• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 148
تعداد نظرات : 133
زمان آخرین مطلب : 5061روز قبل
دانستنی های علمی
lقرآن برای رساندن انسان ها به کمال سعادت، سلسله قوانین و احکامی را وضع نمود که با هوی و هوس قدرت طلبان و زراندوزان مطابقت نداشت; لذا قرآن را یک کتاب معمولی و افسانه ی پیشینیان معرفی کردند. قرآن در جواب آن ها فرمود: (وَ إِن کُنتُمْ فِی رَیْب مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَی عَبْدِنَا فَأْتُواْ بِسُورَة مِّن مِّثْلِهِ ی); اگر درباره ی آنچه بر بنده ی خود (پیامبر) نازل کردیم تردید دارید (دست کم) یک سوره همانند آن بیاورید و گواهان خود را غیر خدا فراخوانید، اگر راست می گویید. این آیه تمام مخالفان را به مبارزه طلبیده، امّا از زمان نزول قرآن تا به حال کس و گروهی نتوانسته است شبیه قرآن بیاورد; این همان اعجاز قرآن است.
دوشنبه 23/10/1387 - 18:32
ادبی هنری
آورده اند که یکی از شاعران پیش امیر دزدان رفت و ثنایی بر او گفت . فرمود تا جامه از او بر کّنند و از ده بیرون کنند . مسکین برهنه به سرما همی رفت . سگان به دنبال وی افتادند . خواست تا سنگی بردارد و سگان را دفع کند . زمین یخ گرفته بود . عاجز شد . گفت : ((این چه حرام زاده مردمان اند ؛ سنگ را بسته و سگ را گشاده ! )) امیر از دور بدید و بشنید و بخندید و گفت : (( ای حکیم ؛ از من چیزی بخواه . )) گفت جامه ی خود می خواهم اگر انعام می فرمایی .
دوشنبه 23/10/1387 - 18:22
دعا و زیارت
وقت ظهور حضرت ؛ دنیا تازه شروع می شود . با آمدن حضرت ؛ اول زندگی بشر ؛ ائل تاریخ انسان و اول رشد و تعالی جوامع بشری به صورت کلان - نه به صورت تک تک که حالا داریم - تازه شروع خواهد شد . (( از بیانات مقام معظم رهبری ))
دوشنبه 23/10/1387 - 9:6
دعا و زیارت
خدایا ! سه خصلت مرا از درخواست تو باز می دارد ؛ و یک خصلت مرا به آن وا می دارد . آن چه باز می دارد : کاری که به آن فرمان داده ای و من در اقدام آن تأخیر کرده ام ؛ و نا پسندی که مرا از آن باز داشتی و من به انجام دادن آن شتافتم ؛ و نعمتی که بر من ارزانی داشتی و من در ادای شکرش سستی ورزیده و کوتاهی کردم . و خصلتی که مرا به خواستن از تو بر می انگیزد ؛ فضل و احسان توست بر آن که با همه وجودش به سوی تو آید و با خوش گمانی بر تو وارد شود ؛ چرا که همه نیکی هایت بر اساس تفضل ؛ و همه نعمت هایت بدون آغاز و بی سابقه استحقاق و سزاواری است . (( منبع : صحیفه سجادیه )) ای خداوند ای قدیم احسان تو آن که دانم و آن که نی هم آن تو
دوشنبه 23/10/1387 - 9:2
دانستنی های علمی
طرحی بسیار شگفت انگیز تمامی قرآن از یک نظم شگفت انگیز ریاضی تبعیت می کند . مبنای این سیستم ریاضی عدد 19 است . تقریباً اکـثـر اجـزای قرآن 19 را به عنوان مخرج مشترک در بردارند . این سیستم دارای اعدادی است که به سادگی به دسـت می آینـد . بـنـابـرایـن نـه تـنها افراد دارای معلومات پیشرفته ریاضی بلکه کسانی که فقط چهار عمل اصلی را می دانند می توانند این سیستم ریاضی را مشاهده کنند . یکی از شئون واضح و ساده این مـعـجـزه ریاضی قرآن تعداد تکرار بـرخـی از اجـزای کـلـیدی در آن است . به عنوان مثال : 1 – تعداد سوره های قرآن 114 می باشد یا 6*19 2 – تعداد کل آیات جملات قرآن 6346 یا 334*19 3 - لغت خدا (الله) در قرآن 2698 مرتبه تکرار شده است یا 142*19 4 – جمع شماره آیاتی که کلمه خدا در آن ها ذکر شده است 118123 یا 6217*19 می باشد . از دیگر شئون این طرح ریاضی ایـن اسـت ، در سوره های پاراف دار که قبلاً به آن اشاره کردیم پاراف های تشکیل دهنده این سوره ها به صورت مضربی از 19 در آن سـوره تـکرار شده است . برای مثال حرف (ق) در دو سوره به صورت پاراف است و در هر دو سوره 57 یا 3*19 بار تکرار شده است .
