٬ که از لحاظ مضامین٬ فرم چینش کلمات بدیع و نو باشد٬ وی در این رابطه گفت:هنوز قالبهای کهن مورد اقبال عامه مردم ست به شرطی که بتواند از لحاظ مضامین و فرم چینش کلمات نیز تازه باشد.
وی همچنین نداشتن تریبون را مهم ترین مشکل شاعران بالاخص سرایندگان شهرستانی ذکر کرده در این رابطه خاطر نشان میکند:شاعران شهرستانی خصوصا شاعرانی که در شهرهای کوچک زندگی میکنند٬ هنر و شعرشان نادیده و ناشنیده باقی میماند.
محمدزاده در پایان تصریح می نماید که سعی کرده٬ سرودهایش از کلیشهزدگی دور٬ همچنین استعارهها٬ایهام و فنون شعرهایش نو باشد.
دوشنبه 23/5/1391 - 22:4
دانستنی های علمی
نظرتان در مورد به تاخیر انداختن پدیده گرم شدن کره زمین با انداختن قطعات آهنی به داخل دریاها چیست؟ شاید این ایده تا حدی مسخره به نظر برسد.
هوای پاک با افزودن آهن به آب
نظرتان در مورد به تاخیر انداختن پدیده گرم شدن کره زمین با انداختن قطعات آهنی به داخل دریاها چیست؟ شاید این ایده تا حدی مسخره به نظر برسد.
در واقع سالیان سال بود که این ایده غیرعلمی و مخرب تلقی می شد، اما یافته های جدید حکایت از آن دارد که این روش براستی می تواند سودمند باشد.
برخی از انواع جلبک های میکروسکوپی و معلق روی سطح آب که فیتوپلانکتون نام دارد، گاز دی اکسید کربن موجود در جو را به خود جذب می کند.
وقتی این جلبک ها می میرند، به ته دریا رفته و کربن جذب شده را با خود به پایین می برند. در طول هزاران سال، این جلبک ها به این شکل توانسته اند مقداری از دی اکسید کربن موجود در هوا را گرفته و تا حدی جلوی افزایش دما را بگیرند.
فیتوپلاکتون ها برای رشد، به آهن نیاز دارند و متاسفانه بسیاری از مناطق اقیانوسی، از نظر محتوای آهن دچار کمبود هستند لذا فرآیند جذب دی اکسیدکربن روی نمی دهد. افزودن آهن می تواند سبب رشد بیشتر فیتوپلاکتون ها گردد.
البته از بُعد نظری همه چیز درست پیش می رود، اما در عمل ممکن است عوامل دیگری نیز دخالت کرده و نتیجه را طور دیگری رقم بزند.
در سال ۲۰۰۹ اجرای طرحی موسوم به Lohafex نظر بسیاری را نسبت به مزایای این طرح دگرگون کرد.
وارد کردن آهن به آب اقیانوس سبب بهبود رشد و نمو فیتوپلاکتون ها شد، اما پیش از این که فیتوپلاکتون های مرده بتوانند در آب ته نشین شوند، توسط سخت پوستان خورده شدند.
همچنین آزمایش دیگری با نام Eifex سال ۲۰۰۴ در اقیانوس جنوبی انجام شد. نتایج این پژوهش پس از سال ها بتازگی منتشر شد و بارقه های امید را به طرفداران محیط زیست برگرداند. این آزمایش در یک گرداب بزرگ این اقیانوس که تا حدی از آب های مجاور خود مجزا بود، صورت گرفت.
عده ای از پژوهشگران آلمانی مقادیری سولفات آهن را در این گرداب ریخته و رشد و نمو حاصل را مورد مطالعه قرار دادند.
آب این منطقه سرشار از اسید سیلیسیک بود و به این شکل گونه ای از فیتوپلاکتون ها به نام دیاتوم بیشترین رشد و نمو را به خود اختصاص داد.
این گونه خاص از جلبک، دیواره ای از جنس سیلیسیم می سازد و به این صورت امکان خورده شدنش نسبت به دیاتوم های دارای دیواره کربنات کلسیمی کمتر و نیز امکان ته نشین شدنش پس از مرگ بیشتر می شود.
دیاتوم های مورد مطالعه ظرف سه هفته رشد و نمو کردند و سپس مردند و ته نشین شدند. حدود نیمی از این فیتوپلاکتون های مرده به عمق بیش از یک کیلومتری رفتند و احتمالاً به کف آبگیر نیز رسیدند. تاکنون هیچ پژوهشی میزان فیتوپلاکتون های مرده ای که کاملاً ته نشین می شوند را نشان نداده است.
دانشمندان احتمال می دهند دلیل عدم موفقیت طرح Lohefax کمبود سیلیسیم در آب آن ناحیه بوده و به این ترتیب دیاتوم ها چندان فرصت رشد نیافته بودند.
این پژوهش فقط تاییدی بر سلامت تغذیه آب ها با آهن نیست. براساس مدلی که برخی پژوهشگران ایجاد کرده اند، می توان با این روش حدود یک گیگاتن کربن را سالانه توسط جلبک ها جذب کرد.
این میزان برابر یک دهم کل کربن گسیل شده زمین است البته در مورد تاثیر تغذیه آب ها با آهن و رشد و نمو زیاد دیاتوم ها بر چرخه غذایی دریایی بحث های زیادی مطرح شده است.
بی شک چنین طرح هایی باید بدون درنظر گرفتن منافع مالی و فقط برای تامین منافع جهانی و محیط زیستی صورت پذیرد.