يکشنبه 22/10/1387 - 15:8
خاطرات و روز نوشت
بسمه تعالی باسلام این پرسشنامه برای تکمیل کاری پژوهشی طراحی شده است . در صورت تمایل پاسخ سوالات را به mmehrabi@ymail.com ارسال نمایید . جنسیت : 1) مرد 2) زن سن : 1) 25 – 15 2) 40 - 25 3) 60 – 40 4) بالاتر از 60 دین : 1) اسلام 2) مسیحیت 3) یهودی 4) سایر مذهب : 1) شیعه 2) سُنی 1 - انتظار چیست و چرا به آن نیاز داریم ؟ 2 - کسی را که منتظرش هستید کیست و چه خصوصیاتی دارد ؟ 3 - تا چه اندازه برای رسیدن کسی که منتظرش هستید ساعت شماری می کنید ؟ 4 - آیا آمادگی لازم را برای پذیرایی از او دارید ؟ 5 - در صورتی که او را فراموش نموده اید دلایل این فراموشی را توضیح دهید ؟ چنانچه مطلبی را در نظر دارید که می تواند مفید فایده باشد در این قسمت ذکر کنید .......................................................................... با تشکر
يکشنبه 22/10/1387 - 12:14
دعا و زیارت
حکمت غیبت امام عصر (عج) خداونـد نعمـت هدایت را با وجود پیامبران و اولیای خود کامل کرده و راه رستگاری را به انسان ها نشان داده است .علاوه بر این انبیا و اولیای الهی که خود مظهر رحمت الهی هستند راه سعادت را به مردم معرفی کرده و دلسوزتر از پدری مهـربان برای سعادت آنان تلاش نموه و رنج برده اند . آنان زمانی که از مردم بیعت می گرفتند تمام تلاش خود را صرف بـرقراری عـدالت و انجام وظایف خود می نمودند . به همین دلیل تا زمانی که مردم با ایشان بیعت نکرده بودند وظیفه ای نسبت به ایـشان نـداشتـند . امّا پس از رحلت رسول گرامی اسلام شرایط لازم برای تشکیل جامعه ی عادلانه به دست جانشینان بزرگوار آن حضرت به وجود نیامد . فقط در یک دوره کوتاه چهار سال و نه ماهه حکومت مسلمانان به دست حضرت علی (ع) افـتاد و در همین دوره کوتاه عالی ترین نمونه انسانی حکومت را به همه نسل ها در سراسر تاریخ نمود . هـمچنین برای مدّت کـوتاهـی نیـز حـکومـت مسلمانان به دست امام حسن (ع) افتاد ، امّا پس از ایشان مـردم با هیچ یک از امامان دیگر بیعت راستین نکردند و در صدد تشکیل اقلیّت های گوناگون در مکان های مختلف بـرآمدند امّا به دلیل کم بودن جمعیّتشان موفق به چنین کاری نشدند و در نتیجه حکومت آنان به دست ستمگرانی افـتاد کـه بـه نام جانشینی پیامبر و با قدرت خود ، مردم را تحت سـلطه خود گرفتند . برخی از این افراد اظهار می نمودنـد کـه بـه سـراغ حـکومـت هـای شرقی می رویم و از آن ها پیروی می نماییم ولی از آن ها نیز پاسخ مناسبی در یافت نکردند . امروزه نیز لیبرال ها ادعا می کنند که می توانند جامعه را اداره نمایند و بر آن حـکومت کننـد . آنان با استفاده از امکانات خود و صرف هزینه های تبلیغاتی گزاف توجه مردم را به سـوی خـود جـلب مـی کنـند و افکار و نیّات آن ها را به انحراف می کشانند . آیا با وجـود چنین انسـان های سست ایـمان و نامـطمئنی ، حضـور امـام عصر در جامعه امکان پذیر است ؟ پاسخ ایـن سـؤال منفـی اسـت ، زیـرا اگر امـام در چنیـن وضـعی در جامعه حضور داشته باشد تضمینی برای حفظ جان ایشان به عنوان آخرین ذخیره الهی در زمین وجود ندارد . با توجه به این مسائل در ادوار مختلف خداوند ایشان را از نظرها غایب نمود تا امامت در شکلی جـدید و از پـس پرده غیبت ادامه یابد . شیخ صدوق نیز با طرح یک سؤال علّت غیبت امام عصر را این گونه بیان می کند : سؤال : چـرا امـام زمـان همانند دیگر امامان با اسم و رسم مشخص نیست ؟ اگر تشخّص ضرورت ندارد امامان دیگر هم می توانستند غایب باشند و اگر غیبت امام دارای فلسفه خاصی نیست پس چرا امام دوازدهم از دیده ها غایب است ؟(1) شیخ در پاسخ این سؤال این گونه می نویسد : در عصر ابراهـیم چون امکان ظهور حجت نبود ، خداوند رسالت او را پنهان قرار داد و ابراهیم ستم دیدگان را با افکار خود آشنا مـی ساخـت تا هنگامی که تعداد آن ها به حدّ معینی رسید رسالت خویش را آشکار نمود . پیامبران بعد از ابراهیم نیز با توجه به مقتضیات زمان رسالت خود را به طور پنهان یا آشکارا به انجام رساندند تا اینکه زمان پیامبری موسی رسید . خداوند زاده شدن او را پنهان قرار داد و او را در کنار فرعون پروراند تا این که در زمان مناسب دعوت خود را مـطرح نمود . پس از موسی ، عیسی نیز به رسالت مبعوث شد و با توجه به شرایط جامعه به طور آشکارا رسالت خود را به مردم ابـلاغ کـرد . سرانجام نیز محمد بن عبدالله به پیامبری برگزیده شد و از آمدن یکی از اوصیای خود که جهان را پر از عدل و داد خواهد کرد خبر داد .(2) شیخ صدوق فلسفه غیبت امام عصر را همان فلسفه ای می داند که با توجه به آن دعوت برخی از پـیامبران بـه طـور پنـهان صـورت می گرفته است . به طور کلی شیخ در این کلام اثبات می کند که اعتقاد شیعه به امام زمان یک اعتقاد مبتنی برانکار محسوسات ، معقولات و عادات نیست
يکشنبه 22/10/1387 - 10:8
دانستنی های علمی
خلاصه اى از زندگى نامه عارف ربّانى فقیه اهل بیت علیهم السّلام حضرت آیة اللّه العظمى حاج شیخ محمد تقى بهجت فومنى (دامت بركاته ). ولادت آیة اللّه العظمى بهجت ، در اواخر سال 1334 ق در خانواده اى مذهبى و تقوا پیشه ، در شهر مذهبى ((فومن )) چشم به جهان گشود. پدر ایشان ، كربلاى محمود بهجت ، از مردان مورد اعتماد شهر بود و در ضمن اشتغال به كسب و كار به حلّ و فصل امور مردم مى پرداخت . تحصیلات ایشان ، تحصیلات ابتدایى را در مكتب خانه فومن به پایان برد و سپس ، به تحصیل علوم دینى پرداخت . بعد از تحصیل ادبیات عرب در شهر فومن ، در سال 1348 ق براى تكمیل علوم حوزوى راه هجرت را پیش گرفت . پس از چندى اقامت در قم كه چند سالى از پا گرفتن حوزه علمیه قم به دست مرحوم آیة اللّه حائرى (قدّس سرّه ) نگذشته بود به عراق هجرت كرد و در كربلاى معلّى اقامت نمود و حدود چهار سال علاوه بر تهذیب نفس و خودسازى ، از محضر استادان بزرگ آن جا بهره جستند. و در سال 1352 ق براى ادامه تحصیل به نجف اشرف تشرف حاصل كرده و سطوح عالى را در محضر آیات عظام آن جا، به پایان رساند. جدّیت در تحصیل معظم له در تحصیل علوم چنان جدّیت داشت و چنان به درس مى پرداخت كه گویى غیر از درس ، اشتغال دیگرى ندارد و در تاءلیف كتاب سفینة البحار با مرحوم حاج شیخ عباس قمى همكارى داشته و قسمت زیادى از سفینة البحار به خط ایشان است . ایشان در درس سطح كفایه یكى از تلامذه مرحوم آخوند خراسانى ، روزى به تقریر درس استاد اعتراض نموده و با توجه به اینكه از همه طلاب شركت كننده در درس كم سالتر بودند، در جلسه بعدى و قبل از آمدن استاد مورد اعتراض و انتقاد شدید شاگردان دیگر قرار مى گیرند، ناگهان استاد وارد شده و متوجه اعتراض شاگردان به ایشان گردیده خطاب به آنان مى فرمایند: با آقاى بهجت كارى نداشته باشید الا ن خواهم گفت ، همه ساكت شدند. ایشان فرمودند: دیشب كه تقریرات درس مرحوم آخوند را مطالعه مى كردم متوجه شدم كه حق با ایشان است ، پس از این سخن از جدیت و نبوغ ایشان تمجید مى نمایند. اساتید معظّم له اساتید معظّم له ، عبارت از آیات عظام : 1 - آقاى حاج سید ابوالحسن اصفهانى 2 - آقاى ضیاء الدین عراقى 3 - میرزاى نائینى 4 - حاج شیخ محمد حسین غروى اصفهانى 5 - حاج شیخ محمد كاظم شیرازى 6 - میرزا على آقاى قاضى تبریزى 7 - سید حسین بادكوبه اى 8 - سید محمد حجّت كوه كمره اى 9 - حاج آقا حسین طباطبائى بروجردى . تدریس و تاءلیفات ایشان بیش از پنجاه سال است كه به تدریس سطوح و خارج فقه و اصول اشتغال دارند و فضلاى گرانقدرى از محضر پر فیض ایشان بهره برده اند و اكنون از مجتهدان بزرگ ، به شمار مى آیند. استاد به واسطه شهرت گریزى غالباً در منزل تدریس كرده اند. حضرت آیة اللّه تاءلیفات كثیرى در فقه و اصول دارند كه ذیلاً به تعدادى از آنها اشاره مى شود: الف ) یك دوره اصول ، ب ) حاشیه بر مكاسب شیخ انصارى رحمة اللّه علیه ج ) كتاب الطهارة شرح شرایع ، د) قریب به یك دوره صلاة ، ه) حاشیه بر ذخیرة العباد مرحوم كمپانى كه یك دوره فقه فارسى بوده حدود ده مجلد، و) حاشیه بر مناسك حج شیخ اعظم رحمة اللّه علیه تزكیه و تعلیم ایشان ، چنان به تهذیب نفس و خودسازى و درك علماى این فن مى پرداخت كه گویا فقط براى همین كار است و كار دیگر ندارد و در عبادت و تهجّد چنان جدى بود كه انگار فقط عابد است . ایشان بعد از درس مرحوم آقاى شیخ محمد حسین غروى ، به حجره باز مى گشتند، و پذیراى بعضى از طلاّبى كه فهم درس آقاى اصفهانى اشكال داشتند، بودند. و چه بسا در حجره خواب بودند و در حال خواب از ایشان مى پرسیدند، و ایشان هم مانند بیدارى جواب مى دادند، جواب كافى و شافى . و چون از خواب برمى خواستند و از قضایا و پرسشهاى در حال خواب با ایشان سخن به میان مى آمد، ابداً اطلاع نداشتند و مى گفتند: هیچ به نظرم نمى رسد و از آنچه مى گویید در خاطرم چیزى نیست . آیة الله العظمى بهجت از برجسته ترین چهره هاى زاهد و وارسته زمانمان مى باشد كه حشمت ، علم و فضائل ایشان ده ها سال است در قلمروهاى گوناگون و مجامع دینى و مذهبى مطرح است ، با این حال چنان در جاذبه معنویات قرار گرفته و حقیقت و باطن دنیا را یافته است كه ذره اى به تعلّقات و مادیّات آلوده نگشته و از هر چه رنگ تعلق گرفته آزاد است . او نه تنها چنین اندیشیده و از دنیا و مظاهرش گریزان است بلكه در عمل و زندگى معیشتى نیز، در همین راستا در حركت است . زندگى ساده او در خانه اى قدیمى و محقّر، در كوچه اى بن بست از كوچه پس كوچه هاى قم و مقاومت ایشان در برابر درخواستهاى مكرر علماء و مردم براى تعویض خانه ، گواهى صادق بر روح بزرگ و زاهدانه این پیر فرزانه است . یكى از مجتهدان بزرگ ، درباره این عارف وارسته گفته است : ((ایشان را نمى شود گفت آدم با تقوایى است ، بلكه عین تقوا و مجسمه تقوا است )). عبادت ارتباط استوار آیة الله العظمى بهجت با خداوند متعال ، ذكرهاى پى در پى ، بجاى آوردن نوافل ، شب زنده داریهاى كم نظیر ایشان بسیار درس آموز است . سالهاى سال است كه نماز جماعت ایشان از پر شورانگیزترین ، با صفاترین و روحنوازترین جماعتهاى ایران اسلامى است . در این نماز عالمان وارسته و خداجوى ، كثیرى از طلاب انقلابى خارج از كشور، بسیجیان رزمجو و دلداده خدا، طلاب تقوى پیشه و دیگر قشرهاى مردم شركت مى كنند. این نماز چنان پر از معنویت