● تاثیر افزودن آهن به آب دریا بر زندگی نهنگ ها
افزودن آهن به آب دریا، نوعی مهندسی آب و هوا انگاشته می شود، اما جالب است که این کار می تواند با بهبود بوم زیست طبیعی نهنگ ها، موجب افزایش تعداد این موجودات آبزی شود. بسیاری از نهنگ های اقیانوس جنوبی از نوعی ریزمیگوی خاص جنوبگان که کریل نام دارد تغذیه می کنند.
غذای اصلی کریل ها، نوعی جلبک است که دیاتوم نام دارد. مشکل اینجاست که تعداد این ریزمیگوها در طول سالیان اخیر بشدت کاهش یافته است.
برخی پژوهشگران حدس می زنند دلیل کاهش میزان این موجودات، صید بی رویه نهنگ هاست. مدفوع نهنگ سرشار از آهن است که آهن به رشد دیاتوم کمک می کند و رشد این جلبک نیز به رشد و نمو کریل می انجامد. این رشد و نمو هم به حفظ بقای نهنگ ها منجر می شود.
البته هیچ تضمینی نیست که دیاتوم های زیاد شده غذای کریل ها شوند یا این که کریل های افزایش یافته توسط نهنگ ها مصرف شوند، زیرا در هر صورت در بوم زیست، علاوه بر این موجودات جانداران دیگری نیز حضور دارند.
دوشنبه 23/5/1391 - 22:0
موبایل
طی چند ماه اخیر دامنه ارائه خدمات Mobile TV از کشورهای توسعه یافته فراتر رفته و به کشورهای در حال توسعه نیز رسیده است. به عنوان مثال، شرکت خدماتی ROK با همکاری شرکت BPSبه مشترکان خود در پاکستان امکان می دهد خدمات سرویس Mobile TV را در اختیار داشته باشند. اپراتور پاکستانی Pakistan China Mobile موسوم به CMPak طی قراردادی با شرکت ROK، برنامه های تلویزیونی و سایر خدمات سرگرمی شرکت ROK را به مشترکان خود ارائه می دهد. طی اجرای این توافق نامه، شرکت خدماتی ROK متعهد شده که برنامه های تلویزیونی شبکه Live TV را به صورت زنده در اختیار مشترکان اپراتور CMPak قرار دهد. این سرویس هم اکنون به طور رسمی در دسترس مشترکان این اپراتور قرار گرفته است و طبق گفته های مدیران این اپراتور، به عنوان دومین سرویس Mobile TV به مشترکان پاکستانی عرضه شده است.
در هند نیز مرکز تنظیم مقررات مخابراتی و رادیویی تصمیمات جدیدی را اتخاذ کرده که بر اساس آن، مشترکان از مدتی دیگر می توانند روی تلفن همراه خود برنامه های تلویزیونی را تماشا کنند. به گفته مسؤولان مرکز رگولاتوری هند(TRAI) دولت این کشور به منظور راه اندازی سرویس پخش برنامه های تلویزیونی روی تلفن همراه قصد دارد از شرکت های خصوصی و دولتی سراسر دنیا کمک بگیرد. قرار است سرویس Mobile TV هند از طریق خطوط زمینی و یا از طریق سیستم های ماهواره ای و سیگنال های مخابراتی از راه دور در دسترس مشترکان قرار گیرد. در حال حاضر پیشنهاد سازمان تنظیم مقررات هند به دولت در مراحل اولیه به سر می برد و گفته می شود فناوری پخش برنامه های تلویزیونی برای مشترکان تلفن همراه هند در آینده نزدیک با تحولات فراوان مواجه شود.
دیگر خبرهای رسیده نیز نشان می دهند که شرکت نوکیا-زیمنس به دنبال امضای قرارداد جدید با مرکز رگولاتوری اندونزی، امکان استفاده از Mobile TV را تا چند ماه دیگر برای ساکنان این کشور فراهم می کند. این شرکت برای راه اندازی این سرویس با شرکت Global MediaCom همکاری خود را آغاز کرده تا بتواند در نیمه نخست سال جاری میلادی سرویس Mobile TV را براساس فناوری DVB-H در اختیار مشترکان این کشور بگذارد. این همکاری در واقع بزرگترین قرارداد DVB-H است که شرکت مخابراتی نوکیا-زیمنس تاکنون امضا کرده است. شرکتGlobal MediaCom نیز هم اکنون مذاکرات خود را با مسؤولان شرکت نوکیا برای استفاده از نسل جدید گوشی های این شرکت به اتمام رسانده است.
در اروپا نیز این سرویس به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرده و بر اساس اخبار رسیده از اتحادیه اروپا، از مدتی دیگر تمامی مشترکان تلفن همراه در کشورهای عضو این اتحادیه خدمات Mobile TV را در اختیار خواهند داشت. کمیسیون ارتباطات وابسته به اتحادیه اروپا در نظر دارد امکان پشتیبانی از سرویس پخش برنامه های تلویزیونی روی گوشی های شرکت نوکیا در کشور های اروپایی را فراهم کند. اتحادیه اروپا در این رابطه از ۲۷ دولت عضو این اتحادیه درخواست کرده از پخش تصاویر تلویزیونی به صورت DVB-H پشتیبانی کنند. سیستم پخش برنامه های تلویزیونی دیجیتالی DVB-H به صورت رسمی از سوی موسسه تحقیقاتی اروپا گسترش یافته و مجوزهای مربوطه را از سازمان های مختلف کسب کرده است. این سرویس پیش از این نیز از سوی گروهی از شرکت های تولید کننده تلفن همراه با ریاست شرکت نوکیا پشتیبانی شده بود. شرکت های Motorola، Philips ، Sagem ، Sony و سامسونگ از جمله شرکت هایی هستند که از سیستم DVB-H پشتیبانی می کنند. این طور که نتایج بررسی های موسسه گارتنر نشان داده است، با وجود تلاش های فراوان اپراتورهای این منطقه، هم اکنون تنها ۵ درصد از شهروندان اروپایی تمایل به تماشای برنامه تلویزیون از طریق تلفن همراه دارند. در مدت ۱۲ ماه گذشته تنها ۵ درصد از شهروندان اروپایی برنامه های تلویزیون را روی تلفن همراه مشاهده کرده اند. شرکت کنندگان در این نظرسنجی علت بی علاقگی خود را عوامل مختلفی اعلام کرده اند که از جمله آن ها می توان به ابعاد کوچک نمایشگرهای تلفن همراه اشاره کرد. اپراتورهای تلفن همراه در اروپا امیدوارند که با رساندن هزینه اشتراک ۵ تا ۱۰ یورو در ماه برای استفاده از سرویس Mobile TV، بتواند کاربران را به استفاده از این سرویس ترغیب کنند. نتایج این تحقیقات در شرایطی منتشر شده که هم اکنون ۲۰ درصد شهروندان آسیایی تلویزیون را روی نمایشگرهای تلفن همراه خود مشاهده می کنند. این گزارش پیش بینی می کند که درآمد سرویس های سرگرمی تلفن همراه شامل بازی، موسیقی و تلویزیون از 1۸/۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۶ به ۳۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۱ خواهد رسید. موسیقی یکی از محبوب ترین ابزارهای سرگرمی تلفن همراه است. با این وجود انتظار می رود که سرویس Mobile TV هم در آینده نزدیک با رشد قابل توجهی مواجه شود.
شرکت شارپ هم چندی پیش به دنبال انجام مذاکراتی با بیش از ۳۰ کشورجهان اعلام کرد که قصد دارد تا مدتی دیگر تراشه های دولایه خود را برای پخش برنامه های تلویزیونی روی تلفن های همراه وارد بازارهای جهانی کند. به گفته مدیران شارپ، این نخستین تراشه هوشمندی است که می تواند خود را با استانداردهای اروپایی DVB-H و T-DMB برای پخش برنامه های تلویزیونی روی تلفن های همراه هماهنگ کند. شرکت شارپ هم اکنون ماهانه ۳۰۰ هزار تراشه تولید و ادعا می کند که تا مدتی دیگر این رقم را تا دو میلیون عدد افزایش خواهد داد. شرکت سامسونگ نیز چندی پیش دو تراشه تولید کرده بود که می توانست امکان پخش برنامه های تلویزیونی را روی تلفن های همراه فراهم کند. این دو تراشه هم اکنون با نام های S۳C۴F۳۱ و S۵M۸۶۰۲ در بازار فروخته می شوند.
شرکت مخابراتی Cingular نیز ماه گذشته سرویس Mobile TV را روی شبکه ۳G برای مشترکان خود راه اندازی کرد. این سرویس که Cingular Video نام گرفته، به بینندگان اجازه انتخاب کلیپ های ۳ تا ۵ دقیقه ای را از ۱۸ کانال مختلف می دهد. شرکت Cingular با شرکت های رسانه ای قراردادهایی امضا کرده که بر اساس آن مطالب انحصاری از منابعی چون فاکس نیوز و HBO را در اختیار کاربران بگذارد. سرویس Cingular Video برای مشترکان این شرکت که اقدام به خریداری بسته نامحدود ۳G کرده اند، رایگان خواهد بود. قیمت این بسته خدماتی ماهانه ۹۹/۱۹ دلار است که تحت آن امکان انتقال پیام های متنی نامحدود، ایمیل و به اشتراک گذاشتن تصاویر روی شبکه به صورت رایگان برای کاربران فراهم می شود. این شرکت در حال حاضر از طریق سرویسMobile TV ، برخی برنامه ها را به صورت زنده پخش می کند.
ادامه دارد...
منبع:ماهنامه تحلیلگران عصر اطلاعات
دوشنبه 23/5/1391 - 17:15
موبایل
ه منظور حفظ سیمكارت و گوشی تلفن همراه از دسترسی غیر مجاز ، كدهای خاصی در نظر گرفته شده است. هر کدام از این کدها کارآیی خاصی را دارد. در این ترفند قصد داریم به معرفی و بررسی این کدها بپردازیم.
: Security Code
این كد بر روی دستگاه تلفن تنظیم میشود و در گوشیهای NOKIA به طور پیشفرض برابر 12345 است. به وسیله این كد میتوان دسترسی غیر مجاز به بعضی از امكانات تلفن را محدود نمود. در گوشیهای موبایل NOKIA, اگر این كد را اشتباه وارد گردد، تلفن به مدت 5 دقیقه از پذیرش كد جدید خودداری میكند.
:PIN Code
این كد بر روی سیمكارت تنظیم میشود و برای دستیابی به آن باید به امور مشتركین شركت مخابرات مراجعه كرد. در ایران این كد بر روی سند سیمكارت ثبت است و به طور پیشفرض برابر 1234 است. به وسیله این كد میتوان دسترسی غیر مجاز به سیمكارت و بسیاری از قابلیتهای شبكه را محدود كرد. اگر این كد را 3 بار اشتباه وارد كنید، دستگاه روی PIN قفل میگردد و برای آزاد سازی آن نیاز به استفاده از كد PUK خواهید داشت.
: PIN2 Code
این كد نیز مانند PIN بر روی سیمكارت تنظیم میشود و برای دستیابی به آن میتوان به امور مشتركین شركت مخابرات مراجعه نمود. در ایران این كد به صورت پیشفرض برابر 5678 تنظیم شده و از ثبت آن بر روی سند سیمكارت خودداری شده است. علت عدم ثبت، ارائه نشدن خدمات مربوط به این كد نیز به صورت فراگیر اعلام گردد. به وسیله این كد میتوان دسترسی غیر مجاز به بسیاری از امكانات شبكه را محدود كرد. اگر این كد را 3 بار اشتباه وارد كنید، دستگاه بر روی PIN2 قفل میگردد و برای آزادسازی آن نیاز به استفاده از كد PIN2 خواهید داشت.
: PUK Code
همان طور كه بیان شد، اگر دستگاه شما بر روی PIN قفل گردد، برای آزاد سازی آن نیاز به این كد دارید. برای دریافت این كد میتوانید به امور مشتركین شركت مخابرات مراجعه نمایید. در ایران این كد بر روی سند سیمكارت ثبت شده است.
: PUK2 Code
همان طور كه بیان شد، اگر دستگاه شما بر روی PIN2 قفل گردد، برای آزادسازی آن نیاز به این كد دارید. برای دریافت این كد میتوانید به امور مشتركین شركت مخابرات مراجعه نمایید. در ایران این كد نیز بر روی سند سیمكارت ثبت شده است.
: Barring Password
این كد بر روی سیكارت تنظیم و در هنگام استفاده از سرویس مسدود سازی شماره تلفنها استفاده میگردد. برای دریافت این كد به امور مشتركین شركت مخابرات مراجعه نمایید. گفتنی است كه تمامی كدها به غیر از PUK و PUK2 قابل تغییر هستند و بدین منظور میتوانید از منوهای مربوطه تلفن همراه خود استفاده نمایید.
نحوه آزاد سازی سیمكارتهای قفل شده بر روی PIN , PIN2
همان طور كه بیان شده، اگر بار كدهای PIN و PIN2 را اشتباه وارد كنید، سیمكارت شما بر روی كد اشتباه قفل میگردد و دیگر نمیتوانید از آن استفاده كنید. برای آزاد سازی سیمكارت از قفل باید به كدهای PUK و PUK2 آگاه باشید.
نحوه آزاد سازی سیمكارت از قفل PIN
برای این منظور كد زیر را بر روی دستگاه وارد كرده و دكمه برقراری تماس (Call) را فشار دهید. توجه نمایید كه به جای كلمه PUK در كد زیر، تنها PUK Code ثبت شده بر روی سند سیمكارت را وارد نمایید. به جای عبارت New PIN ، كد PIN جدید راوارد نمایید و به جای عبارت New PIN Again ، كد PIN جدید را تكرار كنید.
**05*PUK*New PIN*New PIN Again#
نحوه آزاد سازی سیمكارت از قفل PIN2
برای این منظور كد زیر را بر روی دستگاه وارد كرده و دكمه برقراری تماس (Call) را فشار دهید. توجه نمایید كه به جای كلمه PUK2 در كد زیر، تنها PUK2 Code ثبت شده بر روی سیمكارت را وارد نمایید. به جای عبارت New PIN2 , كد PIN2 جدید را وارد نمایید و به جای عبارت New PIN2 Again ، كد PIN2 جدید را تكرار كنید.
**052*PUK2*New PIN2*New PIN2 Agani#
قابل ذكر میباشد كه كدهای PIN و PIN2 میتوانند حداقل 4 رقم و حداكثر 8 رقم طول داشته باشند
دوشنبه 23/5/1391 - 17:12
موبایل
K۹۷۰ یا الم (Elm) گوشی دیگری از سری قلب سبز (Green Heart) سونی اریکسون است. پیش از آنکه به معرفی گوشی K۹۷۰ بپردازیم، می خواهیم کمی از سری GreenHeart سونی اریکسون بگوییم و این سری را بیشتر به شما معرفی نماییم. سری گرین هارت سونی اریکسون شامل ویژگی های زیر است:
۱) استفاده از پلاستیک بازیافت شده: سونی اریکسون در تولید گوشی های این سری از پلاستیک های بازیافت شده استفاده نموده است. پلاستیک های بازیافتی استفاده شده در گوشی های این سری از پلاستیک بطری های آب و CD بوده و حداقل پنجاه درصد پلاستیک مورد استفاده در گوشی را شامل می شوند. و البته هندز فری مدل MH۳۰۰ که در بسته بندی گوشی های سری گرین هارت قرار دارد، تماماً از این نوع پلاستیک ساخته شده است.
۲) استفاده از رنگ های پایه آب: سونی اریکسون در تولید محصولات این سری از رنگ های پایه آب به جای رنگ های رنگ های پایه حلال استفاده می کند. این امر خطر قرار گرفتن در معرض ترکیبات آلی فرار (VOD) را برای کاربران کاهش می دهد. علاوه بر این با توجه به اینکه آب مورد استفاده در تولید این رنگ ها در محل تامین می شود، از حمل ونقل اضافی مواد شیمیایی جلوگیری شده و در نتیجه کاهش تولید گازهای گلخانه ای و از جمله CO۲ را موجب می شود.
۳) استفاده از راهنمای کاربران بصورت الکترونیکی: در گوشی های این سری دفترچه راهنمای کاغذی با راهنمای الکترونیکی که در داخل گوشی بصورت از پیش بارگذاری شده قرار دارد، جایگزین شده است. بر اساس آمار ارائه شده از سوی سونی اریکسون در صورت استفاده از راهنمای الکترونیکی برای یک میلیون گوشی، می توان در مصرف ۳۵۰ تن کاغذ که برابر است با ۱۳۰۰۰ درخت و ۷۵۰۰ مترمکعب آب، صرفه جویی کرد.
دوشنبه 23/5/1391 - 17:10
اهل بیت
چراغ بزم شهنشاهی تو خرمن ماه شه چراغی و مشکوه و نوربخش جهان
مهین نبیره احمد قرین نام احمد خصال احمدی و حیدری است از تو عیان
حضرت سید السادات، امیر احمد، جلوه گاه نور سرمد، میوه باغ رسالت فرزند هفتمین نور آسمان ولایت و امامت و همنام شریف پیامبر است.
ترابش توتیای چشم عارفان و تربتش شفای دل سوزان حاجتمندان است. بارگاه منورش چشمه تابان خورشید عالم افروز ولایت و آستان مقدسش وادی عشق و صفای سالکان معرفت است.
سیدالسادات الاعاظم احمد بن موسی الکاظم (علیهما السلام) صاحب کرامت و فضیلت، معدن حکمت و برکت مظهر ایثار و شهادت و محبوب ترین فرزند موسی بن جعفر (علیهما السلام) است. مرقد مطهرش مطاف کروبیان و روضه رضوانش قبله گاه عادبان و صالحان است.
حضرت شاهچراغ(علیه السلام) خورشید فروزان، روشنی بخش دل های عاشقان و نور دیده مشتاقان است. کرامات روشن تر از آفتابش گرما بخش جسم و جان نیازمندان است. حضرت احمد، گوهری از نسل خاتم النبین و دودمان پاک آل یاسین است. بارگاه ملکوتیش مطاف و زیارتگاه شیعیان و محل توسل و تمسک دلباختگان است.
حضرت شاهچراغ(علیه السلام) کریم و جلیل و شریف است. نوازنده خسته دلان، حامی بیچارگان و یاری دهنده افتادگان است. حضرت شاهچراغ(علیه السلام) بزرگوار و عزیز است. قبله صاحبدلان و مأمن خاصان است. روشنی بخش دل و نور دیده شیرازیان است.
شیراز از برکتش دارالعلم و دارالامان است و از وجود تابناکش طناز و بر فلک سرافراز است.
شخصیت والای این امیر بزرگوار در احادیث معتبر شیعیان چون خورشیدی فروزان جلوه گر است و انوار قدسی وجود مبارکش چون آفتاب، تابان است جایگاه منورش مطهر عشق و ایمان و شهادت است.
ما بها و خون بها را یافتیم جانب جان باختن بشتافتیم
غرق عشقی ام که غرق است اندرین عشق های اولین و آخرین
دوشنبه 23/5/1391 - 17:6
بیماری ها
آلزایمر نوعی از اختلال مشاعر است که موجب بروز مشکلات حافظهای، رفتاری و فکری میشود.
علائم این بیماری معمولا به کندی پیشرفت میکنند و به مرور زمان وخیمتر میشود تا جایی که درکارهای عادی روزانه و زندگی روزمره اختلال ایجاد میکند.
۱۰ نشانه هشداردهنده این بیماری عبارتند از:
۱ـ تضعیف حافظه و بروز حالتهای فراموشی که زندگی روزمره را مختل میکند.
یکی از شایعترین علائم آلزایمر از دست دادن حافظه بویژه فراموش کردن اطلاعاتی است که فرد بیمار اخیرا آنها را به خاطر سپرده است. سایر موارد شامل فراموش کردن تاریخها و رویدادهای مهم، پرسیدن مکرر اطلاعات مشابه و وابستگی به وسایلی مثل دفتر یادداشت و لوازم الکترونیکی برای به یادآوردن موضوعات معمولی هستند.
۲ـ چالش در برنامهریزی یا حل مسائل.
برخی افراد ممکن است تغییراتی را در تواناییشان برای برنامهریزی یا کارکردن با اعداد و ارقام تجربه کنند. آنها اغلب رسیدگی به صورت حسابهای ماهانه را فراموش میکنند و در تمرکز کردن و انجام کارهای طولانیتر با مشکل مواجه میشوند.
۳ـ مشکل در انجام کارهای معمول و ساده در منزل، محل کار و حتی تفریحات.
مبتلایان به آلزایمر اغلب در انجام و تکمیل کارهای روزانه و معمول با مشکل مواجه میشوند. آنها حتی برای رانندگی کردن تا یک مقصد آشنا، مدیریت هزینههای کاری و یا به یادآوردن قوانین بازیهای مورد علاقهشان دچار مشکل میشوند.
۴ـ سردرگم شدن در زمان و مکان
مبتلایان به آلزایمر نمیتوانند تاریخها، فصول و گذر زمان را دنبال کنند. آنها گاهی فراموشمیکنند که کجا هستند و چگونه خود را به این محل رساندهاند.
۵ـ مشکل در درک تصاویر
در برخی از افراد داشتن مشکل بینایی در واقع نشانهای از آلزایمر است. آنها همچنین در خواندن، تشخیص مسافت و رنگ و تضاد نورها مشکل پیدا میکنند. گاهی اوقات وقتی مقابل آیینه قرار میگیرند، تصور میکنند فرد دیگری مقابل آنها ایستاده و درک نمیکنند که تصویر خودشان است.
۶ـ پیدا کردن مشکلات تازه با واژهها در گفتن یا نوشتن
مبتلایان به آلزایمر در دنبال کردن یا پیوستن به یک گفتوگو ناتوان میشوند، آنها گاهی در حین گفتوگو متوقف میشوند و برای ادامه صحبتهای خود هیچ ایدهای ندارند و دائم جملات مشابهی را تکرار میکنند. همچنین در پیدا کردن واژههای مناسب در بین مکالمه خود ناتوان میشوند.
۷ـ گذاشتن اشیاء در جای غیرمعمول و از دست دادن توان ردیابی مجدد برای پیدا کردن آنها.
بیماران آلزایمری اغلب وسایل خود را در جاهای غیرمعمولی میگذارند و بعد جای آنها را فراموش میکنند. به علاوه حتی توان آن را ندارند که با رجوع به حافظه خود جای قرار دادن وسیله مورد نظر را ردیابی کنند.
۸ـ ضعف و ناتوانی در قضاوت و تصمیمگیری
بیماران مبتلا به آلزایمر اغلب در قضاوت و تصمیمگیری دستخوش تغییراتی میشوند که توان آنها را در این زمینهها کاهش میدهد.
۹ـ عقب نشینی از فعالیتهای کاری و اجتماعی
این بیماران به تدریج خود را از برنامههای گروهی و فعالیتهای اجتماعی و ورزشی کنار میکشند.
۱۰ـ تغییر در خلق و خو وشخصیت.
ویژگیهای شخصیتی و خلق وخوی این بیماران نیز تغییر میکند. آنها دچار سردرگمی، تردید و ظن، افسردگی، ترس واضطراب میشوند و به سادگی در شرایط مختلف آشفته و پریشان میشوند.
دوشنبه 23/5/1391 - 14:8
بیماری ها
دانشمندان دانشگاه ادینبورگ ژنی را مشخص کرده اند که به گفته آنها در تشخیص و درمان سرطان پروستات گام مثبت مهمی به شمار می رود.
این گروه از محققان ژن هایی را مورد مطالعه قرار داده اند که شکل گیری غده سرطانی را کنترل می کنند و یکی از آنها را که با عنوان "دکورین" شناخته می شود، شناسایی کرده اند.
این ژن در غده های سرطانی نسبت به سلول های نرمال پروستات کمتر دیده شده است و اکنون محققان امیدوارند در آینده، "سنجش سطح دکورین" راه تشخیص قابل اعتمادی برای سرطان پروستات بشود.
پشتیبانی این تحقیق را موسسه سرطان پروستات بریتانیا و انجمن تحقیقات پزشکی (ام آر سی) بر عهده دارند.
محققان بر این باورند که ژن دکورین ممکن است نقش مهمی در رشد غده سرطانی داشته باشد.
دکتر اکسل تامسون، سرپرست این گروه تحقیق گفت: "ما ژن هایی را که در رشد اولیه پروستات فعال اند شناسایی و رفتار آنها را در طول گسترش سرطان پروستان مقایسه کردیم. واقعا هیجان انگیز بود وقتی کشف کردیم که میزان یکی از این ژن ها (دکورین) در سلول های سرطانی در مقایسه با میزانش در سلول های سالم پروستات کمتر است."
"این بررسی نشان می دهد که نقش دکورین ممکن است کاهش رشد سرطان باشد، که در این صورت، احتمال هیجان انگیزی است."
اگر این احتمال به قطعیت برسد، به این معنا خواهد بود که در آینده، ارزیابی سطح دکورین ممکن است راه تشخیص قابل اعتمادی برای سرطان پروستات باشد؛ و همچنین به تشخیص میزان فعال بودن این بیماری کمک کند."
این یافته ها بخشی از نتایج یک تحقیق مستمر درباره تاثیر محیط پیرامون سلول های سرطانی روی رشد غده هاست.
دکتر کیت هولمز از موسسه سرطان پروستات بریتانیا گفت: "این نوع تحقیقات روی مراحل اول سرطان برای کمک به بهبود درک ما از رشد سرطان پروستات و حرکت به سمت یافتن راه های بهتر برای تشخیص و درمان این بیماری اهمیت زیادی دارد."
به گفته او سالانه ۱۰ هزار مرد جان خود را در اثر سرطان پروستات از دست می دهند، ولی دانش بشر درباره اینکه غده سرطانی پروستات چگونه رشد می کند، هنوز ناچیز است.
او گفت: "انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه و حمایت از این گونه تحقیقات برای کشف سرنخ هایی شبیه این، بسیار مهم است."
یافته های این گروه از دانشمندان در نشریه علمی پلاس وان منتشر خواهد شد.
دوشنبه 23/5/1391 - 14:6
مهدویت
بیش از دو هزار نشانه برای فرج، ظهور و رستاخیر در کتب حدیثی نقل شده که میتوان آنها را به چهار دسته تقسیم نمود:
1. فِتَن: فتنه از ریشه فتن در لغت به معنای امتحان و آزمایش است.
2. مَلاحم: جمع ملحمه به معنای جنگ و کشتار است.
3. اشراط الساعه: اَشْراط جمع شَرَط به معنای نشانه و سرآغاز است. ساعه به معنای رستاخیر است. اشراطالسّاعه، یعنی نشانههای رستاخیر.
4. علائم ظهور: عَلائِم جمع عَلامَه از ریشه عَلَم به معنای نشانه است.
نشانههای ظهور که در اصطلاح فتن، ملاحم و اشراط الساعه نیز نامیده میشوند؛ از نخستین روز رحلت رسول اکرم(ص) آغاز شده تا هنگامه ظهور ادامه دارند.(1)
منظور از بیان علائم ظهور آن است که هر کس بخواهد از خطر ضلالت در امان باشد، آنها را فرا بگیرد تا کسی را در برابر خداوند حجت نباشد که مقتضای آن وجوب فراگیری علائم ظهور و معذور نبودن احدی در ندانستن آنها میباشد.
آثار فراوانی تحت عنوان «علائم الظهور»، «علامات الظهور» و «علامات المهدی(ع)» از علمای فریقین منتشر شده است.(2) از شیخ صدوق نیز کتابی به نام علامات آخرالزمان گزارش شده است.(3)
گستره علائم ظهور
نشانههای ظهور که در اصطلاح فتن، ملاحم و اشراط الساعه نیز نامیده میشوند، از نخستین روز رحلت رسول اکرم(ص) آغاز شده تا هنگامه ظهور ادامه دارند.
استراتژی فدک، ماجرای سقیفه، گزینش خلیفه، تهاجم به خانه وحی، روی کار آمدن معاویهها و حجاجها، شهادت امام حسین(ع)، عمار یاسر، حُجر بن عدی، میثم تمّار و دیگر شهدای راه فضیلت در احادیث فتن و ملاحم جای خاصی دارند.
در احادیث ملاحم و فتن، خروج قرامطه، سقوط بنیامیه و بنیعباس، فتح «استانبول»، اشغال «عراق» و «افغان» توسط سرکرده کفر و دیگر رخدادهای جهان تا هنگامه ظهور و انفجار نور، به روشنی پیشبینی شده است.
علاوه بر کتابهای مستقلی که در این باره تألیف شده؛ در دهها کتابِ پایه و مرجع، بابهایی چون فتن، ملاحم و اشراط السّاعه به نقل این روایات اختصاص یافته است.
این احادیث همانند دیگر احادیث غیبی از سرچشمه زلال قرآن و عترت نشئت گرفته، در مجامع حدیثی ثبت شده و همانند دانههای تسبیح با نظم و ترتیب خاصی در بستر زمان تحقق یافته است.
صحت و استواری سخنان پیشوایان را برای همگان روشن و مبرهن میسازد.
بسیاری از کتب پایه و مرجع، مربوط به نشانههای ظهور و دیگر مسائل مهدویت، در کشاکش روزگار، به ویژه در تهاجم مخالفان به کتابخانههای شیعیان دستخوش حریق شده، از بین رفتهاند و فقط گزارشی از آنها در کتابهایی چون «رجال نجّاشی» و «فهرست شیخ طوسی» باقی مانده است.
کهنترین اثر بر جای مانده از اوایل قرن سوم هجری قمری کتاب ارزشمند «الفتن» اثر نُعَیم بن حماد مروزی، متوفای 229 ه .ق. میباشد. اهمیت ویژه این کتاب در این است که مؤلف آن 26 سال پیش از تولد حضرت ولیعصر(عج) دیده از جهان فرو بسته و از محدثان مشهور زمان خود بوده، بخاری از او در «صحیح» روایت کرده و شماری از علمای رجال بر وثاقت او تأکید نمودهاند.(4) تعدادی از نسخههای دستنویس آن تا زمان ما محفوظ مانده است.(5)
از دیگر ویژگیهای این کتاب گستردگی و جامعیت آن است که بیش از 2000 حدیث پیرامون فتن، ملاحم و نشانههای ظهور را در بر دارد.
سیّد ابن طاووس، 308 حدیث از این کتاب برگزیده و به پیوست 115 حدیث از فتن سلیلی و 93 حدیث از فتن، زکریا بن یحیی بزّاز در کتابی گرد آورده و آن را التشریف بالمنن نام نهاده است.(6)
در میان کتابهایی که در این زمینه توسط معاصران به رشته تحریر درآمده، به سه نمونه اشاره میکنیم:
1 . «علامات المهدی المنتظر» از شیخ مهدی فتلاوی، شامل 525 حدیث.
2. «نوائب الدّهور فی علائم الظهور» از علامه میرجهانی (1413 ه .ق.) در چهار مجلد، شامل 555 حدیث.
3 . «معجم الملاحم والفتن» از سید محمود دهسرخی (معاصر) شامل 1800 سر فصل.
روی این بیان شمار نشانههای ظهور از مرز 2000 میگذرد که بسیاری از آنها تحقق یافته و شماری در حال تحقق یافتن است.
علائم غیرحتمی در مشخص نمودن وقت ظهور کاربرد ندارد؛ در حالی که وقتی نخستین نشانه از نشانههای حتمی مشاهده شد؛ همه چشم به راه آن امام نور متوجه میشوند که دوران تیره و تار غیبت به سرآمده، لحظه وصال فرا رسیده است.
علائم حتمی و غیرحتمی
در میان بیش از 2000 علائم ظهور، تعدادی از آنها علائم حتمی و بقیه علائم غیرحتمی میباشند. تعداد علائم حتمی از انگشتان دست نمیگذرد. تنها تعداد پنج نشانه از این نشانهها حتمی میباشند که عبارتند از:
خروج سفیانی؛
خروج یمانی؛
بانگ آسمانی؛
خسف بیداء؛
قتل نفس زکیّه.
فرق اساسی این نشانههای پنجگانه با دیگر نشانهها در این است که با تحقق یافتن هر یک از نشانههای غیرحتمی دلها آکنده از سرور میشود. یاد یار مهربان در اعماق جانِ شیفتگان ظهور و مشتاقان حضور روحی تازه میدمد. نوید فرا رسیدن بهار ظهور، دلهای خسته از خزان غیبت را امیدی تازه میبخشد؛ ولی چشم به راهان ظهور و منتظرانِ امام نور، از زمان پایانپذیری شب دیجور غیبت و فرا رسیدن دوران موفور السرور ظهور آگاه نمیشوند؛ لیکن هنگامی که یکی از نشانههای حتمی تحقق پیدا کند، همه چشم به راهان از تاریخ دقیق انفجار نور و فرا رسیدن هنگامه ظهور آگاه میشوند؛ زیرا بر اساس روایات فراوان، پس از خروج سفیانی و سیطرهاش بر سه کشور «سوریه»، «اردن» و «فلسطین» تنها هشت ماه بعد، یوسف زهرا(عج) از کنار خانه خدا ظهور میکند و آن دست نیرومند الهی از آستین غیبت بیرون میآید و آرزوی دیرینه همه انبیاء و اولیاء تحقق مییابد.
وجه اشتراک علائم ظهور با فِتن، ملاحم و اشراط السّاعه
پیش از بیان وجه امتیاز علائم حتمی از غیرحتمی، درنگی کوتاه در وجه اشتراک علائم ظهور با فتن و ملاحم و اشراط الساعه خواهیم داشت:
1. ارتباط و وجه اشتراک علائم ظهور با فتن این است که در کتب فتن به تفصیل از فتنههای پیش از ظهور، چون فتنه سفیانی، لشکر سفیانی، سپاه قحطانی، فتنههای یمن، بربر، مصر، حبشه، شام، بغداد و از همه مهمتر فتنه دجال گفتوگو شده است.(7)
2. ارتباط علائم ظهور با اخبار ملاحم در مورد درگیری سفیانی با حسنی، کشتار بغداد، کوفه، بصره، قرقیسیا و دیگر حوادث خونینی که در آستانه ظهور به وقوع میپیوندد، میباشد.(8)
3. ارتباط علائم ظهور با روایات اشراط السّاعه در این است که:
اولاً: یکی از اشراط الساعه ظهور حضرت مهدی(عج) است؛
ثانیاً: یکی دیگر از اشراط الساعه نزول حضرت عیسی(ع) است که ارتباط مستقیم با ظهور دارد؛
ثالثاً: یکی دیگر از اشراط الساعه خروج دجال است که در ایام ظهور خواهد بود؛
رابعاً: یکی دیگر از اشراط الساعه خسف در «جزیره العرب» است که به احتمال قوی همان خسف سرزمین بیداء باشد که از نشانههای ظهور است.(9)
وجه امتیاز علائم حتمی از علائم غیرحتمی
قبلاً اشاره کردیم که علائم غیرحتمی در مشخص نمودن وقت ظهور کاربرد ندارد؛ در حالیکه وقتی نخستین نشانه از نشانههای حتمی مشاهده شد، همگان متوجه میشوند که دوران غیبت به سر خواهد رسید.
لزوم تفکیک علائم حتمی از غیرحتمی
پس از تشریح کاربردی علائم حتمی، علت تفکیک علائم حتمی از علائم غیرحتمی روشن میشود؛ لیکن آیا این تفکیک ضرورت هم دارد یا خیر؟
برجستهترین کارشناس مهدوی در عصر حاضر و توانمندترین تلاشگر عرصه مهدویت حضرت آیتالله حاج شیخ لطفالله صافی گلپایگانی در کتاب ماندگار و پُربار «منتخب الاثر» در پایان بحث مفصل خود درباره دجال مینویسد: آیا شناخت نشانههای ظهور از جمله خروج دجال واجب است تا به هنگام وقوع دانسته شود و حق از باطل و سره از ناسره شناخته گردد؟ ظاهر این است که واجب است تا انسان در معرض گمراه شدن نباشد و از باب دفع ضرر محتمل.
میتوان گفت: منظور از بیان علائم ظهور آن است که هر کس بخواهد از خطر ضلالت در امان باشد، آنها را فرا بگیرد تا کسی را در برابر خداوند حجت نباشد که مقتضای آن وجوب فراگیری علائمظهور و معذور نبودن احدی در ندانستن آنها میباشد.(10)
پینوشتها:
1. خلیل، العین، ترتیب کتاب العین، ص 616.
2. برای کتابشناختی آنها ر.ک: نگارنده، کتابنامه حضرت مهدی، ج 2، صص 520 528.
3. نجاشی، الرجال، ص 390، رقم 1049.
4. ابنحجر عسقلانی وثاقت او را از احمد حنبل، معین، عجلی و ابوحاتم نقل کرده و خود طبق نظر آنها اظهارنظر کرده است. ر.ک: ابن حجر، فتح الباری، جلد مقدمه، ص 447.
5. از جمله: نسخه کتابخانه بریتیش میوزیوم، لندن، تاریخ استنساخ 706 ه . ق.
و نسخه کتابخانه عاطف افندی، استانبول، به تاریخ 687 ه . ق.
6. این کتاب دهها بار در ایران، لبنان و عراق به نام: الملاحم و الفتن چاپ شده و اخیراً به نام اصلی خود: التّشریف بالمنن فی التعریف بالفتن، در قم چاپ و منتشر شده است.
7. ر.ک: ابن حماد، الفتن؛ ابن حنبل، الفتن؛ شیخ فادی اسعد نصیف، الفتن والمحن.
8. ر. ک: ابن المنادی، الملاحم، تحقیق عُقَیلی؛ سید ابن طاووس، الملاحم والفتن.
9. ر.ک: بزرنجی، الاشاعه لا اشراط الساعه؛ یوسف بن وابل، اشراط السّاعه؛ صلاح الدین محمود، اشراط الساعه الصغری و الکبری؛ محمد سلامه جبر، اشراط السّاعه و اسرارها؛ قاضی محمد ابن کنعان، اشراط الساعه و امور الآخره.
10. صافی گلپایگانی، منتخب الأثر، ج 3، ص 303.
منبع:نشریه موعود شماره 137 و 138
دوشنبه 23/5/1391 - 14:3