است كه گاه با صداى گریه و آهنگ حزین این پیر فرزانه شكوه ویژه اى پیدا مى كند و گاه صداى گریه آیة الله العظمى بهجت با گریه و ناله غم انگیز نمازگزاران همراه مى شود. در نماز ایشان روحها به پرواز مى آید، چشمها به اشك مى نشیند، فضاى دلها بارانى مى گردد و گاه قطره هاى درشت اشك بر دامن سجاده ها مى ریزد. چنین فضاى معنوى و روح نوازى را، تا كنون در هیچ نماز جماعتى ندیده ایم ، بى جهت نیست كه در مسجد ایشان ، بسیارى از اوقات جا براى نمازگزاران تنگ مى شود و عده كثیرى و حتى آنان كه مشتاقانه و به امید كسب فیض از این نماز پر معنویت ، از راههاى دور آمده اند مجبور به ترك مسجد مى گردند. زیارت و توسل كمتر كسى را مى توانیم در قم پیدا كنیم كه چون ایشان با این سن و سال هر روز با نهایت ادب به محضر مقدس حضرت معصومه علیهاالسّلام شرفیاب گردیده و با توسل عجیب و روزانه خویش به حضرت معصومه علیهاالسّلام با احترام و خضوع و خشوع در مقابل ضریح مطهر ایستاده و پس از خواندن زیارت عاشوراء مولایش اباعبدالله الحسین علیه السّلام ینگونه زندگى روزمره خویش را آغاز كند. كجا پیدا مى كنید، كجا؟ مؤ لف كتاب انوارُ الملكوت نیز از قول آیة الله حاج شیخ عباس قوچانى وصى مرحوم میرزا على آقاى قاضى نقل مى كند كه : آیة الله العظمى بهجت بسیار به مسجد سهله مى رفتند و شبها تا به صبح تنها بیتوته مى نمودند. یك شب كه بسیار تاریك و چراغى هم در مسجد روشن نبود، در میانه شب ، احتیاج به تجدید وضو پیدا كرده و براى تطهیر و وضو به ناچار باید از مسجد بیرون رفته و در محل وضوخانه كه بیرون مسجد و در سمت شرقى آن واقع است وضو بسازند. ناگهان مختصر خوفى در اثر عبور این مسافت و در ظلمت محض و تنهائى در ایشان پیدا مى شود. به مجرد این خوف یك مرتبه نورى ، همچون چراغ در پیشاپیش ایشان ( آیة الله العظمى بهجت ) پدیدار شده كه با ایشان حركت مى كرد. ایشان با آن نور خارج شده تطهیر كرده و وضو گرفتند و سپس به جاى خود برگشتند و در همه این احوال آن نور در برابرشان حركت داشت ، تا وقتى كه به محل خود رسیدند و آن نور از بین رفت . ارتباط با امام خمینى حضرت امام رحمة اللّه علیه به ایشان عنایت خاصّى داشتند، یكى از بزرگان ، در مورد عنایت ویژه حضرت امام رحمة اللّه علیه به ایشان مى گوید: در یكى از شرفیابى هاى خبرگان رهبرى به خدمت امام راحل رحمة اللّه علیه از ایشان رهنمودى براى مسائل اخلاقى خواسته شد، حضرت امام رحمة اللّه علیه آنها را به حضرت آیة اللّه العظمى بهجت حواله دادند و در جواب اظهار خبرگان كه معظم له كسى را نمى پذیرد، فرمودند: آن قدر اصرار كنید تا بپذیرد. یكى از شاگردان امام رحمة اللّه علیه در خاطره اى مى گوید: پس از آزادى حضرت امام رحمة اللّه علیه و ورود ایشان به قم در سال 1341 (ش ) تمام محله هاى قم ، جشن گرفتند و منزل امام هر روز پر از جمعیت بود. حضرت آیة الله العظمى بهجت نیز از كسانى بود كه هر روز به منزل امام تشریف مى آوردند و مدتى بر درِ یكى از حجرات بیت ایشان مى ایستادند، وقتى به ایشان پیشنهاد شد كه : ((شایسته نیست كه بیرون اطاق بایستند، لا اقل داخل اطاق بنشیند.))، ایشان در جواب فرمود: ((من ، بر خود واجب مى دانم كه جهت تعظیم این شخصیت ارزنده هر روز به اینجا آمده و دقایقى بایستم و سپس باز گردم )).
شنبه 21/10/1387 - 14:37
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته